Verdens beste cd-spiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    begr skrev:
    Holmium skrev:
    Hvor mye koster denne Edge-spilleren og hvem i Norge har Edge i sitt sortiment?
    Når du får svar på dette og samtidig sjekker hvem som selger resten av utstyret til de som forfekter Edge her så vil du forstå enda mer. ;)

Når det er sagt så er omtale på sentralen mer verdt enn en betalt reklame...tror jeg, og dette vet de. ;)
    MEN, kunne tenkt meg og hørt Edge jeg, no problem. :)
    Audiofreaks ja.
    Men har ikke noe grunnlag for å være med på inusiasjonene dine.

B

begr

Gjest
    Holmium skrev:
    begr skrev:
    Holmium skrev:
    Når du får svar på dette og samtidig sjekker hvem som selger resten av utstyret til de som forfekter Edge her så vil du forstå enda mer. ;)

Når det er sagt så er omtale på sentralen mer verdt enn en betalt reklame...tror jeg, og dette vet de. ;)
    Audiofreaks ja.
    Som du så med smilies etc. så var dette ikke vondt ment, det er bare slik det er og det er nok noe de fleste med gode kontakter gjør. :)
    Vi er fornøyd med det vi har og snakker varmt og godt om dette. No problem.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.441
    Torget vurderinger
    2
    La oss holde oss til tema.

Det var i en annen tråd diskusjon om HFS burde være et hifi-forum eller et samfunn, og det ironiske med HFS er at vi oppfører oss verst når vi skal diskutere hva som er best av utstyr, men viser våre beste sider når vi er et samfunn. Dagens visdomsord fra Høvdingen.  ;)

Det er helt umulig å vite hva som er "verdens beste cd-spiller" og en tråd som dette vil provosere mange til å fremheve deres egne referanser og produkter. Det er heller ingen tvil om at HFS har blitt en god reklamekanal, hvilket enkelte vet å utnytte.

Det er vel de færreste som har hørt nok spillere i ulike kombinasjoner til at de kan kåre noen vinner, og ikke la dette ende opp i en krangletråd om hva som er best.

Jeg synes det vil være fornuftig å presentere de kandidatene som mest sannsynlig er blant "verdens beste" (aller helst med bilder), og kom gjerne med lytteinntrykk av aktuelle spillere som dere har hørt, uten at dette skal ende opp i full kamp om hvem som er best.

Mvh
    Høvdingen

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
    hvordan kommer audio aero ut i dette selskap ?

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hva du tror får være opp til deg selvfølgelig, det har ingen betydning for meg. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste hvis man utelukker denne spilleren pga navnet og prisen. Som en del av dere vet, så har jeg eid flere spillere som koster flere hundre tusen kroner. Denne "simple" ;D spilleren fra Edge er bedre enn dem alle.

pixote skrev:
    Har vel veldig liten tro på at den er så mye bedre en de du nevner kan jo være en mulighet at den passer bedre i
    ditt system en de andre du nevner.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Grunnlaget er ikke tynt Ole Martin. Det er mye som har skjedd under solen siden du var på besøk hos meg sist, og mer som kommer til å komme ;)

OMF skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Jeg har personlig erfaring i eget oppsett med: Esoteric P-03/D-03, EMM Labs, dCS Verona/Elgar Plus/Purcell/Delius/Verdi, Muse Polhymnia. Muse Model Ten, og jeg har også ved flere anledninger hørt Birger Lund/Base driverket med DP DAC. Edge G-CD-spiller er betraktelig bedre enn alle de nevnte. Edge sin spiller er nå kommet i tredje utgave. Denne oppgraderte versjonen er den beste CD-spiller som jeg har hørt per i dag. I fremtiden vil det sikkert komme noe som er bedre, men spørsmålet er, hva vil dette koste? Med Edge spilleren får man ekstrem lydkvalitet, uten at dette koster skjorta.

mvh
    Det er bra at du er fornøyd med Edge spilleren, men sammenligningen opp i mot BASE/DP kan jeg ikke skjønne annet enn er på et relativt tynnt grunnlag - da jeg regner med at det er min gamle rigg du sikter til - siden jeg har nevnt den tidligere i tråden. Du har vel heller ikke testet den nyeste EMM LABS, og ei heller den nest nyeste (Signatur versjonen).

Mvh
    OMF

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Vel, det er det ikke. Jeg har hørt noe som er enda bedre ;)

Imperial skrev:
    Det er sikkert en mulighet for at Conrad Johnson ACT2 Series2 er ett meget godt valg til brukte cd-spiller, og at samarbeidet er det som
    fører til den oppfattede superbe lyden man her hører.

mvh

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hadde du vært mer seriøs, så hadde du ikke kommet med slike uttalelser. Hadde du fulgt litt med på sentralen over mange år, så hadde du vist at jeg har eid utstyr fra mange forskjellige produsenter som blir forhandlet av forskjellige forhandlere rundt omkring i Norge. Da hadde du kanskje også vist at det som teller for meg er lydresultatet, ikke hvilket navn som står på produktet som gir meg dette lydresultatet. Er dette feil av meg ???

begr skrev:
    Holmium skrev:

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det er bra. Det viktigste er at man selv er fornøyd.

kizen skrev:
    æ syns nå komboen min spiller bedre en de fleste jeg har hørt!

kjell

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Jeg vil også ligge til at jeg har stor tror på den nye spilleren til SAL. APL vet hva de holder på med. Jeg har vært i kontakt med dem allerede. 30.000 dollar er en del penger, men du skal ikke se bort fra at det er en god investering ;) Jeg har en del ting på gang selv. Derfor vet jeg ikke om dette er noe for meg. Jeg spurte APL om det var mulig å få levert spilleren uten forforsterkeren som er innebygget i den, men det var ikke anbefalt. Derfor er jeg usikker på om dette er noe for meg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.704
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Endre Askeland skrev:
    Grunnlaget er ikke tynt Ole Martin. Det er mye som har skjedd under solen siden du var på besøk hos meg sist, og mer som kommer til å komme ;)
    Hei…
    Har ikke tenkt å starte noen stor debatt av dette, men når jeg skriver at jeg mener du har tynt grunnlag til å vurdere BASE/DP så skyldes ikke det at jeg ikke har tiltro til oppsettet ditt hjemme, men hvis det er min gamle kombo du sikter til – så husker jeg rett og slett ikke når du hørt den sist, men det må jo være flere år siden – og i et fremmet oppsett ,så er det også vanskelig å avgjøre hvilken komponent som bidrar med hva….Og ikke minst – solen skinner andre steder også…så det skjer ting der også!

Jeg reagerer også litt på hvordan du ”kategorisk” rangerer de ulike spillerne etter rekkefølgen de forsvant ut av anlegget ditt. Du har jo selv gjort dramatiske oppgraderinger etter at de første spillerne forsvant ut, og mente jo også selv at forskjellen mellom to av disse spillerne var mindre enn forskjellen på kablene som ble brukt!

Til slutt er det jo viktig å nevne hvilke modeller man har prøvd – før man kategorisk sier at en spiller er bedre enn de andre. For både EMM labs, dCS og Esoteric har større/nyere modeller enn de du har testet i ditt oppsett så vidt jeg vet!

Når det er sagt, er jeg overbevist om at Edge spilleren er en knakende god Cd spiller – men at den i alle anlegg er bedre enn alt annet – stiller jeg med tvilende til!

Mvh
    OMF

pixote

Medlem
    Ble medlem
    02.03.2008
    Antall liker
    0
    Endre Askeland skrev:
    Jeg vil også ligge til at jeg har stor tror på den nye spilleren til SAL. APL vet hva de holder på med. Jeg har vært i kontakt med dem allerede. 30.000 dollar er en del penger, men du skal ikke se bort fra at det er en god investering ;) Jeg har en del ting på gang selv. Derfor vet jeg ikke om dette er noe for meg. Jeg spurte APL om det var mulig å få levert spilleren uten forforsterkeren som er innebygget i den, men det var ikke anbefalt. Derfor er jeg usikker på om dette er noe for meg.
    Gjerne derfor edge spiller bedre i følge deg en esoteric som har forforsterker på ditt system.

B

begr

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Hadde du vært mer seriøs, så hadde du ikke kommet med slike uttalelser. Hadde du fulgt litt med på sentralen over mange år, så hadde du vist at jeg har eid utstyr fra mange forskjellige produsenter som blir forhandlet av forskjellige forhandlere rundt omkring i Norge. Da hadde du kanskje også vist at det som teller for meg er lydresultatet, ikke hvilket navn som står på produktet som gir meg dette lydresultatet. Er dette feil av meg ???

begr skrev:
    Holmium skrev:

Med all respekt så vet du ingenting om hvor lenge jeg har fulgt med på sentralen men det er noen år, men har nok ikke fulgt spesielt mer med hvilket utstyr du har hatt enn andre, skulle det være noen god grunn til det? Du har sikkert bra utstyr som du har god grunn til og være fornøyd med og det er selvfølgelig flott det. At du synes at det er lydresultatet som er viktigst gjelder nok de aller aller fleste her så det er nok ikke særlig unikt. og det er heller ikke feil av deg. ;) Som du sikkert også leste så var ingenting vondt ment og synes nok at du oppfører deg litt hårsår her. Tror det er best vi kommer tilbake til topic nå før "sitting" begynner med viskelæret. :)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Du som er seriøs. Tidligere brukte jeg Crystal Cable Ultra som signalkabler og høyttalerkabler. Disse ble solgt til fordel for MIT Oracle V1.2 høyttalerkabler og Audio Metalurgy GA-0 signalkabler. Gjorde jeg dette fordi jeg er kjøpt og betalt av Audiofreaks uten evne til å velge de produktene som er de rette for meg, eller gjorde jeg det fordi jeg mente at de nye kabelproduktene gav meg et bedre lydresultat i mitt oppsett ??? For å hjelpe deg litt kan jeg nevne at det ikke er Audiofreaks som forhandler MIT og Audio Metalurgy. Hva tror du er svaret ???

begr skrev:
    Holmium skrev:
    begr skrev:
    Holmium skrev:

Audiofreaks ja.
    Som du så med smilies etc. så var dette ikke vondt ment, det er bare slik det er og det er nok noe de fleste med gode kontakter gjør. :)

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Med all respekt, så burde du være litt mer forsiktig med dine hentydninger.
    begr skrev:
    Endre Askeland skrev:

begr skrev:
    Holmium skrev:

Med all respekt så vet du ingenting om hvor lenge jeg har fulgt med på sentralen men det er noen år, men har nok ikke fulgt spesielt mer med hvilket utstyr du har hatt enn andre, skulle det være noen god grunn til det? Du har sikkert bra utstyr som du har god grunn til og være fornøyd med og det er selvfølgelig flott det. At du synes at det er lydresultatet som er viktigst gjelder nok de aller aller fleste her så det er nok ikke særlig unikt. og det er heller ikke feil av deg. ;) Som du sikkert også leste så var ingenting vondt ment og synes nok at du oppfører deg litt hårsår her. Tror det er best vi kommer tilbake til topic nå før "sitting" begynner med viskelæret. :)

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.441
    Torget vurderinger
    2
    Var det ingen som fikk med seg innlegget mitt da?

Mvh
    Høvdingen

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det var en del stygge antydninger her som absolutt fortjener svar på tiltale.

Hilsen
    Endre
    Høvdingen skrev:
    Var det ingen som fikk med seg innlegget mitt da?

Mvh
    Høvdingen

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Vel, ikke om jeg vet om dette er noe bedre enn mye av det andre vakre der ute...
    Men denne er direkte vakker å se på iallefall!

Den boksen under er en forforsterker.

Spilleren, den på toppen, er da en Chord Red Reference.

Nå kan de så være at selv sony discman til 500kr
    har en mer elegant måte å få laus plata på..

Linn hadde sin CD12, som var den ultimate analoge emulering..
    Chord har her gått rake motsatt vei: CD og bare CD, og bare det som er på hver CD takk! Ettersigende ... ;)

mvh

J

Janpe

Gjest
    Det man her glemmer er at dette er systemavhengig, matching er "alt" etc. Selvsagt er ikke Edge G CD "verdens beste " CD-spiller. Men, den kan utmerket godt være det til prisen, ihvertfall helt der oppe. Diskusjonen blir uinteressant så fort alle skal hevde at det de har er det beste. VALUTA FOR PENGENE er det som er mest interessant og noe som altfor skjelden kommer frem.

Hvis man (og jeg sier hvis) kan spare NOK 35.000,- på å kjøpe en Edge G CD og ikke den nye EMM Labs (et eksempel) vil jeg si at man har fått god valuta for investerte kroner. Motsatt ville det være en katastrofe, NOK 35.00,- kastet bort helt unødvendig HVIS de to nevnte spillere opptrer nogenlunde likt i det aktuelle system.

Det er veldig sannsynlig at G CD er like god eller bedre enn en spiller til NOK 100.000,-, da skal man være ganske ignorant eller for lite nyskjerrig til ikke å teste en slik spiller i eget system før man bruker mye penger.

IMHO !!

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5

Denne spilleren fra SimAudio fikk jo ikke akkurat noen dårlig kritikk i TAS,

B

begr

Gjest
    JP skrev:
    VALUTA FOR PENGENE er det som er mest interessant og noe som altfor skjelden kommer frem.
    Dette er jeg helt enig i. Har selv hatt flere CD/DAC/DRIVE i den høyere klasse, fant ut etterhvert (dyr erfaring... ;)) at forskjellene var for små til å forsvare det å bruke disse pengene, dette samtidig som jeg syntes utviklingen ikke var så stor som produsentene/hifiskribentene ville at den skulle være. Fornuften "tok" meg og endte opp med spillere etterhvert i samme prisklasse som den du sitter med og er enig med deg; å gå særlig høyere er uaktuelt for meg også. Skyter inn her det faktum at jeg sverger til det anologe men det diskuterer vi ikke her. ;) Når jeg først er her så vil jeg ta meg den friheten og nevne til trådstarter at jeg ville ikke hoppet over det og vurdere ARC sin Ref.CD 7 når du først er i gang. Den er fantastisk. OG; jeg kjenner ingen som selger ARC og har heller ikke noe ARC utstyr selv men har hørt den og nærmere vinyl kommer en ikke med CD. (Hvis det er ett mål da...) (Ref. TAS, HiFI News + noen andre...)

B

begr

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Du som er seriøs. Tidligere brukte jeg Crystal Cable Ultra som signalkabler og høyttalerkabler. Disse ble solgt til fordel for MIT Oracle V1.2 høyttalerkabler og Audio Metalurgy GA-0 signalkabler. Gjorde jeg dette fordi jeg er kjøpt og betalt av Audiofreaks uten evne til å velge de produktene som er de rette for meg, eller gjorde jeg det fordi jeg mente at de nye kabelproduktene gav meg et bedre lydresultat i mitt oppsett ??? For å hjelpe deg litt kan jeg nevne at det ikke er Audiofreaks som forhandler MIT og Audio Metalurgy. Hva tror du er svaret ???

begr skrev:
    Holmium skrev:
    begr skrev:
    Holmium skrev:

Audiofreaks ja.
    Hr.Askeland, det er ingen her som har sagt eller antydet at du er kjøpt og betalt av Audiofreaks, ei heller at du ikke er i stand til å ta egne valg ang. det utstyr som passer best i ditt hifi system så jeg tror vi stopper her.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Ser at det er flere som reagerer på inusiasjonene dine, og det forteller vel det meste.
    begr skrev:
    Endre Askeland skrev:

begr skrev:
    Holmium skrev:
    begr skrev:
    Holmium skrev:

Audiofreaks ja.
    Hr.Askeland, det er ingen her som har sagt eller antydet at du er kjøpt og betalt av Audiofreaks, ei heller at du ikke er i stand til å ta egne valg ang. det utstyr som passer best i ditt hifi system så jeg tror vi stopper her.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    Nettopp postet en brukererfaring på Audioasylum på den nye Cary 306SACD Pro..

Have had the new Cary 306 SACD Professional Version player in the system for a couple weeks now. It has several hundred hours break-in, allowing the sound to fully develop.

The new 306 Pro improves on the 306-SACD in several ways. The player has better playback of the low level sound on the disc. Instruments and singers convey more timbre and harmonic detail. The best words I have is that the music seems to have more energy imparted to each and every sound in the soundfield. Ambience is enhanced, the soundstage is very dimensional. With well recorded discs (Reference Recordings HDCDs) the reflections from the rear walls of the venue are easily discerned.

Bass is tighter, high frequencies are very smooth and extended. This player is all music, foot tapping and ear-ear grins.

SACD playback still sounds better to my ears than CD. The high frequencies are smoother yet, more liquid and natural. Ambient cues in the soundstage are more realistic. This player improves SACD playback in every way over the earlier version.

Disc access time is about 9 seconds for CD or SACD from pushing the close button until the player is ready to start playing.

The player has been flawless in performance. Even after continuous play for two or more days, the case remains lukewarm to the touch

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    JP skrev:
    Det man her glemmer er at dette er systemavhengig, matching er "alt" etc. Selvsagt er ikke Edge G CD "verdens beste " CD-spiller. Men, den kan utmerket godt være det til prisen, ihvertfall helt der oppe. Diskusjonen blir uinteressant så fort alle skal hevde at det de har er det beste. VALUTA FOR PENGENE er det som er mest interessant og noe som altfor skjelden kommer frem.

Hvis man (og jeg sier hvis) kan spare NOK 35.000,- på å kjøpe en Edge G CD og ikke den nye EMM Labs (et eksempel) vil jeg si at man har fått god valuta for investerte kroner. Motsatt ville det være en katastrofe, NOK 35.00,- kastet bort helt unødvendig HVIS de to nevnte spillere opptrer nogenlunde likt i det aktuelle system.

Det er veldig sannsynlig at G CD er like god eller bedre enn en spiller til NOK 100.000,-, da skal man være ganske ignorant eller for lite nyskjerrig til ikke å teste en slik spiller i eget system før man bruker mye penger.

IMHO !!
    JP: Mener det kom frem i denne tråden at du var bransjeaktør med tilknytning til Audiofreaks? Om jeg har missforstått helt beklager jeg, men ellers synes jeg du uttaler deg vel positivt i forhold til Edge uten å være merket som bransjeaktør... Har ellers ingen ting imot at bransjeaktørter uttaler seg, men det må komme frem om man på noen måte har egeninteresse av å snakke varmt om produktene.

IMHO

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    745
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Hagto,

Ecoteric X-01 D2 er veldig god en-boks utgave av topputgaven P-03 D/-03 - se forøvrig testen på: http://www.oslo-audio-society.com/h...ic_X-01D2/Teac_Esoteric_X-01D2_Eivind_01.html

Var mening å teste P-03/D-03 for direkt å sammenligne, men har ikke kommet så langt.

Har prøvd litt med-og uten master klokke. Skal man ha det siste og beste innen den digitale teknikken, så man ha en presis klokking av signalet og en samordning av dette. Uten master klokke låter det litt slørete og mindre dynamisk. Dette gjør imidlertid at man må ha minimum 2 bokser for å få dette på plass.

Du nevner selv dCS Puccini. Dette kan muligens være colombiegget du leter etter med det det beste VRDS Neo-drivverket, og det siste innen digital-ektronikken. Den siste EMM Labs kan også være det.

Apropos Edge som får mange gode ord her, så er det nok en god spiller. Men utfra det har hørt så er min oppfatning at denne ikke er av det ypperste innen dagens digitalespillere. Den er bra i prisklassen i den den tilhører. Men det er nå bare min subjektive mening.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Først. Edge G-CD-spiller leveres nå i versjon 3(S3). Dette er den jeg selv bruker. Denne siste utgaven er betydelig bedre enn de tidligere versjonene av spilleren. De som mener at de har hørt Edge spilleren, hvilken utgaven av spilleren har de hørt på? Dette er viktig når man skal bedømme lydkvalitetene fra den.

Så. Jeg har AB sammenlignet Esoteric P-03/D-03 og Edge opp mot hverandre i mitt eget oppsett. Jeg har jo eid Esoteric P-03/D-03. Når du gjennomfører en slik direkte sammenligning mellom disse to spillerene slik jeg har gjordt, så er det enkelt å avsløre svakhetene til spillerene.

Jeg velger det produktet som mine ører forteller meg er best. I dette tilfelle er Edge spilleren betydelig bedre enn Esoteric P-03/D-03. Dette er det sikkert ikke alle som liker å høre. Jeg er ikke typen som pakker ting inn for at det skal bli lettere å svelge. Fakta er fakta, ut fra min subjektive mening. Jeg føler meg rimelig sikker på at det finnes spillere som er bedre enn Edge spilleren, men jeg har enda ikke hørt dem, og hva er prisen på dem?

Videre. Hva er problemet til Esoteric P-03/D-03 da?
    Det første som sto krystall klart frem i denne sammenligningen var at Esoteric-riggen har støy i lydbildet sitt. Denne støyen som ligger i lydbildet til Esoteric'en medfører at man mister litt dybdeperspektiv, litt luftighet i lydbilde, detaljer og nyanser som drukner i støyen fra Esoteric'en. Er dette negativt? JA, spør du meg.

Edge spilleren har en totalt støyfri bakgrunn som er knallsvart. Er dette viktig for meg, JA.

Edge spilleren oppleves som mer dynamisk fordi den evner å gjengi detaljer og nyanser som du ikke får med Esoteric'en.

Bassen til Edge spilleren er bedre. Den går dypere. Den er strammere, mer definert. Er dette noe jeg liker, JA.

Mellomtonen til Esoteric er varmere enn mellomtonen til Edge. Den er mer "soft." Dette er en smaksak, hva man liker. Mellomtonen fra Edge tiltaler meg mer. Er man på jakt etter en romantisk mellomtone, kjøp Esoteric P-03/D03.

Jeg liker uttrykket: Lykkelig uviten.
    Jeg har selv ved flere anledninger levd lykkelig uviten helt frem til jeg fikk høre noe som var bedre. Slik vil det alltid være.
    Min påstand er at man kan gjerne mene og tro noe om et produkt, men det er først når du kan direkte sammenligne to produkter opp mot hverandre, at du får svarene om hva som er forskjelden mellom dem. Kanskje du får deg en overraskelse. Jeg har fått det flere anledninger selv, men jeg blir ikke sur og grinete av den grunn. Jeg har fått tilført ny kunnskap, og det tror jeg er sunt for alle som driver på med denne hobbyen.

NB! Hvis du er lykkelig med å være lykkelig uviten, så er det helt OK, bare du er lykkelig ;)

mvh

EiK skrev:
    Hagto,

Ecoteric X-01 D2 er veldig god en-boks utgave av topputgaven P-03 D/-03 - se forøvrig testen på: http://www.oslo-audio-society.com/h...ic_X-01D2/Teac_Esoteric_X-01D2_Eivind_01.html

Var mening å teste P-03/D-03 for direkt å sammenligne, men har ikke kommet så langt.

Har prøvd litt med-og uten master klokke. Skal man ha det siste og beste innen den digitale teknikken, så man ha en presis klokking av signalet og en samordning av dette. Uten master klokke låter det litt slørete og mindre dynamisk. Dette gjør imidlertid at man må ha minimum 2 bokser for å få dette på plass.

Men hvis man tenker
    Du nevner selv dCS Puccini. Dette kan muligens være colombiegget du leter etter med det det beste VRDS Neo-drivverket, og det siste innen digital-ektronikken. Den siste EMM Labs kan også være det.

Apropos Edge som får mange gode ord her, så er det nok en god spiller. Men utfra det har hørt så er min oppfatning at denne ikke er av det ypperste innen dagens digitalespillere. Den er bra i prisklassen i den prisklassen den hører til. Men det er nå bare min subjektive mening.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    EiK skrev:
    Hagto,

At ultimativ (jitterfri) klokking av digitalsgnalet er uhyre viktig, derom ingen tvil. Det er mye dette som skiller om digitalt låter "digitalt" eller om det låter "analogt". Men om man trenger en separat boks, det er jeg ikke sikker på. Tror det fins flere veier her.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Zanden målte jo veldig dårlig når det gjaldt jitter - men var en av de mest analogt klingende cd spillerene der ute.
    Favoritten til mange..

Å innføre en separat boks er stort sett bare kosmetikk.

plinius

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    99
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Hva med Audio Note?

For meg spiller det musikk! Tror dac 5 er noe av det råeste som finnes.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    bambadoo skrev:
    Zanden målte jo veldig dårlig når det gjaldt jitter - men var en av de mest analogt klingende cd spillerene der ute.
    Favoritten til mange..

Men Zanden avspiller ikke kildematerialet på en korrekt måte. Det er en designet lyd som skal behage øret. Når noen erfarne high-end folk avviser denne digitalspiller som "ikke-brukende", da er det noe galt ett sted. IMO.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Zanden spilleren er testet to ganger i Stereophile, og den har fått kritikk begge gangene for de lydmessige egenskapene. Bassen hadde forbedret seg ved siste test, men den var ikke helt der oppe enda. Jeg har enda ikke hørt spilleren, men det er noe jeg gjerne skulle ha gjordt. Jeg vet at Zanden har forbedret spilleren etter testene i Stereophile.

mvh
    bambadoo skrev:
    Favoritten til mange..

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.977
    Jfr. mitt siste innlegg om Zanden. Jeg ønsker at spilleren min skal avspille kildematerialet så troverdig som mulig. Med høyeste grad av oppløsning og nøytralitet, og støyfrihet. Da er designfilisofien til Ed Meitner helt i min gate. Meitners utgangspunkt er ikke å "tweake bort" eventuelle "tagger" i CD-gjengivelsen, men å sørge for å hente ut maksimal informasjon av plata og formidle denne på en "myk" måte, f.eks. ved å konvertere 16/44 til DSD.
    IMO. :)

R

Roysen

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Zanden spilleren er testet to ganger i Stereophile, og den har fått kritikk begge gangene for de lydmessige egenskapene. Bassen hadde forbedret seg ved siste test, men den var ikke helt der oppe enda. Jeg har enda ikke hørt spilleren, men det er noe jeg gjerne skulle ha gjordt. Jeg vet at Zanden har forbedret spilleren etter testene i Stereophile.

mvh
    bambadoo skrev:
    Favoritten til mange..

Stereophile testet ikke siste versjon.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Jeg mener selv at jeg har et forholdsvis godt fundament å basere mine meninger på så derfor ønsker jeg å legge de frem.
    Først synes jeg at kjøper bør forsøke å finne ut hva han vil ha. Verdens beste CD-spiller for kjøper er ikke nødvendigvis det samme som verdens beste CD-spiller for andre. Hvilke lydmessige egenskaper er kjøper ute etter og hvilken funksjonalitet? Ønsker man en universal spiller, en kilde som kan kobles til PC-basert avspilling og internett eller er man først og fremst interessert i en CD-spiller. Ønsker man en separat DAC for å kunne koble til flere typer formater fra ulike transporter etc.

I vår audiofile verden deles gjerne skaren i to - de som liker den superoppløste og dynamiske lyden av transistor og de som liker den litt varmere og glattere lyden av rør og gjerne vinyl.

Av de spillerene jeg har hørt som har en lydsignatur som faller mer mot den siste skolen er kombinasjonen Zanden 2000P og 5000S i en særklasse. Den spiller ikke spikerflatt fra helvete til stjernelys, men i mellomtone område har jeg ikke hørt noe som er i nærheten av å gjengi stemmer med så mye kropp og sjel. Jeg har da ikke hørt APL NWO-3.0 GO som jeg forstår skal ha en lydsignatur som ligger i samme gate. Muligens er APL bedre. Et annet godt alternativ som jeg har lyttet litt flyktig til hos OHFC er Burmester 069. Denne har også noe av den samme varmen samtidig som den nok har bedre båndbredde. Et annet interessant alternativ som nok også ligger til denne lydfilosofien er den nye kombinasjonen MBL 1622A & 1611F. The Absolute Sound har gått fullstendig bananas når de har testet MBL's topprigger og den skal helle mot det mer varme og kroppslige. Det samme gjør vil også Emm Labs sine produkter gjøre og det vil være spennede og få høre hvordan den nye kombinasjonen TSD-1 & DAC-2 vil spille med Esoteric NEO-transport. Conrad Johnson har en ny universal spiller på trappene også og Audio Research Reference CD-7 fikk jo svært god kritikk i Stereophile. Ut over det har Tube Research Labs laget en universal kombinasjon som ikke så mange har lagt øret til, men som av de som har hørt den blir beskrevet som oppe blant de beste med en noe typisk rørklang. I følge The Absolute Sound er også Meridian Reference 808.2i også et produkt å regne med i denne kategorien. Accuphase DP-800 & DC-801 er også en varmtlydende kombinasjon som har fått enorme lovord.

Dersom man skal bevege seg mer over på den superoppløste og dynamiske kategorien er Wadia sin topp rigg den beste jeg har hørt så langt på CD-avspilling (riktignok da med GNSC sin statement modifikasjon). Ut over det gikk jo KV helt bananas etter å ha fått testet Esoterics P-01 & G-0S & D-01 kombinasjon som nok også lydmessig vil ligge i denne kategorien og hvor det nå finnes en bedre klokke som heter G-0Rb. dCS har for ikke lenge siden sluppet sin Scarlatti kombinasjon som jeg ikke har hørt og ikke lest om erfaringer med ennå. Den vil etter erfaringer med dCS produkter tidligere nok ligge inn under denne kategorien. Det gjelder også Goldmunds referanse spiller som er den desidert beste jeg har hørt på hi-res formater.

Ellers finnes det svært mange produkter der ute som virker utrolig spennende som 47 Labs Pi/Tracer transport, Metronome Technoogie Kalista Reference transport. CEC-TL-0X transport, Oracle Audio Technologies integrerte spiller/transport, Barclay Digitals transporter, Jadis JD-1 & JS-1 kombinasjon, Kondo sine rørbaserte DAC'er, Spectrals SDR-4000 kombinasjon som fikk svært mange "best sound in show" priser av ulike reportere under årets CES show og sist men ikke minst GTE-Audio Trinity DAC konverter med separate mono DAC'er, sepeart digital kontroller og et nytt patentert digital filter.

...men at Edge skal klare å komme opp i denne klassen har jeg ingen tro på. Jeg har ikke hørt den men et produkt som selges til den prisen kan det i mine øyne ikke være lagt ned nok ressurser i under utviklingen og i komponentvalg til at den skal kunne konkurrere med de andre som er nevnt her. At Edge nå har på trappene en ny NL Reference digital avtaster er vel også et signal om at den nåværende spilleren ikke hører hjemme i klassen "Ultimate over the top". De slipper vel ikke to konurrerende produkter i samme markedssegment? At Edge spilleren kan være svært god er jeg ikke i tvil om, men ikke verdens beste.

Edit: Jeg mener også at den nye Edge NL Reference digital avtasteren er et svært spennende produkt som nok sikkert vil være helt der oppe i øverste sjiktet.

Mvh
    Roysen

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Derfor hadde det vært veldig morsomt å få hørt på den siste versjonen.

mvh
    Roysen skrev:
    Endre Askeland skrev:

mvh
    bambadoo skrev:
    Favoritten til mange..

Stereophile testet ikke siste versjon.

Mvh
    Roysen

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Her mener jeg at du gjør en generaltabbe når du avskriver et produkt som du ikke har hørt, bare fordi prisen ikke er høy nok. Jeg har hatt flere erfaringer der det viser seg at det nødvendigvis ikke er prisen som er avgjørende for hvor bra et produkt er. Jeg mener på samme måte som deg at jeg har en solid bred plattform til å vurdere dette ut fra.
    Og ja, jeg venter spent på den nye spilleren fra Edge :D :)

Hilsen
    Endre
    Roysen skrev:
    Jeg mener selv at jeg har et forholdsvis godt fundament å basere mine meninger på så derfor ønsker jeg å legge de frem.
    Først synes jeg at kjøper bør forsøke å finne ut hva han vil ha. Verdens beste CD-spiller for kjøper er ikke nødvendigvis det samme som verdens beste CD-spiller for andre. Hvilke lydmessige egenskaper er kjøper ute etter og hvilken funksjonalitet? Ønsker man en universal spiller, en kilde som kan kobles til PC-basert avspilling og internett eller er man først og fremst interessert i en CD-spiller. Ønsker man en separat DAC for å kunne koble til flere typer formater fra ulike transporter etc.

I vår audiofile verden deles gjerne skaren i to - de som liker den superoppløste og dynamiske lyden av transistor og de som liker den litt varmere og glattere lyden av rør og gjerne vinyl.

Av de spillerene jeg har hørt som har en lydsignatur som faller mer mot den siste skolen er kombinasjonen Zanden 2000P og 5000S i en særklasse. Den spiller ikke spikerflatt fra helvete til stjernelys, men i mellomtone område har jeg ikke hørt noe som er i nærheten av å gjengi stemmer med så mye kropp og sjel. Jeg har da ikke hørt APL NWO-3.0 GO som jeg forstår skal ha en lydsignatur som ligger i samme gate. Muligens er APL bedre. Et annet godt alternativ som jeg har lyttet litt flyktig til hos OHFC er Burmester 069. Denne har også noe av den samme varmen samtidig som den nok har bedre båndbredde. Et annet interessant alternativ som nok også ligger til denne lydfilosofien er den nye kombinasjonen MBL 1622A & 1611F. The Absolute Sound har gått fullstendig bananas når de har testet MBL's topprigger og den skal helle mot det mer varme og kroppslige. Det samme gjør vil også Emm Labs sine produkter gjøre og det vil være spennede og få høre hvordan den nye kombinasjonen TSD-1 & DAC-2 vil spille med Esoteric NEO-transport. Conrad Johnson har en ny universal spiller på trappene også og Audio Research Reference CD-7 fikk jo svært god kritikk i Stereophile. Ut over det har Tube Research Labs laget en universal kombinasjon som ikke så mange har lagt øret til, men som av de som har hørt den blir beskrevet som oppe blant de beste med en noe typisk rørklang. I følge The Absolute Sound er også Meridian Reference 808.2i også et produkt å regne med i denne kategorien.

Dersom man skal bevege seg mer over på den superoppløste og dynamiske kategorien er Wadia sin topp rigg den beste jeg har hørt så langt på CD-avspilling (riktignok da med GNSC sin statement modifikasjon). Ut over det gikk jo KV helt bananas etter å ha fått testet Esoterics P-01 & G-0S & D-01 kombinasjon som nok også lydmessig vil ligge i denne kategorien og hvor det nå finnes en bedre klokke som heter G-0Rb. dCS har for ikke lenge siden sluppet sin Scarlatti kombinasjon som jeg ikke har hørt og ikke lest om erfaringer med ennå. Den vil etter erfaringer med dCS produkter tidligere nok ligge inn under denne kategorien. Det gjelder også Goldmunds referanse spiller som er den desidert beste jeg har hørt på hi-res formater.

Ellers finnes det svært mange produkter der ute som virker utrolig spennende som 47 Labs Pi/Tracer transport, Metronome Technoogie Kalista Reference transport. CEC-TL-0X transport, Oracle Audio Technologies integrerte spiller/transport, Barclay Digitals transporter, Jadis JD-1 & JS-1 kombinasjon, Konto dine rørbaserte DAC'er, Spectrals SDR-4000 kombinasjon som fikk svært mange "best sound in show" priser av ulike reportere under årets CES show og sist men ikke minst GTE-Audio Trinity DAC konverter med separate mono DAC'er, sepeart digital kontroller og et nytt patentert digital filter.

...men at Edge skal klare å komme opp i denne klassen har jeg ingen tro på. Jeg har ikke hørt den men et produkt som selges til den prisen kan det i mine øyne ikke være lagt ned nok ressurser i under utviklingen og i komponenter til at den skal kunne konkurrere med de andre som er nevnt her. At Edge nå har på trappene en ny NL Reference digital avtaster er vel også et signal om at den nåværende spilleren ikke hører hjemme i klassen "Ultimate over the top". De slipper vel ikke to konurrerende produkter i samme markedssegment? At Edge spilleren kan være svært god er jeg ikke i tvil om, men ikke verdens beste.

Mvh
    Roysen

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    772
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    hei, alle audiofile sjeler!!!
    Lurer på om trådstarter har blitt noe klokere??? Her er det mange meninger ute og går.Det som må være på det rene er at alle de merkevarene som er blitt listet opp på tråden er KVALITESVARER. Det er selvsalgt umulig å finne den "beste" CD spilleren. Til det er det alfor mange feilmarginer ut og går. Det en bør gjøre er å handle inn en del spillere (med returrett), koble dem opp til sit eget anlegg som man er fornøyd med (100%). Rommet det står i og hvordan det er tunet, er også av største viktighet.
    SÅ, er det bare å lytte. Resultatet man kommer opp med da, vil da bli "verdens beste" CD spiller.

Jeg skal selv snart handle CD spiller, og jeg har fått mange gode tips. takk for det!!

Olllie

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn