Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvor god kan en pickup egentlig bli?
    Har fundert på min neste PU og har tittet litt på de tekniske spesifikasjonene ,selv om de sier på langt nær alt, viser det seg at det er vanskelig å finne noen som oppgis som bedre enn 30db kanalseparasjon, 0.5db kanalbalanse og sporing 90u, uansett pris. ( Nå er jo sporing egentlig alt over 70 sjelden nødvendig på musikk).

    Og Audio-Tecnicas specifikasjoner på den gamle OC9 serien var bedre enn de nye. Min ATOC9ML/II har spec 31db kanalseparasjon og balanse 1db, mens jeg måler den til 35 og balansen til 0.5, den nye specen på AT-OC9XLM har >27db /1..

    Det rare er at det er ikke mange som er bedre en dette selv til 10-100 ganger prisen. Det er svindyre PU til 50-100k og over oppgir kanalseperasjon på 25 db, og balanse på 1 db , . Burde man ikke kunne forvente noe bedre for en formue på en PU ? feks 32+separasjon og 0.3-0.5 db balanse og sporing 80um?
    Det er jo knapt noen av topp PUen som egentlig har bedre målt stereoperspektiv og balanse bedre enn en AT MC til 5-6 k.
    Det er PU som koster 4 ganger mer enn en annen men har dårligere seperasjon og balanse, dårligere nål og dårligere materialer. Det er ikke så lett å navigere i dete markedet...:confused:

    Mistenker at fellesnevneren er at det er samme nålleverandør og de setter begrensningen.Men om man betaler 50k+ for en PU ville jeg forvente å få toppsorteringer, samt noe annet en aluminium nålefane.


    Tror jeg likegodt kan holde meg i de lavere luftlag ang PUer.. vi får se...

    Men det er da iallafall bra at produsentene oppgir data på PU sine, andre deler av Hihfi brasjer skjuler datane sine..
    2016
    Vis vedlegget 846103
    '
    2020+
    Vis vedlegget 846104 Vis vedlegget 846105


    Er det noen som vet om en god MC PU til 5-6k som har kanalseparasjon 30+ og balanse <0.5db ?Utenom AT?
    Og helst med nålefane i Bor og Microridge sliping
    Noe i Sumiko familien kanksje, men dobbelt så mye som jeg tenkte å bruke,,,
    SUMIKO BLUE POINT SPECIAL EVO III - Oslo Hifi Center
    Men er ikke vinyl mest "feelings" uansett? I hvert fall derfor jeg har brukt penger og tid på slikt. Veldig gøy. Og noe magisk med å høre på 10CC eller whatever på vinyl framfor bitpusheren min, med en litt annerledes dynamikk og mer tilstedeværelse... Hvem bryr seg om målingene når de uansett er elendige selv sammenliknet med DAC i en mobiltelefon?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Kan nevne at målinger jeg ikke har tatt vare på viser at man må sette "HI" Cut til 48k for ikke å få for tidlig avrulling under 20k.... HI på 20k gir avrulling lenge før. Lyttemessig er det barede yngste av oss som vil merke forskjellen...
    Som middelaldrende med nedsatt hørsel endret jeg sporenstreks innstillingene.
    PXL_20220903_173900454.jpg

    Kan jo ikke gå glipp av det jeg sannsynligvis ikke hører uansett! Regner med at det låter luftigere, mer oppløst og høyorganisk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange jordinger trenger du egentlig?, jeg ser 3 , 2 må da holde? ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Dust it er neste på listen min, hvilken duster bruker du?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor god kan en pickup egentlig bli?
    Har fundert på min neste PU og har tittet litt på de tekniske spesifikasjonene ,selv om de sier på langt nær alt, viser det seg at det er vanskelig å finne noen som oppgis som bedre enn 30db kanalseparasjon, 0.5db kanalbalanse og sporing 90u, uansett pris. ( Nå er jo sporing egentlig alt over 70 sjelden nødvendig på musikk).

    Og Audio-Tecnicas specifikasjoner på den gamle OC9 serien var bedre enn de nye. Min ATOC9ML/II har spec 31db kanalseparasjon og balanse 1db, mens jeg måler den til 35 og balansen til 0.5, den nye specen på AT-OC9XLM har >27db /1..

    Det rare er at det er ikke mange som er bedre en dette selv til 10-100 ganger prisen. Det er svindyre PU til 50-100k og over oppgir kanalseperasjon på 25 db, og balanse på 1 db , . Burde man ikke kunne forvente noe bedre for en formue på en PU ? feks 32+separasjon og 0.3-0.5 db balanse og sporing 80um?
    Det er jo knapt noen av topp PUen som egentlig har bedre målt stereoperspektiv og balanse bedre enn en AT MC til 5-6 k.
    Det er PU som koster 4 ganger mer enn en annen men har dårligere seperasjon og balanse, dårligere nål og dårligere materialer. Det er ikke så lett å navigere i dete markedet...:confused:

    Mistenker at fellesnevneren er at det er samme nålleverandør og de setter begrensningen.Men om man betaler 50k+ for en PU ville jeg forvente å få toppsorteringer, samt noe annet en aluminium nålefane.


    Tror jeg likegodt kan holde meg i de lavere luftlag ang PUer.. vi får se...

    Men det er da iallafall bra at produsentene oppgir data på PU sine, andre deler av Hihfi brasjer skjuler datane sine..
    2016
    Vis vedlegget 846103
    '
    2020+
    Vis vedlegget 846104 Vis vedlegget 846105


    Er det noen som vet om en god MC PU til 5-6k som har kanalseparasjon 30+ og balanse <0.5db ?Utenom AT?
    Og helst med nålefane i Bor og Microridge sliping
    Noe i Sumiko familien kanksje, men dobbelt så mye som jeg tenkte å bruke,,,
    SUMIKO BLUE POINT SPECIAL EVO III - Oslo Hifi Center
    Det spørsmålet lurte jeg også på en gang i tiden. Men det er faktisk visse egenskaper som er vanskelig å dokumentere på en intuitiv måte. Særlig når det kommer til resonanser og effekten av nålefane og armatur.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    En sånn støvtørker arm er nok mest passande for direktedrevne spillere med rpm servokontroll tror jeg. Pga hastighetsforskjellen mellom ytterspor og innerspor vil friksjonen variere over platen og dermed vil hastigheten på en remdrevet spiller -uten kontinuerlighastighetskorrigering- dvs nesten alle- variere over platen= Feil hastighet på alle spor unntatt ett.
    Må visst få meg en ORBE da eller Technics
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.131
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Enig Clorin. Solgte nettopp min luxman spiller DD med en slik støvbørstearm - kunne ikke tenke meg å flytte den over til min mmf spiller, med fare for at hastigheten blir feil.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Som middelaldrende med nedsatt hørsel endret jeg sporenstreks innstillingene.
    Vis vedlegget 846266
    Kan jo ikke gå glipp av det jeg sannsynligvis ikke hører uansett! Regner med at det låter luftigere, mer oppløst og høyorganisk.
    Sorry jeg har forledet Eder littegrann. Jeg gjentok Hi Cut frekvenssjekken på Puffin idag og avrulingen under 20k med 20k vs 48k- er ikke stå stor som jeg husket.
    Ingen forskjell på 48k og 30kHz som øvre grense, med 20Khz som øvre grense begynner det å rulle svakt av fra 14KHz og er ned 2db ved 18khz(orange kurve). Det er det neppe noen her inne som merker
    1662308145371.png
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Sorry jeg har forledet Eder littegrann. Jeg gjentok Hi Cut frekvenssjekken på Puffin idag og avrulingen under 20k med 20k vs 48k- er ikke stå stor som jeg husket.
    Ingen forskjell på 48k og 30kHz som øvre grense, med 20Khz som øvre grense begynner det å rulle svakt av fra 14KHz og er ned 2db ved 18khz(orange kurve). Det er det neppe noen her inne som merker
    Vis vedlegget 846569
    Hæ? Kan du skrive litt høyere? Hører ingenting gjennom ulinga til bikkja etter at jeg endret high cut til 48 kHz.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Hvor god kan en pickup egentlig bli?
    Det rare er at det er ikke mange som er bedre en dette selv til 10-100 ganger prisen.
    Det er jo knapt noen av topp PUen som egentlig har bedre målt stereoperspektiv og balanse bedre enn en AT MC til 5-6 k.
    Det er PU som koster 4 ganger mer enn en annen men har dårligere seperasjon og balanse, dårligere nål og dårligere materialer.
    Tror jeg likegodt kan holde meg i de lavere luftlag ang PUer.. vi får se...
    Et godt spørsmål - rasjonelt og bevisst - teknisk bevist også

    Jeg har fått mange gode tips her inne og trives med lyd-resultatet der pris-settingen er i det lavere/laveste sjiktet.
    Opplevde forskjeller er tilstede innen variasjoner av PU og RIAA og kan repeteres - pris ingen faktor.

    Med prisen som faktor har jeg benyttet flere anledninger til å oppleve lydbildet i oppsett andre steder.
    Lydopplevelsen fra PU kan ikke tillegges vekt da det totale lydbildet i lytteposisjon i alle tilfellene er mangelfullt - i varierende grad

    Hvis muligheten dukker opp for å lytte til en komplett vinylrigg i eget system så blir det prioritert fremfor videre tanker om skifte til dyrere PU på dagens variasjon av løsninger... :unsure:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis muligheten dukker opp for å lytte til en komplett vinylrigg i eget system så blir det prioritert fremfor videre tanker om skifte til dyrere PU på dagens variasjon av løsninger... :unsure:
    Om du har noen interesse har jeg en del 96/24 rip av de låtene med de PUene som er på youtube kanalen min. Kanskje noen av dem kan vekke nysgjerrighet?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Om du har noen interesse har jeg en del 96/24 rip av de låtene med de PUene som er på youtube kanalen min. Kanskje noen av dem kan vekke nysgjerrighet?
    Takk for tips :)
    En lenke er fint hvis du poste kan? :unsure:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så bra - skeptisk til slike dingser, men blir spennende å lese hvor mye av musikken som forsvinner hos deg i samme slengen... :unsure:
    Denne "dingsen" var vel standard i mange forsterkere og phonotrinn for 30-40 år siden, så jeg vet ikke om den skepsisen er begrunnet. Det er vel bare et høypassfilter som deler et godt stykke under det hørbare området.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Så bra - skeptisk til slike dingser, men blir spennende å lese hvor mye av musikken som forsvinner hos deg i samme slengen... :unsure:
    Ser man på frekvensspekteret på innspilt vinylmusikk er det ikke stort som foregår under 40 hz. Jeg er mer skeptisk Dobly A B C støyreduksjon som fjernet hele diskanten , den gang da jeg hørte den…

    Det rumble filtere ser ut til å fungere meget bra, ser ikke hvor det kutter , men trolig under 20 Hz, vi får høre hva tilbakemeldingene blir her. Active vertikal cancellation filter er det samme som et elliptisk monofilter. Puffin har det samme og jeg måler litt lavere bassnivå, men samtidig lydmessig en tightere mer presis bass. Smak og behag osv …

    Edit:
    D92CE47B-8720-4BA2-AA20-A46E3F409051.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Verlikal kansellering under 140 Hz blir omtrent som å spille med et DBA opp til øvre teoretiske grensefrekvens. Mono under 140. Jeg hører ikke det. Har prøvd.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @IvarT . Du har Ortofons testplate ser jeg. Der har du test spor med lyd i kun Høyre og Venstre kanal. Perfekt Azimuth har du når lyden i motsatt kanal er lav og den andre kanalen likedan, dvs. like lav. Du kan måle dette med et multimeter satt til VAC og mV på høyttaler utgangen. (Eller utgang fra RIAA).

    Ved feks 500mV på kanalen med lyd vil 15mV i den andre kanalen være et bra resultat( 30db separasjon) . Helst bør den andre kanalen ligge på omtrent samme nivå. Nøyaktig det samme er ikke et mål. Hvis den ene siden har 5mV (40db) og den andre 50mV (20db) er Azimuth skjev og justering vil hjelpe.
    2M black er spesifisert til 26db kanalseparasjon, dvs. 5% nivå i kanal uten lyd , 500mV og 25 mV
    Nå har jeg skaffa meg et multimeter og målt* på utgang fra RIAA. Ved 1000 Hz testtone kun i venstre kanal måler jeg 680 mV i venstre kanal og 30 mV i høyre kanal. Ved 1000 Hz testtone kun i høyre kanal måler jeg 670 mV i høyre kanal og 20 mV i venstre kanal. Det er da en liten forskjell mellom kanalene, men dette er kanskje så lite at det ikke er noe å bry seg om?

    * Jeg har målt flere ganger, og det var vanskelig å få helt stabile verdier. Likevel var differansen den samme. Det kunne for eksempel variere mellom 680 mV og 690 mV og mellom 30 mV og 40 mV ved testtone kun i venstre kanal. Men dette er kanskje normalt for så små verdier?
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte en sånn rumble filter dings i dag. Så får vi testet det også😊
    Har en slik, strålende fornøyd og slapp helt av ingenting av musikken forsvinner. Jeg hadde litt problemer med blaffrende basselement på en del musikk. Forsvant som dugg for solen og mener å huske at jeg syntes bassen ble "tightere" også. Er 4 år siden anskaffelse så husken er litt dårlig.
    Mvh
    Vidar
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Var vist bare 3nog et halvt år siden, @Pål gundersen se for øvrig her 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn