Verdens beste cd-spiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hvor mye må man betale i dag for å få verdens beste cd-lyd?
    Merker meg at flere testere i det siste mener at nå er endelig cd-mediet fullmodent. Det har vært skrevet mange ganger tidligere, men det går liksom en unison og samstemt tråd gjennom luften for øyeblikket om at nå er det fullgod lyd fra dette mediet. Flere av de 'store' og mest kritiske testerne i verden mener nå at mediet kan sammenliknes på likefot med vinyl.

Men hvor mye må vi betale? Ser i dag at 6Moons har testet APL sin Esotericmodifiserte spiller og mener den kanskje er verdens beste. Noen mener Accuphase har den beste, noen mener DCS, noen Burmester, noen Zanden, noen Esoteric, noen Emm Labs, noen Naim osv

Men jeg merker meg også at noen framhever rimeligere spillere. I siste HiFi+ mener en reviewer der at Emm Labs sin nyeste spiller, til ca 90000kr i Norge?, er bedre enn både Esoteric og DCS sine dyreste cdboks-stabler. For litt siden mente noen at Muse sin 'rimelige' spiller var oppe blant de store. Her på forumet har jeg sett Edge sin enda rimeligere spiller er blitt sammenliknet med det aller dyreste, og kommet ut med flagget til topps.
    I mainummeret blir Dcs sin Puccini spiller testet og jeg regner med at denne får supertest. Noen som har lest testen?
    Hvor god er så denne sammenlinet mot de skikkelig dyre DCS stablene. Er forskjellen allikevel meget stor?
    Selv har jeg en hundedyr Burmesterkombinasjon som jeg synes er fantastisk god, spesiellt fordi jeg har problem med å forklare hvordan den lyder. Men det er vanskelig å få sammenliknet den med andre spillere, da det er få spillere her nede på sørlandet i en slik klasse.
    Er det noen på forumet som har meninger, tilgang, og som har testet forskjeller mellom superdyre kombinasjoner? (Vet det sitter mennesker i dette land med hundedyre kombinasjoner). Er forskjellene store? Eller er man kanskje i mål med Emm Labs cds-se, Edge, Puccini osv mens det man betaler mer er kun eierglede og prestisje?
    Andre som har meninger?

K

KindOfBlue

Gjest
    Hva med Ripserver, med innebygd 1 Terabyte lagringskapasitet og optisk drev for ripping? Plass til 2.500CD'er i FLAC.

http://www.ripfactory.com/ripserver.html

Kompatibel med: Linn DS - Sonos - Escient - Logitech - MCE - Slim Devices - Roku - DLink - Naimnet - B&O -Pinnacle - XBOX 360 - PS3 - Netgear - Philips - Sony - Denon - Yamaha - Buffalo and any media player or device that can browse a network share.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Var nok mest interressert i rene cd-spillere denne gang.

Kan godt være ærlig og si at jeg er litt personlig interressert da jeg har vurdert ny spiller selv.
    Synes Burmester er en fantastisk spiller men er på sånn minimaliststadie for tiden, og kunne kanskje tenkt meg bare en boks istedet for to.
    Har sendt forespørsmål både til Høyum om innbytte i DCS, og til OHC om innbytte i Wadia.
    Har fått positiv tilbakemelding fra begge, men så er spørsmålet om jeg bruker opp penger uten at lyden blir noe bedre? Ønsker ikke betale så altfor mye bare for å få en boks, ville helst hatt bedre lyd med på kjøpet også.
    Har hørt en del nyere spillere, som får supertester i bladene, men sammenliknet med eldre dyrt utstyr synes jeg ikke ikke de klarer seg så bra som forventet. Er selv litt usikker på om den store utviklingen de snakker så om er så stor likevel? Og er de dyreste spillerne så mye bedre enn de jeg nevnte i første innlegg?
    Men jeg har ikke selv hatt muligheten til å sammenlikne i de helt dyreste klassene enda.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.429
    Torget vurderinger
    10
    Hagto; har du hørt Eximus CD10? Jeg har hatt denne i snart ett år og er kjempefornøyd. Har riktignok ikke hørt noen av "de store gutta" du nevner, men magefølelsen sier likevel at Eximus holder et bra nivå. Tidligere syntes jeg vinylavspilling var langt å foretrekke framfor CD, men slik er det ikke lenger.

Mvh.
    Ketil

B

bts

Gjest
    Som alltid tror jag rätt matchning mellan de olika komponenterna och inte minst
    rum är det mest viktiga. Personliga preferenser spelar helt in och därför blir det för mig ointressant vad pressen skriver eller vad andra säger om hur en produkt låter. Jag anser att det är ren subjektivitet som återspeglas i dessa "statements".
    För mig är kostbart inte synonymt med en musikupplevelse, dvs, att bli känslomässigt
    berörd av det jag hör.
    Lyric har en del accuphase, bl.a. DP-800/DC-801, den combon spelar vanvettigt
    bra i mitt anlegg, mycket bättre än det jag testat tidigare, så den fick stanna efter test. Kanske det skulle vara något att pröva?
    En CD-spelare jag minns med saknad är ändå Accuphase DP-77, den mest organiska
    jag ägt, inte så exakt och precis i återgivningen men oerhört euforisk i mitt anlegg.

Mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    K.H. skrev:
    Hagto; har du hørt Eximus CD10? Jeg har hatt denne i snart ett år og er kjempefornøyd. Har riktignok ikke hørt noen av "de store gutta" du nevner, men magefølelsen sier likevel at Eximus holder et bra nivå. Tidligere syntes jeg vinylavspilling var langt å foretrekke framfor CD, men slik er det ikke lenger.

Mvh.
    Ketil
    Har ikke hørt denne. Kanskje det er en fantastisk god cd spiller, men har liksom ikke helt troen på at den kan måle seg med lyden til mitt Burmestersett, som er det beste jeg har hatt. Hvis jeg skal bytte ut dette settet så vil jeg helst ha enda bedre lyd enn nå, men i en boks.
    Har hatt Accuphase DP 75V, Meridian 808, og dette Burmestersettet i den tunge enden. Likte DP-75V godt men savnet litt mer åpenhet og spenning. Meridian hadde mer av dette og jeg likte den fantastisk godt, men kunne ønsket ørlite mer spenning der også kanskje? Burmester har denne åpenheten, tørrheten, og spenningen jeg savnet i de to andre. Men så lurer jeg altså på denne utviklingen, og dissse nye superspillerne. Er det nå mulig å få enda bedre lyd i disse nye forholdsvis rimelige enboksspillerne? Hvor seriøst kan man ta alle disse testene? Er de virkelig så gode sammenliknet med de ultradyre flerbokssystemene?

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Du gjør noe veldig dumt hvis du ikke lytter til Edge G CD-spiller. Du har sikkert fått med deg hvilke spillere som jeg har hatt i mitt oppsett opp gjennom årene, og Edge er totalt overlegen. Hvis du har muligheten bør du komme å lytte til mitt oppsett med Edge G-CD spiller. Jeg tror du kommer til å få deg en overraskelse og en meget spesiel opplevelse :D

mvh

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje en prat med Roysen kunne være noe?
    Han har jo noen solide oppsett, bla Wadia som du nevner.

heggaII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    0
    Interesting subject.
    Har selv levd i flere år med Burmester 001 i mitt oppsett, og savner lite fra den kanten. Det er faktisk den eldste komponenten i mitt oppsett. HiFi-pressens stadige hyping av CD-mediets fremgang fortoner seg for meg som sterkt overdrevet, dog ikke helt uten snev av rettferdighet. Imo er den letteste måten å teste dette på, å bruke to spillere fra samme produsent. For min del blir dette nevnte 001, mot den nyere, og billigere, 061 fra Burmester. 061 er utrolig nær 001 til en "mye" lavere pris, men mangler likevel det siste stikket. Dette gjør at jeg forholder meg rolig. For meg finnes det pr. nå to fremtidige alternativer:

1. Jeg er, som Hagto, veldig keen på å forsøke meg på en Wadia
    2. Vente på en fremtidig oppgradering/utskifting av 001 fra Burmesters side. 001 har vært i sortimanget til B i mange år, på lik linje med comboene deres. Det i seg selv mener jeg er en bekreftelse på et "nyest" ikke nødvendigvis er "best"!

Mvh

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.972
    Dette er hva vi har ventet på. :)

The EMM Labs* new DAC2 [IsoMike, EMM Labs, Sound Lab 34-207]. New product with a new look that handles USB in and decodes everything from MP3 to SACD. More photos of, like, the rear with all the connectors, in the full report.

The EMM Labs* new DAC2 with companion transport (the transport expected in the March time frame).

Berre lækkert! ;)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    heggaII skrev:
    Interesting subject.
    Har selv levd i flere år med Burmester 001 i mitt oppsett, og savner lite fra den kanten. Det er faktisk den eldste komponenten i mitt oppsett. HiFi-pressens stadige hyping av CD-mediets fremgang fortoner seg for meg som sterkt overdrevet, dog ikke helt uten snev av rettferdighet. Imo er den letteste måten å teste dette på, å bruke to spillere fra samme produsent. For min del blir dette nevnte 001, mot den nyere, og billigere, 061 fra Burmester. 061 er utrolig nær 001 til en "mye" lavere pris, men mangler likevel det siste stikket. Dette gjør at jeg forholder meg rolig. For meg finnes det pr. nå to fremtidige alternativer:

1. Jeg er, som Hagto, veldig keen på å forsøke meg på en Wadia
    2. Vente på en fremtidig oppgradering/utskifting av 001 fra Burmesters side. 001 har vært i sortimanget til B i mange år, på lik linje med comboene deres. Det i seg selv mener jeg er en bekreftelse på et "nyest" ikke nødvendigvis er "best"!

Mvh
    Det er denne overdrivingen jeg også lurer litt på.
    Jeff Dorgay i Tone Audio http://www.tonepublications.com/toneAudio.htm testet i høst Wadia 781i. Det endte med at han kjøpte spilleren.
    Fra før av eide han Meridian sin 808 spiller, som jeg også har eid. Jeg snakket med Jeff Dorgay om forskjellen mellom hans eldre Meridian 808 og den nye Wadia. Han mente at Meridian var bedre enn Wadia på vanlige cdplater. Grunnen for kjøp av Wadia var først og fremst for å kunne spille andre formater også. Da lurer jeg litt?
    Tømmervik mener at Wadia sine toppspillere er bedre enn mitt Burmestersett nå, og anbefaler meg den nye Wadia 781i som han sier kommer i denne måneden, og skal etter hans utsagn være helt fantastisk.
    Men han skal selvfølgelig selge også da.
    Personlig synes jeg også at Puccini er en vakker liten skapning, og fordelen med Puccini og Wadia er at man kan i en periode slippe utgifter til forforsterker.
    Må også si at Endre's tro på sin Edge spiller er tankevekkende og spennende!

J

JAE

Gjest
    I dette kvalitets spiller/prisleie,er det vel ikke så mye hva som står på produkt,være seg Edge,Esoteric,Burmester,og mange av De andre store gutta.

Det som må være alfa omega,må vel bli dine ører/preferanser ang du vil/skal formidle deg den lyden du over alt i verden,vil dette skal formidle.

Og som sagt,som du selv nevner,det er laget et par spillere,eller drivverk/dac,som jeg tror spiller fullt på høyde med De store gutta,den dag idag,og har ingen problemer å si personlig,at noe av det bedre jeg har hørt er EMM-LABS drivverk/dac,samt Birger Lund Andersen comboen(BASE),men for all del,det er dette du må finne ut av selv,da du er på toppen av hvordan cd-lyd formidles.

Har vel en liten mistanke at det du sitter på,spiller i en egen divisjon :),er ikke lett å finne dette,men kan vel ikke si at noen av overnevnte spillere ikke er dårlige,bare finne den RETTE av DE beste

Olympia

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Har Cary CD303/300. Har testet Cary 306 SACD som var hakket bedre enn 303. Har hatt KJEMPE gleden av å teste Bladelius Gondul som var HELT FANTASTISK bra og bedre enn 306. Har tastes Esoteric X03 i eget oppsett,men denne var ikke særlig imponerene. EMC1 var bedre! Ellers har jeg veldig sansen for dCS og de større Teac modellene - hørt de fleste,men ikke i eget oppsett og de er imponerene.
    Ellers regner jeg med at det blir en EMM Labs i min rig ila året :D

Vedlegg

U

utgatt19288

Gjest
    tja...ikke noen cd spiller men iflg danske hf fra mars 08 er dette: "- en af verdens bedst lydende DAC's - måske endda den hidtil bedste af dem alle!"

K

KindOfBlue

Gjest
    Baard skrev:
    tja...ikke noen cd spiller men iflg danske hf fra mars 08 er dette: "- en af verdens bedst lydende DAC's - måske endda den hidtil bedste af dem alle!"

Sett den sammen med denne - så har du en av verdens beste CD-spillere.
    Du trenger noe å styre musikken med, så alternativt kan du erstatte Benchmarken med en Transporter, eller tilsvarende. Total pris - med Benchmark, Ripserver og f.eks. en MacBook - ca. 30.000

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Hagto, you got it real bad :D

Du har jo vært gjennom en del kremustyr(og svært mye i det siste virker det som), så jeg tipper at uansett hva du velger å bruke penger på for å komme fra 2 til 1 boks,
    så vil det ikke bli noen voldsom opplevelse for deg. Utrolig mange flotte komponenter når man beveger seg i dette sjiktet, men felles med "mid-end" er at ingen er enig om hva som er best, det er mye synsing og meninger, litt målinger, litt teori - men ingen enighet. Hvorfor ikke tenke "outside the box", erkjenne cd-mediets åpenbare begrensninger(16 bit er jo virkelig old school, SACD er jo tross alt en marginal størrelse formatmessig), og gå 100% digitalt med Linns toppmodell, Klimax DS:

Du burde jo ha mulighet til å finansiere et elegant opplegg med NAS og touchscreen remote a la dette(ved salg eller innbytte av Burmester):

Det er en drittjobb å digitalisere cdene, det kan du sikkert også få noen til å gjøre for deg(hos Linn for alt jeg vet).

Da er du ganske future proof, høyoppløselige formater er allerede tilgjengelige fra flere kilder, som etter sigende slår vanlig 16 bits cder og også SACD ned i støvlene.

DET hadde vært et modig valg! :D Og siden du er inne i en minimalistisk periode, mer elegant kan det vel neppe gjøres? Hverken teknologisk eller designmessig?
    Kom igjen a!

O.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.243
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ligger en tråd under Bergen Lydlaug, hvor Emmlabs er en av hovedaktørene.
    Her ble det spilt dubletter, både på cd og vinyl, og "panelet" skulle så bedømme hvilket av mediene som falt best i smak. Kanskje noe slikt kan være interessant lesning......?
    Ingen tvil om at Emmlabs lager kvalifiserte spillere/dac`er. Men det gjør jo også DCS, Edge og flere til.
    Det som kunne vært gøy å høre litt om, er jo hva som i dine ører matcher/ikke matcher i ditt oppsett.....

mvh
    Proffen

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Proffen skrev:
    Det som kunne vært gøy å høre litt om, er jo hva som i dine ører matcher/ikke matcher i ditt oppsett.....

mvh
    Proffen
    Holder på å bygge opp nytt anlegg. Dette kan ta litt tid da jeg for tiden har vanskeligheter med å reise for langt hjemmefra på lyttebesøk.
    Har et par besøk jeg absolutt skulle gjort før nyinnvesteringer, så håper en del private 'ting' ordner seg.

Matcher/ikke matcher har altså ikke relevans her, og har heller ikke noe med mitt spørsmål i denne tråden å gjøre. Jeg er mest interressert i om det finnes noen med erfaringer jeg ikke selv har angående dagens highend cd spillere. Vil så ta disse med i mine videre vurderinger :)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei Hagto

Vi prøvde her i påsken en dCs P8i integrert spiller, og jeg har nå Delius og Purcell med Wadia som drivverk i stuen.
    Vet ikke om det vil være relevant informasjon for deg men siden du spurte etter hva som har skjedd de "siste" årene så prøver jeg ihvertfall.

Purcell/Delius er jo som sagt en eldre todelt (tre med drivverk) cd-spiller, når den gikk av markedet er jeg usikker på, P8i er av nyere dato og ble nettop erstattet av Puccini som sies og være hakket bedre på det meste.
    Det jeg opplever som største forskjell mellom disse to er generelt klangen, det meste er "lysere" i P8i. Delius/Purcell er rimelig rundt og varm, generelt deilig, men uten og gå på bekostning av detaljenivå og oppløsning i frekvensflankene. P8i er mer "rett fram", ponus og stram på de fleste punkter. Dette overrasket meg egentlig veldig da P8i skal etter hva databladene sier bruke samme konverter og en upsmapler av samme art. Bare drivverket er forskjellig, og jeg føler ikke dette er allverden kilent på drivverk da gjennom dvd-spilleren gir så og si identisk lyd(nesten) så det jeg opplever er at nyere cd-spillere blir generelt lysere, strammere og mer presise. Jeg er usikker på hva jeg ville valgt av de to viss jeg fikk velge fritt fordi for meg var de to veldig forskjellige spillere.
    Jeg har kjøpt Delius/Purcell fordi det var mest økonomisk for meg og er egentlig veldig fornøyd med settet, men jeg undres egentlig på hvor forskjellig det egentlig låt. Rart :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En skikkelig herlig problemstilling som det er gøy å synse litt høyt til.....

En on-box Cd spiller som hjør vei i vellinga...personlig har jeg god tro på APL 3.0. Hvis du har litt tålmodighet så skal vel SAl og Roysen teste dette oppe hos Roysen snart -og der står jo toppriggen til Wadia, Zanden og Goldmund - så hvis APL kommer hederlig ut der - så er det nok ikke så mye som er bedre....

En ousider er EMM LAbs sin nyeste...den skal vel spille bedre enn de gamle, og de har vi jo i Bergen testet opp i mot Esoteric med godt resultat. Derimot ble den slått av DP DACen.... ;D

Er vel ikke helt enig med deg at matching er "irrelevant" selv om du skal bygge opp opp et anlegg fra bunnen....Noen heller mot det varme, med kropp og litt bred penselføring, mens andre er mer fokusert på oppløsning....

Men som sagt -så har jeg tro på at man tar en god spiller, også gjør man det lille ekstra som man ikke kan gjøre med serieproduserte maskiner....tveake ut det siste lille...

Mvh
    OMF

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vermin skrev:
    Hei Hagto

Vi prøvde her i påsken en dCs P8i integrert spiller, og jeg har nå Delius og Purcell med Wadia som drivverk i stuen.
    Vet ikke om det vil være relevant informasjon for deg men siden du spurte etter hva som har skjedd de "siste" årene så prøver jeg ihvertfall.

Purcell/Delius er jo som sagt en eldre todelt (tre med drivverk) cd-spiller, når den gikk av markedet er jeg usikker på, P8i er av nyere dato og ble nettop erstattet av Puccini som sies og være hakket bedre på det meste.
    Det jeg opplever som største forskjell mellom disse to er generelt klangen, det meste er "lysere" i P8i. Delius/Purcell er rimelig rundt og varm, generelt deilig, men uten og gå på bekostning av detaljenivå og oppløsning i frekvensflankene. P8i er mer "rett fram", ponus og stram på de fleste punkter. Dette overrasket meg egentlig veldig da P8i skal etter hva databladene sier bruke samme konverter og en upsmapler av samme art. Bare drivverket er forskjellig, og jeg føler ikke dette er allverden kilent på drivverk da gjennom dvd-spilleren gir så og si identisk lyd(nesten) så det jeg opplever er at nyere cd-spillere blir generelt lysere, strammere og mer presise. Jeg er usikker på hva jeg ville valgt av de to viss jeg fikk velge fritt fordi for meg var de to veldig forskjellige spillere.
    Jeg har kjøpt Delius/Purcell fordi det var mest økonomisk for meg og er egentlig veldig fornøyd med settet, men jeg undres egentlig på hvor forskjellig det egentlig låt. Rart :)
    Takk. Dette samsvarer mye med uttalelser jeg har hørt fra andre tidligere. Får man flere slike samsvarende inntrykk begynner det å danne seg mer troverdig tråd i det hele. Har en liten følelse selv fra det jeg har hørt av spillere at de kanskje kan føles mer i den retning du beskriver, mens de nok også blir mer oppløst og spennende?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hagto skrev:
    Vermin skrev:
    Hei Hagto

Takk. Dette samsvarer mye med uttalelser jeg har hørt fra andre tidligere. Får man flere slike samsvarende inntrykk begynner det å danne seg mer troverdig tråd i det hele. Har en liten følelse selv fra det jeg har hørt av spillere at de kanskje kan føles mer i den retning du beskriver, mens de nok også blir mer oppløst og spennende?
    Det har du nok mye rett i, en mer frempå spillemåte i mer kostbare cd-spillere kompenseres kanskje med resten av matchen i annlegget. I og med at jeg føler forsterkere og høytalere blir mer oppløste og sømløse i nyere tider og virker derfor varmere?
    Og P8i er nok en mere spennende musikkformidler med mer trøkk og morro i forhold til Delius/Purcell, og den er generelt en glimrende cd-spiller. Siden Puccini skal være bedre på alle punkter gleder jeg meg til og lese testen

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Vermin skrev:
    Dette overrasket meg egentlig veldig da P8i skal etter hva databladene sier bruke samme konverter og en upsmapler av samme art. Bare drivverket er forskjellig, og jeg føler ikke dette er allverden kilent på drivverk da gjennom dvd-spilleren gir så og si identisk lyd(nesten) så det jeg opplever er at nyere cd-spillere blir generelt lysere, strammere og mer presise.
    hei, dette tror jeg er feil. så vidt jeg husker har p8i et helt nytt hovedkort og endel andre tekniske løsninger som skiller den klart fra elgard\purcell\delius generasjonen.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    OMF skrev:

En on-box Cd spiller som hjør vei i vellinga...personlig har jeg god tro på APL 3.0. Hvis du har litt tålmodighet så skal vel SAl og Roysen teste dette oppe hos Roysen snart -og der står jo toppriggen til Wadia, Zanden og Goldmund - så hvis APL kommer hederlig ut der - så er det nok ikke så mye som er bedre....

En ousider er EMM LAbs sin nyeste...den skal vel spille bedre enn de gamle, og de har vi jo i Bergen testet opp i mot Esoteric med godt resultat. Derimot ble den slått av DP DACen.... ;D

Er vel ikke helt enig med deg at matching er "irrelevant" selv om du skal bygge opp opp et anlegg fra bunnen....Noen heller mot det varme, med kropp og litt bred penselføring, mens andre er mer fokusert på oppløsning....

Men som sagt -så har jeg tro på at man tar en god spiller, også gjør man det lille ekstra som man ikke kan gjøre med serieproduserte maskiner....tveake ut det siste lille...

Mvh
    OMF
    Kan bli spennede den testen hos Roysen!
    Apl fikk god test, men det fikk også Emm Labs, og andre.
    Enig at matching er meget viktig, men synes ikke det er mest interressant nå. Det kommer senere.
    Er mest spent på meningene/erfaringene omkring lydmessige gevinster ved å investere i dyrere spillere i dag enn disse nye 'super' enboksspillerne fra litt over 100 og nedover? Hvis det etterhvert høres ut til at det bare er mindre tonale forskjeller som skiller? så tror jeg mye kan rettes på ved flytting av høyttalere, akustikk, rørbytte, andre tweaks osv etterhvert. Men så var det om forskjellene er så små, og om utviklingen innen cdspillere egentlig går så raskt da?

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Solo skrev:
    Vermin skrev:
    Dette overrasket meg egentlig veldig da P8i skal etter hva databladene sier bruke samme konverter og en upsmapler av samme art. Bare drivverket er forskjellig, og jeg føler ikke dette er allverden kilent på drivverk da gjennom dvd-spilleren gir så og si identisk lyd(nesten) så det jeg opplever er at nyere cd-spillere blir generelt lysere, strammere og mer presise.
    hei, dette tror jeg er feil. så vidt jeg husker har p8i et helt nytt hovedkort og endel andre tekniske løsninger som skiller den klart fra elgard\purcell\delius generasjonen.
    Okay, klarer ikke huske hvor jeg leste det så jeg kan ikke forsvare meg. Det er nok klart gjort endringer som har hatt sitt og si for lyden.

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Okay, klarer ikke huske hvor jeg leste det så jeg kan ikke forsvare meg. Det er nok klart gjort endringer som har hatt sitt og si for lyden.
    [/quote]
    ja tror det, du finner sikkert ut endel på hjemmesidene deres hvis du gidder, men det er gjort endel endringer. Forforsterkerdelen er også vesentlig bedre i p8i enn i delius\purcell. om den er lik den som sitter i elgard+ er jeg ikke sikker på, men jeg tror elgard+ har bedre analogdel enn p8i.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    307
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Stello>DP DAC>EMM LABS?

Eximus er modellen over; kunne tenkt meg den på besøk også..........

ellers har jeg hørt APL en til SAL og den er bare RÅ!

J

Janpe

Gjest
    Dette blir aldri noe annet enn synsing, men what the h....:
    Jeg er som Endre krystallklar i min mening om at Edge G CD muligens er det aller beste kjøpet i kategorien "High End", altså blandt de dyrere spillerne. Har selv brukt spilleren, om enn "den gamle "versjonen i 2 år. Strålende, rett og slett. HP i TAS har den som referanse, det sier også litt.

Jeg lurer på (om jeg enn kommer på någet tynn is) om det i det hele tatt er noen vits å investere mer enn dette for en CD-spiller. Om lyden ved bruk av en EMM Labs, Burmester (begge strålende alternativer selvsagt) blir "bedre" er jeg meget usikker på. Forskjellig kanskje, ikke nødvendigvis bedre. Er man avhengig av en balansert spiller faller dette litt anerledes, Edge er ikke balansert. Med en grunn.

Selv bruker jeg ved en tilfeldighet ikke Edge lenger. I mitt Edge/ Avalon-system spiller den like kompetente Muse Electronics Erato 2. Den er hakket dyrere enn Edge, men ikke bedre som en ren CD-spiller. Fordelen den har en DVD-A/V, jeg bruker den kun som CD-spiller. Også denne tåler en sammenligning med de dyre Burmester, EMM -Labs eller andre. Det er jeg temmelig sikker på.

Saken er; Valuta for pengene. Hva MÅ man betale for det ypperste? Jeg tror at de som gidder å sjekke ut f. eks. Edge med andre dyrere alternativer kan spare en del penger på det. Den er "bra nok".

IMHO!!!!!

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    307
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    JP skrev:
    Dette blir aldri noe annet enn synsing, men what the h....:
    Jeg er som Endre krystallklar i min mening om at Edge G CD muligens er det aller beste kjøpet i kategorien "High End", altså blandt de dyrere spillerne. Har selv brukt spilleren, om enn "den gamle "versjonen i 2 år. Strålende, rett og slett. HP i TAS har den som referanse, det sier også litt.

Jeg lurer på (om jeg enn kommer på någet tynn is) om det i det hele tatt er noen vits å investere mer enn dette for en CD-spiller. Om lyden ved bruk av en EMM Labs, Burmester (begge strålende alternativer selvsagt) blir "bedre" er jeg meget usikker på. Forskjellig kanskje, ikke nødvendigvis bedre. Er man avhengig av en balansert spiller faller dette litt anerledes, Edge er ikke balansert. Med en grunn.

Selv bruker jeg ved en tilfeldighet ikke Edge lenger. I mitt Edge/ Avalon-system spiller den like kompetente Muse Electronics Erato 2. Den er hakket dyrere enn Edge, men ikke bedre som en ren CD-spiller. Fordelen den har en DVD-A/V, jeg bruker den kun som CD-spiller. Også denne tåler en sammenligning med de dyre Burmester, EMM -Labs eller andre. Det er jeg temmelig sikker på.

Saken er; Valuta for pengene. Hva MÅ man betale for det ypperste? Jeg tror at de som gidder å sjekke ut f. eks. Edge med andre dyrere alternativer kan spare en del penger på det. Den er "bra nok".

IMHO!!!!!
    Jøss, er ikke Edge balansert?
    Da blir det ikke aktuelt for min del..........
    Gidder ikke å bytte ut kabler.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Jeg tror at idag er det ikke en boks, som kan regnes som den beste.
    Man ligger for likt.
    Det er mer spørsmål om smak og behag, og rett og slett flaks tror jeg om man ender
    opp med den som er best, hva nå det er.

Selv, om jeg synes at rent spekulativt sies mye bra om Chord Red Reference nå om dagen.
    Skulle jeg sette en knapp på en bestemt boks, tror jeg at jeg ville tippet denne.

Så er spørsmålet om man da ender opp med å få utnyttet det eventuelt teoretisk bedre
    potensiale i sitt da nye "glis" om man ser sånn på det.

Det tror jeg er mindre sikkert!!!
    Tunga rett i munnen, og ta ting sakte tror jeg idag, om man virkeig higer etter "the best!!!"

Jeg tror også at det er forskjell på beste cd-spiller, og beste cd lyd fra en avspiller "pakke" da om man vil..
    Med "pakke" mener jeg, du trenger også en forforsterker for å få utnyttet dennen cd spilleren MAX.
    Dette er da min egen mening rundt dette. Og bare min egen mening takk, klart at noen, eller mange kanse
    vil si no way man... De om det.

mvh

TomTom

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    30
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener nok ut fra mine sammenligninger at jeg ville funnet en spiller med en klangsignatur jeg kjenner meg igjen i. Deretter ville jeg sjekket for mulighetene til å få boksen tweaket. Jeg har ikke hørt APL, men vet selv hvordan Great Norhtern Soundcompany utretter flotte ting med sine modifikasjoner.

For min del har jeg hørt DCS, Bladelius og Wadia i oppsett som jeg kjenner godt. Disse tre spiller på tre helt forskjellige måter etter min mening. Dermed er det å finne verdens beste igjen opp til smak og behag.

Verdens beste og verdens beste.... Jeg vil nok heller si én av de beste.
    (Bare for å sammenligne. Finnes det verdens beste bil? Hvilke parametre danner grunnlag for verdens beste?)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Jeg har personlig erfaring i eget oppsett med: Esoteric P-03/D-03, EMM Labs, dCS Verona/Elgar Plus/Purcell/Delius/Verdi, Muse Polhymnia. Muse Model Ten, og jeg har også ved flere anledninger hørt Birger Lund/Base driverket med DP DAC. Edge G-CD-spiller er betraktelig bedre enn alle de nevnte. Edge sin spiller er nå kommet i tredje utgave. Denne oppgraderte versjonen er den beste CD-spiller som jeg har hørt per i dag. I fremtiden vil det sikkert komme noe som er bedre, men spørsmålet er, hva vil dette koste? Med Edge spilleren får man ekstrem lydkvalitet, uten at dette koster skjorta.

mvh

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Den gjør alt bedre. Dynamikk, total stillhet i lydbildet, dybdeperspektiv, kjellerdyp stram artikulert bass, holografi, luftighet, plassering av instrumenter og utøvere i lydbildet, diskant, mellomtone, alt gjør den bedre enn de andre spillerene som jeg har erfaring med. Edge spilleren er et røverkjøp. Utrolig at de har klart å putte en slik lydkvalitet inn i denne ene boksen.

mvh
    Jurassic skrev:
    Hva legger du i betraktelig bedre?

pixote

Medlem
    Ble medlem
    02.03.2008
    Antall liker
    0
    Har vel veldig liten tro på at den er så mye bedre en de du nevner kan jo være en mulighet at den passer bedre i
    ditt system en de andre du nevner.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hørte Edge på messa i Trondheim. Spillte bra den, helt til Peter satte på Kuzma platespilleren.
    Men det er en annen historie.

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Det er sikkert en mulighet for at Conrad Johnson ACT2 Series2 er ett meget godt valg til brukte cd-spiller, og at samarbeidet er det som
    fører til den oppfattede superbe lyden man her hører.

mvh

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Hvor mye koster denne Edge-spilleren og hvem i Norge har Edge i sitt sortiment?

B

begr

Gjest
    Holmium skrev:
    Hvor mye koster denne Edge-spilleren og hvem i Norge har Edge i sitt sortiment?
    Når du får svar på dette og samtidig sjekker hvem som selger resten av utstyret til de som forfekter Edge her så vil du forstå enda mer. ;)

Når det er sagt så er omtale på sentralen mer verdt enn en betalt reklame...tror jeg, og dette vet de. ;)
    MEN, kunne tenkt meg og hørt Edge jeg, no problem. :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Endre Askeland skrev:
    Jeg har personlig erfaring i eget oppsett med: Esoteric P-03/D-03, EMM Labs, dCS Verona/Elgar Plus/Purcell/Delius/Verdi, Muse Polhymnia. Muse Model Ten, og jeg har også ved flere anledninger hørt Birger Lund/Base driverket med DP DAC. Edge G-CD-spiller er betraktelig bedre enn alle de nevnte. Edge sin spiller er nå kommet i tredje utgave. Denne oppgraderte versjonen er den beste CD-spiller som jeg har hørt per i dag. I fremtiden vil det sikkert komme noe som er bedre, men spørsmålet er, hva vil dette koste? Med Edge spilleren får man ekstrem lydkvalitet, uten at dette koster skjorta.

mvh
    Det er bra at du er fornøyd med Edge spilleren, men sammenligningen opp i mot BASE/DP kan jeg ikke skjønne annet enn er på et relativt tynnt grunnlag - da jeg regner med at det er min gamle rigg du sikter til - siden jeg har nevnt den tidligere i tråden. Du har vel heller ikke testet den nyeste EMM LABS, og ei heller den nest nyeste (Signatur versjonen).

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn