Verdens beste cd-spiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Powerpoint skrev:
    Hvordan tror du DCD-S1 vil fungere med en ekstern DAC RS?
    Byggekvaliteten på CD-drevet er ganske så solid på denne spilleren

Har prøvd den og den er ett utmerket drivverk. Svært få "high-end"-drivverk kan måle seg med denne, bygget som en vinylspiller med skikkekig motor og senterleie. Alle utganger og topploading, kraftig motor til å dra stabilisator. Penere enn 3560`en, men 3560`en spiller av en eller annen grunn bedre. (uten analogdel)

Mvh. RS

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hvis noen lurer så ble det etter lang tid og masse vurderinger ny spiller på meg. Valget av spiller ble en dcS Puccini.

Har lest Jonathan Valin i mange, mange år helt siden 'Fi' sine dager. Senere år har jeg lest ham i Absolute Sound. Det er vel få som har så mye erfaring og hørt så mye av det beste som ham. Sitatet hans(under), fra en diskusjon, på nettet gjorde nok litt av utslaget til slutt. Pluss at Puccini har innebygd preamp i superklassen.

SITAT:

Although I haven't made extensive comparisons yet, I've now had the plesure of hearing the dCS stack, the Scarlatti, and the new top-of-the-line single-box dCS CD/SACD player, the Puccini, played beside my longtime SACD reference, the Meitner DAC6e, and my CD reference, the ARC CD7. As I noted in a different thread the dCS gear is capable of making CDs sound extraordinarily lifelike. No, it doesn't do "bloom" and "dimensionality" as well as a record player (although it does it better than other digital I've heard) and you still get a (reduced) sense of a "ceiling" (both in air and extension) in the top end, but...this aside, both the Scarlatti and the Puccini are remarkably "analog" in timbre and transient response, making voices and instruments sound quite persuasively "there." In comparison with the ARC, which came closer to analog virtues than anything I'd heard before the (much more expensive) dCS, the Scarlatti and Puccini simply have more "there" there--more information with lower apparent distortion. This isn't to say that the CD7 isn't still a great player; it is. But the dCS stuff definitely beats it out, making it sound just a bit "vaporous" by comparison.

Vedlegg

K

KindOfBlue

Gjest
    Hagto skrev:
    Hvis noen lurer så ble det etter lang tid og masse vurderinger ny spiller på meg. Valget av spiller ble en dcS Puccini.

Har lest Jonathan Valin i mange, mange år helt siden 'Fi' sine dager. Senere år har jeg lest ham i Absolute Sound. Det er vel få som har så mye erfaring og hørt så mye av det beste som ham. Sitatet hans(under), fra en diskusjon, på nettet gjorde nok litt av utslaget til slutt. Pluss at Puccini har innebygd preamp i superklassen.

SITAT:

Although I haven't made extensive comparisons yet, I've now had the plesure of hearing the dCS stack, the Scarlatti, and the new top-of-the-line single-box dCS CD/SACD player, the Puccini, played beside my longtime SACD reference, the Meitner DAC6e, and my CD reference, the ARC CD7. As I noted in a different thread the dCS gear is capable of making CDs sound extraordinarily lifelike. No, it doesn't do "bloom" and "dimensionality" as well as a record player (although it does it better than other digital I've heard) and you still get a (reduced) sense of a "ceiling" (both in air and extension) in the top end, but...this aside, both the Scarlatti and the Puccini are remarkably "analog" in timbre and transient response, making voices and instruments sound quite persuasively "there." In comparison with the ARC, which came closer to analog virtues than anything I'd heard before the (much more expensive) dCS, the Scarlatti and Puccini simply have more "there" there--more information with lower apparent distortion. This isn't to say that the CD7 isn't still a great player; it is. But the dCS stuff definitely beats it out, making it sound just a bit "vaporous" by comparison.
    Den har jeg fått demonstrert, og jeg har planer om å prøve en hjemme. Strålende stykke arbeid og tenk! Nå ble jeg misunnelig!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hagto skrev:

SITAT:

Gratulerer så mye Hagto!
    Den er kjempelekker og penest i sort for en som har lagt sin elsk på det, andre må jo få lov til å være uenig.

@ KoB , men er det ikke et minus for sånne som oss at den mangler optisk inn da ::) eller du vil kanskje bruke usb inn.
    Forresten så ble jeg på Münhen messa fortalt i forbindelse med forepørsel om AMR cd77 (som heller ikke har optisk inn) at Belden har kommet med trådløs USB, noen kommentar rundt det, noen?
    Mvh.KW

K

KindOfBlue

Gjest
    KW skrev:
    Gratulerer så mye Hagto!
    Den er kjempelekker og penest i sort for en som har lagt sin elsk på det, andre må jo få lov til å være uenig.

@ KoB , men er det ikke et minus for sånne som oss at den mangler optisk inn da ::) eller du vil kanskje bruke usb inn.
    Forresten så ble jeg på Münhen messa fortalt i forbindelse med forepørsel om AMR cd77 (som heller ikke har optisk inn) at Belden har kommet med trådløs USB, noen kommentar rundt det, noen?
    Mvh.KW
    Kan koble lydkort som har coax s/pdif UT til Mac mini, via FireWire, og gå via dette til Puccini.
    Har lyst til å sammenligne den med min nåværende Cambridge (som har optisk). Og blir det betydelig forskjell i lyden må jeg vel ta en kikk på bankkontoen ... men da skal det også være betydelig.
    Hadde vært morsomt med en shoot-out!

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    115
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Hei, fint å se enda en dCS eier. Jeg har et par års erfaring med dCS og er fornøyd. Hvordan fungerer Puccini sammenlignet med Burmester og evt andre CD-spillere du har hatt? Mvh.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for gratulasjoner. Tror dette er den første sorte som er tatt inn til Norge. Var i tvil om farge, men føler at jeg er fornøyd.
    Må nok komme tilbake med lytteinntrykk senere. Fikk den i går, og da var det også regattaseiling, så den ble bare satt på spilling på repeat. I kveld er det også blitt lite tid. Skal forsøke den i et par andre kjente anlegg også etterhvert.
    Men førsteinntrykket er lovende!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Gratulerer Hagto - denne var virkelig flott!

Har også lest Jonathan Valin over flere år - og det er en livsnyter jeg liker å lese...det var en av hans tester som fikk meg til å velge AR REf 3 for et par år siden....

Uansett - jeg tror du kan slappe helt av når du leser tester av andre superspillere i de kommende årene. Denne vil uansett være en av de aller aller beste i mange mange år fremover - og sort var jo bare griselekkert...!

Mvh
    OMF

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis, hagto!
    sikle, sikle. ::)

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2002
    Antall liker
    1
    Du må ha noen vanvittige rå høyttalere og forsterker......... Når du mener du må bytte ut Burmesteren for å få bedre lyd!!!!? Mente ikke spore av tråden din, men det er begrenset hvor mye det er å hente på cd spiller, i forhold til; 1; Lytterom\plassering av høyttalerne,2; Høyttalere,3; Forsterker og da mener jeg spesielt samspillet den har med de aktuelle høyttalerne.
    Skal du allikevel bruke penger på cd, så er vel mine favoritter Esoterec og Accuphase. Det jeg har fått med meg av Burmester lyder veldig nøytralt (les flat frekvensgang) og åpent(les skikkelig bygg som får fram mere info).
    Kanskje Esoterec lyder litt fyldigere i bassen, og Accuphase vesentlig varmere(Litt ekstra fylde i mellombassen, slik da akustisk musik stort sett lyder i virkeligheten spør du meg).
    Men når du er på high end kjøret må du finne deg i å bevege deg litt. Skal du bruke 100 høvdinger + så er det vel ikke noe problem å ta turen til Oslo, andre knarkere reiser nesten daglig til staden he, he! Jeg ville jo tatt en prat med Geir på asylet da. Det er vel ingen som kan si noe mere vettugt om Burmesteren din kontra Wadia (Ikke ulikt Esoterec forsåvidt). Og Taa Imp\Lyric har sikkert noe snaksent Accuphase( Husk avtal så ikke bomtur) og gutta på Stereofil er hyppe på å pushe MBL som også er snadder. Dette er mine personlige tips. Studerte i Kristiansand for flere år siden. Det må vøre Norges dårligste hifiby. Sett i forhold til alle som bor der er utvalget skikkelig semmert på skikkelig hifi. vh en som hører på cd hjemme som nødløsning he he.

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    745
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulere som dSC eier, Hagto !

Lekker i sort også ;)

Hørte Puccini for første gang på messen i Munchen. Det var en ekstrem virkeligshetsnært der de minste detaljer kom frem i et helhetlig og stort lydbilde. Fikk skikkelig gåsehud. Blant mine beste opplevelser på messen. Det hjalp vel også med Avalon Isis, Pass Lab X.600.5 (2 stk), Hovland HP200 og Transparent Opus. Men uten en god kilde så hadde man ikke fått dette til.

Vinyldust, skjønner ikke helt hvor du vil hen ???

Hagto har kjøpt spilleren, og den står i hans stue. Hvorfor skulle han reise til Oslo ? Underforstått det du skriver er at du mener 1) han har kjøpt for dyr spiller uten å sjekket alternativene 2) at dCS ikke er bra nok.

Vet ikke om du mener det, men det kan tolkes slik. Om Puccini er bedre enn Burmesteren får han jo nå selv erfare.

Bor selv i Oslo-området og har hørt veldig mange forskjellige CD-kombinasjoner.
    Min konklusjon er at dCS har trukket mer ut CD-platen enn det jeg trodde var mulig.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for gratulasjoner/innlegg.
    Jeg kjenner godt/har testet i kjente anlegg her nede bl.a Meridian 808, Accuphase 75V, det todelte Burmestersettet mitt, dCS Elgar, det todelte MF cd-settet, Marantz CD-1, EMC-1.
    Alle er meget gode spillere, og de er vel alle blitt regnet som noe av det beste de siste år. Men det er klare forskjeller på disse spillerne. Helt klart hvilke som er best tør jeg ikke helt si, det eneste jeg kan uttale meg om er hvilke spillere som har passet best i de anlegg jeg har hørt dem. Noen av spillerne har jeg hørt i flere anlegg, og har selvsagt dannet meg noen meninger.
    Mener også at forskjellene kommer tydelig fram selv uten at anleggene trenger å koste formuer.
    Når det gjelder Wadia har jeg ikke personlige erfaringer, men Jeff Dorgay som er redaktør i Tone Audio sier at Meridian 808 er bedre på cd enn Wadia 581, og Meridian har jeg eiet og kjenner godt.

Hovedgrunnen til at jeg bytter ut Burmester med Puccini er at jeg nå kan ha en boks, og ett sett signal/strømkabler, i stedet for tre bokser og tre sett kabler.
    (John Atkinson mente at den forrige modellen P8i spillte bedre alene enn sammen med ML-326S som pre, og den nye Puccini skal være enda bedre på dette området).

I tillegg så har Elgar dac'en hevdet seg meget godt sammenliknet med de andre spillerne nevnt ovenfor, når vi har sammenliknet. Har derfor stor tro på dcS ut fra våre erfaringer med Elgar'en. Hadde også lyst på flunk ny spiller, så jeg slipper å rote mer med spiller på noen år.

Overskriften på denne tråden er selvfølgelig litt tullete da anlegg, matching, rom, forskjellige preferanser osv spiller inn, og derfor er der vel ingen 'verdens beste'.
    Tror uansett at jeg nå har fått noe av det bedre der ute. I tillegg tror jeg det er et solid firma med god oppfølging.
    Spilleren kan også oppdateres etterhvert som det kommer ny software.

Takk for gode innspill, og hjelp på veien!

Hifi-miljøet i Kristiansand er på oppadgående :)

R

Roysen

Gjest
    Gratulerer så mye med ny spiller Hagto. Den ser lekker ut og selv om jeg ikke har hørt den selv borger dCS for kvalitet blant det aller beste der ute.

Mvh
    Roysen

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Roysen skrev:
    Gratulerer så mye med ny spiller Hagto. Den ser lekker ut og selv om jeg ikke har hørt den selv borger dCS for kvalitet blant det aller beste der ute.

Mvh
    Roysen
    Takk! En kamerat fikk for et par måneder siden et problem med Elgar dac'en sin. Dette ble ordnet, og nye deler skaffet raskt og profesjonellt fra importør. Slikt betyr en del for meg!
    Nå har den spillt i ca 80 timer på repeat. Føler den har en tanke varmere/fyldigere lyd enn Elgar. Men det skal snart sjekkes ut mer seriøst, head to head.
    Importør sier jeg må vente til den har spillt 200 timer før jeg tester den ut seriøst mot andre spillere.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Hagto skrev:
    Importør sier jeg må vente til den har spillt 200 timer før jeg tester den ut seriøst mot andre spillere.
    Får du mulighet til teste den innspilte Puccinien mot en uinnspilt Puccini, head to head?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.184
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer Hagto. Flott spiller!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Holmium skrev:
    Hagto skrev:
    Får du mulighet til teste den innspilte Puccinien mot en uinnspilt Puccini, head to head?
    Dessverre det har jeg ikke mulighet for.

Audio Art

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Gratulere så my Hagto. Lekker sak den Puccinin spesielt i sort.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med en flott spiller. Men har du sammenlignet dsc med esoteric?
    Esoteric har vel litt mer "slam" i lyden og passer kansje bedre til rock, mens dsc muligens blir for nøytral til rock men derimot bedre på klassisk??

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.951
    Playback Designs MPS 5

Ny super spiller fra USA - pris $15000

raymcman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2007
    Antall liker
    2
    Jeg venter i disse dager en wadia 581i SE GNSC Statement og er self
    veldig spent på resultatet. I Norge ville veil pris blitt 130k med
    oppgraderingen. En av de beste under 200k på vanlig cd format iflg
    Roysen. Mulig. Og mulig jeg går bananas når jeg setter meg ned å
    lytter. Men jeg vil likevel aldri komme til å påstå at den er verdens
    beste. Ikke har jeg hørt de dyreste. Og jeg får nok heller ikke sjansen
    til å høre de i mitt oppsett.

Poenget mitt er: Sannsynligheten for at en løsnings til 200-300k er
    vesentlig bedre enn en løsning til 50-100k er veldig stor.

I mindre kostbare løsninger kan ikke konstruktøren velge komponenter
    bare fra øverste hylle. Hvis han likevel skal klare å gjøre det bedre
    enn i de dyreste løsningene, må han ha skjønt noe ingen av de andre
    har skjønt. Jeg tviler ikke på at det er spillere der ute som er bedre
    enn det prisen tilsier. Men de hopper ikke over en divisjon av den
    grunn.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.421
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye, Hagto. Jeg kunne tenkt å prøve en Paganini DAC, men den er jaggu meg for bred til å gå inn i Montana. Så sparer jeg de pengene. ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Cappuccino skrev:
    Gryphon har oppgradert Mikado. 4 stk. Stereo Dac'er og 32-bit/192 kHz oppsampling.
    I alle fall den vakreste.

Hadde jeg fått tak i en eldre slik til en "vettug" pris, ville jeg vurdert å droppe HD-basert konsept bare for å ha den i anlegget!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Er det en Sabre DAC i den fra Twisted Pearl? I så fall tror jeg det er verdens beste CD-spiller.

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    raymcman skrev:
    Jeg venter i disse dager en wadia 581i SE GNSC Statement og er self
    veldig spent på resultatet. I Norge ville veil pris blitt 130k med
    oppgraderingen. En av de beste under 200k på vanlig cd format iflg
    Roysen. Mulig. Og mulig jeg går bananas når jeg setter meg ned å
    lytter. Men jeg vil likevel aldri komme til å påstå at den er verdens
    beste. Ikke har jeg hørt de dyreste. Og jeg får nok heller ikke sjansen
    til å høre de i mitt oppsett.

Poenget mitt er: Sannsynligheten for at en løsnings til 200-300k er
    vesentlig bedre enn en løsning til 50-100k er veldig stor.

I mindre kostbare løsninger kan ikke konstruktøren velge komponenter
    bare fra øverste hylle. Hvis han likevel skal klare å gjøre det bedre
    enn i de dyreste løsningene, må han ha skjønt noe ingen av de andre
    har skjønt. Jeg tviler ikke på at det er spillere der ute som er bedre
    enn det prisen tilsier. Men de hopper ikke over en divisjon av den
    grunn.
    "Poenget mitt er: Sannsynligheten for at en løsnings til 200-300k er
    vesentlig bedre enn en løsning til 50-100k er veldig stor." - hvorfor skal vi tro på dette?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Jeg tror heller ikke på dette. Det blir sikkert litt bedre hvis de som står bak konstruksjonen virkelig vet hva de holder på med. Men det er grenser for hva galt eller bra man kan gjøre med en spesiell DAC chip.

De mest lydkritiske komponentene i en CD-spiller koste ikke all verden. De beste dac-chips finnes i spillere og dac'er som er prismessig lett tilgjengelig for den gjennomsnittlige HFS-er. Og gir man dac-en de rette arbeidsbetingelser så er mye gjort. Jeg er egentlig litt schizofren her, da jeg har hatt stor suksess med å modifisere cd- og dvd-spillere ved bruk av ekstremt kostbare komponenter. Men samtidig sitter jeg med et lite pinglete lydkort fra Lynx Studio som lyder ferdigtweaket og forteller meg at det meste av cd-spillere jeg har hørt har forvrengning som jeg ikke var klar over var der ....

tuco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2004
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny Puccini Hagto. Jeg er selv den heldige eier av en slik en i sølv. Etter min erfaring er den ganske så følsom for underlag/føtter. Jeg har selv hatt stor suksess med:
    http://www.soundstage.com/revequip/final_daruma.htm

Men også andre føtter har vært klart bedre enn standardføttene.

MVH
    Tuco

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    tuco skrev:
    Gratulerer med ny Puccini Hagto. Jeg er selv den heldige eier av en slik en i sølv. Etter min erfaring er den ganske så følsom for underlag/føtter. Jeg har selv hatt stor suksess med:

MVH
    Tuco
    Takk Valentino og Tuco :)
    Spennende med underlag Tuco. Har selv forsøkt lite med underlag til nå. For øyeblikket står min på en Target platespillerhylle på veggen. Har en lett plate under spilleren som hviler på myke vibrasjonsdempere fra Pmaudio(Isonode). Alltid spennende med erfaringer fra andre. Er kjempefornøyd med spilleren. Se bilde av oppsett under:

Vedlegg

tuco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2004
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    flott oppsett!!!!

Det jeg opplevde ved å bruke andre føtter var en litt mer oppløst lyd, ryddigere lydbilde og betydelig luftigere.

MVH
    Tuco

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.598
    Sted
    Stavanger
    Hagto skrev:
    tuco skrev:

MVH
    Tuco
    Takk Valentino og Tuco :)
    Spennende med underlag Tuco. Har selv forsøkt lite med underlag til nå. For øyeblikket står min på en Target platespillerhylle på veggen. Har en lett plate under spilleren som hviler på myke vibrasjonsdempere fra Pmaudio(Isonode). Alltid spennende med erfaringer fra andre. Er kjempefornøyd med spilleren. Se bilde av oppsett under:
    Ja, dette var sannelig flott, Hagto.
    EC skjemmet den eller ikke ut 8)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn