Hei
Først. Edge G-CD-spiller leveres nå i versjon 3(S3). Dette er den jeg selv bruker. Denne siste utgaven er betydelig bedre enn de tidligere versjonene av spilleren. De som mener at de har hørt Edge spilleren, hvilken utgaven av spilleren har de hørt på? Dette er viktig når man skal bedømme lydkvalitetene fra den.
Så. Jeg har AB sammenlignet Esoteric P-03/D-03 og Edge opp mot hverandre i mitt eget oppsett. Jeg har jo eid Esoteric P-03/D-03. Når du gjennomfører en slik direkte sammenligning mellom disse to spillerene slik jeg har gjordt, så er det enkelt å avsløre svakhetene til spillerene.
Jeg velger det produktet som mine ører forteller meg er best. I dette tilfelle er Edge spilleren betydelig bedre enn Esoteric P-03/D-03. Dette er det sikkert ikke alle som liker å høre. Jeg er ikke typen som pakker ting inn for at det skal bli lettere å svelge. Fakta er fakta, ut fra min subjektive mening. Jeg føler meg rimelig sikker på at det finnes spillere som er bedre enn Edge spilleren, men jeg har enda ikke hørt dem, og hva er prisen på dem?
Videre. Hva er problemet til Esoteric P-03/D-03 da?
Det første som sto krystall klart frem i denne sammenligningen var at Esoteric-riggen har støy i lydbildet sitt. Denne støyen som ligger i lydbildet til Esoteric'en medfører at man mister litt dybdeperspektiv, litt luftighet i lydbilde, detaljer og nyanser som drukner i støyen fra Esoteric'en. Er dette negativt? JA, spør du meg.
Edge spilleren har en totalt støyfri bakgrunn som er knallsvart. Er dette viktig for meg, JA.
Edge spilleren oppleves som mer dynamisk fordi den evner å gjengi detaljer og nyanser som du ikke får med Esoteric'en.
Bassen til Edge spilleren er bedre. Den går dypere. Den er strammere, mer definert. Er dette noe jeg liker, JA.
Mellomtonen til Esoteric er varmere enn mellomtonen til Edge. Den er mer "soft." Dette er en smaksak, hva man liker. Mellomtonen fra Edge tiltaler meg mer. Er man på jakt etter en romantisk mellomtone, kjøp Esoteric P-03/D03.
Jeg liker uttrykket: Lykkelig uviten.
Jeg har selv ved flere anledninger levd lykkelig uviten helt frem til jeg fikk høre noe som var bedre. Slik vil det alltid være.
Min påstand er at man kan gjerne mene og tro noe om et produkt, men det er først når du kan direkte sammenligne to produkter opp mot hverandre, at du får svarene om hva som er forskjelden mellom dem. Kanskje du får deg en overraskelse. Jeg har fått det flere anledninger selv, men jeg blir ikke sur og grinete av den grunn. Jeg har fått tilført ny kunnskap, og det tror jeg er sunt for alle som driver på med denne hobbyen.
NB! Hvis du er lykkelig med å være lykkelig uviten, så er det helt OK, bare du er lykkelig
mvh
EiK skrev:
Hagto,
Ecoteric X-01 D2 er veldig god en-boks utgave av topputgaven P-03 D/-03 - se forøvrig testen på:
http://www.oslo-audio-society.com/h...ic_X-01D2/Teac_Esoteric_X-01D2_Eivind_01.html
Var mening å teste P-03/D-03 for direkt å sammenligne, men har ikke kommet så langt.
Har prøvd litt med-og uten master klokke. Skal man ha det siste og beste innen den digitale teknikken, så man ha en presis klokking av signalet og en samordning av dette. Uten master klokke låter det litt slørete og mindre dynamisk. Dette gjør imidlertid at man må ha minimum 2 bokser for å få dette på plass.
Men hvis man tenker
Du nevner selv dCS Puccini. Dette kan muligens være colombiegget du leter etter med det det beste VRDS Neo-drivverket, og det siste innen digital-ektronikken. Den siste EMM Labs kan også være det.
Apropos Edge som får mange gode ord her, så er det nok en god spiller. Men utfra det har hørt så er min oppfatning at denne ikke er av det ypperste innen dagens digitalespillere. Den er bra i prisklassen i den prisklassen den hører til. Men det er nå bare min subjektive mening.