Diverse Sverige skroter DAB

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Ja hva med de?
Ja si det; kanskje de vil høre litt norsk radio? :rolleyes:
Da må de ta med seg en DAB-radio eller la være å høre på radio. Ikke noen problemstilling jeg vil tillegge vekt ifm en norsk FM/DAB-debatt. Vi går da med ræva inn i fremtiden på flere områder i samfunnet da økonomiske interesser stort sett går foran tekniske muligheter.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Utenlandske turister i Norge vil naturligvis også lytte til sine egne lands radiostasjoner (og se på TV fra hjemlandet) når de er i Norge ... vha sine smarttelefoner og nettbrett og bærbare datamaskiner. Når de da ikke sitter i baksetet og skyper med kjæresten.

DAB er skrot, og det er absurd at vi investerer i det.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
@polkagris - det er mulig, men DAB radioen gir tapt for FM når man kommer inn i en tunell. 90% av alle tuneller (iallefall på østlandet) har radio dekning, men det er ikke DAB. Hvem tar utgiften med å konvertere dette?
Under 1% har FM dekning på Vestlandet og ingen med dab

Berre å for å sette det i perfektiv.

Er de begynt å skru ned styrken på sendingene på FN????? Eg med flere merker at radioen er blitt dårligere i bil
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Dette er da en fullstendig tulletråd med utsagn på nivå med utsagnene til nettrollene som herjer i kommentarfeltene i diverse aviser.
3G og 4G som alternativ til DAB?
Hva ville det ha kostet?
DAB er en kostnadseffektiv løsning for å distribuere et hav av radiokanaler til hele landet. Formidlet på en relativt lav frekvens (200MHz-området) som dermed krever et langt mindre antall sendere enn G4-nettet for å gi samme dekning.
Norkring (forøvrig et datterselskap av Telenor) hevder at hele utbygningen koster 1 milliard kroner.
Det er dritbillig!
Og driftskostnadene for dette systemet er langt lavere enn for FM-nettet.
Vi skattebetalere burde være svært så fornøyde med våre politikere som gjør Norge til et foregangsland for digital radio. Mobil radio.
Men det ligger i DABs natur at kvantitet kan gå foran kvalitet. La oss heller forene oss i en kamp mot musikkradio med lav bitrate.
Eller kanskje vi heller skulle forene oss i en kamp om å få Statens vegvesen til å bygge ut DAB i sine tunneler?

Og:
Når en lytter til radio hjemme i stua kan en jo like gjerne lytte til nettradio om en vil ha god lydkvalitet. Den infrastrukturen er jo allerede der.
Men det er jo likevel de færreste nettradiostasjoner som sender på bedre kvalitet enn 128 MP3...
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Du får følge med i timen.

http://medienorge.uib.no/statistikk/medium/ikt/379

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/ikthus/aar/2015-10-01

Du kan selv spore opp 3/4G dekningen.

ikke bare er investeringen på plass og mottakerne utbredt, det er sterke motiver som sikrer kjapp utbygging: bl.a. profitt.

De fleste bruker nett og wifi de alt har, er du ute og kjører bruker du smarttelefonen din, om du er smart. Folks mediavaner er endret, spesielt ungdoms. DAB er a dead parrot.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Hvilket mobilabonnement er det dere bruker dere som har 3/4g overalt dere kjører?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Du får følge med i timen.
Dekning er én ting. Kapasitet en annen. Og brukervennlighet en tredje.

Men når en ikke har peiling på teknologi er det en enkel sak å argumentere i svart / hvitt.
M.S. i telekomm holder da. Vi driver ikke lenger med radio som bakgrunnsstøy. Valglysten har alltid vært der, nå er valgmulighetene der også, i mengder. Men ikke gjennom DAB.
Ville nok satset på noe som har fremtiden for seg og for å få det til, må man være sikret nye, unge brukere. Hvor får de sitt mediainnhold fra?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
"Vi driver ikke lenger med radio som bakgrunnsstøy"
Du spiller kanskje ikke radio hele dagen. Men det er utrolig mange som gjør det. I bilen, Hjemme. På arbeidsplassen. I lastebilen. På hytta. På fjellet. Jeg har ikke tall.
Trykk på på-knappen og DAB-radioen spiller.

Helt gratis!

Det ville jo være fantastisk om du med din master of science kunne komme opp med et alternativ til DAB som kan tilbys gratis.
Som sagt: Én milliard kroner er dritbillig. For at hele Norges befolkning kan høre radio hvor de vil når som helst i mange, mange år fremover.

Så kan jo de som ha live TV i bilen betale.

Hvorfor skal jeg være med å betale det?

(Siste utsagn er et eksempel på michell i nettrollmodus)
 
Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Den svenske regjeringen har tabbet seg.
Og det har også du Hardingfele med din master of science som svarer på min utfordring til deg med en irrelevant link.

Så siden vi er i det hjørnet:
Norwegian radio stations streaming live on the internet - Listen online
German radio stations streaming live on the internet - Listen online

Hvofor det, når jeg kan velge høykvalitet på strømming?

Uansett ikke mulig med DAB, pga det høye antallet kanaler de skal ha inn.

Lyd
Hvor er hi-fi-radiolyden på nettet?

PS!
Og hvor finnes den inretningen hvor en bare trykker på på-knappen for å lytte til en av disse radiostasjonene. Hvor som helst i Norge?

PSS!
"the lies are all inside your head"
 
Sist redigert:
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Har 2 slike tunere fra sent 70-tall. Pioneer TX9800. Disse fantastiske radioene har levert lyd fra FM i snart 40 år, men skal snart dø og levere mindre lyd som en sekk med poteter. TX9800 blir av mange vurdert som en av de beste tunere som noen gang er laget. Lytter nesten daglig til denne :


Lyden og eiergleden med en slik fantastisk analog tuner kan aldri erstattes av en slik :



Sikkert mange som ikke forstår at en slik gammel sak gjør nytten, men det gjør den i aller høyste grad.
Tenk om alle eldre apparater plutselig skulle "dø ut".
Altså følgende :
Regjeringen har nå bestemt at i 2018 skal alle platespillere slutte å virke. Alle vinylplater kan kastes, og alle kan sette seg ned å lytte på Tidal eller Spotify.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Den svenske regjeringen har tabbet seg.
Og det har også du Hardingfele med din master of science som svarer på min utfordring til deg med en irrelevant link.

Så siden vi er i det hjørnet:
Norwegian radio stations streaming live on the internet - Listen online
German radio stations streaming live on the internet - Listen online

Hvofor det, når jeg kan velge høykvalitet på strømming?

Uansett ikke mulig med DAB, pga det høye antallet kanaler de skal ha inn.

Lyd
Hvor er hi-fi-radiolyden på nettet?

PS!
Og hvor finnes den inretningen hvor en bare trykker på på-knappen for å lytte til en av disse radiostasjonene. Hvor som helst i Norge?

PSS!
"the lies are all inside your head"
Tja.

HiFi radiolyd via Dab er vel litt av en kamel å sluke. Nåværende DAB-nett har elendig oppløsning, pga for mange kanaler som skal presses inn. Alle kanalene sendes i samme datastream, for hver ny kanal lider oppløsningen.
Det er grunnen til man nå vil over til DAB+, som gir mer headroom. Men der har man også et tak å stange i.

Du skriver at svenskene har tabbet seg. De hadde en lang og grundig høringsprosess. Beslutningen beror på flere faktorer, men nettopp tilgang til internettjenester veide tungt. Det er ikke DAB som R&D penger vil gå til, men nettjenester. Det er utbredelse av disse som vil bli prioritert, med høyere hastigheter og nye protokoller.

Det finnes mange nettradiokanaler med oppløsning som banker god FM og som gruser dabkanaler, så den innvendingen blir dum. (I tillegg har vi altså mulighet for nedlasting av filer i absurd høye oppløsninger, om det er ønskelig)

Den største innvendingen mot DAB er at dette er garantert å bli gamlismedium. Yngre mennesker som henter sitt lytter/seerinnhold fra nettet har like lite bruk for Dab som de har for tradisjonell kringkasting - som Dab altså prøver å videreføre.

Det er en grunn til at Stortinget nå vurderer å innføre allmenn mediaskatt, den bygger på endrede vaner og brukstilnærming.

Dab er dead in the water, rör inte på sig, a dead parrot, dead and gone to heaven, i forhold til teknologiene vi har fått tilgang til siden teknologien først ble påtenkt.

Kommer vi likevel til å kaste bort en masse penger på Dab? Det er godt mulig.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hva er grunnen til at man ikke kan gjøre som i USA - digital satellitt-radio ?
Et satellitt ville fint kunne dekke hele Norge.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Nå er jo topografien og befolkningsmønsteret i Norge og Sverige "litt" forskjellig... mye lettere å få god 3G/4G - dekning der folk faktisk bor og ferdes i Sverige enn i Norge. Halve landet er jo nærmest tomt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Norkring (forøvrig et datterselskap av Telenor) hevder at hele utbygningen koster 1 milliard kroner.
Det er dritbillig!
Og driftskostnadene for dette systemet er langt lavere enn for FM-nettet.
I kostnadskalkylen må du ikke glemme hva det koster for forbrukere å bytte ut et fjell av fullt fungerende utstyr for å benytte seg av dette nettet også, det er ikke bare infrastrukturen og driften av den som koster. Og 3G/4G-nettet har også et annet og strengt tatt viktigere bruksområde enn radiodistribusjon, så i stor grad er øket utbygging av det noe som vil tvinge seg frem uansett. Folk forventer jo mobildekning stort sett over alt.

Jeg har også problemer med å se behovet for å få distribuert så fryktelig mange kanaler over radionettet i det ganske land. Man kunne jo like gjerne gjøre ett eller annet utvalg om plass er en begrensende faktor, og vil man høre på noe annet er man prisgitt seg selv (og det mobile datanettet).
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Norkring (forøvrig et datterselskap av Telenor) hevder at hele utbygningen koster 1 milliard kroner.
Det er dritbillig!
Og driftskostnadene for dette systemet er langt lavere enn for FM-nettet.
I kostnadskalkylen må du ikke glemme hva det koster for forbrukere å bytte ut et fjell av fullt fungerende utstyr for å benytte seg av dette nettet også, det er ikke bare infrastrukturen og driften av den som koster. Og 3G/4G-nettet har også et annet og strengt tatt viktigere bruksområde enn radiodistribusjon, så i stor grad er øket utbygging av det noe som vil tvinge seg frem uansett. Folk forventer jo mobildekning stort sett over alt.

Jeg har også problemer med å se behovet for å få distribuert så fryktelig mange kanaler over radionettet i det ganske land. Man kunne jo like gjerne gjøre ett eller annet utvalg om plass er en begrensende faktor, og vil man høre på noe annet er man prisgitt seg selv (og det mobile datanettet).
Nettet, slik det har utviklet seg, er en verdiskaper og verdiomsetter. Dermed oppstår sterke incitament til å sikre best mulig utbygging. Nasjoner måler sitt nettbaserte verdiskapingspotensiale i hvor langt de er kommet i landsdekkende bredbåndstilgang og hurtige mobilnett.

For å lytte til radio på gamlemåten, ønsker vi å skrote minst et titalls millioner gamle radioer, kjøpe omtrent like mange nye DAB-radioer, mens folk altså har tilgang til tusen ganger mer innhold via nettbårne tjenester. Dersom det er hang til museal virksomhet som ligger bak Dab, kan man muligens forstå tilhengernes iver.
 
Sist redigert:

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
132
Antall liker
186
Torget vurderinger
3
Jeg har kapitulert og nærmest gir bort min Pioneer FM/DAB radio, skal jeg høre på radio på anlegget nå så blir det nettradio, men det blir mest Tidal. DAB+ til frokostkaffen går igjennom en Grundig reiseradio til kr.899,- funker det og. Og neste bil blir med DAB+ radio. Virkeligheten har kommet og tatt oss. Get over it.:eek:
Vel den Norske virkeligheten mener du vel---:cool:
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Mulig dette er av interesse.

Denne radio-nyheten har mange ventet på

Jeg hører litt på DAB+ for det er et par bra rockekanaler der (som jeg selvsagt ellers kunne streamet..) Men like greit å høre dem på radioen UTEN å streame? (og i kjøkkenradio og bilradiomålestokk så låter det helt supert og -iaff- ikke noe verre enn FM) Nå er jeg ingen fan av å stenge FM, jeg bare er av den oppfatningen at her er det nye systemet muligens hakket bedre (hvis man må velge blant de to) FM har stort sett alltid vært til irritasjon når jeg har kjørt rundtomkring i Norge og jeg forventer ikke at det nye revolusjonerer noe som helst, men at det blir plass til flere kanaler å irritere seg over er jo et pluss ;)
 
Sist redigert:

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
DAB dekningen skal bygges ut innen 01 juli. Også tunnellene får dekning. Synes norge har gjort et godt valg med å innføre DAB.
De andre landene kommer nok diltende etter.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
He-he. Det er fredag kveld, ser jeg.

Vi har nå fått muligheten til å selv velge hva vi vil se og lytte til og når, selv om vi er underveis i en bil. Finnes sikkert fortsatt noen som bare har radioen som bakteppe, men sjekk hvordan yngre mennesker bruker strømmemedia. Ta en kikk i baksetet i bilen din, om du har unger der. Om Dab skal ha en fremtid burde man ha utsikter til at nye brukere syns det er bra.
Det eneste Dab gjør, er å tilby noen flere kanaler enn hovedkanalene i FM-nettet. That's it.

En smarttelefon tilbyr Tidal, Spotify, en million podcasts, samtlige radio- og tv-kanaler på planeten, Youtube, Vimeo -- og, selvsagt, en røys med sosiale medier. I tillegg til alt det andre man kan gjøre med smarttelefoner og brett, mens man er underveis. Og derfor bygges det ut superhurtige nett for disse, som skal gi deg tilgang også når du er underveis.

Du skal være så innesnødd at det er lattervekkende om du tror det er fremtidsutsikter for DAB som medium. Mediet overlever hos oss fordi det er gått prestisje i å ikke si det er dumt og fordi det fortsatt sitter noen akterutseilte nisser som drømmer om å bli rike på å selge Dab-radioer.

Selv når jeg er på stølen på fjellet strømmer jeg fra min iPhone til en Dab-kapabel radio vha Bluetooth. Den Dabradioen spiser forresten batterier. En skandale hvor ofte de må byttes ut. Godt jeg kan kjøre den med strøm fra solcellene der oppe.

DAB(+) er vår tids Mini Disc spiller. Slik mp3 tok livet av MD, kommer strømming til å sende DAB på skrothaugen.
ikke snakk stygt om minidisc, bruker det ofte jeg ;)
Du skal få full Mini Disc støtte fra mæ :) .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Vel..Osloområdet har kun drøye året igjen med FM. Slukkes 200917. Nordland slukkes om 218 dager fra 060616, altså 110117. Problemet med Norge for tiden er et "Gaslight-kompleks" mht digitalisering- skremmende likt inntoget til CD kontra vinyl på 80-tallet-på speed. Folket har - av en eller annen sykt uforståelig grunn- fått for seg at verden kun skal ses i, via og gjennom den vederstyggelige smarttelefonen:mad: Jeg innrømmer GLATT at jeg direkte HATER telefoner uten knapper. Man blir sett merkelig på hvis man er så sterk mentalt å bevisst velge å styre lengst mulig unna Facebook, Twitter og desslike. Fordi man har sett hvordan disse har ødelagt mer enn en ung sjel. På den annen side: USA vet knapt hva en bankkortterminal er..så noe har Norge gjort riktig, i og med at vi har gått mer og mer over til kortbetaling/nettbank. Nettradio/DAB+ låter helt på trynet, det også, men vi har iallefall vist hvor viktig dac´en er i dagens mediehverdag.Den kan faktisk redde hele radiohverdagen din, den- såfremt du velger riktig. Det snodige er hvordan Norge kan velge DAB når det allerede er utdatert? Virker som om det norske rarionettet skal digitaliseres for enhver pris..
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Håper det bare slår de av og ikke rivere senderene i første omgang, til man ser hvor ille det blir...
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Håper det bare slår de av og ikke rivere senderene i første omgang, til man ser hvor ille det blir...
Hører......... ?
Hva blir så ille?
Vi mister radio dekning på millioner av radioer som blir søppel.
Unødig forbruk ved å kjøpe dyre DAB enheter som generer forurensing og utslipp ved produksjon.
NRK mister mange lyttere.
Samfunnet mister mulighet til å varsle befolkningen. ( De fleste kan høre radio via pc, tv-bokser og streaming til daglig, men ved kriser kan man ikke regne med at Internett og mobil virker.)
Myndighetene endret forutsetningene for å vedta DAB utbygging da de gikk over til å si at det holdt at en hvis andel lyttet digitalt istedet for via en faktisk DAB radio. Det er et tveegget sverd da mange velger å ikke kjøpe dab-radio fordi de kan lytte via Internett eller kabelnett.
I dag er det få som har DAB+ radio i forhold til FM radio. DAB radio av første generasjon må også skrotes.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Vi må ha litt Godwin i tråden. Tyskerne ville satt pris på DAB-radioer. Kort rekkevidde og ingen muligheter for å ta inn sending fra London!

;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Vi må ha litt Godwin i tråden. Tyskerne ville satt pris på DAB-radioer. Kort rekkevidde og ingen muligheter for å ta inn sending fra London!

;)
Tyskerne ville nøyd seg med FM-radioen: Kort rekkevidde og ingen muligheter for å ta inn sending fra London!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Håper det bare slår de av og ikke rivere senderene i første omgang, til man ser hvor ille det blir...
Hører......... ?
Hva blir så ille?
Dynamikken !

Greit at FM kan ha litt skurr men de har valgt å komprimere signalet så mye at all dynamikken i musikken forsvinner med DAB. Har en BMW i3 der jeg kan skifte frem og tilbake mellom FM og DAB og den står alltid på FM da lydkvaliteten til tross for at de ikke vedlikeholder FM lenger slår DAB ned i støvla. Lyden kunne vært bra med opp i 320 kbps, men de de har prioritert å få plass en haug kanaler = Penger inn, i stedet for en grei lyd og kjører på en 16-80 kbps. Som HIFI entusiast gjør slik meg forbanna.

Synd man ikke utstyrer bilene med Internett radio i stedet !
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dynamikk i lyden i bil er kraftig overvurdert. Faktisk ønsker jeg meg stort sett mer kompresjon når jeg hører på musikk i bilen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - hvær lørdag morgen vra 6-7 brukte det å være klassisk time på radio. Jeg var ute og kjørte på morrakvisten, og da kom selvfølgelig 1812-ouvertyren. Bose 6 1/2"erne i bildøra og den stakkars pinglesuben under bilsetet holdt på å gå ut av sitt gode skinn :D

Johan-Kr
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det blir værst med de gamle tunellene. Kun DAB dekning på de aller nyeste. På tur nordover så kobler det ut ganske ofte. Dette vil bli en stor nedtur i forhold til FM signalene som har vært. Tror ikke dette vil bli gjort i tide ?
 
Topp Bunn