Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Man kan stacke sub i tårn i front på en slik måte at effekten blir bedre enn med subber bak/på siden i rommet........det er både billigere og heftigere (y)
    Det er også noe taktilt mer riktig når bassen kommer forfra... Har prøvd mye forskjellig selv, med "subber rundt omkring", forskjellige delays osv litt inspirert av MSO (og har det fortsatt men har justert ned nivået på subbene bak fordi det blir helt feil, spesielt på musikk). Stacking foran er nok optimalt i mine ører, spesielt når man uansett har DSP som kan temme evt. gjenstående unoter i frekvensgangen.. Så det er neste prosjekt, big stack foran. Tror neppe jeg trenger noe spesielt avansert DSP for at det skal sitte greit i mitt rom.. men det er selvfølgelig litt avhengig av rommet, så det er flott at Trinnov kommer med nye dsp-knep for å spille bra bass.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Later til at vi har gått en temmelig lik rute @erk og konkludert med det samme. Kringbass har noen forlokkende attributter, men det føltes taktilt aldri helt riktig uansett hvor mye en timet og tilrettela. Som deg føle jeg at dette spesielt var fremtredende ved musikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    iOS app støtter styring av volum ned på 0.1 nivå (jeg har vært så heldig å kjøre denne i 6 måneder allerede, og bidratt til at kvaliteten er god). Man kan trekke fingeren rundt sirkelen for å styre volum (eller bruker + og - for å hoppe 0.5dB). Den reagerer også på hastighet man beveger fingeren langs sirkelen. NB! Man setter ikke volum direkte på sirkel (det kunne gått veldig galt med å trykke på maks ved et uhell ;)). Listening format, source og preset velges ved å trykke på aktivt valg (gir liste over alle tilgjengelige).

    IMG_22463B223D63-1.jpeg


    Eneste jeg savner er HDMI info, slå enhet av/på, slå display av/på - noe som sannsynligvis kommer i fremtidige oppdateringer. Det er også flagget ønske om Atmos-viewer i App.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    iOS app støtter styring av volum ned på 0.1 nivå (jeg har vært så heldig å kjøre denne i 6 måneder allerede, og bidratt til at kvaliteten er god). Man kan trekke fingeren rundt sirkelen for å styre volum (eller bruker + og - for å hoppe 0.5dB). Den reagerer også på hastighet man beveger fingeren langs sirkelen. NB! Man setter ikke volum direkte på sirkel (det kunne gått veldig galt med å trykke på maks ved et uhell ;)). Listening format, source og preset velges ved å trykke på aktivt valg (gir liste over alle tilgjengelige).

    Vis vedlegget 896372

    Eneste jeg savner er HDMI info, slå enhet av/på, slå display av/på - noe som sannsynligvis kommer i fremtidige oppdateringer. Det er også flagget ønske om Atmos-viewer i App.
    Litt på siden, men likevel innenfor ditt domene @TGB . En drøm hadde jo vært å kunne brukt et enkelt USB/trådløst kontrollhjul til å styre volum og skifte kanaler. Nest best hadde vært om det finnes kompatible eneheter mot Roon, slik at man i det minste kun rattet volumet opp og ned via den. Vet du om Roon støtter slikt?
     

    Kabelsatan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    64
    Litt på siden, men likevel innenfor ditt domene @TGB . En drøm hadde jo vært å kunne brukt et enkelt USB/trådløst kontrollhjul til å styre volum og skifte kanaler. Nest best hadde vært om det finnes kompatible eneheter mot Roon, slik at man i det minste kun rattet volumet opp og ned via den. Vet du om Roon støtter slikt?
    Ser både Roon og Trinnov har en eller annen støtte for Crestron. Kanskje det er en mulighet? https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/crestron https://www.trinnov.com/en/blog/posts/trinnov-audio-crestron-home-driver/
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    @MakkinTosken En midlertidig løsning om du ønsker å bruke fysisk fjernkontroll på roon er remote app på en ATV og så bruker fjenkontrollen (eller TVens) til å velge musikk og styre volum, start stopp osv. Volum burde fungere selv om man skrur av TV/monitor, ikke testet da jeg har roret bort ATV fjernkontrollen og bruker TVens.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk, men dette er over min pay grade. 😁 Etterlyser et simpelt hjul som jeg fysisk kan ratte volum opp og ned, ikke å tweake med forskjellige plugins og moduler og håpe på det beste.

    @MakkinTosken En midlertidig løsning om du ønsker å bruke fysisk fjernkontroll på roon er remote app på en ATV og så bruker fjenkontrollen (eller TVens) til å velge musikk og styre volum, start stopp osv. Volum burde fungere selv om man skrur av TV/monitor, ikke testet da jeg har roret bort ATV fjernkontrollen og bruker TVens.
    Takk for svar, men kan styre det jeg trenger med Logitech Harmony, men synes selve volum justeringen er treig. Har lyst på et fysisk ratt. Klart, kunne sikkert kjøpt La Remote, men selv den har for mye overflødig stæsj.

    Flott med app til ios, men temmelig haltepink for de enkleste oppgaver.

    .
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk, men dette er over min pay grade. 😁 Etterlyser et simpelt hjul som jeg fysisk kan ratte volum opp og ned, ikke å tweake med forskjellige plugins og moduler og håpe på det beste.



    Takk for svar, men kan styre det jeg trenger med Logitech Harmony, men synes selve volum justeringen er treig. Har lyst på et fysisk ratt. Klart, kunne sikkert kjøpt La Remote, men selv den har for mye overflødig stæsj.

    Flott med app til ios, men temmelig haltepink for de enkleste oppgaver.

    .
    Har Devialet remote som jeg normalt bruker så sjelden jeg bruker appen på ATVen, selv om jeg brukte den i dag. Men den fungerer faktisk rimelig bra på volumkontroll, slipper å velge noe er bare å trykke opp/ned. Men ulempen er jo at du må åpne appen først, så det er enklere å bruke fjernkontrollen til Devialet til kun volum, og den har "ratt".

    devialet-remote-web1.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Trinnov har jo en normal fjernkontroll .Problemet mitt er at den også slår ut på CD spilleren
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @Balle Clorin
    1) Hva i all verden bruker du CD-spiller til ? ;)
    2) En del CD-spillere har støtte for å bruke andre sett med IR signaler for å støtte flere spillere av samme produsent i samme rom (justeres på fjernkontroll/spiller, les dokumentasjon fra produsent).
    3) Hvilke knapper på Trinnov-fjernkontroll slår ut på CD-spiller (og hvilke funksjoner mappes det til på CD-spilleren) ?
    4) Har du vurdert å bytte til CD-spiller fra annen produsent (alternativt kjøre over den med bil et par ganger for å være sikker på at du er i 2023, og ikke henger fast på 90-tallet) ?

    Jeg hadde tilsvarende problem med Moon (fra Simaudio) som også hadde overlapp på en del knapper mot Marantz. Dessverre er det ikke noe sentralt styrt eller koordinering relatert bruk av IR-koder mellom produsentene. Så dette foregår etter bingo-prinsippet (jeg har stort sett vært heldig så langt).
     
    Sist redigert:

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Kunne jo målt/hørt meg frem til svaret på dette, men når jeg endrer på target curve for f.eks L slik ->

    1677703573519.png


    Tar den da også med seg sub iom jeg har en xo på 120hz, eller må jeg matche target curve på S1 for at <120 skal følge samme kurven?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Litt vanskelig å svare på når man ikke se hva du viser. Hva med å vise hele bildet, ikke bare grafen :)
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Litt vanskelig å svare på når man ikke se hva du viser. Hva med å vise hele bildet, ikke bare grafen :)
    Bildet var av L target curve ->

    1677705024862.png


    Spørsmålet er altså, hvordan blir målt (med REW) kurve for Left seende ut hvis S1 ser slik ut?

    1677705094362.png


    Må S1 være slik:

    1677705187483.png


    For å oppnå det jeg egentlig vil her?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Target curve er til spesifikk kanal; så ja - om du bruker deling mot sub så er det target curve for sub(ene) som gjelder (for de lave frekvense).
    Jeg måtte bare få verifisert at du ikke satt med et helt annet grenesnitt, Trinnov sine stereo enheter fungerer ikke på samme måte relatert deling mot sub'er.

    Dette er egentlig veldig enkelt, du kan linke flere target curves (slik at den samme brukes på mange eller alle kanaler) - alternativt lagre og laste inn den samme på flere kanaler.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @avelon: Jeg er litt gullfisk, husker ikke hvem som har hvilken Trinnov-modell (selv om det står i signaturen, hjelper ikke når man trykker på PC uten briller heller) :)

    Har blitt både gammel og "halvblind".
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Hva i all verden bruker du CD-spiller til
    Tja, spiller mest vinyl for tiden, men da jeg skulle spille fra Roon i dag virker ikke en dritt, kastet ut av TIDAL og Roon og Chromecast streiket på Toslink ,

    å oppdater apper og loggeinn 2-3steder for å få musikk er ikke motiverende,?Da er en CD spiller bra og ha, og dessuten vet jeg hvilken mastering jeg hører på , TIDAL kan være alt mulig…noe låter dritt på streaming i forhold til CD faktisk.

    Dessuten er CD så enkelt at Kona kan sette på anlegget selv…
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dette med overdrevet sikkerhet og at man må logge inn x antall ganger er en utfordring. Jeg forventer vi beveger oss i en retning som gjør dette langt mer sømløst.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå som Roon har gått mot kontinuerlig utrulling medfører selvsagt at man får langt flere oppdateringer. Det skulle vært mulig å kun få hovedversjonen (som en konfigurasjon). Så hadde man spart mye hodebry for de som ikke ønsker å få alt fortløpende.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått lekt meg litt, skal finpusse med REW etterpå. Tok ny kalibrering og pussa litt på lydbilde, nå sitter subbene 100% tidsmessig. Det magiske med Trinnov, etter et par timer med jobbing så får man et nytt og bedre anlegg :) Det er langt billigere enn å kjøpe nye tilfeldige komponenter hele tiden i det minste :)

    Skjermbilde 2023-03-07 kl. 00.18.24.png
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    God graf for å vise hvordan IIR og FIR filteret fungerer. Grønn er måling (før), rød er filter og blå er etter (før med filter lagt på).

    Skjermbilde 2023-03-07 kl. 11.20.56.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    248
    Antall liker
    202
    Da har vi "mistet" Antoine til salg, Pro market. Mannen fortjener en masse takk og en god champanje. (Kanskje vi skulle få sendt ham en)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fortsatt Antoine på speed-dial her.

    Sist jeg snakket med han så skulle han bygge miksestudio hjemme, og han hadde pakket bort hjemmekino oppsettet. Hørte om overgangen hans for 6 måneder siden. Så det kom ikke som noe overraskelse på meg.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    248
    Antall liker
    202
    Et spørsmål on bass-level eller sub-level etter calibrering. Det virker som Altituden setter bass/sub-level grunnleggende forskjellig. På to ulike nivåer, tilfeldig for meg. Dersom den legger den lavt, må jeg opp ca. 9 db på sub out for at bass/subbene er på samme nivå som når calibreringen setter bassen/subbene normalt.

    Noen som har vært borti fenomenet?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål on bass-level eller sub-level etter calibrering. Det virker som Altituden setter bass/sub-level grunnleggende forskjellig. På to ulike nivåer, tilfeldig for meg. Dersom den legger den lavt, må jeg opp ca. 9 db på sub out for at bass/subbene er på samme nivå som når calibreringen setter bassen/subbene normalt.

    Noen som har vært borti fenomenet?
    Hvordan verifiserer du dette? Vha. REW? Opplever ofte at REW og Optimiser ser forskjellige responser hos meg, men sluttresultatet blir alltid bra okkesom. I de tilfeller hvor REW sweep tilsier at subbene er satt for lavt hos meg så opplever jeg at det kan bli for mye bass om jeg skrur de opp til 20-20k blir flat i følge REW.

    Har også sett at REW ukalibrert 10k-20k ikke samsvarer med hva Optimiser ser ukalibrert, men etter Optimiser har gjort jobben sin (eks dratt ned 8k-10k med 5db ifølge Optimiser) så er fortsatt REW sweep post calibration 10k-20k flat..
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    248
    Antall liker
    202
    Hvordan verifiserer du dette? Vha. REW? Opplever ofte at REW og Optimiser ser forskjellige responser hos meg, men sluttresultatet blir alltid bra okkesom. I de tilfeller hvor REW sweep tilsier at subbene er satt for lavt hos meg så opplever jeg at det kan bli for mye bass om jeg skrur de opp til 20-20k blir flat i følge REW.

    Har også sett at REW ukalibrert 10k-20k ikke samsvarer med hva Optimiser ser ukalibrert, men etter Optimiser har gjort jobben sin (eks dratt ned 8k-10k med 5db ifølge Optimiser) så er fortsatt REW sweep post calibration 10k-20k flat..
    Først merker jeg det ved lytting, deretter sjekker mot et par referanselåter via Roon og Plex. Så måler jeg manuelt ved Iphone. Ja, vet at denne ikke er nøyaktig, men siden demping er så fundamental trenger jeg ikke mer. 40 Hz kan ligge 15-20 dB lavere enn 125 Hz ved en slik måling.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    248
    Antall liker
    202
    Først merker jeg det ved lytting, deretter sjekker mot et par referanselåter via Roon og Plex. Så måler jeg manuelt ved Iphone. Ja, vet at denne ikke er nøyaktig, men siden demping er så fundamental trenger jeg ikke mer. 40 Hz kan ligge 15-20 dB lavere enn 125 Hz ved en slik måling.
    Når kalibreringen setter bass/sub normalt, gjør jeg kun mindre justeringer stort sett kun TAgret Curve og + 4-5 db opp for LFE.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Først merker jeg det ved lytting, deretter sjekker mot et par referanselåter via Roon og Plex. Så måler jeg manuelt ved Iphone. Ja, vet at denne ikke er nøyaktig, men siden demping er så fundamental trenger jeg ikke mer. 40 Hz kan ligge 15-20 dB lavere enn 125 Hz ved en slik måling.
    Skal sies jeg kun har opplevd 3-4db "feil" hos meg, 10+ db er jo ganske voldsomt. Har lest at andre har klagd på det du nevner og mener jeg har lest at det er en svakhet i Optimiser og sub levels hvis subbene kan spille veldig langt oppover. @TGB kan kanskje bekrefte dette?


    Edit:

    1678193359868.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    God graf for å vise hvordan IIR og FIR filteret fungerer. Grønn er måling (før), rød er filter og blå er etter (før med filter lagt på).

    Vis vedlegget 899326
    Den beste illustrasjonen i det bildet er katastrofen som kan oppstå hvis man lar auto-EQ drive ukritisk bass-boosting. Har du sjekket med REW og group delay hva som skjer før og etter?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    248
    Antall liker
    202
    Skal sies jeg kun har opplevd 3-4db "feil" hos meg, 10+ db er jo ganske voldsomt. Har lest at andre har klagd på det du nevner og mener jeg har lest at det er en svakhet i Optimiser og sub levels hvis subbene kan spille veldig langt oppover. @TGB kan kanskje bekrefte dette?


    Edit:

    Vis vedlegget 899347
    Den ene subben går ganske høyt. Jeg skal sette den lavere ved neste kalibrering. Venter til jeg får den nye senteren i neste uke.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den beste illustrasjonen i det bildet er katastrofen som kan oppstå hvis man lar auto-EQ drive ukritisk bass-boosting. Har du sjekket med REW og group delay hva som skjer før og etter?
    Det ser helt tipptopp ut. Det er lyd fordelt på 4 sub'er, og de står nå på litt under 1/4 på full styrke (når lyden er maks). Så dette er helt problemfritt. Ørene mine ryker før dette blir et problem.

    NB! Ingenting er "auto" her, kan begrense hvor langt Optimizer skal få lov å strekke seg (standard er -10db til 6dB). Her lar jeg Optimizer utfolde seg enda lengre på de lave frekvensene, rett og slett fordi det låter veldig bra og her jeg bor nå har jeg lite muligheter til å bygge om for å tilpasse.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal sies jeg kun har opplevd 3-4db "feil" hos meg, 10+ db er jo ganske voldsomt. Har lest at andre har klagd på det du nevner og mener jeg har lest at det er en svakhet i Optimiser og sub levels hvis subbene kan spille veldig langt oppover. @TGB kan kanskje bekrefte dette?


    Edit:

    1678193359868.png
    Dette stemmer, greit å verifisere med REW etterpå om man har en sub som går over 300Hz.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det ser helt tipptopp ut. Det er lyd fordelt på 4 sub'er, og de står nå på litt under 1/4 på full styrke (når lyden er maks). Så dette er helt problemfritt. Ørene mine ryker før dette blir et problem.
    Hvis dette er global EQ av hele systemet under ett så blir jeg veldig overrasket om det ser bra ut i tidsdomenet ved 15 dB boost av en dip. Tar Trinnov automatisk høyde for slik boost ved å ta ned hele nivået tilsvarende for å unngå klipping?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den nye Trinnov iOS app'en er endelig tilgjengelig på App Store (y)

    IMG_13E25C58CE24-1.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Likte det hjulet, men ville nok foretrukket at slå av og på optimizer, mute og dim kunne byttet plass med kanalvalg som nå er gjemt i en undermeny. Hvorfor skal jeg slå av optimizer?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Likte det hjulet, men ville nok foretrukket at slå av og på optimizer, mute og dim kunne byttet plass med kanalvalg som nå er gjemt i en undermeny. Hvorfor skal jeg slå av optimizer?
    Jeg slår den aldri av med mindre jeg skal sette opp PEQ filter. Dette er noe salg bruker veldig mye - derfor det har fått så mye plass. Men elementene nederst på skjermen er jo mer tilgjengelig enn de på toppen av skjermen. Derfor de viktigste valgene er på midtre eller nedre del (slik at man når med tommelen uten å bytte grep eller bruke den andre hånda).

    Så layout og UX er virkelig gjennomtenkt her, ingenting er tilfeldig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg slår den aldri av med mindre jeg skal sette opp PEQ filter. Dette er noe salg bruker veldig mye - derfor det har fått så mye plass. Men elementene nederst på skjermen er jo mer tilgjengelig enn de på toppen av skjermen. Derfor de viktigste valgene er på midtre eller nedre del (slik at man npr med med tommelen uten å bytte grep eller bruke den andre hånda).
    Straks jeg trykker på kanalvalg starter de fra toppen og listes nedover. Dessuten tar den ikke hensyn til disablede kanaler så alt vises.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn