Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ivvien

Medlem
    Ble medlem
    26.03.2025
    Antall liker
    79
    Sted
    Stavanger
    Et lite innlegg fra en gammel Technics-entusiast som endelig er tilbake i vinylverdenen. Jeg har nylig fått meg en Technics SL-1500C til 61-årsdagen min levert på døra av min sønn (Michaelbubbles her inne på sentralen) som tydeligvis hadde fått med seg at far trengte noe mer enn sokker i år

Det er noen år siden sist jeg hadde snurre i hus. Livet kom litt i veien, og vinyl ble lagt på hylla til fordel for andre prioriteringer. Men jeg har hatt mange opp gjennom startet som DJ på 80-tallet med to SL-1210 da jeg var rundt 18–20 og har vært gjennom det meste siden. En favoritt i mange år var den smått legendariske SL-10, med tangentialarm og direktedrift. Kjøpte den da jeg var 12 år og gikk med aviser for å spare hadde faktisk bedre anlegg enn foreldrene mine den gangen 😂 Den holdt koken lenge, helt til den en dag takket for seg.

Men nå står det altså en splitter ny SL-1500C her, ferdig rigget med Grado Prestige 3, og lukter deilig ny elektronikk. For en følelse!

For meg handler det ikke lenger om å jage "korrekt" lyd eller siste nytt i high-end-jungelen jeg er mer opptatt av musikalitet og byggkvalitet, og Technics har alltid truffet en nerve der. Enkelte mener designet er litt "meh", men for meg er det en rett tilbake til ungdommen-opplevelse.

Rørene matcher nydelig med Grado-pickupen, og snurreren går stille og stødig som ei klokke. Jeg ser ikke for meg å oppgradere med det første .men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg nok kommer til å leke litt med forskjellige PU-er etter hvert. Avtakbart headshell = livets gave for oss som liker å eksperimentere.

Godt å være tilbake!

Hilsen en lykkelig snurreeier
    4.jpeg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    70.871
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et lite innlegg fra en gammel Technics-entusiast som endelig er tilbake i vinylverdenen. Jeg har nylig fått meg en Technics SL-1500C til 61-årsdagen min levert på døra av min sønn (Michaelbubbles her inne på sentralen) som tydeligvis hadde fått med seg at far trengte noe mer enn sokker i år

Det er noen år siden sist jeg hadde snurre i hus. Livet kom litt i veien, og vinyl ble lagt på hylla til fordel for andre prioriteringer. Men jeg har hatt mange opp gjennom startet som DJ på 80-tallet med to SL-1210 da jeg var rundt 18–20 og har vært gjennom det meste siden. En favoritt i mange år var den smått legendariske SL-10, med tangentialarm og direktedrift. Kjøpte den da jeg var 12 år og gikk med aviser for å spare hadde faktisk bedre anlegg enn foreldrene mine den gangen 😂 Den holdt koken lenge, helt til den en dag takket for seg.

Men nå står det altså en splitter ny SL-1500C her, ferdig rigget med Grado Prestige 3, og lukter deilig ny elektronikk. For en følelse!

For meg handler det ikke lenger om å jage "korrekt" lyd eller siste nytt i high-end-jungelen jeg er mer opptatt av musikalitet og byggkvalitet, og Technics har alltid truffet en nerve der. Enkelte mener designet er litt "meh", men for meg er det en rett tilbake til ungdommen-opplevelse.

Rørene matcher nydelig med Grado-pickupen, og snurreren går stille og stødig som ei klokke. Jeg ser ikke for meg å oppgradere med det første .men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg nok kommer til å leke litt med forskjellige PU-er etter hvert. Avtakbart headshell = livets gave for oss som liker å eksperimentere.

Godt å være tilbake!

Hilsen en lykkelig snurreeier
    Vis vedlegget 1126832
    Gratulerer med ny platespiller!👍

Du måtte gå med mange aviser for å kjøpe en SL10, ca 1980!🙂
    Noe rundt 6700 kr tror jeg.
    Etter dagens kroneverdi ville den ha kostet rundt 30.000 kr. Jeg kjøpte min i 82 eller 83.
    Da var jeg vel 20 år gammel. Spiste spagetti med ketsjup og kjøpte plater for penga.
    Jeg turde ikke fortelle far min hva den kosta. 😆

Ivvien

Medlem
    Ble medlem
    26.03.2025
    Antall liker
    79
    Sted
    Stavanger
    Men en god investering var det.
    Jeg har den fremdeles og den fungerer 100%. Brukes av og til , men står nok mest på stas. 🙂

Vis vedlegget 1126866
    Nydelig sak! :D
    Liten rettelse, ser jeg skrev jeg kjøpte min da jeg var ca 12. Må ha husket feil mtp alderen min nå.
    Jeg må ha vært rundt 14-16, men ja det tok flere år med sparing, fikk rabatt etter min far tegnet fasaden til hifi butikken den gangen.
    Jeg fikk den for ca 4500 kr.

Savner den fremdeles!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.907
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg har også tenkt det, at når det står en SL10 på Museum of Modern Art (MOMA) i New York, så tåler den å vises fram i stua mi. 😉😆
    Står på lager på museum. Mye rart i lagerhyllene; her et eksempel fra Naturhistorisk museum i Bergen.
    Screenshot_20250610-083007.png

Fritaksidermi på sitt beste!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn