Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg hadde selvfølgelig sett på Norstone Stylum 2 også, men så litt grundigere på disse igjen nå og ser at jeg har blitt litt lurt av måltegningen:

    norstone_stylum_specs.JPG


    Her kan det se ut som at topp-platen er 22 cm bred. Da tenkte jeg at det ikke ville bli noe fint med en topp-plate som er bredere enn høyttaleren. Men når jeg ser på bilder av stativet virker det motsatt, altså at topp-platen er lengst i dybderetningen. Så kom jeg på at @Eirik84 har Norstone Stylum 2 og på bildene i tråden hans ser jeg at topp-platen på stativet tydelig er lengst i dybderetningen. For øvrig er høyttalerne hans (B&W 685 S2) nøyaktig like brede (19 cm) og dette ser jo bare lekkert ut :)

    bw_eirik.jpg


    Så da er det jo ingen grunn til ikke å velge Norstone Stylum 2 :) Det ekstra røret til kabelføring kommer jo ikke til å bli brukt, men det får da bare være.

    Sorry @Eirik84 , i denne tråden tagges, siteres, lenkes og knabbes det bilder fra andre tråder over en lav sko :D Uansett, tusen takk for at du hjalp meg med å velge rett stativ - selv om du nok ikke var klar over dette da du la ut disse bildene 13. desember 2014 :D :D
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Den skissen må vel være målsatt feil rett og slett. Den er dypere enn bred ja, men platen er nesten like stor som høyttaleren så hvis du ikke vil se noe plate selv når du sitter ned bør du kanskje velge noe annet.

    Jeg har trukket de litt frem så kanten såvidt stikker ut bak men til gjengjeld er mindre synlig foran. Fikk visst med en hund på ene bildet. 😅
     

    Vedlegg

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Putter De nettstøyen rett i høyttaleren, Sigberg?
    Helt vanlig strømledning ja. La meg quote James I Audioholics : "In fact, these are the lowest noise active speakers I have encountered to date. They are dead quiet unless you place your ear right up against the tweeter where there is a very faint hiss."

    Og han brukte en tilfeldig USA-strømledning han hadde liggende. Det er nesten så man skulle tro det var noe i forsterkeren som ryddet unna støyen. 🤔
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.828
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Men ikke bruk spikes da. Gjør deg selv en tjeneste.
    Har tregulv som ikke er helt plant, så kan ikke bare fjerne. Har derfor hatt litt tykke myke "møbelknotter" under gulvbeskytterne. Har ikke klart å bestemme meg for om jeg skal ta kostnaden med Gaia-føtter eller noe enklere løsninger som SD dempeputer. Hard gummi som dørstoppere etc tror jeg ikke utgjør store forskjellen fra spikes.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    så hvis du ikke vil se noe plate selv når du sitter ned bør du kanskje velge noe annet.
    Neida, jålete er jeg ikke :D Så lenge høyttalerens grunnflate dekker hele topp-plata er jeg fornøyd :) Og det er jo bare en fordel med topp-plate som dekker mest mulig av høyttalerens grunnflate. Da vil jo høyttaleren stå mest mulig stabilt også.

    Takk for gode bilder :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt om han som bare skulle sette på en keramisk spacer på tonearmhodet på en Rega, og så fikk han ikke lov til å spille plater mer? Vel, når du leser dette har du iallfall hørt om han :D

    Greia er det at i går så skulle jeg sette på den keramiske spaceren fra Korf på tonearmhodet på min Rega P6. Monteringen av Korf-spaceren var jo det enkleste av alt, men før det så måtte jeg putte på en ekstra Rega-spacer for å heve tonearmen. Da måtte jeg finne noen litt lengre skruer til tonearmfestet. To av tre skruer gikk helt fint. Den tredje var et helvete.

    Etter mye plundring konkluderte jeg med at det må være noe i veien med gjengene for det tredje hullet, for det var altså ikke tale om at jeg fikk skrudd den skrua helt ned i hullet. Den gikk cirka halvveis nedi, og så var det bom stopp. Til slutt måtte jeg bare resignere med å bruke en litt for kort skrue som ikke kunne strammes skikkelig til i det tredje hullet til tonearmfestet. Men heldigvis var de to andre skruene helt stramme da.

    Mens jeg holdt på å styre med dette skruehullet fra helvete så måtte jeg ha platespilleren på høykant, og jeg tok da vekk drivreima og underplata. Så var det tid for testing etterpå.

    Først uten platetallerken og alt virket helt normalt:

    Så satte jeg på platetallerken:

    Som dere ser så spinner motoren for harde livet, men reima flytter seg ikke med platetallerkenen på. Uten platetallerkenen ser alt helt normalt ut, og jeg hører heller ikke noen ulyder. Er det noen som har peiling på hva som kan ha skjedd her?

    Disse tiltakene er forsøkt - uten effekt:
    • Etterfylling av noen dråper olje (mineralsk girolje som Rega anbefaler) på og rundt spindelen til underplata. Også motoren fikk seg noen nye oljedråper i samme slengen.
    • Grundig rens av sporet der som drivreima er festet - både på motoren og rundt kanten av underplata.
    • Vask av drivreima i Zalo-vann.
    • La spilleren stå og snurre uten platetallerken på i flere timer sammenhengende.
    • Gi platetallerkenen "starthjelp" med hånda - varte kanskje i en halvtime før platetallerkenen stoppa av seg selv mens motoren fortsatte å spinne
    • Prøve med en annen drivreim. Jeg tok fram Rega White Belt som fulgte med spilleren da den var ny. Det ble bare enda verre. For ordens skyld: Drivreima som sitter på er så godt som ny. Bare brukt noen få timer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Etter gode tips i nerdetråden og Rega-tråden snurrer tallerken på fjøla igjen, så nå kan jeg fokusere på viktigere ting.

    p6_panfloyte_korf-spacer.jpg


    Det var jo egentlig bare for tull at jeg la på igjen panfløyteplata, men til min store overraskelse er effekten av keramikkflisa hørbar også på denne. Jeg blei faktisk sittende og høre ut denne platesida :D

    Nå har jeg vært gjennom flere plater, og resultatet er tydelig. Den enkleste måten å beskrive forskjellen på er at lyden oppleves som "roligere". Uten keramikkflisa kunne lyden noen ganger oppleves som litt "skingrende", så det var vel resonansen av hodeskallen jeg hørte da. Og et naturlig resultat av dette er at jeg nå kan spille høyere uten at det oppleves som "skingrende". Siden det er "roligere" kommer også flere detaljer tydeligere fram, og det låter "luftigere".

    Så Korf lyver ikke. Dette er ikke bare reklametekst, men stemmer veldig godt med min opplevelse:

    korf-tekst.JPG


    For meg er det litt uforståelig hvorfor det blant Rega-venner ikke er mer fokus på å dempe resonansen til hodeskallen. Det var nemlig ikke i Rega-tråden jeg fikk tips om keramikkflisa, og jeg har for øvrig aldri sett at armresonans har blitt diskutert i den tråden. Dette er den tydeligste oppgraderingen (utenom bytte av pickup) av platespilleren jeg har vært borti.

    Så må man jo selvfølgelig ta hensyn til min kraftige bias i form av at jeg i skrivende stund er nyfrelst keramikkflis-entusiast og rykende fersk fanboy av Korf Audio. Har jeg blindtesta med flisa av og på? Nei. Men om noen vil komme her og hjelpe meg med å demontere, montere, demontere, montere, demontere, montere, demontere, montere, demontere, montere, demontere, montere, demontere, montere, demontere og montere flisa helt til jeg kan få 10 av 10 riktige i en blindtest så blir jeg gjerne med på det. Any day :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    ...et naturlig resultat av dette er at jeg nå kan spille høyere uten at det oppleves som "skingrende". Siden det er "roligere" kommer også flere detaljer tydeligere fram, og det låter "luftigere"...
    Sånn oppleves min REGA hver gang.....uten modifisering..... :unsure:
    Skal ikke se bort fra at du egentlig bare har vært "heldigere" med treffet av plasseringen etter siste skruing....
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tja. Det skal jo sies at før jeg kjøpte keramikkflisa så satt jeg ikke der og tenkte "dette låter skingrende". Men nå når jeg legger merke til forskjellen, så oppleves det slik. Uansett, du får ta deg en tur da og hjelpe meg med blindtesten :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    ....Uansett, du får ta deg en tur da og hjelpe meg med blindtesten :)
    Ok....si fra når du har 2 like spillere og 2 like skiver så blir 1 med flis og 1 uten flis......så kan jeg vri/trykke på bryteren :coffee:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Tror du har gjort et godt kjøp med den flisa. Ingen grunn til at ting som måler bedre ikke skal låte bedre også.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Floor Protectors er helt RÅ......holder platespillerne på plass og får fram sjelen i musikken - anbefales (y)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men hva er det du har glemt?
    Shit!!! :eek::eek::eek: Nå kom jeg på hva jeg hadde glemt!

    havregryn_tom1.jpg
    havregryn_tom2.jpg


    Havregrynposen er tom! Jeg har inngått en kontrakt med meg selv om at når denne er tom, så er det slutt på havregrautanlegget. Denne kontrakten er juridisk bindende, så om jeg ikke holder denne avtalen tør jeg ikke tenke på konsekvensene.

    Da er det best å skynde seg med å handle inn SBS.1! Flaks for meg at det ikke er stengt i helgene hos Sigberg Audio ;)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hmm. Ikke visste jeg at du hadde egen tråd! Den skal følges. (Tror jeg må ta av meg skylappene) 😉
    Velkommen @TT. :) Så kjekt at du vil følge med på skribleriene mine! Det er dessverre ikke før nå jeg har fått tid til å ønske deg velkommen, for du svinga innom den kvelden det var skikkelig dramatisk her og jeg holdt på å bryte min egen kontrakt. Det var på håret og kunne blitt skikkelig stygt, men jeg klarte heldigvis å redde meg inn igjen da.

    Men det er egentlig ikke så overraskende at du ikke visste om denne tråden, for vanligvis er det samme aktivitetsnivå i denne tråden som på en gravplass. Kanskje jeg har en for ortodoks forståelse av en "Mitt anlegg"-tråd siden jeg bare legger ut noe når det skjer noe med anlegget? Eller kanskje jeg bare har et gørrkjedelig liv som bør passeres i stillhet? Uansett, jeg får lite pakker og har ingen kompis som hjelper meg som bombehund, jeg går ikke spaserturer i vakker natur om morgenen, jeg skrur ikke på platespillere utenom når den hersens fjøla mi slår seg vrang, jeg er dårlig på å finne merkelige gif-er og - ja, dette er nok det tristeste av alt - jeg har ingen kassettkaruseller. Ikke en eneste en. Bror min hadde faktisk to husker jeg fra oppveksten. De var svarte.

    Det som denne tråden derimot kan tilby er fravær av måling av pikklengde og generelt fravær av dårlig stemning. Det er like høyt under taket som utendørs, så her er det bare å mate på med de merkeligste ting. Min tråd er din tråd. Så da er det bare å slå seg løs. Varmt velkommen skal du iallfall være 😍
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.954
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tusen takk for flotte ord, men min tråd er ikke noe bedre enn noen annen. Jeg pøser på med masse tull og prøver å se litt skrått på denne hobbyen som du kanskje har skjønt. Det fleipes over en lav sko og kanskje jeg egentlig burde skamme meg for alt jeg serverer av utenomsnakk. Det skal samtidig sies at jeg prøver å få med mest mulig av det jeg driver med av hifi, musikk og det som naturlig hører til. Å ha med min beste venn i tråden, er bare et tegn på hvor glad jeg er i ham. Desverre tror jeg nå metningspunktet er nådd både for hans «opptreden» i tråden og mine ablegøyer med gifs, rare bilder, ølbokser og annet her på HFS. Jeg vurderer ofte min eksistens her inne om den er berettiget eller ikke, men har intil dd, funnet ut at ja, det er fortsatt liv laga, men for hvor lenge? Time will show. Takk uansett for fine ord
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg tok meg friheten til å rette litt av det du skreiv. Tenker at det blir bedre sånn ;)
    Tusen takk for flotte ord, men og min tråd er ikke noe bedre enn noen annen. Jeg pøser på med masse tull og prøver å se litt skrått på denne hobbyen som du kanskje har skjønt. Det fleipes over en lav sko og kanskje jeg egentlig burde skamme meg for være stolt over alt jeg serverer av utenomsnakk. Det skal samtidig sies at jeg prøver å få med mest mulig av det jeg driver med av hifi, musikk og det som naturlig hører til. Å ha med min beste venn i tråden, er bare et tegn på hvor glad jeg er i ham. Dessverre tror jeg nå metningspunktet er nådd Heldigvis er dette bare begynnelsen både for hans «opptreden» i tråden og mine ablegøyer med gifs, rare bilder, ølbokser og annet her på HFS. Jeg vurderer ofte min eksistens her inne om den er berettiget eller ikke, men har inntil dd, funnet ut at ja, det er fortsatt liv laga, men for hvor veldig lenge! Time will show. Takk uansett for fine ord
    😍

    Men seriøst, @TT. du har jo absolutt ingen verdens ting å skamme deg over :) Er det noe vi trenger mer av på dette forumet så er det skråblikk på denne hobbyen. Altfor mange tar dette altfor høytidelig, så vær så snill og ikke stopp med det :) Det er kanskje det jeg liker aller best ved det du skriver :)

    P.S. Om du trenger en second opinion på den vurderingen du er inni, så er jeg krystallklar i min konklusjon: Jeg vil se mer tull, skråblikk, utenomsnakk, ablegøyer med gifs, rare bilder og ølbokser. Og så liker jeg veldig godt å se bombehunden i aksjon!
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Tja. Det skal jo sies at før jeg kjøpte keramikkflisa så satt jeg ikke der og tenkte "dette låter skingrende". Men nå når jeg legger merke til forskjellen, så oppleves det slik. Uansett, du får ta deg en tur da og hjelpe meg med blindtesten :)
    Skal ikke trekke i tvil at den har sin funksjon, men…
    …om du ikke løftet armen tilsvarende, så har du jo samtidig endret SRA en smule - og da i den retning som kan bidra til noe av det du opplever av forbedring.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Joda, armen fikk en ekstra spacer under seg først. Men spaceren til Rega er 2 mm tjukk og keramikkflisa er 1,5 mm tjukk. Så SRA har nok blitt endret en smule, iallfall en liten smule ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ok, og da er jo også endringen i motsatt retning av det som kunne påvirket positivt :).
    Du kan, om ikke annet enn for å ha gjort øvelsen, teste uten arm-spaceren slik at PU kommer litt bakpå, dersom den ikke allerede er det.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Aha! Ja, da kan det tyde på at keramikkflisa virkelig har noe for seg da ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde ikke satt den på en Rega. Det er mange andre den er fin til da.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Helt vanlig strømledning ja. La meg quote James I Audioholics : "In fact, these are the lowest noise active speakers I have encountered to date. They are dead quiet unless you place your ear right up against the tweeter where there is a very faint hiss."

    Og han brukte en tilfeldig USA-strømledning han hadde liggende. Det er nesten så man skulle tro det var noe i forsterkeren som ryddet unna støyen. 🤔
    Sånn som når digital electronikk mutes " ?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg stått på lageret med duftlys og røkelse og lukkede øyne til jeg beveget meg helt på grensen av bevissthet, og da!

    Med ett jeg kjente en dragning mot et par kabinetter som jeg er overbevist om at nynnet svakt "Ivaaaar, vi tilhører Ivaaaar... Vekk oss fra de døde, Sett oss sammen, Bygg oss opp og Slå oss på... slik at vi kan reise til Ivaaaaar."

    1666518604139.png
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mens andre går i kirka på søndager, så står altså herr Sigberg og påkaller hvilke kabinetter som har valgt seg ut meg. Og noen av dere mener at disse ikke gir eierglede? Det er ikke jeg som eier høyttalerne nå. Høyttalerne eier meg. De har valgt seg ut meg. Større ære enn det er det vel vanskelig å tenke seg.

    Glem Snåsamannen. Åsmannen er her! Nå skal bare de varme hendene gjøre sitt verk, og så skal de ut på en spirituell reise fra øst til vest. Jada, jeg veit det der blir helt feil, for på 70-tallet var det jo østover alle reiste for å finne seg selv. Men tenk heller at disse høyttalerne kommer til meg for at jeg skal kunne finne meg selv og få den spirituelle oppvåkningen bare denne uanstrengte og presise gjengivelsen kan gi.

    Og veit dere forresten at Sigberg sine produkter er handmade? Nei, vi snakker ikke om barnehender i Malaysia. Heller ikke hendene til slavene i Qatar. Det er selveste Åsmannen som egenhendig står og skrur disse sammen til ypperste perfeksjon.

    Handmade in Norway. Bedre enn det blir det ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn