Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da har ein jobba litt med batterier, såg først på små Gel-batterier fra Biltema av typen 12V 5Ah - men etter diverse testar av kapasiteten for batteriet viste da seg å ikkje holda bortimot noko som lignar på 5Ah, nermare 1-1,5Ah og da held ikkje så dei blei levert i retur til Biltema.
    Nye blei handla da av typen Blyakkumulator (AGM) 12V 7,2Ah som også brukas mykje i diverse alarmsystem osv, og dermed større omsettnad av typen. Desse er nå under test og da ser bra ut, men tar litt tid å lada dei oppigjen etter å kjørt last på dei ned til 11,5V. Ladar dei så oppigjen til 14,7V = klar for bruk.
    2022-05-21_IMG_7671.jpeg
    Her er to batteri under opplading, og dei to andre er under utlading med elektronisk
    belastningsmotstand som då vise spenning på batteriet og strømen som går ut av da.

    Så når detta er ferdig har eg backup for å test All-FET på både ±12V og ±24V 🤔
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    1-1.5ah,må jo være feil produksjon på batteriene,eller så må de ha stått veldig lenge på lager uten strøm og blitt ødelagte.
    Var det noe dato merking på de?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    1-1.5ah,må jo være feil produksjon på batteriene,eller så må de ha stått veldig lenge på lager uten strøm og blitt ødelagte.
    Var det noe dato merking på de?
    Ja da er eit av problema med batterier fra Biltema og eventuelt andre som selger mange typar batteri så har ein del mulighet for blir forelda...
    Hadde ein hvis mistanke om problem med at når eg kom heim med Gel batteria så var tomgangspenning på da eina i underkant av 11V og da andra låg så vidt øve 12V, og da er i lavaste laget. Tomgangspenning på batteri i butikk bør helst ver på 12,7V eller over, men ikkje under 12,5V.
    Så nå når eg handla dei nye AGM 7,2Ah batteria hadde eg med meg måleinstrument og målte dei før dei gjekk ned i handlevogna. Hjelpte faktisk ein annan kar også den dagen og målte hans batteri så han kunne reis heim med at batteriet holdt mål ihht tomgangspenning.

    Vedrørande datomerking ser eg det på dei nye, er 210720 - ca 10mnd sidan produksjon. Men om da var på gel-batteria veit eg ikkje, men var ikkje problem med å få dei returnert hjå Biltema.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då har ein kome litt lenger med All-FET PreAmp prosjektet, og nå spelas da på den med strauming frå Tidal via fiber, MAC og Topping DAC.
    Ingen brum er høyrt så langt, omtrent kråpe inn i elementa og da er stilt som i grava som dei seier (ikkje att eg veit om dar er da så stilt dar...).

    Så ka har eg gjort, for batteria trongst ikkje her i denna omgang. Har hatt alt i frå kvarandre, lagt alt på nytt så dermed er noke kabling blitt endra.
    Også installert ny PSU for Muses-kortet, ein liten shunt som leverer da ±15V.

    2022-05-22_IMG_7676.jpeg
    Denna PSUen for både +5V og ±15V blei slete ut av Power Supply kabinettet,
    2022-05-23_IMG_7677_r.jpg
    og erstatta av +5V PSU for Muses-systemet med CPU/relekort/display.

    2022-05-23_IMG_7680.jpeg
    Så blei kun trafo og likeretting for ±15V montert i Power Supply kabinettet bak til høyre.
    Mao ifht før har ein splitta ±15V PSUen, med at trafo/likerettar er igjen i PowerSupply kabinettet.

    2022-05-23_IMG_7681.jpeg
    Og i PreAmp kabinettet kom så ein ny (litt modifisert) shunt reg for ±15V til muses-kortet framme til venstre.
    Ein måtte også flytt ein del på All-FET shuntene og linjekorta.
    Også la ein om signalkabler og monterte Molex kontakter for signalledningene.

    Og nå ved test etter at alle ledningsføringar og spenningar er kontollert er det stilt for brum fra denne PreAmp'en.
    Må også nevnas at ein testar via Pass ACA Class A Amplifier.

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja då rømte All-FET PreAmp'en frå verkstaden/kontoret og ned i stova, men tok ikkje lång tid før skrik og skrål at dar var'kje noka forsterkar å lag lyd med, ja storforlangane blir dei når dei har blitt kvitt bromen...
    Pass ACA måtte bli støttekontakt for ei stund. Litt store å spel på Infinity Kappa 9.2 for han vetle ACA, men da blei no lyd... mao han klarte seg 🤓.

    2022-05-23_IMG_7683.jpeg 2022-05-23_IMG_7685.jpeg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Har du ikke denne å teste med da ?
    Ja det stemmer, eg sa det i ein tidligere post og var svært happy med da. Men så vel var da ikkje etter fleire testar så viste da seg at kun NLE'en og ACA holdt tyst med hensyn til brum (i V4H'en er den svært svak, ein må omtrent kryp inn i høgtalaren for å høyr da). Så utgangen V4H har litt brum, når inngangane kortsluttas så er den still.
    Så den har no fått seg ein tur på testbenken, den skal bli fri for brum den også ønskjer eg meg 😏.
    Så flyttar bl.anna SMTP litt lenger fra inngangane, er nå fort gjort med at da er god plass inne i kabinettet 🤔
    Må prøva hvis eg vil ha den stille 🤓
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja det stemmer, eg sa det i ein tidligere post og var svært happy med da. Men så vel var da ikkje etter fleire testar så viste da seg at kun NLE'en og ACA holdt tyst med hensyn til brum (i V4H'en er den svært svak, ein må omtrent kryp inn i høgtalaren for å høyr da). Så utgangen V4H har litt brum, når inngangane kortsluttas så er den still.
    Så den har no fått seg ein tur på testbenken, den skal bli fri for brum den også ønskjer eg meg 😏.
    Så flyttar bl.anna SMTP litt lenger fra inngangane, er nå fort gjort med at da er god plass inne i kabinettet 🤔
    Må prøva hvis eg vil ha den stille 🤓
    Helge ,,,Må jeg liker layout og lednings førings dine som er i særklasse .)
    Spesiellt bruk av strømpe og avsluttningene ,,, Toppe heile driden den . )
    Spesiellt godt at du klarte og få vekk " støyen med såpass mange komponeter innvolvert ,,,,,

    Ps selv om du har minimum støy med kort sluttet innganger på en power amp er det noen støyer straks tilsluttet kilde ,,,det for at det allikevel kan være en jord sløyfe i power ampen selv"

    Dette kan du teste med kortsluttede innganger ,,,og i tillegg en test ledn fra H kanal til V kanal inngangs bøssing
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET PreAmp, PeeCeeBee PreAmp og PeeCeeBee V4H

    Føler eg har vore på ei hektisk heksejakt for å finna den dare BRUM-heksa som har plaga meg,
    Og eg min tosk mistenkte i lång tid PreAmp'ane med at ein spelte reint, men så fekk eg igong ein Amp som også spelte reint på alle PreAmp'ane.
    Då var da rett før krigen her på verkstaden braut ut, men klarte å dempa dei hissige tankane og ideane. Og med litt forespurnad rundt om så roa gemyttane seg her innomhus. Og konklusjonen er no blitt kanskje litt spesiell.
    All-FET'en er frisk og er inntil vidare satt opp mot Pass ACA Class A Amp'en, ikkje store effekten men da spelar flott. Drar opp over 80dB på Kappa 9.2'ane...
    PeeCeeBee PreAmp'en jobbar ilag med V4H som han skal, ja V4H'en har litt brum, men spelar ein med "kviskre"-nivå så klarar ein ikkje å skilja ut brumen med å legg øyra inntil høgtalaren, spelar då på ett sett Dali 104. Jaja har kanskje vori ein tendens til å jaga spøkelse på høglys dag. Men ja den har brum ved åpen inngang, men jordar ein ingangane så er da stilt som i gravå...

    Bilder:
    2022-05-23_IMG_7685.jpeg 2022-05-15_IMG_7627.jpeg
    1. Pass ACA Class A satt opp mot Kappa 9.2. - 2. ACA innvendig.
    2022-05-23_IMG_7683.jpeg 2022-05-23_IMG_7680.jpeg 2022-05-23_IMG_7681.jpeg
    1. All-FET PreAmp i spillemodus. - 2. All-FET PowerSupplyUnit. - 3. All-FET PreAmp innvendig med shunt regulatorer, linjetrinn, Muses72320 volume.
    2022-06-02_IMG_7721.jpeg 2022-06-02_IMG_7726.jpeg
    1. PeeCeeBee V4H og Preamplifier. - 2. PeeCeeBee Preamplifier innvendig inkl. muses electronic volume control.
    Fronten på PeeCeeBee PreAmp'en skal få seg ein tur til ein lakkspeialist for å fiks opp"reperasjonane" som ein har dar 🤔.
    2022-06-02_IMG_7722.jpeg 2022-06-02_IMG_7723.jpeg 2022-06-02_IMG_7724.jpeg
    1. PeeCeeBee V4H innvendig, L & R kanal. - 2. Front parti i forsterker, SMPS ±55V 800W, sikringer. - 3. Bakre del i forsterker, Output delay & DC.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja da har eg gått litt tilbake til den andre byggeprosjektet av PeeCeeBee V4H,
    Ja dar brant eg om ein kanal, mosfet'ter og PCB brant i filler for ein kanal. Mistenkte SMPS'ene, har brukt ein anna type enn tidligare.
    No brukte ein type med 600W kontinuerlig v/25°C, gir 300W pr rail ihht spec. (tidligere er brukt ein 800W som gav 400W pr rail v/25°C).
    2022-06-04_IMG_7729.jpeg
    Her ser ein testoppsett, bruker 16Ω belastningsmotstand pr rail, så med 55Vdc pr rail og ca 3,5A gir det 192,5W og skal vere godt under den maks belastninga SMPS skal tole, men den gang ei, ca 8-10 min så gikk SMPS til null (slo seg av) pga overbelasning 😳🤔 Total kontinuerlig effekt blei i første omgang >380W...
    Men må sette opp ein annen belastningskarakteristikk for å sjå kor ein finn den kontinuerlige belastningen som er reell for desse kina SMPS'ene 😖
    Så får vi også test den andre SMPS'en og også justere om belasninga, kanskje den klarer 250W kontinuerlig. Ja vi får sjå ka resultatet blir i morgon 🤪.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mine erfaringer om smps er at selv flere av de store kina versionene er under dimesjonerte på på flere plan"
    Bare med kl D lunke kjøring men heat sink tempen er 40-50gr terminert til kabinett mens inductoren blir fort 70 gr eller mer ved høyt spilling
    så jeg av skrev tidlig smps til klA drift
    Holton brukte og tidlige modeller til sine AB amplifiers men slutta med det ,

    Den smps som får mest julig på huset her er 20år gamle coldamp smps HV 800w til TA 0105 tripath
    , den blir bare 40-50 gr selv med drift av LRS og langvarig og høy spilling . )

    I fjor sommer m inne temp på over 30 gr ble det montert vifter på de connexene som var i bruk, for å kjøle spolen og spare omkring liggende komponeter
    Viften er satt slik at den og kjøler under side pcb , Kabinett inlet" er slisser nede og exhaust " over inducktor
    Fikk ned spole temperatur ca 5-7 gr , Gjorde det samme for rxi800 ,,,selv om den grillet seg selv ,,,,,, and no fuses blown "
    Elles sier jeg thanks to the big transformers for audio , og helst R core

    Bilde av spole kjøling rxi
     

    Vedlegg

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hypex Electronics
    Koster mer, men holder nok specs.
    Ja Johnny er enig i ditt tips, kan nå seiast at detta har blitt ein unødvendig lærdom 😏.

    Mine erfaringer om smps er at selv flere av de store kina versionene er under dimesjonerte på på flere plan"
    Bare med kl D lunke kjøring men heat sink tempen er 40-50gr terminert til kabinett mens inductoren blir fort 70 gr eller mer ved høyt spilling
    så jeg av skrev tidlig smps til klA drift
    Holton brukte og tidlige modeller til sine AB amplifiers

    Elles sier jeg thanks to the big transformers for audio , og helst R core
    Åja @HAREPUSEN da blir ofta så at dei elste er elst 😊.

    Men generelt skal eg nå sjekk ut Hypex, men får ein hjå dei levert tilpassa utspenningar - nokon som veit det?

    Mvh
    Helge
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.480
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Cresnet skal også være bra saker
    Icepower har også et par smps som etter rykter skal være bra
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt om den brukte SMPS denne gang som ikkje holder mål... og ein som er brukt tidligere i samme setting med PeeCeeBee V4H.

    Assembled 1500W LLC Soft Switching Power Supply Board ±50V 60V 70V 80V For Amp

    s-l1600.jpg
    Spec:
    Input voltage: AC200-240V ( not support AC100-AC120V input )
    Output voltage: ±45V,±50V,±55V,±60V,±65V,±70V,±75V,±80V for choose
    Independent 12V/0.5A
    Auxiliary +-12V/0.5A
    Voltage regulation accuracy: ±10% for main no-load, ±3% for load; ±15% for independent no-load (for AC220V input)
    Continuous power: 600W (continuous operation at 25°C ambient temperature)
    Rated power: 1000W (25 °C ambient temperature can work continuously for about 5 minutes, long-term work plus fan cooling)
    Instantaneous power: 1500W (power generated during dynamic signal impact, less than 100 megaseconds)
    Conversion efficiency: Max 98%
    Size:143x96x38mm
    Net weight: 430g

    800W DC+-55V LLC Soft Switching Power Supply High quality HIFI Amp PSU Board DIY
    s-l1600_800W.jpg
    Spec:
    Product Details:
    • This product uses the LLC resonant half-bridge topology, with high conversion efficiency, lowinterference, fast dynamic response, stable output voltage, etc., as well as integrated overcurrent,overvoltage, overtemperature, output short circuit protection,Is the best collocation of high-end power amplifier products. 200-800W power amplifier can be used, the 25-degree temperature continuous power500W, peak power up to 1200W
    Specifications:
    • Input voltage: AC220V
    • Output voltage: Main voltage: DC+-55V, auxiliary voltage: DC+-12V, independent voltage: DC+-12V
    • When without load. the output voltage may be will be a littler higher than 55V. this is normal.
    • Regulation accuracy: Main voltage no load + 10%, with load ± 3%; Auxiliary voltage/independent no load± 15% with load ± 15% (at AC220V input, 400W load)
    • Continuous power: 400W-500W (at 25 ℃ ambient temperature of continuous work)
    • Maximum power: 800W (at 25 ℃ ambient temperature can work for about 5 minutes)
    • Instantaneous power: 1200W (dynamic signal generated when the impact of power, time of less than 100milliseconds)
    • Conversion efficiency: Max 95%
    • Use of the environment: -10 ~ 40 ℃
    • Storage temperature: -30 ~ 85 ℃
    • Dimensions (L*H*W): 145MM*43MM*80MM
    • Net weight: 0.34KG

    Tja, så utifra de erfaringer som nå er opparbeidet er den første SMPS'en som her nevnes ikkje brukanes, mao holder ikkje lovet belastning - har testet begge for henholdsvis venstre og høgre kanal. Som før nevnt hold dei ved belastning strøm på ca 2,75A i ca 6-8min og spenninga var ±55V heilt fram til SMPS'en slår seg av (shutdown). Er oppe å går igjen etter slått V 230V oog den sette på igjen. Men med strømtrekk på 2,75A og 55V gir det kontinuerlig effekt for mindre enn 8 min på 151W og det er langt under spec. Som sagt gjelder dette for begge SMPS'ene med samme verdier og resultat 😒.

    Men den andre SMPS'en ein her viser til er ikkje kjørt belastningstest, kun normal drifttest.
    Den har mindre kontinuerlig belasningseffekt, 400-500W ref til spec.
    Den er i drift i ein PeeCeeBee V4H som er bygget tidligere, vises lenger oppe i denne tråd. Og under første oppkjøring kjørte ein med 4ohms last i ca 30 min og effekt ble avlest til 251W (ein kanal om gangen), men dei er bygget som dual mono.

    Ja så kvifor den fyrste her ikkje holder må blir vel helst bare spekulasjoner, men kan vel sei da såleisna at handel frå Kina kan vera ett sjangsespel. Og dar er nok ein del fake komponentar ute å går og sikkert dårlege produkter med. Men detta gir meg eit svar kvifor eg var uheldig og brente opp ein V4H - var Mosfetane + ein del omkringliggande komponentar og PCB som brant opp i filler 😖.

    Må også nevnas at den fyrste som her er vist til er rimeligare enn denne siste som har levert i oppsettet som er bygd. Diff ca 250kr/enhet.

    Så mange tenker sikkert nå kvifor har ein ikkje kjørt belasningstest først før ein tar produktet i bruk... Ligg vel i oss at me trur godt om alle 😳.

    Ha ei God Pinse folkens 😊

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Litt om den brukte SMPS denne gang som ikkje holder mål... og ein som er brukt tidligere i samme setting med PeeCeeBee V4H.

    Assembled 1500W LLC Soft Switching Power Supply Board ±50V 60V 70V 80V For Amp

    Vis vedlegget 823227
    Spec:
    Input voltage: AC200-240V ( not support AC100-AC120V input )
    Output voltage: ±45V,±50V,±55V,±60V,±65V,±70V,±75V,±80V for choose
    Independent 12V/0.5A
    Auxiliary +-12V/0.5A
    Voltage regulation accuracy: ±10% for main no-load, ±3% for load; ±15% for independent no-load (for AC220V input)
    Continuous power: 600W (continuous operation at 25°C ambient temperature)
    Rated power: 1000W (25 °C ambient temperature can work continuously for about 5 minutes, long-term work plus fan cooling)
    Instantaneous power: 1500W (power generated during dynamic signal impact, less than 100 megaseconds)
    Conversion efficiency: Max 98%
    Size:143x96x38mm
    Net weight: 430g

    800W DC+-55V LLC Soft Switching Power Supply High quality HIFI Amp PSU Board DIY
    Vis vedlegget 823226
    Spec:
    Product Details:
    • This product uses the LLC resonant half-bridge topology, with high conversion efficiency, lowinterference, fast dynamic response, stable output voltage, etc., as well as integrated overcurrent,overvoltage, overtemperature, output short circuit protection,Is the best collocation of high-end power amplifier products. 200-800W power amplifier can be used, the 25-degree temperature continuous power500W, peak power up to 1200W
    Specifications:
    • Input voltage: AC220V
    • Output voltage: Main voltage: DC+-55V, auxiliary voltage: DC+-12V, independent voltage: DC+-12V
    • When without load. the output voltage may be will be a littler higher than 55V. this is normal.
    • Regulation accuracy: Main voltage no load + 10%, with load ± 3%; Auxiliary voltage/independent no load± 15% with load ± 15% (at AC220V input, 400W load)
    • Continuous power: 400W-500W (at 25 ℃ ambient temperature of continuous work)
    • Maximum power: 800W (at 25 ℃ ambient temperature can work for about 5 minutes)
    • Instantaneous power: 1200W (dynamic signal generated when the impact of power, time of less than 100milliseconds)
    • Conversion efficiency: Max 95%
    • Use of the environment: -10 ~ 40 ℃
    • Storage temperature: -30 ~ 85 ℃
    • Dimensions (L*H*W): 145MM*43MM*80MM
    • Net weight: 0.34KG

    Tja, så utifra de erfaringer som nå er opparbeidet er den første SMPS'en som her nevnes ikkje brukanes, mao holder ikkje lovet belastning - har testet begge for henholdsvis venstre og høgre kanal. Som før nevnt hold dei ved belastning strøm på ca 2,75A i ca 6-8min og spenninga var ±55V heilt fram til SMPS'en slår seg av (shutdown). Er oppe å går igjen etter slått V 230V oog den sette på igjen. Men med strømtrekk på 2,75A og 55V gir det kontinuerlig effekt for mindre enn 8 min på 151W og det er langt under spec. Som sagt gjelder dette for begge SMPS'ene med samme verdier og resultat 😒.

    Men den andre SMPS'en ein her viser til er ikkje kjørt belastningstest, kun normal drifttest.
    Den har mindre kontinuerlig belasningseffekt, 400-500W ref til spec.
    Den er i drift i ein PeeCeeBee V4H som er bygget tidligere, vises lenger oppe i denne tråd. Og under første oppkjøring kjørte ein med 4ohms last i ca 30 min og effekt ble avlest til 251W (ein kanal om gangen), men dei er bygget som dual mono.

    Ja så kvifor den fyrste her ikkje holder må blir vel helst bare spekulasjoner, men kan vel sei da såleisna at handel frå Kina kan vera ett sjangsespel. Og dar er nok ein del fake komponentar ute å går og sikkert dårlege produkter med. Men detta gir meg eit svar kvifor eg var uheldig og brente opp ein V4H - var Mosfetane + ein del omkringliggande komponentar og PCB som brant opp i filler 😖.

    Må også nevnas at den fyrste som her er vist til er rimeligare enn denne siste som har levert i oppsettet som er bygd. Diff ca 250kr/enhet.

    Så mange tenker sikkert nå kvifor har ein ikkje kjørt belasningstest først før ein tar produktet i bruk... Ligg vel i oss at me trur godt om alle 😳.

    Ha ei God Pinse folkens 😊

    Mvh
    Helge

    Ja jeg selv over dimensjonerte mine x4 i forhold til hva de skulle drive
    Det er vel ikke urimelig å tenke at Armans beregning er en safe aproach" med sin smps 3,3kw : )

    Vera , en amp nominellt 2x220w i åtte ohm og ca 1600w i bro og sikkert mer i en tortur

    Å kjøre kl A er og en form for tortur , en langvarig og hot en for flere av komponetene .Muligens ville en 10kw holdt mål Når det er sagt , så trenger man ikke bruke alle klA wattene samtidig .

    Egentlig var ikke Carvers ide om justerbar bias etter smak og behag ved lytting noen dum ide ; ref vta180
    Selv har jeg 2 preset på mine SS : 0,6A og en 2,3A og fant akkurat ut at mine nye LRS "m sikrings mod " lyder særs tilfredstillende her i low bias ,,,, Jeg sparer i tilleg strøm utgifter

    Fortsatt god pinse
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kikka litt nøyere på bildene.

    Dette er Hypex SMPS600A400. Altså 600w rating.
    C59FE5DD-5519-448E-ABC3-B127A19319D8.jpeg


    Det er ikke så voldsomt mye mer kjølefinner på denne, men legg merke til mengden transistorer på denne kontra den som angivelig er på 800W. Jeg mistenker at den Ali Xpress-varianten er seriøst underdimensjonert, og at den rett og slett ikke makter å levere så mye strøm som de påstår.

    Johan-Kr
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Akk og Ved, ja veden er byrja å koma i hus 😊.

    Ellers fantastisk samanlikning, men fyrst så har ikkje Hypex ±55V i sitt sortimang så vidt eg kan sjå.
    Oppgitte data ser ellers OK ut, dei anbefalar også ekstra kjøling pga begrensning for å få bort varmen i ekstreme tilfelle 🤔. Og da høyres fornuftigt ut.
    Ja den hadde nok gjort jobben sinn med 600W til rådighet hadde dei berre kunna levert ±55V og så satt på ekstra kjøling eller kobla dei mot kjøleplatene i Amp'en.

    Da som er blitt såd stor tvil til er den "angivelig 800W" men her hjå meg har vore i drift i omtrent eit år (les tidligare info), og den er ihht data kun på 400-500W kontinuerlig belastning. Og har maks power på 800W for 5min ved 25°C (som er vanlig å oppgi av mange leverandørar).
    Men den tredje effekten ein del oppgjer som øyeblikkelig effekt (instantaneous power) er for oss DIY'erer av mindre interesse til normal drift. Men desverre bruker mange denne effekten til å skryt av sin SMPS.

    Men den som eg har problem med og som brukar den øyeblikkelige effekten som blikkfang i si overskrift har ved sjekk av data kun oppgitt å skulla tåla 600W kontinuerlig belastning. Som for dessa to einingane viser seg foreløbig å ikkje holda mål. Da har mao stor sannsynligheit forårsaka at ein MOSFET-utgang brant opp for meg, men nok om da. Men SMPS'ane fungerar fortsatt, dvs på tomgang, men vil nå finna ut ka dei eigentleg er "god for" 😏.
    Greit å veta ka da eigentleg er for noke "skit".

    Men begge dessa typane av SMPS'ar eg nå har erfaring med er bygd opp med både SMD og vanlege overflate komponentar som ein ikkje ser alle sånn umidelbart.
    Da er "lagt fram påstand om" at da er få transistorar i dessa eg har! Ja kanskje mindre enn Hypex, men Kina-versjonane har da brukt både TO-220 hus og TO-247 hus, ikkje kun TO-220 hus som ser ut som er hjå Hypex. Typisk TO-247 toler oftast meir effekt...😳
    Men da er no ikkje nødvendigvis antall halvledarar etc som er avgjerande på kvalitet og effektivitet, men heller løysingane og me må då vera einige om at kvaliteten har stor betydning og ikkje mist effektiviteten.
    Da ser ein og erfarer fyrst når ein får prøvd produkta. Lett å sei at kina greier er berre drit, men dar er da mykje som kjem darifrå som er bra også. Og mange produsentar her i Europa får sine delar/produkt akkurat frå Kina i dag 😒.

    Har også nå sett litt på ein annan leverandør av SMPS, Connex men da er vistnok Kina greier da også - i allefall produsert dar borte og solgt av AudioPhonics i Frankrike. Men dar igjen typisk ikkje på lager = lang leveringstid 😳.

    Nokon som har erfaring med Connex produkt, ser da er litt blanda tilbakemeldingar på dei!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.480
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg bruker 2stk connex smps500qrv2 i min v4h rev1. Spilt utmerket fra dag 1 men bare på +-45V.
    Slik jeg har forstått det er det viktig å gå for uregulert.
    Likevel føler jeg cresnet har bedre kvalitet. Litt rotete webside riktignok.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Noe man må huske når det gjelder SMPS er at kontinuerlig drift ikke betyr et kontinuerlig strømtrekk på x A i x MIN eller timer. Men et kontinuerlig musikksignal.
    Så det som har skjedd her er regelrett misbruk av strømforsyning. Det er her forsøkt å pushe minst 2 ganger mer strøm enn strømforsyningen er bygd for. Minst.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Noe man må huske når det gjelder SMPS er at kontinuerlig drift ikke betyr et kontinuerlig strømtrekk på x A i x MIN eller timer. Men et kontinuerlig musikksignal.
    Så det som har skjedd her er regelrett misbruk av strømforsyning. Det er her forsøkt å pushe minst 2 ganger mer strøm enn strømforsyningen er bygd for. Minst.
    @Audiosan dette er ett merkeleg resonnement, kan du være så grei å utdypa ka du meinar, korleis du underbygger denne påstand som du presenterer?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    En SMPS for audio er ikke designet for å et høyt konstant strømtrekk. Den er designet for dynamiske musikk signaler. Og det er i dette område spesifikasjonene blir oppgitt. Det blir litt som kontinuerlig utgangs effekt i en forsterker. Prøv å kjør denne effekten med en konstant ren sinusbølge på f.eks 100Hz og på en konstant 4ohm dummy load å se hva som skjer. Den brenner opp. I bunn å grunn er det dette du har bedt SMPS'en om å gjøre. Dette er også grunnen til at en ordinær SMPS for audio er totalt uegnet for klasse A forsterkere. Da må man ha en 3KW SMPS for å drive en 50W klasse kanal.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    En SMPS for audio er ikke designet for å et høyt konstant strømtrekk. Den er designet for dynamiske musikk signaler. Og det er i dette område spesifikasjonene blir oppgitt. Det blir litt som kontinuerlig utgangs effekt i en forsterker. Prøv å kjør denne effekten med en konstant ren sinusbølge på f.eks 100Hz og på en konstant 4ohm dummy load å se hva som skjer. Den brenner opp. I bunn å grunn er det dette du har bedt SMPS'en om å gjøre. Dette er også grunnen til at en ordinær SMPS for audio er totalt uegnet for klasse A forsterkere. Da må man ha en 3KW SMPS for å drive en 50W klasse kanal.
    Mine forsterkere har ikke brent opp(100hz 4r)🙂
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Vert litt stille , ja da er sumar i år også om da til tider er mykje vatn...
    I vente på nye SMPS frå Frankrike så har ein kikka litt igjønå rotekassa og fann litt påbegynte prosjekt som var også havna nedi dar. Har kikka litt på da og har ein 2x18Vac travo på 400VA som kan brukas for å test om da kan brukas. Utifra ka ein les så skal da no da.

    Så innimødlom husrep/bygging kan ein kos seg litt før leggetid 🤔.

    2022-07-19_IMG_7836.jpeg 2022-07-19_IMG_7837.jpeg
    F-5 v.3.0 PCB m/transistorer, og diyAudio PSU PCB.

    Men fekk også melding frå Frankrike i dag at mine bestilte CONNEX SMPS RXE på 600W ±55V er under klargjering for forsending til Norge,
    og da blir spannande å få dei i hus.

    Ein god sommar til dere alle 😎.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja da kom SMPS'ane frå Frankrike, to SMPS600RXE fra Connex Electronic via AUDIOPHONICS i Franrike. Gir ±55V 600W pr enhet.
    2022-08-09_IMG_7921.jpeg
    2022-08-10_IMG_7923.jpeg 2022-08-10_IMG_7924.jpeg 2022-08-10_IMG_7925.jpeg

    Så blir da test snart om dei kan dra igong PeeCeeBee V4H som har ca max forbruk pr kanal for 8Ω ca 205W og for 4Ω ca 340W, men normal drift vil nok bli lavare som er normalt for ein AB-forsterker. Oppsettet blir Dual Mono, ein utgangsforsterker (type AB) pr SMPS. Meira om detta kjem seinare.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja da har vore noko stilt frå meg i da sista, men hadde ett alvorleg motoruhell - ikkje på person men mekanisk - motoren paia på trekkbilen min under retur frå Notodden (Notodden Bluesfestival) i år. Mykje styr men fekk nå bil og vogn ned til Geilo med Viking. Så vart da å kom seg vestøve for organiser resten av transporten. Og da ordna seg, så var da å finn ut årsaka til havariet :oops: Varmgang av toppen ser da ut til :(.
    Og da kan enda slik = Høgging og neste pressa...
    2022-09-01_IMG_8032_e.jpg

    Når så ny bil er komt på tunet har ein litt anna å ta til :cool:, mao litt kjekke ting å gjer:
    2022-08-27_IMG_8021.jpeg Ein V4, 50/90W.

    Men snart trur eg har tid og plass for å gå laus på dei nye SMPS'ane :love:
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Himla kjipt når sånt skjer,er jo ingen vits å sette bilen på verksted,blir jo ofte alt for dyrt i forhold til verdi på bil.
    Hadde en bra billig bil for en stund siden som fant ut at den skulle begynne å bruke veldig mye olje,ettet litt sjekk så var det vel fastbrente olje ringer på stempler som var problemet.
    Den brukte en god liter olje per 40 mil😄,
    Den begynte å spise plugger og coilpakker,så den var bare til å kjøre på bilopphuggingen..
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Men nå har eg løyst mitt problem, bilen er vraka og ny er komt på tunet. Dvs litt nyare, ein 2016 mod - grei nok te meg.

    Så får ein fortsett å kos seg med audio osv 😊
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da kom her ei amerikapakke, PCB og delar inn døra :)

    2022-10-05_IMG_8143.jpeg 2022-10-05_IMG_8142.jpeg

    Ja det er diyAudio Store sitt kit "ACA Mini" designed by Nelson Pass.
    Denne er med PP design ifht tidligere ACA som hadde ett SE design,
    og dermed vil trekke mindre strøm.
    Bruker nå ein SMPS 24V 2A ifht til tidligere SMPS på 24V 5A.

    Og ferdig bygget vil den sjå omtrent sådann ut:
    Bilde1.jpg (Bilde av ferdig bygget ACA Mini hentet fra diyAudio)

    Meir info kjem etterkvart. Uteprosjekter er nå begynt å avta med at hausten byrjar gjera sin ankomst 🌧🤓.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da kom her ei amerikapakke, PCB og delar inn døra :)

    Vis vedlegget 855173 Vis vedlegget 855172

    Ja det er diyAudio Store sitt kit "ACA Mini" designed by Nelson Pass.
    Denne er med PP design ifht tidligere ACA som hadde ett SE design,
    og dermed vil trekke mindre strøm.
    Bruker nå ein SMPS 24V 2A ifht til tidligere SMPS på 24V 5A.

    Og ferdig bygget vil den sjå omtrent sådann ut:
    Vis vedlegget 855175 (Bilde av ferdig bygget ACA Mini hentet fra diyAudio)

    Meir info kjem etterkvart. Uteprosjekter er nå begynt å avta med at hausten byrjar gjera sin ankomst 🌧🤓.
    Er veldig nysgjerrig på lyden i den. Har 2 stk stereo aca'er kjørt som monobrokoblet som jeg forer Lowther / t90a komboen med. Men jeg skal bygge et par gøytallere med fostex fw300 og fd600 drivere. Tenkt kjørt aktivt, og da trenger jeg noe "småtteri" til fd600'ene...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Nelson Pass har laget ett dokument om DIY ACA-Mini forsterkeren som finnes på WEB-sida til FIRST WATT.

    DIY ACA-Mini settet finnes hjå diyAudio Store.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    DIY ACA-Mini er då samla saman med da mesta av delane, kjøleplater og utg.transistorer gjenstår
    som er MOSFET frå Harris.

    I byggeinstruksjonen er det anbefalt å berre monter mosfet'ane rett på kjøleprofilane (dei er flytane),
    men av prinsipp likar eg da ikkje men her på dessa mosfetane er da Drain som blir kobla til kjøleplate og
    ref til skjema er Drain samme nivå før utgangskondensator. Må berre passa seg for ikkje kortslutta
    kjøleplatene til anna nivå som + eller - 🥴
    Så sjøl vil eg bruk isolasjonsbrikker type: Keratherm Transistor Insulators, som ekstra sikkerhet.

    2022-10-06_IMG_8144.jpeg

    Men nå får ein ta natt, nokre timar på puten trengs av og til 😴😎
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    DIY ACA-Mini er då samla saman med da mesta av delane, kjøleplater og utg.transistorer gjenstår
    som er MOSFET frå Harris.

    I byggeinstruksjonen er det anbefalt å berre monter mosfet'ane rett på kjøleprofilane (dei er flytane),
    men av prinsipp likar eg da ikkje men her på dessa mosfetane er da Drain som blir kobla til kjøleplate og
    ref til skjema er Drain samme nivå før utgangskondensator. Må berre passa seg for ikkje kortslutta
    kjøleplatene til anna nivå som + eller -
    🥴
    Så sjøl vil eg bruk isolasjonsbrikker type: Keratherm Transistor Insulators, som ekstra sikkerhet.

    Vis vedlegget 855370

    Men nå får ein ta natt, nokre timar på puten trengs av og til 😴😎
    Tja ja da å få seg nokre timar søvn så ser ein tinga litt anderleisna er i allefall sikkert 😄,
    og har tatt eit bilete på underida av PCBen (eine hjørna) og nokre av komponentane er komt på plass.
    Så litt av da eg skreiv om i forrige post blir igrunn berre tull 🥴.
    Men lyd i forsterkaren skal da nok bli vil eg no tru, da er i allefall spennande detta 🤓.
    2022-10-06_IMG_8146r.jpg 2022-10-06_IMG_8147.jpeg
    Men for å sjå nerare på PCB-designet, ref venstre bilde, der ser ein at Drain er kobla til kjøleprofilen
    via loddepunktet, og PCB festet (beina) er kobla til jordplanet på PCBen (minus), og med da så
    har ein ei betre forklaring for kvifor dei seier mosfet'ane berre kan skruast rett i kjøleprofilane
    ved kun bruk av litt heatsink-compound 😃

    Meir kjeme etter kvart 😎
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Nei, det er SMPS type som PC-powersupply. Den som brukes på DIY ACA-Mini er på bildene den til
    venstre som er 24V 2A (fra SLPower Electronic) ifht den høgre PSU på bilde (fra Mean Will) som er
    den gamle ACA 1.6 eg har og er på 24V 5A.
    Der er ein komentar fra Nelson Pass om hvorfor etc i ein av trådene hans på diyAudio ifbm DIY ACA-Mini.
    2022-10-06_IMG_8148.jpeg 2022-10-06_IMG_8149.jpeg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Noe av det fine med å bruke slike power, er at en slipper å være hobbyelektrikker, dvs forholde seg til å koble kabler med 220v på seg. Kan for den uerfarne fort bli en "rystende" opplevelse...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn