Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Det er åpenbart i videoen at armen ikke glir jevnt i lageret, stiftrens vil ikke hjelpe her..
    På vinylengine er det en som anbefaler å "jokke" tonearmen for å forflytte størknet smøring, ser ut til at du har noe lignende problem
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.138
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville forsøkt å få stiften renset ordentlig. En stiv børste, eller aller helst rensevæske og ultralydbørste. Dersom det «gror» fast dritt på stiften så sporer den dårlig.
    Det som ser ut som en klump på bildet er kun et støvfnugg. Ellers anser jeg meg selv som nogenlunde hygienisk. Alle plater er vasket i ultralydmaskin, og PU børstes regelmessig. Bruker også en slik DS Audio "klisseboks" som fungerer veldig fint. Men om det er noe annet galt med den vet jeg jo ikke.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.357
    Antall liker
    21.209
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvivl om at armen "henger" over starten av platen.
    Det MÅ du få fixet først. Neste ville nokk være å bytte nål, eller legge en skive i ene siden mellem
    pickup og headshell (om du ikke kan justere azimut), for å få nålen til å gå rett ned i rillen.
    Men først armproblemet. Vannrette leiet trenger nokk rens og smøring.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.771
    Antall liker
    4.001
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.771
    Antall liker
    4.001
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Multi/ singlemekanismen? Dearing ring ører? De to små kulene i M/S-mekanismen og tilhørende gummiring?
    Ta en titt her:


     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.138
    Antall liker
    2.124
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mange takk for tips! Skal kikke på dette i kveld. Jeg virkelig elsker den spilleren, og kan ikke forestille meg en verden uten! To be continued..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.337
    Antall liker
    11.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var min første ide, at armen til subscriber henger nedpå armløften selv i senket posisjon. Enten for at den går tregt og trenger smøring, eller at den bør justeres litt ned. Nærbilde av armløften med senket arm vil gi svaret.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Forhandler sliter med å få fornuftig svar fra produsent, frister litt å bare kjøpe nye rør for å prøve.
    Hvor skaffer man dette raskest ? Ser mala har noen rør b.la.
    Er jo en jungel av diverse produsenter av ecc83 rør, men jeg har ingen formening om "farging" av lyden annet enn at jeg vil ha vekk susinga.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det var min første ide, at armen til subscriber henger nedpå armløften selv i senket posisjon. Enten for at den går tregt og trenger smøring, eller at den bør justeres litt ned. Nærbilde av armløften med senket arm vil gi svaret.
    Bør jo være veldig enkelt å sjekke ut da,
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Forhandler sliter med å få fornuftig svar fra produsent, frister litt å bare kjøpe nye rør for å prøve.
    Hvor skaffer man dette raskest ? Ser mala har noen rør b.la.
    Er jo en jungel av diverse produsenter av ecc83 rør, men jeg har ingen formening om "farging" av lyden annet enn at jeg vil ha vekk susinga.
    Er dette innlegget i riktig tråd? Litt vanskelig å vite hva du vil her når vi blir invitert midt inn i er resonement uten relevante opplysninger
    '
    EDIT:ditt forrige innlegg er glemt og bortscrollet. Bare prøv nye rør men krev low noise, og retur om de ikke er det.... Forresten er rør og MC en dårlig ide , bruk heller step-up for MC
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er dette innlegget i riktig tråd? Litt vanskelig å vite hva du vil her når vi blir invitert midt inn i er resonement uten relevante opplysninger
    '
    EDIT:ditt forrige innlegg er glemt og bortscrollet. Bare prøv nye rør men krev low noise, og retur om de ikke er det.... Forresten er rør og MC en dårlig ide , bruk heller step-up for MC
    Hmm, dersom det er en dårlig kombinasjon burde jeg jo finne en annen riaa. Kjøpte denne fordi den hadde mange innstillingsmuligheter så tenkte den var brukandes til alt.
    Step up hjelper ikke her da vil det jo uansett gå gjennom røra?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Jo ,med step up kan du klare deg med samma gain som MM og suset du hører nå forsterkes ikke.---NB regner her med at støyen er fra RIAA selv- Step-up'en forsterker signalet "støyfritt" før det når RIAA.

    20 db+MM gain på 40= 60dB nok gain for MC. OBS En step-up kan forsterke støy om den står for nærme en støkkilde, plasseres den litt inna trandormatoren bør det gå bra.

    Om du bør ha step up op 20 eller 26db kommer litt an på. En Denon AU-320 kan passe bra med 20db (gain 10x) for ca 2000kr på ebay. Har lyst på en sånn selv
    du kan til og med ha en MC og MM PU tilkoblet og velge mellom dem.
    DENON AU-320 Denon / DENON (audio-database.com)


    Med step up på 20db/10x vil pickupen se en motstand på 47000/(10x10)=470ohm det vil gå fint med 99% av alle MCer. MC har som regen "krav" om minimumsmostand >100ohm. Å ha mer er ikke noe problem. Capasitansen betyr ingen ding for MC kun MM bryr seg om det

    Så du kan beholde RIAA med med en step-up


    EDIT: kan det være miniDSP som bidrar til sus, engang jeg høre en MiniDSP enhet var suset påtakelig
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    joda det går an, Nagra feks har en jeg kunne tenke meg ;)

    Project burde ikke suse så ille heller. Er ganske sikker på at det er en ekstra FET transistor på MC trinnet i dette tilfellet. Det enkleste vill vært å lånt noen andre rør og sjekke
    1705944095936.png
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.077
    Antall liker
    36.916
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snublet tilfeldigvis over denne artige kreasjonen. Yamamoto hodeskall med innebygd, batteridrevet step-up forsterker.

    Som ikke må forveksles med den jeg fikk i dag.
    yamamoto hs-1a
    1000017093.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.687
    Antall liker
    1.447
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snublet tilfeldigvis over denne artige kreasjonen. Yamamoto hodeskall med innebygd, batteridrevet step-up forsterker.

    Til en pris av ca 5,4 LAKS/LØK/LAKEN/FROGNERTIERE/HØVDINGER etc. pluss frakt, moms og alt det der...vet ikke helt, jeg(?), men konseptet er helt klart morsomt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo ,med step up kan du klare deg med samma gain som MM og suset du hører nå forsterkes ikke.---NB regner her med at støyen er fra RIAA selv- Step-up'en forsterker signalet "støyfritt" før det når RIAA.

    20 db+MM gain på 40= 60dB nok gain for MC. OBS En step-up kan forsterke støy om den står for nærme en støkkilde, plasseres den litt inna trandormatoren bør det gå bra.

    Om du bør ha step up op 20 eller 26db kommer litt an på. En Denon AU-320 kan passe bra med 20db (gain 10x) for ca 2000kr på ebay. Har lyst på en sånn selv
    du kan til og med ha en MC og MM PU tilkoblet og velge mellom dem.
    DENON AU-320 Denon / DENON (audio-database.com)


    Med step up på 20db/10x vil pickupen se en motstand på 47000/(10x10)=470ohm det vil gå fint med 99% av alle MCer. MC har som regen "krav" om minimumsmostand >100ohm. Å ha mer er ikke noe problem. Capasitansen betyr ingen ding for MC kun MM bryr seg om det

    Så du kan beholde RIAA med med en step-up


    EDIT: kan det være miniDSP som bidrar til sus, engang jeg høre en MiniDSP enhet var suset påtakelig
    Bestilte nye rør og fikk de i dag, ingen forskjell med disse montert.
    Har som nevnt også litt svak susing på andre innganger, men dette hører jeg kun hvis jeg legger øret inntil ved "normal" forsterkning.
    Kan det være at det blir noe feedback loop når jeg bruker riaa?
    Interessant det med dsp støy, jeg har volumkontrollen på mini dsp på full guffe da jeg styrer volum med forforsterker som sitter før denne. Kan det ha noe å si?
    Hmm
    Hadde vært fristende og testa en annen riaa, men da må jeg evt kjøpe og bruke angrerett da jeg ikke kjenner noe med dette i nærheten
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Tror nesten noen med egen erfaring med din RiAA må trå til her.
    Du kan prøve å skru ned miniDSP volum og øke forforsterker volum og se om det endrer noe. Jeg har har funnet ut at hos meg er lav gain på slutttrinnet en fordel mht støy , dvs jeg har overhodet ikke støy. Selv med RIAA og MC + stepup Kan jeg knapt høre om anlegget er på eller ikke med øret helt inne i høyttaler.
    Sus forbundet med Feedback tror jeg ikke er problemet, aldri hørt om det.


    PS er du sikker på at du ikke kjører RIAA inn på RIAA inngang på forsterker, da blir det dobbelt forsterkning….
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skal prøve ut litt ift volum på dsp og se om det blir noe bedre.
    På min forforsterker (electrocompaniet EC 4.9) er alle inngangene "like" foruten noen er 2 kanal og noen er 6kanals. Man kan stille input volume på inngangene individuellt, men dette er vel mere for å ha likt volum ut når man bytter inngang.
    Kan jo prøve å skru ned gain på riaa og heller justere input volum på forforsterker for å se om det hjelper.
    Veldig merkelig sak
    Litt sus tåler jeg, men slik det er nå så hører jeg det når jeg sitter i lytteposisjon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo prøve å skru ned gain på riaa og heller justere input volum på forforsterker for å se om det hjelper.
    tror ikke det hjeper ,men prøv. Jeg tenkte at du bør skru ned DSP volum og skru opp preamp volum og ha gain på riaa på 60.
    Hiawata har et meget godt forslag over
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Yes, skal forske videre..
    Er bare en stor jobb å koble vekk dsp da jeg ikke kan trekke ut rack pga vekt og må derfor demontere alt for å koble om
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    @Dr_BASS , hvilke høyttalere har du? Er de veldig følsomme?
    B&W 802D, er vel 89db følsomhet eller noe på de.

    Når jeg tenker meg om så har jeg jo testet riaa på et annet anlegg jeg har med samme resultat (gain på 60 veldig hørbart skurr fra ca kl 10 på volumkontroll, gain 40db mye lavere og ca kl 2 på volumkontroll før hørbart)
    Så da kan man vel egentlig utelukke dsp, forforsterker etc.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Har du mulighet til å prøve en annen RIAA, sånn for å eliminere at ikke det er annen støy det dreier seg om?
    Kjeden starter jo helt ved nålen via pick up, armkabel og kabel til RIAA. Innstrålt støy kan være en utfordring - spes ved MC forsterkning.

    Jeg hadde en pop-pop-pop-pop støy som det tok tid før jeg fant ut av.
    Gjorde seg gjeldende kun med platespillere og MC - i to forskjellige rom, og på 2 av gitar amp'ne - og da kun på Lead kanal med litt ekstra gain.
    Skurken var en repeater til alarmsystemet. Når jeg trakk den ut av veggen ble det tyst.

    Tror jeg nevnte det før, men du har vel prøvd å flytte RIAA vekk fra andre komponenter og sørge for at kabler ikke krysser andre osv.
    Likeledes om støy endrer styrke/karakter ved berøring av enheter i kjeden. Og er støyen der uten at platespilleren er i drift osv...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips, ja har jo testet mye av det du nevner nå, og lyden er der jo på to forskjellige anlegg og kurser, både med og uten platespiller tilkoblet eller skrudd på.
    Men er mye rart med strømmen her, og har ikke blitt bedre med nye kurser, sikringer, skap heller så alt er mulig.

    Leverandør gir meg en låne riaa også så da får jeg jo testet med en annen en i mellomtiden også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn