Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    For å gjøre nye erfaringer etter å ha dempa tallerkenen sjonglerte jeg litt rundt på platemattene i kveld.

    Testet først med achromat og de andre litt tykke mattene(gummi,BR-12) med mye dempning som virker utmerket på den orginale tallerkenen. Både med og uten platevekt.
    Så testet jeg med en tynn akrylmatte og en oyaide br-one under - en kombinasjon uten noe særlig dempning, som jeg ikke synes noe om på den orginale tallerkenen.
    Etter nødvendig justering av VTA og VTF treffer kombinasjonen med helt nytt liv på den dempede tallerken - Kveldens største og mest åpne lydbilde.

    Helt klart nye egenskaper i spilleren som krever ny runde med tilpassninger og framforskning av synergi. Spennede! :)
    Spennende dette mhesten, tydelig at det har skjedd ting. Skulle vært artig og hørt. Er ikke helt i modus for Biltema akkurat nå. Så mye annet jeg skal ha på plass som står i kø. Innimellom må det tas ned noen baller fra luften og andre må stå på vent. :rolleyes: Ser fram til fler rapporter om hva du finner ut. ;D
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Kjempeflott altså :)

    Om alt går etter planen og jeg får tid, så tar jeg mine første steg inn i Technics snurre-verden i morgen i hvertfall. Blir spennende!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Mala: Høres bra ut! Men han digitalfilisteren som ødela den 1210en burde vært kjølhalt, og nektet adgang til anleggseierskap for all famtid!! Det der er rein blasfemi.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    414
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    En liten videosnutt av mitt oppsett, som jeg nå er veldig fornøyd med:)

    Meget pent Chris Andre!
    Men ting er vel ikke egentlig så tungt at det må skyves i gang, som om den skulle ha vært modifisert med strikk? ;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takk takk:) Neida så tungt er det ikke. Tallerken veier 2,7 kg tror jeg og platevekt 700g, så ingen problem. Saken er at jeg er så glad i den at jeg gir den bare et hjelpende puff på veien:):)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Du har sikkert skrevet det i tråden før, men hvilken vekt er det du bruker? Evt. hva har folket her inne gode erfaringer med ?

    Sitter på telefonen nå, så derfor latskapen :p
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har to forskjellige. Den ene er den med vater på toppen. De kommer i flere vektklasser og den jeg har er på ca 700g, så nokså tung og med stor diameter. Den andre jeg bruker er fra Rek O Kut og er på 420g.

    Min erfaring er at bassen strammes opp et lite hakk og mellomtonen kommer litt mer frem. Det er snakk om små forbedringer, men alle monner drar som vi sier:) I tillegg synes jeg platevekter gjør seg på toppen:)

    image.jpeg
    image.jpeg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har sikkert skrevet det i tråden før, men hvilken vekt er det du bruker? Evt. hva har folket her inne gode erfaringer med ?

    Sitter på telefonen nå, så derfor latskapen :p
    Ta kontakt med forumbrukeren boheinrich, eller Bo Larsen, fra Danmark, og kjøp en Larsen Clamp. :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Den med vater der ligner veldig på en jeg har liggende, bare i sort :) Larsen Clamp ja, den har jeg hørt blitt nevnt her inne tidligere også!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Takk takk:) Neida så tungt er det ikke. Tallerken veier 2,7 kg tror jeg og platevekt 700g, så ingen problem. Saken er at jeg er så glad i den at jeg gir den bare et hjelpende puff på veien:):)
    Når du snurrer den igang, induserer du spenning i motorviklingene (tenk dynamo) før strømmen blir slått på. Jeg ser for meg at det kan være potensielt mer skadelig enn å la den starte fra stillestående. (selv om jeg ikke tror elektronikken vil ta skade av den ene eller andre måten å gjør det på)

    Høyt moment er jo en av salgsargumentene for SL1210, så den burde jo greie det fint. Det værste som kan skje er evt at en sikring ryker hvis det blir for tungt å dra den igang.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mulig, men jeg har vondt for å tro det. Den er konstruert for å tåle å bli slått av, på, scratche og allskens mye rart. Alt det rare en DJ kan finne på å gjøre er den konstruert for. Tror neppe den tar skade av hverken det ene eller andre;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Litt ekstra masse ved senter av tallerkenen vil ikke gjøre det så mye tyngre å spinne den i gang.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Og der var jeg omsider med i Discospiller gjengen jeg også :)
    Kjempemessig Mala. Hertzlich wilkommen! :)

    Vi som leser tråden venter i spenning på bilder og litt tanker og meninger om hva du synes og kunne tenke deg å foreta deg med den. Som @ragwo sier: BILDER! 8)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Bilder kommer!

    Hadde knipset noen som såg OK ut på telefonen, men merkelig lysspill gjorde de ganske så dårlige ser jeg nå på Macbooken..Skal knipse noen bedre når kveldsmørket lir på :) Har bare fått 2 timer søvn på øyet siste døgnet også, så er rimelig surrete i topplokket akkurat nå, må få i meg noe skikkelig mat kjenner jeg før jeg begynner å styre på! Har satt opp spilleren, og ble faktisk veldig overrasket over resultatet. Gjorde det relativt kjappt, og det er garantert mer å hente på å få justert inn PU mer. Men må inrømme at det låt riktig så godt allerede!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Laban: Sånt gjør Audio Technica på sine spillere. Technics er da for seriøse til det. Klart at AT120 er en grei maskin, men der stopper det! Vinyl av en viss kvalitet- som Rega, Technics og Linn leverer i bøtter og spann- ER, VAR og VIL ALLTID VÆRE FULLANALOG!! Digitalisering ødelegger imo vinylen som format.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke bare snakk om en 1210 som kunne spille filer fra USB i tillegg til å spille plater på gamlemåten, da?

    Forøvrig har jeg ikke hørt noen merkbar degradering eller endring av lyden fra platespillere som er koblet gjennom en AD/DA-konvertering for romkorreksjon, så digitalisering i seg selv er vel ikke noe stort problem. ...selv om det fjerner litt av sjarmen.

    Jeg ville også styrt klar av spillere med innebygget billig-RIAA og USB-lydutgang, for protokollen.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Dagens vinyl er vel uansett digitalt mastret før pressing, så litt A/D D/A slipper man ikke unna.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Veldig pen spiller Mala. Den ser helt ny up på bildene. Her er det mange timer kvalitetstid som ligger foran deg! Gratulerer! :)

    Hva slags "matte" har du lagt på tallerkenen?
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Takk takk!

    Ja denne skal det ikke være mange snurretimene på :) Det er av typen Vibrostopp som fulgte spilleren sammen med Technics matta. Har ikke testet sistnevnte enda da, eller en kombinasjon heller forøbrif :) Men må få ordnet meg en skikkelig protractor tror jeg slik at jeg får finjustert ytterligere.

    Mange sverger til Stevenson for disse armene?
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer så mye med flott spiller! Og god pickup! Tenk deg nå at du har et godt utgangspunkt til oppgraderinger i eget tempo. Oppgraderinger som ikke koster skjorta ala Linn Sondek, og oppgraderinger du faktisk hører:)

    Justering av pu: kjør 15 mm overheng (52 mm) og du har det mest optimale imo:)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Takker! Om jeg tar uttangspunktet i den Overhang saken til Technics så er jeg på rett vei ja? Skal se om jeg får kjørt igjennom noen testspor på Hifinews plata også...men det va jo voldsomt så flott vær det var ute om dagen :p
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så hadde det vært artig om du kunne beskrevet litt forskjellen mellom din forrige Rega RP6 og 1210 også:) Ikke nødvendigvis et forsøk på å avgjøre hvilken som er best, men hvilke forskjeller du opplever mellom de to...
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Så hadde det vært artig om du kunne beskrevet litt forskjellen mellom din forrige Rega RP6 og 1210 også:) Ikke nødvendigvis et forsøk på å avgjøre hvilken som er best, men hvilke forskjeller du opplever mellom de to...
    Vel, det første som slår en når man løfter denne sorte evighetsmaskinen er jo hvor kompakt og solid den fremstår, det føles rett og slett litt godt å holde denne. Ikke minst setter jeg veldig pris på innstillingsmulighetene på 1210`en rett ut av esken, og den er en drøm å justere og sette opp! Det blir litt mer morro når det er slik. På Regaen er det jo i grunn fint lite annet enn stifttrykk og en anti-skating mulighet som er sånn halveis greier. Men herrefred, plankefjøla spillte som bare det den! Og enda bedre etter oppgraderingene som etter hvert kom på plass :) Men det som slår meg er jo, selvsagt bedre hastighetskontroll. På 1210 går det rett og slett jevnt og pent med mindre rumbling og støy, helt klart noe som faller i god jord! Så langt føler jeg 2M Black gjør seg godt på denne spilleren også, det var forøvrig også en super match på Regaen! Langt mindre hum ble det med den PU`en også, men på 1210 er det helt borte! Herlig! Sistnevnte virker også langt mindre følsom for vibrasjoner enn Regaen, jeg følte dog aldri det ble noe problem med mindre jeg fant på å hoppe rundt på gulvet her da.

    Fri til tross har jeg ikke fått snurret så mange timer som jeg håpet, men førsteintrykket er så langt helt herlig! Sånn på oppgraderings fronten blir det vel noen nye bein og denne KAB dempebadet for arm som blir førstemann ut. Så hører jeg og ser videre, og tar tiden til hjelp.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Så bra du liker den. Kjenner meg veldig godt igjen I det du beskriver i sammenligningen. Akkurat det jeg også virkelig setter pris på. Stiller du 1210'en på 2 gram så kan du sjekke om pickupvekten er korrekt. Alt bare virker kontant og presist. 8)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja det skal nok en del til nå for at denne ryker ut med det første :) Ett så pent og lite brukt eksemplar som dette var jo ett godt utgangspunkt for mine første steg innen Technics snurrere også!
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Det er korrekt :) Mange blanke kroner for en slik spiller, men igjen mtp. tilstand og litt ekstra tilbehør og kjapp gratis frakt, så sier jeg meg veldig fornøyd likevel :p
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er deilig å se at flere får opp øynene for denne spilleren. Og om du synes den er bra nå; vel du vil ikke tro hvor bra den blir med noen enkle oppgraderinger. Mitt tips er å ikke bruke for mye penger på KAB-arm oppgraderinger. Gå heller for en Jelco 750D med en gang.
    :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er korrekt :) Mange blanke kroner for en slik spiller, men igjen mtp. tilstand og litt ekstra tilbehør og kjapp gratis frak, så sier jeg meg veldig fornøyd likevel :p
    Er enig med deg der. Det er alltid best å starte med nytt. Da vet man hva som er i hus. :)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Om noen er på jakt etter en rimelig SL-1200, har jeg en som jeg rett og slett ikke bruker. Used, but (hardly) not abused.

    Har ikke original emballasje, så må evt. hentes.

    Har derimot kjøpt inn diverse til den.
    Sumiko headshell.
    Støvlokk med hengsler (nytt, ikke montert).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn