Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Det tar tid å lære seg Trinnov og romvirkninger.
    I effektiv tid vet jeg ikke hvor mye jeg har brukt , men mange varianter av oppstilling og to ulike høyttalerpar er benyttet. Tipper jeg har gjort 50-100 målinger totalt de siste 3 årene. Sånn går det når man kan/må variere høyttaler avstand og lytteposisjon og gardiner og dører og alt mulig. Da blir 30 presets og 5 måleserier ikke nok, men er triks er å bruke multipoint og lagre varianter der. Feks en måling han ha fast avstand og hete Nr1 i multipoint mens måling 2 kan være samme med gardin nede , og nr 3 med front dør åpen …osv
    Med nye høyttalere og nye posisjoner føler jeg Trinnoven gjør seg bedre enn før. Kan også være at jeg er blitt « flinkere» til å bruke den. Det jeg prøver å si er at jeg skjønner om RES vil bli mere kjent med ST2 før han publiserer noe.
    Å dele erfaringer kan ville være veldig interessant syns jeg. Når Corona er litt mer under kontroll ( jeg er desverre i høyrisikogruppen ) tør vi kanskje møtes etterhvert også .
    Stå på ..

    Multipoint brukt som ekstra plass for ulike variasjoner av en preset

    99CC3693-4153-4F16-85A5-1FD60C6BFC64.png
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Tanken har hele tiden vært å skrive en artikkel om rommet mitt og akustikken, samt hva Trinnov hjelper til med. Den ideen står fremdeles fast, men siden jeg har solgt PMC-høyttalerne mine, og ikke fått inn nye høyttalere ennå, så vil jeg i hvert fall vente til det er i boks, og jeg har fått ratta ST-2 Hi-Fi litt med nye høyttalare, samt jobbet litt med plassering av nye høyttaler i rommet.

    Forhåpentligvis kan det skje i løpet av senhøsten/vinteren. Jeg har det jo ikke travelt :)

    Roy
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg følger meg fremdeles som nybegynner i dette gamet ... men kjører IKKE autosetup, jeg vet veldig godt hva jeg vil og kan legge inn min setup
    (er på reise nå, så det må bli senere)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tanken har hele tiden vært å skrive en artikkel om rommet mitt og akustikken, samt hva Trinnov hjelper til med. Den ideen står fremdeles fast, men siden jeg har solgt PMC-høyttalerne mine, og ikke fått inn nye høyttalere ennå, så vil jeg i hvert fall vente til det er i boks, og jeg har fått ratta ST-2 Hi-Fi litt med nye høyttalare, samt jobbet litt med plassering av nye høyttaler i rommet.

    Forhåpentligvis kan det skje i løpet av senhøsten/vinteren. Jeg har det jo ikke travelt :)

    Roy
    Kult!
    da har vi jo et tema for en slik event😃
    Hvem ratter best lyd i hula til Roy......?

    Hvilke talere er det du har finjustert siktet mot @R.E.S. ?

    Dette er jo ikke noe som trenger skje i morgen heller.
    Viruset har atter festet grepet nå, og de fleste føler sikkert litt på det også ifb. å samles i gruppe, med ukjente individer med luguber forhistorie🤓
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Kult!
    da har vi jo et tema for en slik event😃
    Hvem ratter best lyd i hula til Roy......?

    Hvilke talere er det du har finjustert siktet mot @R.E.S. ?

    Dette er jo ikke noe som trenger skje i morgen heller.
    Viruset har atter festet grepet nå, og de fleste føler sikkert litt på det også ifb. å samles i gruppe, med ukjente individer med luguber forhistorie🤓
    Jeg har bestilt meg et par allerede, men venter med å avsløre det til de kommer i hus.

    Roy
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Da var Trinnov ST2 Pro bestilt... gleder meg!! Kommer nok noen grafer så snart jeg får den i hus :)
    Selv om jeg skal absolutt prøve hele registeret med Trinnov, så antar jeg, basert på erfaring med masse andre DRC (det meste der ute), at det blir korreksjon primært under 300Hz men vi får se hva det blir til... Hadde akkurat en kompis på besøk som lurte på hvorfor det låt så tamt og han var skikkelig skuffa over Westminster; helt til jeg slo av et par PEQs i Roon og flyttet lytteposisjonen fram 0.5 meter som jeg av erfaring visste funket fint uten RC :) Da smilte han bredt... Er i grunn enig...
    Men bassen, den kan i hvert fall fikses(vel, forbedres) med RC uansett.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det gikk fort @erk 🤩
    Vel! jeg kommer aldri til å slutte å bruke DSP så lenge det er på dette nivået som Trinnov presterer.
    Forøvrig korrigerer jeg opp til 1khz nå.
    Ja det blir utrolig spennende. Forventer ingen revolusjon men en vakker evolusjon samt en bass som skal skremme bort grevlingene som spaserte så arrogante som bare det gjennom hagen her om dagen ;-)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Oj... praktisk spm: Den mikrofonen er vel ganske feit.. hva slags stativ bruker dere for den?? Har den gjenger og kan skrus på et tripod? Jeg har et par mikrofonstativer for UMIK men tvilsomt om de passer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Oj... praktisk spm: Den mikrofonen er vel ganske feit.. hva slags stativ bruker dere for den?? Har den gjenger og kan skrus på et tripod? Jeg har et par mikrofonstativer for UMIK men tvilsomt om de passer.
    Jeg bruker er kamerastativ. Det har kuleledd på toppen og vater. Det har en kobling som passer i gjengene i mikrofonen. Griseflaks som plukket det med meg fra en gjenbruksstasjon .

    06E32717-9FC6-4AA0-8FA2-758FFB25FAE1.jpeg
    ADF00FC4-B356-466C-9EFC-0E2F5F798585.jpeg

    DA472B00-3DC7-4D66-B33A-49E40DFA1113.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Oj... praktisk spm: Den mikrofonen er vel ganske feit.. hva slags stativ bruker dere for den?? Har den gjenger og kan skrus på et tripod? Jeg har et par mikrofonstativer for UMIK men tvilsomt om de passer.
    Jeg bruker det gamle som fulgte med en Lyngdorf maskin.
    Kan anbefale å gå til innkjøp av en libelle, som du klistrer fast i lokket til mic
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Da var Trinnov ST2 Pro bestilt... gleder meg!! Kommer nok noen grafer så snart jeg får den i hus :)
    Selv om jeg skal absolutt prøve hele registeret med Trinnov, så antar jeg, basert på erfaring med masse andre DRC (det meste der ute), at det blir korreksjon primært under 300Hz men vi får se hva det blir til... Hadde akkurat en kompis på besøk som lurte på hvorfor det låt så tamt og han var skikkelig skuffa over Westminster; helt til jeg slo av et par PEQs i Roon og flyttet lytteposisjonen fram 0.5 meter som jeg av erfaring visste funket fint uten RC :) Da smilte han bredt... Er i grunn enig...
    Men bassen, den kan i hvert fall fikses(vel, forbedres) med RC uansett.
    GRATTIS !!!!
    Jeg bruker også vanlig kamerastativ
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Sørgelige greier, Trinnov har 2 mnd leveringstid selv om det sto "1 dag fra fjernlager" hos ProLyd! Men, men, bare å glede seg til oktober da :cool:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Det blir bra … jeg vet at alle Trinnov eiere her kan understreke det at, når du har fått Trinnov i hus, så ser du deg ikke tilbake og det er bare ingen vei tilbake, sannsynligvis er ST2 din beste investering ever, vil jeg påstå 😍

    Jeg hadde store forhåpninger men Trinnov er ennå bedre enn forventet, det er helt sykt hvor bra det er !

    jeg hørte historien om en kar som byttet en Trinnov med noe MSB greier til 800.000+, og lyden gikk fra himmel til helvete og alle kameratene kalte karen en tulling, mulig jeg fikk denne historien litt feil:ROFLMAO:

    CB64089E-1445-457F-8150-D238D4AFABD2.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: erk

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Planlegger ny sofa, men skinn eller mikrofiber ?

    Må være skinn!
    Mikrofiber er sikkert bedre fra akustikk ståsted, men langt fra så komfortabelt....

    jeg likerr Italienske skinnsofaer, men den strelless greien så kul ut også
    Jeg opplever dog ofte Natuzzi som bedre og mere komfortabel (mykere)
    natuzzi.PNG
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det magiske med Emily (stressless) er den motoriserte hodestøtten (samt rygg + recliner), som gjør det mulig å ikke blokkere mellom ører og surround rear høyttalere. Akkurat nå har jeg tøy sofa (i ikke veldig god kvalitet, de holder vanligvis 5 år - det blir fort dyrt i lengden å kjøpe billig), hadde skinn tidligere og bestemte meg pga akustikken at det skulle ikke skje igjen (men fortsatt så er jeg ikke 100% sikker).

    Fordel skinn:
    - Holdbarhet
    - Behagelig

    Ulemper skinn:
    - Vedlikehold, må renses og behandles minst 2 ganger i året (dette er ekstremt tidkrevende)
    - Akustikk!
    - Det blir ikke veldig behagelig på varme sommerdager (tidligere erfaring må man legge noe i mellom).

    Konklusjon: jeg er svært usikker :)
    En grunn til at jeg går for Ekornes er kvalitet og service om noe må vedlikeholdes (samt absolutt alt kan konfigureres og tilpasses ved bestilling).

    Tenkte å kjøre motorisert på alle 3 seter med batteri (egentlig eneste grunnen til batteri er ved strømbrudd; skjer ikke ofte).
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kommer ann på.
    Jeg gikk for fiber denne gangen og er fornøyd med det.
    Skinn er et akustisk mareritt, og med tanke på størrelsen på rommet ditt ville jeg vurdert det samme.
    Bedre med ei stor lydfelle, enn et ekkokammer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte, kr 62500 etter 20% rabatt 👀 det ble fiber. Jeg kom til samme konklusjon når det gjelder lyd, samt dronninga ville ha mikrofiber, så da ble valget enkelt :) Fruen fikk t.o.m. lov å velge farge på treverk og sofa. Alle fornøyd? :)

    Skjermbilde 2021-09-03 kl. 20.53.01.png

    Motorisert recliner, rygg og nakkestøtte på alle 3 setene.

    NB! når nakkestøtte er lagt ned så har man ørene godt over; perfekt for surround-lyd :) Virker som noen har tenkt under design her.
    Som dere kan se, ingen av oss er klin gærne når det gjelder farger.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Perfekt valg!!
    Fargevalget er også innafor.
    Tilslører alle cola, fett og øl flekkene. Samt snørr og tårer som samles i armlenet når du pumper ut baladene når ingen er hjemme å følger med.
    ☺
    Som alltid blir det litt dyrere enn planlagt når jeg først begynner.....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Bestilte, kr 62500 etter 20% rabatt 👀 det ble fiber. Jeg kom til samme konklusjon når det gjelder lyd, samt dronninga ville ha mikrofiber, så da ble valget enkelt :) Fruen fikk t.o.m. lov å velge farge på treverk og sofa. Alle fornøyd? :)

    Vis vedlegget 745350
    Motorisert recliner, rygg og nakkestøtte på alle 3 setene.

    NB! når nakkestøtte er lagt ned så har man ørene godt over; perfekt for surround-lyd :) Virker som noen har tenkt under design her.
    Som dere kan se, ingen av oss er klin gærne når det gjelder farger.
    Den så lekker ut. Merke?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Bestilte, kr 62500 etter 20% rabatt 👀 det ble fiber. Jeg kom til samme konklusjon når det gjelder lyd, samt dronninga ville ha mikrofiber, så da ble valget enkelt :) Fruen fikk t.o.m. lov å velge farge på treverk og sofa. Alle fornøyd? :)

    Vis vedlegget 745350
    Motorisert recliner, rygg og nakkestøtte på alle 3 setene.

    NB! når nakkestøtte er lagt ned så har man ørene godt over; perfekt for surround-lyd :) Virker som noen har tenkt under design her.
    Som dere kan se, ingen av oss er klin gærne når det gjelder farger.
    GRATTIS :love:
    De ser fantastiske ut ... nå må jeg også ha ny sofa, madammen insisterer :ROFLMAO:
    Men en negativ ting... jeg like å ligge på tvers av sofaen, ikke behagelig her nei :unsure:

    Er det app støtte? Apple Home?
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Går fint å ligge på tvers med denne. Men hvorfor gjøre det? Man kan legge setet helt ned og styre hodestilling (flatt eller tilpasset å se på TV liggende). Hva skal man med Apple Home her? Alt styres via 4 knapper på høyre side av hvert sete (stikk fingrene ned i glipa og gjør det man ønsker). Setene er relativt brede (hele sofaen er 254 cm bred) Er ikke veldig mye som blir borte på kantene.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Går fint å ligge på tvers med denne. Men hvorfor gjøre det? Man kan legge setet helt ned og styre hodestilling (flatt eller tilpasset å se på TV liggende). Hva skal man med Apple Home her? Alt styres via 4 knapper på høyre side av hvert sete (stikk fingrene ned i glipa og gjør det man ønsker). Setene er relativt brede (hele sofaen er 254 cm bred) Er ikke veldig mye som blir borte på kantene.
    Apple home gjør evnt at alt kan stilles til en setting, relax betyr endring av lamper, til predefinert setting, stol og flere ting endres med en knapp, alt til en predefinert setting, at the touch on ONE BUTTON
    Jeg er en særing, de sidestøttene ser litt ukomfortable ut hvis man ligger på tvers :ROFLMAO:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 60+ Philips Hue enheter her selv (med sensorer og temperatur-målere), men jeg sitter fortsatt ikke identisk hver gang jeg skal se på film eller høre på musikk. Om dette er viktig for deg så må du se etter løsninger fra andre produsenter.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg har 60+ Philips Hue enheter her selv (med sensorer og temperatur-målere), men jeg sitter fortsatt ikke identisk hver gang jeg skal se på film eller høre på musikk. Om dette er viktig for deg så må du se etter løsninger fra andre produsenter.
    Bare et spørsmål :LOL:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bare et spørsmål :LOL:
    Jeg er helt for automatisering, men så lenge jeg har tilgang til å justere setet jeg sitter på uten å flytte meg så er jeg fornøyd :) Alt på Ekornes er modul-basert, så i utgangspunktet ikke noe i veien for at dette blir støttet, men uviktig for meg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg er helt for automatisering, men så lenge jeg har tilgang til å justere setet jeg sitter på uten å flytte meg så er jeg fornøyd :) Alt på Ekornes er modul-basert, så i utgangspunktet ikke noe i veien for at dette blir støttet, men uviktig for meg.
    uansett….den sofaen er drøyt stilig, tror jeg må tenke bytte snart:love:
    Men først vil hun ha Italiensk seng i Japansk zen style!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Kjøpte noen av disse i en tid da dollaren gikk for ca 6 kr. De holder koken 10 år etter … og det gjør servicen også.

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er jo om disse står i et eget rom som brukes bare en gang i blant. Da er ikke 10 år veldig imponerende. Kjenner flere med dedikert kino-rom som ikke brukes mer enn 4-5 ganger i året :) I disse tilfellene er det ikke noen fare for at møblene (eller noe annet) blir utslitt.

    Personlig har jeg satt opp stua rundt lyd og bilde; den brukes ikke bare til film, TV og musikk - men det er hovedbruken. Jeg skal ha godlyden der jeg tilbringer tid hver dag. Av den grunn må alt tåle daglig bruk over x antall år.

    Skal jeg noensinne bygge dedikert kino-rom, så blir dette i tillegg til stua og ikke i stedet for (da må jeg ha en ny Altitude32) :) Skal jeg starte med blanke ark så blir det innebygd 13.x.12. Da blir stua satt opp for MLP (ego-setet) med 3 eller 5 seter. Dedikert kinorom blir da satt opp med 2 eller 3 rader med 3 seter på hver rad; hvor lyden settes opp til å være optimal for hele området (det er ganske stor forskjell på disse 2 oppsettene; det er ikke bare kalibrering, men hele plasseringen og vinkling av høyttalere). Aller helst 4+ meter takhøyde :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn