Analog, analogere, analogest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.024
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Oi, det kom jo fra rett person. Hva tror du diskret betyr når vi snakker om tid?
    Det betyr vel at systemet har et definert sett med gyldige beslutningsøyeblikk. Ikke relvant for PWM som digital bærer av analog informasjon. Du blander med feks PCM. Du må gjerne finne på betingelser som diskvalifiserer PWM. Så lenge jeg holder meg definisjonen slik den er beskrevet er det bortkastet

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.234
    Sted
    Østfold
    Jeg finner det litt underlig at man har strenge krav til diskrete verdier, bortsett fra i PWM der man kan fullt ut støtte seg på rent analoge verdier, men det er allikevel digitalt. Da er vi jo litt avhengige av å finne minst én offisiell definisjon som eksplisitt sier at det kan blandes analoge verdier inn i det digitale signalet.

Hvis ikke er det jo åpenbart at du har funnet på dette selv, men det har du jo så klart ikke...

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Jeg finner det litt underlig at man har strenge krav til diskrete verdier, bortsett fra i PWM der man kan fullt ut støtte seg på rent analoge verdier, men det er allikevel digitalt. Da er vi jo litt avhengige av å finne minst én offisiell definisjon som eksplisitt sier at det kan blandes analoge verdier inn i det digitale signalet.

Hvis ikke er det jo åpenbart at du har funnet på dette selv, men det har du jo så klart ikke...
    Du kan jo be @MakkinTosken beskrive hvordan man henter digital informasjon ut fra PWM-en?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.024
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7

Jeg søkte og fant @Snickers-is

Pulse Width Modulation (PWM) is a method for encoding an analog signal into a single digital bit. A PWM signal consists of two main components that define its behavior: a duty cycle and a frequency.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    589
    Om det er din måte å si beklager på, aksepterer jeg det.😊 Nå kan jeg rolig returnere til platespilleren min.
    Det var overhodet ikke en beklagelse. Din bruk av ordet digital er fortsatt helt ubrukelig og fullstendig uegnet for en faglig samtale om digitalteknikk. Men platespilleren din spiller vel helt analogt? Eller har du en digital forsterker? 😹

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.234
    Sted
    Østfold
    Jeg søkte og fant @Snickers-is

Pulse Width Modulation (PWM) is a method for encoding an analog signal into a single digital bit. A PWM signal consists of two main components that define its behavior: a duty cycle and a frequency.

Du verden, så flink du er til å google!

Det står ikke at et pwm-signal er et digitalt signal, men at pwm modulering er en måte å lage et digitalt signal. Grunnen til at den forskjellen betyr noe er at pwm-signalet er ikke digitalt før pulsbredden er gjort diskrete. Før dette er pwm-signalet ikke digitalt.

La oss si at pwm-signalet er på 400kHz, noe som er ganske vanlig i en klasse D. Dersom samplingfrekvensen er på 400kHz vil du få ekstremt dårlig båndbredde. Da kan du nemlig ikke endre pulsbreddene individuelt, men bare slå dem av på. Derfor er 2,8MHz, som brukes i DSD, langt bedre egnet. Som ren digital PWM er dette allikevel mindre enn ideelt da det bare med en carrier på 400kHz tillater 7 ulike pulsbredder. I DSD kan man imidlertid flippe enkeltsamples innimellom og dermed øke presisjonen ytterligere. For å konvertere PCM direkte til PWM for å drive en klasse D vil man få problemer med parasittisk reaktans om man kjører DSD direkte i et vanlig klasse D utgangstrinn. For å få en effektiv PWM med carrier på 400kHz må man med andre ord multiplisere opp carrier mange ganger for å faktisk få en fungerende digital PWM.

Når man tapper signalet ut av PWM-modulatoren må det altså digitaliseres, og det må gjøres ved en betraktelig høyere samplingfrekvens enn selve pulsfrekvensen. Pulsbreddene vil da bestå av et varierende antall samples som summerer til bredden på én puls.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn