Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Har en Beogram 7000 platespiller som trenger TLC fra en tekniker. Hvem går man til i Oslo-området?
    Teletor er den eneste som har hatt service på mitt skrammel uten at det må inn igjen til ny behandling etter ett års tid.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er nok ikke så lett å få (eller gi) råd når han har omtrent 3/4 av HFS medlemmene på ignore-listen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hentet opp Beocenter 4600 fra kjelleren - for å se om det var liv i den enda. Den var litt treig i den automatisk arm liften - men løsnet etter et par runder.



    Det er et par Beovox S 45-2 høytalere til den. Elementene ser ok ut og de spiller bra.

    Lurer på om det er en måte å få spilt fra eksterne kilder med den? Har en slik din til 4 rca ovegangskabel jeg tenkte å teste på den - men det er ikke noe knapp med aux valg.

    Får se om det er liv i kassettspilleren også, kanskje lage et lite retrohjørne i stua :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fant ut av det - plugget din/rca inn bak til "Tape In" og trykker på Tape knappen i front - men slår ikke på selve "On/Off" knappen til kassetspillerdelen. Da spiller den av med signalet via din pluggen.

    Huket opp en Yamaha MusicCast dings og det fungerte slik det skal - streaming på gamle dingsen :cool:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Fant ut av det - plugget din/rca inn bak til "Tape In" og trykker på Tape knappen i front - men slår ikke på selve "On/Off" knappen til kassetspillerdelen. Da spiller den av med signalet via din pluggen.

    Huket opp en Yamaha MusicCast dings og det fungerte slik det skal - streaming på gamle dingsen :cool:
    Morsomt å streame gjennom "gammalt ræl". Med mitt Beosystem 1200 går jeg via tapespilleren til forsterkerdelen, Beocord 1200 kan stilles i pass-through.
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Hentet opp Beocenter 4600 fra kjelleren - for å se om det var liv i den enda. Den var litt treig i den automatisk arm liften - men løsnet etter et par runder.



    Det er et par Beovox S 45-2 høytalere til den. Elementene ser ok ut og de spiller bra.

    Lurer på om det er en måte å få spilt fra eksterne kilder med den? Har en slik din til 4 rca ovegangskabel jeg tenkte å teste på den - men det er ikke noe knapp med aux valg.

    Får se om det er liv i kassettspilleren også, kanskje lage et lite retrohjørne i stua :cool:
    Nøyaktig et slikt anlegg som sådde interessen for lyd og musikk hos meg.

    Dette var/er er skikkelig "ta og føle på"-stereoanlegg: Kald aluminium, de riflede hjulene for å finne radiokanal, den litt hissige spretten i kassettdekslet, skyvlærvolumkontroll...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    @Hardingfele postet disse to i en annen tråd i går.



    Det er fortsatt en av de allerfineste platespillerne jeg vet om. Jeg har ikke hjerte til å lakkere om min Bg3000, men det bildet der gir meg stadig søkk i hjertet.

    Helt latterlig opplegg i perioden da @Hardingfele bodde i oslobyen Oslo og hadde ett anlegg med Bg3000, og ett med Bg4000 i påfølgende stuer.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nøyaktig et slikt anlegg som sådde interessen for lyd og musikk hos meg.

    Dette var/er er skikkelig "ta og føle på"-stereoanlegg: Kald aluminium, de riflede hjulene for å finne radiokanal, den litt hissige spretten i kassettdekslet, skyvlærvolumkontroll...
    Skikkelig "ploiink" når den spretter opp, men ikke noe skrangling 😄

    Kasettspilleren imponerer faktisk litt - noe mer enn platespilleren.



    Testet bl.a. med en gammel ONJ kassett jeg handlet i 1977/78.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skikkelig "ploiink" når den spretter opp, men ikke noe skrangling 😄

    Kasettspilleren imponerer faktisk litt - noe mer enn platespilleren.



    Testet bl.a. med en gammel ONJ kassett jeg handlet i 1977/78.
    Olivia Newton John må vel være et ekte hige end kvinnemenneske :)
     

    Henrik.E-G

    Fersking
    Ble medlem
    20.03.2023
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Hei. Jeg er helt ny her inne og spør sikkert om noe som er besvart tidligere, så beklager.

    Jeg trenger tips til hvem jeg skal kontakte for service på Bang & Olufsen (Beosound 1 CD)?

    Jeg bor i Drammen, så gjerne noen ikke veldig langt unna.

    På forhånd takk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tror B&O i Oslo eller Sandvika er et sted å begynne.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Tvilsomt på det produktet, men det avhenger jo litt av hva som er feil
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    beolab 8000 fikk en liten modifikasjon og forsterking av bass rundt serienummer 10145230

    fra nettet:
    (https://beocentral.com/beolab8000speaker)

    The loudspeaker drivers themselves consisted of two small woofers and a dome tweeter. The cabinet principle was that of bass reflex, with a single port at the top of the column. In the earlier models one of the woofers was connected to the bass amplifier output via a simple passive filter so that it functioned as a midrange driver. This made the early Beolab 8000 a 3-way design with an unusual “hybrid passive-active” construction. Although the use of a heavily damped cone loudspeaker for the midrange rather than an oversize dome unit lacked refinement the results were still quite pleasant. Unfortunately the buying public, educated over the years to believe that “more bass = higher quality” were not completely convinced so later models, those after No. 10145230, dispensed with the expensive crossover components and had both woofers wired in parallel, making the new models only a 2-way design. At the same time the electronic crossover filter was redesigned to include “adaptive bass linearisation”, a system that gave a bass lift at low listening levels. This was of course “loudness” by another name, although the method of applying it involved a complex electronic circuit that was sensitive to signal level rather than the position of the volume control of the main system. Although these changes increased the showroom impact of the Beolab 8000 at the point of purchase they made it a blunter instrument and less satisfying for the serious listener.

    jeg skal bruke dem sammen med sub, så bassen er ikke noe problem. hva er å foretrekke; de før eller etter endringen?
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.977
    Antall liker
    4.691
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått testet et par Beolab 6000. Meget enkelt (simpelt) oppsett: Koblet dem til en billig liten ProJect Maia Pre forforsterker, og streamet Tidal via Bluetooth fra mobilen.
    Absolutt ikke det verste jeg har hørt.....
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    980
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    Hvor på Østlandet kan man få reparert cd-spiller til et beosystem (6500?)?

    Skuffen nekter å komme ut.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen som kan være interessert i en B&O Beocord 9000 kassettspiller? Svært pen og nylig hatt service. Alt virker å fungere slik det skal. Gode opptak og avspilling.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvor på Østlandet kan man få reparert cd-spiller til et beosystem (6500?)?

    Skuffen nekter å komme ut.
    Du kan jo høre med Arild (HiFi Guiden). Han holder jo til like ved deg. Mange som ikke vil ta i B&O, men det er er trolig en easy fix. Trolig kun at beltet (o-ring) har røket.
    I så fall også enkelt å gjøre selv. Søk Beogram belt tray replacement på You tube, så ser du hvordan. Ny reim finner du på nettet.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Beosound 2300 / 3000
    Disse har aux inn men dessverre ikke ut, heller ikke digital ut. Har en 3000 selv om jeg gjerne skulle brukt om den hadde hatt digital ut.
    Teknisk er det kanskje mulig med B&O master link og en for for konverter, vet ikke om det finnes.
     

    Male

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2006
    Innlegg
    32
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Beosound 9000 og BeoCenter 2 har begge digital ut, og funker utmerket sammen med andre systemer. Og de er jo (synes jeg) hakket mer sexy enn 3000/3200 ;-)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar !
    Men feil svar var det :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Her er svaret på samme spørgsmål fra den største B&O eksperten på H4A (desverre død nå)



    Hej frederikpj

    Vil du benytte din BeoSound 2300 allene som cd afspiller,
    køber du dette adapter kabel. TRYKK HER





    Tilslut DIN stikket til AUX 1 stikdåsen, og de 2 Phono bøsninger, via
    forlænger Phono forlænger kabel til en audio indgang på din reciver.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    BeoJon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    121
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    En kjekk søndags syssel for alle B&O "nerder" er den faste youtube-podcasten/direkte-chaten Beotalk.
    2 timer B&O nerding hver søndag.

    20240128_214155.jpg


    Kjekt tidsfordriv for alle som liker B&O.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kjenner BeoVox 5000? Hvordan er de i forhold til dagens standard? Tenker film og musikk. Veldig praktisk med veggmontering, men hva krever det av veggen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn