Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Vel du veit hvordan er er med visse menn og lese manualer.... :ROFLMAO:

    Jeg har vært så "smart" å brukt min protractor, av denne typen:



    Men sjekker jeg manualen til platespilleren står det ganske tydelig at man bare skal stille pu parallelt med headshell


    Pluss det med 52mm….da er du i mål
    Vel du veit hvordan er er med visse menn og lese manualer.... :ROFLMAO:

    Jeg har vært så "smart" å brukt min protractor, av denne typen:



    Men sjekker jeg manualen til platespilleren står det ganske tydelig at man bare skal stille pu parallelt med headshell



    Min ser ut som en av de med kryss på 😲:LOL:

    Tror jeg skal prøve å teste litt etter manualen.
    pu vil bli skjev hvis overheng er feil. Det står jo 52mm der…..da skal jo det da bli ett riktig overheng til din spiller. Så sett den avstand på 52mm og pu rett i chell så spiller du bare musikk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Overheng har vært korrekt hele tiden.

    Jeg lurte på om det var noen som hadde tips til innspillinger som fokuserte på forvrengning innerst på platen.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Overheng har vært korrekt hele tiden.

    Jeg lurte på om det var noen som hadde tips til innspillinger som fokuserte på forvrengning innerst på platen.
    Fokuserer på forvrengning innerst på platen?? Skjønte jeg ikke helt. Skal det være vrengt lyd innerst på platen fordi noen sier det eller tror det? Hva med den første biten på plata?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Overheng har vært korrekt hele tiden.

    Jeg lurte på om det var noen som hadde tips til innspillinger som fokuserte på forvrengning innerst på platen.
    Nå har jeg ikke fulgt helt med på hvilke utstyr du har, men "stevenson alignment" har vel i teorien litt mindre forvrenging på innersporene enn baerwald.
    Ellers så er min erfaring at jo mer nøyaktig man klarer å sette opp nålen, jo mindre forvrenging får man på slutten av platen.
    Etter at jeg begynte å sette opp spillerene mine med en AS smartractor har jeg i bunn og grunn ikke hatt noe merkbare problemer med forvrenging på de innerste låtene selv om den benytter seg av Baerwald oppsett.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er en Technics SL1210 med Nagaoka pu - men når jeg tenker meg om har jeg samme greia med min Yamaha platespiller også.

    Stevenson alignment kan være noe å sjekke ut, takk.

    Er stevenson mer vinklet - med klokken - in mot platesenter enn baerwald - sett ovenfra?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg ikke fulgt helt med på hvilke utstyr du har, men "stevenson alignment" har vel i teorien litt mindre forvrenging på innersporene enn baerwald.
    Ellers så er min erfaring at jo mer nøyaktig man klarer å sette opp nålen, jo mindre forvrenging får man på slutten av platen.
    Etter at jeg begynte å sette opp spillerene mine med en AS smartractor har jeg i bunn og grunn ikke hatt noe merkbare problemer med forvrenging på de innerste låtene selv om den benytter seg av Baerwald oppsett.
    Hva med den første biten på plata? Burde teoretisk bli det samme som innerst på plata. Det blir jo bare partier på plata som blir «riktig» og resten «feil»…Aldrig hatt problemer med enkel protractor jeg heller. Men Samma….hører ikke noe forskjell noen sted på plata. Like bra på siste sang som på første👌 Og i midten…..
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er en Technics SL1210 med Nagaoka pu - men når jeg tenker meg om har jeg samme greia med min Yamaha platespiller også.

    Stevenson alignment kan være noe å sjekke ut, takk.
    Prøv å tenk på noe annet når det nærmer seg slutten på plata😝 Kanskje det «går seg til» oppe i huet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er en Technics SL1210 med Nagaoka pu - men når jeg tenker meg om har jeg samme greia med min Yamaha platespiller også.

    Stevenson alignment kan være noe å sjekke ut, takk.

    Er stevenson mer vinklet - med klokken - in mot platesenter enn baerwald - sett ovenfra?
    Stevenson har fokus på det innerste. Helt korrekt.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stevenson-geometrien (Rega bruker en avart av den, og jeg tror Technics likner også) er den med lavest vinkelfeil innerst på platen ja.
    Jeg heller til å få overhenget riktig og ferdig med det. Nåletrykket må være tilstrekkelig og sporingskompensasjonen så noenlunde.
    Så kommer det dyre: Nåleslipningen. En SAS/Microline kommer først virkelig til sin rett når man nærmer seg etiketten.
    Hva slags Nagaoka er det du har?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er en Nagaoka JT-1210, tror det er samme som JT-80 Black.

    Driver å sjekker ut noen rimelige Technics linear tracking spillere (noen som har en bra til salgs? ) - tror kanskje det enkleste er å bruke en slik for å sjekke problematiske skiver. Enn å bruke masse tid på å fikle med noe som ikke fører til noe... Ikke dumt med en dings til heller :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har testet med ATVM95ML & SH (+ et par til) - samme problem. Tviler på at det er type pick up som er årsaken.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg havnet inne på noen tråder ute på det store nettet som omtaler Lienar tracking platespillere og det var nok av folk der som også klaget på inner groove distorsion. Så jeg tror jeg bare ser bort fra hele problemstillingen - da det ikke finnes noen løsning.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Så jeg tror jeg bare ser bort fra hele problemstillingen - da det ikke finnes noen løsning.
    Bruker en skive fra Pro-Ject her og når det blir litt antydning til føzz mot midten så blir det å sjekke at innerste måling er litt mer parallell enn ytterste....

    Strobe-it-Protractor.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.292
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Huff, ser ikke lett ut det der. Gruer meg til å skifte pu for første gang, muligens jeg må krype til korset og spørre om hjelp fra noen lokale personer.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Systemet virker ganske robust - jeg testet grensene litt og du skal vri godt utenfor anbefalinger før lyden ble mye påvirket. På min spiller.

    Noen plater er bare dårlig optimalisert eller hva man skal kalle det - på den siste låten(e) på siden. Så har de noen ganger plassert albumets beste låt der :confused:
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.578
    Antall liker
    13.970
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Etter at grovinstillingane er gjort, bruker eg Townshend sin protraktor. Då kan du sjekke fleire punkt og teikne kurve som viser sporingsfeil/forvrenging. Det er ein god artikkel i HIFI Choice frå februar 89.

    20230108_202458.jpg 20230108_202517.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jeg havnet inne på noen tråder ute på det store nettet som omtaler Lienar tracking platespillere og det var nok av folk der som også klaget på inner groove distorsion. Så jeg tror jeg bare ser bort fra hele problemstillingen - da det ikke finnes noen løsning.
    Tja, selv har jeg ikke vært særlig plaget med denne "inner groove distortion"... ok, det kan være fordi jeg har lav følsomhet for den, eller...
    men sist jeg opplevde dette som et seriøst problem som jeg ikke klarte å fikse (justere inn) var tilbake i ca 1985 med en billig pickup på en Linn arm.
    Siden den gang har jeg hatt en slik tangential arm ET2), samt litt senere en god radiell arm (Triplanar), og med ny pickup justert inn så godt som mulig opplever jeg ca samme lydkvalitet over hele platen.
    For alle plater...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fant noen som testet litt:

    Harmonic distortion on 1kHz tone (established to be -20dB below measured peak groove velocity): 0.44%, 2nd harmonic, and 0.2%, 3rd. (Outer grooves.) Worst case (5cm/s groove velocity, inner groves): 3% THD.

    På en god plate (testplater) flere ganger høyere forvrengning i innersporet - enn i begynnelsen av platen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Systemet virker ganske robust - jeg testet grensene litt og du skal vri godt utenfor anbefalinger før lyden ble mye påvirket....
    Hmmmm.......mener å lest at det anbefales å vaske skive mellom hver avspilling, spille av platen 1 gang på laveste hastighet før recording for å grave opp resten av møkka........og holde laboratoriestandard på luften i rommet osv..........uendelige muligheter før resultatet blir bra......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.028
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg havnet inne på noen tråder ute på det store nettet som omtaler Lienar tracking platespillere og det var nok av folk der som også klaget på inner groove distorsion. Så jeg tror jeg bare ser bort fra hele problemstillingen - da det ikke finnes noen løsning.

    Joda. Tangentialarm hjelper...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2


    Sakte film viser hvordan belter vibrerer når det demper cogging fra motor. Men faktisk er W&F meget bra for en Gyro. Denne vibrasjonen ser man ikke med det blotte øyet, men slomo avslører det

    Noen av vibrasjonene sees nok igjen her også--
    1673211315045.png
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Vibrasjoner dannes også under drift når gummi bygger seg opp på overflatene remmen passerer. Overraskende var det mye mer på den sorte sub-platter som ikke var lett å få øye på, men rensemiddel og hvit klut avslører store mengder..... :unsure:

    IMG_20221222_165125_768.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.049
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Huff, ser ikke lett ut det der. Gruer meg til å skifte pu for første gang, muligens jeg må krype til korset og spørre om hjelp fra noen lokale personer.

    Tenker du skal ta den jobben med knusende ro. Å skifte pickup er virkelig ikke noe problem med mindre man gjør seg selv så nervøs på forhånd at det faktisk blir til et.

    Det er en fordel å ha en liten, tynn nebbtang til å feste kablene med og så kan det være litt fiklete å få til geometrien til å sitte 100%. Fravær av pølsefingre og skjelvende hender er selvsagt en fordel, som med alle små fiklejobber. Siden du har et fast headshell bør du feste kablene først og deretter montere pickupen (mye mer komfortabelt med løst headshell, da kan du ta jobben i godstolen eller ved skrivebordet, men det er uansett ikke en vanskelig jobb).

    Fest den slik at den sitter ganske løst på headshellet til å begynne med, slik at du kan vri på den og bevege den forover/bakover uten å stramme og løsne skruene flere ganger. Så er det enklere å montere pickupen med skruene pekende opp, slik at du kan skru mutterne til ovenfra heller enn nedenfra.

    Med mindre du har hauset opp nervøsiteten noe voldsomt før du setter i gang tror jeg du vil bli positivt overrasket over hvor enkel oppgaven er.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Til MrSpock og HoJ og evt andre som trenger litt enkel assistanse til montering av pickup.
    Conrad Hoffmann har et lite program som kan skrive ut skikkelige protractorer til enhver arm/nål, og med alle de normale geometriene. Det funker bare hver gang. Du kan selv legge in "din egen" geometri hvis du ønsker. Vi som spiller mest klassisk, foretrekker å flytte de to nullpunkter litt lenger inn mot midten (Stevenson), fordi det ofte er finale-musikk innerst etter ca 30 minutter:giggle:. Denne linken har jeg delt før, men det begynner vel å bli noen år siden. Fy, hvor tiden går.
    Arc protractor
    3. linken fra toppen

    Steen
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Huff, ser ikke lett ut det der. Gruer meg til å skifte pu for første gang, muligens jeg må krype til korset og spørre om hjelp fra noen lokale personer.
    Riktig verktøy er mer enn halve jobben....og det er noen delikate detaljer som IKKE bør tas med tang.....og skrutrekker regner jeg med du har full kontroll på ? :unsure:
    Med PU er det spesielt den "lille" operasjonen, som vises i denne videoen jeg nettopp laget spesielt for deg, du virkelig kjenner på hvor mye du har betalt for denne herligheten....dette klarer du (y)

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.292
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Riktig verktøy er mer enn halve jobben....og det er noen delikate detaljer som IKKE bør tas med tang.....og skrutrekker regner jeg med du har full kontroll på ? :unsure:
    Med PU er det spesielt den "lille" operasjonen, som vises i denne videoen jeg nettopp laget spesielt for deg, du virkelig kjenner på hvor mye du har betalt for denne herligheten....dette klarer du (y)

    Takker for videoen, det er mest justeringer etterpå jeg er mest skeptisk til... Men jeg får prøve meg etter hvert.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner virkelig ikke disse pickupskrue mutterne som er runde med er lite spor i. Hvilken redskap skal de passe for:? Mutteren sklir alltid rundt før PU sitter godt nok…Jeg gjør som AT anbefaler, dvs trer i mutteren fra nålesiden og mutteren på toppen av headshell , har en skive under mutteren men vet ikke om den er ment å være der…spalten i mutter vender jeg opp / mot friluft da det gir håp om å holde igjen mutter med en negl..Bruken en flat pinsett til å holde og tre av og på kabelklipsen mot PU koblingspinner. Se Ortofon PU monteringsvideo,
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner virkelig ikke disse pickupskrue mutterne som er runde med er lite spor i. Hvilken redskap skal de passe for:?
    Funker som det skal her med mitt "verktøy"... (y)
    PS! Skruene feil vei - er som å banne i kirken
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp dine egne M2.5 bolter med Unbraco socket.
    Har jo det , det fulgte med Wally Fulcrum , men ikke muttere. Dermed måtte jeg bruke en 2.5mm rund mutter fra Nagoka sett eller noe som Stereofil selger. Det hjelper heller ikke at AudioTechnica sine skruer er 2.6mm . Inkompatibilitet satt i system.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Funker som det skal her med mitt "verktøy"... (y)
    PS! Skruene feil vei - er som å banne i kirken
    Alle har den feil vei , dvs ovenfra og ned siden alle bilder selv fra AT er slik, selv om instruksjonslappen som følger med PU sier det motsatte. Betydelig enklere å montere med mutteren på toppen da….
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.752
    Antall liker
    21.624
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    2,6 mm er JIS-standard (derfor A-T)
    2,5 mm er DIN (Ortofon etc.)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.049
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men 2.5mm funker like godt også i hull som evt. "skal ha" 2.6mm, så da kan man like godt handle inn 10-20-30 bolter i de lengder man trenger, med tilhørende muttere, og deretter pælme originalene for å unngå fremtidig konfusjon og elende.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    AT leverer bolter i 2 lengder og ferdige gjenger i PU......så enklere blir det vel ikke ? :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn