Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Dette er resultatet etter kona tørket støv!
    Nei, det er nok et resultat av at "kona" som solgte spilleren har båret platespilleren på høykant ned trappene og gummimatten har sleiset i PU......
    Det ble en overhaling rund baut og med ny PU fra AT dukket feedback-trollet opp og med bytte av RIAA spiller det DYNAMISK ut av det ville H****** (y)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode svar :)
    1. korrekt Azimuth ( vertikal vinkel sett forfra ) PU måtte justeres 1 grad ca. i headshell.
    Jeg må innrømme at jeg har mye å lære, og startet helt fra scratch ved å google "how to adjust Azimuth" (ja, jeg er der :D ) Da fant jeg denne videoen:


    Da må jeg altså først skaffe meg et lite speil, men jeg ser at tonearmen på min spiller (RB330) er som den på videoen, altså uten mulighet til å vri headshell. Om det er nødvendig å justere Azimuth foreslår Ortofon å legge inn en plastbit mellom pickup og headshell. Men blir dette nøyaktig nok?

    youtube_azimuth.JPG


    2. HTA sjekk at nålefanen virkelig er langs streken i protractoren.
    Jeg har sjekket at nåla lander i en liten sirkel ved punkt A og i en liten sirkel ved punkt B i protractoren, men jeg skal ta en ny sjekk og være ekstra nøyen og se etter langs hele streken.

    3. Justert antiskate for lik/samtidig skurring i begge kanaler ved feilsporing.
    Når jeg hører med det blotte øret høres skurringen ganske lik ut i begge kanaler. Siden jeg ikke har balansekontroll har jeg også testa ved å nappe ut en og en RCA-plugg ut fra RIAA-trinnet. Klarte ikke å høre noen forskjell mellom kanalene. Når det skurrer i begge kanaler foreslår Ortofon da å øke stifttrykket, men det har jeg allerede gjort.

    optimering av armmasse
    Sikkert et veldig dumt spørsmål, men hvordan gjør jeg dette? :)

    VTA Azimut & finjustering, finjustering, finjustering & finjustering igjen, igjen igjen
    Dette er jo vel og bra, men med ingen justering av headshell har jeg kanskje ikke den rette spilleren for slike finesser. Da er det jo fristende å følge dette rådet:
    Best not to think about it.
    Men jeg gir ikke opp helt ennå ;)

    Likevel er det jo betryggende å lese at
    50 µm er godt nok for musikk, alt over er tortur og pissekonkurranse
    Så da er det egentlig bare nerding jeg holder på med. Men det er jo gøy å lære noe nytt da :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert et veldig dumt spørsmål, men hvordan gjør jeg dette? :)

    Ja... Glemte det var en Rega arm. Check en armresonans-kalkulator å se resultatet. Som Flagerborg viste, er det hul for å
    montere en ekstra skrue for å få mere tyngde på armen, om det trengs. Med Rega klarer du desverre ikke å gå den motsatte veien.
    Optimal resonansfrekvens med testspor fra testplate bør ligge mellem 8-12 Hz. Du kan se på armen, når den spiller testspor.
    Når arm og nålefane begyner å ryste helt ukontrollert, er det der, resonanafrekvensen ligger.

    Dette er jo vel og bra, men med ingen justering av headshell har jeg kanskje ikke den rette spilleren for slike finesser.

    Om armen trenger å løftes i bak (VTA), finnes det små ringer/skiver/shims å legge under. Googlesøk Rega-VTA.
    https://www.google.com/search?q=Reg...ome..69i57.4766j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    Den med plastikbiten under headshell til Azimut virker fint. Har den fordel, at hvis den er litt for stor, kan man stramme
    skuen lite grann og fysisk klemme den til mindre. Jeg pleier å bruke de små plastikskiver, som noengange følger
    med pickupskruer (for ikke å lage riper på headshell) og legge dem imellem PU og headshell.... 1, 2 eller 3 etter
    hva som trengs.

    Rega er ikke den opplagte armen mht. justeringer. Et absolut "must" når du justerer med din Protractor er,
    at utover at nålen skal ramme i sentrum av den lille ringen, skal også nålefane være 100% paralell med mønstret
    (linien bakover) og det på begge mønstrene. Er den ikke det, må du prøve og twiste/dreie pickuppen det
    du kan i monteringshullene til å være så tett på som du kan få til. Går det akkurat ikke, ville jeg bore opp det
    ene eller begge hullerne med ½mm, men det er nå jeg ;)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Aha! Da skjønner jeg litt mer. Takk, @HasseBasse :) Jeg er jo fullstendig noob på dette, så må nok ha det litt inn med teskjei :D Det med armresonans må jeg sette meg litt mer inn i, men forstår jeg det rett at om armen rister helt ukontrollert så vil en ekstra skrue hjelpe på dette for å få mer tyngde? Altså at målet er at armen skal riste minst mulig når den spiller testspor?

    Armen er allerede løftet bak med to spacere på 2 mm, så den er hevet 4 mm som er anbefalt når man bruker Ortofon 2M på Rega. Godt tips med små plastikkringer rundt en skrue til eventuell justering av Azimuth :) Og så skal jeg studere nålefanens stilling ekstra nøye på protractoren, men tviler på at jeg kommer til å bore opp hullene :D
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nei..... der missforsto du 😁
    Armen SKAL riste....... den skal bare gjøre det på 8-9-10-11 eller 12Hz.
    Alle frekvenser utenfor dette er IKKE optimalt. 8-12 ER optimalt
    Det med den ekstra skruen er til å flytte armmasse for å ramme 8-12, om det trengs ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Quick guide, så du slipper å eksperimentere:
    Om armen rister OVER 12 Hz, er det for lett å trenger tilført vekt på huset.
    Om armen rister UNDER 8 Hz er den for tung. Da må du hellere finne ny pickup som matcher bedre ;)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    :D Den er grei :) Men hvordan måler jeg hvilken frekvens armen rister ved? Er det her kalkulatoren kommer inn, kanskje? :D
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Om du spiller Ortofons testplate, si´r kjerringen tydeligt 6Hz..........7Hz............8Hz......... und so weiter 😁
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    😁 Jeg skulle gjerne hatt ei kjerring som sa dette, men på den plata jeg har er det ingenting sånt. Finnes det en annen versjon av Ortofons testplate med denne kjerringa som sier frekvenser, kanskje? 😁

    ortofon_testplate.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    😁 Jeg skulle gjerne hatt ei kjerring som sa dette, men på den plata jeg har er det ingenting sånt. Finnes det en annen versjon av Ortofons testplate med denne kjerringa som sier frekvenser, kanskje? 😁

    Vis vedlegget 844904
    Sorry..... Ja det var den nye du har.
    Jeg har den gamle (Finner ikke akkurat nå, hvor jeg har lagt den) :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Det heter "Turntable & Cartridge test". Rummel & wow&flutter på ene siden, tracking, armresonans m.m. på den andre.

    Skal se om jeg finner den å legge ut bilde
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fant den på eBay :) Så da må jeg vel skaffe meg denne også da? ;)

    ebay_ortofon_test_record.JPG
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke, det er den rette. Viste bare Cover.
    Den du trenger er Ortofon Direct Cut No. 0001, som jeg linket til Discogs :)

    Og @IvarT.....
    De sporene du trenger er spor 6 & 8.
    Spor 6 har du allerede på din nye, som går til 100 uM. På denne går de bare til 80.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vedr Rega og azimuth som er nevnt ovenfor.
    Plastbit for å rette opp skjevhet her har jeg lite tro på. Er det så store avvik må pickupen nesten ansees som defekt.
    Fare for dårligere resultat enn ingenting, fordi det er alt for grovt og unøyaktig. Det er små toleranser.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg til resonanskalkulering:
    Min Denon DL-301II i SME 3009 Improved er grønn på 10 Hz. I Korf-kalkulatoren er den akkurat på tangenten på akselerasjon. Jeg har derfor lagt på 2,5 g masse. Med mine små forsøk har jeg kommet til at det er viktigere at det er godt innafor hos Korf enn at trad resonans (laget for udempede nåleoppheng i 1950 eller så) er grønn.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    Ortofon testplate 0001 har test med armresonans på den ene sida og og Tivoli orkester på den andre sida.direct cut

    0002 har samme test sign på den ene sida og Opus 3 musikk på den andre sida.

    0003 har Opus 3 musikk på begge sider

    Har alle 3.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.439
    Sted
    Under stjernene
    Tillegg til resonanskalkulering:
    Min Denon DL-301II i SME 3009 Improved er grønn på 10 Hz. I Korf-kalkulatoren er den akkurat på tangenten på akselerasjon. Jeg har derfor lagt på 2,5 g masse. Med mine små forsøk har jeg kommet til at det er viktigere at det er godt innafor hos Korf enn at trad resonans (laget for udempede nåleoppheng i 1950 eller så) er grønn.
    Kan du si noe om lydforskjell?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man er i grenseland akselerasjonsmessig hos Korf: Roligere, mindre styr i diskanten om det tilføres masse, da helst med vibrasjonsdemping, i armhodet.
    Men det er er faringer jeg har gjort i mitt oppsett. YMMV og alt det der. I vinylens verden er det mange meninger og lite viten. Det er kun med grammofonen jeg er audiofil, hehe.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vedr Rega og azimuth som er nevnt ovenfor.
    Plastbit for å rette opp skjevhet her har jeg lite tro på. Er det så store avvik må pickupen nesten ansees som defekt.
    Fare for dårligere resultat enn ingenting, fordi det er alt for grovt og unøyaktig. Det er små toleranser.
    BB..... det er ikke bare azimuth på pickup, som kan være feil. Har opplevd (flere ganger), at det faste huset
    på Rega armen er støpt feil og ikke 100% parallellt med overflaten på platen.
    Monterte en Rohmann for en kompis engang. Da måtte det 3 stk. ½mm skiver imellem pickup og den
    ydre skruen, for at få az på plass. Dette vare en "Factory made" Rega Pl. 3.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Har opplevd (flere ganger), at det faste huset
    på Rega-armen er støpt feil og ikke 100 % parallelt med overflaten på platen.
    Huff, det er så ille, ja... Jaja, når jeg ser på Rega sin originale protractor så skjønner jeg jo egentlig hvorfor. Det virker som om filosofien til Rega er: "Pytt sann, det er jo ikke så nøye" :D

    rega-alignment-protractor.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Huff, det er så ille, ja... Jaja, når jeg ser på Rega sin originale protractor så skjønner jeg jo egentlig hvorfor. Det virker som om filosofien til Rega er: "Pytt sann, det er jo ikke så nøye" :D

    Vis vedlegget 844980
    Naaahhhh..... se nu godt etter.
    Den nederste er feil. Markert med X.
    Den øverste er riktig. Men den må være riktig i begge "spor" uten å flytte på pickuppen.
    Den danske importør leverer også "svada"-kommentarer, når han bli´r spurgt.
    Iflg. han er VTA noe tull og slett ikke nødvendigt :oops:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    BB..... det er ikke bare azimuth på pickup, som kan være feil. Har opplevd (flere ganger), at det faste huset
    på Rega armen er støpt feil og ikke 100% parallellt med overflaten på platen.
    Monterte en Rohmann for en kompis engang. Da måtte det 3 stk. ½mm skiver imellem pickup og den
    ydre skruen, for at få az på plass. Dette vare en "Factory made" Rega Pl. 3.
    Er helt sjokkert ! 🙈😆
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Roy Gandy (Mr. Rega) har alltid hatt bastante meninger om VTA og viktigheten rundt justering. Jeg anser han ikke som en idiot og mener at hans fact sheet er verdt å lese:

    Rega VTA (Vertical Tracking Angle) Fact Sheet by Roy Gandy:

    Rega VTA Fact Sheet by Roy Gandy (unospace.net)
    Hmmmm.....ser ut som nevrosene må gjennom en 100% Factory Reset, justere alt på nytt......og spille hele samlingen på nytt...... :unsure:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Da må jeg altså først skaffe meg et lite speil, men jeg ser at tonearmen på min spiller (RB330) er som den på videoen, altså uten mulighet til å vri headshell. Om det er nødvendig å justere Azimuth foreslår Ortofon å legge inn en plastbit mellom pickup og headshell. Men blir dette nøyaktig nok?
    Det blir litt prøving og feiling. Enten legger man en flis av et bankkort på høyre eller venstre side og ser om det har effekt.
    Med dette kitet under kan man legge en pinne i midten og justere 1/8 omdreining opp/ned på bolten og kontrollere til 0.25 grader.

    Google WallyToolsFulcrum for metode

    OBS OBS
    1mm på en side tilsvarer 6 grader så man trenger noe som er 0.2mm om man vil justere med 1grads nøyaktighet!!!

    Ang bruk av speil for Azimuth sjekk så er min erfaring med speil dårlig fordi den reflekterende flaten er under glasset og dermed håpløst å se riktig . Jeg får det bedre til ved å bruke en «blank» del av vinylplaten som reflektor
    Bruker mobiltelefon med zoom
    F414669D-5173-47B4-A696-3D38733A075D.png

    03D07E6B-890A-42CB-87BB-AB8670AAEA41.png

    Jeg gjør som på Ortofons YouTube , prøver å få nålen og refleksjonen og linjen til å ligge på samme linje…
    Selv med perfekt innstilt SME arm måtte jeg dreie pickup litt i heahshellet( slark i PU skruehull altså)

    OBS . Antiskate må være på 0 når man gjøre dette(HTA innstilling)
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    BB..... det er ikke bare azimuth på pickup, som kan være feil. Har opplevd (flere ganger), at det faste husetpå Rega armen er støpt feil og ikke 100% parallellt med overflaten på platen.
    Det samme gjelder Origin Live i lavere prissjikt. Har sett en slik selv og bilder av flere eksempler. I tillegg en del skrekkeksempler på svar fra "kundeservice" av typen "dette må du bare regne med når du kjøper et så billig produkt".
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @Balle Clorin Du kunne jo ha skrevet det med å bruke blank vinyl i stedet for speil litt tidligere da - så hadde jeg sluppet turen til Europris for å handle meg et søtt lite sminkespeil i ettermiddag :D :D Men pytt sann, det kosta jo bare 30 kroner :p

    Etter å ha testa sminkespeilet litt har jeg nå lagt pickupen nedpå blank vinyl. Og spesielt når jeg tar bilde av det så viser det mye tydeligere. Ikke se på den fotografiske kvaliteten, jeg har et crappy mobilkamera og var nødt til å ha på blitzen for å få detaljene skarpe. Men tross alt er det jo detaljene det handler om her.

    Jeg har jo ikke peiling på dette, men jeg synes ikke dette ser så ille ut. Men hva mener dere som kan dette? Jeg har altså ikke gjort noe som helst, bare satt antiskate til 0 og lagt pickupen nedpå:

    azimut.jpg
    azimut_close-up.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    @IvarT . Du har Ortofons testplate ser jeg . Der har du test spor med lyd i kun Høyre og Venstre kanal. Perfekt Azimuth har du når lyden i motsatt kanal er lav og den andre kanalen likedan, dvs like lav. Du kan måle dette med et multimeter satt til VAC og mV på høyttaler utgangen. (Eller utgang fra RIAA).

    Ved feks 500mV på kanalen med lyd vil 15mV i den andre kanalen være et bra resultat( 30db separasjon) . Helst bør den andre kanalen ligge på omtrent samme nivå. Nøyaktig det samme er ikke et mål. Hvis den ene siden har 5mV (40db) og den andre 50mV (20db) er Azimuth skjev og justering vil hjelpe.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Litt avhengig av hvilken pickup du har, når du prøver azimuth er det gjerne en fordel å sette nåletrykket til 0,5 gram, da vil ikke nålefanen tilte til ene siden. Man ser denne effekten tydelig om du har f.eks. 2 gram trykk, setter pickuppen ned på en plate hvor tallerkenen ikke kjører, se da på nålefanen hva der skjer når du starter spilleren....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn