Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Må innrømme at jeg aldri helt har skjønt poenget med denne med mindre man sitter å mikser musikk, surround eller objektorientert lyd.
    Nja, litt annerledes når man har en ST2-Pro som du ellers må inn på Mac/Web for å styre enkle ting som volum. Men når du først har den så har du alle valgene på fjernkontrollen framfor å rusle over til PC/Mac/Web. Og den volumkontrollen er deilig skal jeg si deg ;-) Så i mitt oppsett med valg av forskjellige profiler som jeg ikke husker navnet på tror jeg den blir ganske fin...
    Nødvendig? nei. Morsom og småkul? ja :cool:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Kjøpe mindre utstyr til anlegget i 2022 vs 2021 ? Det må bli enkelt, du har vel kjøpt alt du skal ha nå? 😇
    Ja nå synes jeg faktisk stereon med alle duppedittene kan få lov til å føle at de bor i et stabilt og trygt hjem, så snart den siste subben kommer på plass og alle sammen kan bruke litt tid på å bli litt bedre kjent med hverandre uten de store resonansene :love:

    Kinoen derimot føler seg litt ignorert om dagen, ingen som gidder å gå opp trappene dit lenger :eek:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Morsom og småkul? ja :cool:
    Veldig lite info om Trinnov LaRemote som finnes, skriv gjerne litt mer om den når du har fått litt erfaring. For å ha det veldig klart, kul er den :geek: At den ikke står på min "må ha liste" må på ingen måte tolkes som at den ikke er kul og kan være svært nyttig for andre å ha. Ref info jeg har fra Trinnov så overgår denne det aller meste (om ikke alt?) som finnes der ute av tilsvarende produkt.

    LaRemote viser også fleksibiliteten til Trinnov, den er egentlig laget for det profesjonelle markedet, men kan fortsatt brukes på produktene for hjemmebruk (inkludert Altitude16 og Altitude32).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Guide for å kombinere 4 sub'er via Active Xovers med Trinnov
    Samme konsept kan også brukes for 2 eller 3, og i fremtiden så mange man vil. Her bruker vi Active Xovers til noe den opprinnelig ikke var designet for, og dette viser også styrken og fleksibiliteten i platformen til Trinnov.

    1. Opprett preset hvor hver sub har individuell kanal (dvs, ikke bruk Active Xovers her). Sub'ene du skal jobbe med må være koblet til utganger i sekvensiell rekkefølge, alternativt uten andre kanaler i mellom er i bruk. I dette eksempelet har jeg koblet sub'ene til utgang 13, 14, 15 og 16.
    Vis vedlegget 770827
    2. Valgfritt: Sett PEQ på sub'ene (individuelt). Anbefales ikke da vi her ikke er interessert i hvordan hver individuelle sub opererer alene, men alle i kombinasjon.
    Vis vedlegget 770828

    3. Kjør kalibrering
    Vis vedlegget 770829
    4. Se i Optimizer Settings/Positions/Summary
    Vis vedlegget 770817
    5. Noter ned verdiene fra Level C Compensated + Delay compensated (ms). NB! Om Weighing used for levels er satt til dbA (advanced settings) så må man ta Level A Compensated verdiene.

    Innstilling for om man bruker C (default) eller A weighting for levels
    Vis vedlegget 770825

    Heretter trenger du ikke preset'en lengre, men du bør lagre denne for fremtidig sammenligning.

    6. Lag kopi av preset brukt frem til nå. Gå nn på Setup/Active Xovers og finn første sub'en i toppen og opprett 2, 3 eller 4 ways (eksempelet under er for 4 sub'er). NB! ikke gjør endringer på high eller lowpass filter! Legg inn verdier fra forrige preset (se bilde i punkt 4). Levels og delay er delta, her har jeg tatt utgangspunkt at level 0 = sub2, men opp til den enkelte å velge her. Siden delay på sub1 = 0; så kan jeg bruke tallene direkte. Legg merke til at samme fargekoder er brukt (grønn for delay og rød for level).
    Vis vedlegget 770818
    7. Kjør kalibrering (NB! ikke trykk calibrate speaker i Active Xovers, systemet vil da prøve å finne verdiene vi satte manuelt automatisk ved hjelp av kalibreringsmikrofonene - noe som ikke fungerer optimalt når man kun har sub'er).
    8. Husk å lagre kalibreringen i preset (etter compute).

    Optimalt bør begge kalibreringsrundene gjøres uten å flytte (eller være borti) kalibreringsmikrofon. Vær forsiktig med å ALDRI unmute Altitude under denne prosessen (det blir dyrt pga reperasjon av samtlige høyttalere), slå av mikrofon først! Alt gjøres på egen risiko 🧨🔥:geek:

    Den ny active xover sub'en (som består av 4 sub'er) vil da vise som 1 enkel kanal. Dette er faktisk den mest optimale måten for å få sub'ene best mulig integrert med mindre man har en stor hall (noe flertallet ikke har, så selv på 100+ kvadratmeter vil dette gi best lyd).

    I layout ser det da slik ut:
    Vis vedlegget 770820

    Samt bass management:
    Vis vedlegget 770824
    Punkt 6 inneholder en feil :) Gikk litt raskt i svingene.

    Korrekt skal være å ta høyeste delay compensate setting for alle sub'ene, ta hver verdi - maks verdi; gir en negativ verdi (eller 0) som indikerer delay for hver sub. Resulterer i dette
    Skjermbilde 2022-01-01 kl. 05.28.07.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Punkt 6 inneholder en feil :) Gikk litt raskt i svingene.

    Korrekt skal være å ta høyeste delay compensate setting for alle sub'ene, ta hver verdi - maks verdi; gir en negativ verdi (eller 0) som indikerer delay for hver sub. Resulterer i dette
    Vis vedlegget 777055
    Jeg bruker activ crossover da jeg fant bass mgm litt begrensende. Følte ikke at jeg trengte en slik omfattende prosedyre for å lykkes, men har jo bare to utganger til overs på Amethysten, så dette er kanskje irrelevant. Kjører stereobass og integrerer dem som en del av mains i optimizer
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bass management begrensende ? Den skjønte jeg ikke så her må du utdype.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan man si at Trinnov på en måte eliminerer forskjeller på høyttalere, forsterkere og signalkilder, forutsatt at signalkildene er noenlunde transparente, forsterkerne har nok kapasitet og høyttalerne har høy nok kvalitet. Altså at de signaturene øvrig utstyr måtte ha, elimineres av Trinnov?

    I så fall kan man kanskje spare noen kroner på annet utstyr…??
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bass management begrensende ? Den skjønte jeg ikke så her må du utdype.
    Bruker du sitatfunksjonen eller tag ser jeg at du kommenterte.;)

    Det er nok bare jeg som er mer vant til en tydelig crossover situasjon. Når jeg kjører activ crossover avgjør den jo om jeg skal snu pol eller ikke feks. Dessuten finnes ikke LR filter i bass mgm. Og så liker jeg å styre det hele som en helhet etterpå. Synes den ga meg noen rare utslag når jeg prøvde å endre på ting i etterkant.

    Kommer seff til å utforske alle aspekter med tid, inntil videre fungerer det knall med ac.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du sitatfunksjonen eller tag ser jeg at du kommenterte.;)

    Det er nok bare jeg som er mer vant til en tydelig crossover situasjon. Når jeg kjører activ crossover avgjør den jo om jeg skal snu pol eller ikke feks. Dessuten finnes ikke LR filter i bass mgm. Og så liker jeg å styre det hele som en helhet etterpå. Synes den ga meg noen rare utslag når jeg prøvde å endre på ting i etterkant.

    Kommer seff til å utforske alle aspekter med tid, inntil videre fungerer det knall med ac.
    Det er jo i denne tråden alt skjer, så bare å følge med kontinuerlig :LOL:

    Skjermbilde 2022-01-05 kl. 22.43.52.png


    Invertering av polaritet er ikke noe du trenger ta stilling til umiddelbart i active xovers.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er usikker på hva jeg skal med bass mgm? Om den likevel deler, beregner delay, polaritet og nivå når jeg kjører optimizer til biamp
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @TGB

    Kan være at vi har forskjellige behov og at jeg ikke helt ser hva jeg trenger å endre som krever rekalibrering. Hvilke endringer tenker du på?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var jo med bass mgm..

    Biamp har jeg ingen problem med. Der setter jeg deling, ønsket filter kjøre den kanalseparate kalibreringen slik at jeg få delay og polaritet, kjører hovedkalibrering, så er det bare å finne ønsket target og annet styr. Musikk!

    Med bass mgm var det bare å sette frekvens, måling og ferdig. Men var nødt til å skifte polaritet og slikt etterhånd. Og om jeg vil bruke LR må jeg jo inn i activ uansett, har bare butter og eliptic under bass mgm. Også skjønte ikke at jeg måtte linke s1 og s2 ved setting av target, så først dro jeg bare i mains.

    Kan hende jeg ser lyset en dag, men jeg lurer fortsatt hva som kan endres med bass mgm som kreve rekalibrering i biamp. Delefrekvens, filtertype?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @TGB

    Må ikke du tolke mine innsigelser som annet enn fra et uvitende ståsted. Jeg ser jo nytten for bass mgm i andre sammenhenger, slik som om jeg ville hatt mono bass med de to midterste og de to ytterste i hver sin kanal.

    Det jeg klør meg litt i hodet over er selve setup-prosessen, hvor jeg nå behandler bassveggen som en del av main og deler dem med LR4. Bruker jeg biamp opsjonen får jeg jo overgangskalibreringen som et trinn i Optimizer. Hvilke fordeler får jeg ved å bruke sub-oppsett fremfor biamp?

    I grunn flere småting jeg stusser over, slik som ruting, men det får jeg ta en annen gang. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Får du ikke endret polaritet i processor setup? @MakkinTosken
    Som du selv skriver får du større fleksibilitet gjennom BSM, og for oss kinohuer er jo det kjærkommet hvertfall.
    På A16 og 32 har vi også muligheten til å rute subsignal videre til andre enheter/kilder/drivere, og kan mixe selv hva signalet skal innom, og hvilke frekvenser som er gjeldende.
    Så kan jo bassen endres "on the fly" alt etter hva man hører på, og kvaliteten i bassen på sporet.
    Så er det presets da!
    Flere presets som er tunet mot kilde som brukes, eller opp mot sjanger.
    Fler muligheter mao.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Får du ikke endret polaritet i processor setup? @MakkinTosken
    Som du selv skriver får du større fleksibilitet gjennom BSM, og for oss kinohuer er jo det kjærkommet hvertfall.
    På A16 og 32 har vi også muligheten til å rute subsignal videre til andre enheter/kilder/drivere, og kan mixe selv hva signalet skal innom, og hvilke frekvenser som er gjeldende.
    Så kan jo bassen endres "on the fly" alt etter hva man hører på, og kvaliteten i bassen på sporet.
    Så er det presets da!
    Flere presets som er tunet mot kilde som brukes, eller opp mot sjanger.
    Fler muligheter mao.
    Jo, får endret alt i BSM, men vurdering av polaritet må gjøres manuelt etter optimizer eller evt kjøre kalibrering i actic crossover. Ingenting på de interne grafene som indikerte at polaritet var fucked øpp, måtte dra frem REW.

    Alt det du lister opp over kan jo også gjøres i biamp mode. Designe egne presets til kilder, justere bass on the fly etc. Eneste jeg til nå ikke ser mulighet for er mono. Men å ha både BSM og biamp presets er den ikke glad i. Sub og high er jo rutet til samme utgang og jeg må rute om internt om ikke jeg skal måtte stå opp og skifte om kabler når jeg veksler mellom presets. Men den omrutingen gjør lyden blir glitchete. Kanskje sende support request?

    Kanskje behovene ved stereo og kino er litt forskjellig? Bare prøver å orientere meg. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg så noe jeg likte, en egen knapp for "constant directivity horn EQ - 6dB/oct" 😁

    Må ha meg en Trinnov ser det ut som!
    Som nybegynner med små krav må jeg si jeg er svært fornøyd. Fant fort tidligere yndet tonalbalanse, men dette med fase og gd gjorde alt så mye bedre umiddelbart. Aldri hatt et så presist og stabilt lydbilde!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da har den noe liknende for dipoler antar jeg?
    Spør du moi? Ingen idé. Har dipoler sånn ca samme behov jevnt over?
    CD horn har stort sett et fall på ca 6 dB/oct fra rundt 3 khz, så det gir mening med en enkel sånn knott.
    Det er jo i bunn og grunn bare et vanlig shelf-filter, kanskje med innebygget low-pass på rett over 20 kHz i Trinnov? :unsure:

    Som nybegynner med små krav må jeg si jeg er svært fornøyd. Fant fort tidligere yndet tonalbalanse, men dette med fase og gd gjorde alt så mye bedre umiddelbart. Aldri hatt et så presist og stabilt lydbilde!
    Propaganda! Jeg noterte meg at du har klikket på invert polarity på frontene, hvorfor det? Er absolutt polaritet reversert på Dynaudioene fra fabrikk? Og korrigeres dette uansett til riktig absolutt polaritet i Trinnov etterpå?

    Viser seg at det kan være hørbart dette med absolutt polaritet :eek:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, under første dipolpeak må de gis 6 dB/okt lavpass for å låte flatt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Propaganda! Jeg noterte meg at du har klikket på invert polarity på frontene, hvorfor det? Er absolutt polaritet reversert på Dynaudioene fra fabrikk? Og korrigeres dette uansett til riktig absolutt polaritet i Trinnov etterpå?

    Viser seg at det kan være hørbart dette med absolutt polaritet :eek:
    Nei, det er nok bare bassenes plassering og delefilteret som får Trinnov til å foreslå en 180 mellom main og sub. Både forsinkelse og fase er i tråd med det jeg fant optimalt med DBX, så for meg er det bevis på at den fungerer. Den prøver jo optimalisere overgangen mellom elementer med tanke på impulsrespons og nivå.

    1641462017674.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den var 1/12 hadde tenkt til å endre til 1/24, men noe hang seg. På filtret bruker jeg for øyeblikket 1/24


    Edit: om det var den første du mente, brukte jeg psyko
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Trinnov venner.

    Er sugen på en Trinnov, men det som holder meg tilbake er at jeg er meget fornøyd med lyden pr i dag. Det viser seg at rommet mitt er meget bra i utgangspunktet, og med litt absorbsjon og en stor Helmholtz på plass bak lyttesofa’en, ble siste rest av bassen meget bra.
    F5C584F6-A09E-4940-9713-D563F4AEABC2.jpeg


    Bildet viser vannfall, før Helmholtz kom på plass. Hva vil bli bedre med en Trinnov her, bortsett fra dette med timingen og fasen da. Hva tror dere som har Trinnov?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, tror du har rett. Det er ihvertfall vanskelig å finne noen som har fjernet Trinnov etter den først har kommet på plass.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov ST2 vs Amethyst. Hva går jeg glipp av hvis jeg beholder min eksisterende forforsterker og velger en ST2 fremfor Amethyst? Å ta signalene via analogt og tilbake til digitalt høres ut som en unødvendig og kanskje uheldig omvei, eller har det ikke noe å si? Fare for at det kan generere støy? Eller er det funksjoner jeg går glipp av med ST2?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn