Syncrolux's hifi-kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nei vent nå litt ... har et par dB mer tilt etter litt lyttetest....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.631
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Syntes den var noe trang ja. Erfarne lyttere vil ha mer enn som så har jeg lest. Og hørt. Hjemme.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du har alltid rett ifm sånne tonalitetsgreier …. :)

    diskanten er tiltet 2 dB mer, og bassen 1dB opp nå. Låter fint.

    En ting er nå å få to høyttalere til låte bra. Her har jeg elleve …. Pluss subwoofere.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    De målingene ser utrolig bra ut!

    Hadde vært gøy å få høre oppsettet ditt nå.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    De som er rosa er laget av Jackofoam 250. Dette materialet er greit å sage med sirkelsag, men støver mye. Støvsuger på saga er et must. De gule er Glava finnfoam 250. Støver mindre ved saging, men har en tendens til å smelte og kline seg på sagbladet. Vil ikke anbefale dette.
    Diffusoren på døra har bunnplate av MDF. Å bygge på en slik plate er det enkleste. De rosa har kun topp og bunnplate. Det er mer tricky å montere de på denne måten. Jeg måtte bruker skruer i tillegg til lim på disse for å holde det sammen.
    Limet jeg har brukt er Multibond rapid fra Biltema. Det funka veldig bra!
    Jens Eklund anbefalte og male eps med vanlig casco trelim, det trekker inn i porene og gjør overflaten hard og mindre absorberende så diffusere virker bedre i høyere frekvenser. Jeg brukte 5 lag, eps'en ble helt blank og hard i overflaten.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    785
    Antall liker
    1.402
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dreamscreen V5 tror. Mulig jeg tar feil…
    Da skal sjekke litt, for du bør få deg V6 da, den er suverent best på lyd. Bilde erså og si likt men du har ca 10-15% mindre lys med V6 kontra V7.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Evt tapt lyd korrigerer jeg for, men uansett greit å ha et lerret som demper minst mulig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og da min gode Valentino - har jeg knekt koden for å få samme romlighet, dybde og omsluttende lydbilde som det du har hos deg.

    Handler det om kabler, strømrens, spikes, eksotiske kondensatorer fra Tibet, magiske klistrelapper og shanti-shanti krystaller? Njet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.631
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da må det være en frekvensrespons som avviker fra det nøytrale.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Først og fremst dette - en ETC kurve uten stygge store peaker.

    Jan 18 - ETC.png
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men jeg tenkte å legge ut noen nye målinger. Det har vært jobbet litt med oppsettet i det siste, blant annet andre delefrekvenser og steilheter.

    Delingene er nå som følger
    Sub/LFE / Magnepan bass - 100 Hz som gjøres i Marantz receiver (antagelig 24 dB/okt)
    Magnepan bass / mellomtone - 500 Hz 48 dB/okt
    Magnepan mellomtone / diskant - 4000 Hz 48 dB/okt

    Først frekvensrespons i lytteposisjon UTEN min prefererte house curve - altså en flat respons.

    Jan 18 - FLAT.png


    Så denne pluss min house curve

    Jan 18 - Begge.png


    House curve EQ'en gjøres på følgende måte:
    +10 dB @20 Hz i Behringer DCX2496 som brukes til DBA arrayet (bass/LFE)
    BBC dip i Hypex FA502 forsterkerne til bass/mellomtone panelene i Magnepan. -2 dB @ 2500 Hz, Q=2
    Droppet diskanten 3 dB med tonekontrollen i Marantz receiveren.

    Audessay i Marantz'en er i praksis ikke aktiv her.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Group Delay - her er det litt forsinkelse i bassen. Dette skal sjekkes ut !

    Jan 18 -GD.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.631
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det vannfallet som er klin likt fra 40 Hz og til topps altså.
    Kan sende over noen gode fotos av utsikten min. Projiser dem så er du i mål.

    Men hva er det her som gjør lydbildet (i 2-kanal formoder jeg) mer omsluttende enn før? Jeg ser jo likhetene frekvensgangen vår fra 100 Hz og opp, men hos meg er det jo et mye større rombidrag over tid her.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men hva er det her som gjør lydbildet (i 2-kanal formoder jeg) mer omsluttende enn før? Jeg ser jo likhetene frekvensgangen vår fra 100 Hz og opp, men hos meg er det jo et mye større rombidrag over tid her.
    Du har et totalt fravær av kraftige refleksjoner (over -20 dB) og en ganske lang og diffus ETC.

    Dette er hos deg:

    Val - ETC.png


    Og hos meg med samme limits

    SET - ETC.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men hva er det her som gjør lydbildet (i 2-kanal formoder jeg) mer omsluttende enn før? Jeg ser jo likhetene frekvensgangen vår fra 100 Hz og opp, men hos meg er det jo et mye større rombidrag over tid her.
    At jeg har fått vekk tidlige refleksjoner.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.631
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du vridd på høyttalerne?
    Hva skaper den ganske tydelige refleksjonen du har ved 12 ms nå?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har gjort et par ting. For det første swappet L og R slik at jeg igjen har diskantbånda ytterst. Men også flyttet og vinklet høyttalerne litt.

    Det som begynner ved 13 ms omtrent er jeg usikker på. Nivået på det er lavt, og det ser til dels diffusert ut. Men jeg lurer på om det kan være litt refleksjon fra en av surround-høyttalerne. Det er mildt sagt et mareritt å ha hele elleve (11) Magnepan fjøler i et lytterom. De er digre og fungerer som akustiske speil. Å unngå direkte eller indirekte refleksjoner med et sånt oppsett er trøblete. Det krever en del jobb med vinkling og plassering. Jeg skal uansett utforske dette her litt mer.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tok en kjapp sjekk. Den litt rare ETC'en med litt krøll etter 13 ms er selvsagt refleksjon fra surround høyttalerne, som er digre Magnepan 3.6 paneler. De må flyttes....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Takk for det! Jeg har lagret noen målinger fra "gamle dager" med andre oppsett, og litt annen romakustikk. Dette er helt klart det beste resultatet jeg har klart å oppnå.

    Litt av forskjellen fra før er at jeg har satset mer på diffusjon, og redusert mengden absorbsjon til en viss grad. Høyttalere som både er linesource og dipol hjelper også for å få et jevnere decay.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En annen ting jeg legger merke til med Magnepan sin veldig smale bånd-diskant er at decayet er mye jevnere over 5 kHz enn det jeg hadde med B&G RD-75 planar elementene. Disse er jo vesentlig bredere, så spredningen blir smalere ved høye frekvenser.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    0
    160 ms er jo veldig kort i det store rommet ditt✨
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Denne gamle målinga var gjort med MLS i CLIO, og 160ms er max lengde dessverre. Målinga er også gjort på veldig kort avstand (rundt 1,6 meter), så decayet ser veldig kort ut pga det.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    0
    Denne gamle målinga var gjort med MLS i CLIO, og 160ms er max lengde dessverre. Målinga er også gjort på veldig kort avstand (rundt 1,6 meter), så decayet ser veldig kort ut pga det.
    Det det er fortsatt et stykke frem til 300 som vel er standarden for godt kontrollerte lytterom😊
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er hva REW sier om RT60 basert på T20 og T30 (hva nå det enn betyr...)

    SET - RT60.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    0
    He he, nei det var ikke det jeg mente. Spesielt ikke med flerkanals.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når jeg kikker litt på grafene mine så ser jeg jo at etterklangstiden, hvis man kan si det, kunne vært jevnere. Det er noe rundt 2-300 Hz som nok må fikses akustisk.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn