znerken er lei og vil bare ha noe som funker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er da i himmelens navn nok å styre med vedrørende en vinylrigg! Er det virkelig vesentlig for dere hvilken vei skruehodene peker?? Jøsses. Er det rart folk får nevroser?
    Det overrasker meg at du synes det er rart å bry seg om estetikk.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ærlig talt, dazed. Dette handler da ikke om estetikk. I alle fall ikke for meg. Langt ifra, faktisk. Jeg er vel mer opptatt av det enn de aller fleste, men hvilken vei skruene vender?
    Livet er for kort til sånne bekymringer.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så-så, pust med nesa. Skruene skal festes opp-ned fordi det står i bruksanvisningen mener jeg å huske. Og grunnen er blant annet at AT vil unngå slik som på bildet. I tillegg er det lettere å feste de med skruehodet ned. Det har ingenting med nevroser eller bling-faktor å gjøre:)
    image.jpeg

Korrekt vei ser det da slik ut:
    image.jpg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.963
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror en grunn til at man ser AT pick-uper avbildet montert med skruehodene ned er at de er montert i slike Audio Technica headshells.
    Stor illustrasjon er ikke tilsiktet, men her bør det komme klart og tydelig fram hva som er årsak. De er ikke gjennomhullet slik at det lar seg ikke gjøre å montere skruene ovenfra.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Så-så, pust med nesa. Skruene skal festes opp-ned fordi det står i bruksanvisningen mener jeg å huske. Og grunnen er blant annet at AT vil unngå slik som på bildet. I tillegg er det lettere å feste de med skruehodet ned. Det har ingenting med nevroser eller bling-faktor å gjøre:)
    Vis vedlegget 367671

Vis vedlegget 367672

Står faktisk i bruksanvisningen ja

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er en del av selve pickupen. Her er det som ser ut som en blågrå skive.

Vis vedlegget 367615
    Jepp. Det er nok et transparent materiale som "reflekterer" noe av fargen på selve PU-kroppen. På min AT33EV ser det ut som den er beige når den er montert i headshell.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vis vedlegget 367671

Vis vedlegget 367672
    Plausibel forklaring det ChrisAndre. Det er mer klønete å få dratt til om mutterne er på undersiden, og det er en risiko for at litt for lange skruer kan subbe nedi ei litt vindskjev plate.

Men - det er mer estetisk å ha skruehodene på toppen m/begge skruespor paralellt med headshell (eller 90 grader på), kappe skruene til korrekt lengde og bruke de små runde mutterne m/skrusporet. Såpass bør man etterstrebe:cool:.
    BTW - Det finnes egne trekkere til slike muttere.

Men - på den Prestige PU`n ser jeg at den lille plastskiven som fulgte med er plassert under skruehodet. Har alltid lurt på hva den lå i posen for. Misjon - ?

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Plastikkskiven, rund eller firkantet fungerer kanskje både som:
    - spacer hvor nødvendig
    - beskytter pickup eller headshell mot oppskraping
    - gir friksjon (har merket at det er nesten er litt selvlåsingseffekt når denne er under skrue eller mutter-slipper å bruke verktøy på alle bauger og kanter samtidig)

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Mener det tok 5 dager fra jeg bestilte noe fra LPGear til det ble sendt

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hvorfor ikke bare bestille slikt på ebay? Mange der er så opptatt av høy score, at de sender pakken 1t etter betaling med tilbakemelding:)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke bare bestille slikt på ebay? Mange der er så opptatt av høy score, at de sender pakken 1t etter betaling med tilbakemelding:)

Var ingen zupreme tilgjengelig når jeg så i hvert fall.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ærlig talt, dazed. Dette handler da ikke om estetikk. I alle fall ikke for meg. Langt ifra, faktisk. Jeg er vel mer opptatt av det enn de aller fleste, men hvilken vei skruene vender?
    Det gjør det for meg. Hodene ned og muttere oppå headshellet synes jeg ser jalla og amatørmessig ut, og jeg vil absolutt ikke ha det sånn. Det er meg, og andre kan tenke annerledes eller ikke bry seg om det. Helt greit, det.

Anbefalingen fra AT er sikkert for å unngå at for lange skruer treffer plata. Noen annen grunn kan det ikke være. ...vel, bortsett fra at det blir litt lettere å montere uten demonterbart headshell, da.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror en grunn til at man ser AT pick-uper avbildet montert med skruehodene ned er at de er montert i slike Audio Technica headshells.
    Stor illustrasjon er ikke tilsiktet, men her bør det komme klart og tydelig fram hva som er årsak. De er ikke gjennomhullet slik at det lar seg ikke gjøre å montere skruene ovenfra.

Det var jo en veldig elegant løsning, og med et sånt headshell blir det jo selvsagt noe annet. Det var flott. Litt begrensede muligheter for å justere overheng og evt. zenith, da Det er muttere på toppen med skrueendene stikkende opp av dem som ser fælt ut.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fair nok det, Dazed. Jeg ser at jeg kanskje hørtes hakket kvassere ut da jeg skrev enn meningen var. Beklager det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fair nok det, Dazed. Jeg ser at jeg kanskje hørtes hakket kvassere ut da jeg skrev enn meningen var. Beklager det.
    Kein Problem. :) Jeg har lett for å henge meg opp i ting som har med mekanikk å gjøre.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Med tanke på at du er utålmodig etter å få platespilleren i gang, hva med å handle her til lands, Znerken? Har du sjekket Audioaktøren, OHC, Mono, Stereofil eller Lyric ?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på at du er utålmodig etter å få platespilleren i gang, hva med å handle her til lands, Znerken? Har du sjekket Audioaktøren, OHC, Mono, Stereofil eller Lyric ?

Ingen problem med å vente på et bra headshell. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ser den, men disse kara kan jo ha godsaker liggende. Og da slipper du ventetiden. I alle fall noe av den.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får ofte pakker raskere fra eBay-selgere enn fra norske nettbutikker. Noen er selvsagt flinkere og raskere enn andre. :)

Hvis man kan stikke innom en butikk og plukke opp et headshell, er det jo uslåelig. Evt. hvis man kan låne et av en lokal medforumist.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Skulle ikke forundre meg om Audioaktøren har noe liggende. Og det er jo ikke sååå langt...

L

Larkus

Gjest
    Jeg synes det er veldig rart at azimuth er feil på en spiller som skal være som ny, og ikke er brukt. Sitter feilen i headshellet, eller i skrutilkoblingen på armen?

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.671
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Det gjør det for meg. Hodene ned og muttere oppå headshellet synes jeg ser jalla og amatørmessig ut, og jeg vil absolutt ikke ha det sånn. Det er meg, og andre kan tenke annerledes eller ikke bry seg om det. Helt greit, det.

Anbefalingen fra AT er sikkert for å unngå at for lange skruer treffer plata. Noen annen grunn kan det ikke være. ...vel, bortsett fra at det blir litt lettere å montere uten demonterbart headshell, da.
    Enig med du ;)
    At skruene SKAL stå med hodene nedover er selvsagt bare tull,kun om de subber i platen da hadde jeg kuttet de og satt de med hode opp uansett.

O

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Se her, ja. Nå har Freiheit akkurat lagt ut noen gode headshell. Og Bergen er jo ikke langt unna, det heller...

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Se her, ja. Nå har Freiheit akkurat lagt ut noen gode headshell. Og Bergen er jo ikke langt unna, det heller...

Håper han kan være så grei å selge meg Zupreme da! :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg synes det er veldig rart at azimuth er feil på en spiller som skal være som ny, og ikke er brukt. Sitter feilen i headshellet, eller i skrutilkoblingen på armen?
    Jeg har alltid sagt at det headshellet er crap. Men enkelte her inne sier motsatt og anbefaler det. En av grunnene er at shellet har kun en styrepinne og ingen mulighet gor å justere azimut.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    LPgear headshellet har jo en liten pinne over og under, og da får jeg det jo ikke inn i overhang gaugen?
    image.jpg

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Hadde akkurat samme problemstilling. Kutt et spor på motsatt side av eksisterende med en skarp kniv.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hadde akkurat samme problemstilling. Kutt et spor på motsatt side av eksisterende med en skarp kniv.

Headshellet er for lavt i forholdt til armen på 0, hva gjør jeg?

i henhold til brukermanualen skal høyden stå på 1, men det blir jo feil? Skal jeg blåse i om vateret sier det er for høy?

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg
    Jeg forstår ikke hva du mener.

Vateret jeg putter på headshellet er helt perfekt med tanke på azimuth, men høyden på headshellet i forhold til vater er for lav
    Her trengs det bilde! :)

Headshellet er ikke i vater på høyden, men i vater på azimuth.

Headshell i vater horisontalt, ikke vertikalt.

Er det en ny og bedre matte som gjelder? Eller er det ikke så viktig? Det låter bra, og den er innenfor sirkelen. Blir mye bedre med 180 g plater, som du ser på bildet.

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Hvis jeg forstår det riktig er armen så lavt nedjustert som mulig, men armen tipper nedover mot headshellet likevel? Da trenger du i tilfelle en spacer. Noen pickuper er lave.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tror ikke 'innenfor sirkelen' er spesielt nøyaktig, men at den skal være så midt i sirkelen som mulig? Ser ut som du kan justere armen enda litt mer ned i fremkant med andre ord ...

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg forstår det riktig er armen så lavt nedjustert som mulig, men armen tipper nedover mot headshellet likevel? Da trenger du i tilfelle en spacer. Noen pickuper er lave.
    Har en spacer, men den veier jo en del. I tillegg anbefaler bruksanvisningen til SL1200 at armhøyden står på 1?? Rart. Får kjøpe en litt tykkere og bedre matte.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre, Achromat 5mm anbefaler du jo sterkt, og den er jo også tykkere, eller? Får kjøre på med den!

Har aldri låtet så bra som det gjør her nå? Placebo? Kanskje, men samme faen.

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Boblen ser ut til å være på siden mot lageret, og da er bakdel av armen høyere enn fremre. Ser lite ut. Om det er hørbart?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn