Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kanalvalg? :unsure: Jeg har bare source, preset og listening formats. Tomme presets blir ikke med i listen i det minste.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Likte det hjulet, men ville nok foretrukket at slå av og på optimizer, mute og dim kunne byttet plass med kanalvalg som nå er gjemt i en undermeny. Hvorfor skal jeg slå av optimizer?
    Du fant vel ut av hvordan Optimizer slås av og på ?
    7E9A4DEC-E545-4DD1-8B09-BCBCE06BD385.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Herregud balle! Noen ganger lurer jeg på om du er helt til stede! 😂 Les nå hva jeg skrev en gang til....🤓
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke så lett for gamlinger når de skal prøve å skrive samtidig som TV2 nyhetene ruller ;)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Man kan stacke sub i tårn i front på en slik måte at effekten blir bedre enn med subber bak/på siden i rommet........det er både billigere og heftigere (y)
    Fant du ut hvor mye vinning man får av dette?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.973
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis dette er global EQ av hele systemet under ett så blir jeg veldig overrasket om det ser bra ut i tidsdomenet ved 15 dB boost av en dip. Tar Trinnov automatisk høyde for slik boost ved å ta ned hele nivået tilsvarende for å unngå klipping?
    Trinnov vil til vanlig EQ hver sub separat som ikke nødvendigvis er optimalt, og ignorerer hvordan flere subber summerer til noe bedre enn individene, så du har absolutt et poeng. Derfor man gjerne kan få bedre resultater ved å summere subbene i en (eller noen få) kanal(er) FØR optimiser. 10dB boost osv er selvsagt ikke optimalt, det blir fort litt boomy bass ut av det. så det bør man unngå. Og det kan man hvis man setter opp bassene på en hensiktsmessig måte, som typisk betyr at hver sub IKKE kalibreres separat.

    PS: Ellers digger jeg fortsatt La Remote @MakkinTosken - løp og kjøp!
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trinnov vil til vanlig EQ hver sub separat som ikke nødvendigvis er optimalt, og ignorerer hvordan flere subber summerer til noe bedre enn individene, så du har absolutt et poeng. Derfor man gjerne kan få bedre resultater ved å summere subbene i en (eller noen få) kanal(er) FØR optimiser. 10dB boost osv er selvsagt ikke optimalt, det blir fort litt boomy bass ut av det. så det bør man unngå. Og det kan man hvis man setter opp bassene på en hensiktsmessig måte, som typisk betyr at hver sub IKKE kalibreres separat.

    PS: Ellers digger jeg fortsatt La Remote @MakkinTosken - løp og kjøp!
    Jeg scorer bare enkle mål, klart jeg har et poeng! 😁

    Fra spøk til revolver, erfaringsmessig er det lurt å titte på group delay når man fikler med EQ. Straks man booster kanselleringer i bassen er det svært sannsynlig at man lager et kjempedrønn utover i tid. Man er jo fristet til å si "alltid", men det kan jo hende det er algoritmer i Trinnov som tar hensyn til sånt og tryller det bort på en eller annen måte.
    Når det er sagt trodde jeg Trinnov hadde nativ støtte for et slags bass soundfield management, ikke bare støtte for individuell EQ? Uansett, alle slike problemer forsvinner vel som dugg for solen straks det nye magiske lydfelt-algoritmene tilsvarende Dirac ART rulles ut. 😊
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    254
    Antall liker
    205
    Er pink noise på siden nedenfor en grei refernase på nivået til hver ankelt kanal?
    Screenshot 2023-03-21 at 15.50.20.png


    Er det meningen at hver enkelt kanal bør ligge på +-80 dB?

    Målt med mobil:

    L/R hver for seg: 70 dB
    Center: 63 dB
    L/R rear: 64 dB
    Subber hver for seg: 62-64 dB

    Pink noise -10dB på Vol 30 viser:
    125 - 10K Hz: 76 -82 dB
    30 - 50 Hz: 60-64 dB

    Hvis ja på spørsmål over, kan løsningen være å gaine alle kanaler til 80 dB?

    Som vanlig, alltid glad for svar.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke jeg ville brukt denne, benytt level matching i Wizard heller. Det er faktisk ikke viktig om den ligger på 70dB, 75dB, 80dB eller 85dB. Om du har for lavt nivå under kalibrering så vil ikke kalibreringen gå gjennom. Da kan du enkelt bare øke master level litt og prøve igjen.

    Kalibreringen vil gi beskjed om noe er galt :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sist jeg diskuterte dette med Trinnov så konkluderte de at anbefalt 80dB er for å overdøve støy i de fleste rom (ventilasjon, trafikk utenfor osv) - om du har et stille rom kan du fint kalibrere med langt lavere master level. Faktisk kan for høyt nivå medføre problem med vibrasjon i vegger osv påvirker resultatet (så det er ikke bare fordeler med å gå veldig høyt).
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    254
    Antall liker
    205
    Sist jeg diskuterte dette med Trinnov så konkluderte de at anbefalt 80dB er for å overdøve støy i de fleste rom (ventilasjon, trafikk utenfor osv) - om du har et stille rom kan du fint kalibrere med langt lavere master level. Faktisk kan for høyt nivå medføre problem med vibrasjon i vegger osv påvirker resultatet (så det er ikke bare fordeler med å gå veldig høyt).
    Jeg utrykte meg feil i det andre spørsmålet: "Er det meningen at hver enkelt kanal bør ligge på +-80 dB?" Det korrekte skulle være: "Er det meningen at hver kanal skal ligge på det samme nivået?"
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg utrykte meg feil i det andre spørsmålet: "Er det meningen at hver enkelt kanal bør ligge på +-80 dB?" Det korrekte skulle være: "Er det meningen at hver kanal skal ligge på det samme nivået?"
    Standarden er 85dB med MV på -20dB (y)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg utrykte meg feil i det andre spørsmålet: "Er det meningen at hver enkelt kanal bør ligge på +-80 dB?" Det korrekte skulle være: "Er det meningen at hver kanal skal ligge på det samme nivået?"
    Det er anbefalt at hver kanal skal ligge så tett opp til samme nivå som mulig :) Går helt fint uten, men det er anbefalingen.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    249
    Antall liker
    315
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde en ny kalibrering i går og for første gang opplevd at "noe" ikke stemte. Føler lyden henger til høyre ved lytting til musikk og skru opp nivået på venstre høytaler / ned på høyre hjalp ikke Jeg fant omsider ut at hvis jeg legger til 0.2ms delay på høyre front så blir lydbildet sentrert igjen.

    Ser du noe her som kan forklare dette @TGB?
    1679657383388.png


    Jeg kan forøvrig ikke huske å ha sett før at høyre høyttaler har ligget over venstre i nivå slik den angivelig gjør her:
    1679657461893.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @avelon: Hvorfor har du mikrofonen over front-høytalere (i høyde) ? Sitter du høyere enn diskantene på front-høyttalere (L+R) ?

    Jeg ser også at mikrofon tilter med toppen mot høyre og bunn mot venstre); dette kan forklare delay differensen. Med denne tilten så burde ikke avstanden være tilnærmet lik til L og R. Så konklusjon; mikrofon er satt opp litt feil.
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    249
    Antall liker
    315
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    @avelon: Hvorfor har du mikrofonen over front-høytalere (i høyde) ? Sitter du høyere enn diskantene på front-høyttalere (L+R) ?

    Jeg ser også at mikrofon tilter med toppen mot høyre og bunn mot venstre); dette kan forklare delay differensen. Med denne tilten så burde ikke avstanden være tilnærmet lik til L og R. Så konklusjon; mikrofon er satt opp litt feil.
    Fordi det er slik høyttalerne er konstruert :)
    1679660609971.png


    Jeg brukte riktignok bubble-water på toppen når jeg satte opp og justerte meg inn og den var dead in the center, men jeg får vel nesten bare prøve på nytt da hvis du mener det er årsaken...
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    249
    Antall liker
    315
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig så er gulvet i rommet ganske skeivt, det faller ca 1.5 cm fra høyre til venstre.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    @avelon: Hvorfor har du mikrofonen over front-høytalere (i høyde) ? Sitter du høyere enn diskantene på front-høyttalere (L+R) ?

    Jeg ser også at mikrofon tilter med toppen mot høyre og bunn mot venstre); dette kan forklare delay differensen. Med denne tilten så burde ikke avstanden være tilnærmet lik til L og R. Så konklusjon; mikrofon er satt opp litt feil.
    Første jeg tenkte jeg også.......slurv🤓
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    249
    Antall liker
    315
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Tja ja, jeg vet ikke helt jeg.. Ny kalibrering nå, eneste som har endra seg som jeg kan se er "Level A compensated (dBSPL)" og "Level C compensated fdBSPL)" og diffen mellom "Level A compensated (dBSPL)" på forrige og nå er 0.1db.

    1679683744847.png


    1679683899520.png



    Når jeg ser på "Before"
    1679684255879.png


    Så dør både L og C ut ganske likt på ~20k mens R går litt lengre. (18.1/2k vs 22.7k) Men det er muligens racket som står på høyre side som påvirker dette noe. Er forøvrig overrasket over at bare 0.1ms delay kan utgjøre så mye forskjell i balansen i lydbildet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Gjorde en ny kalibrering i går og for første gang opplevd at "noe" ikke stemte. Føler lyden henger til høyre ved lytting til musikk og skru opp nivået på venstre høytaler / ned på høyre hjalp ikke Jeg fant omsider ut at hvis jeg legger til 0.2ms delay på høyre front så blir lydbildet sentrert igjen.

    Ser du noe her som kan forklare dette @TGB?
    Vis vedlegget 904993

    Jeg kan forøvrig ikke huske å ha sett før at høyre høyttaler har ligget over venstre i nivå slik den angivelig gjør her:
    Vis vedlegget 904995
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Uten at jag skal blande meg veldig mye inn i Trinnov-klubben:

    Det høres ut som noe har gått galt med målingen din. En eller flere glitcher i datastrømmer. Hvis stereoperspektivet blir usentrert, så stikker problemet gjerne dypere enn å time hver høyttaler riktig. Da er det fort timingfeil mellom ulike frekvenser i hver høyttaler.

    Jeg anbefaler at du ikke slår deg til ro før du får sentrert korreksjon uten å kompensere. Da får du trolig bedte transparens i hver høyttaler også,
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    249
    Antall liker
    315
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Uten at jag skal blande meg veldig mye inn i Trinnov-klubben:

    Det høres ut som noe har gått galt med målingen din. En eller flere glitcher i datastrømmer. Hvis stereoperspektivet blir usentrert, så stikker problemet gjerne dypere enn å time hver høyttaler riktig. Da er det fort timingfeil mellom ulike frekvenser i hver høyttaler.

    Jeg anbefaler at du ikke slår deg til ro før du får sentrert korreksjon uten å kompensere. Da får du trolig bedte transparens i hver høyttaler også,
    Ja, jeg klarer nok ikke å slå meg til ro før jeg har funnet ut av dette. Dette kom ut av det blå og har kalibrert mange mange ganger tidligere og ikke opplevd dette før. Starter nok med en "factory reset" av A16 og bytte batteri i mikrofonen for og se om det utgjør noen forskjell.

    @TGB Har forøvrig ved flere anledninger måttet skru opp mikrofonen og justere på batteriet (sist nå ved kalibrering i går) da den ikke har slått seg på. Hvordan fjerner man den jernstanga inni der for å bytte ut batteriet? Er det bare å skru på den med en tang?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB Har forøvrig ved flere anledninger måttet skru opp mikrofonen og justere på batteriet (sist nå ved kalibrering i går) da den ikke har slått seg på. Hvordan fjerner man den jernstanga inni der for å bytte ut batteriet? Er det bare å skru på den med en tang?
    Man fjerner ikke jernstanga... man trekker ut hele det grønne kortet (kablene er lange nok; så ikke noe problem. Sitter det veldig godt, lirke det litt ut. Det skal trekkes rett ut).

    IMG_1564.jpg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som noe har gått galt med målingen din. En eller flere glitcher i datastrømmer. Hvis stereoperspektivet blir usentrert, så stikker problemet gjerne dypere enn å time hver høyttaler riktig. Da er det fort timingfeil mellom ulike frekvenser i hver høyttaler.
    Helt enig! Det bør kjøres en ny kalibreringsrunde, jeg har ennå aldri tuklet med delay på de vanlige kanalene.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En helt annen ting. Overrasket over hvor mye nakkestøtte på sofa i mikrofiber påvirker lyden. Jeg visste det var smart å gå for nakkestøtte som kan slås opp/ned med knapper 🎉
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    RoonShareImage-638152967404262140.png


    Nå er ikke jeg noe utpreget Lana Del Rey fan, men mer akustisk stil med overraskende bra dynamikk på innspillingen (jeg liker trenden). God bruk av de lave frekvensene også. Hele albumet har dynamikk i snitt på 12LU (R128).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vis vedlegget 905279

    Nå er ikke jeg noe utpreget Lana Del Rey fan, men mer akustisk stil med overraskende bra dynamikk på innspillingen (jeg liker trenden). God bruk av de lave frekvensene også. Hele albumet har dynamikk i snitt på 12LU (R128).
    Så albumet fikk god omtale et eller annet sted jeg leste. Husker ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Newb spørsmål selv om jeg har hatt denne boksen over et år: Er det mulig å kopiere en target kurve fra en kanal til en annen? Link er greit nok, men hvis jeg vil ha en annen kurve på fronthøyttalerne enn f.eks Atmos høyttalere blir det veldig mye knotting å endre hver enkelt manuelt.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    249
    Antall liker
    315
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Newb spørsmål selv om jeg har hatt denne boksen over et år: Er det mulig å kopiere en target kurve fra en kanal til en annen? Link er greit nok, men hvis jeg vil ha en annen kurve på fronthøyttalerne enn f.eks Atmos høyttalere blir det veldig mye knotting å endre hver enkelt manuelt.
    Du kan jo "unlinke", plotte inn kurven du vil ha, save og så load der du også vil ha den?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Takk! Hadde ikke tenkt på det. Krever litt disiplin siden link knappen blir aktiv i tide og utide, men det funker.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Ser jo ikke så gærnt ut det her 🤓
    Dette er magisk :)

    "Adaptive Limiter Excursion Curve" er knyttet til "ADAPTIVE PRE-EMPHASIS FOR CALIBRATIONS" og Excursion curve pr. kanal.
    Dette er min versjon 🤓 Også praktisk at man skal slippe behovet for å finpusse delay for sub'ene etter kaliberering. Reduksjon av pre-ringing er også veldig bra spesielt om man bruker lange FIR filter (selv om det er åpent for debatt om man faktisk hører pre-ringingen).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn