Diverse Sverige skroter DAB

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei, livet er ikke det samme uten litt mussa på stampen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fiskeribølgen var et eget frekvensområde på radioene før i r*va, når folk hadde hår i tida. Frekvensområdet var mellom mellombølge og kortbølgen.

Å bable om fiskeribølgen blir forøvrig en grundig avsporing av tråden. AM er seriøst avleggs. Dab er også avdanka, og har seriøse mangler i forhold til å skulle erstatte dagens FM-nett. Mangel på en arvtaker for å styre sivilforsvarsvarslingen er bare ett...

Johan-Kr
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jaja. Når vi har lært av eventuelle feil, kan vi berre bygge ut att FM-nettet. Eller AM...
Du er kanskje gammel nok til å huske / ha hørt AM, men det er vel ikke mye å savne?
Ikke lydmessig i hvert fall. Max 4.5 kHz båndbredde.
Litt mer en på en gammel telefon.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sverige var før Norge med FM.
De var kanskje først med FM stereo også.
Men de valgte et system (FM+FM?) som skulle være så mye bedre enn systemet med pilot tone.
Mulig det var bedre, men ingen andre fulgte med.
Så får vi se da.
Hvem som velger hva og hva som overlever.
Ikke sikkert det som er best (hva nå dette må være) vil vise seg å være det som velges av de mange.
Jeg vil ikke felle en tåre når jeg må kaste min gamle SONY.
Made in Malaysia.
Med Nemko, Semko og et par andre godkjenninger.
Kjøpt i Roma ca 1982.
IMG_2491.jpg
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Synd man ikke utstyrer bilene med Internett radio i stedet !
Noen bilfabrikanter gjør jo det, og jeg er overbevist om at det vil bli standard om noen år. Grunnen til dette er at biler vil trenge å være på nett for softwareoppdateringer og navigasjonsinformasjon. Generell nettilgang inkludert radiostreaming vil være en grei bieefekt av dette.

I bilen bruker jeg kun nettradio og annen streaming som podcaster.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg vil ikke felle en tåre når jeg må kaste min gamle SONY.
Om det er den "grommeste" FM-tuneren du har i porteføljen, så blir nok ikke avvikling av FM noe stort savn, nei ;)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Værre er det når vi må bruke bærbart utstyr. DAB-radio bruker betydelig mere strøm enn FM og dekningen er dårlig, spesielt på sjøen. Dekningen til havs er ikke engang vurdert før nedslukkingen av FM.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hvordan oppleves DAB-dekningen rundtomkring?

Jeg har venner som har måttet montere digre antenner på hytteveggen for i det hele tatt å få inn DAB-signal. Dyrt og jævlig stygt, selvfølgelig.

Her i huset har vi gitt opp å få inn DAB, og da jeg ringte NRKs DAB-profeter , fikk jeg beskjed om at "Det er jo ikke noe problem, det er jo bare å kjøpe en sånn utendørs antenne. Den jeg hadde på radioen (Geneva World Radio) var alt for dårlig"..

Så det er visst ikke bare nye radioapparater vi trenger. Man må ha utvendig antenne for å få inn faenskapen også.

Hørte jeg noen som sa "fremskritt"?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvordan oppleves DAB-dekningen rundtomkring?

Jeg har venner som har måttet montere digre antenner på hytteveggen for i det hele tatt å få inn DAB-signal. Dyrt og jævlig stygt, selvfølgelig.

Her i huset har vi gitt opp å få inn DAB, og da jeg ringte NRKs DAB-profeter , fikk jeg beskjed om at "Det er jo ikke noe problem, det er jo bare å kjøpe en sånn utendørs antenne. Den jeg hadde på radioen (Geneva World Radio) var alt for dårlig"..

Så det er visst ikke bare nye radioapparater vi trenger. Man må ha utvendig antenne for å få inn faenskapen også.

Hørte jeg noen som sa "fremskritt"?
I bilen oppleves DAB-dekningen som helt OK i det sentrale østlandsområdet. Bortsett fra i tunneler, da - men det vet man jo om.

Nå har jeg forlengst kvittet meg med både FM- og DAB-tunere hjemme hos meg, men før vi flyttet fra hus til leilighet, merket jeg veldig klart at DAB ikke var helt problemfritt. DAB-kjøkkenradioen fungerte greit på kjøkkenet, men ikke ute på terrassen bak huset, eller i underetasjen. En DAB/FM-tuner i hovedanlegget risikerte å miste lyden hver gang kona støvsugde litt rundt antennekabelen og antennen, og greiene flyttet aldri så lite på seg.

Nå kan det jo hende at det etterhvert er blitt flere sendere rundt omkring - også der jeg bodde den gangen - men jeg kan godt tenke meg at dette kan by problemer for dem som bor i i områder med mer marginal dekning.

For en 7-8 år siden ble dette et ikke-problem - i og med at jeg gikk over til nettradio i alle anleggene mine hjemme. Noe som hadde vært kjekt å få til i bilen også.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hvordan oppleves DAB-dekningen rundtomkring?
Helt greit et par km sør for deg, men vi ligger jo litt høyere i terrenget også. Testet en DAB bordradio der med innebygget teleskopantenne, og den dro inn helt greit.

Men - fant jo fort ut at det er et helt uinteressant produkt og konsept man ikke har behov for. Gjennom TV-dekoderen har jeg jo mer enn nok radiokanaler.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg har tatt vare på noen gamle TV-dekodere. De har god lyd, optisk utgang og mange kanaler. Mye bedre enn DAB.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg vil ikke felle en tåre når jeg må kaste min gamle SONY.
Om det er den "grommeste" FM-tuneren du har i porteføljen, så blir nok ikke avvikling av FM noe stort savn, nei ;)
Nest grommest tenker jeg.
Denne er i klasse med den store mengden som blir skrotet og som mange betegner som katastrofe.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Jeg vil ikke felle en tåre når jeg må kaste min gamle SONY.
Om det er den "grommeste" FM-tuneren du har i porteføljen, så blir nok ikke avvikling av FM noe stort savn, nei ;)
Nest grommest tenker jeg.
Denne er i klasse med den store mengden som blir skrotet og som mange betegner som katastrofe.
Har tre tunere som er fine; Luxman T-530 (litt ripete), Sony ST-S505ES(som ny) og ST-SA3ES(pen). Overgår i byggekvalitet alt som lages i dag.
Synd og skam og kaste de.
Det blir ganske mye elektronisk søppel.
 

Johan59

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2015
Innlegg
80
Antall liker
25
Vi som også har tilhold i Sverige gleder oss til å kjøpe/få de flotteste tunerne i Norge når FM-nettet legges ned. ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvordan oppleves DAB-dekningen rundtomkring?

Jeg har venner som har måttet montere digre antenner på hytteveggen for i det hele tatt å få inn DAB-signal. Dyrt og jævlig stygt, selvfølgelig.

Her i huset har vi gitt opp å få inn DAB, og da jeg ringte NRKs DAB-profeter , fikk jeg beskjed om at "Det er jo ikke noe problem, det er jo bare å kjøpe en sånn utendørs antenne. Den jeg hadde på radioen (Geneva World Radio) var alt for dårlig"..

Så det er visst ikke bare nye radioapparater vi trenger. Man må ha utvendig antenne for å få inn faenskapen også.

Hørte jeg noen som sa "fremskritt"?
Når du får et slikt svar, skal du be om navnet til vedkommende. Deretter ber du å få snakke med sjefen.
Så vet du sikkert hva du skal si.
Her fungerer DAB utmerket.
Har gjort det i veldig mange år. Tryvann og Jonsknuten var de første som ble operative med DAB.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Jeg kjører mye omkring i bil og liker lettvintheten med DAB og mulighet til å se komponist/utøver på f.eks NRK Alltid klassisk. Men det er alvorlig irriterende at det kun er P1 og P2 som har såpass signalstyrke at det stort sett er dekning hele tiden. Alle de andre NRK-kanalene pluss alle de kommersielle har langt dårligere dekning og det kan være dørgende stille i mange minutter av gangen før en får noen sekunder igjen. Enerverende og irriterende! Antar at det er lavere styrke på signalene som er årsaken? Hvorfor er det slik? Uansett er det direkte feil av NRK å promotere DAB med både god dekning og stort kanalutvalg i samme setning. Det er kun to kanaler som har tilnærmet OK dekning.

Man må nesten hete Jan Tore og være like blid som Titten Tei for å mene at dette er bedre enn før.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har problemer med å se at det skal være forskjell i signalstyrke på de forskjellige kanalene.
Mulig å måle med en litt avansert mottaker?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Og hva skal vi med 25 kanaler. Hadde det ikke vært bedre med 10 og litt bedre kavalitet og signalstyrke kanskje ?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Og hva skal vi med 25 kanaler. Hadde det ikke vært bedre med 10 og litt bedre kavalitet og signalstyrke kanskje ?
Må jo ha litt å velge i når en detter ut. :p

Jeg synes det er trist at det landet med eldst bilpark skal være først ute og legge ned FM nettet.
Nå har jeg søkt meg ihjel på dab adaptere som kan fungere i en 10 år gammel BMW og det viser seg at alle de "helintegrerte" løsningene baserer seg på modifiserte CAN bus signaler og FM modulering. Erfaringsmessig skal det ikke mye til på CAN bus før man får feilkoder på alt slags rare moduler og ender opp med flatt batteri når man først skal bruke bilen.
Jeg har bestemt meg for å klare meg uten radio i bilen frem til rundt 2026 hvor en 10 år gammel bruktbil vil ha DAB som standardutstyr.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
ESA vurderer tre klager og har en del spørsmål til norske myndigheter. Råkjøret for å introdusere DAB (redde ansikt) er i ferd med å miste damp (dabbe av?) Politikerne vet at beslutningen er feil, men ingen våger ta støyten med å si at man bør omstøte den. Frp er faktisk eneste parti som har vært tydelige på at det å lukke fm-sendingene er feil.

Frp vil beholde FM-radioen | ABC Nyheter

Nok en DAB-klage på ESAs bord - DN.no
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg kjører mye omkring i bil og liker lettvintheten med DAB og mulighet til å se komponist/utøver på f.eks NRK Alltid klassisk. Men det er alvorlig irriterende at det kun er P1 og P2 som har såpass signalstyrke at det stort sett er dekning hele tiden. Alle de andre NRK-kanalene pluss alle de kommersielle har langt dårligere dekning og det kan være dørgende stille i mange minutter av gangen før en får noen sekunder igjen. Enerverende og irriterende! Antar at det er lavere styrke på signalene som er årsaken? Hvorfor er det slik? Uansett er det direkte feil av NRK å promotere DAB med både god dekning og stort kanalutvalg i samme setning. Det er kun to kanaler som har tilnærmet OK dekning.

Man må nesten hete Jan Tore og være like blid som Titten Tei for å mene at dette er bedre enn før.
Det er i alle fall to ting som kan påvirke mottaket etter hva jeg har fått med meg. Signalets evne til å f.eks spre seg bak en hindring bestemmes av bølgelengden i større grad enn styrken på signalet. Da DAB ligger relativt høyt i frekvensbåndet vil det ha en større utfordring her sammenlignet FM. DAB-signalet er atskillig mer direktestrålende og kan vel sammenlignes med lys, hvilket gjør at det ikke kan følge jordens krumning, noe f.eks FM til en viss grad gjør. Et annet element er størrelsen på bitstrømmen. Evnen til å motta pakken under vriene forhold øker desto mindre den er. Hvilket jo ikke nødvendigvis er godt nytt for lydkvaliteten (spiller nok mindre rolle for en liten DAB-boks på kjøkkenbenken). Størrelsen på bitstrømmen settes av kringkasteren og kan også endres underveis i en sending om de ønsker det. Om jeg husker rett så har AAC-kodeken en mulighet til å justere dette etter mottaksforhold, men dette skal ikke være innlemmet i den valgte DAB+-protokollen. Desto flere kanaler de presser inn, desto mer må jo også bitstrømmen strupes. Hvordan dette er fordelt av NRK per i dag vet jeg ingenting om, men det er to elementer som kan påvirke mottaket. Med mindre jeg ufrivillig har plukket opp usannheter om temaet.

Synes egentlig innføring av DAB+ er som å piske en død hest. Fremstår udatert allerede før det er fullt rullet ut. Nettradio er definitivt veien å gå. Her burde det vel kunne
utøves politisk press på teleoperatørene, både med tanke på pris/datamengde og hjelp med utbygging av 4G-nettet (eller 5G for den del). Dette vil jo uansett utvides i fremtiden. Inntil videre klarer vi da oss utmerket med FM.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2


Synes egentlig innføring av DAB+ er som å piske en død hest. Fremstår udatert allerede før det er fullt rullet ut. Nettradio er definitivt veien å gå. Her burde det vel kunne
utøves politisk press på teleoperatørene, både med tanke på pris/datamengde og hjelp med utbygging av 4G-nettet (eller 5G for den del). Dette vil jo uansett utvides i fremtiden. Inntil videre klarer vi da oss utmerket med FM.
Totalt utdatert og i tillegg uhensiktsmessig. Folk har en telefon de bærer med seg overalt, og som kan ta inn radiosendinger i tusentalls (om det skulle være ønskelig). Den telefonen er langt bedre til å utnytte tilgjengelig strøm enn noen dab-radio på markedet. Bærbare/flyttbare dab-radioer er batteriglupske så det holder. Problemet er anerkjent og man forsøker å lage bedre chipsets for dab, men har du kjøpt en ikke oppladbar dab-radio som skal flyttes på har du grunn til å være forbannet om du er avhengig av batteridrift på den.

Kun frykten for tap av prestisje og erkjennelse av at man satset feil som holder liv i DAB. Andre land har valgt å ta prestisjetapet, men her hjemme kvier man seg.

(Har DAB i bilen. Vet ikke om John Kerrys besøk i Oslo gjorde at radionettet var strupet i går, men DAB falt ut mange ganger mens jeg kjørte rundt i byen, til slutt byttet jeg over til FM-frekvensen med samme sending. Den kom fint inn resten av dagen i byen.)
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.792
Antall liker
2.353
Sted
Portugal
Dette er ikke et stort problem, bare å flytte til Sverige.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette er ikke et stort problem, bare å flytte til Sverige.
Man bør nok være litt selektiv, da. Jeg kjører relativt ofte skrått gjennom sør-Sverige - Uddevalla-Jönköping-retning Kalmar og tilbake - og det går lenge mellom hver gang man får inn noen radiosignaler som gir lyd i bilradioen. Hjelper ikke at det er FM hvis ikke signalene er kraftige nok.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Jeg her alltid tatt for gitt at det er kun ett bakkenett for DAB og ikke flere slik som på telesiden (Telenor vs. Telia). Ergo sendes vel både NRK og alle andre sine kanaler over de samme senderne? Hvorfor skal man da ha ulik styrke på signalet, som da er den eneste mulige årsaken til problemet slik jeg ser det. Er stor fan av statskanal/NRK, men vil ikke ha forfordeling når det kommer til dekningsgrad. Dessuten vil det å kun ha en anstendig dekning på bare to kanaler virke som en tidsreise tilbake til åttitallet.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.856
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Klassekampen.no | Nok en DAB-klage på ESAs bord

Ifølge den anonyme radiostasjonen vil Statens vegvesen bruke anslagsvis 1,1 milliarder kroner på å bygge ut DAB-nettet i 320 tunneler. «Det framstår som om de har som politikk å skape et forvrengt kringkastingsmarked, ved å diskriminere mellom ulike teknologier og kringkastingsselskaper», skriver anklageren.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg her alltid tatt for gitt at det er kun ett bakkenett for DAB og ikke flere slik som på telesiden (Telenor vs. Telia). Ergo sendes vel både NRK og alle andre sine kanaler over de samme senderne? Hvorfor skal man da ha ulik styrke på signalet, som da er den eneste mulige årsaken til problemet slik jeg ser det. Er stor fan av statskanal/NRK, men vil ikke ha forfordeling når det kommer til dekningsgrad. Dessuten vil det å kun ha en anstendig dekning på bare to kanaler virke som en tidsreise tilbake til åttitallet.
Hørt om nær/lokal radio ?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg her alltid tatt for gitt at det er kun ett bakkenett for DAB og ikke flere slik som på telesiden (Telenor vs. Telia). Ergo sendes vel både NRK og alle andre sine kanaler over de samme senderne? Hvorfor skal man da ha ulik styrke på signalet, som da er den eneste mulige årsaken til problemet slik jeg ser det. Er stor fan av statskanal/NRK, men vil ikke ha forfordeling når det kommer til dekningsgrad. Dessuten vil det å kun ha en anstendig dekning på bare to kanaler virke som en tidsreise tilbake til åttitallet.
Hørt om nær/lokal radio ?
For eksempel. Men som en liten trøst for oss som bor utenfor de største byene får vi faktisk beholde FM til nærradionettet i tillegg til DAB. Såvidt jeg forstår så kommer Radio 102 til å fortsette med FM på Haugalandet, og hvis det blir tilfelle så beholder jeg min Denon TU-260 for å lytte til Guttemusikken til Liadal-ene og Egil Houelands Tidsmaskinen på søndager. De programmene hører jeg jo på uansett, så her i huset blir FM-tuneren søndagskos etter 2017.

Mitt første forsøk på DAB var en billig sak til 300 fra et ukjent OEM-fabrikat og den fikk kun inn noen få stasjoner nede i kjelleren. Ble levert rett inn igjen på grunn av det, og senere ble det kjøpt tre mottakere til forskjellige steder i huset som fungerer prikkfritt med hensyn til mottak, og siden det er relativt små monoradioer med maks 3" i den beste (Pinell Supersound II) plager ikke lydkvaliteten meg nevneverdig på dem. De er anerkjente gode mottakere med samme kvalitet på alle kanalene. Det finnes både gode og dårlige mottakerechips, og noen har rett og slett så svakt mottak at du merker at kanalene ikke har samme sendeforutsetninger.

Akkurat nå sitter jeg og jobber i bunkersen, det vil si kjellerstuen, omgitt av grunnmur på alle kanter. På radioen surrer Stjernepose på P13 fra Pinell-radioen. Som bakgrunnstøy når jeg ikke ønsker å ha rørene tent fungerer det ok nok, uten at det forteller noe om jeg er fornøyd eller ikke med at FM legges ned. Og som jeg har skrevet tidligere, jeg hadde ønsket at det ikke var tilfelle. Men skulle Radio 102 redde FM for oss her i distriktet i en god stund framover vil jeg være takknemlig overfor dem for det.

Btw, AM gikk på sytti- og åttitallet gjennom en revolusjon i USA. Stereo-AM ble introdusert i flere forskjellige løsninger, og er faktisk i bruk. Ut fra det jeg har hørt så er ikke lyden så verst på de radioene, men kan ikke gå god for det selv.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Kurve over frekvensspektrum (båndbredde) og popularitetskurve som funksjon av tid er nokså lik for både trekkspill og AM-radio :)
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Slukking av FM-nettet er selvmål, for ikke snakke om selvmord, for de norske medieselskapeme som pusher DAB med NRK i spissen. Det er nok veldig mange som ikke kommer til å kjøpe en DAB-radio men istedet lærer seg å streame radiokanalene på mobil for bruk i bil og nett i heimen. Dermed har NRK&co plutselig åpnet Norge for alle verdens radiokanaler som dermed blir konkurrenter om plassen i andedammen Norge. Hadde de holdt seg til FM hadde de fått ha lytterne for seg selv noen år til.

Terskelen og kostnaden for å lage en ny streamingkanal er jo vanvittig lav på nettet. Tenk bare hva Veisentralen kan gjøre selv med trafikkmeldinger og musikk i rushtiden på hverdager og i helgetrafikken. Hva skal man med NRK på DAB da?

Definisjon på DAB+ 128kb/s = MP3 over ISDN.. Jeg jobber med IT-nettverk og vi spøker internt med at DAB+ er et forsøk på å få igjen noe av investeringene fra detr gamle ISDN-nettet :)

Sukk..
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Stor misnøye med DAB -- god kommentar:

Sender du Snapchat, leser flest nyheter på mobilen via Facebook og har byttet ut fjernsyn og radio med streaming av lyd og bilde er du en typisk tyveåring. Bare tyve prosent av femtiåringene streamer. Mens to tredeler av tyveåringene gjør det, ifølge Norsk Mediebarometer.Bygger DAB for de eldreSagt på en annen måte. Vi bygger DAB nettet for de eldre generasjonene. Ironisk nok er det også de som er mest i mot at FM legges ned, ifølge Dagbladets undersøkelse. De vil egentlig ikke ha noe nytt. De unge er litt mer positive til å bli kvitt FM.De bruker det jo ikke likevel.

Viktig melding, ikke lytt på radio- Dagbladet
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ja, hadde de enda bygd litt lydkvalitet inn, men i stedet skal de ha en haug kanaler - for å tekkes ungdommen? som allikevel ikke hører på radio :(.

Men det er vel for sent å snu. Trøsten er vel at det dør av seg selv ganske raskt...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dagbladet har også en annen artikkel:

Ny måling: Folket slakter DAB-overgang- Dagbladet

Når Vasaasen sier "Tall fra den undersøkelsen om faktisk bruk viser at de som har DAB lytter nær dobbelt så lenge på radio (111 minutter) sammenlignet med de som lyttet på FM (64 minutter)", går jeg jo ut fra at han har tatt høyde for at de som f.eks. lytter på NRK Klassisk ikke har noe valg? De er pukka nødt til å lytte på digitalradio.
 
Topp Bunn