Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    316
    Antall liker
    229
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Et lite tips, så slipper man masse plugins, addons osv. Brave nettleser er basert på Chrome, men ivaretar ditt personvern og rett til privatliv på en mye bedre måte enn de fleste nettlesere. Jeg har brukt den nå i et års tid og den kan virkelig anbefales. Sjekk det ut selv: Brave nettleser
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.711
    Antall liker
    8.336
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vel, den ivaretar privatlivet mye bedre om man bruker browseren sin as is, uten å modifisere noe, men alt den gjør kan man ganske enkelt få til ved bruk av extensions og add-ons på Chrome og Firefox. Sikkert Edge også, men den er jeg bare unntaksvis innom. Selv har jeg brukt Firefox i mange år og det frister ikke veldig å skifte til noe nytt, selv om jeg har Brave installert og har testet en håndfull andre ting også.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte min første mc pickup i helgen, måtte øke gain fra 40db til 60db og har et voldsomt sus i høyttalerne (minner om white noise). Hvis jeg velger andre innganger på forforsterker så er det fortsatt litt sus, men betydelig lavere.
    Alle strømkabler er hjemmelagde supra lorad med skjerming. Ellers er resten av kablene van damme.
    Det er jording fra platespiller til riaa
    Like mye sus om platespiller er skrudd på eller skrudd av.

    Fant denne på tuben, men skeptisk til å prøve noe sånt ?
    Hva annet kan jeg prøve?

    Utstyr:
    technics 1210g med ortofon quintet black
    Pro ject tube box s2 med linjær strømforsyning
    electrocompaniet ec 4.9 forforsterker som går videre til en mini dsp shd og videre til electrocompaniet nemo og 2 subber
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.015
    Antall liker
    15.801
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Kjøpte min første mc pickup i helgen, måtte øke gain fra 40db til 60db og har et voldsomt sus i høyttalerne (minner om white noise). Hvis jeg velger andre innganger på forforsterker så er det fortsatt litt sus, men betydelig lavere.
    Alle strømkabler er hjemmelagde supra lorad med skjerming. Ellers er resten av kablene van damme.
    Det er jording fra platespiller til riaa
    Like mye sus om platespiller er skrudd på eller skrudd av.

    Fant denne på tuben, men skeptisk til å prøve noe sånt ?
    Hva annet kan jeg prøve?

    Utstyr:
    technics 1210g med ortofon quintet black
    Pro ject tube box s2 med linjær strømforsyning
    electrocompaniet ec 4.9 forforsterker som går videre til en mini dsp shd og videre til electrocompaniet nemo og 2 subber
    Like mye sus hvis platespilleren er fysisk frakoblet riaa?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    testet nå, ja ikke noe forskjell hverken med phono kablene koblet fra, jordingsledningen koblet fra eller begge deler koblet fra
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Neppe årsak, men... Har du prøvd å flytte på RIAA, ta på kablene osv for å se om det gir noe endring?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.250
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Først og fremst så er det ganske normalt med ganske mye mer støy (sus) fra en phonoforsterker når den er satt til 60 dB forsterking sammenliknet med 40 dB forsterking. Dernest er mange spesifikasjoner for signal støyforhold noe «optimistiske» (for ikke å si misvisende).

    HiFINews testet DS2 varianten av Tubebox (jeg vet ikke hva som ev er forskjellen). Project opplyser at den skal ha et støynivå ved 40dB forsterking på -88dB a-vektet (muligens dBV, i stedet for referanse til nominelt utgangsnivå på 0,5V), mens HiFiNews måler til -82,7 dBV a-vektet, som tilsvarer -76,7 dB med referanse til 0,5V ut.

    Pro-ject mener at TubeBox S2 skal ha et signal støyforhold på 75 dB a-vektet.
    https://www.project-audio.com/en/product/tube-box-s2/
    Selv om det antagelig er «noe» optimistsik så skal det likvel ikke medføre «voldsomt» sus.

    Er det andre unoter mht lydkvaliteten ut av tubeboksen ?

    Jeg har brukt Orotfon Quintet Black S med Cambridge Audio Alva duo og tildliger 640P (eller var det 651P?) uten plagsomme problemer med støy.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har prøvd å flytte den, har også satt strømboksen ca 1mtr fra riaa uten noe forskjell. Har også testet å route kabler annerledes, ingen forskjell.
    Ingen unoter ellers fra riaa som jeg har hørt i allefall.
    Det er sus type white noise aktig, ikke brumming.
    Litt jobb, men kan jo prøve den på et annet anlegg for å se om det er samme problem der?
    En annen ting jeg ikke har testet er den orginale veggvorta, men hadde det vært problemer med strømmen ville det vel vært brumming?

    Er jo rør på denne, kan de plukke opp støy feks wifi, 5g etc?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å holde den ene hånden på riaa og den andre på forforsterkeren og se om støy blir svakere(hvis den ikke allerede er jordet dit).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det er sannsynlig at det er noe galt med rørene bør jeg vel kanskje ta det med butikken der jeg kjøpte den? Har hatt den i ca 14mnd og den har vel kanskje blitt brukt et par hundre timer max.
    Er "dårlige" rør forbundet med sus?
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte Pro ject Tube box DS-2 ny fra butikk. Med 60 db gain var det mye sus. Røra som fulgte med var defekte. Det var to Russiske Tung Sol rør med pålimte rørdempere fra EAT som målte rundt 0,3-0,5mA på triode halvdelene. På min tester burde de vise nærmere 1.2mA. Satte inn nye JJ 803 rør og riaa ble susfri selv på 66db.
     

    Vedlegg

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er nyttig informasjon
    Har koblet den opp på et annet anlegg og samme problem der, har også testet den orginale veggvorta uten noe bedring.
    Har lite lyst til å bruke penger på nye rør når den egentlig er under garanti, samtidig er det vel kanskje mange som uansett oppgraderer og løser det uten å ta det med produsent.
    Kan starte med en klage til der jeg handlet den fra, men redd jeg evt må sende den inn.
    Hvor mye koster det for rør?
    2 x ECC83 rør er brukt i denne iflg spesifikasjon
    edit: nye rør blir vel fort 1000kr, litt mye å betale bare for å teste
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ser jo ut som det ene røret gløder mer enn det andre hvis det har noe å si..
    Støyen er lik på begge kanaler IMG_20240115_154559.jpg
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det var ECC83 i min også. Du har ikke mulighet for å få testet rørene i en rørtester da? Men det er nok røra , så lenge susingen øker med gain. Jordtrøbbel gir en annen form for støy/brum.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ingen som driver med denne hobbyen så svaret er vel nei.
    Kan man måle med multimeter eller lignende?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Rør og MC er sjeldent en god kombinasjon , i allefall krevende. Bruk en step-up trafo med 20-26db gain og bruk MM inngangen .
    ellers kan selecterte lownoise rør hjelpe men hvor finner man sånt nå?

    Step up er enklere..
    Let etter Sony HT-10
    Disse er de samme kjøpt for 800kr her på sentralen
    IMG_1861.jpeg
     
    Sist redigert:

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    2.731
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Få selger til og sende deg nye rør såfremt rørene følger samme garantiregler.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er samme inngang på både mm og MC, men antar jeg da kan bruke lavere gain. Men vil vel gjerne bli samme problem, susinga er jo der ved lav gain også, bare lavere. Butikken jeg handla hos skulle sjekke litt med produsent og se hva de sa. Fant en borti gata her som selger noe greier som bruker samme rør så mulig jeg handler det for å teste med andre rør.
    Sitter med en magefølelse at jeg ender med å kjøpe en ny og bedre riaa. Som jeg skulle gjort i første omgang.
    Baller på seg som vanlig
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.687
    Antall liker
    1.447
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Hiawata; ikke gi opp den riaa'en, den er god om du bytter røra til noen som ikke er defekte (susing som du nevner du har i TubeBoxen er sannsynligvis rør, har vært ute for det samme (ikke i eget utstyr , men en kompis sitt))
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.298
    Antall liker
    4.987
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Stereophile tar en titt på Korf TA-SF9R tonearm:


    Once I quit thinking and started listening, it quickly became clear that that Korf arm was extracting an unexpected level of performance from the Zu/DL-103. Gone was the typical, slightly-soft-and-comforting Zu/DL-103 sound, replaced by something significantly more nimble and lighter on its feet. The Korf arm has an impressive ability to strip away extraneous noise and fuzz around each instrument, leaving an uncanny sense of clarity and purity.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    En liten pakke fra Pats Audioparts, EBay . Headshell med Azimuth-justering . 8.2gram Kunststoff lett og dødt virker solid.
    Forventer ikke Korf kvalitet men kjekt å ha.

    IMG_1877.jpeg

    IMG_1878.jpeg

    65 usd levert på døra ferdig fortollet.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.337
    Antall liker
    11.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Apropos headshell med azimuth-justering: noen av Ortofon sine hodeskall har muligheten, med en liten unbrako på undersiden. Den løsner gjennomføringen og kan roteres. Uten at Ortofon bryr seg om å skryte av det.
    Som på mitt LH9000
    1705664012553.png
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.077
    Antall liker
    36.916
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Trodde det var derfor lh-9000 koster så mye jeg. Eneste jeg ikke liker med den er at både den og lh-2000 er for tunge for min arm, må se om jeg beholder de.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.337
    Antall liker
    11.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trodde det var derfor lh-9000 koster så mye jeg. Eneste jeg ikke liker med den er at både den og lh-2000 er for tunge for min arm, må se om jeg beholder de.
    Skulle ikke koste noe særlig ekstra fordi det er en skrue der. De billigere hodeskallene har tilsvarende gjennomføring, men festet er plugget eller limt.
    Toppmodellen LH10000 er den eneste der de nevner på websiden at azimuth kan justeres.
    LH-9000 er ganske tungt, som du sier. På motsatt ende har jeg et pent LH-8000, som veier bare halvparten, 8,5g.
    1705666521685.png

    På dette kan azimuth ikke justeres, her er det et lite hull under men det ser ut som det er plugget og limt med en stift.
    Jeg beholder begge for å ha fleksibilitet med Thomas Schick 12"-armen. Mangler bare et drivverk til den :)
    LH-8000 er utgått fra Ortofon, men mange forhandlere har det fremdeles på lager.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.337
    Antall liker
    11.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ortofon får sine headshell laget i Japan, men jeg vet ikke hvem som egentlig produser og leverer disse.
    For oss med Ortofon PU føles det trygt med anbefalt kombinasjon, og jeg liker å se logoen :)
    Tilsvarende kan helt sikkert skaffes for mindre penger.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.266
    Antall liker
    22.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gøy: LH-8000 måler oppsiktsvekkende likt Audio-Technica LH-13/OCC i testoppsettet til Korf.
    LH-8000 burde forresten hatt fingerløfter lik den Korf har for elegansens skyld.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.337
    Antall liker
    11.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gøy: LH-8000 måler oppsiktsvekkende likt Audio-Technica LH-13/OCC i testoppsettet til Korf.
    Litt overraskende, da LH-8000 er 5 gram lettere. Kanskje andre egenskaper enn vekt som spiller inn og kompenserer?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.266
    Antall liker
    22.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vekt gir jo bare en eventuell endring av en nedre resonansfrekvens som har lav Q. Det er hva de gjør av slikt i det hørbare området som er viktig.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke delenr men har da snublet over flere slike på feks ebay. Du ser det lett ved at denne typen har en liten skrue på undersiden
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.138
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan hjelpe? Trodde først jeg hadde fått hakk i en plate, som i seg selv var veldig overraskende da jeg behandler dem veldig pent. Men så var det liksom hakk i plata hele tiden. Prøvde en annen plate, synes det låt tynt.

    Sjekket stiften, etter forholdene så den helt grei ut. Bittelitt skjev, men sånn har det alltid vært.

    IMG_2276.jpeg IMG_2277.jpeg IMG_2275.jpeg

    Stifttrykk var også innafor.

    IMG_2274.jpeg



    Fikk tips om at kanskje det var armen det var noe med? Når sant skal sies, så har den oppført seg litt rart under plateskifte i det siste. Kanskje den trenger smøring?

    Ble bedt om å justere vekt og antiskate til 0, og se om armen fløt fritt. Det gjorde den ikke helt..

    Virker som armen "henger fast" i det ytre området. Se video:


    Er dette feil? Hva gjør jeg? Håper det er noen platespillermestere som kan hjelpe meg!

    Bill.mrk "Deprimert"
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Jeg ville forsøkt å få stiften renset ordentlig. En stiv børste, eller aller helst rensevæske og ultralydbørste. Dersom det «gror» fast dritt på stiften så sporer den dårlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn