Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    VU meter på phono og presisjonsjustering på arm fikser Azmituth på et blunk :cool:
    Kult, men vi stakkrs Fattigfolk må klare oss med digital vinyl og plastbiter. Men det blir da kanalseparasjon på -35.0 og -35.2dB;)
    C5D022BA-469D-4158-800E-587E5773D9D3.jpeg

    EA492619-7FD5-44BD-9AB6-4ADD35B48920.jpeg

    PS Slett ikke alle testplater har så bra separasjon, Ortofon og Ultimate Analog test record har det.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff, det må være fælt å være fattig! Kjekk boks, Puffin.
    Jeg digitaliserer det jomfruelige signalet fra min analoge phonoforsterker i en alt for billig Yamaha WXC-50 (Ikke rart at her låter som det gjør) og bruker softwaren til RME-lydkortet når jeg justerer pickup.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan min Thorens TD 125 Mk. II kjøre like fort som en Lenco.


    Mangler bare pickup og en arm som gjør bytte enkelt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Rart med det, vi er forskjellige og det er greit. Dere synes det er fascinerende med vinylemulering, jeg fascineres av old school hardware. Musikk blir det lell.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Litt avhengig av hvilken pickup du har, når du prøver azimuth er det gjerne en fordel å sette nåletrykket til 0,5 gram, da vil ikke nålefanen tilte til ene siden. Man ser denne effekten tydelig om du har f.eks. 2 gram trykk, setter pickuppen ned på en plate hvor tallerkenen ikke kjører, se da på nålefanen hva der skjer når du starter spilleren....
    Takk for et godt tips! Er det en fordel å sette stifttrykket til 0,5 gram når man jobber på protractor med selve pickup-plasseringen også? Eller skal man da ha fullt "arbeidstrykk" på nåla?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    En fordel ja, med protractor må du se på nålefanen og stiften, jeg gjør det sånn. Som alltid, utfør justeringer med armen i holderen og vær forsiktig med å håndtere armen da den lett vil kunne vippe voldsomt. Når alle justeringer er gjort settes nåletrykk til normal verdi, man kan da dobbelsjekke med stiften. Antiskate justeres og du kan gjøre test med antiskate på plate om du vil.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ....men selvsagt vil de mest nevrotiske kjøre med korrekt nåletrykk så de ikke får feil overheng av den likke ekstra fremover-komponenten rotasjonen av nålefanen når man legger på litt VTF etterpå utgjør. Det ka sikkert dreie seg om flere hundredels millimeter!!!! :eek:
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Dempeføtter er mye omtalt de seneste ukene...... så nå er "mirakel-kuren" for eliminering av vibrasjoner på vei i Posten..... (y)

    turntable_ultra_feet.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Hvor god kan en pickup egentlig bli?
    Har fundert på min neste PU og har tittet litt på de tekniske spesifikasjonene ,selv om de sier på langt nær alt, viser det seg at det er vanskelig å finne noen som oppgis som bedre enn 30db kanalseparasjon, 0.5db kanalbalanse og sporing 90u, uansett pris. ( Nå er jo sporing egentlig alt over 70 sjelden nødvendig på musikk).

    Og Audio-Tecnicas specifikasjoner på den gamle OC9 serien var bedre enn de nye. Min ATOC9ML/II har spec 31db kanalseparasjon og balanse 1db, mens jeg måler den til 35 og balansen til 0.5, den nye specen på AT-OC9XLM har >27db /1..

    Det rare er at det er ikke mange som er bedre en dette selv til 10-100 ganger prisen. Det er svindyre PU til 50-100k og over oppgir kanalseperasjon på 25 db, og balanse på 1 db , . Burde man ikke kunne forvente noe bedre for en formue på en PU ? feks 32+separasjon og 0.3-0.5 db balanse og sporing 80um?
    Det er jo knapt noen av topp PUen som egentlig har bedre målt stereoperspektiv og balanse bedre enn en AT MC til 5-6 k.
    Det er PU som koster 4 ganger mer enn en annen men har dårligere seperasjon og balanse, dårligere nål og dårligere materialer. Det er ikke så lett å navigere i dete markedet...:confused:

    Mistenker at fellesnevneren er at det er samme nålleverandør og de setter begrensningen.Men om man betaler 50k+ for en PU ville jeg forvente å få toppsorteringer, samt noe annet en aluminium nålefane.


    Tror jeg likegodt kan holde meg i de lavere luftlag ang PUer.. vi får se...

    Men det er da iallafall bra at produsentene oppgir data på PU sine, andre deler av Hihfi brasjer skjuler datane sine..
    2016
    at2016.GIF

    '
    2020+
    at2020.GIF
    at2020-2.GIF



    Er det noen som vet om en god MC PU til 5-6k som har kanalseparasjon 30+ og balanse <0.5db ?Utenom AT?
    Og helst med nålefane i Bor og Microridge sliping
    Noe i Sumiko familien kanksje, men dobbelt så mye som jeg tenkte å bruke,,,
    SUMIKO BLUE POINT SPECIAL EVO III - Oslo Hifi Center
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.053
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke obspa andre enn de nevnte, men så er det også lenge, lenge siden jeg kikket noe videre. Tviler på at specs har blitt bedre siden sist, det har nok utelukkende blitt dyrere å være med på leken.

    Stygt redd for at en OC9xx eller AT33PTG/II gir deg/oss 98.976% av det en pickup faktisk kan yte, eller av det noen produsent er villig til å bry seg med å produsere, per i dag.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Har byttet høytalere. Nå ble det brumlebass i elementene når jeg «drar på litt» bedre med lokk nede. Noen lure ideer om hva jeg bør gjøre?(uten å bytte hele riggen)
    70628203-6630-4EC3-ACB0-85EB2B61F878.jpeg
    89144D68-9120-4F05-9993-2E58E19A1FCF.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Fjern hele lokket, og ha myke føtter,, myk isolasjon under spiller, bruke rumble filter hvis du har.
    Kan hende at veggefeste er værre enn å stå på benken, om veggen rister
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Fjern hele lokket, og ha myke føtter,, myk isolasjon under spiller, bruke rumble filter hvis du har.
    Kan hende at veggefeste er værre enn å stå på benken
    Kan prøve å fjerne lokket først. Har fire squash baller som jeg kan sette under føttene? Rumle filter? Hva er det…🙄
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe som godegamle platepillerforsterkere alltid hadde, filtrerer bort ulyder under 20 Hz eller der omkring
    . Prøv også myke føtter på høyttaler
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er noe som godegamle platepillerforsterkere alltid hadde, filtrerer bort ulyder under 20 Hz eller der omkring
    . Prøv også myke føtter på høyttaler
    Ett sånt filter kunne jo hvert ok å hatt uansett. Skal Google mere å se om jeg finner anti romlebass filter👍
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Prøvde å sette opp spilleren nå, men det ser ut som om headshellet som jeg fikk med er for tung, da motvektet ikke klarer å balansere armen.
    Opplagt løsning er ja å skaffe et headshell som veier 3-4g mindre, men jeg lurer på om det hadde vært en fordel å beholde headshellet og øke motvektet?
    Der finns tyngre motvekter, men de er kanskje litt mere vanskelig å skaffe.
    Armen er en Micro Seiki MA505 og PUn er en Benz Ruby 2 o.a.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å sette opp spilleren nå, men det ser ut som om headshellet som jeg fikk med er for tung, da motvektet ikke klarer å balansere armen.
    Opplagt løsning er ja å skaffe et headshell som veier 3-4g mindre, men jeg lurer på om det hadde vært en fordel å beholde headshellet og øke motvektet?
    Der finns tyngre motvekter, men de er kanskje litt mere vanskelig å skaffe.
    Armen er en Micro Seiki MA505 og PUn er en Benz Ruby 2 o.a.
    Micro Seiki MA-505 Dynamic-Balanced Universal Tonearm Manual | Vinyl Engine
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Dukker opp på brukten til ca 5000 kr en gang i blant. Ferdig levert fra junaiten blir $648 inkl frakt for coaxvarianten, eksklusive mva og fortollingsgebyr.
    Jeg må fortsatt ha head ampen min? Har bare mm på pre ampen og bruker low output mc.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.712
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg må fortsatt ha head ampen min? Har bare mm på pre ampen og bruker low output mc.
    Tenker du riaa eller step up når du skriver head amp? Puffin funker bra på LOMC, men har kun 200 ohm last. Hvilken pickup bruker du?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.712
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.682
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Puffin erstatter både headampen og grammofoninngangen du har.
    kun 200 Ohm last er neppe et problem. Ingen har så vidt jeg vet vist signifikante frekvensavvik ved ulike laster på aktive mc-forsterkere.
    Analog ut er standard, digital ut er tilvalg.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Tenker du riaa eller step up når du skriver head amp? Puffin funker bra på LOMC, men har kun 200 ohm last. Hvilken pickup bruker du?
    Har en head amp…aktiv sut på en måte…bare forsterker opp signalet. Har denon 103.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Puffin erstatter både headampen og grammofoninngangen du har.
    kun 200 Ohm last er neppe et problem. Ingen har så vidt jeg vet vist signifikante frekvensavvik ved ulike laster på aktive mc-forsterkere.
    Analog ut er standard, digital ut er tilvalg.
    Ok. Så du plugger bare inn i en aux på pre ampen…Da ble jeg plutselig usikker på om jeg gjør det da jeg er fornøyd med både mm inngangen på rotelen og head ampen fra Denon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt frivillig hva du velger å gjøre. Ingenting, eller Analog Seduction sitt KAB rumble filter, eller Puffin,:
    Men du kan faktisk bruke Puffin som kun rumble filter eventuelt også DSP/Eq og ingen RIAA og derfra rett inn i Head ampen eller hoppe over den og inn i Rotelens RIAA inngang... men Rumble filteret fra Analogseduction blir jo billigere...
    og får fine tilbakemeldinger
    I have the KAB subsonic filter in my system and it works like a charm. It completely eliminated the woofer pumping and in so doing not only improved the bass but opened up the midrange. This a powered filter.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk at du har målinger av absolutt alle funksjoner på Puffin! Gjør livet for oss med lundefugler svært enkelt.
    Kan nevne at målinger jeg ikke har tatt vare på viser at man må sette "HI" Cut til 48k for ikke å få for tidlig avrulling under 20k.... HI på 20k gir avrulling lenge før. Lyttemessig er det barede yngste av oss som vil merke forskjellen...
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er helt frivillig hva du velger å gjøre. Ingenting, eller Analog seduction rumble filter, eller Puffin,:
    Men du kan faktisk bruke Puffin som kun rumble filter eventuelt også DSP/Eq og ingen RIAA og derfra rett inn i Head ampen eller hoppe over den og inn i Rotelens RIAA inngang... men Rumble filteret fra Analogseduction blir jo billigere...
    Takk for svar😊
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hadde denne «sand kassa» fylt med gummi kuler. Var en eller annen kar her på sentralen som kom på døra med den for litt over ett år siden…husker ikke hvem. Fjernet vegghylle. Skal testes litt nå.
    D8DB4D03-1205-4E84-BAD5-A2D616E2A5C7.jpeg
    AE637739-6C69-4DAB-82FC-B657167CFCA3.jpeg
    BF9A2E6E-C1E1-4635-817C-B7AAA6BBC403.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn