Syncrolux's hifi-kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Wow. Dette er det jevneste jeg har sett tror jeg.
    Irriterende bra ;) Jeg har et som ligner men dere skal slippe å se det. På ETC, GD og RT60 er målingene en del strammere.

    Men når det er sagt så er det ikke vanskelig å forestille seg hvordan dette låter. Her får vi fram signaturen i hvert eneste opptak. Kan tenke med det er lett å høre variasjoner på de forskjellige produksjonene av musikk
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Denne fra en ganske nylig måling der stolen ble nøytralisert når det kommer til refleksjoner.

    Sier vel ikke så mye.
    ETC.png
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Irriterende bra ;) Jeg har et som ligner men dere skal slippe å se det. På ETC, GD og RT60 er målingene en del strammere.

    Men når det er sagt så er det ikke vanskelig å forestille seg hvordan dette låter. Her får vi fram signaturen i hvert eneste opptak. Kan tenke med det er lett å høre variasjoner på de forskjellige produksjonene av musikk
    Dere kan nok begge delta i verdensmesterskapet i vannfall😊

    Husker ikke ditt i lik visning så jeg skal ikke mene noe det ene er bedre enn det andre, men sjukt er det også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Rotet begynner 10 Hz høyere. Rundt 50 Hz. Hele veien over der stuper det noe raskere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Imponerende! Hvilken avstand til høyttalerne er det målt på ?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det gjør det enda mer imponerende. Jeg hadde noe som lignet med det forrige oppsettet mitt, men da på 1,6 meter.

    18AF4B49-0555-4096-BC27-949F82087CF7.gif
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fikk orden på refleksjonene her nå. Alt som skulle til var 3-4 cm flytting av to surroundhøyttalere samt et par puter strategisk plassert på sofaryggen.

    PRE:

    PRE.png


    POST:

    POST.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har holdt på med å måle litt forvregning i systemet mitt, og fant en interessant sammenheng her. Ved 200 Hz har jeg en liten dip i responsen i lytteposisjon, og har dratt på med litt EQ. Dette gir også en peak på forvrengningen, siden grunntonen i utgangspunktet er lavere enn den 2. harmoniske ved 400 Hz. Litt å tenke på hvis man tenker å ratte opp peaker altfor mye.

    2. ordens forvrengning viser en peak ved 200 Hz, som sammenfaller ganske godt med dip'en og EQ punktet ved 200 Hz....

    Magnepan - 2.order DIST.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Oppdatert utstyrsliste - per 8. februar 2022

    Front L og R høyttalere
    Magnepan 3.7
    Bygget om til aktiv drift med Hypex plate-amper - FA502 på bass- og mellomtone-panelet, og brokoblet FA252 på bånddiskanten
    Delefrekvenser er 500 og 4000 Hz

    C høyttaler
    Magnepan 3.6
    Bygget om til aktiv drift med Hypex plate-amper - FA502 på bass- og mellomtone-panelet, og brokoblet FA252 på bånddiskanten
    Delefrekvenser er 500 og 4000 Hz

    Surround L og R høyttalere
    Magnepan 3.6
    Bygget om til aktiv drift med Hypex plate-amp FA253
    Delefrekvenser er 500 og 4000 Hz

    Surround back høyttalere
    Magnepan 1.6/QR
    Originalt passivt delefilter
    Drives av surround receiveren

    Atmos/takhøyttalere - 4 stk
    Magnepan 1.6/QR
    Originalt passivt delefilter
    2 av de drives av surround receiveren, og 2 av en DIY ICEpower 2x50W forsterker

    LFE / subwoofer
    18 stk SEAS L26ROY i lukkede kasser, satt opp som et Double Bass Array
    Drives av en 2-kanals DIY ICEpower 1000ASP forsterker
    9 høyttalere er koblet i 3x3 matrix, som gir samme impedans som en høyttaler. En forsterkerkanal på hver matrix
    Delay, nivå og EQ gjøres i en Behringer DCX2496
    Systemet spiller LFE kanalen pluss all bass under 100 Hz

    Receiver
    Marantz SR7015

    DVD/Bluray/UHD/SACD spiller
    Sony UDP-X800

    Streamer - stereo
    Squeezebox classic

    Streamer - multikanal musikk og noe film
    Lenovo laptop med Windows 10 og KODI

    Projektor
    JVC DLA-N7

    Lerret
    DIY Dreamscreen v5. 3m bredde, 2.39:1
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For min kjære samboer så erklærte jeg i dag stopp i all mekking på anlegget på ubestemt tid. Så får vi se hvor lenge det varer da. :p

    Saken er vel at nå spiller det bra, og det ser ikke helt idiotisk stygt ut heller.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    For min kjære samboer så erklærte jeg i dag stopp i all mekking på anlegget på ubestemt tid. Så får vi se hvor lenge det varer da. :p

    Saken er vel at nå spiller det bra, og det ser ikke helt idiotisk stygt ut heller.
    Det ser virkelig bra ut!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Lovnaden min varte delvis. Det ble kom ny (men gammel) hardware inn døra her i går. Et smykke av de skjeldne.

    SONY BDV EF220. Som i reklamen ser slik ut:

    1644564756405.png
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En Bluray-spiller MED høyttalere. Jeg ante ikke at noe sånt fantes engang. Selve høyttalerne er noe vanvittige greier. En subwoofer på størrelse med en 2-liters isboks, og to heftige satellitter som veier minst 150 gram per stykk. Kan det bli noe bedre enn det da?

    Her er de fete høyttalerterminalene:

    20220211_082229.jpg


    Og her er flere andre nyttige greier, som antenneinngang så man kan høre på FM-radio. Og koble til sin kassettspiller på audio in.

    20220211_082223.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har klødd meg i huet ang SACD ripping og hva man gjør med det etterpå, spesielt rundt konvertering til andre formater, tagging og ikke minst det helvete som rår ang klikking mellom sporene. SACD er et idiotformat som bare fører til problemer... grrr..

    Når det gjelder avspilling har jeg i grunn landet på KODI, siden KODI støtter veldig mange formater inkl SACD ISO og DSF, samt er open-source.

    Scenarios som er mulige:

    MetodeFordelerUlemper
    Lagre SACD ISO filene i Music library i KODIKODI støtter dette direkte. Kan spilles av uten klikk mellom sporeneKan ikke tagges om, må godta de tags som er på plata = totalt kaos i Artist/Album tags i KODI.
    Konvertere SACD ISO til DSF, og lagre filene i Music library i KODIKan tagges på nytt.Kan ikke spilles av uten "klikk" mellom sporene. KODI støtter ikke tags som fungerer for klassisk musikk = rot, men mindre rot.
    Konvertere SACD til FLAC, og lagre filene i Music library i KODISom over.Konvertering med Foobar krasjer på lange spor. Konvertering med dsd2flac lar seg ikke spille i KODI.
    Lagre SACD ISO filene i Movies library i KODI (!!)Det funker. Man må bla i Files strukturen i KODI.
    Best av alt: INGEN klikk mellom sporene
    Ingen tags, men heller ikke noe rot som oppstår. Kan være trøblete å strukturere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det jeg også har slitt voldsomt med er å få KODI til å støtte WASAPI når jeg har alle mulige rare filformater, antall kanaler, samplerates og bitdybder i musikkbiblioteket. Har derfor måttet bite i det sure eplet og kjøre Directsound og dermed godta resampling i Windows. Heldigivis støtter HDMI kortet i PC'en 192kHz/24bit/8-kanaler, så Windows er satt opp til denne oppløsningen.

    Ved avspilling av en SACD ISO resamples signalet derfor mange ganger:
    1. Fra DSD64 til 176.kHz av KODI sin SACD ISO decoder
    2. Fra 176.4 kHz til 192 kHz av Windows
    3. Fra 192 kHz til 48 kHz for å kjøre signalet gjennom Audyssey i Marantz receiveren min
    4. Fra 48 kHz til analogt i Marantz'en
    5. Fra analogt til 93.75 kHz i Hypex FusionAmp
    6. Tilbake til analogt og ut i nCore forsterkere

    Purister vil sikkert få mareritt av noe sånt.....
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her har det blitt oppgradert litt. Jeg har tatt ut maksimal synergieffekt av kryssmatchingspotensialet her nå føler jeg. Og det med disse velsignede tweaks fra min hoffleverandør på det eksotiske sted Elverum :

    20220308_150248 - Copy.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Omtrent sånn så opphengene til bass-arrayet ut før:


    kjetting.png



    Eh.. jeg mener sånn. Kjetting altså.

    DSC_7040.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Seriøst : jeg har lukka øya (og øra) litt for det faktum at kjetting i stål vil transportere energi mellom kassene, og til slutt opp i taket der det er montert. Selve kjettingene har også en tendens til å "synge" litt ved ekstreme pådrag.

    Ved å starte opphenget med gummistropper, og fortsette nedover med hyssing ble det vesentlig bedre, til en totalkostnad på under 400 kr....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Seriøst : jeg har lukka øya (og øra) litt for det faktum at kjetting i stål vil transportere energi mellom kassene, og til slutt opp i taket der det er montert. Selve kjettingene har også en tendens til å "synge" litt ved ekstreme pådrag.

    Ved å starte opphenget med gummistropper, og fortsette nedover med hyssing ble det vesentlig bedre, til en totalkostnad på under 400 kr....
    Prøver du å si at du er gjerrig, eller at du tror på tweaks? ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da får jeg bare håpe knutene mine holder ….. Jeg har hverken vært i speidern eller på sjøen, så dette med å knyte tau på eksotiske måter er ikke min hjemmebane akkurat.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En Bluray-spiller MED høyttalere. Jeg ante ikke at noe sånt fantes engang. Selve høyttalerne er noe vanvittige greier. En subwoofer på størrelse med en 2-liters isboks, og to heftige satellitter som veier minst 150 gram per stykk. Kan det bli noe bedre enn det da?

    Her er de fete høyttalerterminalene:

    Vis vedlegget 790305

    Og her er flere andre nyttige greier, som antenneinngang så man kan høre på FM-radio. Og koble til sin kassettspiller på audio in.

    Vis vedlegget 790307
    Hvor hælder du vann på??
    Ser den har mulighet for kaffe også :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For nysgjerrighetens skyld, tenker du da subjektivt for egen forlystelse eller såkalt objektivt for massene?
    Objektivt. Jeg kunne selvsagt presentert noen målinger med akselerometer som viser at det ble målbart mindre vibrasjon i høyttalerne. Forskjellen er såpass åpenbar at jeg tok meg ikke bryet …
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm... de kjettingene var nok uunnværlige til sitt 2. bruk ;)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn