Det skjer ting med J Media River: nå driver de å bygger sin egen convolution-engine: http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=68828.50.
Hurra!
Hurra!
Det trenger du ikke bekymre deg over. Hvis boost stresser et element for mye så vil du høre at det grøter seg til. Men det hører til sjeldenhetene, selv med 20dB boost.Mbare skrev:1. For å få til en nogenlunde flat korreksjonskurve måtte jeg sette max correction boost til 20dB. Jeg hører ikke noen åpenbare problemer med det, men kanskje det er noen likevel? Eller trenger jeg ikke å bekymre meg for det?
Ja,2. Jeg har testet ut ulike varianter av Bruel og Kjær sin frekvenskurve (som Mr-T la ut i en annen tråd, takk!). En mer eller mindre identisk kopi av den kurven ble for mørk, så nå har jeg en slightly modifisert kurve som alt i alt er rundt 4dB ned ved 20kHz.
Dette tror jeg vil variere fra anlegg til anlegg. Det kan også være avgjørende hva slags musikk man lytter til. Og da er det jo bra at man kan velge selv. Så lenge man har båndbreddebegrensning i avspillingskjeden så kan det aldri bli helt perfekt i tidsdimensjonen, så miniumum fase og lineær fase har hver sine styrker og svakheter.3. Vi har også eksperimentert med minimumsfase- og lineærfase-filtre, altså det du kan velge når du tegner target. Vi blindtestet dette noe uhøytidelig og var alle tre enige om at det lineære filteret hørtes mest korrekt ut, mens en av oss likte minimumsfasefilteret fordi det hørtes mer naturlig ut, med bedre flyt i musikken. Med mest korrekt mener vi at bassen satt bedre, ulike instrumenter som spiller bass var tydeligere definert i rommet og pitch'en til instrumentet hørtes mest korrekt ut. I tillegg var utøvernes plassering i lydbildet bedre med det lineære filteret. Minimumsfasefilteret hørtes litt mer rundt, varmt og mykere ut, som igjen bidro til å skape nevnte illusjon av flyt som skapte større engasjement for musikken.
Teorien er slik du beskriver. I tidsdimensjonen så vil minimum fase ha den raskeste stigetiden, men også den lengste utklingingen.Så vidt vi skjønte av hjelpefila er den praktiske forskjellen på disse to filtrene at fasene kommer til å være forskjøvet i topp og bunn på frekvensgangen på minimumsfasefilteret - og vi antar at den forskjellen vi hørte skyldtes det. Har vi da forstått ting riktig - og hva er det som er den teoretiske grunnen til at det blir slik? Det er ulike matematiske modeller som ligger til grunn for de ulike filterene, så vi antar at det også er en (god) forklaring på hvorfor det er så enkelt å plukke forskjellen mellom filtrene (det er kanskje verdt å bemerke at det var enklest å høre disse forskjellene med musikk som hadde naturlige instrumenter, enn elektronisk musikk).
IBF sitt målekit har separat mikrofonforsterker, så da skal du bruke en vanlig linjeinngang til å ta inn mikrofonsignalet. Klippingen oppsto nok fordi mikrofonsignalet ble forsterket to ganger.4. Videre klarte vi ikke å få mikrofoninngangen på et Asus Xonar STX til å fungere ordentlig. Når vi prøvde å gjøre målinger med å kople den mikrofonen og -forsterkeren jeg kjøpte fra Juice HiFi inn i inngangen på Asus Xonar STX så klarte vi ikke å gjøre gode målinger - enten fordi det klippet i det analoge domenet eller fordi det ble gjort en eller annen form for resampling av lyden (i følge Audiolense-analysen). Vi feilsøkte en del på dette uten å få det til og endte opp med å bruke et annet lydkort. Noen som har vært borti lignende problemer?
Jeg antar at du her mener 4dB mer rundt 10kHz i forhold til den opprinnelige B&K-kurven?Ja,
den blir mørkere enn nøytral fordi B&K kurven er basert på 1/3 oktavs glatting. 1/3 oktavs glatting gir mere tilt enn den filtreringen som gjøres i Audiolense. En flatere versjon av B&K vil bringe deg tett på det de hørte da de utviklet kurven. 4 dB mere rundt 10kHz burde bringe deg tett på.
Den heller også mot det varme, imo. Det jeg opplever som nøytralt tilter ikke mer enn et par dB eller så. Men timbre kvalitetene er jo i stor grad inntakt uanset hvor mye eller lite man tilter kurven, så dette er absolutt et område der man kan legge stor vekt på smak og behag uten å risikere store negative overraskelser. Mere tilt fungerer også bedre på svakere lydnivåer, IMO.Mbare skrev:Den kurven jeg bruker for tiden ser slik ut:
Du kan benytte filtrene på Mac, men jeg kan ikke detaljene. Det er folk på Audilense User Forum som vet mer om dette. Kanskje også her på HFS. iTunes kan jeg også lite om.Peter skrev:Ett spørsmål som kanskje er besvart tidligere;
Kan Audiolense brukes på Mac m/ iTunes?
Då er det lyd. Måtte disable det integrerte lydkortet, deretter boote, slette lynx kortet i oppgavebehandling(Beholde drivere) og boote på nytt.AAaF skrev:Strever med å få lyd på godsakene, Lynx TWO B.
På høgtalaren nede i høgre hjørne, så er det eit rødt kryss. Når eg klikker, så kjem det opp spm om hvilken enhet eg skal feilsøke på, integrert lydkort eller Lynx, og velger Lynx. Då kjem det opp at enheten er disblet, noko den ikkje viser i enhetsbehandling. Prøvde å disble dei andre lydenhetene, uten hell. Om eg høyreklikker på høgtalaren og velger "Avspillingsenheter", så kjem mange forskjellige alternativer opp på Lynx.
Denne gikk meg hus forbi OAlex,Jeg er igang med målinger og trykker Filter Measurement, men da dukker denne dialogboksen opp. Hva er årsaken?
Flott. Finnes det demo versjon av v2? Jeg finner bare 3.1 til 4.4 beta.Jeg antar at du setter opp anlegget med subber og det hele slik at PC-en sender ut lyd til høyre og venstre høyttaler. Siden du sier low-fi så bør du gå for Audiolense 2.0. Det går alltid an å oppgradere senere.
Det er klart men jeg gjorde det en gang i REW for å teste lydkortet da dette ble anbefalt, med balansert loopback (analog ut-inn).Det er ikke fof lydkortet som bør være kalibrert men mikrofonen.
Det interne lydkortet har ikke fantom matning, noe mikrofonen trenger. Det er sikkert analog utgang der men jeg vil bruke digital ut fra PC og inn i forsterker som sagt.Det går greit å kople fra det eksterne lydkortet slik du skisserer. Det kan godt hende det går an å bruke det interne lydkortet til måling også. Hvis det er bra nok til musikkavspilling så burde det være bra nok til målefrmål også. Jeg regner med at du har en analog inngang der....