Analog, analogere, analogest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.467
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det kan en aldri være sikker på nei, mye groms i den bransjen også, men vil tro det er mer å hente for musikere på salg av lp/cd enn på streaming. Så er nå brukt brukt, det må jo holde med honorar en gang. Eller har du blitt inspirert av Støre og c/o og skal ha mer🙂
    Poenget mitt er vel at det blir litt rart å fremstille handel med fysiske medier som noe nobelt. Ex. Når Bowie døde flommet markedet over av tant- og fjaseutgivelser. Hvor mange ganger skal de selge de tåpelige barnesangene hans fra 60-tallet, som ingen likte da og ingen egentlig liker nå? 🙃

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.117
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Sånn vil det jo alltid være, det gjelder å melke kua så lenge en kan. Det er jo en ikke så glamorøs del av bransjen, vil likevel tro at artister (De som fremdeles er i live) får mer penger selv ved salg av fysiske formater enn det de får på streaming plattformene.
    Når det er sagt, tenker jeg lite over det når jeg kjøper musikk, jeg kjøper fysisk format av det jeg liker best og er villig til å betale ekstra for jåle platene for å få den beste versjonen. Det var det jeg ville frem til, noen er villig til det og noen synes dette burde ligge ute tilgjengelig uten ekstra kostnad

Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    97
    Torget vurderinger
    5
    Ja, fryktelig opptak altså. Hvis man lukker øynene kan man til og med få følelsen av å være tilstede i Stampen pub.
    Hvem skulle ønske noe slikt... 😅

Huff ja, det er liksom ikke måte på hvor elendig innspilt Jazz at the Pawnshop er. To mikrofoner og rett inn i en båndopptaker.
    I bakgrunnen kan man til og med hører litt klirring av ølglass, Nei kom med en skikkelig digital rensing av den innspillingen

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.064
    Torget vurderinger
    1
    Mastringen er slik den er, grunnet det er slik folk vil ha det. Klaging fra noen få lydentusiaster på rævva mastering er sikkert bedre enn klaging fra alle normale som hører på musikk i bilen, på mobilen, på TVn og relativt dårlige headset.
    Her ligger nok grunnen til bedre master på LP, fordi de vet at de fleste med vinylrigg har ofte interesse for for god lydkvalitet.
    De aller fleste "normale" har faktisk 0 interesse, og skal bare ha bass til det vrenger.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.990
    Hva er forskjellen på vinylrigg og platespiller? Er det ikke synonom?

Jeg kjenner ikke til alle disse submiljøene på plate avspilling..
    Nesten samme. Størtte forskjellen slik jeg husker det er hvor fin støvkost man behøver for å holde spilleren støvfri. :p

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.045
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg har ekstra analog lyd , siden platespilleren min drives med såkalt dildobensin. Siden vi var inne på tungvint😁

Sist redigert:

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    62
    Sted
    Oppland
    Mastringen er slik den er, grunnet det er slik folk vil ha det. Klaging fra noen få lydentusiaster på rævva mastering er sikkert bedre enn klaging fra alle normale som hører på musikk i bilen, på mobilen, på TVn og relativt dårlige headset.
    Her ligger nok grunnen til bedre master på LP, fordi de vet at de fleste med vinylrigg har ofte interesse for for god lydkvalitet.
    De aller fleste "normale" har faktisk 0 interesse, og skal bare ha bass til det vrenger.
    Jeg har et praktisk eksempel på akkurat dette, kjøpe en bunke med brukte vinylplater for en ukes tid siden, det var også med en Philips 777 platespiller, montert ny pickup på denne, billigste Audio-Technica AT-VM95C (billig Conical stift, men god pickup). Var med en Maxi 45 av Phil Collins "I wish it would rain down" syntes det spilte bra, sammenlignet da med samme låt (men ikke Maxi singel) på Tidal (Flac), vinyl plateutgivelsen selv med det rimelige utstyret låt veldig mye bedre en Tidal (dårlig rip??), hele lydbildet og spesielt i bassen (men seff. ikke signal støyforhold). Konklusjon vil man høre de beste utgivelsene så er det kjekt med en platespiller. Nå har ikke jeg hørt CD utgivelsen av samme låt, vil tro den er bedre en Tidals Flac selv om den teoretisk kanskje ikke skulle være det??

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.159
    Sted
    Østfold
    Man bør også være forsiktig med å konkludere med at en innspilling er bedre enn en annen bare basert på hvordan man subjektivt oppfatter det på eget oppsett. Det er mange variabler involvert.

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    62
    Sted
    Oppland
    Helt enig i det Snickers-is. Om det er andre som har denne Maxi utgivelsen kunne det vært interessant med tilbakemelding på hvordan de opplever det.

Kom på at jeg jo har CD opptager, jeg kan (med tid og stunder) kan gjøre et lite opptak både i fra Maxi vinyl og i fra Tidal, så høre på de igjen (kan jo rippe til PC oxå)

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.509
    Sted
    Oslo
    Maxi singelen med (I can't get no) Satisfaction låt uhorvelig mye bedre enn både redbook og SACD utgavene jeg har.
    Spilte gjennom én gang og løp tilbake til sjappa og kjøpte det andre eksemplaret de hadde.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.775
    Torget vurderinger
    0
    Kan dette bevises?
    Vi kan spille av en vinylplate fra en vinylrigg. Hva som helst. Vi kan spille inn dette til en digitalfil. Så kan vi spille av denne digitalfilen og ABX-teste den mot originalen. Hvis dette er riktig gjort er sannsynligheten for at noen vil høre forskjell forsvinnende liten.
    Her er en video for den som vil teste om forskjellen er forsvinnende liten
    eller vil vi velge lyden som behager oss mest selv om prisen er lav ? :unsure:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sunndalsøra
    Jo, til veldig mye er vinyl faktisk riktig så bra. I tillegg er det veldig mye musikk der ute som er mastret spesielt for vinylpressing, og disse variantene er ikke da alltid tilgjengelige i digital form.
    Du har nok rett her. Denne direkte innspillingen( Dave Grusin Discovered Again) på vinyl fra Sheffield Lab ble gravert fra orginal Tape Master'n. Den ble senere Remastered av JVC Mastering Center i Japan for denne LimXR002 utgivelsen på CD 24bit superanalog. Det har ikke lykkes helt å få fram den dynamikken, klangfargene, lydbildet og smekken som LP'n har. Tydelig at denne innspillingen er gjort for vinylen. Forskjellen er stor. Testet på det beste oppsettet her lokalt, fra to forskjellige anlegg. Da med båndiskanter i toppen for lavest mulig kompresjon. Ikke sikkert en hører dette på middelmådige oppsett :)
    Dave Grusin  Discovered Again 2.jpg

Sist redigert:

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    564
    Det som tiltrekker med elde formater er at man har det fysiske mediet. Være seg LP, kassetter eller CD. Det at bransjen ikke har klart å komme med ett fysisk format som drar fordelene av det digitale er jo en side av kaka. Kanskje det kommer når vinyl bølgen daler og når de ser etter andre formater for at folk skal kjøpe samlinga si på nytt, igjen. De har prøvd halvhjertet med SACD og DVD-Audio men utvalget var elendig. Kjøp av nedlastbare filer i høy oppløsning har jo heller ikke akkurat blitt hvermanns eie.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.467
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje det kommer når vinyl bølgen daler og når de ser etter andre formater for at folk skal kjøpe samlinga si på nytt
    Du vet, for samlere har det aldri vært noen dal. Fortsatt er de orginale utgivelsene av klassikerne mest verdsatt og handelen med brukt går så det suser. Når evt boblen sprekker, vil samlerne fortsette med sitt.

Det jeg synes er fint med en slik debatt er at den ikke fremstår som en formatkrig. For det meste har vi plateskaller innsett at selv om en og annen utgivelse fremstår som langt bedre på PVC, er digital lagring langt overlegent generelt. Trådstarter har egentlig ikke angrepet platen og plateentusiasmen i seg selv, men helt korrekt korrigert en misbrukt definisjon. Jeg skrev forsåvidt noe lignende for en del måneder siden.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Oslo og omegn
    Vinyl er dyrt, dårlig og veldig tungvint, allikevel gidder vi. En kan undres på hvorfor. Noen av oss liker å samle. En musikk samlingen blir liksom litt av identiteten vår, noe som aldri kan erstatters med en spilleliste. Digitalt analogt, jeg bryr meg lite. Men hadde jeg vært en katt, så hadde jeg malt hver gang jeg setter på en plate.
    Dette!

Når jeg har folk på besøk, så er både boksamlingen og platesamlingen noe de ser på og spør om og interesserer seg for. Når alt blir filer på en skjerm, så mister vi en dimensjon i livet, tror jeg. Så skjønner jeg at det kan nerdes, som seg hør og bør på et forum som dette, rundt lyd, forvrengning, grafer og alt mulig.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.810
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @Motorhome tar feil.
    Ligger jo likesom i navnet: "Recorded Live From The Studio Direct To The Master Disc".

L1030443.JPG

Med andre ord går signalet fra studio´n, der det er mixet/nedmixet til 2 kanaler "LIVE" mens det spilles.
    direkte inn i amp´en på plateskjæremaskinen.
    Her er ingen tape (Master eller annet) innvolvert.
    Om det senere har blitt gjort en ny "stamper" fra den originale master "DISC" til å spille av, evt. til tape for
    å gjøre en digital master for CD, skal jeg ikke gjøre meg klog på, men vinylen har ingen mastertape.
    Kanskje det er ved den overføringen, at man har tapt litt i forhold til vinylen.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sunndalsøra
    Motorhome tar feil.
    Ligger jo likesom i navnet: "Recorded Live From The Studio Direct To The Master Disc".

Vis vedlegget 1157536

Med andre ord går signalet fra studio´n, der det er mixet/nedmixet til 2 kanaler "LIVE" mens det spilles.
    Her er ingen tape (Master eller annet) innv
    @Motorhome tar feil.

Vis vedlegget 1157536

Om det senere har blitt gjort en ny "stamper" fra den originale master "DISC" til å spille av, evt. til tape for
    å gjøre en digital master for CD, skal jeg ikke gjøre meg klog på, men vinylen har ingen mastertape.
    Kanskje det er ved den overføringen, at man har tapt litt i forhold til vinylen.
    Det var skivebom her ;) Det ligger jo i ordet. CD'n var remastered fra master tapen som var flybåren av Doug Sax til Japen. Det er dær lydforskjellen mellom den direktegraverte og CD'n ligger. Selv ikke på den kostbare Gryphon CD spilleren hos en kamerat kunne måle seg med Lyra Delos og LP'n. Etter som jeg nå kan forstå, så er det ikke bare hommelpunger på sentralen:) Ellers så må en begynne å lytte mere og ikke bare ramse opp en mengde tall.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.578
    Sted
    Market Snodsbury
    Fin tråd, dette. Sidan det ser ut til å vera konsensus om at @Snickers-is har rett, om enn kanskje på eit litt ope mål (eg veit ikkje, eg let meg kjøpa med eit fint reknestykke kvar gong), vågar eg eit spørsmål.

...btw. Spolebånd, som nok gir en den mest dynamiske opplevelsen, vil ved overstyring og god støyreduksjon i bestefall kunne sammenlignes med bitdybde på 15bit. Men sett deg i sofaen hos @LMC og man skulle tro båndene minst rommet over 9000!
    Alle seier dette, men korleis (pokker) kan det ha seg, dersom ein grei AD/DA er teoretisk nøytral? Er det berre snakk om (mangel på) mastering, igjen, i tillegg til dei sosiokulturelle forklaringane (som samleglede og imponerande maskineri)?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.467
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Alle seier dette, men korleis (pokker) kan det ha seg, dersom ein grei AD/DA er teoretisk nøytral?
    Fordi bånd tåler å kjøres i metning uten bråstopp. Den komprimerer mykt, dermed opplever man at transientene får kropp og nærvær, mens bakrunnen forblir stille. Du har sikkert hørt ar rørforsterkere oppleves som kraftigere pr watt en transistorforsterkere. Litt beslektet. Se for øvrig videoen valentino postet, litt lenger tilbake i tråden. Analog lagring kan strekkes litt, uten at det umiddelbart møter veggen. Altså, dette er et persepsjonelt fenomen. Bånd på sitt aller beste mestre kanskje noe som tilvarer 13-15 bit, men som sagt likevel ikke helt sammenlignbart.

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    62
    Sted
    Oppland
    @Motorhome tar feil.

Forklaringen om Direkte gravering er fin, men jeg undres veldig hvorfor de da ikke også samtidig tappet signalet til en "vanlig" mastertape, (som kunne brukes til andre formater enn vinyl).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn