Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    For ordens skyld: Det ble ingen andre løsninger enn at selger sender disse som gods fra sin jobbadresse til min jobbadresse. Altså jobb til jobb-frakt. Når man bikker 35 kg per kolli er det ganske begrensa med muligheter for levering til privatadresser. Det var jeg ikke klar over, men når man handler tunge høyttalere lærer man stadig noe nytt ;)

    Så gjelder det bare å få frakta høyttalerne hjem fra jobb også da...:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: De der er verd å hive seg i bilen et par hundre mil for...:rolleyes: Men jeg håper du ikke får trøbbel med plasseringen- de er STORE og;) Burde funkerere svært bra både på AMR og Exposure/Rega-riggen.. Grattis!
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Takk takk, Auditor :) Ja, de er STORE og krever sin plass for å få puste. Lytterommet mitt er nok den faktoren jeg er mest spent på, for stua mi er nok egentlig litt i minste laget. Men en slik mulighet til å sikre meg et par av disse kunne jeg rett og slett ikke gå fra meg. Jeg husker ennå besøket mitt hos Hallvar Rostad i Krokstadelva for snart fire år siden da han snakket varmt om disse, og spesielt det at R-utgaven egentlig er bedre enn den nyere R2-utgaven. Smak og behag selvfølgelig, men jeg er nok veldig på linje med Hallvar når det gjelder lydpreferanser.

    Hadde jeg hatt tid skulle jeg gjerne tatt meg en kjøretur til Tomasjord for å hente disse :rolleyes: Heldigvis er selgeren erfaren med frakt av gods, så de blir pakket godt inn og får nok en trygg og behagelig reise :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Jeg tror jeg veit hvem selger er...tipper det der går bra. Det er et område jeg kjenner mer enn godt..hehe.. Gi dem et par skikkelige, lave beist av noen stativer- og vurder monoene fra Exposure, evt en matchende stereo powerblokk til den du har som neste trinn. For horisontal, biforsterka stereodrift. De der har biampterminaler, om jeg husker riktig. Altså bør den muligheten utnyttes. Da tror jeg øra dine vil være på stilker i minst ti år til. Uten store endringer i settet på den tida..Du har Exposure DSD-dac´en, vel?
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Joda, jeg er rimelig avslappa på den forsendelsen. Med original emballasje kan det sjelden gå galt, og det er jo i tillegg plastra på pall. Stort tryggere enn det går det vel ikke an å få det :)

    Jeg har kjøpt høyttalerne med stativer inkludert i pakken, så det problemet er løst :) Forsterkeriet mitt må vel muligens evalueres med disse i hus, men foreløpig får jeg høre hvordan det låter med det jeg har i dag. Jeg er egentlig mer spent på hvordan samspillet med rommet blir, men Spendor er jo kjent for å være svært romvennlige så det kan være at det løser seg greit.

    Og jeg har en Exposure 2010S2 dac, ja, som jeg er strålende fornøyd med. Om den delen av riggen skal oppgraderes noen gang, heller jeg mot AMR. Men det blir nok ikke med det første, med mindre brukten plutselig kommer med en ny godbit da :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Så hva er det som skjer igjen?

    Jo, for tredje gang blir knallgode høyttalere som jeg egentlig hadde ingen planer om å bytte ut, plassert i skammekroken (uten at de har noe som helst å skamme seg over). Nå er det jo selveste Spendor Classic Series SP100R som ruver på hedersplassen i stua, og gjør seg definitivt fortjent til plassen:

    lytterom_spendor_sp100r.jpg


    Men med denne nummererte lista begynner jeg vel å få tendenser til samlemani:

    hoyttalere_nummerert.JPG


    Alle tre er svært gode på hver sine måter, og det er vel grunnen til at jeg ikke kvitter meg med dem. Likevel, det er noe helt eget med de store SP100R. Det tok ikke lang tid før jeg la merke til at bassen fra en 12-tommer er noe ganske annet enn det jeg har vært vant med. Og lydbildet er avslappa på en måte som innbyr til lange lytteøkter. Akkurat denne posisjonen vil jeg vel innta mye i tida framover:

    lytting_spendor_sp100r.jpg


    Likevel, siste del av reisen ble ganske strabasiøs for disse Spendorene. Firmafrakt til jobben gikk smertefritt, men jeg måtte jo få de hjem. Kombinasjonen av liten bil og store høyttalere er ikke den beste, men det gikk akkurat:

    hoyttalere_transport_i_bil1.jpg
    hoyttalere_transport_i_bil2.jpg


    IvarT: De der er verd å hive seg i bilen et par hundre mil for...:rolleyes:
    Kan skrive under på at de er verdt det, men heldigvis er det bare 15 km fra jobben og hjem. Det var egentlig mer enn nok, for etter at alt var trykka inn i den lille bilen var det så vidt jeg fikk plass bak rattet. For første gang kjørte jeg med ryggen på førersetet vippet litt forover. En spesiell opplevelse ;) Etterpå ble det vektløfting for å få de i hus.

    Men, hva ofrer man ikke for godlyden i stua? :)
     
    Sist redigert:

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Flott, og sikkert meget vellydende, oppsett :)
    Liker tilnærmingen din til ønsket lydbilde.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Går det mest i CD, streaming eller vinyl?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ For tida går det mest i streaming. Litt sånn typisk "latmannssyndrom", og nå er det nok også litt symptomatisk for en litt for travel jobbtilværelse for tida. Men jeg har også perioder med cd og vinyl når jeg har litt mer tid og ro til å pleie hobbyen skikkelig :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Dac for life

    Nok en gang har jeg gitt etter for en fristelse på brukten. Jeg tror det satt langt inne for Valfy å kvitte seg med denne, og det skjønner jeg godt:

    amr_dac.jpg


    Med AMR DP-777 SE i hus er jeg nok i mål, og har fått en dac for life.

    Jovisst finnes det sikkert dac-er som imponerer mer, og denne er ingen umiddelbar test-killer. Ved en kort lyttestest vil kanskje mange tenke: "Hva er det som er så spesielt her da?". Men etter litt lytting over tid kommer det fram at AMR har en egen evne til å la deg bli oppslukt i musikken. Det er ikke lyden i seg selv som blir i fokus, men musikken blir presentert på en måte som nesten fører til avhengighet. Du blir sittende og lytte og lytte - og lytte, mens tiden flyr og du blir henført av musikken.

    Noe av det samme opplevde jeg med forsterkeren AM-777, men med begge disse på plass begynner synergien for alvor å komme fram:

    amr_amp+dac.jpg


    Nå mangler jeg bare balanserte signalkabler mellom disse, men Hb 52 sitter nok snart med loddebolten :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært ferietid, men nå har det omsider skjedd litt med underlaget til mine Spendor SP100R også:

    spendor_sp100r_stativer_m_demping.jpg


    Jeg gikk for Soundcare SuperSpikes under stativene siden det var gjengehull i bunnen på stativene, og da ble dette det enkleste. Mellom høyttalerne og stativene valgte jeg Argon Damping Feet, spesielt siden disse er svarte og sammen med de svarte stativene blir dette estetisk sett en ganske diskré løsning.

    Lydmessig merket jeg en ganske tydelig oppstramming av bassen. Har ikke testet del for del, men altså totalt med både Soundcare SuperSpikes og Argon Damping Feet på plass samtidig.

    Som forventa er det et veldig avslappa og "varmt" lydbilde fra Spendor SP100R. Det var nettopp det jeg var ute etter, så de innfrir absolutt med et behagelig lydbilde som er veldig balansert der ingenting stikker seg merkbart ut.

    Noen vil kanskje oppleve dette som et litt "sløvt" lydbilde, men samtidig er de overraskende nøytrale og veldig detaljerte, så det låter ikke farget. En slags nøytral lyd med litt mer "varme" er kanskje den enkleste beskrivelsen :)

    Bassen har en herlig tyngde, og det kan kanskje noen ganger bli litt i overkant i mellombass-området, men jeg lever godt med det :)

    P.S. Jeg fôrer de jo med AMR, så noe av "varmen" kommer nok derfra også.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Med den lista lenger oppe her, skal jeg innrømme å ha lurt på når du kom til å ta inn dobbelt AMR..Jeg er en av de som mener Spendor av den klassen kan bli litt "sløve"- som beskrevet- men akkurat det med å bli henført av musikken har vi garantert begge fått til med systemene våres;) Synergien din ER på topp, den..som også her hos meg.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kan skrive under på at den dacen er god,har eid den i noen mnd’er selv så jeg vet hvordan den låter. Gratulerer!

    O
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nok en gang har jeg gitt etter for en fristelse på brukten. Jeg tror det satt langt inne for Valfy å kvitte seg med denne, og det skjønner jeg godt:

    Vis vedlegget 548551

    Med AMR DP-777 SE i hus er jeg nok i mål, og har fått en dac for life.

    Jovisst finnes det sikkert dac-er som imponerer mer, og denne er ingen umiddelbar test-killer. Ved en kort lyttestest vil kanskje mange tenke: "Hva er det som er så spesielt her da?". Men etter litt lytting over tid kommer det fram at AMR har en egen evne til å la deg bli oppslukt i musikken. Det er ikke lyden i seg selv som blir i fokus, men musikken blir presentert på en måte som nesten fører til avhengighet. Du blir sittende og lytte og lytte - og lytte, mens tiden flyr og du blir henført av musikken.

    Noe av det samme opplevde jeg med forsterkeren AM-777, men med begge disse på plass begynner synergien for alvor å komme fram:

    Vis vedlegget 548552

    Nå mangler jeg bare balanserte signalkabler mellom disse, men Hb 52 sitter nok snart med loddebolten :)
    Gratulerer med nye høyttalere og flott elektronikk.

    Tippe 12 tommer hadde vert noe for meg og.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det har skjedd fint lite på vinylfronten på ganske lenge, men nå er det tid for å prøve denne lille japanske krabaten:

    nagaoka_mp-200.jpg


    Satser på å få den montert og innstilt i løpet av morgendagen, og så blir det spennende å sammenligne denne mot Ortofon 2M Black.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da var den lille japanske krabaten på plass :)

    nagaoka_mp-200_spilling_near.jpg


    Relativ enkel montering, selv om det alltid er noe plunder å få så små muttere til å feste seg på festeskruene. Måtte naturligvis bruke ei nebbtang for å få mutterne på plass :p

    nagaoka_mp-200_protractor.jpg


    Det er oppgitt anbefalt stifttrykk mellom 1,5 og 2,0 gram, og uten noen justeringer fra forrige pickup (som var innstilt til 1,7 gram), lander denne på drøye 1,8 gram. Sporer godt og låter fint, så jeg tenker ikke at det er nødvendig med noen nærmere justeringer i første omgang, men det kan være at jeg prøver meg litt fram på noen finjusteringer seinere.

    nagaoka_mp-200_stifttrykk.jpg


    Lydmessig er førsteinntrykket et noe "varmere" og mer fyldig lydbilde enn med Ortofon 2M Black. Litt mer trøkk i bassen og litt snillere topp med Nagaoka MP-200 uten at jeg synes at det går på bekostning av detaljer. Ortofon 2M Black ble altfor nøytral etter min smak, og av det lille jeg har fått spilt med japaneren høres det ut som om jeg er på rett vei i forhold til ønsket lydbilde. Det er ennå altfor tidlig å konkludere, men en svært bra begynnelse :)

    Nå skal det snurres skiver!

    nagaoka_mp-200_spilling_total.jpg
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    nagaoka_yngwie_malmsteen.jpg


    Flott kveldsstemning med denne klassikeren. Og den lille japaneren veit virkelig hvordan rock skal låte :)
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Veldig flotte høyttalere med veldig tiltalende design i mine øyne. Selv har jeg Harbeth shl5 plus, som designmessig ligner veldig. Men ser de kun spiller ned til 45hz. Syns du det er nok til din type musikk, eller har du noe som legger til noe der ht dine mangler noe?

    Vh Stein Ivar
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig flotte høyttalere med veldig tiltalende design i mine øyne. Selv har jeg Harbeth shl5 plus, som designmessig ligner veldig. Men ser de kun spiller ned til 45hz. Syns du det er nok til din type musikk, eller har du noe som legger til noe der ht dine mangler noe?

    Vh Stein Ivar
    Takk for det! Ja, det er noe eget med disse kassehøyttalerne, selv om det i utgangspunktet er lyden som er den viktigste grunnen til at jeg har skaffet meg disse. Jeg har også et par Harbeth C7ES-3 stående.

    Jeg er klar over at Spendor stort sett faller av ganske tidlig i bassen, og SP100R er intet unntak. Men rommet hjelper til en del, så i det daglige tenker jeg ikke så mye over det. Den hørbare bassen er iallfall veldig flott, og det er vel heller andre ting enn dypbassen som sjarmerer meg med disse høyttalerne.

    Jeg kjørte for moro skyld gjennom noen frekvenssveip fra en test-DVD i dag. Høyttalerne gjengir bass helt fra bunnen, men det er naturligvis ganske forsiktig før de kommer litt opp på 30-tallet i Hz. Men med den musikken jeg spiller er det sjelden jeg savner noe. Jeg kunne selvsagt ha supplert med sub, men da må det jobbes ganske mye for å få det til å låte homogent og presist, og det veit jeg ikke om jeg orker - eller får til :p
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det går lenge mellom oppdateringene i denne tråden, men i det siste har det skjedd en del.

    Vinylen har fått et solid løft etter at jeg slo til på en pent brukt Rega P6. Da måtte det jo selvsagt ny RIAA til, så da ble det en Thorens TEP 302 fra brukten.

    rega_p6.jpg
    thorens_riaa.jpg


    P6 kom med Rega Exact pickup montert, og jeg prøvde denne en liten stund. Men jeg fikk en liten åpenbaring da jeg skulle teste min gamle Rega RP1 før jeg la den ut for salg. Jeg hadde satt på en rimelig Ortofon OM 5E pickup (som jeg har hatt liggende i flere år) på RP1, og skulle bare sjekke at alt fungerte som det skulle. Det gjorde det, men til min store forbauselse syntes jeg RP1 med Ortofon OM 5E spilte bedre enn P6 med Exact gjorde. Jeg kobla tilbake til P6 med Exact, og spilte om igjen det samme kuttet fra samme plate. Mistanken min ble bekrefta. Det var noe grått og kjedelig over måten P6 med Exact spilte på. En ting var at OM 5E spilte mer detaljert og at Exact dermed ble litt "grå", men at det ble kjedelig med en pickup fra Rega? Jeg trodde ikke jeg skulle oppleve det, men det måtte jeg innrømme, selv om det nok satt ganske langt inne. Hvilket kutt jeg testa med? "Heavy Fuel" av Dire Straits.

    Fra før har jeg jo både Ortofon 2M Black og Nagaoka MP-200 liggende så det var jo ingen krise at Exact ble en nedtur, men jeg måtte da skaffe meg et par spacere før jeg kunne bytte pickup. Nå er 2M Black på plass, og det er selvsagt noe helt annet.

    ortofon2mb+regap6-ny.jpg
    ortofon2mb+regap6_tallerken.jpg


    Jeg lar denne være på en stund før jeg tester med Nagaoka MP-200, så jeg har mange spennende timer med vinylspilling foran meg :)

    nagaoka_mp-200.jpg


    Det var likevel overraskende hvor kort liv Exact fikk på P6 hos meg. Exact kom jo uten eske siden den var forhåndsmontert, men heldigvis har jeg tatt vare på eska til en Bias 2 jeg hadde for flere år siden (og som noen små barn tok knekken på en tidlig morgen før de voksne hadde stått opp). Da har iallfall Exact et trygt sted å ligge, men det er vel heller tvilsomt om den får videre spilletid hos meg med det første.

    rega_exact1.jpg
    rega_exact2.jpg
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det skjer litt på forsterkerfronten her også nå. Jeg har lenge hatt lyst å teste med skikkelig massiv effekt på spendorene, og fikk fatt i denne godsaken på brukten:

    parasound_a21_near.jpg
    parasound_a21_total.jpg


    Jeg kobla til Parasound Halo A 21 fredag kveld, så jeg må ha mer tid før jeg virkelig blir kjent med denne, men førsteinntrykket er positivt. Den massive bassen var noe av det første jeg la merke til, men en ting som overrasker meg litt er at den samtidig spiller litt mer oppløst og nøytralt enn jeg har vært vant til med effektdelen i AMR AM-777. Så det er faktisk en kombinasjon av et litt "feitere" lydbilde med enda mer tyngde i bassen, men samtidig også et litt mer oppløst og nøytralt lydbilde oppover i frekvensene.

    Nå fungerer AMR AM-777 som forforsterker, så får jeg se om jeg eventuelt tester med en annen forforsterker etter hvert.

    spendorsp100r+parasound_a21.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Det høres ut som om du kommer noen vei nå...spesielt med Black..:cool: Den er ALT ANNET enn grå og kjedelig. Det er egentlig ikke Exact heller, men jeg foretrekker Black, jeg også. Fordi den har en åpen groove som Exact ikke helt har.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Takk for tilbakemelding, Auditor! Det kan nok godt hende at det er komponenter i resten av kjeden min som gjør at Exact framstår som mer grå og kjedelig enn den egentlig er, men når min gamle RP1 med Ortofon OM 5E spilte bedre enn P6 med Exact var det iallfall ikke noe stas.

    Men nå skal jeg gi 2M Black en del tid spilletid :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Jeg tipper fortsatt at den blir stående, mens du selger de to andre:cool: Du kan jo for eksempel teste den med Popol Vuh og "Quiche Maya"....Selv har jeg kjøpt "Essential, vol. 1"- de fem første skivene samlet i boks. Dagens skive er det modene mirakelet "Hosianna Mantra":cool: Passer bra mtp. hvem som tok billetten opp 24. feb....Endelig har du jo også fått anstendig mange velfunderte watt bak Spendoren-det er bare positivt:cool:
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Takk for tips, Auditor! Ja, vi får se (eller rettere sagt høre) det litt an :rolleyes:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det går lenge mellom oppdateringene i denne tråden, men i det siste har det skjedd en del.

    Vinylen har fått et solid løft etter at jeg slo til på en pent brukt Rega P6. Da måtte det jo selvsagt ny RIAA til, så da ble det en Thorens TEP 302 fra brukten.

    Vis vedlegget 572160 Vis vedlegget 572161

    P6 kom med Rega Exact pickup montert, og jeg prøvde denne en liten stund. Men jeg fikk en liten åpenbaring da jeg skulle teste min gamle Rega RP1 før jeg la den ut for salg. Jeg hadde satt på en rimelig Ortofon OM 5E pickup (som jeg har hatt liggende i flere år) på RP1, og skulle bare sjekke at alt fungerte som det skulle. Det gjorde det, men til min store forbauselse syntes jeg RP1 med Ortofon OM 5E spilte bedre enn P6 med Exact gjorde. Jeg kobla tilbake til P6 med Exact, og spilte om igjen det samme kuttet fra samme plate. Mistanken min ble bekrefta. Det var noe grått og kjedelig over måten P6 med Exact spilte på. En ting var at OM 5E spilte mer detaljert og at Exact dermed ble litt "grå", men at det ble kjedelig med en pickup fra Rega? Jeg trodde ikke jeg skulle oppleve det, men det måtte jeg innrømme, selv om det nok satt ganske langt inne. Hvilket kutt jeg testa med? "Heavy Fuel" av Dire Straits.

    Fra før har jeg jo både Ortofon 2M Black og Nagaoka MP-200 liggende så det var jo ingen krise at Exact ble en nedtur, men jeg måtte da skaffe meg et par spacere før jeg kunne bytte pickup. Nå er 2M Black på plass, og det er selvsagt noe helt annet.

    Vis vedlegget 572187 Vis vedlegget 572163

    Jeg lar denne være på en stund før jeg tester med Nagaoka MP-200, så jeg har mange spennende timer med vinylspilling foran meg :)

    Vis vedlegget 572164

    Det var likevel overraskende hvor kort liv Exact fikk på P6 hos meg. Exact kom jo uten eske siden den var forhåndsmontert, men heldigvis har jeg tatt vare på eska til en Bias 2 jeg hadde for flere år siden (og som noen små barn tok knekken på en tidlig morgen før de voksne hadde stått opp). Da har iallfall Exact et trygt sted å ligge, men det er vel heller tvilsomt om den får videre spilletid hos meg med det første.

    Vis vedlegget 572165 Vis vedlegget 572166
    Skjer litt her ja. :)
    Flotte bilder av flotte produkt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva er inntrykket av TEP 302 så langt?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ I det siste har det skjedd såpass mange andre endringer kort tid etter at TEP 302 kom i hus, så jeg må nok ha litt mer tid før jeg blir ordentlig kjent med den. Men det korte inntrykket som jeg fikk før de andre endringene kom, var veldig positivt. Veldig behagelig lyd uten at jeg synes det går på bekostning av åpenhet og detaljer.

    Slik det er nå må jeg også bli kjent med lydsignaturen til en ny platespiller og lydsignaturen til en ny effektforsterker. Jeg har for øvrig også fått tak i en Rega Aria på brukten som jeg etter hvert skal sammenligne med Thorens TEP 302, så da vil det bli enklere å skille ut hva RIAA-trinnet i seg selv gjør med lydbildet.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da er det klart for RIAA-testing her. Thorens TEP 302 møter Rega Aria; tysk ingeniørkunst møter engelsk no-nonsense.

    To skal bli til én, så da blir det spennende å se (eller rettere sagt høre) hvilken som blir stående igjen :)

    thorens_tep_302+rega_aria.jpg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette blir jo spennende Ivar :) holder en knapp på Thorensen uten helt å vite hvorfor
    Ha en fortsatt fin søndag

    mvh
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, dette blir spennende! En fortsatt fin søndag til deg også, motoren :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da har to blitt til én, men det var veldig tett løp mellom disse RIAA-trinnene. Begge to er for øvrig veldig gode, så det er jo et luksusproblem jeg har syslet med i dag. Vi kan i høyeste grad kalle dette for i-landsproblematikk :D Men men, det er jo tross alt søndag :p

    Det tok litt tid før jeg klarte å skille ut forskjellene mellom de to RIAA-trinnene, så det handler om nyanseforskjeller. Thorens TEP 302 har et noe lysere lydbilde, og lyden oppleves som mer klar. Rega Aria låter en nyanse mørkere og kamuflerer kanskje noen mikrodetaljer, selv om den også oppleves som detaljert.

    Men det avgjørende for meg – og da snakker vi taste-fi – er at Rega Aria har mer av den typiske britiske PRaT-lyden (Pace, Rhytm and Timing) som legger litt ekstra trøkk i bassen og gjør at musikken oppleves som mer engasjerende. Sammenlignet med Rega Aria låter Thorens TEP 302 mer "korrekt" (og er kanskje objektivt sett det beste av de to RIAA-trinnene), men den kan da oppleves som mer "flat" og bli litt mindre engasjerende. I tillegg er det noe lysere lydbildet også en faktor som trekker ned med tanke på mine preferanser – det kan av og til bli litt for lyst etter min smak.

    Derfor er det da Rega Aria som blir stående igjen.

    rega_aria.jpg


    PS! Det er kun MM-delen av RIAA-trinnene som har vært testet (med Ortofon 2M Black på Rega P6).
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Forsøkte du med de ulike kapistanseverdiene på TEP 302?
    Aria er vel "fixed" på 100pf.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nei, jeg forsøkte ikke med de ulike kapasitansverdiene på TEP 302, men det skal jeg teste ut. Takk for tips! :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg hatt en ny test der jeg har forsøkt med de ulike kapasitansverdiene på Thorens TEP 302. Forrige test var med "nullstilt" kapasitans (15 pF) siden jeg ikke var klar over at Rega Aria har en "fixed" kapasitans på 100 pF. Ved forrige test var det veldig tett løp mellom disse RIAA-trinnene, og ved justering av de ulike kapasitansverdiene på TEP 302 ble forskjellene enda mindre.

    Det er disse kapasitansverdiene man kan velge mellom på TEP 302 ved bruk av MM-pickup:

    kapasitans-alternativ.jpg


    Alle alternativ ble forsøkt, og det var ikke åpenbare forskjeller i lydgjengivelsen ved de ulike verdiene, men opplevelsen av den litt "flate" og litt mindre engasjerende spillestilen forsvant ved de andre innstillingene enn den "nullstilte" (15 pF). Etter litt testing fram og tilbake landa jeg på innstilling 2 (235 pF):

    dip-switcher_justert.jpg


    Nå er den lydmessige forskjellen uhyre liten mellom Thorens TEP 302 og Rega Aria, og jeg har testa fram og tilbake mellom de to RIAA-trinnene uten å bli helt enig med meg selv om hvilken jeg liker best. Fortsatt har TEP 302 en nyanse noe lysere lydbilde, og lyden oppleves som mer klar. Aria låter en nyanse mørkere og kamuflerer kanskje noen mikrodetaljer. TEP 302 låter kanskje fortsatt en nyanse mer "korrekt" (og er sikkert objektivt sett det beste av de to RIAA-trinnene), mens Aria kanskje har en nyanse mer "spilleglede" med ikke så mye fokus på mikrodetaljer og en anelse mer "lurvete" bass.

    En helt annen ting som jeg ble oppmerksom på i dag er at Rega Aria har litt trafostøy. Det er selvsagt ikke hørbart når man spiller musikk, men er en ting som trekker litt ned på helthetsinntrykket. Den ble jo kjøpt brukt, så det kan være en feil som har oppstått (håper det).

    Men Rega Aria får hvile seg litt. Nå lar jeg Thorens TEP 302 stå i racket, og så gir jeg den litt tid.

    thorens_tep_302_i_rack.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Interessant info.
    Jeg vil anta at forskjellene er både større og tydeligere dersom du hadde sammenliknet MC-delen. Men, for din del er jo det av mindre betydning dersom det ikke er et fremtidig alternativ.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Akkurat nå er nok ikke MC-pickup noe jeg vurderer, men det kan jo hende at det kommer en MC-pickup i hus en gang i framtida. Så jeg skal ha det i mente :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn