Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva skjer for deg?? o_O Seriemotstander i bass-seksjonen???
    Det er nokk det største ⛔🚫 i grunnboka for høyttalerbygg ;)
    Det er nettopp dette som er utfordringen med forum ;) man bør lytte først og høre om det låter så ille som det høres ut som teoretisk sett. (Joa, det høres gæærnt ut med motstand i serie med et basselement, særlig hvis man har sølv, gull og kabel fokus).

    En seriemotstand på et basselement øker Q og der det passer ja så funker det. Har snakket med flere kompetente konstruktører som sier at seriemotstand på basselementer er en fin ting brukt riktig (og forøvrig undervurdert).

    Det er dessverre altfor få som prøver en rekke forskjellige ting og også tar seg bryderiet med å reise rundt å høre.

    Når det gjelder H6 kontra 104DXT så er det likheter mtp den lettbeinte C17 mellomtonen men også forskjeller.

    104 har større kapasitet naturlig nok med dobbelt sett drivere. Delingen er mye mer presis og fantomsenteret står som en påle. DXT er svært uforvrengt.

    H6 oppleves nok litt luftigere pga 100% udempet kabinett med Big Vent Reflex port. Også er det noen kvaliteter med Focal diskanten som er veldig bra. Bassen i H6 er dyp og fin men har et lite søkk i mellombassen pluss at delingen ikke er topp, det hører man ved at fantomsenteret glir ut.

    Har hatt lyst til å jobbe med H6 filteret for å optimalisere summeringen. Harsch filter hadde vært spennende.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.361
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man simulerer dette, så kan man se hva en seriemotstand gjør ( den øker Qe) og hva dette medfører.. så kan man også ta hensyn til seriemotstander i spolene, og se hva det gjør... evt kan man også eksperimentere med forskjellige kabelmotstander, og se hva det gjør... Kabelens R kommer også i serie, sett fra forsterkersida....
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Nettopp.

    Mange gjør den generaltabben å skifte ut spolene i et originalfilter til eksotiske foliespoler til en kvart månedslønn. Problemet er at disse spolene ofte har vesentlig lavere DCR som endrer nivået litt som igjen påvirker klangbalansen og forringer summeringen mot diskant. Bedre lyd? Nei. Annen lyd? Ja. Dyrt? Jaaaaaa 😂
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Motstanden endrer som nevnt Q og benyttes fordi kabinettet har ‘’ feil’’ volum i utgangspunktet. Samme som å svekke magneten. Det kan oppnås dypere bass i et kabinett som er litt for stort. 104 er her konvertert fra br til lukket. Altså er teknikken å drille litt rundt Small Thiele parametrene. Strassacker nevner et par prosjekter med br og stor magnet ( tilstrekkelig kontroll) og motstand for lavere termisk kompresjon.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Også får man det lukkede kabinettets fordeler mtp impedanse og fase/group delay kontra bassrefleks og andre portede konstruksjoner.

    I praktisk bruk med lukket kasse og motstand på bassene erfarte jeg at membranutslaget ble redusert (positivt) og merket ikke veldig forskjell på følsomhet eller nivå i bassen.

    Summen av dette og DXT diskanten ga utrolig mye mere presist lydbilde enn original 104.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Yes, dar kom dei - ja dei sakna effektmotstandarna 🫣
    4,7Ω 20W med 3 i parallell skulle gi ca 1,57Ω, bør kunna brukast 🥴
    2023-07-26_IMG_8862.jpeg
    Kassane er klar med litt isolasjon (dempematte) og rør + HT-terminal er komt på plass.
    2023-07-23_IMG_8856.jpeg

    Så no bør da bli meir dempemateriale, kabling, delefilter og HT-elemeta som skal på plass - blir kanskje lyd te Jul 😂
    Jada må laga ein fot av eitkvart slag også då... 😄
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    DALI 104 DXT igjen:

    Delefilter for Dali104DXT er klar (jaja har vore da ei stund), dar svart PCB er Bass/Melomtone og lys PCB er diskant seksjonen.
    2023-08-21_IMG_8948.jpeg
    Så kjem da snart meir men har litt arbeid inni fjella å utfør først.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Tja ka skal man sei 🥴

    Detta er tredje gangen fra Mouser i år om kanselering av "items" som er bestilt fra dei:

    The following products are cancelled.

    Shipments of this product must be direct to an END CUSTOMER from an AUTHORIZED DISTRIBUTOR only. Your customer must order this product directly from Mouser or another authorized distributor.

    CPF3270R00FKE14
    CPF310R000FEE14


    Det er som sagt to effekt motstander her er Mousers beskrivelse "Metal Film Resistors - Through Hole 3watts" og dei har ett par hundre i lager 😳

    Men nå har eg funnet dei fra RS og det blir raskerer levert ca 24 timer fra bestilling før kl.12:00 trur eg det var 🙂

    Håper det ikkje er andre som opplever slike problemer der borte fra USA.... Men eg vil nå sende ett spørsmål til den Svenske agenten på hvorfor dette skjer nesten kvar gan den seinere tida?
    Så vidt eg veit skal eg ikkje vere reg som ett firma, ein er da sluttbruker....
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Tja ka skal man sei 🥴

    Detta er tredje gangen fra Mouser i år om kanselering av "items" som er bestilt fra dei:

    The following products are cancelled.

    Shipments of this product must be direct to an END CUSTOMER from an AUTHORIZED DISTRIBUTOR only. Your customer must order this product directly from Mouser or another authorized distributor.

    CPF3270R00FKE14
    CPF310R000FEE14


    Det er som sagt to effekt motstander her er Mousers beskrivelse "Metal Film Resistors - Through Hole 3watts" og dei har ett par hundre i lager 😳

    Men nå har eg funnet dei fra RS og det blir raskerer levert ca 24 timer fra bestilling før kl.12:00 trur eg det var 🙂

    Håper det ikkje er andre som opplever slike problemer der borte fra USA.... Men eg vil nå sende ett spørsmål til den Svenske agenten på hvorfor dette skjer nesten kvar gan den seinere tida?
    Så vidt eg veit skal eg ikkje vere reg som ett firma, ein er da sluttbruker....
    OK da vart motstander bestilt fra RS ilag med x-antall Bourns trim.pot og hetsink. Men dette kom seint på dag så det blir først i morgon svsending fra Birmingham-UK og med fly til Bergen, så på torsdag er stor sannsynlig leveranse dag i "Pick-Up Point" automat hos Rema1000.

    Ja den som venter på noe godt kan vente litt 😄.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har enda ikke hadt noen problemer med leveranser fra Mouser, annet enn lang leveringstid på ting som ikke var på lager under COV19.

    Den meldingen du får fra Mouser tyder på at de tror du skal vidreselge komponentene og at det er du ikke «autorisert» til, siden forsendelsen må gå direkte til sluttbruker fra en autorisert distributør ... :unsure: Er det noe i brukerprofilen din hos mouser som kan trekke i den retningen ?

    mvh
    KJ
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Jeg har enda ikke hadt noen problemer med leveranser fra Mouser, annet enn lang leveringstid på ting som ikke var på lager under COV19.

    Den meldingen du får fra Mouser tyder på at de tror du skal vidreselge komponentene og at det er du ikke «autorisert» til, siden forsendelsen må gå direkte til sluttbruker fra en autorisert distributør ... :unsure: Er det noe i brukerprofilen din hos mouser som kan trekke i den retningen ?

    mvh
    KJ
    Hei Knut 🙂,

    Ja det er det eg trur har sjedd på ein eller annen merkelig måte at eg er blitt registrert som firma/forhandler så det får eg ta opp med den svenske avdelingen om dei kan sjekke ut. For eg er da kun ein sluttbruker 😳.
    Men det merkelige er at det gjelder kun enkelte komponenter som det oppstår problemer med.
    Så nå får ein sjå ka svar eg får i morgen 😊

    Mvh
    Helge
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.361
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noen påsto nylig at man ikke fikk handle hos RS uten org.nr..... gjelder dette flere andre av de klassiske Elfa, RS, Mouser, Digikey o.l.
    Siden jeg nylig ble pensjonist vurderer jeg av andre årsaker å registrere enkeltmannsforetak.. kan jo nesten se ut som dette kan bli et problem??
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Noen påsto nylig at man ikke fikk handle hos RS uten org.nr..... gjelder dette flere andre av de klassiske Elfa, RS, Mouser, Digikey o.l.
    Siden jeg nylig ble pensjonist vurderer jeg av andre årsaker å registrere enkeltmannsforetak.. kan jo nesten se ut som dette kan bli et problem??
    Gikk fint å bestille der sist jeg gjorde det.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Tja ka skal man sei 🥴

    Detta er tredje gangen fra Mouser i år om kanselering av "items" som er bestilt fra dei:

    The following products are cancelled.

    Shipments of this product must be direct to an END CUSTOMER from an AUTHORIZED DISTRIBUTOR only. Your customer must order this product directly from Mouser or another authorized distributor.

    CPF3270R00FKE14
    CPF310R000FEE14


    Det er som sagt to effekt motstander her er Mousers beskrivelse "Metal Film Resistors - Through Hole 3watts" og dei har ett par hundre i lager 😳

    Men nå har eg funnet dei fra RS og det blir raskerer levert ca 24 timer fra bestilling før kl.12:00 trur eg det var 🙂

    Håper det ikkje er andre som opplever slike problemer der borte fra USA.... Men eg vil nå sende ett spørsmål til den Svenske agenten på hvorfor dette skjer nesten kvar gan den seinere tida?
    Så vidt eg veit skal eg ikkje vere reg som ett firma, ein er da sluttbruker....
    Skjedde det samme når jeg bestilte der en tid tilbake,det gjaldt noen triad spoler,men etter litt fram og tilbake så ordnet det seg.
    De var veldig redde for vidresalg virket det som,måtte nesten love på tro og ære at jeg skulle bruke delene selv😄
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Hei Knut 🙂,

    Ja det er det eg trur har sjedd på ein eller annen merkelig måte at eg er blitt registrert som firma/forhandler så det får eg ta opp med den svenske avdelingen om dei kan sjekke ut. For eg er da kun ein sluttbruker 😳.
    Men det merkelige er at det gjelder kun enkelte komponenter som det oppstår problemer med.
    Så nå får ein sjå ka svar eg får i morgen 😊

    Mvh
    Helge
    Hei Helge
    Kande være så banalt som at det under min kontaktinformasjon hos mouser står :
    1692744911681.png

    ?
    Noen påsto nylig at man ikke fikk handle hos RS uten org.nr..... gjelder dette flere andre av de klassiske Elfa, RS, Mouser, Digikey o.l.
    Siden jeg nylig ble pensjonist vurderer jeg av andre årsaker å registrere enkeltmannsforetak.. kan jo nesten se ut som dette kan bli et problem??
    Jeg ha de siste årene handlet «reglemessig» hos Elfa, RS og Mouser som privatkunde, uten registrert firma eller mva eller noe. Kun opprettet brukerkonto. Det kan være at det er begrensninger på enkelte varegrupper, bly holdig loddetinn f.eks. eller varer som selskapet ikke har rett/lov å selge til visse regioner e.l.

    mvh
    KJ
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei Helge
    Kande være så banalt som at det under min kontaktinformasjon hos mouser står :
    Vis vedlegget 945588
    ?

    Jeg ha de siste årene handlet «reglemessig» hos Elfa, RS og Mouser som privatkunde, uten registrert firma eller mva eller noe. Kun opprettet brukerkonto. Det kan være at det er begrensninger på enkelte varegrupper, bly holdig loddetinn f.eks. eller varer som selskapet ikke har rett/lov å selge til visse regioner e.l.

    mvh
    KJ
    Takk Knut 🙂,

    Ja det er den JOB ROLLEN eg har også ført opp som "Hobbyist" er igrunn ikkje så mange valg for oss DiY folk 🥴
    Men skjønner dette er bare noe ein må lære seg å leve med, og med at RS har mye de samme komponentene så har ein eit alternativ 😊

    Det er kanskje ett problem at ein bestiller f.eks 10stk når ein berre trenger 8stk, men det blir da som oftest rimeligere for oss som handler å kjøpe 10stk 😳

    Jaja dette virker er bare slik, amerikanere er ikkje så lett alltid å skjønne seg på har eg erfart ved å bestille "rå biff" og får servert noe som lignet på skosåle 🤔

    Dette problemet kom opp ifjor sommer, og da snakket eg med Sverige kontoret i Malmø og dei var uforstående til problemet. Også var i kontakt med ei Europa avd til Mouser og da høyrdes det ut som komponentene kun var for USA og Japan produsenten hadde gitt dei restriksjoner....

    Så det er bare å avslutte denne delen i tråden min, og så konsentrer seg videre om høgtalarar og elektronikk på benken 😎

    Ha ein fin dag folkens 🌞
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Noen påsto nylig at man ikke fikk handle hos RS uten org.nr..... gjelder dette flere andre av de klassiske Elfa, RS, Mouser, Digikey o.l.
    Siden jeg nylig ble pensjonist vurderer jeg av andre årsaker å registrere enkeltmannsforetak.. kan jo nesten se ut som dette kan bli et problem??
    Hei Aurora 🙂,

    For å ha konto hjå Mouser, RS Components, Elfa Distrelec trenger du ikkje regisrer deg som firma eller med org.nr. Det samme er for DigiKey, HiFiCollectivet, men hjå Farnell ser det ut som pr i dag må ein ha org.nr for å registrer seg. Eg har i allefall ikkje fått generert ny konto der (hadde på 80 tallet ifbm ett firma).

    Så velkommen inn i den travle klubben 😊

    mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Fekk ett sett med QLN Qubic 313 innom dørane her og testar litt opp mot Dali 104 (std.) med lytting,
    diskanten var bytta ut fra Vifa D27TG-05 til Seas 27TFF H831-6ohm.
    Og samanlikninga mot Dali 104 standard mao ikkje modifisert. Tja synes QLN er meir fyldig i nedre toneområdet,
    men nå er kassa litt større gjer vel sitt vil eg tru... Men kanskje også ligg ein del i delefilter,
    får ta da ut og sjekk korleis da ser ut. Alltid litt spennande med nye ting 😄
    Men Bass/mellomtone elementa er på begge C17 type...
    Så nå får ein sett på plass dei siste komponentane i DXT versjonen av 104'en 🫣, og sjå kan den kan gje 🥴
    2023-09-03_IMG_9045.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    QLN er litt fyldigere ja.
    Har gummioppheng på bassene så fs er nok lavere.
    Alt i alt liker jeg bassene i Dali bedre. Pittelitt mer snert i mellomtonen.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ja her vises filteret fo QLN Qubic 313 men merk mangler verdier for spolene i dei fabrikkproduserte delefilterene.
    Noen av kondensatorene er byttet ut men sies det var til bedre typer...

    Her under vises skisse for delefilteret i QLN, litt annerleisna ifht Dali 104 standard og DXT versjonen:
    2023-09-04_IMG_9060.jpeg
    (PS! Farge på inngangsledninger er byttet, skal ver Svart for minus og Rød for pluss)

    Og her ser ein skisse for originalen i ein Dali 104 til samanlikning:
    2023-09-04_IMG_9061.jpeg

    Og så Dali 104DXT som referanse for den modifiserte Dali 104'en (ref. Hornlyd):
    2023-09-04-DXT Dali 104 - IMG_7109.jpeg

    Dette oppsummeres her for dei som skulle ha interesse for å sjå forskjellene,
    men det er vel sluttresultatet når ein får sendt lyd til høytaleren ein kan gjer sine vurderinger.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Litt filter info om QLN her i innlegg 316 og utover

     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hmm... Ja dei spelte tydelig bra, men ser nå ikkje så bra ut inni med bl.anna hensyn til delefilter og undrar litt på dempemateriale som er putta inn i kabinettet.

    Delefilter for henholdsvis HT1 og HT2 + delefilter... :
    2023-09-05_IMG_9062.jpeg 2023-09-05_IMG_9063.jpeg 2023-09-04_IMG_9060.jpeg
    Som ein ser på bildene er nokre kondensatorer lause, ledningsbein på kondisene er gått av på begge og det er svært stygge loddinger.
    Det er C1 og C2 som er i parallell for å få tilnærmet original verdi på 15uF til RC filter på eine bassen.
    At beina er gått av er mest sannsynlig på grunn av vibrasjoner og da tilseier viktighet om og lime komponentene fast til baseplate 🥴

    Men ei anna sak er ka porolon har av eigenskaper inni eit høgtalar kabinett ifht anna dempemateriale,
    her vist på bilete dei to materiala som er inni desse to HTane eg har her no henholdsvis Polyester dempemateriale matte og Porolon
    (Porolon bitene er like store, virker som har vert embalasjefyll 😳, men kan nå vere original sak, men var lite sytemaisk installert inni kabinetta)
    2023-09-05_IMG_9064.jpeg

    Ja desse høytalerene har tydeligvis blitt modifisert tidligere, er ikkje fabrikk utførelse dette 🥴.

    Ein skal kanskje prøv å erstatta noke dempemateriale med saueull, har no Ullvarefabrikken 2-3 km bortom meg så ein tur innom deira
    fabrikkutsal-butikk kan vera verd å gjer 🤔
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Koko å oppgradere parallel kondensatorene i delefilteret. Dette et kroneksempel på all den bevisstløse oppgraderingen av delefiltre som foregår dessverre. De eneste som profiterer på dette er de som selger kondensatorer.



    Dette er originalen jeg dissekerte :)

    IMG_7150.jpeg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Og jeg har trolig sånne bennic liggende du kan få
    Hei Hornlyd 🙂,
    4,7uF kondisene (de gule er ICL) og er limt fast så dei bør være originale, det er den som er i RC filteret til bassen (den eine) som er modifisert fra 15uF Bipolar til to stykken Jantzen Audio Blå på 8,2uF, ref bilde og kun festet lauslig med strips (kvit) og sorte stripser holder dei sammen.
    2023-09-05_IMG_9065.jpeg

    Men for å få delefilteret enkelt så er det å erstette dei med f.eks ein Jantzen 15uF MKT type, og ser at Analoghifi.no har dei i lager.
    Så får ein bort den kladdinga av lodding også av kabler så blir det bra. Dei Blå Jantzen kan ein nå legg i lager vil eg tru 😏

    Men ka trur du om å prøve å forbedre dempemateriale, eg har som sagt lett tillgang for saueull, fabrikkutsalet til Hillesvåg Ullvarefabrikk er ca 3km herfra meg.

    Mvh
    Helge
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Alt ser ut til å være originalt unntatt de blå.
    Gule polyester fra analoghifi er mer enn bra nok.
    Du kan jo skifte den gule bennicen til blå Jantzen hvis du føler for det. Portoen er jo dyrere enn den gule polyesteren.

    Å skifte dempemateriale er litt hipp som happ men filt bak mellomtonene med litt ull utenpå og ull særlig i bunn er fint når du først er igang

    Om du hører noe forskjell ift originalt vet jeg ikke


    IMG_7153.jpeg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Da er QLN Qubic 313 ferdig oppgradert for da settet som har vært modifisert diskant fra Vifa til
    Seas (bilde #1 setter sammen høytaler). Originalt er det for bass/mellom driver C17WG-27 og
    diskant Vifa D27TG-05 (bilde #3) med original filt rundt element, da til driver fra Seas med
    driveren 27TFF H831-6ohm (bilde #2). Bilde #4 ene kanalen for dei to QLN settene.
    1. 2023-10-14_IMG_9212.jpeg 2. 2023-10-15_IMG_9221.jpeg
    3. 2023-10-15_IMG_9220.jpeg 4. 2023-10-15_IMG_9222.jpeg

    Ved test er det vanskelig å sei hvilke sett som er "best", original høytaler opp mot
    da settet med SEAS høytaler. I enkelte perioder virker høytaleren bedre og generelt
    virker avspilling av musikk lik. Forholdet er i det haste frekvens området ein høyre
    sette på 🤔.
    Men summasumarum dei spiller bra, så nå blir da Dali 104DXT da jobbas med 😎.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då er da Dali 104 DXT som pågår:
    2023-10-23_IMG_9233.jpeg
    - første kabinettet er ferdig montert, klar for lyttetest.

    2023-10-23_IMG_9234.jpeg
    - så i morgon kjem resten på plass, og ein får kom seg
    ned i lytteposisjon å høyra ka detta er blitt 😉
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då vart ein klar for første lyttar test av Dali 104 DXT
    i dag ca 10:30 😂
    2023-10-23_IMG_9238.jpeg
    Dei to setta sto nær kvarandre for H og V kanal.

    Laga litt lenger avstand og ymse dei sånn at fokus
    punktet var omtrent lika vidtnfor båe setta.
    2023-10-23_IMG_9239 (1).jpeg
    Test i denne fasen vart kjørt utan frontbaffel. Å ja lyttar inntrykket
    var no absolutt mykje anderleisna enn ein hadde forventa så da
    må litt tid til å venna seg til DXTane, ja men summasummarum
    så likar eg dei inntil vidare best 😊

    Så no må eg få spelt litt på dei så får eg evaluera ka eg føler etc.
    Sikkert for mange manglar eg tilgang til måleutstyr så her blir da
    gåande med følelser og kjensler 😂
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Takk for at du deler Torvbakkane. Hva tenker du om Dali 104 DXT vs QLN 313?

    Her er mine 313. Jeg liker fylden og snerten i dem. Trodde dem skulle bli "romlete" men nei.. Funker som fjell:

    Vis vedlegget 963424 Vis vedlegget 963425 Vis vedlegget 963426
    Hei BeetleBug 🙂,

    Ja da er berre hyggjeleg å dela litt info.

    Da høgtalar settet ditt ser ekstremt strøkent ut og du har holdt da i original stand?

    Ja eg har to sett av Qubic 313, da eina er i original stand, men da andra er med oppdatert diskant, fra Viva til Seas diskant (nevnt i post #1269).

    Har også samla i saman nokre Dali 104 sett og har to som da eina er originalt og da andra er modifisert etter Hr. Hornlyd sitt konsept.
    Mao har fått nytt delefilter og Seas DXT diskant.
    Har akkurat komt i gang med ein del lyttetester og vil skriv nokre ord om korleis eg føler dei er iforhold til kvarandre.

    Første inntrykket held eg ein knapp på DXT versjonen, men føler da er stor forskjell på originalen og DXT-versjonen. Vil utdypa da i seinare post.

    Vil prøv og samanlikna Dali'ane opp mot QLN Qubic 313 (både i original og modifisert versjon).

    Ellers tilbake til Qubic 313 merka eg også eit godt lydbilde på dei, den som har fått SEAS diskant var lite å framheva i lydbilde, kanskje litt på enkelte musikk stykke var der ein liten forskjell. Men delefilteret er da originalt så da er no berre sjølve drivaren som gir sitt lydbilde (kanskje den er litt misstilpass i oppsettet).
    Men da er no berre tankar da eg ikke har noka utstyr til å gjera målingar osv av høgtalarane.

    Mvh
    Torvbakkane
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Takker så mye.

    Mine er originale inntil videre. Jeg mattet ned fineren og har lagt på voks. Platen som er skrudd på undersiden måtte jeg fylle med med noe sparkel før jeg lakkerte dem sort silkematt. Kvaliteten på kabinettet er imponerende.

    Jeg har hørt om flere som "bare" har byttet diskant uten å gjøre noen endringer i delefilteret og jeg har vært inne på tanken selv. I så fall kunne jeg tenkt meg å prøve ScanSpeak D2608/9130

    Det er både morro og interessant at man kan få så mye godlyd for såpass lite.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Mine er erfaringer er at QLN låter litt feitere (gummioppheng) og mindre artikulert.

    Originale Dali 104 summerer ikke perfekt og har litt uryddig fantomsenter, diskanten er heller ikke av ypperste sort. Men bevare meg vel så mye bang for the bucks det er. En god hengekøye i voicingen. En liten peak øverst i C17 (noe med filteret?)

    DXT versjonen summerer perfekt og har et svært ryddig lydbilde både on og off axis. DXT diskanten er superoppløst og har noe av den laveste forvrengningen man får på domediskanter i handelen i dag. En liten wannabe kompresjonsdriver. Her må man huske at høyttalern stiller krav til elektronikk. Voicingen er ganske så perfekt og er ikke tunet med hverken BBC dip eller feit USA old school monitor bass. DXT modellen skal også være lukket eller med en tett og stram raggsokk i porten noe som gir mindre membranutslag og jevnere fasegang i bassen.




    Dali 104 original:

    IMG_7734.jpeg




    Dali 104 DXT:

    IMG_7733.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Så en refleksjon fra meg er at har man jalla forsterker som låter litt grovkornet eller for kaldt så kjør original 104.

    Har man kvalitets elektronikk, jobber med plassering mot vegg (room gain), vinkling osv så er DXT på et helt annet nivå. Da spiser man kirsebær med de store.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    En ting jeg ikke har prøvd er å lage en liten krets for individuell justering av seriemotstanden til bassene. Hvis den reduseres så dempes diskanten og man får litt mer fallende kurve. Man skal ikke gjøre dette for hardt, da går det ut over summeringen.

    Hvis man gjør sånn ca:

    3 stk 4,7 i paralell = 1,6 Ohm
    2 stk = 2,35 Ohm
    1 stk = 4,7 Ohm

    Med en liten bryter på to av motstandene kan man voice «on the fly».

    Man kan til og med ta ofre en ekstra biwiring terminal, montere 3 stk sorte og 1 rød «skrue» og la sort nr 1, 2 og 3 gå til de respektive valgene under.

    IMG_7736.jpeg




    Overdrevet for å illustrere poenget:

    IMG_7735.jpeg



    Også kan graden av / ingen demping av bassporten også være med å voice..


    Hvis jeg har tenkt riktig :)
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Mine er erfaringer er at QLN låter litt feitere (gummioppheng) og mindre artikulert.

    Originale Dali 104 summerer ikke perfekt og har litt uryddig fantomsenter, diskanten er heller ikke av ypperste sort. Men bevare meg vel så mye bang for the bucks det er. En god hengekøye i voicingen. En liten peak øverst i C17 (noe med filteret?)

    DXT versjonen summerer perfekt og har et svært ryddig lydbilde både on og off axis. DXT diskanten er superoppløst og har noe av den laveste forvrengningen man får på domediskanter i handelen i dag. En liten wannabe kompresjonsdriver. Her må man huske at høyttalern stiller krav til elektronikk. Voicingen er ganske så perfekt og er ikke tunet med hverken BBC dip eller feit USA old school monitor bass. DXT modellen skal også være lukket eller med en tett og stram raggsokk i porten noe som gir mindre membranutslag og jevnere fasegang i bassen.



    Dali 104 original:
    Vis vedlegget 963673



    Dali 104 DXT:
    Vis vedlegget 963674
    Hei Hornlyd 🙂,
    Ja her var mye intressann informasjon med alle postane du har lagt inn, eg har ja gjort ein del sammenlikningar mot standard Dali 104 og har i den samanheng valgt DXT'en å fortsett med 🤓. Også hadde ein vel ikke modifisert ein Dali 104 ellers 😂.

    Så dro eg fram mine gamle BBC-monitorear LS3/5A.
    Satte dei opp for å sammenligne DXT'ane mot BBC monitorane, men kun lyttetest blir ofta resultatet ifht følelsar og ønskjer ein har som styrer eins meiningar.
    Men eg blei litt overraska at Dali og BBC held tritt i da øvre toneområdet men selvfølgelig i den nedre enden vart BBC'ane hengane igjen med manglene bass 🤣

    2023-10-25_IMG_9267.jpeg Øverst ser ein BBC monitor LS3/5A fra tidlig på 80-tallet. Og under Dali 104 DXT.

    Hadde vore fint å kunna laga sine eigne målingar.
    Så eit spørsmål er ka utstyr ein bør vurder å invester i for å få da til, så forslag tas imot med takk 😊.

    Mvh
    Torvbakkane
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har du en pc/laptop ?
    2 kanals "proff" USB lydkort og en målemic.
    Lydkort får du til noen hundrelapper på finn (eks. focusrite scarlett 2i2) og målemic finnes det flere varianter av.
    REW heter programmet som er gratis å bruke.

    Med et slikt oppsett og en liten "rigg" kan du også måle parametre til HT elementer.

    Så finnes det målemic med integrert adc som vel er enklere i bruk (minidsp) men såvidt jeg har fått med meg kan mangle litt funksjonalitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn