Syncrolux's hifi-kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

    Syncrolux

    Gjest
    T20 tror jeg det var. Kan måle på nytt etter hvert og vise settings samtidig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Å nei å nei. Rommet mitt er rene ekkokammeret ….. hehe.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da er modding av 24 stk basskasser snart ferdig. Sånn jobb er litt som å montere seks IKEA Malm kommoder med fire skuffer. Man blir litt møkkalei etter hvert selv om man har fått en viss rutine på det ….

    Sånn ser det dempede opphenget ut. Tynn polyesterline som bærer vekten, og gummiline rundt for demping.

    93F191DF-7562-4695-8E58-0F9811768F82.jpeg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og vi går ikke på kompromiss med kvaliteten på kablingen heller. High definition kabel og greier. Nesten 30 kr per meter, så ikke akkurat noe billigræl…….

    470786C6-6739-47FD-9A6E-502578029C3B.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Brahms Liebesliederwaltzer m/Gardiner (Philips)
    Bach Påskeoratoriet m/Herreweghe (ikke Gardiner som jeg skrev først)
    Begge låter hoggorm om mellomtonen og nedre diskant er feil i klangbalanse og/eller forvrengningsnivå.
    Keefern Running Too Deep fra Main Offender. Pussig spor som ikke er vanskelig men er så godt skrudd at det kan brukes til dissekering allikevel. Bassen hos Syncrolyx er beyond bra.
    Gode tips! Jeg fikk testet de to første og følte lite nærvær av krypdyr. Enten spiller anlegget bra eller så er jeg for lite kritisk. Uansett var det bra musikk!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da har det blitt saget og limt litt mer her igjen. Fruen mobbet meg vennlig basert på utsagnet mitt fra 8.2.2022, at NÅ var det slutt på mekkinga. Yeah right!

    Ingen bilder dessverre, men taket bittelitt foran lytteposisjon har fått et par QRD-19 diffusorer i vakker blå XPS. Dimensjoner ca 120x 100 cm på hver av de. Har også flyttet fronthøyttalerne litt nærmere frontveggen. En halvmeter omtrent. Kinolerret og sofa fulgte med også. Avstand til frontene fra lytteposisjon er nå ca 3 meter. Ved å flytte alt litt lenger inn i den delen av rommet som kun har absorbsjon ble decayet en del annerledes. Og DET har jammen meg stor effekt på det lyttemessige resultatet….


    Et løft i lyden på flere meter, minst! ;)
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Ikke sikker på omT30 viser noe fornuftig informasjon.
    Din tilter nedover i diskanten, mens min ligger andre veien....i hvert fall ned til 60 Hz
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg må bare få sagt dette : skal man gjøre noe med akustikken så er diffusorer veien å gå hvis man har mulighet. Hver eneste gang jeg har puttet nye diffusorer inn i rommet mitt så har det både målt bedre og hørtes bedre ut. Nå sist så fjernet jeg 3 m2 med absorbsjon og erstattet med diffusjon. Vurderer å gjøre det samme med all absorbsjon jeg har igjen i taket, som er ca 6,5 m2.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.548
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg: Er «full diffusjon» det beste valget for typiske apekister? Vi vet jo hvor usammenhengende spredningskarakteristikken er på slike.
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.222
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må bare få sagt dette : skal man gjøre noe med akustikken så er diffusorer veien å gå hvis man har mulighet. Hver eneste gang jeg har puttet nye diffusorer inn i rommet mitt så har det både målt bedre og hørtes bedre ut. Nå sist så fjernet jeg 3 m2 med absorbsjon og erstattet med diffusjon. Vurderer å gjøre det samme med all absorbsjon jeg har igjen i taket, som er ca 6,5 m2.
    Lager du diffusorer selv? Har du et diy-tips til diffusorer-jomfru?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja. DIY. Står litt i denne tråden om hvordan de er laget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mer diffusorer! Denne gang fremre delen av taket. Her hang det nesten 9 m2 med absorpsjon, som nå er erstattet med QRD diffusorer laget av XPS. Helt koko i følge noen .... :)

    Men - uten en hobby blir man gal. Med riktig hobby blir man enda verre.....

    20220802_131302.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    I det siste har jeg lekt litt med forskjellige plasseringer av høyttalerne i rommet, og har med litt knokefett som innsats fått til et lengre og mer definert ITDG (Initial Time Delay Gap) før den første returen fra diffusorer kommer. Og halleluja, det låter da også klarere, renere og tydeligere synes jeg. Sånn ser ETC (fullfrekvens) ut fra den ene fronthøyttaleren.

    Som man ser kommer det en "sky" av refleksjoner ved 11 ms. Det som kommer før dette er vel å anse som ekkofritt.

    Aug14-ETC.png
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn