Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.140
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja man lærer fort.
    Det er svært interessant å se utviklingen, for det er åpenbart at øra ikke juger.
    Det som er interessant nå er jo å se på lyden i tid også, altså decay oppimot amplitude. Det er åpenbart mye å hente på å "tørke" opp litt i wf.
    Plukke ut overskuddsenergi, og få kontroll i bassen over et litt større område enn rundt hodet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    WF?

    For å slå ned topper lokale i bassen hjelper det å øke numner og IIR filter fra 10 til 30 og øke filter lengre fra 100 til 300ms under advanced settings. Obs mer enn 300 krasjer Amethyst visstnok, ref Antione hos Trinnov . Tror Altitude klarer mer
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Du vil få lyd i dem med enkelte Atmos filmer; alternativt upmix av 2.0, 5.1 eller 7.1. Rene 9.1 filmer eksisterer ikke, det må være Atmos eller DTS:X (har ennå aldri sett en eneste DTS:X utgivelse som bruker wide kanalene, selv om formatet støtter det). DTS:X støtter Neural:X upmix (tror det funker på 8805 også?)
    Ja, dette er vel enda et kapittel i denne mangelfulle Atmos implementeringen i filmene.....vurderer å bare dumpe Atmos og DTS X og kjøre Auro 3D upmix på alt !!
    Jeg kjørte Yamaha 9.1 fra ca 2009 denne ligner veldig på Auro 3D i front....kunne bare beholdt dette og hengt to høyttalere høyt bak.....hvordan slipper egentlig Dolby og dts unna med dette? Manglene er jo så åpenbare?!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    kan ikke skylde på formatet når mikserene ikke gjør jobben. Send klage til Dolby og DTS (det har jeg gjort).
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Kan se ut som det har løst seg.... @erk har riktignok nevnt det for meg før, så kan ikke lyve på meg at jeg fant løsninga selv, men kjører nå max boost +2db og nå føler jeg jaggu lyden sitter for musikk også.

    Heldigvis utfyller Inkognitoene og JL'ene hverandre totalt sett nesten 100%:
    Vis vedlegget 793747

    Det som (for meg) er interessant er at jeg nå synes flat target blir for lite bass til film, så det kan jo tyde på at selv om UMIK i lytteposisjon har vist flat kurve 20-20 så har det vært så mye energi i rommet rundt MLP at det i realiteten ikke har vært flatt likevel. Man lærer :)
    Viktigste årsaken til at det blir stadig bedre er nok at du ikke gir deg så lett! :) Men ja jeg er mer tilhenger av å la bassene utfylle hverandre når det er mulig, som det helt klart er i ditt tilfelle, og som du selv sier funker det ganske bra framfor å hamre hver bass flate i utgangpunktet med DSP. Det siste er rett og slett ingen god ide selv om det er "mulig", fordi kostnaden (i form av dårligere headroom og store forskjeller i fasefang der hvor de i utgangspunktet spilte godt på lag) er mye større enn gevinsten. Det ville kanskje vært noe annet dersom ALLE subbene hadde samme dipp men det gjelder ikke her. OG man må også se på vannfall...
    Tilbake til vinterferien og Kaptein Sabeltann :cool:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå kjører jeg faktisk ingen PEQ, men å redusere maximum boost for Optimizer fra +6dB til +2dB er en fremgangsmåte jeg ikke hadde tenkt på.

    Viser bare at det er uendelig mange måter å komme i mål på.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.140
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Viktigste årsaken til at det blir stadig bedre er nok at du ikke gir deg så lett! :) Men ja jeg er mer tilhenger av å la bassene utfylle hverandre når det er mulig, som det helt klart er i ditt tilfelle, og som du selv sier funker det ganske bra framfor å hamre hver bass flate i utgangpunktet med DSP. Det siste er rett og slett ingen god ide selv om det er "mulig", fordi kostnaden (i form av dårligere headroom og store forskjeller i fasefang der hvor de i utgangspunktet spilte godt på lag) er mye større enn gevinsten. Det ville kanskje vært noe annet dersom ALLE subbene hadde samme dipp men det gjelder ikke her. OG man må også se på vannfall...
    Tilbake til vinterferien og Kaptein Sabeltann :cool:
    Nå gjaldt det peaken på den ene subben som gikk bananas, og ingen dipp😉
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Nå gjaldt det peaken på den ene subben som gikk bananas, og ingen dipp😉
    Men skal sies at årsaken til den bananas peaken til venstre i rommet i hovedsak var pga for mye boost av en dip :) Hvis jeg hadde excursion limit per channel kunne jeg satt 0 boost for venstre sub 55-70hz og problemet hadde vært lett løst.

    Kan jo saktens også løse det med å bruke PEQ og trekke ned området like mye som optimizer har boosta akkurat der. Mulig det blir neste forsøk. Har et par 3-5db dips 40-100 som optimizer hadde fikset om jeg gikk tilbake til Max 6db. Riktignok ikke noe jeg merker er der.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @avelon Jeg rusler innom i løpet av helga for å skru inn litt mer aggressiv Inkognito limiter hvertfall, vet ikke om det er en del av problemet ditt nå men greit å fikse uansett 🤓
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Nå gjaldt det peaken på den ene subben som gikk bananas, og ingen dipp😉
    Gjorde det? Jeg trodde diskusjonen hele tiden har dreid seg om å få subbene til å spille best mulig sammen? Og i så fall vil jeg si at en "naiv" bruk av Trinnov eller hvilken som helst annen DSP som medfører at man skal banke responsen fra hver sub så flat som mulig ikke er optimal. Da er det smartere å utnytte den naturlige romresponsen til hver sub istedet, så lenge summen blir bra. Evt. gjenstående peaker kan man ta til slutt, eller det bør Trinnov klare fint selv med tilstrekkelig oppløsning på filteret. Dette er spesielt godt eksemplifisert her.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.140
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det stemmer forsåvidt, men nå har jeg å mister @avelon kommunisert rundt rommet hans hovedsakelig på pm.
    Akkurat det kommer kanskje ikke tydelig frem her i denne diskusjonen og gjør det muligens forvirrende.
    Men!
    Jeg er helt enig med deg i din påstand i utgangspunktet, og det er også slik jeg har løst det hos meg.

    Jeg beskrev på forrige side mer eller mindre hvordan jeg har løst det selv.
    PEQ er ikke i bruk her nå etter jeg fikk de to siste subbene, men de er utelukkende brukt tidligere til å dra ned peaker, og ikke motsatt.
    Og jeg trodde jeg var tydelig på det også at det var slik jeg brukte PEQ.

    Er det forøvrig noen brukere her inne som har større avvik i fasen i bassen før og etter?
    Mine ser mer eller mindre identisk ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    kan ikke skylde på formatet når mikserene ikke gjør jobben. Send klage til Dolby og DTS (det har jeg gjort).
    De kunne godt ha tatt mer ansvar for at mixene innehar en viss minimumskvalitet. De er veldig flinke til å ta seg betalt for lisens hvis noen vil bruke Dolby i sine produkter. Det er mindre interesserte når noe koster noe. Når noen setter Dolby Atmos navnet på en film... er det INGEN som kvalitetssikrer?=
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dolby og DTS er typiske amerikanske selskap som er ekstremt topptunge, med lite vilje til å få gjennomført noe så lenge pengene strømmer inn. Sluttkunden er siste ting de prioriterer.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Dolby og DTS er typiske amerikanske selskap som er ekstremt topptunge, med lite vilje til å få gjennomført noe så lenge pengene strømmer inn. Sluttkunden er siste ting de prioriterer.
    Rart de ikke har noe stolthet over sluttproduktet? Men jeg satt å så på en ukjen film med Dolby Atmos på Netflix i går med kjempe bra lyd....meget overaskende!! Så det er håp. Men de legger jo opp til å drepe det fysiske formatet fullstendig nå.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    250
    Antall liker
    316
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    1645728713692.png


    Hva kan årsaken til at meters viser at sub 1 har mer output enn de andre?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sub1 har lavere nivå enn den andre i MLP. Sjekk positions/summary.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hei,
    Er "ny" på romkorreksjon (med unntak av at Mr. Sigberg installerte en sub hos meg vellykket)
    Vurderer en Trinnov st2 hifi mellom coda pre og coda amp. (tenker å bruke egen dac og ria inn i pre)
    Krav: Ingenting må "fjernes" av det som nå går av signal/oppløsning i kjeden; det må være enkelt å sette opp og tilpasse/forstå, det må gi et merbidrag utover det jeg allerede har og er svært fornøyd med.
    Er det mulig å få noen råd/svar på om dette er "verd veien å gå"?
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Kan det være slik at det kun er digital inn som er noe poeng, siden trinnov likevel gjør "arbeidet" i det digitale domenet?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Moderne kilder har jo digital ut som kobles inn til digital inn på Trinnov , men min Trinnov Amethyst har ADC for å bruke analog inn også. For vinylavspilling bruker jeg istedet digital RIAA , Puffin fra Parks Audio som også forsyner Trinnov digitalt
    Kan ikke si jeg merker stor forskjell på digital eller analog inn, men har testet de lite

    Teoretisk er det noe degradering med en ADC i kjeden , men all musikk er laget med ADC ved innspilling også.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel gjort noen tester med gode AD/DA konvertere hvor de måtte kjøre gjennom 7-8 konverteringer på rad før man fikk hørbar degradering, så tror ikke det er noe å ligge våken om natten for. Spesielt ikke når oppsiden av romkorreksjon er så stor.
     
    Sist redigert:

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Ok, da tror jeg at jeg forstår. Men hva er da "vitsen" med god analog pre før trinnov?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Ingen annet enn å ha en kildevelger, med Amethyst får man preampfunksjon med 11 innganger eller noe sånt, streaming med Roon osv, men det koster flesk. Men slipper jo en egen preamp og streamer

    The Trinnov Amethyst hi-fi preamplifier can control up to 11 stereo audio sources: 7 digital sources (up to 24-bit/192kHz) and 4 analog sources including a turntable thanks to its phono MM input. It also features Optimizer processing across 2 and 4 channels.

    UPnP/DLNA (renderer) and Roon compatible thanks to its Ethernet port and WiFi connectivity, the Trinnov Amethyst stereo preamplifier is fully equipped to centralize all current music sources.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov Optimizer er jo egentlig grunn nok i seg selv, det er romkorrigering på et helt annet nivå :)
    Som påpekt jobber den i det digitale domene, men man skal gjøre ganske mange konverteringer før dette er noe man merker. Fordelen med romkorrigeringen er faktisk så stor at det har verdi selv med analog kilde.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva låter best? :unsure:

    Skjermbilde 2022-03-03 kl. 19.58.47.png


    eller

    Skjermbilde 2022-03-03 kl. 19.59.16.png


    Jeg vet, lurespørsmål :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Det lurte jeg på og, det er ingen passiv eq i Trinnov. Ønsker du Passiv eq ?og romkorreksjon? det er uforenlig vil jeg mene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Morsom retro analog 6 bånds eq sak med forsterking og demping kombinert. De forklarer det greit.
    Noe helt annet enn Trinnov ja, du kan sikkert tune lyd etter din smak, men korreksjon av mer enn en basstopp og dal blir vanskelig
    Allfa, det finnes en hardware boks også.
    Men tenk på at Roon gjør det samme bedre for en 1/10 del av prisen. Men det er kanskje filosofien og ikke prisen som teller.?

    Her er 6 bånd justert til innstillingen vist på nettside bilde.
    991FB371-51FF-46CE-BD0C-47D38A2FE781.png

    her med den skarpeste justeringen Q=1
    159F29A4-45A4-4CC7-B207-E6E600291F1F.png


    her med skarpeste justering Q på 1.0
    159F29A4-45A4-4CC7-B207-E6E600291F1F.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn