Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Er dette hulen til Trinnov? :)
    Jeg sitter her og funderer og funderer...
    Har jeg gått litt i feil retning med å kjøpe Merging Hapi Mk2 flerkanal interface (som for øvrig virker utrolig bra) til ganske mange kroner kombinert med romkorreksjon med Audiolense og konvolusjon i Roon for mitt 2.2 stereo oppsett... Det er bra men litt styrete! Kalibrering på PC: koble om og koble PC til Hapi interface, kjøre målinger, generere filtre og lagre dem, koble ut PC og koble inn Mac (siden jeg foretrekker Mac men har en PC bare pga Audiolense), legge inn nye filtre i Roon, prøve om det ble bra, nei det ble det ikke, starte forfra... Og enda værre hvis jeg skal ha inn analoge kilder selv om det er mulig... Liker godt resultatene Audiolense gir men lurer på om jeg er blitt for lat for alt dette styret og manglende brukervennlighet og kanskje bare må bite i det sure eplet og kjøpe en Trinnov Amethyst til 2.2 stereoen?
    Analog-utgangene trenger jeg i så fall ikke siden jeg IKKE har planer om å selge dCS DAC, og nye subber som kommer hvert øyeblikk har AES/EBU innganger. Så med andre ord er tanken å kjøre 4 kanaler AES (2.2 med aktiv deling av subber)ut fra Trinnov, til hhv dCS DAC for høyttalere og digitalt rett til subbene.

    Noen i Trinnov-hulen som har Amethyst og som mener det er et godt kjøp? Er streameren og Roon integrasjon OK? Prøvd om digitalutgangene holder mål? Digital volumkontroll bra på lave volumer? Noen som har forsøkt med og uten ekstern klokke? Sammenliknet Trinnov optimiser med Audiolense? Spec-messig og ift brukervennlighet passer jo Trinnov midt i blinken for meg...

    Takk for alle tips! :)

    PS: Ser at enkelte tester (for eksempel i L&B) mener den er ganske mediokre som "ren" preamp...antar det skyldes at DAC er bare sånn midt på treet, men jeg skal jo bare bruke digitalutgangene uansett og selvfølgelig streamer og optimiser... Så da er den vel ikke særlig "mediokre"???

    PS2: Eneste irritasjonsmoment er at jeg må betale for en semi-god 4-kanals DAC i Amethysten som jeg ikke kommer til å bruke... Burde vært mer modulært ala Merging, MolaMola eller andre hvor DAC er opsjon (og til og med forskjellige alternativer avhengig av hvor gal du er) og ikke bundlet inn.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har kun Altitude32, så ikke noe erfaring med Amethyst. Trinnov har ingen normal streamer, men kun Roon Ready endpoint eller DLNA (så ingen mulighet til å koble til streaming tjenester eller spille av fra lokalt nettverk fra selve Trinnov enheten). Roon Ready implementasjonen er vel en av de første (første som ble Roon Ready sertifisert) som ble gjort og har alt av funksjonalitet. Min påstand er at Roon integrasjonen til Trinnov er av de aller beste som eksisterer. Vet ikke hva L&B har holdt på med. Som pre for stereo finner du ikke noe bedre uansett prisklasse. Joda, det eksisterer DAC'er som måler bedre (men dette er ikke noe midt på treet DAC), men målingene er langt innenfor det som er nødvendig (du vil ikke høre forskjellen til de som måler bedre uansett - prøv selv!. Uansett så er ikke DAC delen en utfordring for deg siden du ønsker å gå digitalt. Kjøper du anbefaler jeg deg å prøve Amethyst uten dCS også, og jeg er sterkt usikker på om du vil faktisk høre forskjellen mellom integrert DAC vs dCS om du faktisk ikke vet hvilken som spiller :) Som ren digital pre eksisterer ikke noe bedre en Trinnov er min påstand. Bare Optimizer alene gjør dette til et kupp.

    De systemene jeg har hørt i mitt liv med best lyd har alle Trinnov.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jepp jeg digger tilbakemeldingen din og trenger enda mer for å forsvare 125 tusenlapper på en PC med avansert software! Trenger bare Roon endpoint. Mistenker at du kan ha rett om DAC også (selv om jeg ikke er HELT sikker), og i så fall koster Amethyst ingenting hvis jeg selger både Merging og dCS:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jepp jeg digger tilbakemeldingen din og trenger enda mer for å forsvare 125 tusenlapper på en PC med avansert software! Trenger bare Roon endpoint. Mistenker at du kan ha rett om DAC også (selv om jeg ikke er HELT sikker), og i så fall koster Amethyst ingenting hvis jeg selger både Merging og dCS:)
    Trinnov produktene kan virke skremmende pga pris og kompleksitet, men basert på hva man får har de en veldig hyggelig pris (jeg vil faktisk påstå de er for lavt priset sammenlignet med hva man får). Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte Altitude32 noen år før når jeg først begynte å vurdere det - kunne spart ganske mye penger på unødvendige innkjøp gjort i denne perioden før jeg faktisk slo til.

    Ikke glem verdens beste service direkte fra Trinnov i Paris om du trenger hjelp til noe eller veiledning.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Begynner å kjenne at dette kanskje er tingen.... Vet du om Trinnov har lineær fase delefiltre? Ser for øvrig at Amethyst og ST2 Pro har WCK inn og ut og lurer på om noen har forsøkt ekstern klokke med tanke på reduksjon av jitter over AES. Har nå dCS som master for klokka til Merging Hapi sin AES output og ble litt overrasket over at det faktisk ble en smule bedre enn dersom klokken var embedded i AES-kilden, helt subjektivt selvsagt.. men det ble litt mer presist "rom" og definisjon oppover, akkurat som dCS påstod i en supportmail uten at de hadde en krone å tjene på den påstanden.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Delefilter tilgjengelig ut av boksen er:
    - Bsl (Bessel)
    - L-R (Lindquist Riley)
    - Bwth (Butterworth)

    Tar forbehold om a det finnes muligheter jeg ikke kjenner til. Det beste er å spørre Trinnov direkte selvsagt.
    Men du kan styre slope til DB/octave: 12, 24, 36 eller 48.

    Har bare prøvd ekstern klokke, klarte ikke høre noen fordeler - men du har jo alle muligheter relatert klokke med Trinnov (intern, ekstern eller kilde), så bare å teste.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Trinnov produktene kan virke skremmende pga pris og kompleksitet, men basert på hva man får har de en veldig hyggelig pris (jeg vil faktisk påstå de er for lavt priset sammenlignet med hva man får). Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte Altitude32 noen år før når jeg først begynte å vurdere det - kunne spart ganske mye penger på unødvendige innkjøp gjort i denne perioden før jeg faktisk slo til.

    Ikke glem verdens beste service direkte fra Trinnov i Paris om du trenger hjelp til noe eller veiledning.
    Hekt enig med din påstand.
    Jeg ser ikke helt hva som skulle konkurrere mot lydkvaliteten, og "verktøykassa" Trinnov har innabords.
    Uansett pris.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Og når vi først er inne på det, fikk jeg beskjed om at min A32/ 16-32 som den heter så pent blir litt forsinket fra Frankrike.
    Oktober sier de.
    Bruke Altitude16 i toppetasjen da? 😇
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Er dette hulen til Trinnov? :)
    Jeg sitter her og funderer og funderer...
    Har jeg gått litt i feil retning med å kjøpe Merging Hapi Mk2 flerkanal interface (som for øvrig virker utrolig bra) til ganske mange kroner kombinert med romkorreksjon med Audiolense og konvolusjon i Roon for mitt 2.2 stereo oppsett... Det er bra men litt styrete! Kalibrering på PC: koble om og koble PC til Hapi interface, kjøre målinger, generere filtre og lagre dem, koble ut PC og koble inn Mac (siden jeg foretrekker Mac men har en PC bare pga Audiolense), legge inn nye filtre i Roon, prøve om det ble bra, nei det ble det ikke, starte forfra... Og enda værre hvis jeg skal ha inn analoge kilder selv om det er mulig... Liker godt resultatene Audiolense gir men lurer på om jeg er blitt for lat for alt dette styret og manglende brukervennlighet og kanskje bare må bite i det sure eplet og kjøpe en Trinnov Amethyst til 2.2 stereoen?
    Analog-utgangene trenger jeg i så fall ikke siden jeg IKKE har planer om å selge dCS DAC, og nye subber som kommer hvert øyeblikk har AES/EBU innganger. Så med andre ord er tanken å kjøre 4 kanaler AES (2.2 med aktiv deling av subber)ut fra Trinnov, til hhv dCS DAC for høyttalere og digitalt rett til subbene.

    Noen i Trinnov-hulen som har Amethyst og som mener det er et godt kjøp? Er streameren og Roon integrasjon OK? Prøvd om digitalutgangene holder mål? Digital volumkontroll bra på lave volumer? Noen som har forsøkt med og uten ekstern klokke? Sammenliknet Trinnov optimiser med Audiolense? Spec-messig og ift brukervennlighet passer jo Trinnov midt i blinken for meg...

    Takk for alle tips! :)

    PS: Ser at enkelte tester (for eksempel i L&B) mener den er ganske mediokre som "ren" preamp...antar det skyldes at DAC er bare sånn midt på treet, men jeg skal jo bare bruke digitalutgangene uansett og selvfølgelig streamer og optimiser... Så da er den vel ikke særlig "mediokre"???

    PS2: Eneste irritasjonsmoment er at jeg må betale for en semi-god 4-kanals DAC i Amethysten som jeg ikke kommer til å bruke... Burde vært mer modulært ala Merging, MolaMola eller andre hvor DAC er opsjon (og til og med forskjellige alternativer avhengig av hvor gal du er) og ikke bundlet inn.
    Jeg har vurdert Merging ut fra Amethyst men det er et stykke unna… tror det kan bli ennå et bra løft, har troen på det :p

    Tror Merging DAC er klart bedre enn DAC i Trinnov så jeg har lyst å prøve ja :D
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hekt enig med din påstand.
    Jeg ser ikke helt hva som skulle konkurrere mot lydkvaliteten, og "verktøykassa" Trinnov har innabords.
    Uansett pris.
    Nei verktøykassa med masse muligheter for tweaking kombinert med brukervennligheten kjenner jeg ikke til noen andre som har... det er det som tiltrekker mest
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Nei verktøykassa med masse muligheter for tweaking kombinert med brukervennligheten kjenner jeg ikke til noen andre som har... det er det som tiltrekker mest
    Det er ganske rått, hvis du ønskjer en endret target kurve så gjør du det, apply.... ett sekunds stillhet og.... voila :p
    Synes det er bra kult :D
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har vurdert Merging ut fra Amethyst men det er et stykke unna… tror det kan bli ennå et bra løft, har troen på det :p

    Tror Merging DAC er klart bedre enn DAC i Trinnov så jeg har lyst å prøve ja :D
    Merging lager ekstreme kvalitetsprodukter ja, ingen tvil om det. Men som nevnt innser jeg at jeg er litt for lat til å ha SÅ mange bokser, protokoller, målesystemer og konvolusjon for å få noe til å spille (romkorrigert og aktivt delt) musikk.. Spesielt siden jeg også har blitt veldig glad i vinylriggen min (tidligere kalt "platespiller";)
    Da blir Trinnov veldig fristende.. Tror jeg kommer til å prøve det selv om jeg nok synes det er ganske dyrt for en PC med veldig godt integrert programvare og bra lydkort. Det eneste er kanskje at Audiolense kanskje har ENDA mer å skru på (?), med all diagnose, tidsvinduer osv, litt usikker der, og dessuten litt usikker på om all den skruingen er strengt tatt nødvendig hvis man skal lage filtre som også funker når man ser på film. De mest seriøse filterne som tar høyde for refleksjoner osv har nødvendigvis stor latency men er da også ganske ubrukelig hvis man har bilde i tillegg til lyd... Noen millisekunder er jo ikke noe problem men når vi nærmer oss sekundet er det problematisk.. Har null erfaring med Trinnov for øvrig.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Nei jeg bare MÅ prøve en Amethyst... lurer på hva kona sier, gitt at hele stueanlegget er kjøpt inn ila siste to år. Hun begynner å bli litt lei av sprella mine og jeg lovet høytidelig tidligere i år at nå var jeg fornøyd :love:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Nei jeg bare MÅ prøve en Amethyst... lurer på hva kona sier, gitt at hele stueanlegget er kjøpt inn ila siste to år. Hun begynner å bli litt lei av sprella mine :love:
    Jeg må advare deg på det krafigste: Hvis du prøver Amethyst så er det ingen vei tilbake :ROFLMAO:
    Så vanvittig bra er den!
    og hvis du i tillegg har Merging DAC .... :love:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    @erk Jeg hadde lange diskusjoner med OHC, hvor jeg kjøpte Amethyst.... om Amethyst vs Altitude 32
    Altitude 16 og 32 er jo perfekt i et fullaktivt setup, men jeg endte opp med Amethyst i troen på at det blir passivt delte høyttalere, eller eventuelt aktive høyttalere som kan ta digital inn.... ikke lett dette :LOL:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg må advare deg på det krafigste: Hvis du prøver Amethyst så er det ingen vei tilbake :ROFLMAO:
    Så vanvittig bra er den!
    og hvis du i tillegg har Merging DAC .... :love:
    Jepp har både Merging (kun interface foreløpig), dCS og NAD-dacer i stua akkurat nå.. Så hvis jeg får inn en Trinnov MÅ jeg jo bare bli kvitt noe av det...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    @erk Jeg hadde lange diskusjoner med OHC, hvor jeg kjøpte Amethyst.... om Amethyst vs Altitude 32
    Altitude 16 og 32 er jo perfekt i et fullaktivt setup, men jeg endte opp med Amethyst i troen på at det blir passivt delte høyttalere, eller eventuelt aktive høyttalere som kan ta digital inn.... ikke lett dette :LOL:
    Ja tanken min med Merging var at jeg kanskje etter hvert skulle våge å lage digitale filtre til mine Tannoys, hive ut de passive "cryo" filterne og slenge på en AN rørforsterker til diskanten.. Men det blir fryktelig voldsomt og SÅ mye erfaring med delefiltre har jeg tross alt ikke...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Ja tanken min med Merging var at jeg kanskje etter hvert skulle våge å lage digitale filtre til mine Tannoys, hive ut de passive "cryo" filterne og slenge på en AN rørforsterker til diskanten.. Men det blir fryktelig voldsomt og SÅ mye erfaring med delefiltre har jeg tross alt ikke...
    Da er spørsmålet om du skal/bør opp på Altitude 16 eller 32, da har du fri vei til aktiv deling... med Amethyst er det litt mere kronglete ja
    EDIT: Amethyst koster skjorta, Altitude 16 koster to skjorter, Altitude 32 koster jævli mange skjorter :LOL:
    Men er verdt det!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Da er spørsmålet om du skal/bør opp på Altitude 16 eller 32, da har du fri vei til aktiv deling... med Amethyst er det litt mere kronglete ja
    Har Altitude 16 AES ut?
    PS: Og da ender jeg vel fort opp med å bygge ut stua til kino også!!! :ROFLMAO:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Altitude 16 er også begrenset til 96KHz sampling rate, mens Amethyst og Altitude 32 støtter opp til 192 KHz
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Altitude 16 har ikke AES/EBU i det hele
    Altitude 32 har AES/EBU inn og ut


    Hmm ja det er der Merging er super uten å koste nær 300 tusen... Så spørsmålet mitt er kanskje om jeg virkelig tror at jeg noensinne tør å bytte ut de visstnok veldig forseggjorte analoge delefilterne i Tannoy Westminster med noe hjemmeskrudd via DSP. Ser jo at mange her på sentrale gjør akkurat det da men det virker småskummelt... Integrering av subber er intet problem, det har jeg masse erfaring med...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Ja Altitude 32 har alt du trenger og alt du noengang kommer til å trenge, og den kan vel utvides til 64 kanaler :love:
    Du får også en tom bankkonto med på kjøpet :ROFLMAO:
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    EDIT: Amethyst koster skjorta, Altitude 16 koster to skjorter, Altitude 32 koster jævli mange skjorter :LOL:
    Men er verdt det!
    Du har helt klart mye dyrere skjorter enn jeg!

    Hver gang jeg sneier innom denne tråden blir jeg minnet på hva jeg egentlig har lyst på. Får meg likevel ikke til å avslutte abonnementet på tråden... 😄
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Du har helt klart mye dyrere skjorter enn jeg!

    Hver gang jeg sneier innom denne tråden blir jeg minnet på hva jeg egentlig har lyst på. Får meg likevel ikke til å avslutte abonnementet på tråden... 😄
    Den rimeligere ruten og med litt mer plunder og heft er nok en PC med Roon eller tilsvarende, Audiolense og et bra "pro" interface med A/D og D/A enten eksternt eller internt. Som jeg har nå.. Kan ikke se at den komboen kommer til kort på noen måte for stereo 2.x og tror neppe det blir noe dårligere lyd ut av det, men som jeg sa, mye mindre integrert og litt mer styr med flere komponenter, drivere, volumkontroller og inngangsvelgere i hytt og pine osv. Ikke veldig familievennlig men helt topp teknisk sett. Men så er det den mikrofonen til Trinnov da...
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg er i planleggingsfasen nå på å gå aktivt på mine talere i front.
    Men jeg er ennå usikker på hvordan implementeringen blir utført.
    Det som ligger i kortene på nåværende tidspunkt er hvertfall å prøve å få ampene innabords i talerne der delefilterne er.
    Det er et ganske ambisiøst prosjekt....syntes jeg selv da!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg er i planleggingsfasen nå på å gå aktivt på mine talere i front.
    Men jeg er ennå usikker på hvordan implementeringen blir utført.
    Det som ligger i kortene på nåværende tidspunkt er hvertfall å prøve å få ampene innabords i talerne der delefilterne er.
    Det er et ganske ambisiøst prosjekt....syntes jeg selv da!
    Ambisiøst ja, absolutt, dette smaker fugl :love:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Er Altitude like bra som Amethyst mht hifi? Noen lydmessige kompromisser, eller bare flere muligheter?
    Jeg har sjekket med Trinnov support, de sier de skal låte identisk!
    Teoretisk kan det kanskje være forskjeller da det er noe forskjellig topologi, forskjellige power supplies o.l. men det skal ikke være noen kompromisser noe sted.

    Altitude-32 har selvfølgelig ting du ikke finner i Amethyst, det viktigste er at Amethyst mangler PEQ
    Jeg har lagt inn feature request for PEQ i Amethyst og tror de vurderer dette....
    Jeg har også lagt inn feature request for Ravenna input til Amethyst

    OBS: Trinnov sier også at Stereo system, fullaktiv drift er en viktig use case for Altitude!
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Stormaudio har jo mye av det samme i sin ISP, den blir nok en del billigere enn Altitude 32 også hvis du vil ha AES ut og ikke trenger mer en 16-kanaler...

    Litt mindre muligheter en Trinnov, men mer en nok for de aller fleste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn