Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Har sikkert blitt sagt noe om før i tråden, men spør uansett.

    Hvor handler man (nye) plater på nett?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har sikkert blitt sagt noe om før i tråden, men spør uansett.

    Hvor handler man (nye) plater på nett?
    Hvis jeg handler på nett så bruker jeg Platekompaniet, mest på grunn av hvor enkelt det er å returnere plater som har noen feil.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.254
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Luxman PD282 med litt trøbbel. Etter flere måneder uten og ha vært i bruk, da jeg har andre spillere som har blitt mere brukt så var det på tide og starte den opp. Den har forøvrig stått på samme plass på racket og ikke blitt flyttet på. I starten hørtes alt fint ut, men plutselig kunne hastigheten endres til lynkjapp eller sakte for deretter og spille normalt. Har nå spilt 1 lp og startet på nr 2, etter 1-2 låter eller 3 så kan dette oppstå igjen for noen sekunder. Noen med formening om hva jeg bør sjekke, tenker i første omgang og sjekke dette ut selv føre service vurderes. Lar den spille litt utover kvleden, kan bare være att den har stått stille for lenge. Når den spiller med riktig hastighet så spiller den glimrende, med en Denon DL103.
    Høres ut som et utilpass belte, om den er beltedrevet…. Jeg har ulike metoder mot det.
    1. la spilleren snurre 24-48 timer kontinuerlig
    2. Bytt belte, dvs prøv er annet
    3. Ha talkum på belte( ristes i en liten plastpose med 1 teskje talkum, rist av løs talkum )
    4. Desperat? Kok beltet i 10 minutter, og prøv 3 punkt.

    5. spill CD
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    PD 282 er Direct Drive
    Problemet er dårlig kontakt i pot'ene
    Vri fram og tilbake en rekke ganger og tilfør noe kontaktspray....
    Kan også være loddepunkter og gamle elektrolyttkondiser, men rens potmetre først ja.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Kan også være loddepunkter og gamle elektrolyttkondiser, men rens potmetre først ja.
    Så kan man evt. flytte 0-punktet for å komme vekk fra et "utslitt" kontaktpunkt på pot.meteret.... (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.254
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Og hvilken test plate skal man bruke for å stille inn kanalseparasjoen/Azimuth da?

    Her er mine resultater med testplatne jeg har for slikt, pg så kan men tenke seg hvilke variasjoner som er på vanlige plater... !!


    1672501682843.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Godt Nytt År og Nye Muligheter ønskes dere alle 🥳
    Vinyl har så til de grader preget dette året etter 30 år i dvale
    og med deres hjelp har sju-mil-støvlene innfridd langt over forventet.

    På tampen av året er noen eldre klassikere og "bokser" kommet inn døren.
    Noen av skivene er preget med "re-mix" av låter jeg allerede har originalt
    OG spiller faktisk bedre. En av fordelene med gamle "bokser" er at de ser ut
    som hyllefyll dvs. svært lite berørt av menneskehender tidligere.
    Nesten støyfritt her nå..... (y)


    IMG_20221231_210605_1024.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Dr. FeelGood innleder det nye året med litt fakta.......og jekker ned abstinensene....... før nerdingen tar helt av.....
    Jeg hører hva han sier, men liker det ikke.......prognosene er dårlige..... :unsure:

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Platekompaniet er på SALG......igjen, men noen som har erfaring med denne PU ? :unsure:

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har siden 1990 stort set kun haft high-end pick upper som Ortofon MC-2000, Ortofon Rohman, Transfiguration Pheonix og AT-Art9. Jeg nyder at høre vinyl, men langt det meste lytning er via streaming.

    Sommetider savner jeg en mindre analytisk tilgang til at høre på vinyl. Jeg synes at musik som Manfred Mann og andet rock fra 70'erne, ikke ligefrem lyder godt, og jeg mangler magien, som da jeg var teenager, og hørte det på min B&O 3300. Ville en god MM til et par tusinde fra f.eks Audiotechnica lyde "godt nok", til mine gamle rock plader?

    I kan selvfølgelig ikke vide, hvad der er "godt nok" for mig. Men håber i forstår mit spørgsmål.
    Forstår det utmerket.

    Jeg er ikke i din liga hva gjelder utstyr, men da jeg byttet fra Dynavector DV-10x5 til DV-20x2L, ble lyden sikkert "bedre", sånn helt objektivt sett, men jeg satt likevel igjen med følelsen at noe av det morsomme forsvant.

    Nå er det lenge siden, og jeg vente meg til lyden i 20x2 ganske fort, men det er ikke sikkert det nødvendigvis er det mest korrekte, finslepne eller analytiske som er det alle bør hige etter. Strengt tatt synes jeg ikke at lydkvaliteten (som i "mest mulig riktig") burde være hovedsaken når man velger vinyl fremfor digital, for da har man IMO bommet på hele blinken, men at man LIKER lyden, og selve prosessen ved å nyte vinylplater. Ikke bare lyden, forresten, men selve platene og platespilleren også.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det normalt at picture discs har dårligere lyd enn vanlige plater eller har jeg bare vært uheldig?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har bare 1 - ELO - Out of the Blue - den har faktisk helt ok lyd. Ser veldig kul ut på Technics spilleren - skikkelig Scifi space :cool:

    Edit, fant bilde:

     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Fikk endelig bukt med broom på vinyl avspillinga. Det var værken jordingsloop, mangel på jording/utgjevning mellom RIAA/platespiller eller kabelfeil. Nå ble det helt musestille i høyttalerne :) Det forandret seg når jeg flyttet RIAA fra filter og andre ''støyende'' kilder. Det var noe jeg ble tipset hær på sentralen. Så eneste støyen jeg kan ha nå, er litt vanlig overflatestøy som kan høres på klassisk musikk ved veldig svake partier. Da spesielt med solo violin. Har virkelig fått hørt tyngden på basgjenngivelsen med Pink Floyd og Steely Dan og 180g vinyl. Blir litt mere dempet overflate støy på disse platene.
    Nå har jeg også fått kortere signalkabler mellom RIAA og platespiller, samt preamp.Har byttet litt mellom en Topping på 1,20 kabel og en selvlaget Supra RCA på 0,60 fra platespiller. Er ellers Balansert XLR kabel (Black Magic)fra Riaa utgang.
    Har nå lyst å prøve en annen MC pickup for å sammenligne med denne ortofonen jeg hatt i noen år nå.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har nevnt tidligere at jeg har sterk støy godt nede på Hz skalaen - rundt 10Hz. Selv med high pass på 20Hz i min RIAA er det masse energi her som fucker opp signalet videre. Manuell videre filtersetting fikser problemet (etterbehandling i pc altså). Men jeg kunne gjerne tenkt meg en bedre løsning.

    Er det noen som har erfaring med en slik Fluid Damper og mitt problem? Kan det være noe å satse på?



     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Min nye RIAA har 4-ordens sigma-delta subsonic filter. Hva det nå er vet jeg ikke. Da må jeg nesten høre med han som har håndbygget denne RIAA'n :)
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg må opp et stykke i frekvens for å fjerne alt med 24 dB/octave - og da kommer problemet med at jeg kan gå inn og kutte i musikken. En del skiver går ganske lavt.

    Dempe problemfrekvensen før den kommer inn i RIAA hadde vært veldig ønskelig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har nevnt tidligere at jeg har sterk støy godt nede på Hz skalaen - rundt 10Hz. Selv med high pass på 20Hz i min RIAA er det masse energi her som fucker opp signalet videre...
    Bruker du ikke vegghylle?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Nei står på en benk - problemet er like stort når jeg spiller kun med headset på skallen og ingen lyd i høytalere.
    Du har prøvd å løfte RIAA med kabler i motsatt retning av alle dingser/dimmere/LED/dongler etc.....?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du har prøvd å løfte RIAA med kabler i motsatt retning av alle dingser/dimmere/LED/dongler etc.....?
    Tror jeg nevnte det tidligere, men problemet er det samme med to helt forskjellige platespillere - med 2 helt forskjellige RIAA - plassert langt fra hverandre. Med forskjellige skiver.

    Tror det kanskje er armresonans relatert - derfor spørsmål om fluid damper.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    AT´s siste flagskips MM (før alle de nye modellene) var AT-150.
    Neste under var AT-440 Mla/Mlb. Begge er veldig fine MM´s (y)

    Enig, supre pickuper. Begge to kan også bruke stiftene til alle de nye modellene (unntatt VM95-serien). Jeg har selv en "AT-150ML"; en AT-150 med en AT-VMN40ML stift. Den er blant de beste MMene jeg har hørt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.254
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kanskje ikke er så dumt å teste ut da.

    Noe for deg å teste litt ut Balle? Du kan jo dette med å nerde grundig på platespillergreier - positivt ment! :) Jeg liker å lese dine nerderier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn