Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har stor tro på at Matt & Co får til dette.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Matt & co fikk det helt fint til de, jeg kjører nå convolver natively i J. Media River and it works like a charm. Herlig. I helga har jeg hatt besøk av Slarssen og Andreas og vi har gjort mangt og meget - der i blant lekt oss med Audiolense, korreksjonsfiltre og ulike varianter av filtre. Som et resultat av det så dukker det opp ikke rent få spørsmål/kommentarer. Her er noen av dem:

    1. For å få til en nogenlunde flat korreksjonskurve måtte jeg sette max correction boost til 20dB. Jeg hører ikke noen åpenbare problemer med det, men kanskje det er noen likevel? Eller trenger jeg ikke å bekymre meg for det?

    2. Jeg har testet ut ulike varianter av Bruel og Kjær sin frekvenskurve (som Mr-T la ut i en annen tråd, takk!). En mer eller mindre identisk kopi av den kurven ble for mørk, så nå har jeg en slightly modifisert kurve som alt i alt er rundt 4dB ned ved 20kHz.

    3. Vi har også eksperimentert med minimumsfase- og lineærfase-filtre, altså det du kan velge når du tegner target. Vi blindtestet dette noe uhøytidelig og var alle tre enige om at det lineære filteret hørtes mest korrekt ut, mens en av oss likte minimumsfasefilteret fordi det hørtes mer naturlig ut, med bedre flyt i musikken. Med mest korrekt mener vi at bassen satt bedre, ulike instrumenter som spiller bass var tydeligere definert i rommet og pitch'en til instrumentet hørtes mest korrekt ut. I tillegg var utøvernes plassering i lydbildet bedre med det lineære filteret. Minimumsfasefilteret hørtes litt mer rundt, varmt og mykere ut, som igjen bidro til å skape nevnte illusjon av flyt som skapte større engasjement for musikken.

    Så vidt vi skjønte av hjelpefila er den praktiske forskjellen på disse to filtrene at fasene kommer til å være forskjøvet i topp og bunn på frekvensgangen på minimumsfasefilteret - og vi antar at den forskjellen vi hørte skyldtes det. Har vi da forstått ting riktig - og hva er det som er den teoretiske grunnen til at det blir slik? Det er ulike matematiske modeller som ligger til grunn for de ulike filterene, så vi antar at det også er en (god) forklaring på hvorfor det er så enkelt å plukke forskjellen mellom filtrene (det er kanskje verdt å bemerke at det var enklest å høre disse forskjellene med musikk som hadde naturlige instrumenter, enn elektronisk musikk).

    4. Videre klarte vi ikke å få mikrofoninngangen på et Asus Xonar STX til å fungere ordentlig. Når vi prøvde å gjøre målinger med å kople den mikrofonen og -forsterkeren jeg kjøpte fra Juice HiFi inn i inngangen på Asus Xonar STX så klarte vi ikke å gjøre gode målinger - enten fordi det klippet i det analoge domenet eller fordi det ble gjort en eller annen form for resampling av lyden (i følge Audiolense-analysen). Vi feilsøkte en del på dette uten å få det til og endte opp med å bruke et annet lydkort. Noen som har vært borti lignende problemer?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Her var det mange avanserte spørsmål. Det er tydelig at du har opparbeidet en viss innsikt i hva dette går i. Jeg har svart etter beste evne nedenfor.

    Mbare skrev:
    1. For å få til en nogenlunde flat korreksjonskurve måtte jeg sette max correction boost til 20dB. Jeg hører ikke noen åpenbare problemer med det, men kanskje det er noen likevel? Eller trenger jeg ikke å bekymre meg for det?
    Det trenger du ikke bekymre deg over. Hvis boost stresser et element for mye så vil du høre at det grøter seg til. Men det hører til sjeldenhetene, selv med 20dB boost.
    2. Jeg har testet ut ulike varianter av Bruel og Kjær sin frekvenskurve (som Mr-T la ut i en annen tråd, takk!). En mer eller mindre identisk kopi av den kurven ble for mørk, så nå har jeg en slightly modifisert kurve som alt i alt er rundt 4dB ned ved 20kHz.
    Ja,

    den blir mørkere enn nøytral fordi B&K kurven er basert på 1/3 oktavs glatting. 1/3 oktavs glatting gir mere tilt enn den filtreringen som gjøres i Audiolense. En flatere versjon av B&K vil bringe deg tett på det de hørte da de utviklet kurven. 4 dB mere rundt 10kHz burde bringe deg tett på.

    3. Vi har også eksperimentert med minimumsfase- og lineærfase-filtre, altså det du kan velge når du tegner target. Vi blindtestet dette noe uhøytidelig og var alle tre enige om at det lineære filteret hørtes mest korrekt ut, mens en av oss likte minimumsfasefilteret fordi det hørtes mer naturlig ut, med bedre flyt i musikken. Med mest korrekt mener vi at bassen satt bedre, ulike instrumenter som spiller bass var tydeligere definert i rommet og pitch'en til instrumentet hørtes mest korrekt ut. I tillegg var utøvernes plassering i lydbildet bedre med det lineære filteret. Minimumsfasefilteret hørtes litt mer rundt, varmt og mykere ut, som igjen bidro til å skape nevnte illusjon av flyt som skapte større engasjement for musikken.
    Dette tror jeg vil variere fra anlegg til anlegg. Det kan også være avgjørende hva slags musikk man lytter til. Og da er det jo bra at man kan velge selv. Så lenge man har båndbreddebegrensning i avspillingskjeden så kan det aldri bli helt perfekt i tidsdimensjonen, så miniumum fase og lineær fase har hver sine styrker og svakheter.
    Så vidt vi skjønte av hjelpefila er den praktiske forskjellen på disse to filtrene at fasene kommer til å være forskjøvet i topp og bunn på frekvensgangen på minimumsfasefilteret - og vi antar at den forskjellen vi hørte skyldtes det. Har vi da forstått ting riktig - og hva er det som er den teoretiske grunnen til at det blir slik? Det er ulike matematiske modeller som ligger til grunn for de ulike filterene, så vi antar at det også er en (god) forklaring på hvorfor det er så enkelt å plukke forskjellen mellom filtrene (det er kanskje verdt å bemerke at det var enklest å høre disse forskjellene med musikk som hadde naturlige instrumenter, enn elektronisk musikk).
    Teorien er slik du beskriver. I tidsdimensjonen så vil minimum fase ha den raskeste stigetiden, men også den lengste utklingingen.
    Det er ikke godt å si om det var faseforskjellene dere hørte eller grad av suksess i implementeringen. Det varierer hvor godt de to løsningene fungerer rent teknisk på ulike oppsett. I 4.2 kan det også være stor forskjell på minimumfase resultatet om man anvender separat preringing kontroll eller ikke. Noen rapporterer bedre lyd uten, mens andre rapporterer bedre lyd med. Den uten separat preringing kontroll korrigerer mere, og er teoretisk mer perfekt, men i enkelte oppsett blir det for mye korreksjon.
    4. Videre klarte vi ikke å få mikrofoninngangen på et Asus Xonar STX til å fungere ordentlig. Når vi prøvde å gjøre målinger med å kople den mikrofonen og -forsterkeren jeg kjøpte fra Juice HiFi inn i inngangen på Asus Xonar STX så klarte vi ikke å gjøre gode målinger - enten fordi det klippet i det analoge domenet eller fordi det ble gjort en eller annen form for resampling av lyden (i følge Audiolense-analysen). Vi feilsøkte en del på dette uten å få det til og endte opp med å bruke et annet lydkort. Noen som har vært borti lignende problemer?
    IBF sitt målekit har separat mikrofonforsterker, så da skal du bruke en vanlig linjeinngang til å ta inn mikrofonsignalet. Klippingen oppsto nok fordi mikrofonsignalet ble forsterket to ganger.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Takk for utfyllende og godt svar. Jeg sitter bare igjen med ett spm og det handler om der du sier.

    Ja,

    den blir mørkere enn nøytral fordi B&K kurven er basert på 1/3 oktavs glatting. 1/3 oktavs glatting gir mere tilt enn den filtreringen som gjøres i Audiolense. En flatere versjon av B&K vil bringe deg tett på det de hørte da de utviklet kurven. 4 dB mere rundt 10kHz burde bringe deg tett på.
    Jeg antar at du her mener 4dB mer rundt 10kHz i forhold til den opprinnelige B&K-kurven?

    Den kurven jeg bruker for tiden ser slik ut:
     

    Vedlegg

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    282
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ett spørsmål som kanskje er besvart tidligere;

    Kan Audiolense brukes på Mac m/ iTunes?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Mbare skrev:
    Den kurven jeg bruker for tiden ser slik ut:
    Den heller også mot det varme, imo. Det jeg opplever som nøytralt tilter ikke mer enn et par dB eller så. Men timbre kvalitetene er jo i stor grad inntakt uanset hvor mye eller lite man tilter kurven, så dette er absolutt et område der man kan legge stor vekt på smak og behag uten å risikere store negative overraskelser. Mere tilt fungerer også bedre på svakere lydnivåer, IMO.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Peter skrev:
    Ett spørsmål som kanskje er besvart tidligere;

    Kan Audiolense brukes på Mac m/ iTunes?
    Du kan benytte filtrene på Mac, men jeg kan ikke detaljene. Det er folk på Audilense User Forum som vet mer om dette. Kanskje også her på HFS. iTunes kan jeg også lite om.

    Men du behøver windows til å kjøre målingene og lage filtrene, ettersom Audiolense er windows basert.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Strever med å få lyd på godsakene, Lynx TWO B.

    På høgtalaren nede i høgre hjørne, så er det eit rødt kryss. Når eg klikker, så kjem det opp spm om hvilken enhet eg skal feilsøke på, integrert lydkort eller Lynx, og velger Lynx. Då kjem det opp at enheten er disblet, noko den ikkje viser i enhetsbehandling. Prøvde å disble dei andre lydenhetene, uten hell. Om eg høyreklikker på høgtalaren og velger "Avspillingsenheter", så kjem mange forskjellige alternativer opp på Lynx.

    Eg greier med andre ord ikkje å få lyd ut, og er relativt frustrert :mad:
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    AAaF skrev:
    Strever med å få lyd på godsakene, Lynx TWO B.

    På høgtalaren nede i høgre hjørne, så er det eit rødt kryss. Når eg klikker, så kjem det opp spm om hvilken enhet eg skal feilsøke på, integrert lydkort eller Lynx, og velger Lynx. Då kjem det opp at enheten er disblet, noko den ikkje viser i enhetsbehandling. Prøvde å disble dei andre lydenhetene, uten hell. Om eg høyreklikker på høgtalaren og velger "Avspillingsenheter", så kjem mange forskjellige alternativer opp på Lynx.
    Då er det lyd. Måtte disable det integrerte lydkortet, deretter boote, slette lynx kortet i oppgavebehandling(Beholde drivere) og boote på nytt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er harde prøvelser du går gjennom her, AAaF :eek:

    La oss håpe det betaler seg når alt faller på plass!
     

    retro

    Fersking
    Ble medlem
    09.03.2005
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Bx,

    kan du kanske ge en kort (?) beskrivning av vad som skiljer mellan Audiolense, Trinnov och även Dirac..? Vad gör de lika, vad gör de olika etc...??
    Det går idag att köpa en Trinnov receiver för små pengar jämfört med de separata processorena ($13000 och upp).

    Försök vara opartisk.. ;)

    Mvh
    CH

    Edit,
    Såg just att Dirac går att köpa för oss "Computer Audiophiles" och skall funka med alla program och applikationer..!
    Mycket intressant...!!
    http://www.dirac.se/en/consumer-products.aspx

    Så Bx, en jämförelse hade varit intressant..?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du spør feil mann, Retro ;D

    Jeg vil tro jeg kjenner til det meste av det som er publisert fra Trinnov og Dirac. Tenkningen bak virker å være kompetent i begge tilfeller og på et overordnet nivå er det visse grunnleggende likheter med tidsdomene- og frekvenskorreksjonen i Audiolense. Men det er helt sikkert store forskjeller i hvordan den overordnede filosofien er implementert så jeg tror jeg skal avstå fra å spekulere i hvordan de fungerer opp mot hverandre.

    Audiolense gir brukeren stor innflytelse på hvordan det korrigeres, og slik sett er Audiolense mer et verktøy som setter brukeren i stand til å lage en ønsket lydkvalitet enn en hifikomponent med en gitt lydkvalitet. Trinnov og Dirac Live er mer automatisert. Erfaringsmessig betyr muligheten for skreddersøm litt i de fleste oppsett og svært mye i enkelte oppsett. Men økt fleksibilitet gir også en høyere brukerterskel og mindre nattesøvn, så for enkelte så kan mer plug & play være bedre.
     

    krd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2006
    Innlegg
    119
    Antall liker
    0
    Noen som kan hjelpe ?

    Har kjøpt mic-og mic preamp fra Audiolense, men får ikke lyd (sweep) ut fra høytt. når jeg setter igang "Run Measurement".

    PCen jeg bruker er en HP Pavilion Entertainment PC med Windows Vista Home Premium 32-bit SP".
    Lydkortet er IDT High Definition Audio CODEC. Bruker ASIO4ALL og J.River.

    Mic virker, og jeg får sweeplyd ut fra AL til høytt. når IDT HD Audio CODEC er slått av ( micen virker ikke når IDT HD Audio CODEC er slått av ).

    I.h.h.t. Bernt Rønningsbakk ser oppsettet i "Masurement form" (målemodulen) riktig ut.

    Noen som har peiling på hva problemet kan være ?

    Mvh
    Dag
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dette er merkelig. Det er embedded lydkortet i PC-en, er det ikke?

    Prøv uten Asio4All, med Direct Sound måling. Kanskje det fungerer?
     

    krd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2006
    Innlegg
    119
    Antall liker
    0
    Hei,
    Jo det er det.
    Får prøve med Direct Sound hvis jeg ikke finner ut hva som er galt.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Ett lite praktisk spm;

    Hvordan er mulighetene for å starte med å kjøpe Standard lisensen, for deretter å oppgradere til XO ved en senere anledning hvis man ønsker? Betaler man bare mellomlegget da? Har prøvd å lete på hjemmesiden, men fant ingen svar. :)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Kan ikke skryte på meg å huske hvor jeg så det, men jeg er sikker på at du kan oppgradere for prisen av mellomlegget pluss 10%.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Oppgradering koster mellomlegg pluss 400 kroner i oppgraderingsgebyr. Hvis man oppgraderer innen 3 måneder så bortfaller oppgraderingsgebyret. Jeg pleier å la kunder slippe oppgraderingsgebyr selv om det har gått litt lengre tid, hvis de fortsatt er startfasen.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg er igang med målinger og trykker Filter Measurement, men da dukker denne dialogboksen opp. Hva er årsaken?

    audiolenseError.png
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har fått nyss i at en kan lage Målingene/korreksjonsfiltrene på en PC for så og flytte fila/laste disse inn Pure Music som kjøres på en Mac maskin, er det noen andre enn Trompetnerd som bruker denne løsningen og finner den tilfredstillende ?

    Edit, Ser under `system requirements` at det er bare XP og Vista som nevnes, regner med Audiolense kjører på W7 men at det bare ikke er siden til BX som ikke er oppdatert..(?)
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Litt om frekvensrespons tweaking

    dsp skeptikerne anbefaler minst mulig bruk av Audiolense og tilsvarende. Jeg er minimalist av det andre slaget ettersom jeg foretrekker en enkel frekvensrespons med pen avrunding på flankene og ingen sminke i midten.

    Jeg har full forståelse for de som avskyr alt som lukter av tonekontroller. Bass og diskantkontroller har aldri fungert i mine ører, og jeg har alltid syntes at loudnessknappen låt forferdelig. Det var som tonene i musikken druknet i knust glass og rumlebass, og det var om mulig enda verre på lave nivåer enn på sterke nivåer. Det alle disse tre tonekontrollene har til felles er at de lager hengekøye på frekvensresponsen, dvs, en konkav kurveform som griper direkte inn med mellomtonen.

    Etter å ha skrudd frekvensresponser noen år er jeg blitt enda mer følsom på slike ting enn jeg var tidligere. Jeg har aldri lyttet til et anlegg der deler av mellomtoneresponsen har konkav kurving uten å høre farging på en eller annen låt. Det spiller ingen rolle om responsen er skapt av høyttaleren, rommet eller dsp. Frekvensdipper og frekvenstopper som ser like ut låter rimelig likt.

    Jeg brukte en halv vinter på å optimalisere et løft i bassen da jeg begynte å bruke DSP selv, ettersom dette var, og fortsatt er en utbredt oppfatning at en basslift er veien å gå. Men den eneste måten jeg klarte å få til en bassheving på som ikke ga farging i mellomtonen var å starte løfteprosessen i diskanten, dvs en snorrett stigning mot bassen. Da fikk jeg det nivået og basstrykket jeg ønsket uten å kødde til mellomtonen. Og da skjønte jeg at kurvaturen på responsen har mye større betydning på timbre kvaliteten enn det globale forløpet i frekvensresponsen (fallet fra bass til diskant)

    Jeg trekker fram konkav kurving her, eller hengekøyetendenser, fordi dette ofte gir opplevd forbedring på andre hifi parametere enn timbre, parametere som står høyt i kurs. Men det går gjerne på bekostning av timbre kvaliteten. De som har høyttalere med en iørefallend hengekøye over deler av mellomtonen sliter av og til med å finne den ultimate lydkvaliteten. De opplever at luft, diskant, bass, stort lydbilde, kanskje også en opplevelse av stor dynamikk - egenskaper de verdsetter høyt - blir svekket når en del ting de ikke var helt fornøyd med faller på plass. De kan oppleve en korreksjon som i mine ører er så god som den kan bli - som et kompromiss.

    Jeg hadde en kunde innom for et par år siden som brukte returretten innen et par uker. Audiolense "drepte" all dynamikk. Jeg fikk tilsendt en måling som viste at han hadde 4-6 dB heving i diskanten i forhold til resten av frekvensregisteret. Det er ekstremt mye når det går over noen oktaver. Når man har vent seg til å lytte til det, så låter alt som er i nærheten av nøytralt ullent og udynamisk til man har rekalibrert ørene. Hvis han en gang skjønner at den hardheten han slet med i anlegget og den lyttetrettheten han opplevde, skyldes alt for mye diskant (og en konkav overgang fra mellomtonen) , så kan det hende han finner fram til en lyd han liker bedre. Men så lenge han tror at han kan beholde alle fordelene med å ha for mye diskant og samtidig eliminere ulempene så kommer han aldri i mål.

    De som har høyttalere med for mye lydnivå et sted på midten - en konveks respons - får det ofte både i pose og sekk når de går til anskaffelse av Audiolense. Blir det konvekst nok høres det ut som en liten klokkeradio... Jeg var på kundebesøk hos en kar som hadde glimrende elektronikk, høyttalere med bra byggekvalitet og bra elementer, men der bassen, under ca 100 Hz var svekket flere dB i nivå og der også diskanten var for svak i forhold til mellomtonen. Det låt middels da vi satte igang. Etter et par omdreininger på target responsen var det enorm forbedring på alle hifi parametere. Bedre timbre, større perspektiv, mer fraspark i bassen, mer luft, mer glitter i toppen, mer dynamisk og oppløst, mer kropp - you name it - selv om vi utelukkende skrudde for en helt nøytral lydgjengivelse.

    Hvis man ønsker å skru lyden slik at man får en U R There følelse på bluesmusikken vha hengekøye så gjør jeg hva jeg kan for å hjelpe. En frekvensrespons som gir litt av konsertopplevelsen kan man få til ved å lage en hengekøye som treffer blink. Jeg vil tro den starter rundt 100-150 Hz og slutter tidlig i kHz området. Men fasongen har mye og si også. Det er ikke helt hengekøye egentlig. Det er snarere et platå i bassen, deretter en ganske bratt overgang i øvre bass/nedre mellomtone fulgt av en relativt flat respons til et par-tre kHz før det hele rundes av naturlig mot toppen. Dette gir en betoning i bassen og en betoning i presensområdet. Når man treffer slik at disse betoningene ikke blir for framtredende så vil det ta igjen litt av den PA-lyden man ofte hører på konsert. Du vet, den typen konsertopplevelse der artistene ser ut som små maur der framme på scenekanten men at vokalisten og instrumentene allikevel høres gigantisk store ut.

    Hvis en slik lydtweak medfører at Erik Bye i nærfeltopptak låter som om han er i ferd med å få mikrofonen i halsen, så kan det være greit å være klar over at dette er en konsekvens av frekvensresponsen og ikke en mystisk DSP farging. Hvis man forstår hvordan det hele henger sammen så er det enklere å gjøre velbegrunnede valg og slå seg til ro oppsidene og nedsidene disse valgene gir.

    Det er ikke min misjon å tre mine lydmessige preferanser ned over ørene på alle Audiolense brukere. Jeg vil at alle som tar i bruk Audiolense skal kunne ta lyden i retning av sin egen favorittlyd, slik jeg tar lyden i retning av mine preferanser. Men for å gjøre det må man se konsekvensene av de valgene man tar.

    Jeg tror det er en del folk som skrur seg litt vekk fra den beste lyden. Dels fordi ørene er feilkalibrert i utgangspunktet, dels fordi de ikke har nok innsikt i hva frekvensresponsen gjør med en rekke andre hifi parametere enn den man har fokus på der og da. Man fokuserer på enkeltelementer og taper helheten av syne.

    Det er ikke så vanskelig å lage en vellydende target. Det som er vanskelig er å vite hva man egentlig vil ha, og å kjenne igjen denne lyden når man hører den. Den største utfordringen med å tegne en target som faller i smak er ens egen kompetanse og et avklart forhold til egne preferanser. Jeg tror også man må gjøre seg noen erfaringer selv her. Gå gjennom en læringsprosess. De som vet hva de vil ha kommer ofte raskt i mål selv om de ikke har brukt liknende verktøy før. Og det er selvsagt ingen ting i veien for å benytte ulike target responser på ulike musikksjangre og ulike plater.

    Happy tweaking!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for et godt innlegg!

    Har du på en pedagogisk måte lyst til å poste noen målinger og vise hvordan du løser oppgaver?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg er igang med målinger og trykker Filter Measurement, men da dukker denne dialogboksen opp. Hva er årsaken?
    Denne gikk meg hus forbi OAlex,

    Har du dette problemet fortsatt?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg lest hele tråden men har kanskje gått glipp av noe likevel.
    Hvilken versjon av AL trenger jeg til musikk i stereo (stativhøyttalere + aktiv sub)?
    Jeg installerte AL på en av maskinene for en stund siden men det ble ikke tid til å prøve det.

    Når måling er utført, kan jeg da koble PC fra det eksterne lydkortet og bruke det interne lydkortets digital ut til forsterker?
    (Jeg kalibrerte det eksterne lydkortet i REW og det var kun .5db fall under 20Hz og over 20KHz men det var analogt, digitalt er kanskje det meste bra?)

    Jeg har et low-fi anlegg men det hadde vært artig å prøve AL likevel.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg antar at du setter opp anlegget med subber og det hele slik at PC-en sender ut lyd til høyre og venstre høyttaler. Siden du sier low-fi så bør du gå for Audiolense 2.0. Det går alltid an å oppgradere senere.

    Det er ikke fof lydkortet som bør være kalibrert men mikrofonen.

    Det går greit å kople fra det eksterne lydkortet slik du skisserer. Det kan godt hende det går an å bruke det interne lydkortet til måling også. Hvis det er bra nok til musikkavspilling så burde det være bra nok til målefrmål også. Jeg regner med at du har en analog inngang der....
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hei,

    Jeg antar at du setter opp anlegget med subber og det hele slik at PC-en sender ut lyd til høyre og venstre høyttaler. Siden du sier low-fi så bør du gå for Audiolense 2.0. Det går alltid an å oppgradere senere.
    Flott. Finnes det demo versjon av v2? Jeg finner bare 3.1 til 4.4 beta.
    Jeg mener jeg så en oversikt over forskjellene mellom versjoner en gang men finner den ikke nå. Hva mangler i v2 ift. XO og andre versjoner?

    Det er ikke fof lydkortet som bør være kalibrert men mikrofonen.
    Det er klart men jeg gjorde det en gang i REW for å teste lydkortet da dette ble anbefalt, med balansert loopback (analog ut-inn).

    Det går greit å kople fra det eksterne lydkortet slik du skisserer. Det kan godt hende det går an å bruke det interne lydkortet til måling også. Hvis det er bra nok til musikkavspilling så burde det være bra nok til målefrmål også. Jeg regner med at du har en analog inngang der....
    Det interne lydkortet har ikke fantom matning, noe mikrofonen trenger. Det er sikkert analog utgang der men jeg vil bruke digital ut fra PC og inn i forsterker som sagt.

    Spennende dette, takk for svar så langt :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du kan installere 4.4 og starte en 2.0 demo.

    Jeg kjøper den med fantom-mating. Jeg tror det du legger opp til kommer til å fungere helt greit.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Mail fra en som nettopp har oppgradert fra 2.0 til XO:

    Bernt,

    your software is scary..

    thanks.

    ...
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Stakk innom til ein kompis slik at han kunne teste romkorreksjon og se om han likte det. Når eg genererer korreksjonsfilteret blir det bare generert ei .cfg fil, ikkje ei for kvar merka med dei forskjellige sampleratene, 48, 88.1 og 96kHz. Er vant med aktiv deling, og kompisen min kjører vanleg 2.0 system, er det noko eg gjer gale, eller er filtra for dei forskjellige sampleratene bakt inn i ei og samme .cfg-fil?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er en correction folder og en correction files folder. De ratespesifikke cfg filene og wav filene ligger i sistnevnte. Dvs nabokatalogen til der dere kikket. Det er også disse som må brukes med JRiver ettersom den ennå ikke støtter automatisk skifte av samplerate.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nå har jeg testet Fidelify her hos meg. Dette er en "high end" spotify klient der man også kan kjøre Audiolense. Sålangt fungerer et strålende. Anbefales!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er denne tråden å betrakte som en "vennetråd" i tillegg til opplysning og nyheter eller skal man lage en egen tråd?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    En vennetråd hadde vært hyggelig det.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Er Audiolense framleis oppe og går? Eg har prøvd å kjøpe lisens to gonger siste veka utan å ha fått mail med bekrefting. Har heller ikkje fått svar frå support.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn