Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_R

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    I beste mening Hornlyd
    Du har selv valgt å gå for et setup som ingen har prøvd før og dermed gjort deg selv avhengig av mye hjelp.
    Dette har du tatt i åpent forum ved hver ensete korsvei. Noe som har ført til at mange har etter beste evne prøvd å hjelpe men ettersom ingen av de som har erfaring i bruk av AL har gått din vei tidligere blir det mye frem og til bake.
    Det har i sin tur ført til diskusjoner om enkelt produkter ikke minst AL som i grunn ikke har vært produktive.
    Emokid har sagt det på sin måte og jeg på min.
    Om det primær målet var å finne ut om AL ville bringe lydmessige forbedringer i ditt system skulle du ha valgt noe som var kjent og du hadde fått lyd på en time.
    I beste mening.
    Hva konkret er det du henviser til Habicht når du sier at Hornlyd går for et setup ingen andre har prøvd før?
    Topping fungerer , det samme gjør Roon og Audiolense, eneste "ukjente" faktoren her er vel Umik2.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Skal det bli fremdrift kan en ikke henge seg opp i skulle ha gjort, skulle ha kjøpt og stress.
    Fokus og målrettet jobbing med aktuelle problemstillinger.
    Det er derfor vi andre velger å bruke 90% av tiden på planlegging - anbefales (y)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Forstår jeg deg riktig Steinar_R at kombinasjonen topping / AL / roon er i bruk hos deg med U-Mik 1.?
    Om det er tilfellet da tar jeg feil og du må da kunne hjelpe Hornlyd å få dette på plass
     

    Steinar_R

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    Jeg bruker Topping DM7, Umik1/Audiolense/Audiolense convolver og JRiver/Foobar .Alt fungerer som det skal her.
    Roon har jeg ikke prøvd.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var godt nytt. Som jeg leser problemene til Hornlyd ligger de i kommunikasjon mellom AL / PC / Topping og mic.
    Har liten tro på at det er roon som er problem her.
    AL og mic må snakke sammen via dac til å kunne ta måling og generere filtre.
    Konvolver kommer først når man skal spille av musikk og da er AL ut av bildet.
    Du og Hornlyd må snakke sammen.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Oppsettet til hornlyd er rett frem, ingenting avvikende fra å sette opp, med unntak av kanskje være enda enklere en med pro lydkort.
    Men man må fremdeles ha basiskunnskaper om hvordan sette opp i audiolense og Windows samt Roon.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du får mene akkurat hva du ønsker og vil. :)
    Men det er helt ordinære og enkle ting som utføres med Audiolense. Det er ikke mystisk.
    Bare fortsett å lage produktet så skal vi alltids klare å få det til å funke hjemme.
    Har aldri sagt at det er mystisk. Men dine forklaringer er misvisende.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri sagt at det er mystisk. Men dine forklaringer er misvisende.
    Men om jeg kjøper Audiolense, da kan vel jeg få lov til å sette opp akkurat som jeg ønsker og vil selv?
    På samme måte som om jeg hadde kjøpt f.eks miniDSP. Jeg har lov å sette opp som jeg vil.

    Ergo må en skille produktet Audiolense og hvordan drive med korreksjon. Enig?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har ingenting å utsette på funksjonaliteten av Audiolense all den tid man kan kludre med nivået av justering i både tidsdomenet og frekvensdomenet. Siden man også selv kan velge om man vil gå for singelpunkt eller multi-punkts målinger er det i prinsippet bare ens egen kunnskap og/eller tålmodighet som er begrensningen.

    Min innsigelse på romkorreksjon uansett hva man kaller programmet er at man aldri kan ta for god fisk at det ikke er tilført resonanser som kan være negativt for lydkvaliteten. Typiske områder for dette i min erfaring i mitt rom er i øvre bass/nedre mid og høyt i frekvens.
    Diller for tiden med Dirac sin nye algoritme og selv med multipunkts målinger har jeg sett meg nødt til å ta nærfeltsmålinger av diskanten for å ta ned peaker(resonanser) som Dirac har lagt til.

    Jeg tror ikke man med godt hell kan kompensere tilførte resonanser med targetkurver pga ørets varierende tidsoppløsning vs målemikrofonen, og det er nettopp denne balansen man kludrer med når man fikler med gating, partial correction osv.

    Rent pragmatisk befinner jeg meg i Oks sin leir hvor anekoiske målinger i nærfelt er en lettere/bedre løsning der det er mulig, men dette har ingenting med Audiolense i seg selv å gjøre. Det eneste jeg skulle ønske som funksjonalitet i Audiolense var nettopp en nærfelts-sjekk av driverne for å finne og knerte peaker/resonanser i etterkant av global korreksjon, men for sånne REW-nisser som meg er det jo enkelt å fikse selv.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Takk til ArneM og SteinarR for velvilje og tålmodighet. Takk til HR som kom inn i innspurten og på 54 minutter gikk inn i bruker2, reinstallasjon av AL, svært mye knot for å få drivere og routing ikke minst til å funke. Det er litt knot med Topping dacen som egentlig ønsker å være 7.1 eller 5.1 men strengt talt er en reinspikka 8 kanalers dac og utrolig men sant trolig kan erstatte Groundsound, minidsp og annet kun ved å drives fra Roon.

    Dypt imponert over dere gutta 😊
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Veldig godt å høre at dette er på sporet nå. Måtte være mulig. Nå er det bare å jobbe i vei med alle mulighetene som AL tilbyr.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Takk til ArneM og SteinarR for velvilje og tålmodighet. Takk til HR som kom inn i innspurten og på 54 minutter gikk inn i bruker2, reinstallasjon av AL, svært mye knot for å få drivere og routing ikke minst til å funke. Det er litt knot med Topping dacen som egentlig ønsker å være 7.1 eller 5.1 men strengt talt er en reinspikka 8 kanalers dac og utrolig men sant trolig kan erstatte Groundsound, minidsp og annet kun ved å drives fra Roon.

    Dypt imponert over dere gutta 😊
    Flott ! For her følges det nøye med...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Veldig godt å høre at dette er på sporet nå. Måtte være mulig. Nå er det bare å jobbe i vei med alle mulighetene som AL tilbyr.
    👍😊

    Og du vet, jeg advarte dere om min ekstremt lave stressterskel med IT så dere kan takke dere selv 😂
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Skal lage en liten og dedikert tråd om Topping Dacen og kort relevant info om dette med stereo aktiv deling kontra hjemmekino.

    Det kommer noen delikate foto og forslag til flere bruksområder.

    Dette er en liten swiss knife med delikat og god byggekvalitet til en rimelig penge med god lyd og balanserte utganger. Ikke for å nevne miniDSP men de har ikke 8 kanals balansert 🙄 DET har Topping 😎
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Planlegging er jo bortkastet tid. Dersom ting skal virke er det bare å sette det opp og bli ferdig med det. Man kan ikke trø feil uansett og det er ikke vanskeligere en at man løser ting når de dukker opp.
    Siden hornlyd ikke er pc mann så er det jo en liten barriere der men den er ikke større en en uryddighet i frekvensgangen i delingspunktet om ting ikke stemmer.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Godt det har løst så langt da Hornlyd.
    Det er egentlig ganske mange småting i en AL setup som kan gjøre at det går i stå.
    Men når alt er oppe og kjører, og funker som det skal
    ...så er det opp til kokken og råvarene hvor bra det blir.

    Åssen låter det nå?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Men om jeg kjøper Audiolense, da kan vel jeg få lov til å sette opp akkurat som jeg ønsker og vil selv?
    På samme måte som om jeg hadde kjøpt f.eks miniDSP. Jeg har lov å sette opp som jeg vil.

    Ergo må en skille produktet Audiolense og hvordan drive med korreksjon. Enig?
    Absolutt.
     

    Steinar_R

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    Har en liten plan i morgen:

    Slette alt
    Opprette egen innlogging på laptopen
    Legge inn Topping på nytt med siste firmware og siste driver (siste driver har en mulighet for å mute individuelle kanaler fra fjernkontrollen og det kan være en årsak til død kanal?)
    Legge inn AL på nytt og passe på at den ikke havner i onedrive
    IKKE installere UMIK men plugge den inn, åpne AL og se om den henger seg på automatisk

    Takk for i kveld :)
    Hva fant du ut av mht den døde kanalen?
    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Roon måtte stilles inn som 7.1 tror jeg.
    H.R fikk det til.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva er "Class Compliant " mode ifm RME? Kan dette brukes ifm RME/Totalmix og AL Convolver?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du er mer datakyndig enn meg men forstår det dreier seg om eldre usb standarder.... Tilkobling og bruk uten drivere installert ??
    Ikke noe for oss.....
    Nettopp!
    Regner med at ved CC får OS/PC'n driver "servert" fra hardware. På dårlig Norsk! :)
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Finner ikke Correction Procedure designer i AL 2.0 på Demo utgaven.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Og jeg krysser fingrene for at det virker😬
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn