Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Biter han... den jävel 🤣
    Åååååå.....JADA !!!
    Nebbet er viktig å trene....... så far må ofre litt hud de neste månedene.....men sånn er det når man trener vaktfugler for viktige oppgaver 🥰
    I pausene blir det tid til litt eget i Vintageavdelingen så nå er test-regimet koblet opp og verifisert - venter kun på noen gullbelagte kabler og PU... :coffee:


    IMG_20221214_120345_768.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fin velgerboks!
    Jeg bruker min på linjenivå, altså etter phonoforsterkeren, for å velge mellom grammofon og CD-spiller. Er det off topic-bruk?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Fin velgerboks!
    Jeg bruker min på linjenivå, altså etter phonoforsterkeren, for å velge mellom grammofon og CD-spiller. Er det off topic-bruk?
    Samme her.....tester med like RIAA på begge spillere.....begge spillere er samme modell......så bare PU skal være forskjellig....
    Internkablene i spillerene er originale.....men gjør klar for å bytte på den ene....bare for å lete etter forskjeller.....når PU er vurdert
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Fikk det for meg at jeg skulle legge inn vinylsamlingen på https://www.discogs.com/
    Ble fort en kjedelig jobb, men samtidig en litt anderledes og artig tilnærming til platene som har vært med meg siden undomskolen. Hvor langt de fleste ikke har vært spilt på 30 år.

    Flere av coverne har navn påskrevet som hjalp meg huske igjen at vi som ungdom med lite penger drev å byttet plater når vi var lei dem.

    Men mest intressant var det å se hvordan jeg i en tid hvor vi kun hadde NRK og lokale platepusjeren til å inspirere oss til å finne nye artister ofte har rotet i billigkassene for å kjøpe musikk basert kule cover-bilder og forsøk på å finne navn man kjente igjen på baksiden.
    Hvor jeg nå ser at flere av disse albummene som ikke ble satt pris på for 30 år siden nå vekker ny nyskjerrighet etter ha lest litt om artistene på Discorgs.

    Discorgs har en morsom funksjon jeg benytter mye på LMS. Random item. Som da velger et tilfeldig album fra privat samling. Kan bli artig å se om den hjelper meg utvide hva som havner på snurrebassen slik LMS ofte finner gode CD album jeg typisk ikke ville ha valgt om jeg plukket selv.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    3.814
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Åååååå.....JADA !!!
    Nebbet er viktig å trene....... så far må ofre litt hud de neste månedene.....men sånn er det når man trener vaktfugler for viktige oppgaver 🥰
    I pausene blir det tid til litt eget i Vintageavdelingen så nå er test-regimet koblet opp og verifisert - venter kun på noen gullbelagte kabler og PU... :coffee:


    Vis vedlegget 876715
    Jeg likte ikke den der. Åpnet den for å legge til en jordskrue, og jeg syntes det var litt tvilsomt inni der, samt at jeg ville ha enda en inngang. Kjøpte en av disse https://www.hificollective.co.uk/switches/blore-edwards-4pole-6way-selector-switch-opxr-1055-02.html , noen phonokontakter og mekket dem inn i en boks jeg hadde liggende. Sikkert grei nok, men felles signalskinner osv? Næh, ikke min smak.​
    folder1.jpg
    folder2.jpg
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Jeg likte ikke den der. Åpnet den for å legge til en jordskrue, og jeg syntes det var litt tvilsomt inni der, samt at jeg ville ha enda en inngang.
    Ser den....liker den ikke, men den gjør nytten i jakten på forskjeller.
    Mobiltelefonen høres tydelig i systemet når den ligger ved siden av.... :unsure:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til at analogue prod/acoustic sounds får nettbutikk i Tyskland. Ser ut til å være endel rimeligere enn dipper, sjekket en Lynyrd Skynyrd 2x45, koster 1399 på dipper og 75 euro her. Selv med toll vil det være endel billigere.



    Billig er det uansett ikke da 😉
    Norge er ikke på listen enda så det blir vel dobbel mva. Ser Sveits er der så det er vel mulig med Norge også om noen ber om det?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fremdeles for dyrt. 2 x BJ så kunne jeg vurdert saken.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    En liten notis vedrørende kvalitet på vater. På bedre modeller finner man at disse er utført slik at det under bruk ikke er behov for øyemål. Man vil se at størrelsen på boblen er tilpasset slik at den treffer begge linjene når den er i senter.

    Slik sett er denne på bildet diskvalifisert da den overlater til brukerens øyemål å få ting i vater.
    1671104443137.png


    Med riktig størrelse på boblen er det langt lettere å ting rett i henhold til kalibrering.
    1671100331464.png
    1671100723608.png


    Dette fra erfaring med rehabilitering av hus hvor jeg stusset over hvorfor alle stenderne mine var montert så skjevt at jeg kunne se det med det blotte øye når jeg trakk meg tilbake for å studere mitt arbeide.
    Årsaken viste seg å være at jeg brukte vater fra Biltema hvor all montering var utført nettopp på øyemål i forsøk på å lese av en alt for liten boble. Resten ble utført med loddsnor slik jeg burde gjort fra start.
    Senere har jeg investert i bedre vater som foruten å være enig med loddsnoren når jeg tester også kan leses av uten at jeg selv må "vurdere" om boblen er i senter ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Hvem har agenturet på TW-Acustic om dagen?
    Funderer på om denne spilleren burde hatt tre armer.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Hai-Fai-folket jakter mikro-detaljer, men overser det aller viktigste......eller gjør de ikke det ? :unsure:
    Hvordan løses problemet på en enkel måte ?


     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.380
    Antall liker
    35.132
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har helt sikkert ikke dyrt nok system, hører absolutt ikke noe forskjell med eller uten støvdeksel.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Platespillere tåler støv, og kan rengjøres. Plater tåler det dårlig, og bør beskyttes. En platespiller trenger ikke nødvendigvis støvdeksel, med mindre man lar platene ligge på mens spilleren ikke er i bruk. Platetallerken, eller platematte på den, kunne ha nytte av et støvdeksel. Uten deksel bør de i alle fall være den delen som rengjøres ofte. Jeg har ikke støvdeksel på SP10II, men snur platematten når spilleren ikke brukes.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Highendgrammofonen min (den var i alle fall det i 1973) har uhengslet støvlokk, en slags middle ground. Trenger ikke støvtørke grammofonen så ofte.

    Spørsmål: Er det slik at det låter dårligere om et støvlokk akkurat har blitt fjernet?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Støvlokket er lett og tynt og vibrerer lett og de vibrasjonene forplanter seg til spilleren om lokket henger på. Jeg har målinger fra 20 år tilbake som dokumenterer det. Da sluttet jeg å ha coveret på spiller (Thorens TD125) Nå har jeg støvlokk som ikke berører spilleren… det burde skjerme litt mot lydtrykket , men gidder sjelden å bruke det. Det er ting som betyr mer, som isolasjon motor vibrasjoner mot lager og Tonearm, og wow og Flutter
    Har noen lagt merke til lyden av en pickup mot platen som snurrer med volum på null, Det er en forurensning som bør bort fordi det er vibrasjoner vi ikke vi ha, Det er hele platen op spilleren som lager lyden, ikke bare stiften , en spiller som er stille med RIAA avslått og nålen gående i rillen er en bra spiller.….


    Ang hastighetsstabilitet , her er 3 ulike spillere fra den beste til noen andre, Forresten er det generelt dårlig korrelasjon mellom pris og kvalitet. Selv om den dyreste av de 3 vist her er den beste og den dårligste billig. Heldigvis er det meste under 0.2% OK ved musikklytting. Man kan altså kjøpe en spiller til under 10 000 som har bedre gange enn en til 1million. Eller bruke 100 000- 300 000 og få enten det beste eller det dårligste .Lykke til med kjøpet
    1671312052792.png


    Peak wow..
    1671312922472.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Er denne oppliningen OK? eller skal PU dreies ørelit mot klokken?. Måtte sette azimuth på nytt og det ble ike så bra som jeg hadde det( 29/30db kanalseparasjon nå 35/36 før) mistenker at HTA kan ha kommet ut av lage og påvirke muligens
    1671371820426.png


    Før azimut uhellet(PU skrue løs) hadde heg dette
    1671372236693.png


    EDIT: Antagelig vinyl revroser, forvregining og signalnivå er som før har HTA vært feil burde forvregning økt.
    Og så hadde jeg glemt å sette antiskate tilbake til 1.5!!
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Som jeg ser det må se på stiften, denne må være rett og det kan være vanskeligt å se. Der har vært snakk om gode speil men måling forteller jo alt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Er det noen her som kan litt om ulike plasttyper?

    Polypropylen (PP) eller Polyethylene (PE), — hvilken av dem er mest sansynlig vil gulne først?

    Eventulet hvilken av dem er typisk mest transperent? De jeg ser på har ulik tykkelse PP 80µ PE 130µ.

    Vurderer bytte alt av ytre plastkover grunnet gulning så greit å velge en variant som ikke raskt lider samme aldringssymtomer som nå frustrerer litt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Forresten er det generelt dårlig korrelasjon mellom pris og kvalitet.
    Kunne vært artig å høre om du har målt hva som skjer når man legger til masse og/eller fjerner demping av plinth mot underlaget.

    Det er kar i Nederland som driver lager diverse tilbehør til RX-1500 hvor han bl.a. har laget et 8 kg lodd til spilleren som skrues fast i bunn av plith i originalfester. Etter ha forsøkt ulike metaller inkl bronse landet han at mykt jern låt best.

    Men mest overraskende har han sammen med andre konkludert at bytte ut dempebeina på spilleren med solide jernben rett på underlaget endrer lyden til det posetive. Det fremkommer ikke om forbedring skyldes at man tar bort fjærene som rent teoretisk kan "spille med". Eller om forbedring skyldes at spilleren satt direkte på underlag dermed kan regnes som tilført masse.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er denne oppliningen OK? eller skal PU dreies ørelit mot klokken?. Måtte sette azimuth på nytt og det ble ike så bra som jeg hadde det( 29/30db kanalseparasjon nå 35/36 før) mistenker at HTA kan ha kommet ut av lage og påvirke muligens
    Vis vedlegget 877759

    Før azimut uhellet(PU skrue løs) hadde heg dette
    Vis vedlegget 877765

    EDIT: Antagelig vinyl revroser, forvregining og signalnivå er som før har HTA vært feil burde forvregning økt.
    Og så hadde jeg glemt å sette antiskate tilbake til 1.5!!
    Jeg merker mitt head shell" etter protraktoren , og tar i beregning av skrue feste og overhang på PU og hvorpå den skal på head shellet
    Dette som en grov justering , Mini vater og en skil byggnings horsontal / vertikal laser til å sjekke plana . )
    Orto fon lytte test platen gir jo og en indikasjon på at ting er rett ,,,uten måle instrumenter ,,,
    Du må bare bestemme hvor på du vil ha 100% tangenten , hvor er de beste kutta ? er de ikke nr2 eller siste ? : )
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er denne oppliningen OK? eller skal PU dreies ørelit mot klokken?. Måtte sette azimuth på nytt og det ble ike så bra som jeg hadde det( 29/30db kanalseparasjon nå 35/36 før) mistenker at HTA kan ha kommet ut av lage og påvirke muligens
    Vis vedlegget 877759

    Før azimut uhellet(PU skrue løs) hadde heg dette
    Vis vedlegget 877765

    EDIT: Antagelig vinyl revroser, forvregining og signalnivå er som før har HTA vært feil burde forvregning økt.
    Og så hadde jeg glemt å sette antiskate tilbake til 1.5!!
    ps så ikke målingen din som var forandret 6 db er mye ,,samme PU ? ville sjekket måle utstyret eller vta . Spiller den bass like bra ?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er denne oppliningen OK? eller skal PU dreies ørelit mot klokken?. Måtte sette azimuth på nytt og det ble ike så bra som jeg hadde det( 29/30db kanalseparasjon nå 35/36 før) mistenker at HTA kan ha kommet ut av lage og påvirke muligens
    Vis vedlegget 877759

    Før azimut uhellet(PU skrue løs) hadde heg dette
    Vis vedlegget 877765

    EDIT: Antagelig vinyl revroser, forvregining og signalnivå er som før har HTA vært feil burde forvregning økt.
    Og så hadde jeg glemt å sette antiskate tilbake til 1.5!!
    Set at Audio Technica har lagt gullegget og bommet fullstendig på merkingen av pickupen. Jeg tok meg friheten og rettet på det.
    1671371820426~2.png

    Sånn, nå matcher pickupen justeringsinnsatsen din.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.753
    Sted
    Oslo
    Mulig jeg bare er dum.
    Når plata spilles vil vel nåla dras utover.
    Mao vinkelrett statisk er ikke vinkelrett dynamisk.
    Som sagt mulig jeg bare er dum.
    Men tråden sier alt kan diskuteres.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    ok, hvem vil ta en for laget og kjøpe Audio Technicas jubileums PU for å se hvor bra den er.
    Limitert til 60 eksemplarer og med stylus/cantilever laget i solid diamant! ingen fattigslig liming her i gården!
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 877693
    Støvlokket er lett og tynt og vibrerer lett og de vibrasjonene forplanter seg til spilleren om lokket henger på. Jeg har målinger fra 20 år tilbake som dokumenterer det. Da sluttet jeg å ha coveret på spiller (Thorens TD125) Nå har jeg støvlokk som ikke berører spilleren… det burde skjerme litt mot lydtrykket , men gidder sjelden å bruke det. Det er ting som betyr mer, som isolasjon motor vibrasjoner mot lager og Tonearm, og wow og Flutter
    Har noen lagt merke til lyden av en pickup mot platen som snurrer med volum på null, Det er en forurensning som bør bort fordi det er vibrasjoner vi ikke vi ha, Det er hele platen op spilleren som lager lyden, ikke bare stiften , en spiller som er stille med RIAA avslått og nålen gående i rillen er en bra spiller.….


    Ang hastighetsstabilitet , her er 3 ulike spillere fra den beste til noen andre, Forresten er det generelt dårlig korrelasjon mellom pris og kvalitet. Selv om den dyreste av de 3 vist her er den beste og den dårligste billig. Heldigvis er det meste under 0.2% OK ved musikklytting. Man kan altså kjøpe en spiller til under 10 000 som har bedre gange enn en til 1million. Eller bruke 100 000- 300 000 og få enten det beste eller det dårligste .Lykke til med kjøpet
    Vis vedlegget 877625

    Peak wow..
    Vis vedlegget 877627
    1E85CB24-BC10-42F8-BBA5-2367852FA255.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Kunne vært artig å høre om du har målt hva som skjer når man legger til masse og/eller fjerner demping av plinth mot underlaget.

    Det er kar i Nederland som driver lager diverse tilbehør til RX-1500 hvor han bl.a. har laget et 8 kg lodd til spilleren som skrues fast i bunn av plith i originalfester. Etter ha forsøkt ulike metaller inkl bronse landet han at mykt jern låt best.

    Men mest overraskende har han sammen med andre konkludert at bytte ut dempebeina på spilleren med solide jernben rett på underlaget endrer lyden til det posetive. Det fremkommer ikke om forbedring skyldes at man tar bort fjærene som rent teoretisk kan "spille med". Eller om forbedring skyldes at spilleren satt direkte på underlag dermed kan regnes som tilført masse.
    Det desidert viktigste for en remdrevet spiller er kvaliteten på beltet. Og riktig høyde mellom motors drivaksel og tallerken hvor beltet går. Et dårlig belte kan 4doble wow/hastighetsvariasjon. Å ha talkum på er belte som ikke er bra kan halvere wow. Tunge tallerkener virker ikke å være immune mot hastighetsvariasjon , ett tilfelle en blytung talerken på 20kg jeg kjenner til er en av de som er virkelig dårlig, antagelig pga dårlig belte/oppsett. . En Rega P10 gikk fra å være elendig til topp , antagelig hadde den ene dårlig belte, Rega har et oppgradert spesialbelte som alle Regaeiere bør unne seg.
    Har prøvd med 20% tyngre platetallerken vha tung clamp=ingen målbar positiv effekt .

    Det meste av hastighetsproblemer er løst av Technics DD, men det finnes visse virkelige dårlige DD også fra andre hvor høy pris slett ikke er noen garanti for stabil hastighet. Faktisk skandaløst dårlig.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det desidert viktigste for en remdrevet spiller er kvaliteten på beltet. Og riktig høyde mellom motors drivaksel og tallerken hvor beltet går. Et dårlig belte kan 4doble wow/hastighetsvariasjon. Å ha talkum på er belte som ikke er bra kan halvere wow. Tunge tallerkener virker ikke å være immune mot hastighetsvariasjon , ett tilfelle en blytung talerken på 20kg jeg kjenner til er en av de som er virkelig dårlig, antagelig pga dårlig belte/oppsett. . En Rega P10 gikk fra å være elendig til topp , antagelig hadde den ene dårlig belte, Rega har et oppgradert spesialbelte som alle Regaeiere bør unne seg.
    Har prøvd med 20% tyngre platetallerken vha tung clamp=ingen målbar positiv effekt .

    Det meste av hastighetsproblemer er løst av Technics DD, men det finnes visse virkelige dårlige DD også fra andre hvor høy pris slett ikke er noen garanti for stabil hastighet. Faktisk skandaløst dårlig.
    I denne forbindelse kan jeg anbefale Basis audio sitt belte, ble en forbedring både på hastighet(som ble korrekt 33 1/3) og wow/flutter med en plass bak komma:) i forhold til tacker belte som påståes å være bra....

    /Rolf
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ok, hvem vil ta en for laget og kjøpe Audio Technicas jubileums PU for å se hvor bra den er.
    Limitert til 60 eksemplarer og med stylus/cantilever laget i solid diamant! ingen fattigslig liming her i gården!
    @Fosse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn