Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    12
    Sted
    Grimstad
    Er på nippet med å sette igang med audiolense og skal kjøpe lydkort. Valget står mellom lynx (e22/e44) eller rme uc/ucx/ufx. Forstår at lynx har
    Bedre lydkvalitet enn rme. For meg er det viktigere enn mulighet for aktiv deling med mange kanaler.
    Men er det slik at softwaren til rme er mer brukervennlig? Tenker særlig mht avspilling. Skal
    Bruke PC med jriver og strømme fra Tidal/Spotify. Blir det i praksis noen forskjell på hvordan volumet styres med rme og lynx? Er særlig dette jeg er opptatt av da resten av familien skal bruke det. Andre forskjeller og erfaringer mottas med takk :)

hv gjelder rme er jeg redd uc kanskje er litt gammel og utdatert?

hilsen Ole

ArneM

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    474
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    13
    Kan varmt anbefale Rme,og ikke minst du får "Arc usb"som du kan kontrollere volum med.
    Har brukt UC selv og har ikke merket noe til at den er utdatert.

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    12
    Sted
    Grimstad
    Kan varmt anbefale Rme,og ikke minst du får "Arc usb"som du kan kontrollere volum med.
    Har brukt UC selv og har ikke merket noe til at den er utdatert.
    Takk for svar. Ser at mange er fornøyd med RME.
    Noen som har erfaringer med lynx-softwaren og ev. Utfordringer med volumkontroll og annet? Bedre lydkvalitet og WAF (en boks mindre med pcie-lydkort), virker forlokkende.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Send en PM til The Shy. Han omtaler seg selv som analfabet når det gjelder data og bruker Lynx.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Støtter Arne sitt innspill helhjertet. RME sin remote er genial og en meget bra taktil volumknott. Den kan i tillegg enkelt programmeres som kildevelger om det er noe man trenger. I forhold til lydkvalitet tror jeg at forskjellene på Lynx og RME er små, så små at implementeringen av AL er en vesentlig større faktor. men det er nå kun min mening.

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    12
    Sted
    Grimstad
    Støtter Arne sitt innspill helhjertet. RME sin remote er genial og en meget bra taktil volumknott. Den kan i tillegg enkelt programmeres som kildevelger om det er noe man trenger. I forhold til lydkvalitet tror jeg at forskjellene på Lynx og RME er små, så små at implementeringen av AL er en vesentlig større faktor. men det er nå kun min mening.
    Takk for svar. Det kan godt hende det blir RME. Krysser fingrene for at det dukker opp en ucx:)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    Takk for svar. Ser at mange er fornøyd med RME.
    Noen som har erfaringer med lynx-softwaren og ev. Utfordringer med volumkontroll og annet? Bedre lydkvalitet og WAF (en boks mindre med pcie-lydkort), virker forlokkende.
    Har erfaring med LynxTwo og Lynx Hilo. LynxTwo er grei å bruke, selv om det tar litt tid å forstå mikseren (som man i liten grad trenger å forholde seg til). Blant annet har de en liten app som gir volumkontrollstyring - og som enkelt kan programmeres til å kjøres på et tastatur. Lynx Hilo er mer plundrete å forstå. Jeg vil tro at PCIE-kortene har samme grensesnitt som LynxTwo.

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    12
    Sted
    Grimstad
    Har erfaring med LynxTwo og Lynx Hilo. LynxTwo er grei å bruke, selv om det tar litt tid å forstå mikseren (som man i liten grad trenger å forholde seg til). Blant annet har de en liten app som gir volumkontrollstyring - og som enkelt kan programmeres til å kjøres på et tastatur. Lynx Hilo er mer plundrete å forstå. Jeg vil tro at PCIE-kortene har samme grensesnitt som LynxTwo.
    Takk for svar. Ikke lett å bestemme seg. Får se hva som dukker opp på børsen

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    For meg var dette med en volumknott helt avgjørende, ville ikke måtte forholde meg til en slider i en app til å skru lyden opp eller ned. Det er i tillegg vesentlig mer familievennlig noe som teller hos meg ettersom hele familien betjener anlegget. Det betyr også at når jeg spiller vinyl er det bare å sett på plata skru opp volymen med en fysisk knapp og ikke tenke digitalt.

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    12
    Sted
    Grimstad
    For meg var dette med en volumknott helt avgjørende, ville ikke måtte forholde meg til en slider i en app til å skru lyden opp eller ned. Det er i tillegg vesentlig mer familievennlig noe som teller hos meg ettersom hele familien betjener anlegget. Det betyr også at når jeg spiller vinyl er det bare å sett på plata skru opp volymen med en fysisk knapp og ikke tenke digitalt.
    Ja det skal jo være familevennlig her også. Nå ser det ut som jeg får tak i UCX med remote, så da går jeg for den!

mk1classic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    221
    Sted
    Sandvika
    Hvis man bruker JRiver burde det vel gå an å bruke en USB Volumkontroll tilkoblet PCen?
    Feks..

ArneM

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    474
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    13
    Hvis man bruker JRiver burde det vel gå an å bruke en USB Volumkontroll tilkoblet PCen?
    Feks..

Det har du helt rett i men på grunn av at normal filterlengde i 2-3-4 veis system i Audiolense fører til en viss forsinkelse blir det ikke optimalt . Er da en tidsforsinkelse fra du trykker på knappen på fjernkontrollen og til det reagerer derfor bruker jeg heller RME Arc, da er responsen umiddelbar.

mk1classic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    221
    Sted
    Sandvika
    Rme er kablet,Logitech er ir og styrer cd i tillegg.
    OK, synd man ikke kan regulerer RME med fjernkontroll. Det er ikke alltid man vil ha en kabel liggende over gulvet og stuebordet.

Jeg vet Okto Research sin dac8 PRO har fjernkontroll som styrer utgangene.

ArneM

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    474
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    13
    Den ser jo grei ut og ikke helt idiotisk pris heller 1000 Euro pluss pluss...
    Men burde hatt 10 utganger.... Jeg kjører 5 veis på loftet.....
    Men så er spørsmålet ??? Kan de måle seg med RME på oppfølging og driverutvikling ????? RME er fjellstøtt og supporterer til dels gamle lydkort med oppdaterte drivere.....

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    Jeg synes Det er en god løsning med PC, skjerm og trådløst tastatur/mus.

Al-konvolveren er optimalisert for å styres med mus.....spesielt mute og volum.

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    12
    Sted
    Grimstad
    Den ser jo grei ut og ikke helt idiotisk pris heller 1000 Euro pluss pluss...
    Men burde hatt 10 utganger.... Jeg kjører 5 veis på loftet.....
    Men så er spørsmålet ??? Kan de måle seg med RME på oppfølging og driverutvikling ????? RME er fjellstøtt og supporterer til dels gamle lydkort med oppdaterte drivere.....

ser ikke dum ut, det jeg synes virker veldig bra med
    Rme er jo det du skriver at de virker til å ha et liv etter at de er utgått av produksjon ser ut til at Finn.no oversvømmes av lydkort som sliter med nytt os og ingen nye drivere.

med mulighet for å styre lyd både på pcen og med (dog kablet) fjernkontroll tror jeg waf-en sikret for min del. Min bedre halvdel synes det er helt greit å styre via PC. Dro en Naim streamer i hus og trodde hun skulle bli henrykt av å kunne streame Spotify fra telefonenen men det syntes hun bare var noe styr😂

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    Den Okto-saken er spennende. Den målemessig beste dac-en på audiosciencereview. Men den har ikke Asio-driver og det er et risikomoment i forhold til driver og drivervedlikehold.

mk1classic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    221
    Sted
    Sandvika
    Den Okto-saken er spennende. Den målemessig beste dac-en på audiosciencereview. Men den har ikke Asio-driver og det er et risikomoment i forhold til driver og drivervedlikehold.
    Men først må man klare å få tak i ett eksemplar. Lang leveringstid er en utfordring for de.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn