Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har svirret en del rykter om at ADAT løsningen til Altitude16 (for 4 ekstra kanaler) vil bli endret. Så da blir det ikke ADAT men ren SPDIF (brukes da coxial + optisk for å få 4 kanaler, da blir det en ren SPDIF løsningen uten å rote inn ADAT - fordelen er at man ikke trenger en veldig eksotisk DAC).

    Optimistiske "rykter" sier dette vil være klar på slutten av uka. Så da gjenstår det å se :)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg hadde i grunnen slått fra meg Trinnov på grunn av pris, men min snille kone minnet meg på at vi bare lever en gang, så nå er Altitude 16 høyaktuell igjen. Men før jeg hopper på, tenkte jeg å sjekke med dere (2!) som har en om mitt oppsett vil fungere. Jeg ser fint lite film, så rommet blir mest brukt til musikk i både 2 og flere kanaler, samt serier (har en ok Epson TW9400 projektor og ALR lerret). Auromatic er foretrukket upmixer for musikk. Jeg liker ikke senterkanal, så per nå er det 6.2.4 konfigurasjon. Det jeg tenker er er å bruke delefilter i Trinnov på frontkanalene slik at jeg kan pensjonere min gamle BSS blu, og passive høyttalere ellers. Ser for meg at jeg heller flytter surround back opp til ceiling mid, og skjøter på med en sub eller to til. Med dagens antall subber kommer jeg da til 16 kanaler, og jeg har flere dacer med både adat og spdif som kan brukes hvis det kommer flere subber. Er det noe jeg har oversett, eller noen konfigurasjoner som ikke er mulig?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde i grunnen slått fra meg Trinnov på grunn av pris, men min snille kone minnet meg på at vi bare lever en gang, så nå er Altitude 16 høyaktuell igjen. Men før jeg hopper på, tenkte jeg å sjekke med dere (2!) som har en om mitt oppsett vil fungere. Jeg ser fint lite film, så rommet blir mest brukt til musikk i både 2 og flere kanaler, samt serier (har en ok Epson TW9400 projektor og ALR lerret). Auromatic er foretrukket upmixer for musikk. Jeg liker ikke senterkanal, så per nå er det 6.2.4 konfigurasjon. Det jeg tenker er er å bruke delefilter i Trinnov på frontkanalene slik at jeg kan pensjonere min gamle BSS blu, og passive høyttalere ellers. Ser for meg at jeg heller flytter surround back opp til ceiling mid, og skjøter på med en sub eller to til. Med dagens antall subber kommer jeg da til 16 kanaler, og jeg har flere dacer med både adat og spdif som kan brukes hvis det kommer flere subber. Er det noe jeg har oversett, eller noen konfigurasjoner som ikke er mulig?
    For meg virker det som Altitude16 er en perfekt match for deg. Har man ikke satt opp senter så blir senter-kanal spilt av på L + R automatisk. Ryktet sier at de ekstra 4 kanalene ikke vil bruke ADAT, men SPDIF - som ikke bør være noen utfordring for deg siden du har DAC'er med begge muligheter.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Da er det bare å lide seg gjennom ventetiden. Bestilte i dag, men tenker jeg vil vente til de har hdmi 2.1 klart.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare å lide seg gjennom ventetiden. Bestilte i dag, men tenker jeg vil vente til de har hdmi 2.1 klart.
    Hva trenger du HDMI 2.1 til ? Så langt er det vel ingen surround receivere eller prosessorer som er reelt HDMI 2.1 (48 Gbps).
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Har ikke bruk for det i det hele tatt, men liker ikke å kjøpe teknologi som er på vei ut. Vi får se hva de sier om leveringstid, så kanskje jeg ombestemmer meg.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da er det bare å lide seg gjennom ventetiden. Bestilte i dag, men tenker jeg vil vente til de har hdmi 2.1 klart.
    Det blir lenge til.
    De nye chipsets fra fra Cypres lar vente på seg.
    Jeg la nettopp fra meg idéen om A32 pga av laaaaaang ventetid, og jeg ikke kan garantere kjøper på min en tilnærmet nøyaktig dato.
    Forøvrig har han også bestilt seg en ny A16. Sånn er det!
    De nye hdmi kortene kan monteres her i Norge når de kommer en gang, så det er bare å kjøre på.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg hadde i grunnen slått fra meg Trinnov på grunn av pris, men min snille kone minnet meg på at vi bare lever en gang, så nå er Altitude 16 høyaktuell igjen. Men før jeg hopper på, tenkte jeg å sjekke med dere (2!) som har en om mitt oppsett vil fungere. Jeg ser fint lite film, så rommet blir mest brukt til musikk i både 2 og flere kanaler, samt serier (har en ok Epson TW9400 projektor og ALR lerret). Auromatic er foretrukket upmixer for musikk. Jeg liker ikke senterkanal, så per nå er det 6.2.4 konfigurasjon. Det jeg tenker er er å bruke delefilter i Trinnov på frontkanalene slik at jeg kan pensjonere min gamle BSS blu, og passive høyttalere ellers. Ser for meg at jeg heller flytter surround back opp til ceiling mid, og skjøter på med en sub eller to til. Med dagens antall subber kommer jeg da til 16 kanaler, og jeg har flere dacer med både adat og spdif som kan brukes hvis det kommer flere subber. Er det noe jeg har oversett, eller noen konfigurasjoner som ikke er mulig?
    Det vil være helt uproblematisk å få liv i dette med et godt resultat med Trinnov (A16)
    Du kan også teste å konfigurere subbene globalt om du skulle trenge fler utganger.
    Nå kjenner ikke vi oppstillingen på subbene, men i en konfig. som er feks 2+2 F/B vil du kunne dra fordel av det.
    Kommer an på crossover etc👍🏻
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke bruk for det i det hele tatt, men liker ikke å kjøpe teknologi som er på vei ut. Vi får se hva de sier om leveringstid, så kanskje jeg ombestemmer meg.
    HDMI 2.1 kort til Trinnov vil sannsynligvis komme en gang i løpet av 2022 eller 2023. Pr nå er det absolutt ingen behov for HDMI 2.1, kommer ikke til å være et reellt behov innen de neste 3-5 årene heller. HDMI kort i Trinnov kan man faktisk bytte ut selv, alternativt la Norsk forhandler gjøre jobben for deg.

    Personlig har jeg ingen planer om å oppgradere HDMI 2.0b kortet til HDMI 2.1 før det faktisk er et behov (eller jeg gjør annen service på Altitude32). Mistenker jeg avventer til Altitude32'en har blitt 5+ år og kjører en full service hvor alle moduler oppgraderes til siste generasjon og ny 5 års fabrikkgaranti blir gjeldende. Det er også alltid en periode hvor man må finpusse litt på firmware til nytt kort før det virker perfekt. Hvorfor gidde være en betalende beta-kunde ?

    Edit:
    Jeg har gitt beskjed til Trinnov om at de kan sende HDMI 2.1 kortet til meg om de vil ha det testet ;)
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det aller mest spennende/revolusjonerende kommer i neste release (etter denne) går det rykter om (Trinnov har vel allerede hintet om dette i et par webinar) 😇
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Så har jeg den siste tiden vært i kontakt med ikke mindre enn to kandidater som snuser på Trinnov.
    En av de har bestilt en A16, så jeg regner med, og håper aktiviteten øker i denne tråden fremover.
    De kan jo selv gi seg til kjenne her om de ønsker det, før produktet er trygt i racket. Usikker på om begge er på sentralen faktisk.
    Men systemene er potente for å si det slik.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan jo i alle fall rekke opp hånda. Var på en liten visitt hos alphamale i dag, og det gikk jo som forventa i grunn. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøre på med lyngdorf, men ble jo mildt sagt imponert av hva trinnov kan skilte med. (Agendaen var jo egentlig b&w og forsterkere, men det rakk vi ikke noe særlig av..)

    Har sendt en e-post til duet med spm om hva som kan gjøres med den vifta og hva det evt har å si for garantien. Får vel svar av duet etterhvert, men vet dere om de har 16-utgaven på lager eller om de bygges/sendes fra produsent på bestilling?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har sendt en e-post til duet med spm om hva som kan gjøres med den vifta og hva det evt har å si for garantien. Får vel svar av duet etterhvert, men vet dere om de har 16-utgaven på lager eller om de bygges/sendes fra produsent på bestilling?
    Tror ikke Duet har dette som lagervare, men kan være den Nordiske distributøren har. Så langt jeg kjenner til så produserer de for harde livet, alt blir solgt. Altitude32 blir vanligvis produsert på bestilling pga alle valgene man har ved bestilling.

    Viften skal ikke lage lyd som høres med mindre man stikker øret inntil enheten (Altitude16 lager mer lyd enn Altitude32, men det skal fortsatt ikke være noe dramatisk).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Avelon dykka vel ned og la øret i umiddelbar nærhet av Trinnoven her hos meg.
    Vi kan nok konkludere med at den er hørbar da, men jeg har ingen problemer med det i daglig bruk.
    Men jeg regner med vi finner tid til en lytt her også @avelon så vi får en oversikt over kapasiteten lydmessig både i stereo og kino.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Godt mulig jeg unødvendig bekymrer meg, men jeg blir sittende ca 1m fra den, så om det er mulig å gjøre den enda mer tyst så blir jo valget enda enklere :) Fikk svar fra Duet at de skulle høre med Trinnov 👍

    Er jo en anselig sum som skal ut av grisen om jeg ender med å gå for rubbel og bit, så jeg kommer gjerne innom en gang til og blir 100% overbevist om B&W (også), @alphamale.

    edit:

    Jeg anser meg selv som forholdsvis habil (med dirac/audyssey/rew/ypao erfaring i det minste), men dere må bare begynne å belage dere på å bli bombardert med spørsmål om dette går veien 🥴
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Snakket litt med Trinnov tidligere i dag. Ny trend er 12-16 subber i et oppsett (så flere gikk for 48Ext utvidelsen til Altitude32) - da snakker vi :cool:
    Usikker på hvordan fruen vil se på 16 subber skviset inn i stua (det er jo bare 12 flere enn jeg har!)?

    Samt Amplitude16 blir tilgjengelig i slutten av desember.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Trenden blandt kunder, eller offentlige kinoer de setter opp?
    Uansett! Det er forøvrig trenden her hjemme også oppe i hodet, i tillegg til aktiv deling.
    Jeg mener bestemt det er den beste veien å gå uansett format av lyd ( foruten IMAX da)
    Tror jeg må alliere meg med @SigbergAudio å få en stabel med inkognito inn her😃
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    @avelon
    Jeg var å snuste litt i Lyngdorf tråden, og dialogen der rundt RP og jobben den gjør.
    Men det jeg lurer på er om du har sett de webinarene som Trinnov har publisert, og gjengitt med tekst?
    Der tar de bla. opp det med hvordan signaturen i lyden behandles fra utstyret som besittes.

    EDIT:
    Det var i" hvilken surround prosessor tråden"
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trenden blandt kunder, eller offentlige kinoer de setter opp?
    Uansett! Det er forøvrig trenden her hjemme også oppe i hodet, i tillegg til aktiv deling.
    Jeg mener bestemt det er den beste veien å gå uansett format av lyd ( foruten IMAX da)
    Tror jeg må alliere meg med @SigbergAudio å få en stabel med inkognito inn her😃
    Trenden blant kunder hjemme utrolig nok.

    IMAX er litt mer spennende enn du tror; tilgjengelig i dag :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Trenden blandt kunder, eller offentlige kinoer de setter opp?
    Uansett! Det er forøvrig trenden her hjemme også oppe i hodet, i tillegg til aktiv deling.
    Jeg mener bestemt det er den beste veien å gå uansett format av lyd ( foruten IMAX da)
    Tror jeg må alliere meg med @SigbergAudio å få en stabel med inkognito inn her😃
    Når som helst. Eller hva med et par-tre 10D oppå hverandre? Eller bygge noe statement-greier med Revelator. 😇

    EDIT: Gøy med statement, men tipper det egentlig er bedre å ha flere subber enn å betale det hvite ut av øyet for et færre antall Revelator.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Trenden blant kunder hjemme utrolig nok.

    IMAX er litt mer spennende enn du tror; tilgjengelig i dag :)
    Ja hvorfor ikke.
    Jeg registrerer at pga kanalvalget så kjøres det en sub pr. kanal i et slik oppsett.
    Mao så er det de færreste som kjører "global adjustment" i slike oppsett. Det sier også litt om kapasiteten i optimizer for å treffe på kalibreringen for å få dette sømløst.

    Når det gjelder IMAX formatet har jeg ikke lest meg nok opp ennå, men det jeg vet i dag er jo at formatet kjøres uten LFE spor, og at det kreves fullrange i alle kanaler. Om så er tilfelle er det vel uaktuelt for mitt bruk da jeg kjører satellitter i surr. Eller er det noe som jeg ikke har fått med meg?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    248
    Antall liker
    312
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    @avelon
    Jeg var å snuste litt i Lyngdorf tråden, og dialogen der rundt RP og jobben den gjør.
    Men det jeg lurer på er om du har sett de webinarene som Trinnov har publisert, og gjengitt med tekst?
    Der tar de bla. opp det med hvordan signaturen i lyden behandles fra utstyret som besittes.

    EDIT:
    Det var i" hvilken surround prosessor tråden"
    Ikke sett de, nei, men fikk noe å kose meg med på toget nå, takk for link ✌Fikk nettopp svar fra duet. Ikke mulig å gjøre noe med vifta uten at det går utover garantien, dessverre. Ser ut som leveringstid er bortimot 2 måneder.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sett de, nei, men fikk noe å kose meg med på toget nå, takk for link ✌Fikk nettopp svar fra duet. Ikke mulig å gjøre noe med vifta uten at det går utover garantien, dessverre. Ser ut som leveringstid er bortimot 2 måneder.
    Det er jo lov å spørre Trinnov support om det finnes noen muligheter; kanskje de kan gjøre jobben for deg? :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    2 mnd er da ingenting; ventet mye lengre på Altitude32.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov sier de har Altitude32 på lager (akkurat nå! samt det er normalt å ha lager på produktene. kilde: Antoine@Trinnov). Så noe er veldig galt her Birger.
    Mistenker problemet ligger et annet sted enn Trinnov.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Trinnov sier de har Altitude32 på lager (akkurat nå! samt det er normalt å ha lager på produktene. kilde: Antoine@Trinnov). Så noe er veldig galt her Birger.
    Mistenker problemet ligger et annet sted enn Trinnov.
    Ja det gjør det, men delvis der også.
    Det problemet er litt kronglete, og vanskelig å forstå. Og jeg har ingen interesse av å gjengi forløpet her nå.
    Men Trinnov har ikke gjort noe direkte galt i den sammenhengen, så det er sagt.
    Jeg er fortsatt en glad og entusiastisk Trinnov fan.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Noen klager på web-interface ikke har støtte for alt, men det stemmer faktisk ikke helt. Man kan bruke webbrowser http://ip_for_altitude/vnc.html for å få den innebygde vnc klienten i Altitude via nettleser (for å slippe VNC klient). Da får man absolutt all funksjonalitet via nettleser :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn