UHD Blu-Ray spillere - Hva er det som gjelder for tiden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.066
    Gikk for en Panasonic DP-UB450, men den støyer den del (mye mer en Sony/Oppo BR spiller) på BR disker, er det vanlig? (Min første UBR disk blir sendt fra US på tirsdag så har ikke fått testet med UBR) Litt overasket over at det ikke var var noe firmware oppdatering tilgjengelig da den jo er noen år, men det er kanskje ikke noe å fikse?
    Angående støy og vibrasjoner; prøv å legge en tung bok oppå spilleren. Hvis den ikke har ventilasjon på topplokket, har man gjerne kuren der. Jeg endte opp med å ha en marmorplate oppå en Sony 780. Kjører nå med 800 mk2. Den er stabil og stille.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Bruker selv denne:
    SONY UBP-X800M2
    M2 har støtte for Dolby Vision, noe M1 ikke hadde. Støtter ellers alle formater man trenger på lyd og bilde (4K, Atmos, HDR etc..).
    Veldig bra spiller og det hender det er noen bra tilbud på denne av og til. Har også SACD og DVD-A. Har støtte for DV men det skal være litt mer knot på DV i forhold til Panasonic. Har ikke testet DV på den.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    SONY UBP-X800M2 er en grei spiller hvis du kan leve uten analog lyd ut. Jeg har en i Italia og den gjør jobben sin. Jeg betalte 250 euro for et par år siden på tilbud.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    SONY UBP-X800M2 er en grei spiller hvis du kan leve uten analog lyd ut. Jeg har en i Italia og den gjør jobben sin. Jeg betalte 250 euro for et par år siden på tilbud.
    Hadde nok kjøpt denne om du ikke måtte skru av/på DV manuelt, kanskje ikke noe stor problem men nok til at det ble en Panasonic på meg.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har i dag en oppo 103 D, men kunne tenke meg en med 4k.Tenkte på Panasonic 820.Hvordan er den i forhold til 103?Datenkte jeg utenom 4k.Oppo er en mye tyngre spiller og har et godt drivverk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Har i dag en oppo 103 D, men kunne tenke meg en med 4k.Tenkte på Panasonic 820.Hvordan er den i forhold til 103?Datenkte jeg utenom 4k.Oppo er en mye tyngre spiller og har et godt drivverk.
    Har også 103D og vurderte UB820, men trenger ikke analog ut på enda en spiller så gikk for UB 450 som er halv pris. Kun testet min på BR/DVD men den virker å være minst like bra som Oppen på bildekvaliet.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer 820,på sikt skal alle filmene på harddisk. Min oppo har brgynt og krangle. Trur det er laseren. Den vil ikke alttid laste filmen. Har fått låne en spiller.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    til info for de som vurderer Panasonic-spillerne:

    Fjernkontrollen som følger med 820 føles ganske kjip, og har litt rar layout. Det er ikke noe teknisk galt med den, men den gir på ingen måte noen premium-følelse.

    Om du vil lure deg selv til å tro at du har en langt dyrere spiller enn du har, så fungerer fjernkontrollen fra den langt dyrere 9000 modellen.
    Jeg plukka opp en slik på ebay til rett under 350 kroner inkl frakt, så nå kan jeg lure meg selv til å tro at jeg kjøpte den dyre spilleren mens jeg egentlig sparte masse penger ved å kjøpe den billige.

    (spilleren synes ikke til vanlig, den står gjemt bak en stoffdør)
    Vis vedlegget 559263
    Måtte også bestille meg en slik. Den som følgte med UB450 var nok mye verre en den for UB820, basert på bilder. Knøttsmå knapper som er lite brukervennlige.
    remote 450.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Går vel også og bruke app.
    Sikkert, men liker bedre en fysisk fjernkontroll på diskspillere. Denne har kun av/på og open/close knapper så må bruke fjernkontrollen hver gang jeg spiller en disk, så da er det greit med fjernkontroll som er bedre en den som følgte med. Oppoen sin fungerer OK så da blir irritasjon større hver gang jeg bruker Panasonicen.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det bestilt ny spiller. Det ble Sony ubm 800m2.Hadde først tenkt på Panasonic 820,men den hadde ikke Power lengere. Den var gått ut. Kommer nye fra Panasonic på nyåret Regner med at Sonyen duger.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Sonyen er en helt grei spiller som jeg nevnte i et innlegg lenger opp. Den har ikke display og ikke analog lyd ut, men det er vel ikke noe problem for deg. Ut over det så duger den i lange baner.
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    47
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    Purrer om noen har fått testet PS5 som avspiller?
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Det er en flere omtaler på nett av PS5 (og xbox series x) som blu ray spiller, og generelt ser det ut som alle er enige at PS5 er bedre enn xbox, mens en helt billig vanlig blu ray spiller er bedre enn PS5 på alt. Konsollene bråker også mer enn stort sett det som er av blu ray spillere, så det alene er nok grunn til at jeg ville aldri vurdert det. Er lite jeg hater så mye som å bli distrahert fra en film fordi jeg hører selve spilleren.

    Gikk selv ufrivillig fra en fantastisk Denon dbt 3313 blu ray spiller (pga manglende 4k, ellers hadde den ikke stått i boden fortsatt), over til en sony ubp x800m2 og ble bare skuffet. Denon'en var virkelig STILLE, du hørte den ikke i det hele tatt. Sony'en er standard middels kjip spiller som må låses inn i skap med dør og lukket bakvegg, og ville ikke blitt forbauset om du fortsatt kommer du til å høre den under stille partier i filmen. Den er ellers helt grei og hva du forventer til prisen.

    Kjøpte en Panasonic DP-UB9000 i håp om at den endelig skulle være en fullverdig erstatter for Denon spilleren.. Den innfrir på bilde og lyd, virkelig nydelig. Det var en klar oppgradering fra Sony spilleren på alle måter, som det virkelig burde være tatt prisen i betraktning. Ble spesielt imponert av hvor bra vanlige (ikke 4k) blu ray filmer ser ut. Men selve spilleren er ikke like stille som Denon'en, og det var en gedigen skuffelse. Jeg hadde forventet mer til prisen. Lyden den lager er i det minste som bare litt susing i bakgrunnen og den forstyrrer ikke nevneverdig om den står i åpen benk. Setter du den i en benk med åpen rygg, men med dør foran, så vil du antagelig aldri merke den (jeg sitter ca 2m unna og er langt over middels kresen på akkurat dette).
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.459
    Antall liker
    7.980
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    over til en sony ubp x800m2 og ble bare skuffet. Denon'en var virkelig STILLE, du hørte den ikke i det hele tatt. Sony'en er standard middels kjip spiller som må låses inn i skap med dør og lukket bakvegg, og ville ikke blitt forbauset om du fortsatt kommer du til å høre den under stille partier i filmen. Den er ellers helt grei og hva du forventer til prisen.

    Dette var litt pussig. Jeg har også en X800M2 og hører den ved oppstart/spin-up, men har aldri hørt den under spilling selv om den står åpent, rundt to meter unna godstolen. Muligens er det forskjeller mellom dem, eller mellom firmware-versjoner, men min bråker i alle fall ikke nok til å være sjenerende selv i stille partier.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    UHD BD spillere bråker mer enn vanlige BD spillere fordi omdreiningshastigheten er høyere, opp til 5000 rpm. Jeg har selv omtalte Sony uten at jeg synes den er plagsomt bråkete. Min Oppo 205 er bedre dempet og en del stillere. Men ingen av dem plager meg når jeg ser UHD 4K film og de står begge to åpent under TV, dog i to forskjellige land uten at det skulle ha noen betydning.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.242
    Jeg har også en sånn Sony 800m2 (kjøpt nå i høst) og har ikke lagt merke til noe sjenerende støy. Kan høre noe akkurat når en setter platen inn, men ikke når det spilles.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.066
    Dette var litt pussig. Jeg har også en X800M2 og hører den ved oppstart/spin-up, men har aldri hørt den under spilling selv om den står åpent, rundt to meter unna godstolen. Muligens er det forskjeller mellom dem, eller mellom firmware-versjoner, men min bråker i alle fall ikke nok til å være sjenerende selv i stille partier.
    Helt enig. Det kan være forskjell fra spiller til spiller mht støy, spesielt fra billige spillere. Min 800mk2 er også tyst nok. Nevnte Panasonic 9000 er utvilsomt en nydelig integrert spiller, men tror neppe det er vanskelig å overgå den lydmessig ved hjelp av Sony 800mk2 og en god DAC.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lagt merke til noe støy fra Oppo UDP-203 heller. Må være bransjens største tragedie når Oppo stopped med (UHD) blu-ray spillere. Ser ikke ut som noen helt har tatt over heller - alle alternativer mangler noe (f.eks 12V trigger støtte).

    For min del er DAC i blu-ray spiller fullstendig uten interesse; alt kjøres via HDMI til Trinnov Altitude32 uansett (også derfor jeg valgte Oppo UDP-203 istedenfor UDP-205).
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hva som er "stille" varierer fra person til person helt klart. Noen mener til og med en playstation 4 er "stille" spiller.. Etter noen år med Denonen som virkelig ikke lagde lyd, så var ikke Sony'en noen schlager her. Og det er ingenting direkte galt med den, den "bråker" som andre midt på treet spillere stort sett gjør. Jeg håpet det skulle være bra nok, for det frista på ingen måte å legge ut en haug for en spiller igjen, etter at Denon'en gikk i "kjekt å ha"stabelen i boden når 4k tv kom i hus.

    Men nå er jeg her igjen da... Takk og pris ser det ut som 8k er milevis unna og det skal bli lenge til noe må byttes igjen. Vi er jo enda ett stykke unna at alle filmer som selges som 4k filmer, faktisk er av 4k kildemateriale engang.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vi er jo enda ett stykke unna at alle filmer som selges som 4k filmer, faktisk er av 4k kildemateriale engang.
    Fordelen med UHD utgivelser er HDR/Dolby Vision, og ikke bare oppløsning. Så forventer ikke trikset med å utgi dem i 8K igjen har noe effekt på markedet. Forventer faktisk ikke at 8K kommer til å ta av på veldig mange år (heldigvis).

    Men at noen prøver på å selge samme materiale upsamplet til 8K tviler jeg ikke på - jeg er bare rimelig sikker på at ingen biter på dette igjen ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    7.725
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vi er jo enda ett stykke unna at alle filmer som selges som 4k filmer, faktisk er av 4k kildemateriale engang.
    Fordelen med UHD utgivelser er HDR/Dolby Vision, og ikke bare oppløsning. Så forventer ikke trikset med å utgi dem i 8K igjen har noe effekt på markedet. Forventer faktisk ikke at 8K kommer til å ta av på veldig mange år (heldigvis).
    For eksempel Braveheart fra 1995, så ble denne filmet med 35mm film hvor all kvaliteten ikke ble unyttet selv på vanlig BD-utgave.
    Når de laget 4K-utgaven gikk de tilbake til filmrullene og har derfor hentet ut høyere bildekvalitet enn tidligere selv om det sikkert ikke kan likestilles med noe filmet direkte i 4K. I tillegg kommer fordelen med HDR som TGB skriver.

    Så vil absolutt si at det for mange filmer er noe å hente på 4K-utgavene @mariusaa (y)

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men en del UHD utgivelser er spilt inn digitalt i 2.5K. Fint med HDR, men meningsløst å upsample disse til 8K og utgi dem igjen (det vil skje om folk er idiot nok til å kjøpe). Som nevnt tidligere, største fordelen med UHD er HDR/Dolby Vision. Det er også på 35mm en grense hva som gir økt verdi med å sample disse gamle negativene (har gjort samme jobb selv med bilder og jeg tror 4K er på grensen).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    7.725
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Joda, men en del UHD utgivelser er spilt inn digitalt i 2.5K. Fint med HDR, men meningsløst å upsample disse til 8K og utgi dem igjen (det vil skje om folk er idiot nok til å kjøpe).
    Helt enig, jeg svarte bare ift at 4K-utgivelser ikke er bortkastet selv om ikke filmene opprinnelig er filmet i 4K siden mye materiale har uutnyttet potensiale på standard 1080p BD-utgivelser.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig, jeg svarte bare ift at 4K-utgivelser ikke er bortkastet selv om ikke filmene opprinnelig er filmet i 4K.
    Vi er helt enig her :) Men samme stunt på 8K derimot var mitt poeng.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med UHD utgivelser er HDR/Dolby Vision, og ikke bare oppløsning. Så forventer ikke trikset med å utgi dem i 8K igjen har noe effekt på markedet. Forventer faktisk ikke at 8K kommer til å ta av på veldig mange år (heldigvis).

    Men at noen prøver på å selge samme materiale upsamplet til 8K tviler jeg ikke på - jeg er bare rimelig sikker på at ingen biter på dette igjen ;)
    Jeg gikk for UHD fordi jeg ville ha filmene med Atmos, som ofte kun er på UHD utgivelsene, har kun 1080P PJ. Greit at de er sonefrie også, ikke alt som blir utgitt i Norge. Har en 800M2, og må se på status lyset for vite at den er på. Har aldri hørt den. :cool:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trenden til filmselskapene med å kun legge Atmos på UHD-utgivelsen er nok et middel til å få folk til å kjøpe den dyreste utgaven... så se på det som et virkemiddel, selv om det er ekstremt meningsløst. Selv HDR kunne vært utgitt på blu-ray utgivelser i 1080p om noen ønsket.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Selv om mange nye filmer er "filmet" med 4K, 5K eller 6,5K kamera så blir post produksjon og effekter fortsatt gjort i 2K for å spare tid penger på mange filmer. Man har da en master som er 2K og denne blir så oppskalert til 4K for UHD. Sannsynligvis få som klarer å se forskjell på state of the art oppskalert 2K og 4K på en vanlig TV, og man har fordelen med HDR på UHD vs BD. Det finnes filmer der alt er gjort i 4K men etter det jeg har lest så er dette ikke det normalen på filmer gitt ut de siste årene. Det blir ikke "ekte 4K" bare fordi men har brukt et kamera som er + 4K.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Fordelen med UHD utgivelser er HDR/Dolby Vision, og ikke bare oppløsning.
    Det er sant, men jeg blir alltid like skuffet når bildekvaliteten ellers er så lik den vanlige blu ray utgivelsen at du ikke helt ser forskjell ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.459
    Antall liker
    7.980
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Plukket nettopp opp Matrix-trilogien i 4K. De ble neppe født i 4K, men jeg håper i alle fall på en heftig oppgradering av gamle favoritter.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Plukket nettopp opp Matrix-trilogien i 4K. De ble neppe født i 4K, men jeg håper i alle fall på en heftig oppgradering av gamle favoritter.
    Jeg gjorde det samme for en god stund siden (y)


    Det er vel ingen grunn til at ikke først Matrix skal klare å unytte UHD/4K i det minste.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Selv HDR kunne vært utgitt på blu-ray utgivelser i 1080p om noen ønsket.
    Mener UHD disk med video i 1080p ? Vanlig Blu ray støtter jo ikke HDR så det vill jo ikke fungert.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    HDR krever HDMI 2.0, men i teorien er det så langt jeg kjenner til ingen begrensning å lagre HDR materiale på vanlig blu-ray. Jeg har en sterk mistanke om at HDMI 2.0 ikke er et krav i seg selv, men heller båndbredde begrensninger. Ikke nødvendigvis sikker dette er en begrensning med HDR i 1080p?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    HDR krever HDMI 2.0, men i teorien er det så langt jeg kjenner til ingen begrensning å lagre HDR materiale på vanlig blu-ray. Jeg har en sterk mistanke om at HDMI 2.0 ikke er et krav i seg selv, men heller båndbredde begrensninger. Ikke nødvendigvis sikker dette er en begrensning med HDR i 1080p?
    Tenkte mer på codecen som brukes på BD (H.264/AVC), denne støtter vel i utgangspunktet 8 bit farge dybde (SDR), mens HDR er 10 bit? Kan ikke så mye om dette så det kan være jeg tar feil her.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    h.264 støtter 10bit faktisk (MPEG-4 AVC). h.264 med Hi10P og Hi422 profiler gir 10bit.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    leste det, men støtter BD spillere annet en standar 8 bit?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva med disse Reavon-spillerne? Minner litt om Oppo da de kom for endel år siden.
    Dessverre ikke; de kan ikke helt konkurrere med Oppo. Så mangler de fra mitt ståsted kristiske ting som 12V trigger i tillegg.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    12V trigger ser jeg ikke som noe viktig, det tar jeg på universal fjernkontrollen. Men disse spillerne fra Reavon er lansert som universal spillere, men ingen av de spiller DVD-A og den billigste spiller ikke SACD heller. Ikke mye universalt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Om man ikke absolutt skal ha en spiller til alt så ser jeg ikke det store behovet for disse påkostede UHD spillerne. De som allerede spiller mye DVD-A og SACD (eller CD) har sannsynligvis allerede en spiller som takler disse formatene OK. For film og serier så bruker vel de fleste hdmi utgangen og ikke de interne dacene. For streaming så er brukergrensesnittet på en rimelig AppleTV mye bedre en de spillerne jeg har prøvd (både BD og UHD), Sony, Samsung, Oppo og Panasonic. Personlig kunne jeg tenkt meg en spiller med støtte for de fleste formater, uten app støtte, med kun hdmi og digital ut, solid kabinett i metall, display, og en OK fjernkontroll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn