Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Bassen kan vel ikke forsvinne nå du sitter inntil bakvegg? Den forsterkes jo der til de grader. Eller mener dere at siden den forsterkes, blir den ullen og udefinert/boomy («forsvinner»)?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bassen kan vel ikke forsvinne nå du sitter inntil bakvegg? Den forsterkes jo der til de grader. Eller mener dere at siden den forsterkes, blir den ullen og udefinert/boomy («forsvinner»)?
    Gjør iallefall det her, vel den forsvinner ikke men den blir betydelig redusert.
    Flytter jeg meg frem en meter så sitter den som en kule :)

    mvh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Gjør iallefall det her, vel den forsvinner ikke men den blir betydelig redusert.
    Flytter jeg meg frem en meter så sitter den som en kule :)

    mvh
    Er bakveggen laget av papir, på japansk manér? 😁 Jeg tviler ikke på dine ord, men jeg er bare overrasket.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Tenker det gjorde en stor forskjell, samme problemet her at bassen forsvinner pga. at jeg sitter helt nærme bakvegg men umulig å gjøre noe med her hos meg :(
    Ligger mye på sofaen å hører på musikk og da får jeg luft bak meg og dermed bedre bunn :) Sjelden jeg sitter i sweetspot
    Ha en fortsatt fin kveld Ivar :)

    mvh
    Det er spesielt i den dypeste bassen jeg merker den største forskjellen. Den var jo der før også da jeg hadde treseteren som sweet spot klin inntil bakvegg, men det kunne låte litt "trangt" eller litt "anstrengt" (i mangel på bedre ord) på en måte, spesielt da jeg spilte litt høyt. Sannsynligvis var det pga. booming-effekt. Nå føles det som om bassen får mer "plass" eller "rom" på et vis, og det er vel på sett og vis riktig også akustisk sett :)

    Ha en fortsatt fin kveld du også, Frank :) Håper formen er fin :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg opplever i alle fall at når jeg sitter i sweetspot, med høyttalere og lytteposisjon plassert etter 1/3-regelen, så er bassene slankere, men riktigere og strammere. Flytter jeg meg mot veggen bak, og eventuelt høyttalerne bakover mot veggen bak dem, forsterkes bassen. Men den blir altså mer udefinert.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg opplever i alle fall at når jeg sitter i sweetspot, med høyttalere og lytteposisjon plassert etter 1/3-regelen, så er bassene slankere, men riktigere og strammere. Flytter jeg meg mot veggen bak, og eventuelt høyttalerne bakover mot veggen bak dem, forsterkes bassen. Men den blir altså mer udefinert.
    Ser den men er enig med at når en flytter på høyttalerne bakover men det kommer også an på om en har bass porter foran eller bak.
    Men det er en annen diskusjon :)

    mvh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ser den men er enig med at når en flytter på høyttalerne bakover men det kommer også an på om en har bass porter foran eller bak.
    Men det er en annen diskusjon :)

    mvh
    Når er jo bassen rundstrålende, men det blir helt klart verre med port bak. Heldigvis har jeg port foran :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Meget fornøyd med blue jeans i alle ledd her å 👌🎶 gratulere 👌🎶
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det går lenge mellom oppdateringene i denne tråden, men det er jo egentlig et tegn på at jeg er fornøyd da og hifi-livet går sin sedvanlige gang. For de som måtte være i tvil: Joda, Pre90 toppa heile driden :) Det eneste Topping ikke kan er fjernkontroller, den er et herk å bruke. Men når lyden er så god, er det til å leve med.

    Og det kom også inn en annen liten kineser i anlegget like etterpå. Topping E30 dac som jeg kjøpte brukt for en slikk og ingenting var egentlig tenkt for pc-anlegget siden nesestyveren hadde tatt plassen i hovedanlegget og danka ut den store og tunge AMR DP-777 SE, men tror dere ikke den lille kineseren spilte bedre da? Så da blei nesestyveren flytta tilbake til pc-anlegget.

    Når jeg tenker på prissjiktet jeg nå ligger i er det nesten helt latterlig hvor bra det låter. Her en kveld hadde jeg et gjenhør med en gammel klassiker som jeg blei introdusert for i den tida Harald Are Lund styrte showet på radioen:

    xploding_plastix.jpg


    Treat Me Mean, I Need the Reputation var den første låta han hadde valgt ut fra dette albumet, og jeg var straks solgt. Og du verden så gøy det var å høre igjen dette albumet nå! Søylene fra MonoPulse spiller så det gnistrer, og på låta More Powah to Yah så overgår de virkelig seg selv i bassen. Jeg sier som jeg har sagt før: Impossible!

    Så en stor takk til @T-1 som la disse fantastiske høyttalerne ut på brukten. Jeg veit at du egentlig ville hatt de lenger, men interiørsjefen i huset sa stopp. Litt artig at det var hun jeg møtte da jeg skulle hente høyttalerne, og hun virka veldig ivrig etter å få de ut av huset ;) Fun fact: Jeg er singel, og har hatt to damer med hjem i løpet av det siste året. Begge damene kommenterte høyttalerne og mente de var kule :D Så det er iallfall ikke MonoPulse sin skyld at jeg fortsatt er singel :p
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig med dine ærlige, og gode beskrivelser, av nesetyvere og erfaringer. Monopulse eide jeg i to omganger, en høyttaler som sparker langt oppover i hierarkiet :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    dsp.jpg


    *

    Men hva er nå dette da? Har målemafiaen tatt meg?

    Vel, jeg må innrømme at matte og naturfag var de fagene jeg likte minst og gjorde det dårligst i på skolen. Så jeg kommer nok aldri til å klare opptakskravet til å bli innlemmet i målemafiaen. I tillegg er jeg for lat til å bli god på dette. Da passer det fint med en sånn boks som fikser alt selv. Etter å ha plassert målemikken og justert opp til passe volum lagde jeg meg en kopp kaffe og trykka på latmannsknappen som satte det hele i gang. Så lista jeg meg ut for en kopp kaffe og røyk (eller damp som jeg har gått over til nå da) mens jeg lot DSP-en dure på (bokstavelig talt). Da kaffekoppen var tom og jeg hadde inhalert en passe dose nikotinholdig damp hørte jeg at det var blitt stille i stua. Så kunne jeg gå inn igjen og nyte stram og fin bass. DSP for de giddelause :cool:

    Skulle ønske jeg hadde samme holdning til manuell DSP-justering som Oslo-losen har til hvordan graskløpping skal værra, men jeg er nok for lat:

    oslolos.JPG


    Men selv om jeg er mange lysår unna å bli hekta på tall og grafer, må jeg innrømme at jeg har hatt en viss utvikling siden jeg ble medlem her på sentralen en februardag i 2015. Jeg er (eller har iallfall vært) en såkalt "subjektivist" oppflasket på tradisjonell matching mellom komponenter som gradvis har tatt innover meg "objektivistenes" kunnskap. Jeg har alltid tenkt at jeg må ha komponenter med en viss "signatur" for at det skal låte behagelig. Nøytral lyd er jo bare slitsom. Så var det vel litt ved en tilfeldighet at jeg oppdaga at "hei, dette låter jo faktisk ikke slitsomt i det hele tatt" da jeg satt der med nøytral elektronikk. Faktisk låt det bedre enn noensinne. Og det var ikke referanseinnspillinger jeg satt og hørte på da, for å si det sånn ;)

    Etter å ha lest dette innlegget i en annen tråd skjønte jeg mer om hvorfor jeg alltid har jakta etter komponenter med en viss "signatur" (jada, jeg siterer skamløst fra andre tråder igjen, slik jeg begynte denne tråden):

    Det er mange høyttalere som er ganske sjanseløse på å spille noe som minner særlig om musikk når de kobles til nøytral elektronikk, og noen krever til dels sære og omfattende tilpasninger.
    Det er mulig Allan Hendry ikke akkurat blir slått til ridder borti England, men noe fornuftig har han vel fått til i garasjen sin. Jeg har mata mine MonoPulse med Topping og Vera Audio, selve målemonstrenes mor, og høyttalerne spiller musikk så det gnistrer :) Det tror jeg ikke hadde funka på flere av de andre høyttalerne jeg har hatt.

    * Den observante leser skimter sikkert en Topping-dac i venstre kant av bildet. Men er det liksom ikke en dac jeg har kjøpt meg da? Blir jeg aldri kvitt denne lille kineseren? Vel, MQA er stikkordet (les: skjellsordet) her. Spesielt interesserte kan lese mer her.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    rotel_effektforsterker.jpg


    Hva i huleste? Hadde ikke jeg en flott Vera Audio da? "Å ja, nå veit jeg det", tenker du sikkert. "Han har lest alle disse innleggene om at elektronikken ikke betyr en dritt for lyden. Det er bare å rote rundt på nærmeste miljøstasjon, finne noe som virker og koble til. Så er det opp til høyttalerne og rommet å ordne resten".

    Nei, jeg har ikke vært på miljøstasjonen :) Men det stemmer at jeg har vært på billighandel. Og bakgrunnen for det er ikke at elektronikken ikke betyr noe. Det merkes godt at Vera har forlatt huset. Men Vera blei kjøpt inn til noen helt andre høyttalere og søylene til Allan Hendry og nesestyveren har gitt meg en kraftig vekker i prioriteringene.

    Så, hva nå da? Hvor går veien videre? Siden jeg er så glad i å sitere fra andre tråder lar jeg en annen herremann sette ord på hva jeg har tenkt på i det siste:

    Jeg har forsøkt mange ganger tidligere i mitt tilårskomne hifi liv å sette sammen en hifi setup basert på subjektiv testing, prismessig, og anbefalinger basert på reviews..... UTEN å lykkes med dette...i minst 30 år. Man kommer ingen vei med en slik tilnærming. Det går bare sideveis, og en evig runddans.
    Som jeg skulle sagt det selv. Men jeg verken evner eller gidder å gå den samme veien som Bergfinn. Da må det bli lifestyle-anlegg på meg da ;) Jeg har lenge hatt Sigberg Audio SBS.1 i stjernekikkerten, og nå har jeg låst siktet på stjernekikkerten. Utfordringen er bare at jeg må skrape sammen 90 frognertiere for et slikt oppsett. Siden jeg ikke bor på Frogner kan jeg ikke bare rote gjennom noen jakkelommer, men må gjøre det på gamlemåten. Jeg må faktisk spare. Finans har aldri vært min sterkeste side, men jeg har fått med meg mantraet "kjøp billig – selg dyrt". Så for å bedre likviditeten noe har jeg iallfall kjøpt ganske billig, og noe av utstyret jeg hadde blei vel ikke akkurat solgt veldig dyrt, men pengesummen inn er iallfall betydelig høyere enn den som gikk ut. Det må bli verre før det kan bli bedre, men da kommer det jo til å bli så hinsides mye bedre :)

    Framover blir det vel mye av dette:

    havregryn.jpg


    Så finansministeren skal iallfall ikke kunne anklage MEG for å ha skyld i overoppheting av økonomien :p

    Men mens havregrauten glir ned leser jeg meg opp i utviklingstråden til SBS.1 og fyrer opp forventningsbiasen :D

    Jeg liker veldig godt at en høyttalerkonstruktør har denne innstillingen til hvordan et anlegg skal låte:

    Et anlegg som er avslørende som i at mindre enn perfekte opptak ikke kan høres på, har typisk en eller annen form for ubalanse eller avvik i responsen.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    havregraut.jpg


    Lyden av havregraut!

    Så hvordan låter egentlig havregraut-anlegget? Vel, høyttalerne er jo de samme, så forskjellen er ikke enorm. Det er mest i de øvre frekvenser jeg merker den største forskjellen. Litt mer "grovkornet" og "skarpe kanter", men det skulle jo bare mangle. Og bassen har jo fått seg en makeover så den er tight og fin som aldri før. Opprydningen i bassen gjorde jo underverker for resten av frekvensresponsen også, og det kommer fram detaljer nå som jeg tidligere ikke hørte. Det var jo flere frekvensområder i bassen som bokstavelig talt fikk på pukkelen mens jeg satt ute og inhalerte nikotin, så de puklene kamuflerte nok en del for andre ting.

    For de som måtte lure: Ja, jeg har kjøpt DSP med tanke på det som skal inn. Jeg har hatt sub to ganger tidligere. Første gangen var for lenge siden i ungdomsanlegget. Da hadde jeg ikke peiling, og rådene jeg fikk hos Hi-Fi Klubben er vel egentlig bare flaut å tenke på nå. Fikk det aldri til å låte bra. Rotete bass og sub på slep! Andre gangen var i nyere tid. Da hadde jeg lært litt, og skjønte at jeg måtte dele av bassen i høyttalerne. Kjøpte også to subber for å få jevnere respons. Betraktelig bedre, men fortsatt en følelse av å lytte til høyttalere med sub.

    Etter hva jeg har skjønt er det tidsforskjell som skaper dette inntrykket av "sub på slep", altså treig bass (som også har skapt myten om at sub ikke passer til musikk). Er det ikke dette som kalles fase? Nå er det et must at bassen fra en sub må sitte kontant og presist uten noen som helst form for nøling. Jeg er overhodet ikke bekymra for dette når det gjelder SBS.1. Ut fra hva jeg har lest i utviklingstråden har det spilt veldig bra også uten DSP, men jeg har kanskje litt nevroser når det gjelder "sub på slep", så nå tar jeg ingen sjanser ;)

    Den største overraskelsen i havregraut-anlegget er at lyden fra vinyl nå låter mer engasjerende. Her en kveld skulle jeg bare teste etter oppkobling av ny pre at det var lyd fra platespilleren, og jeg blei egentlig litt overraska da jeg faktisk snudde plata og spilte videre på andre siden. Tror dere ikke jeg fant ei ny plate rett etterpå og spilte BEGGE sidene av den også? Hadde det ikke vært så seint på kveld da, så hadde jeg sikkert spilt enda ei plate. Men kanskje det er gleden av forvrengning jeg opplever nå? :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Du har nok funnet din favoritt forvrengning:sneaky:. Ellers kjenner jeg meg igjen i din beskrivelse av "sub på slep", eller snublesub som jeg kaller det. Dypbassen kommer snublende etter dynamikkanslaget. Ikke enkelt å unngå dette uten DSP er nå min erfaring. Etter at jeg fikk nytt effekttrinn sendte jeg suben ut av anlegget.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    I kveld smaker havregrauten ekstra godt, for denne lå endelig i postkassen min i dag :) Fantastisk konsert!

    gotan_project_blu-ray.jpg


    Hvem sa at trekkspill måtte være fælt? ;)

     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vis vedlegget 827548

    Hva i huleste? Hadde ikke jeg en flott Vera Audio da? "Å ja, nå veit jeg det", tenker du sikkert. "Han har lest alle disse innleggene om at elektronikken ikke betyr en dritt for lyden. Det er bare å rote rundt på nærmeste miljøstasjon, finne noe som virker og koble til. Så er det opp til høyttalerne og rommet å ordne resten".

    Nei, jeg har ikke vært på miljøstasjonen :) Men det stemmer at jeg har vært på billighandel. Og bakgrunnen for det er ikke at elektronikken ikke betyr noe. Det merkes godt at Vera har forlatt huset. Men Vera blei kjøpt inn til noen helt andre høyttalere og søylene til Allan Hendry og nesestyveren har gitt meg en kraftig vekker i prioriteringene.

    Så, hva nå da? Hvor går veien videre? Siden jeg er så glad i å sitere fra andre tråder lar jeg en annen herremann sette ord på hva jeg har tenkt på i det siste:



    Som jeg skulle sagt det selv. Men jeg verken evner eller gidder å gå den samme veien som Bergfinn. Da må det bli lifestyle-anlegg på meg da ;) Jeg har lenge hatt Sigberg Audio SBS.1 i stjernekikkerten, og nå har jeg låst siktet på stjernekikkerten. Utfordringen er bare at jeg må skrape sammen 90 frognertiere for et slikt oppsett. Siden jeg ikke bor på Frogner kan jeg ikke bare rote gjennom noen jakkelommer, men må gjøre det på gamlemåten. Jeg må faktisk spare. Finans har aldri vært min sterkeste side, men jeg har fått med meg mantraet "kjøp billig – selg dyrt". Så for å bedre likviditeten noe har jeg iallfall kjøpt ganske billig, og noe av utstyret jeg hadde blei vel ikke akkurat solgt veldig dyrt, men pengesummen inn er iallfall betydelig høyere enn den som gikk ut. Det må bli verre før det kan bli bedre, men da kommer det jo til å bli så hinsides mye bedre :)

    Framover blir det vel mye av dette:

    Vis vedlegget 827550

    Så finansministeren skal iallfall ikke kunne anklage MEG for å ha skyld i overoppheting av økonomien :p

    Men mens havregrauten glir ned leser jeg meg opp i utviklingstråden til SBS.1 og fyrer opp forventningsbiasen :D

    Jeg liker veldig godt at en høyttalerkonstruktør har denne innstillingen til hvordan et anlegg skal låte:
    Hvis jeg på noen måte kan bidra ( ikke til kostholdet da🤓) så kan jeg i det minste si du har mye å glede deg til med @SigbergAudio sine kreasjoner, jeg lytter i perioder like mye oppe på Sigberg som nede i "luxus" avdelingen. Det bare låter riktig, og svært gøy å lytte til.

    Jeg husker ennå reaksjonen min etter å ha hørt 20 sekunder på SBS.1for et par år siden.
    Og det har flommet mye audio ned lydbekken siden da😃
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke til kostholdet? Hva mener du, @alphamale ? Er du ikke kokk da? :D Jeg følger jo tråden din, og det var faktisk dette innlegget som vekket nysgjerrigheten min og satte meg på sporet av disse høyttalerne. Hva ER dette for noe, tenkte jeg da. Er det faktisk mulig å få DETTE med kompakte stativhøyttalere som passer inn i en liten stue? Og da jeg begynte å lese utviklingstråden blei det jo mer og mer tydelig at SBS.1 er noe helt spesielt. Så jeg gleder meg enormt :love:
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det stemmer ja!
    Men jeg tenkte mer på den havresekken du refererte til. Hjelper deg gjerne på veien til smak-nirvana også om du ønsker det, men det får vi ta i mellom låtene😅
    Uttalelsen står ved lag fortsatt.

    Jeg reiser sannsynligvis ut til Ås igjen på mandag formiddag for å bli besudlet av lyden fra prototypene på MANTA.
    Nå har jeg utsatt det lenge nok🤓 For hver gang jeg reiser til Ås og @SigbergAudio , skriker visakortet i lomma. Og jeg er svært redd for at jeg ender opp lamslått denne gangen også.......Eller ryktene sier at jeg bør forberede meg mentalt, for disse prototypene skal visstnok røske skinnet av pølsa i fart, som vi sier i byssa👊🏻

    Hva tenker du om sub-løsning?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Skjønte det med havresekken :) Og den er vel mest et symbol på sparing, men tar gjerne imot tips fra en kokk om hvordan jeg kan oppnå smak-nirvana 😅

    Jeg bor heldigvis så langt unna Ås at jeg blir spart for slike umenneskelige fristelser 😅 Sliter mer enn nok bare ved å lese utviklingstråden ;) Men ut fra hva jeg har lest i Manta-tråden er det stor fare for at du er i ferd med å utsette deg selv for en skjellsettende opplevelse 🤩

    Hva jeg tenker om sub-løsning? Altså hvilken sub jeg skal ha? Vel, planen er å begynne forsiktig med en Inkognito 10. Tror neppe jeg klarer å spare lenger ;) Så får vi se om mye vil ha mer etter hvert 😛
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ordre_sigberg_audio.JPG


    Uuuups... :) Skulle ikke jeg liksom spare nå da?

    Vel, det er bare en forsmak på herligheten. Fikk et hint fra Sigberg Audio i går kveld om at de var i ferd med å gå tom for Inkognito 10 sub. Bare to igjen på lager, så da var jeg ikke sein med å slå klørne i den nest siste :D

    Siden jeg snart reiser vekk på ferie har jeg bedt Sigberg om å holde den igjen til jeg er tilbake fra ferie. Så da er det jo plutselig noe å se fram til etter ferien også da :love:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk takk, Frank :) Har ei uke igjen på jobb, og så blir det late dager inni Hardanger der jeg er vokst opp. Rolig (og ikke minst billig ;) ) ferie.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ferien er straks over, og det har blitt lite hifi i ferien. Men noen stunder med gode hodetelefoner til mobilen gjør godt for å dempe de verste hifi-abstinensene ;)

    Og i en slik stund kom jeg over denne nydelige låta:


    Arch Enemy hørte jeg mye på for en del år siden, og jeg koste meg glugg i hjel da de spilte på den lokale metalfestivalen Karmøygeddon for 10-12 år siden. Men etterpå har jeg stort sett hengt fast i det gamle materialet deres. Da er det jo veldig stas når jeg oppdager en perle som denne blant de nyere sakene deres :)

    Det er jo ekstra kult når en kvinnelig vokalist growler, og en mote på tuben er nå at vokaleksperter analyserer stemmebruken til ulike artister på grunnlag av en musikkvideo. Innenfor dette feltet er det mye rart, men noen er veldig gode. Hun her synes jeg har peiling og det er utrolig mange detaljer hun får ut av denne musikkvideoen. Hun skryter til og med av lydmiksen! NB! Dette er kun for de nerdeste av de nerde :D

     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hun (Elizabeth Zharoff) er jo ingen «nobody» innenfor området heller da.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hjemme igjen fra ferie, og endelig er det anledning til noen hifi-prioriteringer. Denne uka tok jeg en omveltning som jeg har tenkt på ganske lenge.

    Det siste halve året har jeg hatt høyttalerne stående slik:

    stue_gammelt_oppsett.jpg


    Hensikten var å flytte lytteposisjonen vekk fra bakvegg siden treseter-sofaen stod relativt nær bakvegg. Men siden planen på litt sikt nå er Sigberg Audio SBS.1 og de kan stå omtrent klistra inn til frontveggen, så fant jeg ut at jeg ville møblere litt om og flytte lytteposisjonen litt ut på golvet. Altså slik:

    stue_nytt_oppsett.jpg


    Møblementet i stua er dermed ferdig "sigbergifisert" og klar til å ta imot SBS.1 :cool: Og det virker ikke som om monopulsene har tatt nevneverdig skade av å bli klint inn til frontveggen heller. De spiller mellombass som aldri før!

    Men var det ikke en sub på vei da? Joda, og den kom på plass i dag:

    stuekrok_nytt_oppsett.jpg


    Sorry, jeg glømte at det tross alt er en Inkognito 10 det er snakk om, så den er kanskje ikke så lett å få øye på. Sånn, bedre nå? ;)

    stuekrok_inkognito.jpg


    Jeg brukte faktisk "krypemetoden" da jeg skulle finne plassen til subben, og det var tydelig at den likte seg borti hjørnet der. Den kunne nok sikkert ha tenkt seg enda nærmere hjørnet, men da måtte jeg ha flytta cd-hyllene og det orka jeg ikke begynne på i dag. Men jeg må nok ta det en dag, for høyttalerne er faktisk ikke nærme nok frontveggen. De bør helst ha 10 cm (da sett i lys av SBS.1), men har nå ca. 20 cm siden Inkognito kom og trengte seg på og ville også være med på festen :p

    trangt_om_plassen.jpg


    Jeg får jo selvsagt ikke utnytta mer enn en brøkdel av potensialet til Inkognito 10 i dette oppsettet, siden jeg ikke har mulighet til å dele av høyttalerne og må bruke en preset som gjør at subben kun jobber opp til 40 Hz. Likevel, jeg hører potensialet som ligger der. Musikken har fått et enormt fundament og spesielt stortrommer har et hinsides attakk.

    Denne låta er nesten ikke til å kjenne igjen med Inkognito 10 :)


    Men hva da med "sub på slep" som jeg var så redd for? Vel, for å være ærlig så har jeg ikke ofra det en tanke. Her er det ingen typisk "høyttalere med sub-lyd", og det var veldig fristende å bare sette seg ned og nyte musikken etter at jeg hadde kobla opp. Likevel lot jeg finnene få en runde med bassen:

    romkorrigering.jpg


    Og de fant jo et par spisse topper som de kappa av, mens det like under 150 Hz ser ut som en kansellering. Er det kansellering fra frontveggen, mon tro?

    Uansett, etter at finnene var ferdig med jobben var det veldig vanskelig å løsrive seg fra anlegget. Den kanskje sterkeste bekreftelsen på at man har beveget seg i rett retning er når man sitter og pløyer gjennom musikken på nytt og bare vil høre mer og mer :) Så det er vel grunnen til at denne oppdateringen blir skrevet såpass seint ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    God morgen Ivar og grattis med ny sub :) Ser ut som en fin plass å kose seg, en trivelig stue.

    mvh
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Moro, "sigbergifisere", den likte jeg! Det må vi få inn i ordboka sammen med ord som "Google" 😄🤩

    Tror ellers det er første gang jeg ser noen plassere Inkognito på høykant på den korte siden, ikke egentlig tenkt på det som en mulighet en gang, men det fungerer jo så klart også! Enig i at det kunne være interessant å teste helt i hjørnet der cdhyllen står, men det ser jo ut som du har fått veldig jevn bass allerede ref Antimode. Det kan potensielt endre seg litt med sbs og sub som spiller høyere opp i frekvens, men ikke nødvendigvis. Spennende! 😊

    Edit: Angående bakvegg så er det ikke sånn at sbs MÅ stå 10cm fra vegg, kan godt hende 20cm funker og. Når de ble testet i Stereopluss hadde Roy de hele 80cm ut, fordi det ikke var plass inntil veggen. Forskjellen blir primært hvordan utfasingene oppe i 150-300hz området ser ut og høres ut, så der går det an å prøve seg frem.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Dette så staslig ut Ivar🤩
    Og gratulerer med nytt leketøy, ut fra grafen på DSpeaker ser det ganske så ryddig ut.
    Mine SBS.1 står ca 20 cm fra veggen, og gjør en fantastisk jobb der.
    Gleder meg til å se "Sigbergifiseringen" sluttført.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Moro, "sigbergifisere", den likte jeg! Det må vi få inn i ordboka sammen med ord som "Google" 😄🤩
    Ja, definisjonen har jeg allerede klar:

    sigbergifisere: å tilrettelegge omgivelsene for bruk av utstyr fra Sigberg Audio

    Så da er det bare å melde det inn :D Noen med kontakter i Språkrådet her?

    Tror ellers det er første gang jeg ser noen plassere Inkognito på høykant på den korte siden, ikke egentlig tenkt på det som en mulighet en gang, men det fungerer jo så klart også!
    Godt at jeg kan bidra med litt nytenkning :p I et svakt øyeblikk der håpte jeg på at jeg skulle få pressa subben mellom høyttaleren og cd-hyllene, så derfor ville jeg teste på høykant på den korte siden. Jeg oppdaga jo fort at det bare gikk sånn nesten, men da subben allerede var plassert lot jeg den bare stå slik. Og det funker jo som bare juling :)

    Enig i at det kunne være interessant å teste helt i hjørnet der cdhyllen står, men det ser jo ut som du har fått veldig jevn bass allerede ref Antimode. Det kan potensielt endre seg litt med sbs og sub som spiller høyere opp i frekvens, men ikke nødvendigvis. Spennende! 😊
    Joda, jeg er godt fornøyd med bassen nå, men det er jo greit å ha mulighet til å prøve litt ulike alternativer, så det blir nok ommøblering av cd-hyllene (altså enda litt mer sigbergifisering) en dag.

    Forresten, et spørsmål i den forbindelse: Jeg mener å ha lest et eller annet om at en sub ikke bør plasseres for langt unna høyttaleren for å unngå problemer med fase (altså tid). Dette er kanskje enda viktigere når man ikke har DSP, men er det noe hold i dette? I så fall er det kanskje mer aktuelt når man snakker om lengre avstander? Bredden på cd-hyllene er 60 cm, så dette er kanskje ubetydelig i den sammenheng.

    Edit: Angående bakvegg så er det ikke sånn at sbs MÅ stå 10 cm fra vegg, kan godt hende 20 cm funker og. Når de ble testet i Stereopluss hadde Roy de hele 80 cm ut, fordi det ikke var plass inntil veggen. Forskjellen blir primært hvordan utfasingene oppe i 150-300 Hz området ser ut og høres ut, så der går det an å prøve seg frem.
    Jeg er ikke hysterisk på dette, men med en liten sigbergifisering til vil jeg iallfall få muligheten til å plassere høyttalerne så nærme veggen jeg ønsker. Det er jo greit at det ligger til rette for å optimalisere plasseringen når man først går all in med SBS.1 :love:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn