Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vinkel til høyre er mye større enn vinkel til ventre. Så her er du veldig langt unna :)
    Pass på at senter-mikrofon av alle 4 er ca midt mellom ørene dine når du sitter. Du kan også legge en pute eller lignende for å simulere kroppen din. Noen av oss etter COVID-19 må legge både dyne og pute for å simulere kropp (kalles kroppsbygging? :unsure:).
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Vinkel til høyre er mye større enn vinkel til ventre. Så her er du veldig langt unna :)
    Pass på at senter-mikrofon av alle 4 er ca midt mellom ørene dine når du sitter. Du kan også legge en pute eller lignende for å simulere kroppen din. Noen av oss etter COVID-19 må legge både dyne og pute for å simulere kropp (kalles kroppsbygging? :unsure:).
    Haha, ja jeg trenger en XXL dyne og pute jeg da, på mine nette 116 corona-kg :) Men NÅ ble det ganske bra:
    1633881138053.png

    Bedre enn dette gadd jeg ikke i første runde... Det låter jo helt strålende! Nå har jeg forresten forstått bedre fordelen med å ha forskjellige target curves. Skal jobbe mer med dette selvsagt men på den måten kan jeg også få jevnere respons under og over respektive delefrekvenser, selv om jeg "kun" bruker bass management. Uvant, men det funker!

    Her har jeg satt litt avrulling på frontene selv om de er -6dB ved 20 Hz og likevel skal gjennom bass management, siden jeg får en håpløs kansellering (-12dB ved 50Hz) av frontene ved den plasseringen de har nå (horna skal "egentlig" plasseres helt inntil frontveggen for å være fullrange men det går på bekostning av perspektivet oppover). Summen av subber + westminster låter veldig balansert i bassen slik. Det vises jo ikke på grafene under men XO mellom subber og høyttalere er satt til 80Hz og 24 dB/oktav. Utrolig tight... Men dette er første forsøk mest basert på tidligere erfaringer.
    Veldig veldig fornøyd, og jeg er bare i startgropen :) En ting jeg merker, i tillegg til at fase og dertil dybde i lydbildet er bedre, er at det ikke blir "lukket" oppover i frekvens - det sprudler fortsatt deilige kompresjonshorn her selv om ryddingen i nivå er ganske ekstrem! Med såpass justering synes jeg for eksempel Dirac ofte blir tamt. Men ikke Trinnov, med riktig target curve selvsagt. Luften er der fortsatt, bare renere :cool:
    1633881419525.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Beklager OT, men slik ser det ut her nå :) Har akkurat fått en UST laserprosjektor foran så forslag om diffusor osv der funker dessverre ikke. Men har vurdert en Fresnel-duk med demping bak... Fyttirakkern dette har vært en morsom helg! Er det snart fredag eller?? Og så hører jeg rykter om at nye subber snart er klare... oh lord, kan livet bli bedre??
    1633882080934.jpeg
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Haha, ja jeg trenger en XXL dyne og pute jeg da, på mine nette 116 corona-kg :) Men NÅ ble det ganske bra:
    Vis vedlegget 754399
    Bedre enn dette gadd jeg ikke i første runde... Det låter jo helt strålende! Nå har jeg forresten forstått bedre fordelen med å ha forskjellige target curves. Skal jobbe mer med dette selvsagt men på den måten kan jeg også få jevnere respons under og over respektive delefrekvenser, selv om jeg "kun" bruker bass management. Uvant, men det funker!

    Her har jeg satt litt avrulling på frontene selv om de er -6dB ved 20 Hz og likevel skal gjennom bass management, siden jeg får en håpløs kansellering (-12dB ved 50Hz) av frontene ved den plasseringen de har nå (horna skal "egentlig" plasseres helt inntil frontveggen for å være fullrange men det går på bekostning av perspektivet oppover). Summen av subber + westminster låter veldig balansert i bassen slik. Det vises jo ikke på grafene under men XO mellom subber og høyttalere er satt til 80Hz og 24 dB/oktav. Utrolig tight... Men dette er første forsøk mest basert på tidligere erfaringer.
    Veldig veldig fornøyd, og jeg er bare i startgropen :) En ting jeg merker, i tillegg til at fase og dertil dybde i lydbildet er bedre, er at det ikke blir "lukket" oppover i frekvens - det sprudler fortsatt deilige kompresjonshorn her selv om ryddingen i nivå er ganske ekstrem! Med såpass justering synes jeg for eksempel Dirac ofte blir tamt. Men ikke Trinnov, med riktig target curve selvsagt. Luften er der fortsatt, bare renere :cool:
    Vis vedlegget 754402
    Nå begynner det å ligne noe ja.
    Og jeg skjønner godt du smiler litt nå.

    Når du åpner opt.set vil du se at du kan gå inn å justere kraften av korr. på frekvens bla, samt "qu.of early ref.
    Hvilken setting har disse nå?
    Du kan leke litt med disse først for å sjekke om lydbildet forandrer seg nevneverdig i hvordan du opplever "stramhet" og attack.

    Ta også en titt inn i advanced settings, og gjør deg kjent der.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Nå begynner det å ligne noe ja.
    Og jeg skjønner godt du smiler litt nå.

    Når du åpner opt.set vil du se at du kan gå inn å justere kraften av korr. på frekvens bla, samt "qu.of early ref.
    Hvilken setting har disse nå?
    Du kan leke litt med disse først for å sjekke om lydbildet forandrer seg nevneverdig i hvordan du opplever "stramhet" og attack.

    Ta også en titt inn i advanced settings, og gjør deg kjent der.
    Takk ja jeg skal nok skru på alle knappene jeg finner før jeg er ferdig, blir mange kombinasjoner det... Alt er foreløpig default settings men jeg tenker nok at justering av tidsvinduer og annet kan ha stor effekt ja. Dette er jo bare råkult for en nerd! Og spesielt at roundtrippen fra en liten tweak -> lyttetest er så kort gjør det ekstra motiverende.
    1633896162095.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @erk: tips for fremtiden; vis grafer med +/- 10dB; enklere å lese både for deg og oss.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Beklager OT, men slik ser det ut her nå :)
    Bilder er da ikke off topic; det er alltid nyttig å se bilde av oppsettet når man ser grafer. Sammen gir de meg verdi i det minste.
    Ser du har vinklet høyttalerene kraftig inn; dette bør gi sweet-spot over hele sofaen. Det kan gi noen fordeler i MLP å redusere vinklingen noe.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ser du har vinklet høyttalerene kraftig inn; dette bør gi sweet-spot over hele sofaen. Det kan gi noen fordeler i MLP å redusere vinklingen noe.
    Ja det skal sies at ekstrem toe-in er en klar anbefaling fra Tannoy for disse horna, som også funker veldig fint her, i et "lytterom" som er 4.8m bredt og 8m langt, og med åpning inn til 50 kvm ytterligere stue i bakenden av rommet. Svært reduserte tidligrefleksjoner fra sidevegger blir det også. Men som du sier blir det en tanke mer "korrekt" og bredere lydbilde med 3-4 grader mindre, men siden jeg innimellom finner meg selv henslengt litt til venstre for MLP med en pils som beste venn er det behagelig med en så bred sweetspot, særlig på film med flere enn meg i stua :)

    PS: På kinoloftet har jeg hatt god effekt av hjørneplasserte subber, men i dette rommet fungerer det bedre med 1/4 plassering i lengderetning som reduserer en lengdenode ved (22/44) 66Hz ganske bra. Og nå med Trinnov så er andre utfordringer med en slik plassering så godt som eliminert. Må bare få bedre subber, men de er på vei :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Sweetspot er oppskrytt - hvor er f.eks. sweetspot når man er i en moderne konsertsal??? Der kan en velge seter foran, bak, over, ved siden av orkesteret osv. Og hva med opera og ballettforestillinger hvor orkesteret sitter usynlig nede i orkestergraven 🤭 🤭 Jeg bygger for tiden rundstrålende høyttalere for bruk i stua - nettopp fordi jeg IKKE er opptatt av dette s.k. sweetspot styret. Vil kunne sløve på sofaen og nyte musikken som fyller rommet uansett!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sweetspot er oppskrytt - hvor er f.eks. sweetspot når man er i en moderne konsertsal??? Der kan en velge seter foran, bak, over, ved siden av orkesteret osv. Og hva med opera og ballettforestillinger hvor orkesteret sitter usynlig nede i orkestergraven 🤭 🤭 Jeg bygger for tiden rundstrålende høyttalere for bruk i stua - nettopp fordi jeg IKKE er opptatt av dette s.k. sweetspot styret. Vil kunne sløve på sofaen og nyte musikken som fyller rommet uansett!
    Min efaring er at med godt konstruerte høyttalere slipper man å merke puta i sofaen for å kunne nyte musikken bra. Oppdaget det første gang med Dynaudio Special Twenty-Five som spilte dritbra uansett hvor man befant seg på framsiden av de.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sånn av ren nysgjerrighet @erk
    Jeg leser jo at du har erfaring med en god del former for DSP.
    Hvis du skulle si noen ord om dem, hvordan opplever du nå Trinnov kontra AL feks?

    Jeg har selv lekt med noen varianter, og finner Trinnov sin som utsøkt til mitt bruk.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Sånn av ren nysgjerrighet @erk
    Jeg leser jo at du har erfaring med en god del former for DSP.
    Hvis du skulle si noen ord om dem, hvordan opplever du nå Trinnov kontra AL feks?

    Jeg har selv lekt med noen varianter, og finner Trinnov sin som utsøkt til mitt bruk.
    Ah det er en spennende utfordring som jeg ikke HELT tør å svare på, i hvert fall ikke ennå :)
    DSP ja... første jobb på tidlig 90-tallet var utvikling av programvare og hardware inkludert dsp-løsninger basert på National Instruments komponenter... håpet NI ville ansette meg men jeg rapporterte inn såpass mange feil i programvaren deres at de naturlig nok oppfattet meg som en urokråke og tydeligvis ingen de ville ansette med det første:)

    Når det gjelder romkorreksjon har jeg prøvd ganske mye (noen dager med Trinnov, har skrudd en stund i Audiolense og har jobbet mye med RoomPerfect, tidligere ARC, Dirac i 2 og 8 kanaler, MiniDSP, og som alle andre: Audyssey i forskjellige utgaver), og jobbet mye med REW for integrasjon og korreksjon både i egne og andres systemer. Men for de mer avanserte løsningene som Audiolense er jeg på ingen måte noen ekspert. Vil heller si nybegynner som innser egne begrensninger men med stor tro på tilnærmingen og potensialet! Og tilsvarende med Trinnov selvsagt.

    Så jeg har ikke nok erfaring til å uttale meg om Trinnov vs AL. Tror begge er veldig, veldig bra og omtrent så bra som det kan bli i 2021. Men begge er for spesielt interesserte som helt klart må score relativt høyt på hifi-nerd skalaen hvis de da ikke får ekstern hjelp. Om det ene er bedre enn det andre tror jeg avhenger mye av den som skrur på parameterne, men kanskje krav til brukervennlighet også er en faktor. Der scorer nok Trinnov høyt med sin integrerte SW+HW løsning, men da også til en helt annen pris. Likevel litt derfor jeg valgte å bruke penger på Trinnov.

    Men at Trinnov og Audiolense uansett er mine favoritter blant det jeg har prøvd er det ingen tvil om! Inntrykket så langt er at jeg får alt jeg trenger med Trinnov og i en litt mer brukervennlig innpakning som koster mye mer ;-) For "folk flest" synes jeg nok RoomPerfect gjør lite galt og mye riktig med lyden, men selv om det ikke er mye å skru på der og prinsippene er ganske enkle er det likevel sentralt å forstå hvordan det fungerer langt ned i detaljene for å få mest ut av systemet. Og det har jeg brukt flere år på og nå tror jeg at jeg kan si at jeg vet hvordan jeg tweaker så langt det lar seg gjøre med RoomPerfect. Men da er det frustrerende å ikke kunne skru selv og heller måtte "blidgjøre" algoritmene. Er ikke der med Trinnov eller Audiolense.

    Men en liten ting har jeg uansett observert:
    Mange av de systemene som leveres med "standard" romkorreksjon leveres med ELENDIGE mikrofoner! Det er sørgelige greier og da KAN jo ikke resultatet bli bra. Har sett det samme med ARC-baserte, Dirac-baserte og Audyssey-baserte forbrukervarer... Der skiller jo Lyngdorf og i enda større grad Trinnov seg ut. Mikrofonen til Lyngdorf er solid nok men Trinnov sin er jo bare digg ingeniørkunst!! En buddy som jobber som lydteknikker testet en mikrofon som fulgte med en Dirac-dings og det var rett og slett skandaløst dårlig, og resultatet kan umulig ble bedre enn hva målingene kan avdekke uten særlig mye feilmargin. Målingene må bli bra, og der er nok Trinnov i en særklasse. For Audiolense er det mer opp til bruker å finne ut av drivere, mikrofon, A/D og D/A litt selv for å sikre at målingene blir bra/optimale, men når det er på plass så er nok det også veldig veldig bra :)
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Flott rom du har erk!
    Av nysgjerrighet, ser du har platespiller - tenker du å spille via trinnov når du spiller lper også?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Flott rom du har erk!
    Av nysgjerrighet, ser du har platespiller - tenker du å spille via trinnov når du spiller lper også?
    Ja det er absolutt tanken, har ikke koblet opp ennå men det kommer om kort tid, trenger bare et par kabler til... Det er også derfor jeg testet ut A/D-enheten i Trinnoven. Trodde kanskje jeg skulle kjøpe et dedikert målemonster A/D-kort fra Merging men nå tror jeg nok Trinnoven gjør jobben bra nok på egenhånd. Men en backup-løsning som er analog (Riaa->ASR->høyttaler og sub), og hvor subbene bare fyller inn litt i bunn skal jeg nok fortsatt ha. Det blir mulig siden de nye subbene har både analoge og digitale innganger og med separate settings på DSP om kan switches inn/ut uten å dra ut kabler. Så da blir det digitalt ut til subbene fra Trinnoven og analogt ut fra sub-out på preamp (ASR) som et alternativ. Tviler vel på om den "audionevrotiske" helanaloge tilnærmingen kommer til å bli brukt veldig mye etter hvert som jeg får romkorreksjonen med Trinnov 100% på stell men vi får vel se - det er noe brutalt vakkert med LP i reneste form;-)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ah det er en spennende utfordring som jeg ikke HELT tør å svare på, i hvert fall ikke ennå :)
    DSP ja... første jobb på tidlig 90-tallet var utvikling av programvare og hardware inkludert dsp-løsninger basert på National Instruments komponenter... håpet NI ville ansette meg men jeg rapporterte inn såpass mange feil i programvaren deres at de naturlig nok oppfattet meg som en urokråke og tydeligvis ingen de ville ansette med det første:)

    Når det gjelder romkorreksjon har jeg prøvd ganske mye (noen dager med Trinnov, har skrudd en stund i Audiolense og har jobbet mye med RoomPerfect, tidligere ARC, Dirac i 2 og 8 kanaler, MiniDSP, og som alle andre: Audyssey i forskjellige utgaver), og jobbet mye med REW for integrasjon og korreksjon både i egne og andres systemer. Men for de mer avanserte løsningene som Audiolense er jeg på ingen måte noen ekspert. Vil heller si nybegynner som innser egne begrensninger men med stor tro på tilnærmingen og potensialet! Og tilsvarende med Trinnov selvsagt.

    Så jeg har ikke nok erfaring til å uttale meg om Trinnov vs AL. Tror begge er veldig, veldig bra og omtrent så bra som det kan bli i 2021. Men begge er for spesielt interesserte som helt klart må score relativt høyt på hifi-nerd skalaen hvis de da ikke får ekstern hjelp. Om det ene er bedre enn det andre tror jeg avhenger mye av den som skrur på parameterne, men kanskje krav til brukervennlighet også er en faktor. Der scorer nok Trinnov høyt med sin integrerte SW+HW løsning, men da også til en helt annen pris. Likevel litt derfor jeg valgte å bruke penger på Trinnov.

    Men at Trinnov og Audiolense uansett er mine favoritter blant det jeg har prøvd er det ingen tvil om! Inntrykket så langt er at jeg får alt jeg trenger med Trinnov og i en litt mer brukervennlig innpakning som koster mye mer ;-) For "folk flest" synes jeg nok RoomPerfect gjør lite galt og mye riktig med lyden, men selv om det ikke er mye å skru på der og prinsippene er ganske enkle er det likevel sentralt å forstå hvordan det fungerer langt ned i detaljene for å få mest ut av systemet. Og det har jeg brukt flere år på og nå tror jeg at jeg kan si at jeg vet hvordan jeg tweaker så langt det lar seg gjøre med RoomPerfect. Men da er det frustrerende å ikke kunne skru selv og heller måtte "blidgjøre" algoritmene. Er ikke der med Trinnov eller Audiolense.

    Men en liten ting har jeg uansett observert:
    Mange av de systemene som leveres med "standard" romkorreksjon leveres med ELENDIGE mikrofoner! Det er sørgelige greier og da KAN jo ikke resultatet bli bra. Har sett det samme med ARC-baserte, Dirac-baserte og Audyssey-baserte forbrukervarer... Der skiller jo Lyngdorf og i enda større grad Trinnov seg ut. Mikrofonen til Lyngdorf er solid nok men Trinnov sin er jo bare digg ingeniørkunst!! En buddy som jobber som lydteknikker testet en mikrofon som fulgte med en Dirac-dings og det var rett og slett skandaløst dårlig, og resultatet kan umulig ble bedre enn hva målingene kan avdekke uten særlig mye feilmargin. Målingene må bli bra, og der er nok Trinnov i en særklasse. For Audiolense er det mer opp til bruker å finne ut av drivere, mikrofon, A/D og D/A litt selv for å sikre at målingene blir bra/optimale, men når det er på plass så er nok det også veldig veldig bra :)
    Tenkte selvfølgelig på både lyd og brukeropplevelse.
    Klart og tydelig svar, takk for det👍🏻

    Forøvrig syntes også jeg RP gjorde en ok jobb, men var jo umulig å tweake, samt dette var i tiden før multikanaler kom fra den kanten.
    Jeg var på en demo på lydrommet for å høre JBL m2. Den var satt opp med en Trinnov.....Jeg var solgt!
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Noe jeg ikke har forsket så mye på er multi målinger, og resultatene med disse.
    Er det noen her inne som har fått en erfaring med mange målinger med ulik/lik vekting?
    Jeg er lat, og har så sykt bra lyd at det har stoppet meg fra å sette igang😂
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Flere målinger og vekting er kun et poeng om man skal ha mange seter med så bra lyd som mulig. Flere målinger gir faktisk ikke bedre lyd enn 1 enkelt måling i MLP (jeg har gjort utvidet testing av dette). Differansen er ikke dramatisk, men alltid best med bare 1 måling i MLP.

    Tidligere gjorde jeg 1 måling i MLP; og flyttet mikrofon 7-9 cm opp, ned, høyre, venstre, foran og bak MLP. Så 7 målinger totalt (gjorde også dette pr sete i grupper på 7; så det blir 21 målinger. Helt meningsløst :)


    Så konklusjon: tenker du som meg mest på deg selv når det kommer til lyd; fokus på MLP.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Heisann,

    Fredag!
    Ja nå har jeg fått tweaket litt ekstra, fortsatt ikke helt i mål for det gidder jeg ikke siden det uansett kommer nye subber i stua hvert øyeblikk.
    Men det jeg KAN si nå med mye større sikkerhet enn tidligere er at jeg har ALDRI klart å få så god lyd i stua tidligere, uansett hva jeg har prøvd. Har nå også prøvd på litt mindre drastisk korrigering oppover i frekvens med limiter curves men trives egentlig godt med standardinnstillinger og bare +4dB løft i bassen. Det jeg har opplevd tidligere hvor man kan miste litt "sparkle" og luft oppover ved for mye korreksjon er ikke noe problem med mitt oppsett nå, tvert i mot transientene sitter som støpt og med masse luft... Stereoperspektivet har nådd nye høyder, bassen har ALDRI vært så tight. Og det med et par subber fra SVS som riktignok er sinnsyke på film men som er ganske langt unna det som jeg får fra meroVinger (2x18 på hver side med servo og 6.4kW) hvert øyeblikk. Nå skal det sies at utgangspunktet før Trinnov allerede var +/- 6dB i hele frekvensområdet etter mye fikling med plassering og bassfeller.

    Så etter alt jeg har vært borti av DSP må jeg si at dette er en klar vinner! For meg, må påpekes, med mine skruferdigheter og smak. Jeg tror fortsatt at kyndige AL-skruere kan få til bortimot det samme, men ikke med like lite innsats og like stor grad av brukervennlighet. Så noe særlig mer eksperimentering for å sammenlikne blir det ikke. Trinnov blir i stua, enkelt og greit.

    Og hva da med Merging HAPI, Audiolense og alt det der? Jo, nå var jeg så "heldig" at en av plateforsterkerne i mine 4-veis digre Adam Audio monitorer oppe på kinoen tok kvelden... Så da skal jeg erstatte aktive delefiltre og forsterkere der med Audiolense og HAPI, som forsyner en nyinnkjøpt 8-kanals Purifi-sak fra Apollon (så fire kanaler pr. høyttaler). DET blir spennende. Og da tror jeg AL kommer enda mer til sin rett mens Trinnov bare leverer godlyd uten noe fuzz i stua ;-)

    Skål!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Et generelt godt tips er å ikke overdrive korrigeringen. Samt standardinnstillingene er et veldig godt utgangspunkt (de er ikke satt med en ren tilfeldighet).
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Et generelt godt tips er å ikke overdrive korrigeringen. Samt standardinnstillingene er et veldig godt utgangspunkt (de er ikke satt med en ren tilfeldighet).
    Men da vil jeg nok legge til at hva det betyr å "overdrive" henger litt sammen med utgangspunktet. Man JA, jeg har aldri opplevd at for eksempel å fylle inn dipper på -10dB er noen særlig suksess uavhengig av plattform... Jeg tror det er litt for mange som bruker DSP som en hvilepute der hvor de heller burde ha flyttet litt rundt på høyttalere eller lytteposisjon, eller enkle akustiske tiltak, FØR de tweaker med DSP. cheers :cool:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men da vil jeg nok legge til at hva det betyr å "overdrive" henger litt sammen med utgangspunktet.
    Linjal-flat frekvenskurve er meningløst - om man finner en god balanse mellom det teknisk perfekte og rommet så blir det vanligvis mye bedre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Heisann,

    Fredag!
    Ja nå har jeg fått tweaket litt ekstra, fortsatt ikke helt i mål for det gidder jeg ikke siden det uansett kommer nye subber i stua hvert øyeblikk.
    Men det jeg KAN si nå med mye større sikkerhet enn tidligere er at jeg har ALDRI klart å få så god lyd i stua tidligere, uansett hva jeg har prøvd. Har nå også prøvd på litt mindre drastisk korrigering oppover i frekvens med limiter curves men trives egentlig godt med standardinnstillinger og bare +4dB løft i bassen. Det jeg har opplevd tidligere hvor man kan miste litt "sparkle" og luft oppover ved for mye korreksjon er ikke noe problem med mitt oppsett nå, tvert i mot transientene sitter som støpt og med masse luft... Stereoperspektivet har nådd nye høyder, bassen har ALDRI vært så tight. Og det med et par subber fra SVS som riktignok er sinnsyke på film men som er ganske langt unna det som jeg får fra meroVinger (2x18 på hver side med servo og 6.4kW) hvert øyeblikk. Nå skal det sies at utgangspunktet før Trinnov allerede var +/- 6dB i hele frekvensområdet etter mye fikling med plassering og bassfeller.

    Så etter alt jeg har vært borti av DSP må jeg si at dette er en klar vinner! For meg, må påpekes, med mine skruferdigheter og smak. Jeg tror fortsatt at kyndige AL-skruere kan få til bortimot det samme, men ikke med like lite innsats og like stor grad av brukervennlighet. Så noe særlig mer eksperimentering for å sammenlikne blir det ikke. Trinnov blir i stua, enkelt og greit.

    Og hva da med Merging HAPI, Audiolense og alt det der? Jo, nå var jeg så "heldig" at en av plateforsterkerne i mine 4-veis digre Adam Audio monitorer oppe på kinoen tok kvelden... Så da skal jeg erstatte aktive delefiltre og forsterkere der med Audiolense og HAPI, som forsyner en nyinnkjøpt 8-kanals Purifi-sak fra Apollon (så fire kanaler pr. høyttaler). DET blir spennende. Og da tror jeg AL kommer enda mer til sin rett mens Trinnov bare leverer godlyd uten noe fuzz i stua ;-)

    Skål!
    Det er godt å høre det funker bra hos deg også.
    Jeg kjører også partiell korrigering oppover i frekvens, og har flere presets med forskjellige tiltak på excursion curve, mens de initielle innstillingene i Advanced/Opt.set er like. Grunnen til det er at mastringer er forskjellige, og ofte har for mye/lite på enkelte parameter.
    Samt sjanger får fordel av en optimalisert preset for formålet.
    Jeg bruker da forhåndsdefinerte presets som kler lydbildet best.

    Jeg hadde to stk på demo her i forrige uke.
    De var her ikke mindre enn nesten 5 timer. De bare satt og måpte, mens sikklet rant ned i skjegget.
    Min A16 ble solgt på flekken🤓
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    I kino sammenheng har jeg en litt annen tilnærming.
    Her bruker jeg gjerne korrigering hele veien opp.
    Ja en ekstra grunn på kinoen er for å få omtrent samme lydsignatur rund baut, som ellers vil være mye mer forskjellig enn de to stereofrontene vil være selv i et noenlunde symmetrisk oppsett.
    Har du forresten forsøkt forskjellige FIR filterlengder? Tror kanskje at impulsresponsen hos meg ser veldig ryddig ut allerede m/150ms men har ikke forsøkt noe annet foreløpig... liker å høre en stund før jeg skrur...
    Jeg har for øvrig ikke pushet target curve utenfor den naturlige responsen til høyttalerne, og for Westminster sin del betyr det en forsiktig avrulling fra ca 12-13 kHz og litt brattere på slutten til -6dB v/20 kHz som også er reflektert i target. Noe annet blir bare slitsomt oppover ;-)
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dere som er på kinokjøret … og lydkjøret: Jeg anbefaler Apocslypse Now … nå. Kul musikk og sinnsykt bra lydkvalitet. Og så er det jo en bra film.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dere som er på kinokjøret … og lydkjøret: Jeg anbefaler Apocslypse Now … nå. Kul musikk og sinnsykt bra lydkvalitet. Og så er det jo en bra film.
    Allerede gjort :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Noen som vet? Kan A16 digitale outputs tilordnes kun to spesifiserte kanaler eller er det som Lyngdorf en downmixet (og dessuten nedsamplet) "sone 2"? Men så kommer snart Ravenna-støtte og da får vi vel alle kanaler digitalt ut via AoIP? Funderer på ting :)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Flere målinger og vekting er kun et poeng om man skal ha mange seter med så bra lyd som mulig. Flere målinger gir faktisk ikke bedre lyd enn 1 enkelt måling i MLP (jeg har gjort utvidet testing av dette). Differansen er ikke dramatisk, men alltid best med bare 1 måling i MLP.

    Tidligere gjorde jeg 1 måling i MLP; og flyttet mikrofon 7-9 cm opp, ned, høyre, venstre, foran og bak MLP. Så 7 målinger totalt (gjorde også dette pr sete i grupper på 7; så det blir 21 målinger. Helt meningsløst :)


    Så konklusjon: tenker du som meg mest på deg selv når det kommer til lyd; fokus på MLP.
    Faktisk ikke enig. Fant ut at multipunkt er en fordel spesielt om man korrigerer over 1k da unngår man overkorreksjon på smale ujevnheter . Jeg sitter ikke med hodet i en skrustikke og høyttalere dras ut og inn pga levelighet og finlytting i stuen . Så høyttaler posisjon han variere med et par cm .
    Multipunkt gir en mer gjennomsnittlig korreksjon over 1ksom måler også bedre ved kontrollmåling med REW AudioTools. Syns det låter bra også
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk ikke enig. Fant ut at multipunkt er en fordel spesielt om man korrigerer over 1k da unngår man overkorreksjon på smale ujevnheter . Jeg sitter ikke med hodet i en skrustikke og høyttalere dras ut og inn pga levelighet og finlytting i stuen . Så høyttaler posisjon han variere med et par cm .
    Multipunkt gir en mer gjennomsnittlig korreksjon over 1ksom måler også bedre ved kontrollmåling med REW AudioTools. Syns det låter bra også
    Kan bare forklare min opplevelse. Sitter ikke med hodet i skrustikke her heller :) Lyden blir bedre over HELE setet med å bare ta en måling her; verden kan være forskjellig for deg. Nettopp derfor man har begge alternativer.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Før disse 4 digitale kanalene så kan man bruke de 2 på A16 til hvilken utgang man ønsker. Dette gjøres via mapping; utgang 1+2 kan brukes til hva man selv ønsker (samme gjelder støtte for 4 ekstra digitale kanaler i neste software oppdatering, som kan brukes i tillegg til de 16 analoge). Alt kan konfigureres slik man selv ønsker; mapping gjøres her.

    Så det vil si med Altitude16 kan man bruke 2 kanaler digital ut (coaxial, utgang 1+2) + 4 kanaler via Toslink over ADAT (utgang 17,18,19 og 20). De resterende vil forbli analoge på A16.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takk, jeg erstatter nok min gamle Lyngdorf kinopro med Trinnov om ikke alt for lenge .
    A16 med bruk av digital ut har det jeg trenger for å få aktiv drift og 4-veis deling av frontene med Audiolense + Merging HAPI interfacet, men A32 virker jo enda mer fremtidsrettet hvis mitt lille prosjekt med aktiv drift tar av (utover frontene)... Tror også jeg venter til jeg ser hvordan Ravenna-støtten blir, inn/ut, volum osv...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det kan selvsagt være fornuftig å se på 16 kanals (16 + 4) Altitude32 også. Koster mer, men enda mer fremtidsrettet med mulighet for å utvide til opp til 32 + 4 kanaler).
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det kan selvsagt være fornuftig å se på 16 kanals (16 + 4) Altitude32 også. Koster mer, men enda mer fremtidsrettet med mulighet for å utvide til opp til 32 + 4 kanaler).
    Jepp helt klart men ouch 282500 blanke kroner for 16+4 kanaler da... :eek: Vi får se hva julenissen graver fram...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jepp helt klart men ouch 282500 blanke kroner for 16+4 kanaler da... :eek: Vi får se hva julenissen graver fram...
    Skjønner dine tanker her godt, var gjennom samme prosess selv for en del år siden. Sitter nå med 32 (+4) kanaler og har aldri sett meg tilbake siden jeg nå har det beste som eksisterer uansett prisklasse (prisen har vel steget ca 35% også siden den gang, som gjør at jeg sitter med følelsen av å ha gjort tidenes kupp!).

    NB! uoffisielle rykter sier ny software versjon rulles ut neste uke.

    Edit:
    Faktisk har prisen blitt 50% dyrere nå enn hva jeg betalte :)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Bra jeg fikk min A,ethyst til halv pris da...:cool: brukt da nemlig..

    Ellers er jeg tilbake til fullkorreksjon etter å ha levd med kun korreksjon under 1k, det gir mindre påtregen diskant med et lite -2b fall fra 2k til 10k

    Tipper det er MC pickupen sin skyld at det ellers blir litt for mye løft i toppen..
    1636051548663.png


    1636051653329.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn