Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    image (1).jpg


    Hei. Skal gi Audiolence en skikkelig sjanse. På Measurement, får jeg ikke utslag på Microphone imput monitor i dag, det er lenge siden jeg forsøkte sist. Hvordan fikser jeg det? Har jeg valgt feil Input Channel? Hva skal denne eventuelt stå som. Mikrofonen og pcen registrerer at det kommer lyd inn, men ikke i Audiolence.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var veldig vanskelig å lese på bilde du la ut. Hvis du har valgt riktig device inn/ut og justert volumer skal det være plankekjøring:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Hvor har du koblet til mikrofonen....?
    Slik det ser ut i Audiolense så skal du ha koblet mikrofonen via Lynx inngang..?
    Hvis du har koblet mikrofonene på mikrofoninngangen på PCen - så må du endre kilde for mikrofon!

    Mvh
    OMF
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Håper på en bratt læringskurve! I dag virket endelig mikrofonen med Audiolence. Skjønner ikke hvorfor det plutselig virket i dag og ikke alle de timene jeg prøvde i går..

    Får ikke lyd ut i Audiolence med å bruke usb til den eksterne dacen, men det går fint å bruke Lynx til lyd ut og inn på testingen.

    Har en utfordring ognoen spørsmal når jeg kjører Run Measurement. Kurven blir rød i Measurement Quality Report, er kurven ok? Det er en skala ved kurven,nå er toppene mine på 0,25. Hvor høyt skal de være? Hvor mangedesibel bør testen kjøres på? Siden JBL subbene er mye mer lettdrevet enn fronthøyttalerne og har en mye kraftigere forsterker,viser Microphone input monitor at jeg får et kraftig basstrykk og lavere måling når frontene tar over ved 85 Hz. Er det her problemetligger og hvordan kan jeg eventuelt løse det? Har mulighet til å justere ned volumet på bassampen.

    Measurement Quality Report.jpg



    Når jeg skal velge Filter Measurement, skal man velge True Time Domain, Frequencycorrection eller Minimum delay XO?

    Når man skal lagrefilteret, hvilken samplingsfrekvens skal man bruke?

    Har fått lastet filen inn i Jriver. Første inntrykket er bra og mye bedre enn sist gang jeg la Audiolence på is.

    Når jeg skal legge inn korreksjonsfilen i programmet Fidelify (Load VST filter), finner jeg ikke filen. Klarte å legge inn dette når jeg holdt på med Audiolence for lenge siden. Hvordan løser jeg dette. Er det fordi filformatet er CFG?

    Setter pris på tilbakemeldinger. Audiolence har gitt mersmak :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    He-he.

    Målingen ser bra ut. De figurene på bunnen er veiledning til visuell inspeksjon. Den første har digital klipping. Da blir det flatt på toppene. Den andre har analog klipping. Da blir det flat-ish. Den tredje har litt av hvert å stri med. Tror den både er resamplet og klippet. Nr 4 og 5 er begge OK. Nr 5 er kantete fordi den er tett på FS/2.

    Jeg regner med at du ikke deler digitalt. Da er det ingen forskjell på min delay xo og frekvenskorreksjon. Jeg anbefaler alle å starte med frekvenskorreksjon. Den er grunnleggende artifaktfri, og det du hører er den frekvensresponsen du lager deg. Så kan man gå videre til TTD korreksjon når man har fått en frekvensrespons som man er fornøyd med. Enkelte har problemer med å få TTD korreksjonen til å fungere skikkelig, og det er nesten umulig å finne utav hva som er feil om man ikke har fått igang en velfungerende frekvenskorreksjon først.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen om vet hvordan man kan lage korrigerte wavfiler (med unntak av 90 sek demo)? Jeg ser for meg at jeg kan lage en korreksjonsfil for bilstereo'n som jeg kan legge inn i alle albumene jeg har på minnepinnen til bilen. Denne musikken vil bare blir brukt der, så det betyr ingen ting om det låter rart andre steder.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det enkleste hadde kanskje vært å installere MiniDSP i bilen?
    Ellers finnes det diverse gratis programvare men jeg har ingen personlig erfaring med dem.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Jeg skal se om dette kan implementeres i al. Noen synspunkter på brukergrensesnitt og funksjonalitet?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan bare snakke for min egen del og jeg kunne tenke meg muligheten for å legge korreksjonsfilen på mange filer samtidig (hele album). Det hadde også vært fint om det ble mulig i annet en bare wav format, siden jeg har mesteparten av biblioteket i flac, sikkert også en del eplefolk som bruker aiff Det kunne kanskje vært en knapp mellom Save filter og Exit som het for eksempel "apply filter to folder".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Det med aiff og flac er et lengre lerret å bleke, er jeg redd. Men jeg ser poenget.

    Jeg tenker forøvrig noe a la legge filer i en katalog - og så få hele hurven korrigert og lagret i en annen. Noe sånt burde være enkelt å implementere. Men jeg må se nærmere på de ulike filformatene.....
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Vil gjerne teste Audiolense...

    Heisan!

    Jeg har brukt REW og parametrisk EQ i JRiver et par år. Er usikker på hvordan konfigureringen av Audiolense skal gjøres, slik mitt oppsett er.

    Jeg har en Behringer-mic koblet til et ekstern MOTU lydkort. Min Windows 7-pc har JRivers WDM som default playback device. JRiver sender lyd til en Berkeley usb-til-aes/ebu-converter.

    Jeg får denne feilmeldingen når jeg forsøker å måle. Har prøvd ulike innstillinger i Audiolense så langt uten hell. Fint om noen kan tipse om hvordan jeg kan rette denne brukerfeilen...

    Screen Shot 04-03-15 at 05.09 PM.JPG


    Tusen takk!

    Hilsen G-nøkkel
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Har du enablet different recording and playback devices, G-nøkkel?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Da er en av lyd devicene dine sannsynligvis blokkert eller opptatt på annet hold. Kan også være at du trenger å kjøre en av de med admin rettigheter.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipsene, BX! Men jeg skjønner ikke helt det du sier her.

    Jeg kjørte Audiolense med "run admin". Ingen effekt.
    Tok Berkeley-enheten bort fra JRiver. Endret output i JRiver til noe hel annet.
    Valgte Berkeley som output-device i din Audiolense.
    Tok power-off-reset på Berkeley-boksen og på lydkortet til mic-en.

    Men disse variantene tar ikke bort "paDevice unav.".

    Jeg kan ingen måte å kjøre lydenhetene i admin-modus. Slik jeg forstår de er på bare "passive" enheter for data inn og ut.

    Andre tips? :D

    Spiller det noen rolle for Audiolense om jeg setter playback i målevinduet til Berkeley-boksen eller til JRiver/WDM?

    G-nøkkel
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Det er sannsynligvis ett eller flere programmer som blokkerer for Audiolense. Asio kjører kun eksklusiv mode, og hvis andre programmer bruker audio devicene så får du denne meldingen.

    Det er også meldinger ute på www som tyder på at Motu driverne ikke er 100% OK. Se på 3. posten her. MOTU Audio interfaces, any good? - MusicPlayer Forums

    Hvis dette stemmer så blir det i alle fall vanskelig å kjøre motu parallelt med noe annet så lenge man forsøker seg på Asio.

    Begge devicene du bruker er USB Audio. Det kan være problemer knyttet til dette også. Jeg vet ikke hvordan det er å kjøre to usb audio devices parallelt som exclusive.

    Det ser ut som tusbaudio asio-driveren er en ren wrapper som kjører wdm audio. I så fall faller poenget med å kjøre Asio bort.

    Prøv wasapi og direct sound. Kanskje en av disse fungerer helt greit? Enables i advanced menu.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ett steg videre...

    2015-04-04 15.41.47.jpg



    Takk igjen! Directsound inn/ut ga sveip og kurve.

    Tillater demoversjonen generering av filter som jeg kan teste i JRiver?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Hvis du kjører vanlig stereo så kan du generere 90 sekunders korrigerte smaksprøver. Og så mange du vil.

    Den feilen der skulle jeg gjerne tatt en kikk på. i programfolderen ligger det en fil som heter al.ini. Hvis du sender meg den så kan jeg kanskje replikere denne feilen. bernt(at)juicehifi.com. Sannsynligvis skyldes dette at noe uvanlig har skjedd. Det kan godt være at målingen ikke er 100% selv om intet ble fanget opp av kvalitetskontrollen. Men det ser jeg hvis jeg får denne fila.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan kan man kun korrigere fase (tokanals fra dac med elekronisk delefilter mellom sub og fronthøyttaler) og hvordan kan man kun bruke Audiolence i bassen, f.eks opp til 350 hz?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    For å svare på det andre først, så er det noe som heter "partial correction" i Audiolense. Hvorvidt man kan slå av korreksjonen så lavt i frekvens som 350Hz avhenger litt av hva slags korreksjon man benytter. Det er grei skuring når man bruker ren frekvenskorreksjon, mens det å kjøre tidsdomenekorreksjon på den nederste halvparten av frekvensregisteret kan være vanskelig.

    Kun korrigere fase... her må du nesten være mer spesifikk.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kun korrigere fase... her må du nesten være mer spesifikk.
    Bassene står nå 3,4 meter lengre unna lytteposisjon enn fronthøytalerene. Ønsker å forsinke lyden fra fronthøyttalerene, slik at lyden kommer tidsmessig samtidig i lytteposisjon. Det er dette jeg mener kun korrigere fasen. Til info bruker tokanalsversonen av Audiolence og har delefilteret innstilt på 85 Hz etter forforsterkeren.
    Er det mulig å kun korrigere dette?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Hvis du lar Audiolense ta hånd om delefilteret så vil subben bli perfekt tidsalignet med hovedhøyttalerne.

    Hvis du deler utenfor Audiolense så bør du bruke de virkemidler du har til rådighet for å få subben til å spille i fase med hovedhøytaleren i delefrekvensen.

    Hvis du kjører TTD korreksjon så vil alle frekvenser bli tidsalignet, inkludert delingen. Men hvis delingen foregår utenfor Audiolense og sub og hovedhøyttaler spiller helt eller delvis i motfase, så vil de "motarbeide" hverandre også etter korreksjon.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen måte jeg kan legge inn filteret jeg har laget med al inn i REW, slik at jeg kan få målt effekten med og uten filter?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Jeg tror det er enkelt å gjøre kontrollmålingrer gjennom jriver. Aktivere filtre og så velge jriver som "lydkort"
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar!
    Er det en annen måte, jeg har ikke JRiver lisens?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg har sett det, men jeg tenkte en litt mer permanent ordning, ting tar tid;)

    Takk for svar!
    Er det en annen måte, jeg har ikke JRiver lisens?
    Du kan teste JRiver gratis i 30 dager.

    JRiver Media Center - Download
    Permanent lisens koster vel ca kr 550,- I mine øyne (kvalitet på film) og ører (kvalitet musikk) et svært bra kjøp.
    I mine øyne er 550,- lite penger for isolert sett å kunne måle effekten av Audiolense Vidarje. :D
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke uenig Atle, men så langt er jeg veldig fornøyd med SqueezeboxTouch og Foobar2000 når jeg en skjelden gang spiller fra laptopen. Måling med REW var veldig enkelt med Dirac, så jeg hadde håpet det skulle være like enkelt med Al. Kanskje det holder med et par målinger bare for å stille nyskjerrigheten min:) Jeg hører jo at Al gjør veldig mye riktig:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har ikke forsøkt loop selv enda, har faktisk lastet ned JRiver på målepcen i dag. Så lenge loopen er fri for artifakter så kan det ikke skade med flere vinkler å lese korreksjonen fra i håp om å presse flere dråper ut av sitronen.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sliter litt med JRiver siden jeg bruker en Hegel HD2 når jeg gjør målinger. I REW må jeg velge Hegel for å mulighet for digitalt signal ut fra PCn. Gikk greit å legge inn korreksjonsfilen i JRiver, men så stopper det? Er det noe jeg ikke forstår eller er dette ikke mulig?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Avspillingsformatet i jriver må matche med korreksjonen. Eller i alle fall gå utenpå - hva antall kanaler angår.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror problemet er at jeg ikke finner noen mulighet for å velge JRiver i REW og ja programmet er startet:) Forslag?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.889
    Antall liker
    4.333
    Du må velge hegel i jriver, og jriver driver i REW.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar:) Jeg finner bare JRiver hvis jeg velger ASIO driver i REW ikke i Java og da får jeg ikke valgt input? Jeg har aktivert WDM driver i JRiver. Det var greit å velge Hegel i JRiver.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå virker det? Jeg vet ikke hva som skjedde, men JRiver installerte WDM driveren på nytt da jeg åpnet programmet i dag. Jeg har avinstallert og reinstallert diverse drivere i forbindelse med at jeg prøver å få opp hastigheten på en ekstern SSD disk med USB3 tilkobling. Jeg ser ikke helt sammenhengen, men det virker og det er et viktigste:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Betyr det at du får målt med REW etter korreksjon Vidar?
    B
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn