Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    I denne forbindelse kan jeg anbefale Basis audio sitt belte, ble en forbedring både på hastighet(som ble korrekt 33 1/3) og wow/flutter med en plass bak komma:) i forhold til tacker belte som påståes å være bra....

    /Rolf
    Kan stemme det. Men det er vel bare flaks om lengden stemmer, få spillere har samme dimensjoner og beltelengde
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Det desidert viktigste for en remdrevet spiller er kvaliteten på beltet. Og riktig høyde mellom motors drivaksel og tallerken hvor beltet går. Et dårlig belte kan 4doble wow/hastighetsvariasjon. Å ha talkum på er belte som ikke er bra kan halvere wow. Tunge tallerkener virker ikke å være immune mot hastighetsvariasjon , ett tilfelle en blytung talerken på 20kg jeg kjenner til er en av de som er virkelig dårlig, antagelig pga dårlig belte/oppsett. . En Rega P10 gikk fra å være elendig til topp , antagelig hadde den ene dårlig belte, Rega har et oppgradert spesialbelte som alle Regaeiere bør unne seg.
    Har prøvd med 20% tyngre platetallerken vha tung clamp=ingen målbar positiv effekt .

    Det meste av hastighetsproblemer er løst av Technics DD, men det finnes visse virkelige dårlige DD også fra andre hvor høy pris slett ikke er noen garanti for stabil hastighet. Faktisk skandaløst dårlig.
    Takker for svar. Men vi gikk forbi hverandre. Dette gjelder ikke bevelig masse og wow&flutter. Men spørsmål om hvordan masse til selve drivverket kan utarte seg på den type målinger du behersker så godt.

    Spesefikt for RX-1500 har den monteringsfester for ekstra lodd plasser nært på spindelager. Jeg tenker da at det som evt gjelder her (om det faktisk har betyding) er hvor stor masse spindel er fundamentert til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Okei, ække fysiker, men prinsippet var riktig.
    Og antiskating er vel bare korrekt på et punkt.
    Ytterst og innerst er den ikke helt korrekt.
    Men ære så farlig?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Okei, ække fysiker, men prinsippet var riktig.
    Og antiskating er vel bare korrekt på et punkt.
    Ytterst og innerst er den ikke helt korrekt.
    Men ære så farlig?
    På et forum, der folk søker info, er det vel litt farligt å skrive det komplett motsatte av, hva som er riktigt ?? ;)
    Skating trekker innover og ikke utover.
    Og på radialarmer er antiskating akkurat som rett sporingspunkt korrekt på 2 steder.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Bare $9000 jo. Itte no knussel, je tæk aille sju!
    Ja, er nok rettet mot smellrike samlere heller enn mannen i gata med pantelotteripremien brennende i lomma - tror innmaten samme som ART20, så man betaler ganske dyrt for diamantnåla og annen kropp.

    Men så vidt jeg vet har jo alle konkurentene en ussel limt diamant-cantilever, så sånn sett vinner den i top trumps kampen enkelt ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar. Men vi gikk forbi hverandre. Dette gjelder ikke bevelig masse og wow&flutter. Men spørsmål om hvordan masse til selve drivverket kan utarte seg på den type målinger du behersker så godt.

    Spesefikt for RX-1500 har den monteringsfester for ekstra lodd plasser nært på spindelager. Jeg tenker da at det som evt gjelder her (om det faktisk har betyding) er hvor stor masse spindel er fundamentert til.
    Vet ikke, vanskelig å skille masse fra alt annet som er/kan være ulikt. Rega sverger til lette konstruksjoner andre blytunge, Begge typer kan være bra og dårlig ser det ut som. Vibrasjoner som forplanter seg til chassis går til lager så til tallerken og det går til platen som PU sender så å ha at stabilt minst mulig påvirkelig lagerpunkt virker fornuftig.Det samme pronsippet gjelder armes innfastning, men må børe så stabil som mulig og ikke bevege seg/vibrere i forhiold til leagersenter

    Det er ganske læreriket å ta fram et steoskop og lytte på de ulike delene, med motor av, på, rem av, på osv
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.368
    Antall liker
    35.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen systemer har jo mulighet til å skru og justere nøyaktig
    1.jpg

    Mens andre har ikke mulighet til finjustering.
    2.jpg

    Antiskatingen fungerer likevel.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    0
    Vibrasjoner som forplanter seg til chassis går til lager så til tallerken og det går til platen som PU sender så å ha at stabilt minst mulig påvirkelig lagerpunkt virker fornuftig....
    Støv kan man leve med dvs. ikke bruke støvdeksel, men i litt overført betydning ligger disse støvkornene overalt på Vinylsystemet som store kampesteiner og det er visstnok helt ufarlig......
    Vibrasjoner engster man seg for.....spesielt de som har fantastiske bokhylletalere......og ellers de fleste......der bass er mangelvare.....
    Riktig fokus og prioriteringer utøves etter eget forgodtbefinnende og gjør det særdeles forvirrende å praktisere Vinyl på en litt mer naturlig måte.... :unsure:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    For meg er hele poenget med vinyl er å ha noe å pusle med, mer perfekt gjengivelse får jeg på andre måter, At vinyl kan låte så fortreffelig bra er ganske fasinerende
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    0
    For meg er hele poenget med vinyl er å ha noe å pusle med....
    Helt klart - og det er mer å hente enn i nymotens kabler som er priset langt inn i himmelen.
    LUXMAN spiller helt fantastisk, men kablene er snart 50 år og det frister med en liten oppgradering.
    Hvordan gjør man det? og Youtube har mange svar, men ble rimelig skeptisk etter denne videoen..... :unsure:
    Noen her inne som har prøvd ? ......og lykkes med et MÅLBART bedre resultat ???

     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    427
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Finnes ikke noen måte å måle ett komplekst musikksignal, som forteller om hvordan det låter, man må bare prøve. Viktig å huske på at pris på signalkabler overhodet ikke forteller noe om lydkvalitet. Lag selv, eller få noen som er loddekyndig til å lage. Gode plugger, Klotz MC5000, el Mogami 2549 er kvalitetskabel som ikke koster mye, typisk 40-50,-/meter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.368
    Antall liker
    35.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ...Step-up, virker de både på mm og mc? Jeg kunne godt tenkt meg litt mer gain fra platespiller (ca 10 db) Har dere noen billige å anbefale?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    ...Step-up, virker de både på mm og mc? Jeg kunne godt tenkt meg litt mer gain fra platespiller (ca 10 db) Har dere noen billige å anbefale?
    Du får mm riaa'r med forskjellig forsterkning, varierer vel fra 30 tallet og opp mot 50.
    Har aldri hørt om SUT for mm's men hva veit jeg.
    Sikkert folk her inne som har gått teknikern i Trondheim
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.368
    Antall liker
    35.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du får mm riaa'r med forskjellig forsterkning, varierer vel fra 30 tallet og opp mot 50.
    Har aldri hørt om SUT for mm's men hva veit jeg.
    Sikkert folk her inne som har gått teknikern i Trondheim
    Kjøper ikke ny riaa. Jeg bruker mc - så det er vel det jeg ønsker step-up til.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Kjøper ikke ny riaa. Jeg bruker mc - så det er vel det jeg ønsker step-up til.
    Kjapt søk viser at Lundahl har SUT i alt fra 8db til 32db
    Roter du litt på webben finner du nok det du trenger.
    Eller spør i en faghandel ( ikke Elkjøp eller Power)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    På et forum, der folk søker info, er det vel litt farligt å skrive det komplett motsatte av, hva som er riktigt ?? ;)
    Skating trekker innover og ikke utover.
    Og på radialarmer er antiskating akkurat som rett sporingspunkt korrekt på 2 steder.
    Hm, nei. Nullpunktene har ingen betydning for skating. Jeg laget denne illustrasjonen til en artikkel, som jeg synes forklarer det:

    skating.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Nerdet meg gjennom 5 ulike belter i dag , forskjellen er ganske dramatisk om man ikke har optimalt belte. To gav Peak Wow under 0.1%, to på 0.13-0.17% og ett på peak wow >0.5%!!
    Se på W&F DIN tallet, det juger mye og filterer bort langsomme variasjoner ,men det Malvern beltet her er helt ubrukelig uansett tall. Malvern beltet er nok for langt, 48cm mot Michell sine som varier mellom 45 og 48 avhengig av brukslengde. Det må nevnes at Malvern sitt Michell belte IKKE var det orginale gummibelte ,men et annet glattere materiale som vissnok skulle være så bra, det var det ikke og jeg fikk pengene igjen. Ser ikke ut som de selges lengre heller....og godt er det

    Sjekk belteefekten med mobilappene, er ikke beltet bra kan det hjelpe å riste beltet i en pose talkum, riste av , og tre på igjen.
    1671632647167.png


    Det beste beltet med talkum og mobil appen blir slik.
    1671632510538.png


    God Jul med Gode belter
     

    Vedlegg

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Helt klart - og det er mer å hente enn i nymotens kabler som er priset langt inn i himmelen.
    LUXMAN spiller helt fantastisk, men kablene er snart 50 år og det frister med en liten oppgradering.
    Hvordan gjør man det? og Youtube har mange svar, men ble rimelig skeptisk etter denne videoen..... :unsure:
    Noen her inne som har prøvd ? ......og lykkes med et MÅLBART bedre resultat ???

    Regner med at du gjør det fordi det er gøy å surre litt med hobbyen. Tror ikke det er noe feil på kablene dine selv om de er 50 år. Er kablene loddet fast(integrert i spiller) så hadde jeg ikke byttet dem. Isåfall ville jeg satt inn to RCA, hunn i chassiset for så å kunne bytte ut kabler på «vanlig» måte. Som en sier her så er clotz kablene veldig gode sånn kvalitetsmessig. Har du loddebolt og ser sånn nogenlunde bra så fikser du alt dette enkelt selv😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    PGA diverse omstendigheter spiller jeg dagens taffelmusikk på denne.

    faktisk gjør den nytten helt greit. Hva skal men med bedre for gamle ører når musikken er bra, , litt fjernere lydbilde enn jeg er vant med , men på enkelt musikk låter det helt ok om man skur opp litt og justerer kanalubalansen , vinyl er tilgjengelig med ok lyd for hvermansen også. hvorfor bruke 100k på pickup når 300kr gir lyd…for de som driter i det som skjer over10 000 Hz

    Få se om jeg får lagt ut sammenlignende opptak på YouTube
    PS den har karbonnlefane må vite
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    PGA diverse omstendigheter spiller jeg dagens taffelmusikk på denne.

    faktisk gjør den nytten helt greit. Hva skal men med bedre for gamle ører når musikken er bra, , litt fjernere lydbilde enn jeg er vant med , men på enkelt musikk låter det helt ok om man skur opp litt og justerer kanalubalansen , vinyl er tilgjengelig med ok lyd for hvermansen også. hvorfor bruke 100k på pickup når 300kr gir lyd…for de som driter i det som skjer over10 000 Hz

    Få se om jeg får lagt ut sammenlignende opptak på YouTube
    PS den har karbonnlefane må vite
    Skakke mobbe deg for å skrive karbonnlefane, på Webb sia er pu' lista under turnables, så joda den er sikkert able to turn
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.004
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ...Step-up, virker de både på mm og mc?

    I teorien ja, men jeg har aldri sett en step-up for MM til salgs. Leste om en som lagde en selv, men det er vel ikke veldig aktuelt kanskje.

    Det billigste jeg vet om er Xindak MC-10, som er litt omtalt her og kan kjøpes bl.a her. Mala hadde dem før, men ikke lenger ser jeg. Ble omtalt i Fidelity langt tilbake, trolig av Mr. Brekke, som likte dem svært godt.

    Ellers finnes det også forskellige head-amps, som gir aktiv forsterkning i stedet for passiv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Skakke mobbe deg for å skrive karbonnlefane, på Webb sia er pu' lista under turnables, så joda den er sikkert able to turn
    Feite fingre og fyll er ingen god kombinasjon vet du, vi gamle med 45 feriedager i igjen begynner julefeiringen tidlig….
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Man trenger jo ikke stepup for MM eller MI pickups, for MC velger du graden av forsterking du vil ha, samt kvalitet på transformere, det være Lundahl eller andre. Jeg bruker Rothwell MCL 20x med AT33PTGII og har da ca 6 mv inn i MM inngangen, det gir dynamikk og detaljer!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hm, nei. Nullpunktene har ingen betydning for skating. Jeg laget denne illustrasjonen til en artikkel, som jeg synes forklarer det:

    Vis vedlegget 878651
    Man trenger jo ikke stepup for MM eller MI pickups, for MC velger du graden av forsterking du vil ha, samt kvalitet på transformere, det være Lundahl eller andre. Jeg bruker Rothwell MCL 20x med AT33PTGII og har da ca 6 mv inn i MM inngangen, det gir dynamikk og detaljer!
    Ser den, men jeg sa ikke, at punktene var de samme.
    Ettersom skatingkraften er størst i starten av platen, fallende innover mitten og stigende igjen sist på platen,
    må man vel formode (på radialarm med overhang), at antiskating er helt korrekt på mere enn et punkt.

    Antiskating.gif
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser den, men jeg sa ikke, at punktene var de samme.
    Ettersom skatingkraften er størst i starten av platen, fallende innover mitten og stigende igjen sist på platen,
    må man vel formode (på radialarm med overhang), at antiskating er helt korrekt på mere enn et punkt.

    Vis vedlegget 878698
    Magefølelsen min sier at skating-kraften er minst ytterst og blir større mot midten, men jeg harf ikke tid til å gruble på det nå. ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Magefølelsen min sier at skating-kraften er minst ytterst og blir større mot midten, men jeg harf ikke tid til å gruble på det nå. ;)
    Les denne...... spesiellt side 10.
    Da finner du ut av, at magefølelsen din ta´r feil...... tvertom er skating force størst ytterst ;)

    https://www.audioasylum.com/images/Skating-force-Misunderstanding-and-misinformation-about-it.pdf

    a- First thing we can notice is skating force is not constant and varies according to groove radius.
    b- We can easily see at no point over record, skating force is never zero. So there is always positive skating force with overhung fixed pivot tonearm.
    c- The force at the outer grooves (at the beginning of record) highest, gradually falls to minimum after passing the record’s halfway of the groove area then gradually rises again at the inner grooves but never high enough as at the outermost grooves.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn