Syncrolux's hifi-kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dba - spennende, da har jeg et mot-spørsmål, vil det i mitt tilfelle (kun stereo) fungere med tårna foran (16* 10") og kinosubba (4* 18") bak? Rent teoretisk er membran-areal omtrent det samme.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    I teorien ... egentlig ikke dessverre. For at et DBA skal fungere er det et par ting som må være oppfylt, ett av de er at arrayet foran og bak må være likt. Det andre er at rommet helt bør være rektangulært.

    Når det er sagt - mulig det vil gi en solid forbedring, da noe av de stående bølgene kan kanselleres på den måten. Verdt et forsøk tror jeg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Rent teoretisk ville da et tårn bak og ett foran i så fall vært løsningen, skjønner. Kjenner meg litt igjen i det du beskriver med "alt foran", håper at det lar seg løse dog ellers må jeg tilbake til tegnebrettet. :p
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt med deling på 100 Hz i det oppsettet jeg har nå, med de atten 10" lukkede sub'ene montert i front. Dette har jeg ikke vært helt happy med, da de ikke integrerte så godt med Magnepan høyttalerne, og de dessuten ikke ga noen jevn respons i rommet slik at mye EQ var nødvendig. Det var også svært mye bass langs bakvegg og hjørner, men lite volum i selve lytteposisjonen.
    Det siste her, blir det mer bass i midten av rommet? Altså at man kan ha lytteposisjonen her uten den vanlige utfasingen?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Den kinoen er gjennomført til 10+ og ønske om en konsertopplevelse her står høyt på listen. Føler også at entusiasmen din over DBA'et er på et nivå som gjør meg meget nysgjerrig på om jeg rett og slett vaser i forhold til de elementene dine.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Magnepan i taket må jo sies å være sjelden vare, tøft! 😁
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Installert på sidevegger i rommet. Låter bedre enn 10 cm skumplast i alle fall!

    20210827_110410.jpg


    Det er da en diffusor, såkalt QRD. Dybden er 24 cm og sekvensen 17. Den har da 18 moduler. Bygget i 50mm XPS plate. Det gikk fire plater per diffusor. Total kostnad ca 500 kr per stk.

    Styggere enn nøkken, men blir gjemt bak sort stoff.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jepp. Måtte sage av falsen, men det var ikke noe problem.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter en solid økt i snickarboden i går endte vi opp som dette på hver sidevegg i området mellom fronthøyttaler og surroundhøyttaler. Litt utfordring pga døra og lysbryter, men det gikk helt greit. Tilsvarende oppsett på andre sida, der det ble konflikt med vindu og en kontakt ....

    20210901_105217_resized.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De som er rosa er laget av Jackofoam 250. Dette materialet er greit å sage med sirkelsag, men støver mye. Støvsuger på saga er et must. De gule er Glava finnfoam 250. Støver mindre ved saging, men har en tendens til å smelte og kline seg på sagbladet. Vil ikke anbefale dette.

    Diffusoren på døra har bunnplate av MDF. Å bygge på en slik plate er det enkleste. De rosa har kun topp og bunnplate. Det er mer tricky å montere de på denne måten. Jeg måtte bruker skruer i tillegg til lim på disse for å holde det sammen.

    Limet jeg har brukt er Multibond rapid fra Biltema. Det funka veldig bra!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter at diffusorene mine ble ferdig så hang ikke lenger EQ oppsettet av fronthøyttalerne på greip.... Dette fordi jeg nok hadde kompensert temmelig mye for en ulineær refleksjon fra sideveggene. Her ble det målt opp og justert inn på nytt. Nå ser det faktisk veldig bra ut med tanke på decay og fravær av tidlige refleksjoner på hele 5-kanals oppsettet, noe det ikke gjorde før.

    Jeg har også flyttet lytteposisjonen en halvmeter lengre fram, og fintunet litt på DBA-løsningen. Etter temmelig mye måling og prøv/feil på delay, nivå og EQ av arrayet bak ble det rimelig bra. Decayet ser også fint ut. Jeg skulle hatt en skjermdump, men det ble glemt... I stedet har jeg en måling som Audyssey i Marantz receiveren gjør ifm kalibrering. Som man ser er det svært jevnt under 100 Hz. Over 100 Hz slutter arrayet å fungere som tenkt, og responsen går helt bananas. Det spiller mindre rolle, da jeg uansett deler ved 100 Hz. Det er litt EQ på DBA'en som helhet for få responsen flat til 20 Hz. Men det er alt. Jeg pleier å legge inn et bassløft på slutten etter kalibrering også. Som målingen også viser ruller jeg av responsen til arrayet over ca 400 Hz. Dette for å unngå litt sus som slipper gjennom fra receiveren.

    Bassresponsen her er en 10-faktor bedre enn det beste jeg klarte uten DBA...

    AEA00E39-980E-4BF1-92D2-B2D39D9BFBD1.PNG
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det ikke hvert en ide å laget en glødetråd å kappe de med?
    Bråker ikke støver ikke. Bare litt røyk. En ypperlig anledning til å ta en Whisky:=)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den må i så fall være litt lang, over 1,2 meter. Kan sikkert fungere det også! Med en sag så har man anlegg så det er enklere å få alle målene riktig tror jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Isopor er noe helt annet enn XPS, så jeg er litt usikker på om en sånn kutter vil fungere.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Hei Syncrolux!
    Jeg har lest gjennom hele tråden din etter at vi «møttes» på tråden om surroundinnspillinger. Spennende å lese!
    -hvego
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Imponerende greier. Har utrolig sansen for din no-nonsense tilnærming.
    Har en kjeller på 6x6 meter jeg også som skal få en lignende behandling en gang i fremtiden. Jeg var dum og kjøpte noen billige elementer med lite kapasitet, men kanskje det er nok?
    Har du noen tall på membranvandring og / eller forsterkereffekt som trengs for et gitt dB SPL ved 20Hz?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Takk for det :)

    Ang SPL - jeg har liksom ikke brydd meg med sånt, da det i praksis virker å være mer enn nok. Jeg kan få til en kjapp måling med sinustone, voltmeter og dB meter. Melder tilbake her i tråden!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Målte litt nå. 70V er klippegrensa på forsterkerne, og det gir ikke helt imponerende 109 dB ved 20 Hz …. Elementene er langt unna Xmax, da tre er koblet i serie. Blir sånn sett ikke rare effekten per element heller.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Oppsettet ditt har blitt helt sykt, skulle vært veldig gøy å tatt turen opp til deg en dag for en demo.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    DBA er et konsept jeg ikke har hørt maken til, uansett et morsomt oppsett dette her. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Takk for det Markus. Det ble dessverre en veldig kort lytt for din del, og før jeg fikk tunet opp alt skikkelig. Jeg har gjort en del jobb med det, som nevnt i en tidligere post. Nå låter det - i mine ører i alle fall - en god del bedre, også i bassen.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Der er noe med paneler! Blir man først dratt inn i denne verden er det vanskelig å like vanlige høyttalere. Startet i sin tid med Audiostatic hybrider, så Audiostatic ES100 DCI med Sonic Frontiers og Coda, så over til IMF og har nå hatt Martin Logan i laang tid. Disse har, sammen med resten blitt lagret i seks år og var redd de ikke ville fungere mer men det gjør de! Hadde sett ut Magnepan 1,7 om de ikke fungerte.
    Lyden med paneler er vanskelig å beskrive men om musikken spiller, også på veldig lavt volum og du kommer inn i huset da vet du med en gang at dette er noe utenom det vanlige!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For min del startet Magnepan-kjøret med planar-diskanter (Philips RSQ8P), deretter dynamiske dipoler av ymse slag, og så de planar-magnetiske B&G RD-75, før det ble fullendt med Magnepan. Ut av boksen synes jeg ikke Magnepan er all verden, men med litt TLC i form av sub/bass-system, DSP og/eller aktiv drift... my god.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.658
    Antall liker
    21.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er du heeelt sikker på at det er Syncrolux sin, F? Uansett: Jeg har også symaskin. Fruen vet ikke bak og fram på den, det er jo en maskin. 🤣
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bernina. Og det er fruen sine hender vi ser på bildet. Riktig så pene negler som hun har jeg da ikke …
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og da ble de ellers avkledde Magnepan fjølene utstyrt med nye sokker. De ble strippet helt ned først. Magnepan 3.6 og 3.7 har både fronttrekk med lister, samt en sokk. Sistnevnte forsvant også altså. Det passive delefilteret ble også tatt ut, hvis ikke hadde det bulet ut av sokken. Sokkene ble sydd av Biltema høyttalerstoff.

    Vel, sånn ser det ut. Ikke mye å se til, og det var i grunn hele poenget også.

    20211229_185202.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.393
    Torget vurderinger
    23
    "Han sto i sokka og trusan og hu sto i trusa og sokkan......" Faktorenes orden er ikke likegyldig 🤭 🤭 Ser jo bra ut det der!!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    0
    Er du heeelt sikker på at det er Syncrolux sin, F? Uansett: Jeg har også symaskin. Fruen vet ikke bak og fram på den, det er jo en maskin. 🤣
    Her går det i Husqvarna Zig Zag - robust og enkel (y)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    På tide med litt målinger vel?

    Starter her - det viser systemresponsen slik den er uten noen target-kurve, og alle delefrekvensene.

    Jan 8 - System FLAT - XO.png


    Decay ser også temmelig fint ut..... Ikke mye rusk og resonanser i bassen, selv uten noen akustikktiltak. Dette viser hvor effektivt et skikkelig oppsatt DBA er.

    Jan 8 - System FLAT - Waterfall.png


    Jan 8 - System FLAT - Spectrogram.png
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn