znerken er lei og vil bare ha noe som funker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Som jeg har sagt så mange ganger før; bytt ut org headshellet, da det ikke er en god pikup verdig....

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    headshell.PNG

Følger med gode kabler ser det ut som ja :)

L

Larkus

Gjest
    LP-gear headshellet har også to "låse-pinner" i motsetning til Technics-headshellet som har en. Det er en stor fordel.
    Var spilleren strøken forresten?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    LP-gear headshellet har også to "låse-pinner" i motsetning til Technics-headshellet som har en. Det er en stor fordel.
    Var spilleren strøken forresten?

Den virker veldig bra. Funker som smurt i hvert fall.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Kongsberg
    Som jeg har sagt så mange ganger før; bytt ut org headshellet, da det ikke er en god pikup verdig....
    Hei.

Tenk, nå forsvarer jeg et Technicsprodukt - mot ChrisAndre. Nå står itte værda te påske... ;)

Seriøst - jeg syntes originalshellet fra Technics er blant de klart beste og stiveste i denne
    litt lettere vektklassen (7,5 gram). Det er i hvert fall bedre enn mange andre shell i den
    lette og rimelige prisklassen...

Ja, man kan bytte til bedre internkabler i dette skjellet. Med "bedre" mener jeg med bedre
    (metall i) "hylser", som sikrer kontakt med pinnene - i shellet - og på pickupen (jeg tviler
    på at noen hører forskjell mellom kobberlederne). Men igjen er Technics langt fra den værste
    gutten i klassen...

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

Tenk, nå forsvarer jeg et Technicsprodukt - mot ChrisAndre. Nå står itte verda te påske... ;)

Seriøst - jeg syntes originalshellet fra Technics er blant de klart beste og stiveste i denne
    litt lettere vektklassen (7,5 gram). Det er i hvert fall bedre enn mange andre shell i den
    lette og rimelige prisklassen...

Ja, man kan bytte til bedre internkabler i dette skjellet. Med "bedre" mener jeg med bedre
    (metall i) "hylser", som sikrer kontakt med pinnene - i shellet - og på pickupen (jeg tviler
    på at noen hører forskjell mellom kobberlederne). Men igjen er Technics langt fra den værste
    gutten i klassen...

mvh
    Gunnar Brekke
    Nå blir det nok krangel mellom dere, haha.

Jeg er ikke av den typen som merker noe forskjell på små endringer som dette uansett tror jeg. Bytter headshell for å kunne justere azimuth direkte på headshell, i stedet for å måtte knote med skruene under armen.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er ikke av den typen som merker noe forskjell på små endringer som dette uansett tror jeg. Bytter headshell for å kunne justere azimuth direkte på headshell, i stedet for å måtte knote med skruene under armen.
    Så bra at du er i gang igjen med ny spiller! Gratulerer.

Forskjellen med ditt nye headshell er at du må istedenfor knote med en liten unbrako settskrue på siden. Kanskje noe enklere?

Mvh
    BB

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Kongsberg
    Jeg er ikke av den typen som merker noe forskjell på små endringer som dette uansett tror jeg.
    Bytter headshell for å kunne justere azimuth direkte på headshell, i stedet for å måtte knote
    med skruene under armen.
    Hei Znerken - og gratulerer med ny spiller!

Små endringer er viktige all den tid vi snakker om platespillerjustering.
    Jeg anbefaler deg absolutt å justere azimuthen nå med originalshellet (om det lar seg gjøre).

Kjenner jeg deg rett, klarer du ikke å avstå fra å spille musikk til det nye shellet ankommer,
    og det ville være dumt å "slipe nåla skjev" og risikere skade på platene i ventetiden. Dessuten
    er det greit å vite at ting er på stell - også med originalshellet montert.

Se videoen jeg la ut øverst på denne siden. Forhåpentligvis kan du justere azimuth mens
    armen fortsatt er montert (som vist fra 4:24 og utover i videoen).

Jeg ville gjort dette med shell og pickup montert (og med stiftbeskyttelsen PÅ, mens du skrur).

Bruk en kort liten stjernetrekker og løsne skruene litt, så du kan vri shellet med en viss motstand.
    Juster vridningen til du har riktig azimuth - og skru fast skruene igjen.

(Den beste måten å se at du har rett azimuth på, er å erstatte LPen med et (tilsvarende tykt)
    speil, senke pickupen ned på speilet (med riktig stifttrykk og antiscating satt til null) og se
    stiften og dens refleksjon tegne et symetrisk "timeglass" - sett rett forfra. Er timeglasset
    asymetrisk, må du løfte pickupen, vri og prøve igjen. Bruk gjerne lupe).

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Så bra at du er i gang igjen med ny spiller! Gratulerer.

Forskjellen med ditt nye headshell er at du må istedenfor knote med en liten unbrako settskrue på siden. Kanskje noe enklere?

Mvh
    BB

Det virker mye lettere i hvert fall?

Må jeg bruke ekstravekten når jeg setter på dette nye headshellet?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det forresten at armsenken må være nede for at armen skal kunne låses der armen hviler?

Untitled.jpg

Ser i hvert fall sånn ut på bilder jeg ser på. Justerte høyden på senken i går, og nå er den i hvert fall korrekt, men for å låse armen må jeg senke armen.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @ Gunnar: jeg har jo aldri sagt at alt på Technics er perfekt:) Det hjelper lite at headshell er stivt og lett dersom det ikke kan justeres i azimuth. Skal man ha et lett headshell til en 2M Red, ok la gå. Men til MC mener jeg shellet blir både for lett og unøyaktig. Det samme for MM med finsliping. Prøver en seg med MM som 2M Black med shibata eller MicroLine fra AT, så er det avgjørende for vellykket resultat at vinkling er riktig. Jeg vet at du vet dette Brekke, men for nybegynnere så kan forskjellen være nirvana eller skurrelyd... Derfor sier jeg: sleng Techy headshell og kjøp minimum Jelco/ Sumiko.

Anbefaler Jelco-baserte headshell ala Sumiko HS-12, Yamamoto i tre (stive og lette og justerbare) eller Orsonic (for enda bedre demping resonanser). Ortofon har headshell i alt fra lette til dyre tilpasset Cadenza. Audio Technica har og noen veldig gode shell; spesielt dersom man trenger høy masse til eksempelvis DL-103 serien.

Så er det rart at ikke flere bruker dette verktøyet for VTA+azimuth? Å fininnstille med øyemål på millimeter er nær umulig....
    image.jpg

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.501
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    15
    @ Gunnar: jeg har jo aldri sagt at alt på Technics er perfekt:) Det hjelper lite at headshell er stivt og lett dersom det ikke kan justeres i azimuth. Skal man ha et lett headshell til en 2M Red, ok la gå. Men til MC mener jeg shellet blir både for lett og unøyaktig. Det samme for MM med finsliping. Prøver en seg med MM som 2M Black med shibata eller MicroLine fra AT, så er det avgjørende for vellykket resultat at vinkling er riktig. Jeg vet at du vet dette Brekke, men for nybegynnere så kan forskjellen være nirvana eller skurrelyd... Derfor sier jeg: sleng Techy headshell og kjøp minimum Jelco/ Sumiko.

Anbefaler Jelco-baserte headshell ala Sumiko HS-12, Yamamoto i tre (stive og lette og justerbare) eller Orsonic (for enda bedre demping resonanser). Ortofon har headshell i alt fra lette til dyre tilpasset Cadenza. Audio Technica har og noen veldig gode shell; spesielt dersom man trenger høy masse til eksempelvis DL-103 serien.

Så er det rart at ikke flere bruker dette verktøyet for VTA+azimuth? Å fininnstille med øyemål på millimeter er nær umulig....
    Vis vedlegget 367506
    Hur kan du vara säker på att cantilever och därtill diamant är monterat 100% rätt i pickup-hus/motor? Med den metoden får du bara headshell i balans, men inga garantier för att azimuth blir riktig.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Kongsberg
    Forskjellen med ditt nye headshell er at du må istedenfor knote
    med en liten unbrako settskrue på siden. Kanskje noe enklere?
    Det virker mye lettere i hvert fall?

Må jeg bruke ekstravekten når jeg setter på dette nye headshellet?
    Hei.

Azinuthjusteringen er mye enklere å utføre - på det nye shellet du har bestilt.

LP Gear Zupreme shellet virker veldig solid og ordentlig. Minner veldig mye om
    Jelco HS-25 shellet, så det skulle ikke forundre meg mye om det kommer derfra.

Det nye shellet veier 12 gram, mot det originale shellets vekt på 7,5 gram. Det
    vil øke vekten i forkant noe, men da Audio Technica AT-33PT-G ikke er noen
    tungvekter (6,9 gram), regner jeg med at det går greit å fortsatt bruke det
    originale motvektsloddet på Technicsarmen.

En annen faktor du bør ta med i betraktningen er at det nye (tyngre) head-
    shellet vil endre (øke) armens effektive masse noe. Den vil gå fra opprinnelige
    12,0 gram - (-7,5 gram + 12,0 gram) - til 16,5 gram.

Om jeg stipulerer AT pickupens compliance til 18 - ved 10 Hz, vil resonans-
    frekvensen med originalshellet være på 8,6 Hz, men blir redusert til 7,6 Hz med
    det nye shellet. Teoretisk sett et "dårliger" resultat (idealet er 10 Hz), men i
    praksis vil du antagelig oppleve lyden som bedre...

mvh
    Gunnar Brekke

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Blir bra dette :) !

Kan noen bekrefte det jeg skriver i #293?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

Nei, det skal ikke være nødvendig. Det går sikkert an å justere armsenkeren... Husker ikke helt hvordan standardarmen er. Det kan jeg i hvertfall på min Isokinetik Jelco:)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1

Nei, det skal ikke være nødvendig. Det går sikkert at å justere armsenkeren... Husker ikke helt hvordan standardarmen er. Det kan jeg i hvertfall på min Isokinetik Jelco:)

Ser ut som det er nødvendig på alle bildene jeg ser på? Senker jeg armsenkeren til armen kan låses så treffer den plata til slutt.

"The other criticism I would make is about the Cue lever and the cueing arm rest, the lever must be lowered before the arm rest’s clamp can be used to lock the arm down in its rest position"

Ser riktig ut :)

riktig.jpg

riktig.jpg

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mulig jeg ikke skjønner hva du mener...men når armen er låst i hvileposisjon, så har alltid min armhever vært i løfteposisjon. Både på Technics-armen på mk2 og på M5G. Det samme gjelder for Jelco. Dersom du må ta ned armsenker for å få låst arm i hvileposisjon, ville jeg ha tatt frem umbrakoen og justert. Jeg justerte min armhever høyere etter at jeg monterte på Mike New ETP Platter + Analogue Crystal Mat...

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg ikke skjønner hva du mener...men når armen er låst i hvileposisjon, så har alltid min armhever vært i løfteposisjon. Både på Technics-armen på mk2 og på M5G. Det samme gjelder for Jelco. Dersom du må ta ned armsenker for å få låst arm i hvileposisjon, ville jeg ha tatt frem umbrakoen og justert. Jeg justerte min armhever høyere etter at jeg monterte på Mike New ETP Platter + Analogue Crystal Mat...

På SL-1210 MK2 er det en flat skrue. Justerer jeg senkeren lenger ned så går nålen i plata når armsenkeren er hevet. Dette er sikkert gjort annerledes på MK5, men på MK2 ser det ut som det er meningen.

https://youtu.be/fdxAn64aK3Y?t=237

ser det egentlig ganske godt på denne videoen. Du ser han har armheveren nede, og hvis han hevet den opp hadde selvfølgelig armen blitt høyere og låsen vil da ikke kunne gå rundt armen.

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Her er et annet bilde fra YouTube

sl1200.jpg

Som man tydelig ser er armen litt høyere når armheveren er oppe. Tydeligvis helt normalt :)

Untitled.jpg

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Han på youtube kjører svanehals og er mest sannsynlig en DJ. De har alltid armløfteren nede.... ;) Enten juster armløfter høyere eller juster armhvilere. De skal gli rett inn i hverandre ut fra høyden på armløfteren.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Han på youtube kjører svanehals og er mest sannsynlig en DJ. De har alltid armløfteren nede.... ;) Enten juster armløfter høyere eller juster armhvilere. De skal gli rett inn i hverandre ut fra høyden på armløfteren.

På alle videoer og bilder av SL-1210 MK2 hvor armløfteren er nede, ligger den helt ned til og armen kan låses. Hvor alle bilder og videoer hvor armløften er oppe, er den for høy til å låses. Tror rett og slett det skal være sånn på MK2.

sl1200_arm.jpg

Hadde armløfteren vært oppe på dette bildet, ville den vært for høy til å låses. Sånn er det :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men det er vel et mellomrom fra armhviler til den glideflata som armen hviler på (armløfteren)?
    image.jpeg

Edit: det er mulig jeg husker feil, da det er en stund siden jeg hadde org arm. Men jeg kan ikke huske at jeg har gjort det på noen annen måte enn å dra arm rett til armhviler, uten å senke armhever. Hadde mk2 i ett år før jeg kjøpte M5G.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Men det er vel et mellomrom fra armhviler til den glideflata som armen hviler på (armløfteren)?

Nei. Ikke på MK2 i hvert fall? Tror jeg?

påst.jpg

påst.jpg

Noen med MK2 som kan bekrefte?

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det betyr at du må senke pickup ned på plata, ta tak i headshell kroken og så dra armen på plass i lås? Om armløfter er oppe så får du ikke armen i lås?? Skjønner jeg deg rett da?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr at du må senke pickup ned på plata, ta tak i headshell kroken og så dra armen på plass i lås? Om armløfter er oppe så får du ikke armen i lås?? Skjønner jeg deg rett da?

Ja. Det jeg gjør er:

1. Ta armen ut av hvileposisjon
    2. Heve armsenkeren
    3. Plassere over plata
    4. Senke armsenkeren
    5. Løfte armsenkeren.
    6. Sette den i hvileposisjon
    7. Senke armsenkeren.

Man kan bare la vær å låse armen fast da, så slipper man senke armen i hvileposisjon.

NLS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Nu har jeg givet min Mk2 til sønnen, så et stykke tid siden sidst da.. Men enig med Znerken her: armen sænkes ned i hvileposition, og låses.

Når man vil spille, låses arm op, arm løftes, føres ind, sænkes på LP. Yes?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Betyr det at rett etter pkt 1 så må du legge pu oppå plata, for så å heve løfter?? Slik har nå aldri jeg gjort det; hverken med eller uten Achromat platter eller 2M Black eller Denon DL-103. Med platter så måtte jeg øke høyde på løfteren. 2M Black er veldig forskjellige i størrelse. Jeg mener jeg alltid kun har justert de slik at arm glir rett inn i hvileposisjon.

Det er etter min kjennskap ingen større forskjeller mellom mk2 og M5G armen (bortsett fra armkabler, demping og en bedre antiskating justering)....

image.jpeg
    image.jpeg

Første bilde er mk. 2. Den andre er 1210M5G-arm.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Nu har jeg givet min Mk2 til sønnen, så et stykke tid siden sidst da.. Men enig med Znerken her: armen sænkes ned i hvileposition, og låses.

Jepp. Det er sånn det er på SL-1210. 95% sikker nå :)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Betyr det at rett etter pkt 1 så må du legge pu oppå plata, for så å heve løfter?? Slik har nå aldri jeg gjort det; hverken med eller uten Achromat platter eller 2M Black eller Denon DL-103. Med platter så måtte jeg øke høyde på løfteren. 2M Black er veldig forskjellige i størrelse. Jeg mener jeg alltid kun har justert de slik at arm glir rett inn i hvileposisjon.

Det er etter min kjennskap ingen større forskjeller mellom mk2 og M5G armen (bortsett fra armkabler, demping og en bedre antiskating justering)....

Vis vedlegget 367546 Vis vedlegget 367547
    Første bilde er mk. 2. Den andre er 1210M5G-arm.

Neida. Du kan bare fjerne armlåsen, så heve armen med armheveren. Bare pass på å ikke gjør det med armlåsen låst. :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.518
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

Hørtes veldig riktig ut

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er jeg jo enig i. Men ikke at armløfter må senkes for at du skal få den låst??

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå har jeg blitt så vandt til Isokinetik Jelco-armen så det er mulig jeg surrer no jævlig her:)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg jo enig i. Men ikke at armløfter må senkes for at du skal få den låst??

Den må det :) Ser ut som de andre her kan bekrefte det også?

Jeg lærer noe nytt hver dag!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg mente jeg justerte høyden på armlås slik at de skle rett inn i hverandre... Men da skal jeg ikke si no mer:)

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.144
    Sted
    Bergen

Den må det :) Ser ut som de andre her kan bekrefte det også?

Jeg lærer noe nytt hver dag!
    image.jpg

Kan bekrefte at armløfteren bør senkes før den låses.
    Er ihvertfall sånn det funker her - kun ca 1 mm det er snakk om - kan såvidt sees på bilde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn