Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva er grunnen til at konstruktørene aksepterte så ville impedanskurver for Kappa 9? Det virker jo nesten som det er en feilkonstruksjon.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kappa 9 er en heftig høyttaler, MEN som med alle andre gulvstående høyttalere.....IKKE uten subb (y)
    Mener du med dette at bass skal være bedre enn virkeligheten, fordi den må utheves ekstra med sub, eller finnes det virkelig ikke høyttalere med gode nok egenskaper i bassen?
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Mener du med dette at bass skal være bedre enn virkeligheten, fordi den må utheves ekstra med sub, eller finnes det virkelig ikke høyttalere med gode nok egenskaper i bassen?
    HT av høy klasse har også nytte av Sub, det ligger mye info i ett opptak som ikke bare er bass. Lavfrekvent «akustisk støy» i opptaksrom er ofte krydder i lydbildet. Også handler det om riktig innjustering selvfølgelig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    HT av høy klasse har også nytte av Sub, det ligger mye info i ett opptak som ikke bare er bass. Lavfrekvent «akustisk støy» i opptaksrom er ofte krydder i lydbildet. Også handler det om riktig innjustering selvfølgelig.
    Joda, enig, men jaggu forlanger det en sub av virkelig høy kvalitet...!
    (Har selv en Fender Precision bass, få subber klarer gjengi klangfargen på bassen fra disse, som et eksempel)
    Beklager, forresten, trådstarter :)
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Joda, enig, men jaggu forlanger det en sub av virkelig høy kvalitet...!
    (Har selv en Fender Precision bass, få subber klarer gjengi klangfargen på bassen fra disse, som et eksempel)
    Beklager, forresten, trådstarter :)
    👍, og etter å ha eid 2 P400 amper(1 beholdt) så kan jeg skrive under på at Vera P400 løfter frem det som finnes av seriøs bass i både opptak og htytelse.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    @lydogakustikk Jeg har Kappa 9 og har sjeldent behov for å spille høyt. Har VA sikringer som går når den ikke klarer mer, eller vil den rett og slett konke om man kommer i skade å dra på for mye?
    Armand kommer med en korrigering av mitt tidligere innlegg og mer konkret info. Viser seg at det skal gå med selv 0,8 Ohms last. :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Armand sin test med last på 1 Ohm tok knerten på modulen. Det var riktig nok med peakeffekt på over 1kW og i 2 timer, men dette går neppe over tid.

    Du kan derimot bruke en VA forsterker til mid og diskant delen.
    Mangel på bass nedover uten extension kan jo løses ved bruk av subwoofer og dele frontene ved f.eks 80 Hz. Da klarer du deg med en P400/1000 eller P150/600 RS uten biamping. En ekstern subwoofer vil dessuten trolig jevne ut frekvensresponsen og gi lavere forvrengning. Det innebærer at du må ha et delefilter.

    ICEPower 1200AS1 er oppgitt med: Minimum load impedance 2.7 Ω.
    Her må jeg korrigere litt.

    Først mer detaljer som hva som skal til å for å drepe en NC500
    Det stemmer at en modul tok kvelden da jeg lekte meg med lave impedanser. Det skal egentlig ikke skje, og modulene tåler f.eks en ren kortslutning hvis man skulle være uheldig å koble + og - sammen.

    Det som tok knekken på en modul var ikke et musikksignal, men en kontinuerlig tone på 1kHz i en 1 Ohms last som i denne testen 1 Ohms test.

    I den dødelige testen ble det satt på et signal på 1kHz som var stort nok til å få modulen til å gå rett i kontinuerlig klipping. NC500 modulen opererer da i en slags grensesituasjon der den merker at det ikke er en kortslutning og den vil fortsette å levere det det kan. Den leverte da 625W kontinuerlig i 1 Ohms tråden (1250W i peakene). Etter ca. 15 sekunder avgikk den altså med døden.
    Da hadde forsterkeren klippet rundt 30000 ganger med peakeffekt på over 1kW hver gang. Ved inspeksjon av NC500 modulen kunne jeg se at dette hadde ført til en overoppheting av noen motstander på kretskortet inne i NC500 modulen.

    Det må presiseres at det finnes knapt noen enkeltdriver kan kan tåle så mye kontinuerlig effekt over tid. Eneste måten man kan klare dette på i praksis er f.eks ved å parallellkoble 4 stk 4 ohms PA subber og gasser på opp til klipping kontinuerlig i over 15 sekunder.

    Løsningen
    Både P400/1000 og P150/600 forsterkerne blir overvåket av en mikrokontroller som registrerer at forsterkeren klipper og/eller at den blir for varm.
    P150/600 forsterkeren har alltid hatt en innebygget sikring mot slik ekstrem overbelastning.
    I de tilfellene den klipper lar jeg det "passere" 20 ganger uten at forsterkeren slår seg av. Etter 10 sekunder resettes denne telleren. MEN hvis det detekteres mer enn 20 alvorlige klipp i løpet av under 10 sekunder så slår hele forsterkeren seg av og det vil lyse et fast rødt lys på fronten. Det vil da ikke være mulig å skru på igjen forsterkeren før det har gått 15 sekunder.
    Denne løsningen kommer nå også til å bli bygget inn i P400/1000 forsterkerne. I situasjoner der forsterkeren blir stående å klippe kontinuerlig vil den altså slå seg av etter få sekunder (litt avhengig av frekvensen som spilles).
    Merk at P400/1000 forsterkerne også tidligere har hatt en funksjon som kan skru av forsterkeren ved overbelastning , men denne har i større grad stolt på at NC500 modulene kan beskytte seg selv. Heretter tar vi altså over kontrollen selv og kommer til å skru av på et tidligere tidspunkt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Så da skal i teorien 2stk P400 gjøre underverker ?
    Ja, det går fint. Som vist i min test så sto den i leverte metallica på repeat i 1 Ohms last i to timer uten problemer.
    Det er kjempestor forskjell på et musikksignal og en kontinuerlig sinustone. Som vist i 1 Ohms "lednings-testen" så ble ledningen kun 43 grader med et musikksignal på over 1kW i peakene, men med 300W effekt kontinuerlig så blir samme tråd 111 grader.

    Grunnen til at man tester med en kontinuerlig tone er for å kunne måle forvrengningen nøyaktig. I 1 Ohm klarer den altså 300W kontinuerlig med 0,009% forvrengning uten problemer.

    Her må jeg legge til at det på høyttalere med så lav impedanse som 0,8 Ohm så er ikke verken P150 eller P400 en perfekt match siden begge gir seg ved 25A med strøm. Altså, de klarer det helt fint med lav forvrengning og uten å ta kvelden, men på grunn av den begrensende strømkapasiteten vil de gi seg ved en effekt på ca. 250W ved impedansbunnen på 0,8Ohm. Da er spenningen på kun 14V. Dette fører til at i andre deler av frekvensområdet der impedansen er 8 Ohm så blir effekten på litt stusselige 14^2/8 = 25W... Det begrenser seg altså hvor høyt man kan spille.

    I 0,8 ohm vil f.eks Purifi sin 1et7040SA modul (40A) vil klare 650W ved 0,8Ohm og en effekt i hele registeret på 23^2/8 = 66W.
    Hypex sin NC2k modul (48A) vil klare 900W ved 0,8 Ohm og effekt hele registeret på 27*2/8 = 91W.

    De råeste klasse AB forsterkere med en zillion utgangstrasistorer og digre power supply klarer enda mer.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Her må jeg legge til at det på høyttalere med så lav impedanse som 0,8 Ohm så er ikke verken P150 eller P400 en perfekt match siden begge gir seg ved 25A med strøm.
    Her var det snakk om biamping og to forsterkere og det vesentlige spørsmålet blir da hvor høyt man kan spille med det. Kan virke som følsomheten til høyttalerne er 88 dB.

    Laveste impedanse på bassdelen (med bass extension) blir da 1,5 Ohm hvor P400 yter ca. 450W og P150 ca. 390W. Og siden woofer er delt ved 80 Hz, så havner kanskje ikke impedansen over 5 Ohm? Hvilke spenning får man ved 1,5 Ohm og hva leveres da ved 5 Ohm?
    Low Extended on impedance.jpg


    Mid og diskant faller til 1,8 Ohm på det laveste. Der yter P400 ca. 560W og P150 ca. 460W. Her stiger impedansen nedover i frekvens, men kanskje ikke over 6-7 Ohm med 80 Hz deling?

    mid and tweeter only impedance.jpg



    Digresjon. Undertegnede designet en høyttaler for noen år siden. Det var ikke før etter den var bygget, noen nevnte og gjorde meg oppmerksom på hvor lik i designet den var til de gamle Infinity Kappa høyttalerne.

    103007455_1038935476503904_2251355844064830740_n (Liten).jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ja, med bi-amping så vil to P150 kunne levere rundt 150W effekt i hele området fra 20Hz til 20kHz. Diskantområdet er aldri noe problem selv om impedansen er lav på grunn av den begrensede effekten som trengs der. Siden det er strømmen som begrenser ytelsen er P150 et bedre valg enn P400.
    P150 har et like kraftig power supply som P400, men jobber med lavere spenninger og har dermed også lavere varmeutvikling. P150 har også enda noe lavere forvrengning enn P400. Spesielt ved høyere effekter.
    P400 har et høyere spenningssving som aldri kan utnyttes på en så lavimpedant høyttaler.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja, med bi-amping så vil to P150 kunne levere rundt 150W effekt i hele området fra 20Hz til 20kHz. Diskantområdet er aldri noe problem selv om impedansen er lav på grunn av den begrensede effekten som trengs der. Siden det er strømmen som begrenser ytelsen er P150 et bedre valg enn P400.
    P150 har et like kraftig power supply som P400, men jobber med lavere spenninger og har dermed også lavere varmeutvikling. P150 har også enda noe lavere forvrengning enn P400. Spesielt ved høyere effekter.
    P400 har et høyere spenningssving som aldri kan utnyttes på en så lavimpedant høyttaler.
    Er den ene av disse en videreutvikling, i forhold til hverandre, eller utviklet til forskjellige bruksområder?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er den ene av disse en videreutvikling, i forhold til hverandre, eller utviklet til forskjellige bruksområder?
    P150 har enda noe lavere THD enn P400, men har mindre toppeffekt. P150 baserer seg på de aller nyeste klasse D modulene fra Purifi.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    P150 har enda noe lavere THD enn P400, men har mindre toppeffekt. P150 baserer seg på de aller nyeste klasse D modulene fra Purifi.
    Har jeg da fått med meg :cool:
    Sier dere selv, da? Er/skal de være forskjellige? Eller er målet med skifte av leverandør en tiltenkt forbedring? Annet?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Har jeg da fått med meg :cool:
    Sier dere selv, da? Er/skal de være forskjellige? Eller er målet med skifte av leverandør en tiltenkt forbedring? Annet?
    P150 måler bedre på en rekke områder, den holder seg kjøligere (trenger ingen vifter selv med brokobling og 1000W i 4 Ohm) og den har fått en autostandby funksjon som gjør at det slår seg automatisk av når det ikke er signal på 3 timer. Denne funksjonen kan vi forresten endre på til en annen tid (kortere eller lengre), hvis noe skulle ønske det.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    P150 måler bedre på en rekke områder, den holder seg kjøligere (trenger ingen vifter selv med brokobling og 1000W i 4 Ohm) og den har fått en autostandby funksjon som gjør at det slår seg automatisk av når det ikke er signal på 3 timer. Denne funksjonen kan vi forresten endre på til en annen tid (kortere eller lengre), hvis noe skulle ønske det.
    For vi som lytter til musikk kun gjennom ørene, så lenge du sier måler bedre, betyr dette at den ene spiller bedre enn den andre? Denne kan brokobles til 1000 W sier du, betyr det at den også der slår den opprinnelige Vera'n? Annet disse er anbefalt og/eller tiltenkt som, med to forskjellige underleverandører under panseret? Tipper det sitter flere enn dere tror, rundt omkring, og vurderer sakene dere lager, med de ytelser det bys på og produktenes prislapper.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    For vi som lytter til musikk kun gjennom ørene, så lenge du sier måler bedre, betyr dette at den ene spiller bedre enn den andre? Denne kan brokobles til 1000 W sier du, betyr det at den også der slår den opprinnelige Vera'n? Annet disse er anbefalt og/eller tiltenkt som, med to forskjellige underleverandører under panseret? Tipper det sitter flere enn dere tror, rundt omkring, og vurderer sakene dere lager, med de ytelser det bys på og produktenes prislapper.
    Ikke nødvendigvis. Hva som er grensen for hørbar forvrengning er vanskelig å sette. Det kan varierer fra person til person, om man er trent lytter, alder, hvor kritisk lytter man er osv. Og det vil være avhengig av høyttalere, rommet/akustikk, annet elektronikk, innspillingene osv. Vi vet heller ikke hva fremtiden vil bringe av fremskritt av høyttaler med f.eks betydelig lavere intermodulasjons forvrengning (et området hvor det trolig er mye å hente på).

    Hvis man kan konstruere noe som ikke bare er godt nok i forhold til forvrengning og støy men som har enda bedre sikkerhetsmarginer på det hørbare og det kan gjøres uten stort prishopp, så ser vi det som fornuftig. Og i dette tilfellet har det også fordeler med lavere temperatur. Vi kan derimot ikke garantere at man vil høre forskjell.
    Det er de som har lånt begge som har hørt forskjell i favør av P150 og det er de som ikke har hørt forskjell. Det får være opp til folk å avgjøre.

    Har vist grafene under mange ganger og det ser man hva de to leverer av maks effekt brokoblet med ulike impedanser.

    VA P150_600 RS bidged mode watt vs impedance.jpg


    Watt vs impedance bridged mode.jpg
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    70
    Har vært så heldig å erverve med et eksemplar av en Vera Audio. Det har vært spennende lesning over lengre tid å følge med på det som skrives om dette produktet, og ikke minst all den gode informasjonen som blir lagt ut på siden her. Det er teknisk overbevisende for oss realfags troende. Jeg hadde ikke helt troen på at jeg ville høre den store forskjellen da jeg skulle bytte ut et par Hypex Ncore, men der tok jeg feil gitt. Her var det et lydløft over hele spekteret. Spesielt tydelig var det i bassen, det var også bedring oppover i frekvensene. Instrumenter skilles bedre fra hverandre og kommer tydeligere frem i lydbildet. Dette hadde jeg ikke trodd at skulle være så tydelig.

    Jeg vet at Hypex Ncore var noe små for mine høyttalere, men jeg spiller ikke veldig høyt så jeg trodde ikke den skulle for store begrensninger. Vera får frem mer av potensialet i XTZ'en. Det var mest for å få ro i sjelen jeg ønsket å bytte, men det ble bedre for ørende også.

    Jeg må ellers si at selve bygget er meget pent og for seg gjort, og den gir meg eierglede. Har tidligere sett den bare på blide der blir jeg lurt. Denne tar seg godt ut i mine øyne, og er ikke bare en svart firkantet boks.
    IMG_1353.jpg


    Nå er det bare å vente på at posten skal levere en RME ADI-2, så får vi se om det også kan løse ut mer potensiale.

    Kortreist og god forsterker som gjør det jeg ønsker av et effekttrinn. Ta kontroll over høyttalerne og få dem til å yte godt. (jeg har ikke tid til å finne match)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Jeg hadde ikke helt troen på at jeg ville høre den store forskjellen da jeg skulle bytte ut et par Hypex Ncore, men der tok jeg feil gitt. Her var det et lydløft over hele spekteret. Spesielt tydelig var det i bassen, det var også bedring oppover i frekvensene. Instrumenter skilles bedre fra hverandre og kommer tydeligere frem i lydbildet. Dette hadde jeg ikke trodd at skulle være så tydelig.
    Ncore NC400 har typisk en gain på ca. 25,8 dB (kan variere noe). Mens VA P400/1000 har de nærmeste gainalternativene på 24 dB eller 27 dB. Så det skiller altså litt på nivået. Dersom du klarer å utligne denne nivåforskjellen, så hadde en ny AB test vært veldig interessant.

    Har selv sammenlignet disse to. På et par høyttalere som hadde godt av mye watt fremsto det som relativt enkelt å høre forskjell på kontroll i bassen. NC400 er tross alt ikke så kraftig. Den er oppgitt med 400W i 4 Ohm, men det maks peak power og med hele 1% forvrengning. P400/1000 leverer mye mer watt med lavere forvrenging.
    Det som derimot overrasket litt var at det også fremsto forskjell oppover i frekvens på lavere volum med noen små billige stativhøyttalere. Her låt P400/1000 hakket mer behagelig og med litt mer dybde i lydbildet. Så dersom andre enn oss som selger klarer å erfare denne forskjellen, så er det mer matnyttig og troverdig. Mulig man må ha en viss kontroll på akustikk og refleksjoner for og evt. høre det.
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    70
    Jeg var klar over forskjellig gain, så jeg prøvde å kompensere litt for det slik at det ikke skulle påvirke. Jeg valgte 24 db gain på Vera. Søkte litt for å finne forsterkterkrevede musikk, da jeg antok at dette ville være utfordrende å høre på en AB test (jeg skal innrømme at jeg ikke alltid er like flinke til å tydelig høre forskjeller). Det var ikke så lett å finne det for en rastløs sjel så jeg endte opp med noe Tool, men det kom tydeligst frem med Swallowed Up til Bruce Springsteen. Konklusjonen er nok klar, men skal nok kjøre litt mer sammenligninger når REM'en er på plass om noen dager. Akkurat nå er det litt dårlig stelt med pre her...det er en yamaha aventage reciver som står for den jobben. Jeg trodde den var det svakeste leddet i kjeden her, men det kan nok tenkes at det var viktigere å få byttet ut Ncore.

    Nå er tror jeg nok ikke Ncore er noe dårlig forsterker. Jeg testet den opp mot en Hegel 360 for en stund tilbake og da var det ikke noe vanskelig å la Ncore bli stående.

    Det kan tenkes at det er behov for en del krefter for å få disse XTZ'ene til å spille, selv på moderat volum. Får håpe produksjon og leveransen av Vera kommer i gang igjen, ellers ender noen få av oss å sitte igjen med noen eksklusive produkter.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Får håpe produksjon og leveransen av Vera kommer i gang igjen, ellers ender noen få av oss å sitte igjen med noen eksklusive produkter.
    P150/600 RS har vært på lager hele tiden siden i fjor sommer. P400/1000 ble vi tom for et par måneden siden. Der har det vært stor forsinkelse av nye kabinetter, men ser ut til at vi får en forsendelse i neste uke. Så P400/1000 burde være på lager igjen i neste måned. Som mange andre, så måtte vi også dessverre øke prisen for P400/1000 pga høyere delekostnader nå (gjelder spesielt kabinettkonstruksjonen som er frest ut av en blokk aluminium). For en P150/600 RS har vi derimot et bra restlager av kabinetter igjen, slik at prisen vil ikke endre seg nevneverdig der med det første.

    Etter hvert andre kommer det for øvrig andre produkter fra Vera Audio.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har vært så heldig å erverve med et eksemplar av en Vera Audio. Det har vært spennende lesning over lengre tid å følge med på det som skrives om dette produktet, og ikke minst all den gode informasjonen som blir lagt ut på siden her. Det er teknisk overbevisende for oss realfags troende. Jeg hadde ikke helt troen på at jeg ville høre den store forskjellen da jeg skulle bytte ut et par Hypex Ncore, men der tok jeg feil gitt. Her var det et lydløft over hele spekteret. Spesielt tydelig var det i bassen, det var også bedring oppover i frekvensene. Instrumenter skilles bedre fra hverandre og kommer tydeligere frem i lydbildet. Dette hadde jeg ikke trodd at skulle være så tydelig.

    Jeg vet at Hypex Ncore var noe små for mine høyttalere, men jeg spiller ikke veldig høyt så jeg trodde ikke den skulle for store begrensninger. Vera får frem mer av potensialet i XTZ'en. Det var mest for å få ro i sjelen jeg ønsket å bytte, men det ble bedre for ørende også.

    Jeg må ellers si at selve bygget er meget pent og for seg gjort, og den gir meg eierglede. Har tidligere sett den bare på blide der blir jeg lurt. Denne tar seg godt ut i mine øyne, og er ikke bare en svart firkantet boks. Vis vedlegget 809965

    Nå er det bare å vente på at posten skal levere en RME ADI-2, så får vi se om det også kan løse ut mer potensiale.

    Kortreist og god forsterker som gjør det jeg ønsker av et effekttrinn. Ta kontroll over høyttalerne og få dem til å yte godt. (jeg har ikke tid til å finne match)
    Blir artig å høre hva du syns når DACen kommer. Jeg har samme DAC selv, og har vurdert å kjøre den rett i et effekttrinn fra f.eks. Vera. Hold oss oppdatert. :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.177
    Antall liker
    2.123
    Som (bare sånn cirka omtrentlig) hva da? 🙄
    Man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. ;)
    Men det er vel ingen hemmelighet for de som har fulgt med på facebook siden vår at det jobbes med høyttalere både under Vera Audio og Keele & Omholt Technologies merkenavnene. Blant annet hornhøyttalere og CBT (constant beamwidth transducer). Begge deler i en form som skiller seg mye ut fra dagens kommersielle høyttalere rent teknologisk.
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    70
    Dette dukket opp hos meg i dag.
    IMG_1354.jpg

    Så gjenstår det å se om RME og Vera blir et bra par. Tanken er at RME skal erstatte en Hegel HD20, og at den skal få gjøre jobben som pre. Det var mye setup å sette seg inn i på RME, så vi får se når det kommer noe inntrykk om på om dette er en god løsning.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Dette dukket opp hos meg i dag. Vis vedlegget 810905
    Så gjenstår det å se om RME og Vera blir et bra par. Tanken er at RME skal erstatte en Hegel HD20, og at den skal få gjøre jobben som pre. Det var mye setup å sette seg inn i på RME, så vi får se når det kommer noe inntrykk om på om dette er en god løsning.
    Ja dette blir litt spennende å høre mer om :)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.826
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Da melder jeg meg også inn i klubben. P400/1000 som erstattet et par med Muse monoblokker. Imponerende byggekvalitet må jeg si. Har siklet på disse siden nyheten om de kom.
    Har ikke rukket å lytte så mye men det er ganske klart at denne forsterkeren hverke legger til eller trekker fra noe. Så langt er man veldig fornøyd og imponert.
    Har gått en lang vei fra rør på 1,5W til der jeg er nå. Ser meg ikke tilbake. Kan hende jeg lager et #2 anlegg med rør og lettdrevne høyttalere en vakker dag?
    IMG_1426.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer og velkommen i klubben 😀
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    143
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    2
    Har vært så heldig å erverve med et eksemplar av en Vera Audio. Det har vært spennende lesning over lengre tid å følge med på det som skrives om dette produktet, og ikke minst all den gode informasjonen som blir lagt ut på siden her. Det er teknisk overbevisende for oss realfags troende. Jeg hadde ikke helt troen på at jeg ville høre den store forskjellen da jeg skulle bytte ut et par Hypex Ncore, men der tok jeg feil gitt. Her var det et lydløft over hele spekteret. Spesielt tydelig var det i bassen, det var også bedring oppover i frekvensene. Instrumenter skilles bedre fra hverandre og kommer tydeligere frem i lydbildet. Dette hadde jeg ikke trodd at skulle være så tydelig.

    Jeg vet at Hypex Ncore var noe små for mine høyttalere, men jeg spiller ikke veldig høyt så jeg trodde ikke den skulle for store begrensninger. Vera får frem mer av potensialet i XTZ'en. Det var mest for å få ro i sjelen jeg ønsket å bytte, men det ble bedre for ørende også.

    Jeg må ellers si at selve bygget er meget pent og for seg gjort, og den gir meg eierglede. Har tidligere sett den bare på blide der blir jeg lurt. Denne tar seg godt ut i mine øyne, og er ikke bare en svart firkantet boks. Vis vedlegget 809965

    Nå er det bare å vente på at posten skal levere en RME ADI-2, så får vi se om det også kan løse ut mer potensiale.

    Kortreist og god forsterker som gjør det jeg ønsker av et effekttrinn. Ta kontroll over høyttalerne og få dem til å yte godt. (jeg har ikke tid til å finne match)
    Vera Audio P400/1000 er Hypex Ncore.
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    190
    Antall liker
    63
    Hej er meget interesseret i Vera Audio P150/600 og deres gain input kontrol, har meget høj gain output på min Supratek Cabernet pre ( Output z is less then 100 ohms, voltage on 300b is about 6v.)
    Tror i at rør pre med Vera Audio og Graham Audio LS 5/9 (BBC højtalere} ville spille godt sammen ?
    Takk.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Rør i pre og en Vera P150/600 har jeg veldig gode erfaringer med. Det burde være en super kombinasjon.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hej er meget interesseret i Vera Audio P150/600 og deres gain input kontrol, har meget høj gain output på min Supratek Cabernet pre ( Output z is less then 100 ohms, voltage on 300b is about 6v.)
    Tror i at rør pre med Vera Audio og Graham Audio LS 5/9 (BBC højtalere} ville spille godt sammen ?
    Takk.
    Med 6V fra forforsterker vil en gainsetting på 15dB passe bra. Da får du 140W effekt på en 8 ohm høyttaler når volumkontroll står på maksimum. En presis gainkontroll er en av tingene på Vera som gjør den svært fleksibel siden man kan optimalisere gainstrukturen med en enkelt klikk på bryteren. Optimal gainstruktur betyr bedre oppløsning på volumkontrollen og bedre signal/støy ytelse på anlegget.
    Inngangstrinnet på Vera er lett å drive siden impedansen er 100k. Alt med utgangsimpedanse under 2k skal gå helt fint. Har man spesielt utstyr med over 2k utgangsimpedanse får man etterhvert et fall i frekvensresponsen ved 20kHz.
    Jeg tror nok at en rør-pre og Vera er an god match på mange høyttalere. Litt "magi" fra forforsterkeren og null støy med full kontroll fra effektrinnet. :cool:
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    190
    Antall liker
    63
    Takk for input, er forstærkeren god på lavt volume ? Spiller sjældent højt, mest mellem 60-80 db!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Spiller du mest på lavt nivå et støygulvet enda viktigere. Forsterkeren har et uvanlig lavt støygulv på kun 15uV så det er også en god egenskap ved forsterkeren. Ellers så oppfører forsterkeren seg likt både ved høye og lave nivåer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Med 6V fra forforsterker vil en gainsetting på 15dB passe bra. Da får du 140W effekt på en 8 ohm høyttaler når volumkontroll står på maksimum. En presis gainkontroll er en av tingene på Vera som gjør den svært fleksibel siden man kan optimalisere gainstrukturen med en enkelt klikk på bryteren. Optimal gainstruktur betyr bedre oppløsning på volumkontrollen og bedre signal/støy ytelse på anlegget.
    Inngangstrinnet på Vera er lett å drive siden impedansen er 100k. Alt med utgangsimpedanse under 2k skal gå helt fint. Har man spesielt utstyr med over 2k utgangsimpedanse får man etterhvert et fall i frekvensresponsen ved 20kHz.
    Jeg tror nok at en rør-pre og Vera er an god match på mange høyttalere. Litt "magi" fra forforsterkeren og null støy med full kontroll fra effektrinnet. :cool:
    Kunne forsterkere med fordel ha kontroll av volum via kun justering av gain?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.788
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Poenget (slik jeg ser det) er at volumkontrollen sksl være brukbar. Hos meg er volum på max ca 6 dB over klippegrensen. Jeg har noen CDer som er old school, dvs. peak på -6dB FS…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn