Oi, det kom jo fra rett person. Hva tror du diskret betyr når vi snakker om tid?Om formen er firkantet eller ei er irrelevant. Det er ikke det som gjør signalet digitalt. Synes du burde ta deg en god tenkepause, tenk litt på hva diskret betyr.
Oi, det kom jo fra rett person. Hva tror du diskret betyr når vi snakker om tid?Om formen er firkantet eller ei er irrelevant. Det er ikke det som gjør signalet digitalt. Synes du burde ta deg en god tenkepause, tenk litt på hva diskret betyr.
Det betyr vel at systemet har et definert sett med gyldige beslutningsøyeblikk. Ikke relvant for PWM som digital bærer av analog informasjon. Du blander med feks PCM. Du må gjerne finne på betingelser som diskvalifiserer PWM. Så lenge jeg holder meg definisjonen slik den er beskrevet er det bortkastetOi, det kom jo fra rett person. Hva tror du diskret betyr når vi snakker om tid?
Jeg tror det er temmelig bortkastet tid å undervise @MakkinTosken i PWM. Han minner meg om et norsk folkeeventyr.Oi, det kom jo fra rett person. Hva tror du diskret betyr når vi snakker om tid?
Ja, @Snickers-is er helt sikker fullstendig enig i din beskrivelse av klasse D som et filter for et tog av analoge firkantpulser.Jeg tror det er temmelig bortkastet tid å undervise @MakkinTosken i PWM. Han minner meg om et norsk folkeeventyr.
Du kan jo be @MakkinTosken beskrive hvordan man henter digital informasjon ut fra PWM-en?Jeg finner det litt underlig at man har strenge krav til diskrete verdier, bortsett fra i PWM der man kan fullt ut støtte seg på rent analoge verdier, men det er allikevel digitalt. Da er vi jo litt avhengige av å finne minst én offisiell definisjon som eksplisitt sier at det kan blandes analoge verdier inn i det digitale signalet.
Hvis ikke er det jo åpenbart at du har funnet på dette selv, men det har du jo så klart ikke...
Jeg søkte og fant @Snickers-isJeg finner det litt underlig at man har strenge krav til diskrete verdier, bortsett fra i PWM der man kan fullt ut støtte seg på rent analoge verdier, men det er allikevel digitalt. Da er vi jo litt avhengige av å finne minst én offisiell definisjon som eksplisitt sier at det kan blandes analoge verdier inn i det digitale signalet.
Hvis ikke er det jo åpenbart at du har funnet på dette selv, men det har du jo så klart ikke...
Jeg tror du glemte å lese overskriften i den artikkelen. For ikke å snakke om nettstedets navn. www.analog.comJeg søkte og fant @Snickers-is
Pulse Width Modulation (PWM) is a method for encoding an analog signal into a single digital bit. A PWM signal consists of two main components that define its behavior: a duty cycle and a frequency.
Activity: Pulse Width Modulation [Analog Devices Wiki]
wiki.analog.com
Om det er din måte å si beklager på, aksepterer jeg det.Jeg tror du glemte å lese overskriften i den artikkelen. For ikke å snakke om nettstedets navn. www.analog.com![]()
Det var overhodet ikke en beklagelse. Din bruk av ordet digital er fortsatt helt ubrukelig og fullstendig uegnet for en faglig samtale om digitalteknikk. Men platespilleren din spiller vel helt analogt? Eller har du en digital forsterker?Om det er din måte å si beklager på, aksepterer jeg det.Nå kan jeg rolig returnere til platespilleren min.
Du verden, så flink du er til å google!Jeg søkte og fant @Snickers-is
Pulse Width Modulation (PWM) is a method for encoding an analog signal into a single digital bit. A PWM signal consists of two main components that define its behavior: a duty cycle and a frequency.
Activity: Pulse Width Modulation [Analog Devices Wiki]
wiki.analog.com
Essentially, PWM is a digital signal that is rapidly switching on and off, mimicking an analog signal (a waveform). We can then adjust the duty cycle, which is the fraction of a period where a signal is active.Det står ikke at et pwm-signal er et digitalt signal
Den er 100% analog.Cat fight her altså. Når dere er lei, kan dere krangle om en optisk pu som DS audio er digital eller analog.![]()
Helt enigDen er 100% analog.
Eller faktisk inne i høyttalerkabinettet - s.k. comboforsterker. Det er nok de fleste ampene som benyttes. Den evt påvirkningen - mikrofonien som det kalles, fra høyttaleren blir jo da en del av soundet (nynorsk), som er noe helt annet enn det man strever etter i et hifianlegg.Har du noen gang vært i nærheten av live musikk?
De fleste Marshall rigger har rørtoppen stående oppe på høytaler kabinettet
Mikrofoni, kommer gjerne av halvdefekte rør.. Dette er ikke så kjent innen hifi så det blir jo enda en myte hvor mikrofonisk rør er, men mer kjent innen gitar miljøer som gjerne bytter rør oftere enn de som hører på musikk. Friske rør er faktisk ikke så veldig mikrofoniske.Eller faktisk inne i høyttalerkabinettet - s.k. comboforsterker. Det er nok de fleste ampene som benyttes. Den evt påvirkningen - mikrofonien som det kalles, fra høyttaleren blir jo da en del av soundet (nynorsk), som er noe helt annet enn det man strever etter i et hifianlegg.
Hvor reelt dette er aner jeg ikke, men den evt effekten vil i så måte være klart målbar.
Ja, det er ganske opplagt at PWM-utgangee fra mikrokontrollere er digitale. Men de har ikke en samplingfrekvens i nærheten av carrier-frekvensen. De er forøvrig 100% tapsfritt reproduserbare, i motsetning til analog PWM.Du beskriver hvordan du ville presentert PWC som PCM, det er helt noe annet.
Essentially, PWM is a digital signal that is rapidly switching on and off, mimicking an analog signal (a waveform). We can then adjust the duty cycle, which is the fraction of a period where a signal is active.
PWM is a digital signal that spends between 0% and 100% of its time pulled high/on (this is its “duty cycle”). You can set the PWM pins to any value between 0 (0%) and 1 (100%) to approximate an analog signal. PWM is often used to control servo speeds or LED brightness.
![]()
Pulse-width Modulation (PWM) - Tessel
PWM pins are pulse-width modulated pins. Essentially, PWM is a digital signal that spends between 0% and 100% of its timewww.bairesdev.com
What is a PWM signal?
Pulse Width Modulation (PWM) is a digital signal that is most commonly used to control circuits. The time the signal remains high is called the "on time" and the time the signal remains low is called the "off time". As described below, PWM has two important parameters:
Husker en røramp jeg hadde en stund, som under oppvarming produserte et bittelite klikk med tilhørende ringing fra glasset i det ene røret i venstre kanal. Det kunne også høres ganske tydelig i venstre høyttaler. Rør er mikrofoniske, men de er nok mer påvirket av taktile vibrasjoner via sokkelen og dermed kretskort, chassis osv, enn luftbårne vibrasjoner (også kjent som lyd) rett i glasset.Mikrofoni, kommer gjerne av halvdefekte rør.. Dette er ikke så kjent innen hifi så det blir jo enda en myte hvor mikrofonisk rør er, men mer kjent innen gitar miljøer som gjerne bytter rør oftere enn de som hører på musikk. Friske rør er faktisk ikke så veldig mikrofoniske.
En defekt som instrument forsterker, er en feature i hifi...Husker en røramp jeg hadde en stund, som under oppvarming produserte et bittelite klikk med tilhørende ringing fra glasset i det ene røret i venstre kanal. Det kunne også høres ganske tydelig i venstre høyttaler. Rør er mikrofoniske, men de er nok mer påvirket av taktile vibrasjoner via sokkelen og dermed kretskort, chassis osv, enn luftbårne vibrasjoner (også kjent som lyd) rett i glasset.
Bare for oss uinvidde:Du verden, så flink du er til å google!
Det står ikke at et pwm-signal er et digitalt signal, men at pwm modulering er en måte å lage et digitalt signal. Grunnen til at den forskjellen betyr noe er at pwm-signalet er ikke digitalt før pulsbredden er gjort diskrete. Før dette er pwm-signalet ikke digitalt.
La oss si at pwm-signalet er på 400kHz, noe som er ganske vanlig i en klasse D. Dersom samplingfrekvensen er på 400kHz vil du få ekstremt dårlig båndbredde. Da kan du nemlig ikke endre pulsbreddene individuelt, men bare slå dem av på. Derfor er 2,8MHz, som brukes i DSD, langt bedre egnet. Som ren digital PWM er dette allikevel mindre enn ideelt da det bare med en carrier på 400kHz tillater 7 ulike pulsbredder. I DSD kan man imidlertid flippe enkeltsamples innimellom og dermed øke presisjonen ytterligere. For å konvertere PCM direkte til PWM for å drive en klasse D vil man få problemer med parasittisk reaktans om man kjører DSD direkte i et vanlig klasse D utgangstrinn. For å få en effektiv PWM med carrier på 400kHz må man med andre ord multiplisere opp carrier mange ganger for å faktisk få en fungerende digital PWM.
Når man tapper signalet ut av PWM-modulatoren må det altså digitaliseres, og det må gjøres ved en betraktelig høyere samplingfrekvens enn selve pulsfrekvensen. Pulsbreddene vil da bestå av et varierende antall samples som summerer til bredden på én puls.
Jeg har brukt en del tid på å svare på nøyaktig disse spørsmålene på de siste sidene her. Har du lest de innleggene? Jeg er ikke uvillig til å svare men før jeg vet om du har lest det jeg allerede har skrevet er det vanskelig å vite hvordan jeg skal gripe det an.Bare for oss uinvidde:
Analogt signal = https://en.wikipedia.org/wiki/Sine_wave?
Digitalt signal = 0 eller 1.
Hva mere er digitale signaler enn dette?
Jeg bar lest den første siden, og de siste sidene, men ikke alle 13.Jeg har brukt en del tid på å svare på nøyaktig disse spørsmålene på de siste sidene her. Har du lest de innleggene? Jeg er ikke uvillig til å svare men før jeg vet om du har lest det jeg allerede har skrevet er det vanskelig å vite hvordan jeg skal gripe det an.
en.wikipedia.org
Det betyr at verdien må være representert av både et definert nivå og en definert tidssignatur, der begge må være del av et begrenset sett av mulige verdier. Det er med andre ord ikke gitt at verdiene må være binære selv om det er mest brukt.
Så et analogt signal tar verdier fra et uendelig sett mulige verdier. Selv om nyttbarheten er begrenset av støy er det allikevel teoretisk uendelig.This contrasts with an analog signal, which represents continuous values; at any given time it represents a real number within an infinite set of values.
Ja, jeg kan lett skjønne at de som egentlig ikke forstår signalprosessering annet enn i assosiativ form kan trekke slike feilkonklusjoner. Men alle disse ekstra betingelsene finner du på selv. Kanskje som et hjelpemiddel i egen tankeprosess, men likevel.Ja, det er ganske opplagt at PWM-utgangee fra mikrokontrollere er digitale. Men de har ikke en samplingfrekvens i nærheten av carrier-frekvensen. De er forøvrig 100% tapsfritt reproduserbare, i motsetning til analog PWM.
Anbefaler deg å ta deg tid til å lese kildene du linker til. Hvis du fortsatt ikke forstår forskjellen på analog og digital PWM kan du jo starte en tråd om det.
Moroklumpen: universal asynchronous receiver-transmitterSå i henhold til dine premisser er feks UART å betrakte som et analogt signal? Den har også bare et timingvindu og ingen global diskret tidsraster.
Ja, jeg er kanskje en skøyer, men synes faktisk definisjoner er litt viktig. Og selv om jeg ser at det for snickers blir enklere å beskrive PWM som analog når han ønsker å finne en mer robust måte å prosessere informasjonen på, blir det likevel i kontekst av denne tråden litt misvisende.Moroklumpen: universal asynchronous receiver-transmitter
Eg skjønar (eller i det minste: godtek) at innanfor elektronikk gjev ein slags meining i å sjå på signalet som digitalt når det opererer med av/på-verdiar.Og selv om jeg ser at det for snickers blir enklere å beskrive PWM som analog når han ønsker å finne en mer robust måte å prosessere informasjonen på, blir det likevel i kontekst av denne tråden litt misvisende.
Hva?Jeg skal jo stå et klasserom og fortelle de som skal betale pensjonen vår om både analoge og digitale signaler. Jeg har ikke problemer med å forstå verken analog eller digitalteknikk, men jeg har ikke blitt så mye klokere av denne tråden jeg heller. I følge Tosken så er det digitalt så fort man snakker om at et signal har to diskrete verdier. (Bortsett fra noen ns med stige og falltid). Litteratur støtter også dette. Analoge signaler er signaler der informasjonen ligger i signalets spenning.
Jeg tror jeg holder meg til denne enkle definisjonen.
PWM er en litt kinkig variant siden den også er kontuerlig variabel, men det er i tid og dermed faller den under digital siden spenningene er diskrete.
Sånn. Da er det bestemt. Læreren bestemmer.
Jeg synes dette virker svært presist skrevet. Du har åpenbart forstått at digitalt ikke betyr binært, og hvorfor det er et skille. Du har forstått at for at noe skal være digitalt så må informasjonen være dogitalisert og altså bestå utelukkende av diskrete størrelser. Og du har forstått forskjellen på digital og analog klasse D, som dette startet med. Hvorfor skulle vi være på kant? Skriver jeg virkelig så forvirrendeEg skjønar (eller i det minste: godtek) at innanfor elektronikk gjev ein slags meining i å sjå på signalet som digitalt når det opererer med av/på-verdiar.
Det skin openbert gjennom at eg først tenkjer på noko som digitalt når vi eintydig kan sjå på det logisk, eller som ein straum eller sekvens av bit. For at vi skal gjera det, må anten vera ei felles klokke eller asynkron overføring (pakke/frame med feilkorrigering). Utgangspunktet mitt er altså ikkje svaksstraums-elektro, men språk og informatikk.
Så langt eg har forstått: I vanleg PWM opptrer ikkje informasjonen om lydsignalet i digital form (altså mogleg å eintydig representera med ein bitsekvens; sjølv om det vil vera ganske lett å generera ein slik), men som kontinuerleg variasjon i varigheit på pulsane (analogt med spenningsverdiane i lydsignalet).
Difor forstår eg ikkje kvifor det å forsterka lydsignalet gjennom ein klasse D-forsterkar er å digitalisera det? Eg skjønar at det kan gje meining å betrakta ein klasse D-forsterkar som digital når PCM (ei digital koding av eit analogt signal) er digitalt omforma til PWM, som gjennomgåande vert forstått som digital gjennom heile forsterkarkonstruksjonen.
No har eg sikkert kome på kant med både deg, @Snickers-is og @michell. Sorry.
Dette er vel et av de mere fornuftige innleggene i denne tråden. Til @MakkinTosken og @Armand: Når en stiller inn en 70-talls Moog for å generere en fløyteaktig lyd produserer synthen en fin firkantrekke. Med en fast frekvens. La oss si 880Hz. Er denne analoge synthen da brått blitt en digital synth?Eg skjønar (eller i det minste: godtek) at innanfor elektronikk gjev ein slags meining i å sjå på signalet som digitalt når det opererer med av/på-verdiar.
Det skin openbert gjennom at eg først tenkjer på noko som digitalt når vi eintydig kan sjå på det logisk, eller som ein straum eller sekvens av bit. For at vi skal gjera det, må anten vera ei felles klokke eller asynkron overføring (pakke/frame med feilkorrigering). Utgangspunktet mitt er altså ikkje svaksstraums-elektro, men språk og informatikk.
Så langt eg har forstått: I vanleg PWM opptrer ikkje informasjonen om lydsignalet i digital form (altså mogleg å eintydig representera med ein bitsekvens; sjølv om det vil vera ganske lett å generera ein slik), men som kontinuerleg variasjon i varigheit på pulsane (analogt med spenningsverdiane i lydsignalet).
Difor forstår eg ikkje kvifor det å forsterka lydsignalet gjennom ein klasse D-forsterkar er å digitalisera det? Eg skjønar at det kan gje meining å betrakta ein klasse D-forsterkar som digital når PCM (ei digital koding av eit analogt signal) er digitalt omforma til PWM, som gjennomgåande vert forstått som digital gjennom heile forsterkarkonstruksjonen.
No har eg sikkert kome på kant med både deg, @Snickers-is og @michell. Sorry.
Nei, du er absolutt ikke på kant med meg Tweedjakke.Eg skjønar (eller i det minste: godtek) at innanfor elektronikk gjev ein slags meining i å sjå på signalet som digitalt når det opererer med av/på-verdiar.
Det skin openbert gjennom at eg først tenkjer på noko som digitalt når vi eintydig kan sjå på det logisk, eller som ein straum eller sekvens av bit. For at vi skal gjera det, må anten vera ei felles klokke eller asynkron overføring (pakke/frame med feilkorrigering). Utgangspunktet mitt er altså ikkje svaksstraums-elektro, men språk og informatikk.
Så langt eg har forstått: I vanleg PWM opptrer ikkje informasjonen om lydsignalet i digital form (altså mogleg å eintydig representera med ein bitsekvens; sjølv om det vil vera ganske lett å generera ein slik), men som kontinuerleg variasjon i varigheit på pulsane (analogt med spenningsverdiane i lydsignalet).
Difor forstår eg ikkje kvifor det å forsterka lydsignalet gjennom ein klasse D-forsterkar er å digitalisera det? Eg skjønar at det kan gje meining å betrakta ein klasse D-forsterkar som digital når PCM (ei digital koding av eit analogt signal) er digitalt omforma til PWM, som gjennomgåande vert forstått som digital gjennom heile forsterkarkonstruksjonen.
No har eg sikkert kome på kant med både deg, @Snickers-is og @michell. Sorry.
Du kunne stoppet dette for flere dager siden! Sikker på at du satt på sidelinjen og gne deg i hendene og humret over min pinsel!Jeg skal jo stå et klasserom og fortelle de som skal betale pensjonen vår om både analoge og digitale signaler. Jeg har ikke problemer med å forstå verken analog eller digitalteknikk, men jeg har ikke blitt så mye klokere av denne tråden jeg heller. I følge Tosken så er det digitalt så fort man snakker om at et signal har to diskrete verdier. (Bortsett fra noen ns med stige og falltid). Litteratur støtter også dette. Analoge signaler er signaler der informasjonen ligger i signalets spenning.
Jeg tror jeg holder meg til denne enkle definisjonen.
PWM er en litt kinkig variant siden den også er kontuerlig variabel, men det er i tid og dermed faller den under digital siden spenningene er diskrete.
Sånn. Da er det bestemt. Læreren bestemmer.
