Ein analog miksepult tilbyr vel sjeldan same «behagelege forvrenginga» som vinyl og spoleband (med mindre det er sånne røyrgreier)?Den ble mikset analogt. Den gang hadde de ikke digitale miksere med nok spor/funksjonalitet.
Edit: Forresten, lesverdig tekst om innspelinga av plata: https://www.soundonsound.com/techniques/classic-tracks-dire-straits-money-nothing
I'd never liked the way analogue tape changed the sound — I was always disappointed with what was played back right after recording. I didn't like the way it changed the bottom end and softened things. A lot of people do like that, but I never did.
Noko som overraska meg då eg las om innspelinga av Toneffs Fairytales (1982) for nokre år sidan var at sjølv om opptaket var på digitalt spoleband (prototype Telefunken MX-80 16 bit/50.35 kHz), så var det i praksis ein svart boks med vanleg analogt signal inn og ut.
Eg har ikkje forstått anna enn at det gjekk gjennom ein ny ADC etter avlesinga i 2018?
Bob Stuart skrev:The National library bought a second (48 kHz) machine to facilitate access to digital streams and some time was spent using varispeed to extract the data directly from the tape. This effort had modest success, sufficient to get the test tones and all but the first phrase of track 1. Unfortunately, it has subsequently proved impossible to extract the rest of the album.
White Glove: #2 Fairytales | Bob Talks
White Glove: #2 Fairytales , Bob Talks - Creator of MQA by Bob Talks
AUDIOFILT INNTRYKK: Radka Toneff / Steve Dobrogosz – Fairytales. Et legendarisk album for første gang på Hybrid SACD.
AUDIOFILT INNTRYKK: Radka Toneff / Steve Dobrogosz – Fairytales. For et par år siden ble det legendariske Fairytales utgitt i en remastret utgave på LP. Og både jazz-verden og vi audiofile ga det en stor oppmerksomhet. Nå har Odin nettopp ugitt dette albumet på SACD, og jeg har lyttet til det...
Radka Toneff - "Fairytales"
Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl. Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang. Oppskrytt så det...
www.hifisentralen.no
Sist redigert: