Analog, analogere, analogest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.434
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det kan en aldri være sikker på nei, mye groms i den bransjen også, men vil tro det er mer å hente for musikere på salg av lp/cd enn på streaming. Så er nå brukt brukt, det må jo holde med honorar en gang. Eller har du blitt inspirert av Støre og c/o og skal ha mer🙂
    Poenget mitt er vel at det blir litt rart å fremstille handel med fysiske medier som noe nobelt. Ex. Når Bowie døde flommet markedet over av tant- og fjaseutgivelser. Hvor mange ganger skal de selge de tåpelige barnesangene hans fra 60-tallet, som ingen likte da og ingen egentlig liker nå? 🙃

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.117
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Sånn vil det jo alltid være, det gjelder å melke kua så lenge en kan. Det er jo en ikke så glamorøs del av bransjen, vil likevel tro at artister (De som fremdeles er i live) får mer penger selv ved salg av fysiske formater enn det de får på streaming plattformene.
    Når det er sagt, tenker jeg lite over det når jeg kjøper musikk, jeg kjøper fysisk format av det jeg liker best og er villig til å betale ekstra for jåle platene for å få den beste versjonen. Det var det jeg ville frem til, noen er villig til det og noen synes dette burde ligge ute tilgjengelig uten ekstra kostnad

Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    5
    Ja, fryktelig opptak altså. Hvis man lukker øynene kan man til og med få følelsen av å være tilstede i Stampen pub.
    Hvem skulle ønske noe slikt... 😅

Huff ja, det er liksom ikke måte på hvor elendig innspilt Jazz at the Pawnshop er. To mikrofoner og rett inn i en båndopptaker.
    I bakgrunnen kan man til og med hører litt klirring av ølglass, Nei kom med en skikkelig digital rensing av den innspillingen

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.063
    Torget vurderinger
    1
    Mastringen er slik den er, grunnet det er slik folk vil ha det. Klaging fra noen få lydentusiaster på rævva mastering er sikkert bedre enn klaging fra alle normale som hører på musikk i bilen, på mobilen, på TVn og relativt dårlige headset.
    Her ligger nok grunnen til bedre master på LP, fordi de vet at de fleste med vinylrigg har ofte interesse for for god lydkvalitet.
    De aller fleste "normale" har faktisk 0 interesse, og skal bare ha bass til det vrenger.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.988
    Hva er forskjellen på vinylrigg og platespiller? Er det ikke synonom?

Jeg kjenner ikke til alle disse submiljøene på plate avspilling..
    Nesten samme. Størtte forskjellen slik jeg husker det er hvor fin støvkost man behøver for å holde spilleren støvfri. :p

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    29.040
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg har ekstra analog lyd , siden platespilleren min drives med såkalt dildobensin. Siden vi var inne på tungvint😁

Sist redigert:

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    62
    Sted
    Oppland
    Mastringen er slik den er, grunnet det er slik folk vil ha det. Klaging fra noen få lydentusiaster på rævva mastering er sikkert bedre enn klaging fra alle normale som hører på musikk i bilen, på mobilen, på TVn og relativt dårlige headset.
    Her ligger nok grunnen til bedre master på LP, fordi de vet at de fleste med vinylrigg har ofte interesse for for god lydkvalitet.
    De aller fleste "normale" har faktisk 0 interesse, og skal bare ha bass til det vrenger.
    Jeg har et praktisk eksempel på akkurat dette, kjøpe en bunke med brukte vinylplater for en ukes tid siden, det var også med en Philips 777 platespiller, montert ny pickup på denne, billigste Audio-Technica AT-VM95C (billig Conical stift, men god pickup). Var med en Maxi 45 av Phil Collins "I wish it would rain down" syntes det spilte bra, sammenlignet da med samme låt (men ikke Maxi singel) på Tidal (Flac), vinyl plateutgivelsen selv med det rimelige utstyret låt veldig mye bedre en Tidal (dårlig rip??), hele lydbildet og spesielt i bassen (men seff. ikke signal støyforhold). Konklusjon vil man høre de beste utgivelsene så er det kjekt med en platespiller. Nå har ikke jeg hørt CD utgivelsen av samme låt, vil tro den er bedre en Tidals Flac selv om den teoretisk kanskje ikke skulle være det??

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.150
    Sted
    Østfold
    Man bør også være forsiktig med å konkludere med at en innspilling er bedre enn en annen bare basert på hvordan man subjektivt oppfatter det på eget oppsett. Det er mange variabler involvert.

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    62
    Sted
    Oppland
    Helt enig i det Snickers-is. Om det er andre som har denne Maxi utgivelsen kunne det vært interessant med tilbakemelding på hvordan de opplever det.

Kom på at jeg jo har CD opptager, jeg kan (med tid og stunder) kan gjøre et lite opptak både i fra Maxi vinyl og i fra Tidal, så høre på de igjen (kan jo rippe til PC oxå)

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.499
    Sted
    Oslo
    Maxi singelen med (I can't get no) Satisfaction låt uhorvelig mye bedre enn både redbook og SACD utgavene jeg har.
    Spilte gjennom én gang og løp tilbake til sjappa og kjøpte det andre eksemplaret de hadde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn