Verdens beste cd-spiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    Espen R skrev:
    Roysen skrev:
    Nei, det er helt klart at Zanden ikke er for alle.

Jeg vil imidlertid tillegge at hverken Harry Pearson i TAS eller Michael Fremer i Stereophile har testet siste versjon. Omtaleren i 6moons har eiet Zanden og han har gode forutsetninger for å uttale seg, men dersom du leser testene han har skrevet om Zanden vil du nok finne at på det tidspunktet ikke fantes en eneste innvending mot lyden av Zanden kombinasjonen. Akkurat når det gjelder 6moons, så synes jeg dette er et gjentagende fenomen og jeg personlig legger ikke så mye vekt på hva de skriver. Når det gjelder John Atkinsons målinger av Zanden ble de gjort på tidligere versjoner. De nye versjonene har forbedret klokke og strømforsyning. Til tross for dårlige målinger valgte John Atkinson å liste Zanden komponentene som klasse A i Recommended Components fordi han som de fleste andre oppgående audiofile vet at man ikke alene kan finne ut hvordan en komponent spiller en og alene ved hjelp av målinger.

Mvh
    Roysen
    Når det gjelder klasse ratingene i Stereophile, så er dette et pent lite spill for galleriet. Det er fordi at alle parter i dette gamet har en slags interesse av å holde dette spillet i gang, d.v.s. at pris på komponenter skal ha en sammenheng med klasse-rating. Skulle et billige produkter få topp-rating vil dette indirekte være med på å ødelegge forretningsgrunnlaget for Stereophile. Dessuten, hvordan står det til med referansegrunnlaget til stereophile når de ikke tester noen av markedets mest lovpriste produkter, som f.eks. EMM Labs ?
    Dette har du selvfølgelig ikke noe belegg for og kunne like godt holdt for deg selv! Når det gjelder testgrunnlaget og hvilke produkter som testes er det nedfelt statutter i Stereophiles grunnprinsipper som forteller hvilke komponenter som kan velges for test. Et krav er blant annet at produktet skal ha et visst antall forhandlere i USA.

Espen R skrev:
    Angående Zanden, så er det utigivelig at kvalitetskontroll på et produkt i denne prisklassen er totalt fraværende. Følgende eksempel fra Stereophile viser dette:

Sidebar 5: Second Sample Measurements
    When I measured the Zanden Model 5000 Mk.IV/Signature for Michael Fremer's review last month (November 2006, p.109), I was very disappointed by the performance of this $15,470 D/A processor. With its poor rejection of word-clock jitter (even when connected with an I2S link), its nonflat frequency response, its nonlinearity at low frequencies, its lack of ultrasonic image rejection, and its higher-than-usual noise floor, I described it as "the worst-measuring digital product I have encountered."

Late in the review process, Zanden's US distributor informed us that the review sample had suffered a manufacturing fault. Specifically, the polarity-inversion switch, which operates in the analog domain rather than the more usual digital domain, had been incorrectly wired so that the processor inverted absolute polarity when the LED indicator was illuminated green—the opposite of how it should behave. More important, with the switch wired in this manner, when the unit was set to preserve absolute polarity (LED illuminated red), which was how I measured it, the miswiring caused an excess of current to flow into the interstage transformer. This was the cause of both the drastic low-frequency rolloff and the very high levels of bass distortion that I found. Michael, it turned out, had done almost all his auditioning with the 5000S inverting polarity (LED illuminated green), when it should have performed rather better
    Dette har du selvfølgelig rett i, men det skjer av og til også med andre firmaer som leverer produkter til test hos Stereophile. Les om Audio Physic Caldera III, V.Y.G.E.R. Atlantis etc. Det betyr ikke at vi snakker om en useriøs produsent av den grunn.

Mvh
    Roysen

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    Roysen skrev:
    Espen R skrev:
    Roysen skrev:

Jeg vil imidlertid tillegge at hverken Harry Pearson i TAS eller Michael Fremer i Stereophile har testet siste versjon. Omtaleren i 6moons har eiet Zanden og han har gode forutsetninger for å uttale seg, men dersom du leser testene han har skrevet om Zanden vil du nok finne at på det tidspunktet ikke fantes en eneste innvending mot lyden av Zanden kombinasjonen. Akkurat når det gjelder 6moons, så synes jeg dette er et gjentagende fenomen og jeg personlig legger ikke så mye vekt på hva de skriver. Når det gjelder John Atkinsons målinger av Zanden ble de gjort på tidligere versjoner. De nye versjonene har forbedret klokke og strømforsyning. Til tross for dårlige målinger valgte John Atkinson å liste Zanden komponentene som klasse A i Recommended Components fordi han som de fleste andre oppgående audiofile vet at man ikke alene kan finne ut hvordan en komponent spiller en og alene ved hjelp av målinger.

Mvh
    Roysen
    Når det gjelder klasse ratingene i Stereophile, så er dette et pent lite spill for galleriet. Det er fordi at alle parter i dette gamet har en slags interesse av å holde dette spillet i gang, d.v.s. at pris på komponenter skal ha en sammenheng med klasse-rating. Skulle et billige produkter få topp-rating vil dette indirekte være med på å ødelegge forretningsgrunnlaget for Stereophile. Dessuten, hvordan står det til med referansegrunnlaget til stereophile når de ikke tester noen av markedets mest lovpriste produkter, som f.eks. EMM Labs ?
    Dette har du selvfølgelig ikke noe belegg for og kunne like godt holdt for deg selv!

Espen R skrev:
    Angående Zanden, så er det utigivelig at kvalitetskontroll på et produkt i denne prisklassen er totalt fraværende. Følgende eksempel fra Stereophile viser dette:

When I measured the Zanden Model 5000 Mk.IV/Signature for Michael Fremer's review last month (November 2006, p.109), I was very disappointed by the performance of this $15,470 D/A processor. With its poor rejection of word-clock jitter (even when connected with an I2S link), its nonflat frequency response, its nonlinearity at low frequencies, its lack of ultrasonic image rejection, and its higher-than-usual noise floor, I described it as "the worst-measuring digital product I have encountered."

Late in the review process, Zanden's US distributor informed us that the review sample had suffered a manufacturing fault. Specifically, the polarity-inversion switch, which operates in the analog domain rather than the more usual digital domain, had been incorrectly wired so that the processor inverted absolute polarity when the LED indicator was illuminated green—the opposite of how it should behave. More important, with the switch wired in this manner, when the unit was set to preserve absolute polarity (LED illuminated red), which was how I measured it, the miswiring caused an excess of current to flow into the interstage transformer. This was the cause of both the drastic low-frequency rolloff and the very high levels of bass distortion that I found. Michael, it turned out, had done almost all his auditioning with the 5000S inverting polarity (LED illuminated green), when it should have performed rather better
    Dette har du selvfølgelig rett i, men det skjer av og til også med andre firmaer som leverer produkter til test hos Stereophile. Les om Audio Physic Caldera III, V.Y.G.E.R. Atlantis etc. Det betyr ikke at vi snakker om en useriøs produsent av den grunn.

Mvh
    Roysen
    Til det første: Hver får trekke sin konklusjon!

Til det andre: Nei, det skjer absolutt ikke bare med Zanden. jeg har lest Stereophile i 15 år, og det er urovekkende mange tilfeller av mangelfull kvalitetskontroll fra svært dyrt prisede produkter. Det har vært tilfeller at audiomagasiner har måtte motta eksemplar nr.3 før produktet har blitt definert som "uten fabrikkfeil".
    What gives ? ::)

At produktet holder høy kvalitet betyr at kvaliteten er beholdt HELE veien gjennom produksjonskjeden. Fra layout-design på kretskortene, til produksjon og sluttkontroll, til service og oppfølgning.

R

Roysen

Gjest
    Espen R skrev:
    Roysen skrev:
    Espen R skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Dette har du selvfølgelig ikke noe belegg for og kunne like godt holdt for deg selv!

Espen R skrev:

Mvh
    Roysen
    Til det første: Hver får trekke sin konklusjon!

Til det andre: Nei, det skjer absolutt ikke bare med Zanden. jeg har lest Stereophile i 15 år, og det er urovekkende mange tilfeller av mangelfull kvalitetskontroll fra svært dyrt prisede produkter. Det har vært tilfeller at audiomagasiner har måtte motta eksemplar nr.3 før produktet har blitt definert som "uten fabrikkfeil".
    What gives ? ::)

At produktet holder høy kvalitet betyr at kvaliteten er beholdt HELE veien gjennom produksjonskjeden. Fra layout-design på kretskortene, til produksjon og sluttkontroll, til service og oppfølgning.
    Du har som jeg skrev tidligere helt rett, men har du flere eksempler på dette fra Zanden eller er det et engangstilfelle? Dersom du ikke har flere eksempler stiller Zanden i samme klasse som svært mange andre i bransjen og er derfor hverken mer eller mindre pålitelig enn gjennomsnittet.

Mvh
    Roysen

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    Jeg tenker som følgende: Hvis JEG var produsent/distributør av high-end, og skulle hatt mitt levebrød av å selge et forholdsvis få antall av high-end komponenter til kunder, da ville jeg i størst mulig grad prøvd å sikre meg at de komponentene jeg skulle levere til test i noen av verdens mest anerkjente stereotidskrifter, var så feilfrie som overhodet mulig. Dette fordi gode tester gir et godt renome'.
    Når det så faktisk slippes såpass mange komponenter gjennom med fabrikkasjonsfeil fra disse små produsentene til bladene, da lurer jeg på hvor mange komponenter det er ute blant kundene med små og store fabrikasjonsfeil ?

R

Roysen

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg tenker som følgende: Hvis JEG var produsent/distributør av high-end, og skulle hatt mitt levebrød av å selge et forholdsvis få antall av high-end komponenter til kunder, da ville jeg i størst mulig grad prøvd å sikre meg at de komponentene jeg skulle levere til test i noen av verdens mest anerkjente stereotidskrifter, var så feilfrie som overhodet mulig. Dette fordi gode tester gir et godt renome'.
    Når det så faktisk slippes såpass mange komponenter gjennom med fabrikkasjonsfeil fra disse små produsentene til bladene, da lurer jeg på hvor mange komponenter det er ute blant kundene med små og store fabrikasjonsfeil ?
    Man kan fantasere seg helt ut på viddene dersom man bare jobber hardt nok med saken.......

Mvh
    Roysen

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.885
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Har lest tråden med sånn passelig interesse - ikke fordi verdens beste cd spiller ikke er spennende, men jeg tviler på at det er EN spiller som er best.
    Tror de fleste i "verdens beste" (og dyreste) kategorien er nevnt her. Det som er bra er at det stadig kommer spillere i en litt rimeligere prisklasse som utfordrer de dyreste riggene til x-antall hundre tusen.
    Jeg mener forskjellen blir såpass liten mellom en spiller rundt 50 k og en rigg til flere hundre tusen at de aller færreste har et anlegg og ikke minst rom som rettferdigjør den prisforskjellen.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Det nevnes jo da også tester ifra 6moons her.
    Og de har jo også nylig tested Ayon Audio CD-1 med rett så bra karakterer skulle man tro.

Om jeg ikke tar feil, så er iallefall dette da rimelig rimelig bra lyd og da for en rimelig rimelig penge, sett iforhold
    til at man mener morroa begynner rundt 50 tusen.

Det gjør den altså ikke! Morroa med bra cd-spillere begynner ikke på 50 den begynner langt under dette!
    Man skal ikke tro at man trenger så inni hampesyra dyre komponenter for å få det man kommer til å digge av
    cdenen sine.

Det er liten vits som man skriver i flere tråder de siste dagene å tro at lommeboka er den smarteste lytter!
    Det stemmer rett og slett ikke!

Å kaste penger etter gull har aldri funket! Og det kommer heller aldri til å gjøre dette!

En bra cd-spiller begynner på ca 5 - 10 tusen, så stiger det gjevnt opp til utrolige priser.

mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.885
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Klart man kan få musikkopplevelser av en spiller til under 50 k, men skal man oppnå realisme uten for mange kompromisser så koster det dessverre penger.
    Mindre forbedring pr. krone dess høyere man kommer i pris, så får det være opp til hver enkelt hvor man velger å legge listen.

Men jeg mener det finnes flere spillere på markedet i dag til rundt 50 k som kan utfordre langt dyrere rigger - samt vinyl når det gjelder musikalitet og realisme.

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.559
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Veldig enig, Soundscape!

Å diskutere hva som er "verdens beste cd-spiller" uten å definere resten av anlegget, rommet, akustikken mm blir dessuten bare tøv.

Verdens beste cd-spiller er den spilleren som gjør at du blir glad når du hører god musikk, og som er i et prisleie som gjør den oppnåelig for deg.

M

R

Roysen

Gjest
    Imperial skrev:
    Det nevnes jo da også tester ifra 6moons her.
    Og de har jo også nylig tested Ayon Audio CD-1 med rett så bra karakterer skulle man tro.

Om jeg ikke tar feil, så er iallefall dette da rimelig rimelig bra lyd og da for en rimelig rimelig penge, sett iforhold
    til at man mener morroa begynner rundt 50 tusen.

Det gjør den altså ikke! Morroa med bra cd-spillere begynner ikke på 50 den begynner langt under dette!
    Man skal ikke tro at man trenger så inni hampesyra dyre komponenter for å få det man kommer til å digge av
    cdenen sine.

Det er liten vits som man skriver i flere tråder de siste dagene å tro at lommeboka er den smarteste lytter!
    Det stemmer rett og slett ikke!

Å kaste penger etter gull har aldri funket! Og det kommer heller aldri til å gjøre dette!

En bra cd-spiller begynner på ca 5 - 10 tusen, så stiger det gjevnt opp til utrolige priser.

mvh
    Dette er helt korrekt og kunne ikke vært sagt bedre, men dersom man skal finne en spiller som til de grader sprenger grensene for hva som er "state-of-the-art" at det ikke finnes noen andre som er like god eller bedre havner nok prisen over 50K.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Dette er helt korrekt og kunne ikke vært sagt bedre, men dersom man skal finne en spiller som til de grader sprenger grensene for hva som er "state-of-the-art" at det ikke finnes noen andre som er like god eller bedre havner nok prisen over 50K.

Mvh
    Roysen
    Tja, grensen for "state-of-the-art" burde vel ligge sånn ca der CD-mediets fundamentale begrensninger ligger. Det koster neppe veldig mye å overgå disse vil jeg tro, uten at jeg er noen ekspert på det. Basert på de noe lyriske beskrivelsene som gis av ymse spillere, kan det se ut som man betaler noen titusener eller hundretusener for å få akkurat sin foretrukne forvrengning all den tid de tydligvis låter såpass ulikt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....hvordan kan en se en cd spiller som "best" uavhengig av resten av kjeden den står i?? Er ikke et stereo - anlegg en syngergi av de komponentene som er i kjeden og jobber sammen ?? Uansett tester som det blir referert til , det er jo ikke sikkert en spiller som har fått en middels test har hatt de rette forutsetninger der hvor det ble testet, mens det i ens egen stue kan låte bedre enn ALT annet uavhengig av pris...

Jeg tror definitivt ikke alt jeg leser, men jeg kan søke å forstå det jeg hører....

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Som jeg har sagt i flere tråder her på sentralen, APL vet hva de holder på med. For min egen del gjenstår det å se om APL er noe for meg. Har en del andre prosjekt på gang som skal i mål først.
    Har jeg forstått deg riktig når du sier at Peter mener du har andre svakheter i oppsettet ditt enn APL spilleren som det er viktigere å gjøre noe med? Nå ble jeg nyfiken. Hva anbefaler han at du skal gjøre?

mvh
    SAL skrev:
    Vil legge til at Esoteric låter klart best balansert, tenker da på P-03 og D-03 riggen til Endre, ting må matche.... ;) Har hatt ett par hyggelige mailer med Peter hos Audiofreaks, han antydet at jeg skulle bytte ut alt bortsett fra NWO 3.0 go`n, tror han mente at den var noe av det ypperste! ;)

Mvh.
    SAL

J

Janpe

Gjest
    Hvis du ser i signaturen til SAL ser du muligens hva Peter mener Endre ;)

SAL; Sagt i spøk, jeg kjenner ikke ditt system i det hele tatt. Her på HFS må man trå forsiktig!!!!

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    KW skrev:
    Roysen skrev:
    God morgen KW!
    Ed Meitner mener optisk digital overføring er best derfor er så vidt meg bekjent alle hans separate komponenter utstyrt for dette. Jeg vet dessverre ikke prisen.
    Mvh
    Roysen
    Takker Roysen!
    Ed Meitner høres ut som en fornuftig kar og nå ser jo komponentene flotte ut i tillegg.
    Får håpe han har vært så fornuftig å gi kundene en dac UTEN meromkostningene en innebygget pre medfører også da, i så fall ligger mye til rette for videre snusing på denne (dersom prisen ikke er hinsides ::) )
    Mvh.KW
    Jepp!! Den nye DAC2 er en ren DAC uten innebygd PRE, og prisen er redusert ganske betydelig i forhold til DAC/PRE løsningene!!! ;D ;D ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    Endre Askeland skrev:
    Hei

Som jeg har sagt i flere tråder her på sentralen, APL vet hva de holder på med. For min egen del gjenstår det å se om APL er noe for meg. Har en del andre prosjekt på gang som skal i mål først.
    Har jeg forstått deg riktig når du sier at Peter mener du har andre svakheter i oppsettet ditt enn APL spilleren som det er viktigere å gjøre noe med? Nå ble jeg nyfiken. Hva anbefaler han at du skal gjøre?

mvh
    SAL skrev:
    Vil legge til at Esoteric låter klart best balansert, tenker da på P-03 og D-03 riggen til Endre, ting må matche.... ;) Har hatt ett par hyggelige mailer med Peter hos Audiofreaks, han antydet at jeg skulle bytte ut alt bortsett fra NWO 3.0 go`n, tror han mente at den var noe av det ypperste! ;)

Mvh.
    SAL
    Tenkte ikke på APL når jeg nevnte balansert, men rett og slett på Esoteric som orginal vare. ;) Når det gjelder hva Peter mener jeg skal bytte ut var nok dette ment med litt glimt i øyet, men det er jo klart at en importør kanskje mener at sine produkter er bedre? ;D APL`n mente han derimot Peter jeg skulle beholde! ;) Tror også det blir vanskelig å slå APL NWO 3.0 GO`n selv med separat pre, vet om en som sverget til CJ ART 3 inntil 3.0 GO`n kom! ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    JP skrev:
    Hvis du ser i signaturen til SAL ser du muligens hva Peter mener Endre ;)

SAL; Sagt i spøk, jeg kjenner ikke ditt system i det hele tatt. Her på HFS må man trå forsiktig!!!!
    :D Jeg synes faktisk det er moro at vi har forskjellige systemer, kjedelig om alle holder med Viking! ;)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Odder skrev:
    KW skrev:
    Roysen skrev:
    God morgen KW!
    Ed Meitner mener optisk digital overføring er best derfor er så vidt meg bekjent alle hans separate komponenter utstyrt for dette. Jeg vet dessverre ikke prisen.
    Mvh
    Roysen
    Takker Roysen!
    Ed Meitner høres ut som en fornuftig kar og nå ser jo komponentene flotte ut i tillegg.
    Får håpe han har vært så fornuftig å gi kundene en dac UTEN meromkostningene en innebygget pre medfører også da, i så fall ligger mye til rette for videre snusing på denne (dersom prisen ikke er hinsides ::) )
    Mvh.KW
    Jepp!! Den nye DAC2 er en ren DAC uten innebygd PRE, og prisen er redusert ganske betydelig i forhold til DAC/PRE løsningene!!! ;D ;D ;D
    Hei!
    Ja, da må jeg snuse litt nærmere.
    Det er en optisk (vanlig) inngang eller er det en såkalt ST-standard?
    Jeg bruker AE/iTunes og dermed en vanlig (optisk s-pdif?) i dac enden og minjackoptisk i den andre (AE)
    Finnes det slike løsninger eventuelt med ST-standard i dac-enden, dersom det er kun denne type på Dac2?
    Mvh.KW

J

Janpe

Gjest
    :D Jeg synes faktisk det er moro at vi har forskjellige systemer, kjedelig om alle holder med Viking! ;)
    [/quote]

Det er jeg veldig enig i SAL!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Så dessverre ikke lyst ut for mitt behov, ingen optisk spdif inn så langt jeg kan skjønne :-\
    Da får jeg leve i håpet om at det kan oppdrives en optisk kabel fra AE og inn der det er en optisk inngang, men jeg tviler på det :(
    Noen som ser en mulighet for en løsning opp mot Airport /Exress, ser jo forsåvidt muligheten for USB da, så umulig blir det ikke.
    Mvh.KW

K

KindOfBlue

Gjest
    KW skrev:
    Så dessverre ikke lyst ut for mitt behov, ingen optisk spdif inn så langt jeg kan skjønne :-\
    Da får jeg leve i håpet om at det kan oppdrives en optisk kabel fra AE og inn der det er en optisk inngang, men jeg tviler på det :(
    Noen som ser en mulighet for en løsning opp mot Airport /Exress, ser jo forsåvidt muligheten for USB da, så umulig blir det ikke.
    Mvh.KW
    Joda, den har to optiske Toslink s/pdif inn.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    KW skrev:
    Mvh.KW
    Joda, den har to optiske Toslink s/pdif inn.
    :-* ;D
    Da skal jeg legge meg, så fort den siste cden med Charles Lloyd "Rabo De Nube" er ferdig.
    Mvh.KW

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Om noen måneder vil du skjønne hvorfor jeg er litt avventende ;)

mvh
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hei

mvh
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL
    Tenkte ikke på APL når jeg nevnte balansert, men rett og slett på Esoteric som orginal vare. ;) Når det gjelder hva Peter mener jeg skal bytte ut var nok dette ment med litt glimt i øyet, men det er jo klart at en importør kanskje mener at sine produkter er bedre? ;D APL`n mente han derimot Peter jeg skulle beholde! ;) Tror også det blir vanskelig å slå APL NWO 3.0 GO`n selv med separat pre, vet om en som sverget til CJ ART 3 inntil 3.0 GO`n kom! ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    Endre Askeland skrev:

mvh
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hei

mvh
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL
    Spennende, vi gleder oss! ;)

R

Roysen

Gjest
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:

mvh
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hei

mvh
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL
    Vent til du prøver den med TRL GTRP ;)

Mvh
    Roysen

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    Roysen skrev:
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:

mvh
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hei

mvh
    SAL skrev:

Mvh.
    SAL
    Vent til du prøver den med TRL GTRP ;)

Mvh
    Roysen
    Ikke lenge til! ;)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Spiller fortsatt på en gjennom-modda Denon DCD-3560 jeg ga 8k for sent i forrige millenium. Verdens beste ? ;)

Mvh. RS

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    R.Solhaug skrev:
    Spiller fortsatt på en gjennom-modda Denon DCD-3560 jeg ga 8k for sent i forrige millenium. Verdens beste ? ;)

Mvh. RS
    Kommer kanskje an på moddingen. ;)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.711
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Kan da umulig spelle musikk i 2008 den der Solhaug ;)
    Man må jo minst opp i 45-120 frognertiere før en anelse av lykken oppnås 8)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    Husker godt den der. Var jo en liten hit. Ble tatt seriøst p.g.a. den tunge vekta, vekt var veeeldig viktig for Denon på den tiden. Hva vekta besto av va'kke så viktig. ;D Åsså har den sånn derre 20 bits Lambda konvertere.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Jeg har gode erfaringer med Denon-modifikasjoner :) Solide konstruksjoner som ofte har god plass under panseret til større og bedre komponenter.

Hvilke modifikasjoner har du gjort?

Og hvilke tror/mener du har hatt størst effekt?

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Bx skrev:
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Jeg har gode erfaringer med Denon-modifikasjoner :) Solide konstruksjoner som ofte har god plass under panseret til større og bedre komponenter.

Hvilke modifikasjoner har du gjort?

Og hvilke tror/mener du har hatt størst effekt?
    Den her moddinga ligner garantert ikke på noe du har hørt før!

Skulle bytte ut spillern, men satt med koblingsskjema og fikk en sjennial ide. Denon bruker 2stk 18 bits convertere pr. kanal (BB PCM58) i push-pull der signalet i praksis er ekte balansert før det summeres, filtreres for senere å splittes til kvasibalansert. Koffer ikkje bypasse hele sulamitten og ta ut signalet ufiltrert? Forsterkeriet mitt er jo balansert ???
    Som tenkt så gjort, og undertegnede fikk ett av sine største hifi-hakeslepp. Vilket trøkk! Og åpent og rent som kildevann! Spillern ble helt forvandla, fra å være matt og høflig til butalt slagkraftig og åpen. Av en eller annen grunn gjengir denne konfigurasjonen rom, 3D, luft og etterklang på ett vis jeg ikke har hørt fra noen annen CD-spiller, Denons nyere og dyrere toppmoodeller inbefattet. Trodde f.ex DCD S-1 skulle være en oppgradering men den manger 3560`ens analoge 3D/utklingning.

Alt av strømforsyninger og strømbaner er selvfølgelig oppdimensjonert, bare trafoen til analogdelen er på 300W med 2,5kv tråd ut. Interne strømbaner er tilsvarende, noe som gav en fra før mektig bass ett utrolig smack! Det var en plundrete jobb å oppgradere 15v ledere fra likeretter til analogprint, men dynamikkløftet det gav hadde stoppa kjeften på alt av teoretikere ;D
    Bytta clock ett par ganger, tror det er Mk.4 som sitter i nå. Drivverk er kledd med blygummi og tildels sorbothane, en sorbothane-matte brukes også oppå CD`ene ved "seriøs" lytting. Ytterligere kobberskjerming utover det originale av bl.a. nettdel.

Det var vel det grøvste, foruten EKKJ nettkabel og tresider 8)

Mvh. RS DCD

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    R.Solhaug skrev:
    Skulle bytte ut spillern, men satt med koblingsskjema og fikk en sjennial ide. Denon bruker 2stk 18 bits convertere pr. kanal (BB PCM58) i push-pull der signalet i praksis er ekte balansert før det summeres, filtreres for senere å splittes til kvasibalansert.
    He-he

Min DCD S-10 er også fullbalansert. Signalet går nå rett fra DAC'en til Zapfilter MK2 og direkte til XLR utgangene. I tillegg har jeg satt inn ny klokke. Både klokka og bufferen har separat strømforsyning.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    Min spiller er ennå enklere. Den bypasser halve digitalseksjonen (inkl, D/A convertere) og hele analogseksjonen. Signalet taes fra utgangen på digitalfiltret kjøres inn i et enkelt lavpassfilter. Thats it! Verdens beste ? :p

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Bx skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Skulle bytte ut spillern, men satt med koblingsskjema og fikk en sjennial ide. Denon bruker 2stk 18 bits convertere pr. kanal (BB PCM58) i push-pull der signalet i praksis er ekte balansert før det summeres, filtreres for senere å splittes til kvasibalansert.
    He-he

Min DCD S-10 er også fullbalansert. Signalet går nå rett fra DAC'en til Zapfilter MK2 og direkte til XLR utgangene. I tillegg har jeg satt inn ny klokke. Både klokka og bufferen har separat strømforsyning.
    DCD-S-10 er desverre av en helt annen byggekvalitet, omtrent som gamle DCD-2560 som jeg holdt på å kjøpe back then.

Mvh. RS

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.711
    R.Solhaug skrev:
    Trodde f.ex DCD S-1 skulle være en oppgradering men den manger 3560`ens analoge 3D/utklingning.

Mvh. RS DCD
    Hvordan tror du DCD-S1 vil fungere med en ekstern DAC RS?
    Byggekvaliteten på CD-drevet er ganske så solid på denne spilleren

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn