Verdens beste cd-spiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    olllie skrev:
    hei, alle audiofile sjeler!!!
    Lurer på om trådstarter har blitt noe klokere??? Her er det mange meninger ute og går.Det som må være på det rene er at alle de merkevarene som er blitt listet opp på tråden er KVALITESVARER. Det er selvsalgt umulig å finne den "beste" CD spilleren. Til det er det alfor mange feilmarginer ut og går. Det en bør gjøre er å handle inn en del spillere (med returrett), koble dem opp til sit eget anlegg som man er fornøyd med (100%). Rommet det står i og hvordan det er tunet, er også av største viktighet.
    SÅ, er det bare å lytte. Resultatet man kommer opp med da, vil da bli "verdens beste" CD spiller.

Jeg skal selv snart handle CD spiller, og jeg har fått mange gode tips. takk for det!!

Olllie
    Hei,

Sikkert ikke så enkelt å få returrett på en spiller som i verste fall kan koste flere hundre tusen : ;)

Er ellers enig i deg at er man fornøyd selv så er det det viktigeste, det vil vel aldri være noe produkt som er verdens beste for alle uansett, man betaler nok mye for nyanser opp i dette sjiktet

Mvh
    Geir

J

Janpe

Gjest
    Både jeg, Endre og et par andre jeg kjenner har et produkt i våre systemer som til de grader tilbakeviser den feilaktige påstanden om at "hvis det ikke koster nok er det ikke bra heller". Nei, nå snakker jeg ikke om en CD-spiller ELLER et produkt fra Audiofreaks.

Men, det "Roysen" sa virker helt urimelig. Har man ikke hørt et produkt vil det være relativt vanskelig å mene noe om det! Jeg påstår ikke at Edge kan hamle opp med spillere til noen hundre tusen, det har jeg ikke belegg for. Zanden, Esoteric m. fl. lager alle fantastiske spillere som koster flere hundre tusen. Spørsmålet er HVOR mye bedre er de og om det er vel anvendte penger. Dette kan ikke jeg gi svar på, men det er en interessant debatt. Som selvsagt ikke bare handler om CD-spillere men som kan relateres til alt innen high end audio.

Egne erfaringer går mot at når man kommer på et visst nivå blir forskjellene mindre etterhvert som man klorer seg fast litt høyere på high end stigen. Det hele kommer også an på hvor godt resten av systemet er og hvor avslørende det er. Etter hver oppgradering blir anlegget bedre, men de små forbedringene koster mye.

R

Roysen

Gjest
    JP skrev:
    Både jeg, Endre og et par andre jeg kjenner har et produkt i våre systemer som til de grader tilbakeviser den feilaktige påstanden om at "hvis det ikke koster nok er det ikke bra heller". Nei, nå snakker jeg ikke om en CD-spiller ELLER et produkt fra Audiofreaks.

Men, det "Roysen" sa virker helt urimelig. Har man ikke hørt et produkt vil det være relativt vanskelig å mene noe om det! Jeg påstår ikke at Edge kan hamle opp med spillere til noen hundre tusen, det har jeg ikke belegg for. Zanden, Esoteric m. fl. lager alle fantastiske spillere som koster flere hundre tusen. Spørsmålet er HVOR mye bedre er de og om det er vel anvendte penger. Dette kan ikke jeg gi svar på, men det er en interessant debatt. Som selvsagt ikke bare handler om CD-spillere men som kan relateres til alt innen high end audio.

Egne erfaringer går mot at når man kommer på et visst nivå blir forskjellene mindre etterhvert som man klorer seg fast litt høyere på high end stigen. Det hele kommer også an på hvor godt resten av systemet er og hvor avslørende det er. Etter hver oppgradering blir anlegget bedre, men de små forbedringene koster mye.
    Nå har vel ikke jeg ment akkurat det du skriver her. Jeg har ikke skrevet at Edge ikke er bra. Jeg har tvert i mot skrevet at jeg ikke tviler på at den er bra. Jeg har også begrunnet uttalelsen min om at den ikke kan være verdens beste med at Edge lanserer en annen spiller hvor de har gjort et forsøk på å konkurrere med verdens beste. Av den grunn har jeg liten tro på at de lanserer to konkurrerende produkter i den samme kvalitetsklasse med vidt forskjellig prisnivå. Det ville vel vært å skyte seg selv i foten. Man kan vel dermed kanskje si at Edge selv nærmest innrømmer at den billigere spilleren her ikke er like god som den nye og dermed ikke kan være "verdens beste" når den ikke en gang er best i egen stall.

Mvh
    Roysen

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    18
    JP skrev:
    Men, det "Roysen" sa virker helt urimelig. Har man ikke hørt et produkt vil det være relativt vanskelig å mene noe om det!
    Roysen sa:
    "men at Edge skal klare å komme opp i denne klassen har jeg ingen tro på"

Du sa:
    "Det er veldig sannsynlig at G CD er like god eller bedre enn en spiller til NOK 100.000,-"

Med mindre du har hørt 'rubbet' av spillere i 100K klassen så er du ute på like tynn is som Roysen. Har du forresten en alarm som går av hver gang noen kommer med annet enn panegyriske uttalelser om Edge, Muse, Avalon eller andre produkter som Audiofreaks fører ?

R

Roysen

Gjest
    Jeg vil understreke at den spilleren jeg ikke har tro på at kan være verdens beste er Edge G CD-Player mens jeg ikke er avvisende til at den kommende storebroren Edge NL Reference kan være det.

Mvh
    Roysen

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    olllie skrev:
    Lurer på om trådstarter har blitt noe klokere???

Olllie
    Trådstarter er ikke blitt mye klokere.
    Endel mener at utviklingen ikke går så raskt, og at de eldre superspillerne framdeles er vanskelig å slå av nye rimeligere modeller, men de nye haler innpå.
    Andre mener utviklingen går raskere, og at man må være sikker på at det er helt siste modell som testes.

Men det er lite lytterfaringer å hente fra noen som virkelig har testet noen av disse nye super enboksspillerne opp mot de skikkelig dyre riggene, bortsett fra Edge spilleren.

Likevel virker det som det kan være mulige kanditater, som kanskje kan måle seg mot de helt store? Jeg har listet opp de jeg finner som mulige kandidater ut fra uttalelser i tråden til nå:

APL

Edge

Emm Labs

Meridian

dCS

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    Den nye Emm Labs er ikke en en-boks spiller men en kombinasjon av separat transport (TSD-1 basert på TEAC Esoteric NEO drivverk) og DAC (DAC-2).

Når det gjelder en-boks spillere ville jeg også tatt med:

Burmester 069
    Audio Research Reference CD 7
    Naim CD-555
    Nova Physics Memory Player
    Edge NL Reference
    Chord Red Reference
    Soulution 740
    Gryphon Mikado
    Blue Note Stibbert
    Vitus Audio SCD-010
    Jungson Audio Impression
    Wadia 781i
    MBL 1531
    Krell Evolution 525
    Delta Sigma Rise
    Balanced Audio Technologies VKD5SE
    Mark Levinson No.51
    NBS Universal Player
    Cary Audio 306SACD Pro
    Goldmund Eidos Reference
    dCS Puccini
    Emm Labs CDSA
    APL NWO-3.0 GO

...eller kanskje noen av disse litt eldre utgavene fra bruktmarkedet dersom du kan finne de
    Linn Sondek CD-12
    Krell KPS-25SC
    Audio Aero Prestige

Det er massevis av kandidater der ute selv om du kun er ute etter en en-boks spiller også.

Mvh
    Roysen

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.951
    Soulution 740 er en super spiller, men den koster da også ca 250 000,-

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Hva er det som er kriteriene for hvorvidt noen cdspillere hører til i verdenseliten eller ikke?
    Målbare data bør vel være noe som legges til grunn her.
    Da er det vel bare å komme med de da ;)
    Zanden måler dårlig men fikk jo god omtale, men da er vi vel i all fall inne på det rent subjektive.
    Roysen nevnte to retninger i sitt innlegg tidligere i tråden, hvor han nevnte noen tilhørende i klassen til Zanden med utpreget godlyd i mellomtonen.

Vil ikke oppløsning og dynamikk og signal/støyforhold være de vesentlige faktorer her da.
    Har ikke veldig mange av de beste cdspillere kommet nær selve mediets begrensninger her da? Tenker på Redbook.

Hva kan så forskjellene mellom de forskjellige gode (og dyre) egentlig være annet enn smak (innebygget eq ?

Det snakkes om superklokker i den sammenheng sakser jeg i fra AMR sin hjemmeside:

Is a "SuperClock" used, if not would one improve the CD-77?

"SuperClock" is simply a marketing term. The CD-77 uses a military-grade crystal oscillator equal or superior in specification to any of the industrial-grade so-called "Super Clocks" offered as an aftermarket modification. AMR has combined this master clock with a dedicated power supply whose noise performance is at the limits of what is physically possible.

Going beyond even this, all other clocks within the CD-77 are synchronised to the superior precision timing signal of the master clock module to avoid increased jitter due to multiple oscillators creating "beat frequencies."

Why do you not specify jitter using the common (ppm) "parts per million" reference?

CD clock crystals are often promoted using a measure that specifies the difference of the actual frequency from the nominal frequency, usually specified as the deviation in ppm (parts per million). It should be noted that this specification has no bearing whatsoever on the jitter in CD players as it is a purely static measurement.

Phase noise in the clock is the primary cause of jitter. No reliable and standardised protocol exists to measure and specify jitter in a form that makes measurements comparable. AMR as a result, has chosen not to publish a specific number that would not be reliably comparable to the numbers published by others. Rest assured that the CD-77 offers one of the lowest levels of phase noise of any CD player produced.

Linker til AMR:
    Først til siden med en del interessante spørsmål og svar
    www.amr-audio.co.uk/Templates/faq.htm#suco

Så link til deres tre produkter bl.a en ny ht. på vei som virker spennende.
    www.amr-audio.co.uk/Templates/products.htm

Til svensk forseljare og prisen for denne meget velbygde og lekre cdspiller er 65 000.-svenske og da følger det med forseggjorte ic.kabelog netkabel
    www.transientdesign.se/

Barer chassiet som er dobblet (aluminium og kobber) aleine veier 18 kilo og hele greia nærmere 30 ;)
    Testet bl.a. her:
    www.6moons.com/audioreviews/abbingdon/abbingdon.html

og i følge amr her:
    www.amr-audio.co.uk/Templates/reviewsAwards.htm

Jeg anbefaler dere å lese og så langt jeg kan skjønne så må dette i forhold til de virkelig dyre være ganske mye for penga, jeg tipper at den lydmessig kanskje ligger litt nærmere linja med Zanden, enn den andre linja Roysen skisserte, men vet ikke.
    Nysgjerrig på denne er jeg, dog med for meg to minuser ;D rør og mangel på optisk inngang, men den har usb inngang.

Den nye sorte dacen til EMM Labs virker også å være interessant, noen som vet om den har optisk inngang, jeg vil veldig gjerne ha det om ikke annet som en mulighet og i sort så var den bare lekker.
    Noen som vvet pris på den?
    Mvh:KW

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    KW skrev:
    Den nye sorte dacen til EMM Labs virker også å være interessant, noen som vet om den har optisk inngang, jeg vil veldig gjerne ha det om ikke annet som en mulighet og i sort så var den bare lekker.
    Den vil få optisk inngang.

Mvh
    Roysen

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Man bør kanskje ikke glemme Aurum Acoustics Integris MK II

Som er komplett som avspiller pre og dac og kilde og phono og ++
    Den er også en av dem som sies å være med i klubben som fremhever da spesielt cd retrival.
    Dette er mer one box en noe annet skulle jeg tro. På en litt utvidet måte kanskje.

Ligger vel rett rundt 100 tror jeg.

mvh

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    Endre Askeland skrev:
    Her mener jeg at du gjør en generaltabbe når du avskriver et produkt som du ikke har hørt, bare fordi prisen ikke er høy nok. Jeg har hatt flere erfaringer der det viser seg at det nødvendigvis ikke er prisen som er avgjørende for hvor bra et produkt er. Jeg mener på samme måte som deg at jeg har en solid bred plattform til å vurdere dette ut fra.
    Og ja, jeg venter spent på den nye spilleren fra Edge :D :)

Hilsen
    Endre
    Roysen skrev:
    Jeg mener selv at jeg har et forholdsvis godt fundament å basere mine meninger på så derfor ønsker jeg å legge de frem.
    Først synes jeg at kjøper bør forsøke å finne ut hva han vil ha. Verdens beste CD-spiller for kjøper er ikke nødvendigvis det samme som verdens beste CD-spiller for andre. Hvilke lydmessige egenskaper er kjøper ute etter og hvilken funksjonalitet? Ønsker man en universal spiller, en kilde som kan kobles til PC-basert avspilling og internett eller er man først og fremst interessert i en CD-spiller. Ønsker man en separat DAC for å kunne koble til flere typer formater fra ulike transporter etc.

I vår audiofile verden deles gjerne skaren i to - de som liker den superoppløste og dynamiske lyden av transistor og de som liker den litt varmere og glattere lyden av rør og gjerne vinyl.

Av de spillerene jeg har hørt som har en lydsignatur som faller mer mot den siste skolen er kombinasjonen Zanden 2000P og 5000S i en særklasse. Den spiller ikke spikerflatt fra helvete til stjernelys, men i mellomtone område har jeg ikke hørt noe som er i nærheten av å gjengi stemmer med så mye kropp og sjel. Jeg har da ikke hørt APL NWO-3.0 GO som jeg forstår skal ha en lydsignatur som ligger i samme gate. Muligens er APL bedre. Et annet godt alternativ som jeg har lyttet litt flyktig til hos OHFC er Burmester 069. Denne har også noe av den samme varmen samtidig som den nok har bedre båndbredde. Et annet interessant alternativ som nok også ligger til denne lydfilosofien er den nye kombinasjonen MBL 1622A & 1611F. The Absolute Sound har gått fullstendig bananas når de har testet MBL's topprigger og den skal helle mot det mer varme og kroppslige. Det samme gjør vil også Emm Labs sine produkter gjøre og det vil være spennede og få høre hvordan den nye kombinasjonen TSD-1 & DAC-2 vil spille med Esoteric NEO-transport. Conrad Johnson har en ny universal spiller på trappene også og Audio Research Reference CD-7 fikk jo svært god kritikk i Stereophile. Ut over det har Tube Research Labs laget en universal kombinasjon som ikke så mange har lagt øret til, men som av de som har hørt den blir beskrevet som oppe blant de beste med en noe typisk rørklang. I følge The Absolute Sound er også Meridian Reference 808.2i også et produkt å regne med i denne kategorien.

Dersom man skal bevege seg mer over på den superoppløste og dynamiske kategorien er Wadia sin topp rigg den beste jeg har hørt så langt på CD-avspilling (riktignok da med GNSC sin statement modifikasjon). Ut over det gikk jo KV helt bananas etter å ha fått testet Esoterics P-01 & G-0S & D-01 kombinasjon som nok også lydmessig vil ligge i denne kategorien og hvor det nå finnes en bedre klokke som heter G-0Rb. dCS har for ikke lenge siden sluppet sin Scarlatti kombinasjon som jeg ikke har hørt og ikke lest om erfaringer med ennå. Den vil etter erfaringer med dCS produkter tidligere nok ligge inn under denne kategorien. Det gjelder også Goldmunds referanse spiller som er den desidert beste jeg har hørt på hi-res formater.

Ellers finnes det svært mange produkter der ute som virker utrolig spennende som 47 Labs Pi/Tracer transport, Metronome Technoogie Kalista Reference transport. CEC-TL-0X transport, Oracle Audio Technologies integrerte spiller/transport, Barclay Digitals transporter, Jadis JD-1 & JS-1 kombinasjon, Konto dine rørbaserte DAC'er, Spectrals SDR-4000 kombinasjon som fikk svært mange "best sound in show" priser av ulike reportere under årets CES show og sist men ikke minst GTE-Audio Trinity DAC konverter med separate mono DAC'er, sepeart digital kontroller og et nytt patentert digital filter.

...men at Edge skal klare å komme opp i denne klassen har jeg ingen tro på. Jeg har ikke hørt den men et produkt som selges til den prisen kan det i mine øyne ikke være lagt ned nok ressurser i under utviklingen og i komponenter til at den skal kunne konkurrere med de andre som er nevnt her. At Edge nå har på trappene en ny NL Reference digital avtaster er vel også et signal om at den nåværende spilleren ikke hører hjemme i klassen "Ultimate over the top". De slipper vel ikke to konurrerende produkter i samme markedssegment? At Edge spilleren kan være svært god er jeg ikke i tvil om, men ikke verdens beste.

Mvh
    Roysen
    Etter alt skryt om Edge spilleren vil jeg at du spør AudioFreaks om de kan sende meg en som jeg kan prøve, vi har mye vi kan teste den imot her, vi må riktignok kjøre den ubalansert på utstyr vi normalt kjører balansert men det går vel greit? Spiller den bedre en annet tilgjengelig her kjøper jeg den!

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Det kaller jeg svar på tiltale!
    Men jeg synes nok du burde kontakte AudioFreaks selv SAL. Det synes jeg.

mvh

J

Jurassic

Gjest
    Det må jo være den enkleste handelen Audiofreaks noengang kommer til å få, ikke snakk om pruting engang ;D

J

Janpe

Gjest
    HC skrev:
    JP skrev:
    Men, det "Roysen" sa virker helt urimelig. Har man ikke hørt et produkt vil det være relativt vanskelig å mene noe om det!
    Roysen sa:
    "men at Edge skal klare å komme opp i denne klassen har jeg ingen tro på"

Du sa:
    "Det er veldig sannsynlig at G CD er like god eller bedre enn en spiller til NOK 100.000,-"

Med mindre du har hørt 'rubbet' av spillere i 100K klassen så er du ute på like tynn is som Roysen. Har du forresten en alarm som går av hver gang noen kommer med annet enn panegyriske uttalelser om Edge, Muse, Avalon eller andre produkter som Audiofreaks fører ?
    Surmaget HC?
    Neida, ingen alarm i det hele tatt. Har ikke spilleren selv engang. Som jeg har sagt; jeg vil anta at G CD vil kunne spille like godt og bedre enn mange dyrere spillere. Som også andre i denne prisklassen sikkert kan. Men, G CD representerer god valuta for pengene, det var mitt utgangspunkt.

For n`te gang:
    Edge G CD er nok IKKE verdens beste og til det kjedsommelige: matching og personlige preferanser spiller inn. Over and out!

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    Imperial skrev:
    Det kaller jeg svar på tiltale!
    Men jeg synes nok du burde kontakte AudioFreaks selv SAL. Det synes jeg.

mvh
    Enig! Men tenkte jo at Endre kunne være en slags "døråpner", Peter sender vel ikke ut spillere i hytt og pine.... ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    OK...

Isåfall synes jeg at De impliserte tar resten av denne "duellen" på PM, og vi andre fortsetter tråden som seg hør og bør.
    Yes?
    Så poster man en flott tråd om disse spillere, med det man har funnet ut om lytting og slikt, når man er kommet så langt.

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Roysen skrev:
    Den nye Emm Labs er ikke en en-boks spiller men en kombinasjon av separat transport (TSD-1 basert på TEAC Esoteric NEO drivverk) og DAC (DAC-2).
    Mvh
    Roysen
    Jeg mente den nye enboksspilleren CDSA-SE som ble testet nå i siste nummer(issue 57) av HiFi+
    Tror denne ligger litt under 100000. Testeren mente vel den var det beste til nå fra Emm Labs, og bedre enn alle de beste, også av adskillig dyrere, cd-kombinasjonene han til nå hadde hørt. Men forstår nå at det nok er mer på gang fra Meitner.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Jeg vil minne om at det er BARE Jeremy Clarkson som har fått til å teste verdens beste biler på ett sted...
    Og bare den sagnomsuste The Stig som har kjørt dem alle, men ikke under likeverdige testkriterier...
    Det er nesten så perfekt som det blir synes jeg...

At man skulle lykkes å samle de ca 18-20 maskinene(cd-spillere) man nå mener er de beste, på ett sted, med like bra innspilling
    og optimale forhold, holder jeg for TOTALT usannsynlig EVER!!!

Så vinnere av dueller (med tanke på da cd-spillere), er nok det nermeste man kommer, eventuelt en utrolig sjelden gruppe test.
    Skal svaret komme, tror jeg det må organiseres i privat regi... :) "Etter hjerte, hughiva hugleik og lommebok..."

Og hvorfor ikke? Det hadde jo vært fett det!

mvh

R

Roysen

Gjest
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Her mener jeg at du gjør en generaltabbe når du avskriver et produkt som du ikke har hørt, bare fordi prisen ikke er høy nok. Jeg har hatt flere erfaringer der det viser seg at det nødvendigvis ikke er prisen som er avgjørende for hvor bra et produkt er. Jeg mener på samme måte som deg at jeg har en solid bred plattform til å vurdere dette ut fra.

Hilsen
    Endre
    Roysen skrev:
    Jeg mener selv at jeg har et forholdsvis godt fundament å basere mine meninger på så derfor ønsker jeg å legge de frem.
    Først synes jeg at kjøper bør forsøke å finne ut hva han vil ha. Verdens beste CD-spiller for kjøper er ikke nødvendigvis det samme som verdens beste CD-spiller for andre. Hvilke lydmessige egenskaper er kjøper ute etter og hvilken funksjonalitet? Ønsker man en universal spiller, en kilde som kan kobles til PC-basert avspilling og internett eller er man først og fremst interessert i en CD-spiller. Ønsker man en separat DAC for å kunne koble til flere typer formater fra ulike transporter etc.

I vår audiofile verden deles gjerne skaren i to - de som liker den superoppløste og dynamiske lyden av transistor og de som liker den litt varmere og glattere lyden av rør og gjerne vinyl.

Av de spillerene jeg har hørt som har en lydsignatur som faller mer mot den siste skolen er kombinasjonen Zanden 2000P og 5000S i en særklasse. Den spiller ikke spikerflatt fra helvete til stjernelys, men i mellomtone område har jeg ikke hørt noe som er i nærheten av å gjengi stemmer med så mye kropp og sjel. Jeg har da ikke hørt APL NWO-3.0 GO som jeg forstår skal ha en lydsignatur som ligger i samme gate. Muligens er APL bedre. Et annet godt alternativ som jeg har lyttet litt flyktig til hos OHFC er Burmester 069. Denne har også noe av den samme varmen samtidig som den nok har bedre båndbredde. Et annet interessant alternativ som nok også ligger til denne lydfilosofien er den nye kombinasjonen MBL 1622A & 1611F. The Absolute Sound har gått fullstendig bananas når de har testet MBL's topprigger og den skal helle mot det mer varme og kroppslige. Det samme gjør vil også Emm Labs sine produkter gjøre og det vil være spennede og få høre hvordan den nye kombinasjonen TSD-1 & DAC-2 vil spille med Esoteric NEO-transport. Conrad Johnson har en ny universal spiller på trappene også og Audio Research Reference CD-7 fikk jo svært god kritikk i Stereophile. Ut over det har Tube Research Labs laget en universal kombinasjon som ikke så mange har lagt øret til, men som av de som har hørt den blir beskrevet som oppe blant de beste med en noe typisk rørklang. I følge The Absolute Sound er også Meridian Reference 808.2i også et produkt å regne med i denne kategorien.

Dersom man skal bevege seg mer over på den superoppløste og dynamiske kategorien er Wadia sin topp rigg den beste jeg har hørt så langt på CD-avspilling (riktignok da med GNSC sin statement modifikasjon). Ut over det gikk jo KV helt bananas etter å ha fått testet Esoterics P-01 & G-0S & D-01 kombinasjon som nok også lydmessig vil ligge i denne kategorien og hvor det nå finnes en bedre klokke som heter G-0Rb. dCS har for ikke lenge siden sluppet sin Scarlatti kombinasjon som jeg ikke har hørt og ikke lest om erfaringer med ennå. Den vil etter erfaringer med dCS produkter tidligere nok ligge inn under denne kategorien. Det gjelder også Goldmunds referanse spiller som er den desidert beste jeg har hørt på hi-res formater.

Ellers finnes det svært mange produkter der ute som virker utrolig spennende som 47 Labs Pi/Tracer transport, Metronome Technoogie Kalista Reference transport. CEC-TL-0X transport, Oracle Audio Technologies integrerte spiller/transport, Barclay Digitals transporter, Jadis JD-1 & JS-1 kombinasjon, Konto dine rørbaserte DAC'er, Spectrals SDR-4000 kombinasjon som fikk svært mange "best sound in show" priser av ulike reportere under årets CES show og sist men ikke minst GTE-Audio Trinity DAC konverter med separate mono DAC'er, sepeart digital kontroller og et nytt patentert digital filter.

...men at Edge skal klare å komme opp i denne klassen har jeg ingen tro på. Jeg har ikke hørt den men et produkt som selges til den prisen kan det i mine øyne ikke være lagt ned nok ressurser i under utviklingen og i komponenter til at den skal kunne konkurrere med de andre som er nevnt her. At Edge nå har på trappene en ny NL Reference digital avtaster er vel også et signal om at den nåværende spilleren ikke hører hjemme i klassen "Ultimate over the top". De slipper vel ikke to konurrerende produkter i samme markedssegment? At Edge spilleren kan være svært god er jeg ikke i tvil om, men ikke verdens beste.

Mvh
    Roysen
    Etter alt skryt om Edge spilleren vil jeg at du spør AudioFreaks om de kan sende meg en som jeg kan prøve, vi har mye vi kan teste den imot her, vi må riktignok kjøre den ubalansert på utstyr vi normalt kjører balansert men det går vel greit? Spiller den bedre en annet tilgjengelig her kjøper jeg den!
    ...eller enda bedre - Endre kan ta med seg hjertebarnet sitt nedover hit til vår lille duell og motbevise mine påstander.

Mvh
    Roysen

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Forslaget ditt synes jeg er en dårlig ide siden du helt klart gir uttrykk for at du er forutinntatt i hvordan utfallet av en slik test bør være.

Det som er en mye bedre ide, er at dine hjertebarn og mitt hjertebarn blir sendt til Myrvold til test. Da er det en uhildet tredje part som gjennomfører testen.

mvh

Roysen skrev:
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:

Hilsen
    Endre
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    ...eller enda bedre - Endre kan ta med seg hjertebarnet sitt nedover hit til vår lille duell og motbevise mine påstander.

Mvh
    Roysen

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Slik som jeg kjenner Peter er han ikke vanskelig å ha med å gjøre. Ring til ham, og du får deg sikkert en hyggelig prat med något attåt :D
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:

Hilsen
    Endre
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    Endre Askeland skrev:
    Slik som jeg kjenner Peter er han ikke vanskelig å ha med å gjøre. Ring til ham, og du får deg sikkert en hyggelig prat med något attåt :D
    SAL skrev:
    Endre Askeland skrev:

Hilsen
    Endre
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Ok,jeg ringer ham! ;)

R

Roysen

Gjest
    God morgen alle sammen og spesiellt Endre,

Etter å ha lest nøye gjennom hva jeg skrev i går, ser jeg at formuleringene ble noe uheldige. Det jeg skrev var selvsagt ene og alene synsing fra min side og siden jeg ikke har hørt Edge G hverken i eget oppsett eller andres har jeg synset på sviktende grunnlag. Jeg har ingen forutsetning for å mene noe bastant om denne spilleren. Jeg beklager den unødvendige negative oppmerksomheten dette skapte.

Det at den av noen på HFS anses som verdens beste pirrer imidlertid nysgjerrigheten. Tilbudet om en mulighet for test mot mine står derfor fortsatt ved lag. Tilbudet legges frem for stille min nå nyvåkne nysgjerrighet til dette produktet og ikke for å finne ut hva som er verdens beste. Noe slikt finnes ikke allikevel.

Mvh
    Roysen

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    KW skrev:
    Den vil få optisk inngang.

Mvh
    Roysen
    God morgen Roysen!
    Har du noen linker til informasjon om det nye som er på vei fra EMM Labs, siden du vet at nevnte dac har optisk inngang.
    Synes ofte at produsentenes egne sider er sene med info/nyheter husker godt dette fenomenet bl.a fra MF, hvor jeg snuste opp nyheter og info fra mange andre hold enn deres egne offisielle sider.
    pris?antydning på nevnte nye dac?
    Mvh.KW

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Roysen!

Spennende kommentarer du knytter til denne problemstillingen - selv om jeg ikke er sikker på at Hagto er like fornøyd med at du puttet nærmere 25 nye spillere inn på shortlisten. ;D ;D

Reagerte litt på at du plasserte Burmester i den "varme" leieren, mens din egen Wadia rigg havnet i "oppløst". Jeg har "trodd" at begge disse spillerene var superoppløst, men at Wadiaen hellet mer mot det varme! Jeg ville vel heller ikke karakterisert EMM LAbs til å høre med blant de "varmklingende". Men som sagt - har ikke hørt andre enn EMM LABS av disse - så dette er jo bare synsing fra min side...

Ellers synes jeg også AR CD7 er en spennende kandidat, mens denne kinamaskinen som Petter Dale testet nylig sammen med Edge spilleren kan være spennende "budsjett" alternativer! Så da blir min forkortede shortlist:

APL
    EMM LABS
    AR CD 7

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    De nye spillerne til Wadia har nok en noe annen klangkarakter enn tidligere versjoner av Wadia. Dette kommer nok av at deres tidligere versjoner av det patenterte digitalfilteret Digimaster rullet av toppen for å oppnå korret tids- og fase-respons. Dette er forbedret i de nye versjonene og klangkarakteren er nå mer nøytral. Burmester har alltiid hatt en varm og analogt lydende klang selv om den er mer oppløst og dynamisk enn kanskje de fleste andre jeg nevnte i den kategorien. De nye komponentene til Emm Labs skal visstnok endre sin klangkarakter mot det varme i forhold til tidligere versjoner.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    God morgen KW!
    Ed Meitner mener optisk digital overføring er best derfor er så vidt meg bekjent alle hans separate komponenter utstyrt for dette. Jeg vet dessverre ikke prisen.
    Mvh
    Roysen

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    God morgen KW!
    Ed Meitner mener optisk digital overføring er best derfor er så vidt meg bekjent alle hans separate komponenter utstyrt for dette. Jeg vet dessverre ikke prisen.
    Mvh
    Roysen
    Takker Roysen!
    Ed Meitner høres ut som en fornuftig kar og nå ser jo komponentene flotte ut i tillegg.
    Får håpe han har vært så fornuftig å gi kundene en dac UTEN meromkostningene en innebygget pre medfører også da, i så fall ligger mye til rette for videre snusing på denne (dersom prisen ikke er hinsides ::) )
    Mvh.KW

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det er en ting jeg ikke skjønner, og det er hvor det kommer fra at noen har sagt at Edge G- CD-spiller er verdens beste cd-spiller? Det som derimot er sagt, er at den er bedre enn Esoteric P-03/D-03, etter mine ører ;D
    Det som også er sagt er at Hagto bør absolutt høre på denne spilleren før han tar et valg. Han kan da kanskje spare mye penger. Esoteric P-03/D-03 som jeg tidligere eide koster 220000,-
    Edge spilleren koster 55000,-
    Det er en prisforskjeld på 165000,- Det er ganske mye. Spilleren har overbevist meg, men som jeg har sagt flere ganger på dette forumet, jeg vil helt sikkert bytte spiller når det dukker opp en som jeg mener er bedre. Foreløpig har dette ikke skjedd.
    Men hvorfor legge vekt på hva jeg skriver og mener. Kanskje en bedre pekepinn er at Harry Pearson i The Absolute Sound har denne spilleren som en av sine referanse-spillere. Jeg lurer på hvorfor ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.974
    KW skrev:
    Roysen skrev:
    God morgen KW!
    Mvh
    Roysen
    Takker Roysen!
    Ed Meitner høres ut som en fornuftig kar og nå ser jo komponentene flotte ut i tillegg.
    Får håpe han har vært så fornuftig å gi kundene en dac UTEN meromkostningene en innebygget pre medfører også da, i så fall ligger mye til rette for videre snusing på denne (dersom prisen ikke er hinsides ::) )
    Mvh.KW
    Dette er et eksempel på at sannheter ikke varer evig.

For en god del år tilbake da Mark Levinson var først ute med 2-delt CD spiller, og hvor flere produsenter raskt kom etter ble spørsmålet om optisk vs. coax overføring av digitalsignaler et hot tema. Og det var nesten en unison enighet blant de audiofile at optisk låt dårligere enn coaxial overføring.
    Men det kan jo hende at Meitner vet noe om behandlinga av optiske overføringer som ikke var kjent da.

K

KindOfBlue

Gjest
    Espen R skrev:
    KW skrev:
    Roysen skrev:
    God morgen KW!
    Mvh
    Roysen
    Takker Roysen!
    Mvh.KW
    Dette er et eksempel på at sannheter ikke varer evig.

For en god del år tilbake da Mark Levinson var først ute med 2-delt CD spiller, og hvor flere produsenter raskt kom etter ble spørsmålet om optisk vs. coax overføring av digitalsignaler et hot tema. Og det var nesten en unison enighet blant de audiofile at optisk låt dårligere enn coaxial overføring.
    Men det kan jo hende at Meitner vet noe om behandlinga av optiske overføringer som ikke var kjent da.
    Det har skjedd mye med optisk overføring, både når det gjelder båndbredde og konverteringer. Dette har Meitner fått med seg. ADAT-standarden er enerådende i lydstudioer, og overfører multi-kanal 24-bit/192kHz i samme optiske toslink kobling som den man innen hifi har vært opptatt av å erklære elendig.

Optisk er coax overlegent i dag.

R

Roysen

Gjest
    Hei KW!
    Meitners D/A konvertere har så vidt meg bekjent alle digital volumkontroll men ingen innebygget analog forforsterker med analoge innganger.

Når det gjelder optisk for noen år tilbake fantes det ikke "off the shelf" komponenter som kunne gjøre overføringen like god som coax, men de som laget egne optiske komponenter (Wadia) sverget allikevel til denne teknologien.

Mvh
    Roysen

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.974
    Endre Askeland skrev:
    Zanden spilleren er testet to ganger i Stereophile, og den har fått kritikk begge gangene for de lydmessige egenskapene. Bassen hadde forbedret seg ved siste test, men den var ikke helt der oppe enda. Jeg har enda ikke hørt spilleren, men det er noe jeg gjerne skulle ha gjordt. Jeg vet at Zanden har forbedret spilleren etter testene i Stereophile.

mvh
    bambadoo skrev:
    Zanden målte jo veldig dårlig når det gjaldt jitter - men var en av de mest analogt klingende cd spillerene der ute.
    Favoritten til mange..

Å innføre en separat boks er stort sett bare kosmetikk.
    Klippet ut fra testen av APL NWO testen i 6moons:

"In his group review of top digital, Harry Pearson at The Abso!ute Sound made an interesting comment about the Zanden. He complained that it tried too hard to emulate analogue rather than build merits for its native format. One could certainly accuse the Zanden of treble softness, of a lack of ultimate bass heft and of not being the last word in macro dynamics (this is based on ownership of the pre-SuperClock iteration). And, the NWO 3.0-GO addresses all of these complaints, about which more later. First and foremost, it makes CDs sound just as 'analogue'. Yet it does so without the Zanden's rolled-off high frequencies."

Akkurat som jeg tenkte... ::)

Tenk å selge en CD spiller til 200 000 kroner som "softer" lyden, og lar lyden rulle av på frekvensfløyene i 2008. (Målingene i Stereophile var jo en katastrofe) Ikke rart at profesjonelle lydteknikere ser på oss audiophile som noen merkelige skruer. ::)

Definitivt ikke en spiller for meg.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Denne beskrivelsen minner meg mye om det som jeg fant som negativt med Esoteric P-03/D-03.

mvh
    Espen R skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Zanden spilleren er testet to ganger i Stereophile, og den har fått kritikk begge gangene for de lydmessige egenskapene. Bassen hadde forbedret seg ved siste test, men den var ikke helt der oppe enda. Jeg har enda ikke hørt spilleren, men det er noe jeg gjerne skulle ha gjordt. Jeg vet at Zanden har forbedret spilleren etter testene i Stereophile.

mvh
    bambadoo skrev:
    Zanden målte jo veldig dårlig når det gjaldt jitter - men var en av de mest analogt klingende cd spillerene der ute.
    Favoritten til mange..

"In his group review of top digital, Harry Pearson at The Abso!ute Sound made an interesting comment about the Zanden. He complained that it tried too hard to emulate analogue rather than build merits for its native format. One could certainly accuse the Zanden of treble softness, of a lack of ultimate bass heft and of not being the last word in macro dynamics (this is based on ownership of the pre-SuperClock iteration). And, the NWO 3.0-GO addresses all of these complaints, about which more later. First and foremost, it makes CDs sound just as 'analogue'. Yet it does so without the Zanden's rolled-off high frequencies."

Tenk å selge en CD spiller til 200 000 kroner som "softer" lyden, og lar lyden rulle av på frekvensfløyene i 2008. (Målingene i Stereophile var jo en katastrofe) Ikke rart at profesjonelle lydteknikere ser på oss audiophile som noen merkelige skruer. ::)

R

Roysen

Gjest
    Espen R skrev:
    Endre Askeland skrev:

mvh
    bambadoo skrev:
    Favoritten til mange..

Nei, det er helt klart at Zanden ikke er for alle.

Jeg vil imidlertid tillegge at hverken Harry Pearson i TAS eller Michael Fremer i Stereophile har testet siste versjon. Omtaleren i 6moons har eiet Zanden og han har gode forutsetninger for å uttale seg, men dersom du leser testene han har skrevet om Zanden vil du nok finne at på det tidspunktet ikke fantes en eneste innvending mot lyden av Zanden kombinasjonen. Akkurat når det gjelder 6moons, så synes jeg dette er et gjentagende fenomen og jeg personlig legger ikke så mye vekt på hva de skriver. Når det gjelder John Atkinsons målinger av Zanden ble de gjort på tidligere versjoner. De nye versjonene har forbedret klokke og strømforsyning. Til tross for dårlige målinger valgte John Atkinson å liste Zanden komponentene som klasse A i Recommended Components fordi han som de fleste andre oppgående audiofile vet at man ikke alene kan finne ut hvordan en komponent spiller en og alene ved hjelp av målinger.

Mvh
    Roysen

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    Vil legge til at Esoteric låter klart best balansert, tenker da på P-03 og D-03 riggen til Endre, ting må matche.... ;) Har hatt ett par hyggelige mailer med Peter hos Audiofreaks, han antydet at jeg skulle bytte ut alt bortsett fra NWO 3.0 go`n, tror han mente at den var noe av det ypperste! ;)

Mvh.
    SAL

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.974
    Roysen skrev:
    Nei, det er helt klart at Zanden ikke er for alle.

Jeg vil imidlertid tillegge at hverken Harry Pearson i TAS eller Michael Fremer i Stereophile har testet siste versjon. Omtaleren i 6moons har eiet Zanden og han har gode forutsetninger for å uttale seg, men dersom du leser testene han har skrevet om Zanden vil du nok finne at på det tidspunktet ikke fantes en eneste innvending mot lyden av Zanden kombinasjonen. Akkurat når det gjelder 6moons, så synes jeg dette er et gjentagende fenomen og jeg personlig legger ikke så mye vekt på hva de skriver. Når det gjelder John Atkinsons målinger av Zanden ble de gjort på tidligere versjoner. De nye versjonene har forbedret klokke og strømforsyning. Til tross for dårlige målinger valgte John Atkinson å liste Zanden komponentene som klasse A i Recommended Components fordi han som de fleste andre oppgående audiofile vet at man ikke alene kan finne ut hvordan en komponent spiller en og alene ved hjelp av målinger.

Mvh
    Roysen
    Når det gjelder klasse ratingene i Stereophile, så er dette et pent lite spill for galleriet. Det er fordi at alle parter i dette gamet har en slags interesse av å holde dette spillet i gang, d.v.s. at pris på komponenter skal ha en sammenheng med klasse-rating. Skulle et billige produkter få topp-rating vil dette indirekte være med på å ødelegge forretningsgrunnlaget for Stereophile. Dessuten, hvordan står det til med referansegrunnlaget til stereophile når de ikke tester noen av markedets mest lovpriste produkter, som f.eks. EMM Labs ?

Angående Zanden, så er det utigivelig at kvalitetskontroll på et produkt i denne prisklassen er totalt fraværende. Følgende eksempel fra Stereophile viser dette:

Sidebar 5: Second Sample Measurements
    When I measured the Zanden Model 5000 Mk.IV/Signature for Michael Fremer's review last month (November 2006, p.109), I was very disappointed by the performance of this $15,470 D/A processor. With its poor rejection of word-clock jitter (even when connected with an I2S link), its nonflat frequency response, its nonlinearity at low frequencies, its lack of ultrasonic image rejection, and its higher-than-usual noise floor, I described it as "the worst-measuring digital product I have encountered."

Late in the review process, Zanden's US distributor informed us that the review sample had suffered a manufacturing fault. Specifically, the polarity-inversion switch, which operates in the analog domain rather than the more usual digital domain, had been incorrectly wired so that the processor inverted absolute polarity when the LED indicator was illuminated green—the opposite of how it should behave. More important, with the switch wired in this manner, when the unit was set to preserve absolute polarity (LED illuminated red), which was how I measured it, the miswiring caused an excess of current to flow into the interstage transformer. This was the cause of both the drastic low-frequency rolloff and the very high levels of bass distortion that I found. Michael, it turned out, had done almost all his auditioning with the 5000S inverting polarity (LED illuminated green), when it should have performed rather better

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn